Renault Mégane E-Tech Electric on ensimmäinen Renault, jossa otetaan käyttöön Allianssin suunnittelema CMF-EV-perusrakenne.

Renault Mégane E-Tech Electric on ensimmäinen Renault, jossa otetaan käyttöön Allianssin suunnittelema CMF-EV-perusrakenne.

Renault

Renault Mégane E-Tech Electric: Täyssähköistä toimintamatkaa jopa 470 kilometriä

Mallissa noudatetaan uutta “Sensual Tech” -muotokieltä. Ohut, jopa 60 KWh ajoakku tarjoaa parhaimmillaan 470 km toimintamatkan (WLTP).

Auto Bild.Uutiset

Re­naul­til­la on jo yli kym­me­nen vuo­den ko­ke­mus säh­kö­au­to­jen suun­nit­te­lus­ta, val­mis­tuk­ses­ta, myyn­nis­tä ja huol­ta­mi­ses­ta. Ke­hi­tys on ol­lut val­ta­vaa sii­tä al­ka­en, kun en­sim­mäi­nen ZOE Con­cept esi­tel­tiin vuon­na 2010.

Sen jäl­keen Re­nault on myy­nyt Eu­roo­pas­sa yli 300 000 säh­kö­au­toa, vii­mei­sen vuo­si­kym­me­nen ai­ka­na joka vii­des Re­nault man­te­reel­lam­me on ol­lut säh­kö­au­to.

Maa­il­man­laa­jui­ses­ti Re­naul­tin val­mis­ta­mia säh­kö­au­to­ja on lii­ken­tees­sä 400 000 kap­pa­let­ta ja niil­lä on ajet­tu yli kym­me­nen mil­jar­dia säh­kö­ki­lo­met­riä.

Kai­ken tuos­ta saa­dun ko­ke­muk­sen pe­rus­teel­la syn­tyi täy­sin uu­si Re­nault Mégane E-Tech Elect­ric, jon­ka kans­sa as­tu­taan säh­kö­au­toi­lun tu­le­vai­suu­teen. Uu­tuus ei ole vain au­to, vaan se on sa­mal­la tär­keä osa suu­rem­paa säh­kö­au­to­jen eko­sys­tee­miä.

Renault Mégane E-Tech Electric on suunniteltu alusta asti täyssähköautoksi, joten mittasuhteet ovat aivan uudet aiempiin polttomoottorisiin verrattuna. Akseliväli on 2,70 metriä, missä kasvua on kolme senttiä.

Renault Mégane E-Tech Electric on suunniteltu alusta asti täyssähköautoksi, joten mittasuhteet ovat aivan uudet aiempiin polttomoottorisiin verrattuna. Akseliväli on 2,70 metriä, missä kasvua on kolme senttiä.

Renault

Älyk­kään la­tauk­sen an­si­os­ta säh­köä on mah­dol­lis­ta syöt­tää au­tos­ta jat­kos­sa myös ta­kai­sin säh­kö­verk­koon. Li­säk­si au­ton akuil­le on suun­ni­tel­tu jat­ko­käyt­tö ja kier­rä­tys.

Ym­pä­ris­tö ote­taan huo­mi­oon Mégane E-Tech Elect­ri­cin elin­kaa­res­sa ai­na val­mis­tuk­ses­ta sii­hen saak­ka, kun au­to pois­tuu lii­ken­ne­käy­tös­tä. Jo täy­sin säh­kö­au­to­jen te­ke­mi­seen suun­ni­tel­lun uu­den teh­taan si­jain­ti on sel­lai­nen, et­tä au­to­jen kul­je­tus­mat­kat asi­ak­kail­le ovat mah­dol­li­sim­man ly­hyi­tä.

Ajon ai­ka­na ei syn­ny lain­kaan hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä ja hil­jai­nen ää­ni ei häi­rit­se luon­toa. Au­ton osis­sa on otet­tu huo­mi­oon ym­pä­ris­tö, sil­lä esi­mer­kik­si kaik­ki ver­hoi­lu­kan­kaat on teh­ty sa­tap­ro­sent­ti­ses­ti kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­leis­ta.

En­sim­mäi­nen Re­nault Mégane 26 vuot­ta sit­ten

En­sim­mäi­nen Re­nault Mégane esi­tel­tiin 26 vuot­ta sit­ten, min­kä jäl­keen sen nel­jä su­ku­pol­vea ovat edus­ta­neet luok­kan­sa huip­pua edis­tyk­sel­li­ses­sä muo­toi­lus­sa ja mo­ni­käyt­töi­syy­des­sä. Ne ovat ol­leet haus­ko­ja ajaa, mu­ka­via ja ti­loil­taan kor­ke­a­ta­soi­sia.

Täy­sin uu­si Re­nault Mégane E-Tech Elect­ric kun­ni­oit­taa pe­rin­tei­tä ja nos­taa ri­man vie­lä kor­ke­am­mal­le. Uu­tuu­den muo­toi­lu on jän­nit­tä­vää ja säh­kö­voi­ma­lin­jan an­ta­mien mah­dol­li­suuk­sien an­si­os­ta ti­lo­jen suh­de ko­rin mit­toi­hin näh­den on ai­van uu­del­la ta­sol­la.

Uu­del­la Re­nault Mégane E-Tech Elect­ri­cil­lä Re­nault pai­not­taa jat­ku­vuut­ta ja his­to­ri­an­sa kun­ni­oit­ta­mis­ta. Re­nault Méga­nen ta­ri­naa ha­lu­taan jat­kaa ja nos­taa se sa­mal­la ai­em­paa kor­ke­am­mal­le myyn­ti­ti­las­tois­sa.

Tun­tei­siin ve­to­a­vaa tek­nis­tä muo­toi­lua

En­sim­mäi­set viit­teet täy­sin uu­den Re­nault Mégane E-Tech Elect­ri­cin lin­jois­ta saa­tiin vuon­na 2019 Morp­hoz-tut­kiel­mas­sa.

Uu­tuus ei vas­taa mi­tään ai­em­paa mal­lia, vaan kaik­ki on uut­ta yh­ti­ön lo­goa myö­ten. Muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­as­sa on otet­tu uu­si lä­hes­ty­mi­nen, jos­sa edis­tyk­sel­li­nen tek­niik­ka teh­dään miel­lyt­tä­väk­si ja hel­pos­ti lä­hes­tyt­tä­väk­si.

Kau­niit lin­jat ovat ol­leet yk­si Re­naul­tin vah­vuuk­sis­ta, mis­tä ha­lu­taan pi­tää kiin­ni myös Re­nault Mégane E-Tech Elect­ri­cis­sä.

Ajoakku on erittäin ohut, vain 11 sentin korkuinen, ja lattian alle asennettuna se alentaa auton painopistettä. Edellisen sukupolven Renault Méganeen verrattuna painopiste on peräti 9 cm alempana, millä on suuri merkitys auton ajo-ominaisuuksiin. Lisäksi paino jakautuu tasaisesti akselien kesken.

Ajoakku on erittäin ohut, vain 11 sentin korkuinen, ja lattian alle asennettuna se alentaa auton painopistettä. Edellisen sukupolven Renault Méganeen verrattuna painopiste on peräti 9 cm alempana, millä on suuri merkitys auton ajo-ominaisuuksiin. Lisäksi paino jakautuu tasaisesti akselien kesken.

Renault

Hie­nos­tu­neet yleis­lin­jat, ku­ten pyö­ris­tet­ty vyö­tä­rö­lin­ja ja etu­va­lo­jen ym­pä­ril­le yl­tä­vät lo­ka­suo­jat sekä kur­vi­kas ko­ne­pel­ti, muo­dos­ta­vat ra­ken­teel­li­ses­ti tar­kan ja täs­mäl­li­sen kor­ke­aa laa­tua ko­ros­ta­van ko­ko­nai­suu­den. Upe­at yk­si­tyis­koh­dat, vain tar­vit­ta­es­sa ulos tu­le­vat upo­te­tut oven kah­vat ja um­pi­nai­nen etu­sä­leik­kö, luo­vat sel­kei­tä, puh­tai­ta pin­to­ja.

Ko­ko­nai­suu­del­le an­ta­vat oman piir­teen­sä suu­ret 20-tuu­mai­set pyö­rät (pe­rus­mal­lis­sa pyö­rä­ko­ko on 18 tuu­maa). Vyö­tä­rö­lin­ja on var­sin kor­ke­al­la ja kat­to las­kee loi­vas­ti koh­ti pe­rää, mikä an­taa au­tol­le coupé­mai­sia piir­tei­tä.

Re­nault Mégane E-Tech Elect­ric on suun­ni­tel­tu alus­ta as­ti täys­säh­kö­au­tok­si, jo­ten mit­ta­suh­teet ovat ai­van uu­det ai­em­piin polt­to­moot­to­ri­siin ver­rat­tu­na. Ak­se­li­vä­li on 2,70 met­riä, mis­sä kas­vua on kol­me sent­tiä.

Ko­rin yli­tyk­set ovat ly­hen­ty­neet niin pal­jon, et­tä 4,21 met­rin pi­tui­se­na se on 15 sent­tiä ly­hy­em­pi kuin en­nen. Kori on myös kol­me sent­tiä ka­pe­am­pi, kun se on 1,78 met­riä le­veä. Säh­kö­au­tok­si Re­nault Mégane E-Tech Elect­ric on erit­täin ohu­en ajo­a­kun an­si­os­ta var­sin ma­ta­la, sil­lä kor­keut­ta on vain 1,50 met­riä.

Uu­den alus­ta­ra­ken­teen ja mit­ta­suh­tei­den an­si­os­ta mat­kus­ta­jil­le ja hei­dän ta­va­roil­leen on run­saas­ti ti­laa. Esi­mer­kik­si ta­ka­jal­ka­ti­lat ovat ruh­ti­naal­li­set ja ta­va­ra­ti­la on 440 lit­ran ko­koi­nen. La­taus­kaa­pe­leil­le on vie­lä oma lo­ke­ro lat­ti­an al­la, jo­ten it­se ta­va­ra­ti­la on hy­vin kä­te­vän muo­toi­nen.

Di­gi­taa­lis­ta mu­ka­vuut­ta

Re­nault Mégane E-Tech Elect­ric ot­taa aja­jan tai omis­ta­jan vas­taan tä­män tul­les­sa met­riä lä­hem­mäk­si au­toa kuin us­kol­li­nen koi­ra ter­veh­tien tätä ys­tä­väl­li­ses­ti. Au­tos­sa on täys­le­di­va­lot edes­sä ja ta­ka­na, jot­ka te­ke­vät pie­nen va­lo­näy­tök­sen.

Näy­tös päät­tyy sii­hen, et­tä ul­ko­pei­lei­hin si­joi­te­tut va­lot hei­jas­ta­vat maa­han Re­nault-lo­gon ja sa­mal­la oven­kah­vat nou­se­vat esiin ko­rin pin­nas­ta.

Kul­jet­ta­jan is­tu­es­sa pai­kal­leen ter­veh­dys jat­kuu au­ton si­säl­lä, kun di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton ja kos­ke­tus­näy­tön kat­ta­va OpenR-näyt­tö käyn­nis­tyy. Tun­nel­ma­va­lais­tus vii­meis­te­lee mat­kus­ta­mon ja kai­ut­ti­mis­ta kuu­luu Re­naul­tin uu­den ää­ni­maa­il­man mu­kai­nen vas­taa­not­to­ää­ni.

Kuin ja­lo­ki­ve­nä uu­den Re­nault Mégane E-Tech Elect­ri­cin si­sus­tuk­ses­sa on täy­sin uu­si OpenR näyt­tö, joka on suu­rin täs­sä au­to­luo­kas­sa. Ai­em­min Re­naul­tin kon­sep­ti­au­tois­sa (mm. Morp­ho­zis­sa vuon­na 2019) näh­ty rat­kai­su liit­tää tär­ke­ät näy­töt yh­dek­si kook­kaak­si ja näyt­tä­väk­si ko­ko­nai­suu­dek­si.

Kul­jet­ta­ja voi va­li­ta näyt­töön­sä nel­jä eri vaih­to­eh­toa. Yk­si niis­tä pai­not­taa aja­mis­ta, toi­nen on na­vi­goin­ti, kol­mas on ni­met­ty Zen-näy­tök­si mi­ni­ma­lis­ti­se­na yö­a­joon so­pi­va­na ja nel­jäs ker­too ajo­a­kun ti­las­ta sekä vir­ran ku­lus­ta.

Ko­je­lau­dan kes­kel­lä ole­va näyt­tö on muun­nel­ta­vis­sa hy­vin mo­ni­puo­li­ses­ti niin si­säl­lön kuin vä­rien suh­teen. Lii­tet­tä­vyys on tär­ke­äs­sä osas­sa tie­to-viih­de­jär­jes­tel­mää ja sii­nä käy­te­tään And­roid Au­to­mo­ti­ve OS:ää.

Renault

Renault

Goog­len ke­hit­tä­mä jär­jes­tel­mä tuo Re­nault Mégane E-Tech Elect­ri­cil­lä aja­vien käyt­töön niin Goog­le Map­sin kuin Goog­le As­sis­tan­tin. Jär­jes­tel­män käyt­tö on yh­tä vai­va­ton­ta kuin äly­pu­he­li­men ja tar­jol­la on erit­täin pal­jon mo­ni­puo­li­sia so­vel­luk­sia.

Ää­ni­oh­jauk­sel­la saa hen­ki­lö­koh­tai­sel­ta sih­tee­ril­tä (Goog­le As­sis­tant) vas­tauk­set ja rat­kai­sut lä­hes kaik­kiin on­gel­miin.

Tär­keä osa Re­nault Mégane E-Tech Elect­ri­cin käyt­töä on äly­pu­he­li­men My Re­nault -so­vel­lus. Sen kaut­ta voi ai­na tar­kis­taa au­ton ajo­a­kun la­taus­ti­lan, min­kä jäl­keen voi tar­vit­ta­es­sa et­siä la­tau­sa­se­mia lä­hel­tä tai reit­tiin so­pi­vas­ta si­jain­nis­ta.

Pa­ket­tiin kuu­luu myös Mo­bi­li­ze Char­ge Pass, jol­la voi mak­saa la­tauk­sen au­to­maat­ti­ses­ti yli 200 000 pai­kas­sa Eu­roo­pas­sa. Nor­maa­le­ja so­vel­luk­sen toi­min­to­ja on li­säk­si il­mas­toin­ti- tai läm­mi­tys­lait­teen kau­ko­käyt­tö.

Mat­kus­ta­jien mu­ka­vuu­teen on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta Re­nault Mégane E-Tech Elect­ri­cin mat­kus­ta­mon va­lais­tuk­ses­sa ja ää­nen­tois­tos­sa. Saa­ta­vil­la on LI­VING LIGHTS, joka muut­taa vä­riä jopa vuo­ro­kau­den ajan mu­kaan.

Päi­väl­lä mat­kus­ta­mos­sa on vä­ri­tys, joka ko­ros­taa mo­der­nia tek­niik­kaa ja yöl­lä käy­te­tään rau­hoit­ta­via, läm­pi­miä vä­re­jä. Li­säk­si vä­rit vaih­tu­vat myös ajo­ti­lan mu­kaan ja aja­ja voi va­li­ta mie­lei­sen Mul­ti Sen­sen kaut­ta.

Kos­ka säh­kö­au­to on hil­jai­nen, hy­väl­lä ää­nen­tois­tol­la on en­tis­tä suu­rem­pi mer­ki­tys. Jo va­roi­tu­sää­niin on luo­tu uu­si huo­mi­oo­not­ta­va sävy.

Pe­rus­mal­lis­ta al­ka­en Mégane E-Tech Elect­ri­cis­sä on Ar­ka­my­sin ke­hit­tä­mä ää­nen­tois­to. Par­haas­sa va­rus­te­ta­sos­sa on va­ki­o­na Har­man Kar­do­nin luo­ma lä­hes kon­sert­ti­hal­li­mai­nen ää­nen­tois­to, jos­sa voi va­li­ta mie­lei­sen tun­nel­man vii­des­tä vaih­to­eh­dos­ta.

Uu­si säh­kö­au­toi­hin suun­ni­tel­tu pe­rus­ra­ken­ne

Re­nault Mégane E-Tech Elect­ric on en­sim­mäi­nen Re­nault, jos­sa ote­taan käyt­töön Al­li­ans­sin suun­nit­te­le­ma CMF-EV-pe­rus­ra­ken­ne. Sii­nä moot­to­ri­ti­lan osaa on pie­nen­net­ty, sil­lä säh­kö­moot­to­rit ovat mi­toil­taan pie­nem­piä kuin polt­to­moot­to­rit.

Ak­se­li­vä­li on suh­tees­sa pi­dem­pi kuin polt­to­moot­to­ri­sis­sa au­tois­sa ja pyö­rät on saa­tu si­joi­tet­tua lä­hem­mäk­si kul­mia, joka mah­dol­lis­taa suu­rem­mat si­sä­ti­lat.

Ajo­ak­ku on erit­täin ohut, vain 11 sen­tin kor­kui­nen, ja lat­ti­an al­le asen­net­tu­na se alen­taa au­ton pai­no­pis­tet­tä. Edel­li­sen su­ku­pol­ven Re­nault Méga­neen ver­rat­tu­na pai­no­pis­te on pe­rä­ti 9 cm alem­pa­na, mil­lä on suu­ri mer­ki­tys au­ton ajo-omi­nai­suuk­siin. Li­säk­si pai­no ja­kau­tuu ta­sai­ses­ti ak­se­lien kes­ken.

Re­nault suun­nit­te­li Re­nault Mégane E-Tech Elect­ri­ciin ai­van uu­den säh­köi­sen oh­jaus­te­hos­ti­men, jos­sa on hy­vin suo­ra oh­jaus­vä­li­tys. Se pa­ran­taa osal­taan oh­jaus­tun­tu­maa, mi­hin vai­kut­taa myös ta­ka­jou­si­tuk­sen mo­ni­var­si­tu­en­ta.

Uu­des­sa Re­nault Mégane E-Tech Elect­ri­cis­sä on pe­rä­ti 26 kul­jet­ta­jaa ja osin myös mat­kus­ta­jia avus­ta­vaa jär­jes­tel­mää, jot­ka li­sää­vät mu­ka­vuut­ta ja tur­val­li­suut­ta. Suu­ri osa on tut­tu­ja jo ny­kyi­sis­tä Re­naul­tin mal­leis­ta, mut­ta mo­nia niis­tä on ke­hi­tet­ty edel­leen.

Ak­tii­vi­nen kul­jet­ta­jan avus­tus­jär­jes­tel­mä (Ac­ti­ve Dri­ver As­sist) koos­tuu py­säh­dyk­siin saak­ka toi­mi­vas­ta mu­kau­tu­vas­ta va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­mes­tä ja kais­ta-avus­ti­mes­ta. Jär­jes­tel­mä huo­mi­oi myös na­vi­goin­nin oh­jeet hi­das­ta­en au­to­maat­ti­ses­ti no­peut­ta vaik­ka­pa lii­ken­neym­py­rää lä­hes­tyt­tä­es­sä sekä muut­taa no­peu­den ra­joi­tus­merk­kien sal­li­maan.

Uu­sia va­rus­tei­ta ovat muun mu­as­sa au­tos­ta pois­tu­mis­ta var­mis­ta­va jär­jes­tel­mä, joka va­roit­taa ovea avat­ta­es­sa, mi­kä­li ta­kaa on tu­los­sa au­to, moot­to­ri­pyö­rä tai pol­ku­pyö­rä. Se li­sää myös muun lii­ken­teen ja eten­kin pol­ku­pyö­räi­li­jöi­den tur­val­li­suut­ta.

Taus­ta­pei­li au­ton si­säl­lä vä­lit­tää ka­me­ran tuot­ta­maa ku­vaa, mikä an­taa pal­jon laa­jem­man ja tar­kem­man ha­vain­non au­ton ta­kaa kuin ta­val­li­nen pei­li.

Va­lin­nan­va­raa moot­to­rin, ajo­a­kun ja la­tauk­sen suh­teen

Re­nault Mégane E-Tech Elect­ri­cis­sä on täy­sin uu­si Al­li­ans­sin kans­sa suun­ni­tel­tu säh­kö­moot­to­ri. Tark­kaan ot­ta­en se on vie­ras­mag­ne­toi­tu tah­ti­moot­to­ri, EESM (Elect­ri­cal­ly ex­ci­ted synch­ro­nous mo­tor), jon­ka ke­hi­tys­työs­sä on käy­tet­ty hy­väk­si Re­nault Grou­pin ja Al­li­ans­sin yli kym­me­nen vuo­den ko­ke­mus­ta säh­kö­moot­to­reis­ta.

Sii­nä saa­daan enem­män te­hoa kuin muun tyyp­pi­sis­sä säh­kö­moot­to­reis­sa, ei­kä har­vi­nai­sia maa­me­tal­le­ja tar­vi­ta niin pal­jon.

Suun­nit­te­lua op­ti­moi­mal­la moot­to­ri on kool­taan kom­pak­ti ja pai­naa vain 145 ki­loa, mikä on 10 pro­sent­tia Re­nault Zoen moot­to­ria vä­hem­män, kas­va­nees­ta te­hos­ta huo­li­mat­ta.

Moot­to­ris­ta on kak­si te­ho­vaih­to­eh­toa, jot­ka ovat 96 kW (130 hv) ja 250 Nm sekä 160 kW (218 hv) ja 300 Nm.

Te­hok­kaam­mal­la moot­to­ril­la va­rus­tet­tu­na Re­nault Mégane E-Tech Elect­ric kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 7,4 se­kun­nis­sa. Huip­pu­no­peus on ra­joi­tet­tu 160 km/h.

Jar­ru­tu­se­ner­gia ote­taan te­hok­kaas­ti käyt­töön ja sil­lä la­da­taan ajo­ak­kua. Mégane E-TECH Elect­ri­cis­sa jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­no­ton te­hok­kuu­den voi sää­tää oh­jaus­pyö­rän sii­vek­keis­tä ta­so­jen 0 ja 3 vä­lil­lä.

Te­hok­kaim­mal­la ta­sol­la au­toa voi ajaa ns. yh­del­lä pol­ki­mel­la, sil­lä jar­rua ei tar­vit­se käyt­tää juu­ri lain­kaan.

Ajo­ak­ku on LG:n ke­hit­tä­mä uu­si ke­mi­kaa­li­nen yh­dis­tel­mä li­tiu­mi­o­ni­a­kus­ta, jos­sa käy­te­tään nik­ke­liä, man­gaa­nia ja ko­bolt­tia. Li­sää­mäl­lä nik­ke­lin osuut­ta ja vä­hen­tä­mäl­lä ko­bol­tin osuut­ta on pääs­ty 20 pro­sent­tia Re­nault Zo­es­sa käy­tet­tä­vää ak­kua pa­rem­paan ener­gi­a­ti­hey­teen.

Akus­to on nes­te­jääh­dy­tet­ty, joka tuo etu­ja niin mit­toi­hin kuin te­hok­kuu­teen­kin.

8 vuo­den ta­kuun ajo­a­kul­le

Va­lit­ta­va­na on ener­gi­a­si­säl­löl­tään joko 40 kWh tai 60 kWh ajo­ak­ku. Toi­min­ta­mat­ka on WLTP-nor­min mu­kaan pie­nem­mäl­lä akul­la 300 km ja suu­rem­mal­la akul­la enim­mil­lään 470 km.

Akuil­le an­ne­taan 8 vuo­den ta­kuu, jon­ka puit­teis­sa se vaih­de­taan il­mai­sek­si, mi­kä­li ka­pa­si­teet­ti pu­to­aa al­le 70 pro­sen­tin.

Re­nault Mégane E-Tech Elect­ric tu­lee tar­jol­le use­a­na ver­si­o­na myös sen suh­teen, mil­lai­nen la­taus­jär­jes­tel­mä au­tos­sa on.

Erit­täin te­hok­kaan 22 kW Type 2 -la­tauk­sen li­säk­si saa­ta­vil­la on myös 130 kW te­hoi­nen CCS Com­bo DC-pi­ka­la­tu­ri, jo­ten akun saa la­dat­tua no­pe­as­ti mo­lem­mil­la la­taus­ta­voil­la. La­taus on ke­hi­tet­ty mah­dol­li­sim­man te­hok­kaak­si si­ten, et­tä se oli­si no­pe­aa mah­dol­li­sim­man kat­ta­vas­ti eri la­taus­lait­teil­la.

Esi­mer­ki­no­mai­ses­ti: 7,4 kW te­hoa tar­jo­a­val­la la­taus­lait­teel­la (esim. ko­to­na) saa 8 tun­nis­sa riit­tä­väs­ti vir­taa 400 ki­lo­met­rin ajoon.

Jul­ki­sis­sa la­taus­lait­teis­sa on usein tar­jol­la 22 kW la­taus­te­ho, jol­la tun­nis­sa saa vir­taa 160 ki­lo­met­rin kau­pun­ki­a­joon.

Pi­ka­la­tu­ris­ta (130 kW) voi saa­da kah­teen­sa­taan moot­to­ri­tie­a­jo­ki­lo­met­riin tar­vit­ta­van vir­ta­mää­rän puo­les­sa tun­nis­sa (WLTP tes­ti­syk­lin mu­kai­ses­ti jopa 300 km).

Suo­meen tuo­ta­vis­ta Re­nault Mégane E-Tech Elect­ric -ver­si­ois­ta an­ne­taan tar­kem­paa tie­toa myö­hem­min.

Myyn­nin al­ka­mi­sa­jan­koh­ta ei ole vie­lä tie­dos­sa, mut­ta en­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat maa­ham­me ke­vääl­lä 2022.

Re­nault-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU