Renault Rafalen lähtökohtana on pitkä 2,74 metrin akseliväli, joka on sama kuin Renault Espacessa. Urheilullisuutta ja ajettavuutta korostaa se, että Renault Rafalessa on neljä senttiä suurempi raideleveys.

Renault Rafalen lähtökohtana on pitkä 2,74 metrin akseliväli, joka on sama kuin Renault Espacessa. Urheilullisuutta ja ajettavuutta korostaa se, että Renault Rafalessa on neljä senttiä suurempi raideleveys.

Renault

Renault Rafale: Mallinimi tuo mieleen suihkuhävittäjän – saatavilla automaattisesti tummentuva AmpliSky-lasikatto

Uudessa Renault Rafalessa on varusteita, joita ei ole nähty missään autossa aiemmin. Mallisarjan huipulle tulee uusi, nelivetoinen 300-hevosvoimainen versio.

Auto Bild.Uutiset

Kak­si vuot­ta sit­ten Re­nault-kon­ser­nin pää­joh­ta­ja Luca de Meo esit­te­li yh­ti­ön stra­te­gi­sen suun­ni­tel­man, Re­nau­lu­ti­o­nin. Sii­nä yh­te­nä tär­keim­mis­tä pää­mää­ris­tä oli nos­taa pik­ku­au­toi­hin kes­kit­ty­nyt Re­nault mer­kit­tä­väk­si te­ki­jäk­si myös suu­rem­mis­sa au­to­luo­kis­sa.

Kah­des­sa vuo­des­sa ta­voi­te on saa­vu­tet­tu C-seg­men­tis­sä, eli alem­mas­sa kes­ki­luo­kas­sa Re­nault Ar­ka­nan, Re­nault Aust­ra­lin ja Re­nault Me­ga­ne E-Tech elect­ri­cin voi­mal­la.

Nyt sama asia tois­te­taan py­kä­lää suu­rem­pien au­to­jen luo­kas­sa, jos­sa vas­ti­kään esi­tel­lyn Re­nault Es­pa­cen rin­nal­le tu­lee en­si vuon­na upea Re­nault Ra­fa­le.

Re­nault Ra­fa­len nimi tar­koit­taa rans­kan kie­les­sä tuu­len­puus­kaa tai suo­si­o­no­soi­tus­ten myrs­kyä.

Viit­taus tuu­leen vie aja­tuk­set il­mai­luun, mi­hin Re­naul­til­la on his­to­ri­as­saan vah­va side. Vuon­na 1934 Caud­ron-Re­naul­til­la len­net­tiin en­nä­tyk­sel­li­sel­lä 445 km/h no­peu­del­la. Il­maa su­la­vas­ti hal­ko­va len­to­ko­ne on hie­no yh­teys uu­teen Re­nault Ra­fa­leen, joka näyt­tää pai­kal­laan­kin ole­van liik­keel­lä.

Jän­nit­tä­viä piir­tei­tä

Täy­sin uu­si Re­nault Ra­fa­le on en­sim­mäi­nen mal­li, joka on suun­ni­tel­tu alus­ta al­ka­en muo­toi­lu­joh­ta­ja Gil­les Vi­da­lin ai­ka­kau­del­la.

Re­nault Ra­fa­len pro­fii­li on yh­tä ai­kaa eloi­sa ja sport­ti­nen. Ta­ka­la­sin kal­lis­tus on tark­kaan har­kit­tu niin, et­tei sen kans­sa tar­vi­ta lin­jo­ja rik­ko­vaa ta­ka­la­sin pyy­hin­tä.

Coupemaisesta muotoilusta huolimatta Renault Rafalessa on runsaasti tilaa takapenkilläkin. Pitkän (2,74 m) akselivälin ansiosta polvitilaa on peräti 30 senttiä. Luiska katto ei syö pääntilaa, jota on peräti 88 cm, mikä on vain sentin vähemmän kuin Renault Espacessa.

Coupemaisesta muotoilusta huolimatta Renault Rafalessa on runsaasti tilaa takapenkilläkin. Pitkän (2,74 m) akselivälin ansiosta polvitilaa on peräti 30 senttiä. Luiska katto ei syö pääntilaa, jota on peräti 88 cm, mikä on vain sentin vähemmän kuin Renault Espacessa.

Renault

Keu­lan uu­si il­me ote­taan käyt­töön kai­kis­sa Re­naul­teis­sa. Tu­le­va muo­to­kie­li näh­tiin en­si ker­ran vuon­na 2022 Re­nault Sce­nic Vi­si­on -tut­kiel­mas­sa, ja tuo­tan­to­au­tois­sa sen sai en­sim­mäi­se­nä uu­dis­tu­nut Re­nault Clio.

Ko­ko­nai­suus on yh­dis­tel­mä kaa­ria, ge­o­met­ri­siä muo­to­ja ja veis­tok­sel­li­suut­ta. Mer­kit­tä­vää ovat R-merk­kiä mu­kai­le­vat, ai­van kul­miin si­joi­te­tut päi­vä­a­jo­va­lot, jot­ka ovat kuin ti­mant­te­ja.

Ai­van uu­den­lai­nen etu­sä­leik­kö nou­dat­taa Re­nault-mer­kin muo­toa, ja sen luo­mi­ses­sa on näh­ty val­ta­vas­ti vai­vaa. Etu­sä­lei­kön pe­rus­vä­ri­nä on mus­ta ja sen kans­sa on ver­si­os­ta riip­pu­en toi­se­na vä­ri­nä si­ni­nen tai har­maa.

Mas­ki näyt­tää elä­vän, sil­lä vai­ku­tel­ma muut­tuu täy­sin sen mu­kaan mis­tä kul­mas­ta sitä kat­so­taan. Etu­sä­leik­kö on­kin kun­ni­a­no­soi­tus op­ti­sen tai­teen huip­puo­saa­jal­le, Vic­tor Va­sa­re­lyl­le.

Re­nault Ra­fa­len läh­tö­koh­ta­na on pit­kä 2,74 met­rin ak­se­li­vä­li, joka on sama kuin Re­nault Es­pa­ces­sa. Ur­hei­lul­li­suut­ta ja ajet­ta­vuut­ta ko­ros­taa se, et­tä Re­nault Ra­fa­les­sa on nel­jä sent­tiä suu­rem­pi rai­de­le­veys.

Ko­rin mit­ta­suh­teet ovat ide­aa­li­set, kun se on 4,71 met­riä pit­kä ja 1,86 met­riä le­veä. Kor­keut­ta on 1,61 met­riä, vaik­ka au­to näyt­tää on­nis­tu­nei­den lin­jo­jen an­si­os­ta pal­jon ma­ta­lam­mal­ta.

Re­nault on va­lin­nut Ra­fa­leen vii­si vä­riä, jois­ta kak­si on ai­van uu­sia: Al­pi­ne si­ni­nen ja mat­ta­vä­ri sa­tin nac­re val­koi­nen. Uu­des­sa val­koi­ses­sa sä­vys­sä käy­te­tään sa­maa in­no­va­tii­vis­ta tek­niik­kaa kuin Re­nault Aust­ra­liin saa­ta­vas­sa Sa­tin Schis­te -har­maas­sa. Mo­lem­mat ovat mat­ta­vä­re­jä, jot­ka kes­tä­vät pa­rem­min UV-sä­tei­lyä ja ko­ne­pe­sua.

Toi­nen uu­si väri tu­lee ni­men­sä mu­kai­ses­ti Al­pi­nen his­to­ri­as­ta, mut­ta se on nyt vie­lä vä­hän sy­vem­män si­ni­nen kuin Al­pi­ne A110:ssä. Re­nault Ra­fa­len muut vä­rit ovat Flam­me-pu­nai­nen, Étoilé-mus­ta ja Schis­te-har­maa.

Ylel­lis­tä mu­ka­vuut­ta

Takamatkustajia hemmotellaan uudenlaisella, erittäin teknisellä keskikyynärnojalla. Se on suunniteltu älylaitteiden käyttöä varten, jotta pitkäkin matka sujuisi joutuisasti.

Takamatkustajia hemmotellaan uudenlaisella, erittäin teknisellä keskikyynärnojalla. Se on suunniteltu älylaitteiden käyttöä varten, jotta pitkäkin matka sujuisi joutuisasti.

Renault

Re­nault Ra­fa­les­sa on eri­no­mai­set ajo-omi­nai­suu­det ja au­toa voi­daan pi­tää jopa aja­ja­kes­kei­se­nä. Suun­nit­te­lus­sa on kui­ten­kin pa­neu­dut­tu myös sii­hen, et­tä mat­kat ovat nau­tin­to kai­kil­le au­tos­sa mat­kus­ta­vil­le.

Cou­pe­mai­ses­ta muo­toi­lus­ta huo­li­mat­ta Re­nault Ra­fa­les­sa on run­saas­ti ti­laa ta­ka­pen­kil­lä­kin. Pit­kän (2,74 m) ak­se­li­vä­lin an­si­os­ta pol­vi­ti­laa on pe­rä­ti 30 sent­tiä. Luis­ka kat­to ei syö pään­ti­laa, jota on pe­rä­ti 88 cm, mikä on vain sen­tin vä­hem­män kuin Re­nault Es­pa­ces­sa.

Re­nault Ra­fa­len ta­va­ra­ti­la on 530-lit­rai­nen.

Ta­ka­mat­kus­ta­jia hem­mo­tel­laan uu­den­lai­sel­la, erit­täin tek­ni­sel­lä kes­ki­kyy­när­no­jal­la. Se on suun­ni­tel­tu äly­lait­tei­den käyt­töä var­ten, jot­ta pit­kä­kin mat­ka su­jui­si jou­tui­sas­ti.

Kyy­när­no­jas­sa on kak­si USB-port­tia lait­tei­den la­taa­mi­sel­le, ti­laa tab­le­teil­le ja äly­pu­he­li­mil­le, sekä kak­si kään­ty­vää alus­taa näy­töil­le.

Re­nault Ra­fa­leen on saa­ta­vis­sa tum­men­tu­va, la­si­nen So­lar­bay-pa­no­raa­ma­kat­to, jol­lai­sia on tä­hän saak­ka näh­ty vain kal­leim­mis­sa au­to­mal­leis­sa.

Re­nault Ra­fa­le on en­sim­mäi­nen au­to­mal­li, jos­sa käy­te­tään uut­ta Saint-Go­bai­nin ke­hit­tä­mää lasi-pa­no­raa­ma­kat­toa. Sen tum­men­tu­va Amp­liS­ky-tek­niik­ka kor­vaa ta­val­li­set la­si­ruu­dut.

Tek­nii­kas­sa säh­kö­ken­tät tum­men­ta­vat la­sin tar­peen vaa­ties­sa niin, et­tä se an­taa suo­jan au­rin­koa vas­taan se­kun­neis­sa, ja jo pel­käs­tään ka­ton tum­men­tu­mi­nen on viih­dyt­tä­vää kat­sot­ta­vaa.

Äly­käs la­si­kat­to toi­mii Goog­le As­sis­tan­tin ää­ni­oh­jauk­sel­la. Aja­ja ja mat­kus­ta­jat voi­vat va­li­ta kat­toon nel­jä ase­tus­ta. Kat­to voi ol­la kir­kas tai tum­ma, min­kä li­säk­si saa erik­seen pel­käs­tään etuo­san kirk­kaak­si ja ta­ka­o­san tum­mak­si tai päin­vas­toin.

Älyk­kään ra­ken­teen­sa an­si­os­ta So­lar­bay-pa­no­raa­ma­ka­tol­la va­rus­te­tus­sa au­tos­sa on 30 mm enem­män pään­ti­laa ta­val­li­seen lasi-pa­no­raa­ma­kat­toon ver­rat­tu­na.

Renault Rafalen matkustamossa käytetään ensimmäisenä autona maailmassa värjättyä korkkia. Sitä löytyy Esprit Alpine -varustetasossa matkustajan puolelta kojelaudasta ja kädensijoista. Techno-varustetasossa korkki on värjätty mustaksi, mikä korostaa kojelaudassa auton hienostuneisuutta. Miellyttävältä tuntuvan korkin hyviin puoliin kuuluu, että se on kevyttä, eikä aiheuta heijastuksia.

Renault Rafalen matkustamossa käytetään ensimmäisenä autona maailmassa värjättyä korkkia. Sitä löytyy Esprit Alpine -varustetasossa matkustajan puolelta kojelaudasta ja kädensijoista. Techno-varustetasossa korkki on värjätty mustaksi, mikä korostaa kojelaudassa auton hienostuneisuutta. Miellyttävältä tuntuvan korkin hyviin puoliin kuuluu, että se on kevyttä, eikä aiheuta heijastuksia.

Renault

Uu­den Re­nault Ra­fa­len tyy­liin so­pii, et­tä etuis­tui­met ovat erit­täin ur­hei­lul­li­set tar­jo­ten mai­ni­on si­vut­tais­tu­en. Al­can­ta­ra-ver­hoi­lu on hie­nos­tu­nut ja pi­tää mat­kus­ta­jat hy­vin pai­koil­laan no­pe­as­sa­kin ajos­sa.

Re­nault Ra­fa­le Esp­rit Al­pi­nen is­tui­mis­sa on ai­van uu­si haus­ka omi­nai­suus, sil­lä nii­den Al­pi­ne-lo­gon ’A’ sekä nuo­li-merk­ki is­tui­men ylä­o­sas­sa on va­lais­tu. Ne al­ka­vat syk­kiä kuin sy­dän, omis­ta­jan tul­les­sa au­tol­leen.

Merk­ki on to­teu­tet­tu niin, et­tei se tun­nu ko­val­ta sel­kä­no­jas­sa, ja väri vaih­tuu Mul­ti-Sen­se -va­li­kos­ta, va­li­tun tun­nel­ma­va­lais­tuk­sen mu­kai­ses­ti.

Re­nault Ra­fa­les­sa käy­te­tään ym­pä­ris­tön huo­mi­oon ot­ta­via ma­te­ri­aa­le­ja, sil­lä esi­mer­kik­si 61 pro­sent­tia is­tuin­ver­hoi­lus­sa käy­tet­tä­väs­tä Al­can­ta­ras­ta on kier­rä­tet­tyä.

Re­nault Ra­fa­len mat­kus­ta­mos­sa käy­te­tään en­sim­mäi­se­nä au­to­na maa­il­mas­sa vär­jät­tyä kork­kia. Sitä löy­tyy Esp­rit Al­pi­ne -va­rus­te­ta­sos­sa mat­kus­ta­jan puo­lel­ta ko­je­lau­das­ta ja kä­den­si­jois­ta. Tech­no-va­rus­te­ta­sos­sa kork­ki on vär­jät­ty mus­tak­si, mikä ko­ros­taa ko­je­lau­das­sa au­ton hie­nos­tu­nei­suut­ta. Miel­lyt­tä­väl­tä tun­tu­van kor­kin hy­viin puo­liin kuu­luu, et­tä se on ke­vyt­tä, ei­kä ai­heu­ta hei­jas­tuk­sia.

Täs­mäl­lis­tä ajet­ta­vuut­ta

Aja­mi­sen ilo mää­ri­tel­tiin yh­dek­si tär­keim­mäk­si pää­mää­räk­si, kun Re­nault läh­ti ke­hit­tä­mään täy­sin uut­ta Re­nault Ra­fa­lea.

Mal­lis­ton hui­pul­le nou­se­vas­ta Re­nault Ra­fa­les­ta ha­lut­tiin teh­dä ajo-omi­nai­suuk­sil­taan pa­rem­pi kuin yh­des­tä­kään ai­em­mas­ta Re­nault-mal­lis­ta.

Läh­tö­koh­ta oli eri­no­mai­nen, sil­lä Re­nault Ra­fa­les­sa on Al­li­ans­sin skaa­lau­tu­va CMF-CD -pe­rus­ra­ken­ne ja sama, pit­kä 2,74 met­rin ak­se­li­vä­li kuin Re­nault Es­pa­ces­sa.

Rai­de­le­veyt­tä on nel­jä sent­tiä enem­män, ja ren­kaat ovat 245-le­vyi­set.

Re­nault Ra­fa­les­sa on ta­ka­na mo­ni­var­si­tu­en­ta. Edis­tyk­sel­li­sen 4CONT­ROL Ad­van­ced 4-wheel-drive -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män ohel­la mal­lis­sa on ne­li­pyö­rä­oh­jaus.

Ne­li­pyö­rä­oh­jaus te­kee Ra­fa­les­ta näp­pä­rän pie­nil­lä ajo­no­peuk­sil­la ja pa­ran­taa suun­ta­va­ka­vuut­ta suu­ril­la no­peuk­sil­la. Ne­li­ve­to pa­ran­taa ajo-omi­nai­suuk­sia eri­tyi­ses­ti tal­vi­o­lo­suh­teis­sa.

Renault Rafalen 200-hevosvoimainen E-Tech full hybrid yhdistää sarja- ja rinnakkaishybridien parhaat puolet. Voimalinjassa on 3-sylinterinen 1,2-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää 96 kilowattia (130 hv) ja 205 Nm sekä kaksi sähkömoottoria. Tulossa on vielä tehokkaampi hybridi, joka kehittää 300 hv (221 kW).

Renault Rafalen 200-hevosvoimainen E-Tech full hybrid yhdistää sarja- ja rinnakkaishybridien parhaat puolet. Voimalinjassa on 3-sylinterinen 1,2-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää 96 kilowattia (130 hv) ja 205 Nm sekä kaksi sähkömoottoria. Tulossa on vielä tehokkaampi hybridi, joka kehittää 300 hv (221 kW).

Renault

Yli 50 km/h no­peu­del­la ta­ka­pyö­rät kään­ty­vät enin­tään yh­den as­teen sa­maan suun­taan kuin etu­pyö­rät. Sitä hi­taam­mil­la no­peuk­sil­la ta­ka­pyö­rät kään­ty­vät jopa vii­si as­tet­ta vas­tak­kai­seen suun­taan kuin etu­pyö­rät.

Sen an­si­os­ta kook­kaan Re­nault Ra­fa­len kään­töym­py­rä on vain 10,4 met­riä, toi­sin sa­no­en pik­ku­au­to­luok­kaa.

Re­nault Ra­fa­les­sa alus­taan on li­sät­ty vie­lä VMC 2 -jär­jes­tel­mä (Ve­hic­le Mo­ti­on Cont­rol 2), joka tark­kai­lee elekt­ro­ni­ses­ti ta­ka­pyö­riä.

Jär­jes­tel­mä var­mis­taa ta­ka­pyö­rien pi­don erit­täin te­hok­kaas­ti, min­kä an­si­os­ta kaar­tei­siin voi ajaa nor­maa­lia suu­rem­mal­la no­peu­del­la, kun kaik­ki nel­jä pyö­rää ovat par­haas­sa mah­dol­li­ses­sa asen­nos­sa myös epä­ta­sai­sil­la ja huo­no­pin­tai­sil­la teil­lä.

Li­säk­si jou­si­tus, is­kun­vai­men­nus ja kal­lis­tuk­sen­vai­men­nus on op­ti­moi­tu au­ton ole­muk­seen so­pi­vak­si ja sa­mal­la mu­ka­vak­si. Ra­fa­len oh­jaus on no­pe­a­vä­lit­tei­nen.

Suo­ri­tus­ky­kyä ja ta­lou­del­li­suut­ta

Re­nault Ra­fa­les­sa on moot­to­ri­na uu­den Es­pa­cen ta­paan 146 kW (200 hv) ke­hit­tä­vä E-Tech täys­hyb­ri­di, mo­ni­ti­la­vaih­teis­toon yh­dis­tet­ty­nä.

Voi­ma­lin­ja on te­ho­kas, ta­lou­del­li­nen, au­to­maat­ti­nen ja it­se­la­taa­va.

Re­nault Ra­fa­les­sa on mark­ki­noi­den pa­ras suo­ri­tus­ky­vyn ja ku­lu­tuk­sen suh­de (4,7 l/100 km; 105 g/km; lu­vut ovat tois­tai­sek­si vah­vis­ta­mat­to­mia).

Yh­del­lä tan­kil­li­sel­la voi ajaa pe­rä­ti 1 100 ki­lo­met­riä (WLTP).

Re­nault Ra­fa­len 200-he­vos­voi­mai­nen E-Tech full hyb­rid yh­dis­tää sar­ja- ja rin­nak­kais­hyb­ri­dien par­haat puo­let. Voi­ma­lin­jas­sa on 3-sy­lin­te­ri­nen 1,2-lit­rai­nen ben­sii­ni­tur­bo, joka ke­hit­tää 96 ki­lo­wat­tia (130 hv) ja 205 Nm sekä kak­si säh­kö­moot­to­ria.

Pel­käs­tään polt­to­moot­to­ri on tek­ni­ses­ti ne­ro­kas, sil­lä sii­nä yh­dis­te­tään Mil­ler-työ­tah­ti, pie­ni­pai­nei­nen pa­ko­kaa­su­jen kier­rä­tys, muut­tu­va­ge­o­met­ri­nen ah­din, sekä die­sel­moot­to­rin tyy­li­nen moot­to­rin pit­käis­kui­suus. Tu­lok­se­na on 41 pro­sen­tin hyö­ty­suh­de, mikä on hup­pu­luok­kaa maa­il­mas­sa.

Pää­säh­kö­moot­to­ri ke­hit­tää 50 kW ja yh­tä suu­ren 205 Nm vään­tö­mo­men­tin kuin ben­sii­ni­moot­to­ri. Sil­le an­taa voi­maa ener­gi­a­si­säl­löl­tään 2 kWh (400 V) li­tiu­mi­o­ni-ajo­ak­ku, jon­ka avul­la voi­daan ajaa myös pel­käl­lä säh­köl­lä.

Toi­se­na säh­kö­moot­to­ri­na on 25 kW (50 Nm) te­hoi­nen start­ti­ge­ne­raat­to­ri, joka käyn­nis­tää moot­to­rin ja te­kee vaih­dois­ta huo­maa­mat­to­mia.

Vauh­tia vä­hen­net­tä­es­sä ja jar­ru­tet­ta­es­sa ener­gi­aa ke­rä­tään tal­teen, min­kä an­si­os­ta kau­pun­gis­sa aje­taan par­haim­mil­laan jopa 80 pro­sent­tia ajas­ta säh­köl­lä. Käy­tän­nös­sä se tar­koit­taa, et­tä E-Tech full hyb­ri­din ku­lu­tus on jopa 40 pro­sent­tia pie­nem­pi vas­taa­vaan, pel­käl­lä polt­to­moot­to­ril­la va­rus­tet­tuun au­toon ver­rat­tu­na.

Re­nault Ra­fa­len aja­ja saa­kin täy­den säh­kö­au­to­tun­nel­man, ei­kä hä­nen sil­ti tar­vit­se la­da­ta au­toa.

Re­naul­tin E-Tech full hyb­rid en­na­koi moot­to­rien toi­min­taa ja vaih­tei­den käyt­töä kart­ta­tie­to­jen ja to­pog­ra­fi­an avul­la jopa seit­se­män ki­lo­met­riä eteen­päin.

Mo­ni­ti­la­vaih­teis­to va­lit­see par­haan vä­li­tyk­sen 15 vaih­to­eh­dos­ta aja­jan sitä huo­maa­mat­ta ja vaih­te­lee myös ajo­ti­laa vii­den vaih­to­eh­don vä­lil­lä.

Voi­ma­lin­ja voi toi­mia por­taat­to­mas­ti joko pel­käs­tään säh­köl­lä tai ben­sii­nil­lä tai nii­den yh­dis­tel­mäl­lä hyb­ri­di­nä. Liik­keel­le läh­de­tään ai­na miel­lyt­tä­väs­ti ja ää­net­tö­mäs­ti säh­köl­lä.

Tu­los­sa on vie­lä te­hok­kaam­pi hyb­ri­di, joka ke­hit­tää 300 hv (221 kW). Sii­nä on kak­si mer­kit­tä­vää muu­tos­ta E-Tech full hyb­ri­diin ver­rat­tu­na.

En­sin­nä­kin tu­le­vas­sa 300-he­vos­voi­mai­ses­sa hyb­ri­dis­sä on vie­lä yk­si säh­kö­moot­to­ri ta­ka­na, joka te­kee au­tos­ta ne­li­ve­toi­sen. Li­säk­si se on la­taus­hyb­ri­di, min­kä an­si­os­ta päi­vit­täi­set ajot voi hoi­taa lä­hes täy­sin säh­köl­lä. Sil­ti pit­käl­lä mat­kal­la ei tar­vit­se huo­leh­tia ajo­a­kun la­taa­mi­ses­ta.

Huip­pu­luo­kan va­rus­te­lu ja älyk­kyys

Re­nault Ra­fa­les­sa on edel­leen ke­hi­tet­ty ver­sio rei­lu vuo­si sit­ten Me­ga­ne E-Tech elect­ri­cis­sä esi­tel­lys­tä di­gi­taa­li­ses­ta OpenR-oh­jaa­mos­ta.

Ko­je­lau­das­sa on kak­si näyt­töä: vaa­ka­suo­ras­sa ole­va 12,3-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja pys­ty­suo­raan si­joi­tet­tu 12-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö ko­je­lau­dan kes­kel­lä. Mo­lem­mat on si­joi­tet­tu si­ten, et­tä nii­tä on help­po seu­ra­ta ja käyt­tää siir­tä­mät­tä kat­set­ta pois ties­tä.

Re­nault Ra­fa­len OpenR-ko­ko­nai­suu­teen on suun­ni­tel­tu uu­si vi­su­aa­li­nen il­me, jos­sa Re­naul­tin uu­si merk­ki on ai­em­paa­kin sel­ke­äm­pi.

Re­nault Ra­fa­len nimi viit­taa il­mai­luun, min­kä vuok­si mal­lis­sa on uu­si, en­tis­tä mo­ni­puo­li­sem­pi ja koo­kas 9,3-tuu­mai­nen tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näyt­tö. Näy­töl­le saa esi­mer­kik­si no­peu­den, käy­tös­sä ole­vat kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät, yli­no­peus­va­roi­tuk­set sekä na­vi­goin­nin oh­jeet.

OpenR Link -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään kuu­lu­vat Goog­le Maps, Goog­le As­sis­tant ja yli 50 muu­ta so­vel­lus­ta. Käyt­tö­jär­jes­tel­mä­nä Ra­fa­les­sa on And­roid Au­to­mo­ti­ve 12 (en­nen AA 10), mis­sä on pal­jon pa­ran­nuk­sia, ku­ten äly­pu­he­li­men ja mui­den lait­tei­den hel­pom­pi yh­dis­tä­mi­nen jär­jes­tel­mään.

En­nus­ta­va huol­to-oh­jel­ma voi nyt va­roit­taa aja­jaa, kun pyö­rät tar­vit­se­vat suun­taus­ta tai il­mas­toin­ti­lai­te tar­vit­see huol­toa. Open R Link on yh­tey­des­sä pil­veen, ot­ta­en au­to­maat­ti­ses­ti vas­taan suo­si­tel­lut päi­vi­tyk­set.

Re­nault Ra­fa­les­sa on pal­jon te­ko­ä­lyä so­vel­ta­via omi­nai­suuk­sia, jot­ka te­ke­vät aja­jan ja mat­kus­ta­jien au­toi­lun mu­ka­vam­mak­si. Jär­jes­tel­mä eh­dot­taa eri­lai­sia toi­min­to­ja en­na­koi­vas­ti, ku­ten il­mas­toin­ti­lait­teen kyt­ke­mis­tä pois pääl­tä, kun ik­ku­na on au­ki (sääs­tää ener­gi­aa ja polt­to­ai­net­ta) tai il­mas­toin­ti­lait­teen ot­ta­mis­ta käyt­töön, mi­kä­li mat­kus­ta­mon läm­pö­ti­la on ta­val­lis­ta kor­ke­am­pi.

Pro­ak­tii­vi­set oh­jeet pe­rus­tu­vat ”nor­maa­liin” au­ton käyt­töön, jon­ka kei­no­ä­ly ana­ly­soi ai­em­min ta­pah­tu­neen pe­rus­teel­la.

Va­ki­o­va­rus­tee­na on ai­na mu­kau­tu­vat led-va­lot, jot­ka sää­tä­vät ajo­va­lo­ja olo­suh­tei­den ja ti­lan­teen mu­kaan. Par­hai­ten va­rus­tel­luis­sa ver­si­ois­sa on LED Mat­rix Vi­si­on -tek­niik­ka, jos­sa kau­ko­va­lot ovat pääl­lä kai­ken ai­kaa, ja jos­sa osa va­los­ta pi­men­ne­tään tar­vit­ta­es­sa, et­tei­vät ne häi­käi­se mui­ta tiel­lä liik­ku­jia.

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat 32 edis­tyk­sel­lis­tä avus­ta­vaa jär­jes­tel­mää on ja­et­tu aja­mi­sen, tur­val­li­suu­den ja py­sä­köin­nin kes­ken.

Uu­den su­ku­pol­ven Ac­ti­ve Dri­ver As­sist -jär­jes­tel­mä vas­taa ta­son 2 au­to­no­mis­ta aja­mis­ta, ja toi­mii nyt moot­to­ri­tei­den li­säk­si kai­ken­ta­soi­sil­l­la teil­lä. Jär­jes­tel­mäs­sä yh­dis­te­tään en­na­koi­den kart­ta­tie­to­ja ties­tä käyt­tä­en mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din ja kais­ta-avus­tin.

Jär­jes­tel­mä lu­kee myös lii­ken­ne­mer­kit ja va­roit­taa yli­no­peu­des­ta, min­kä li­säk­si OPS:n (Over Speed Pre­ven­ti­on) voi an­taa oh­ja­ta au­to­maat­ti­ses­ti va­ki­o­no­peu­den­sää­din­tä.

Täy­sin uu­si Re­nault Ra­fa­le val­mis­te­taan Es­pan­jas­sa, Pa­len­ci­an teh­taal­la, jo­hon in­ves­toi­tiin suu­ria sum­mia, en­nen kuin siel­lä aloi­tet­tiin Aust­ra­lin, Es­pa­cen ja pian myös Re­nault Ra­fa­len tuo­tan­to.

Huip­pu­mal­lin myyn­ti käyn­nis­tyy ke­vääl­lä 2024.

Re­nault-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN