Renault Rafalen lähtökohtana on pitkä 2,74 metrin akseliväli, joka on sama kuin Renault Espacessa. Urheilullisuutta ja ajettavuutta korostaa se, että Renault Rafalessa on neljä senttiä suurempi raideleveys.
Renault
Renault Rafale: Mallinimi tuo mieleen suihkuhävittäjän – saatavilla automaattisesti tummentuva AmpliSky-lasikatto
Uudessa Renault Rafalessa on varusteita, joita ei ole nähty missään autossa aiemmin. Mallisarjan huipulle tulee uusi, nelivetoinen 300-hevosvoimainen versio.
Kaksi vuotta sitten Renault-konsernin pääjohtaja Luca de Meo esitteli yhtiön strategisen suunnitelman, Renaulutionin. Siinä yhtenä tärkeimmistä päämääristä oli nostaa pikkuautoihin keskittynyt Renault merkittäväksi tekijäksi myös suuremmissa autoluokissa.
Kahdessa vuodessa tavoite on saavutettu C-segmentissä, eli alemmassa keskiluokassa Renault Arkanan, Renault Australin ja Renault Megane E-Tech electricin voimalla.
Nyt sama asia toistetaan pykälää suurempien autojen luokassa, jossa vastikään esitellyn Renault Espacen rinnalle tulee ensi vuonna upea Renault Rafale.
Renault Rafalen nimi tarkoittaa ranskan kielessä tuulenpuuskaa tai suosionosoitusten myrskyä.
Viittaus tuuleen vie ajatukset ilmailuun, mihin Renaultilla on historiassaan vahva side. Vuonna 1934 Caudron-Renaultilla lennettiin ennätyksellisellä 445 km/h nopeudella. Ilmaa sulavasti halkova lentokone on hieno yhteys uuteen Renault Rafaleen, joka näyttää paikallaankin olevan liikkeellä.
Jännittäviä piirteitä
Täysin uusi Renault Rafale on ensimmäinen malli, joka on suunniteltu alusta alkaen muotoilujohtaja Gilles Vidalin aikakaudella.
Renault Rafalen profiili on yhtä aikaa eloisa ja sporttinen. Takalasin kallistus on tarkkaan harkittu niin, ettei sen kanssa tarvita linjoja rikkovaa takalasin pyyhintä.
Coupemaisesta muotoilusta huolimatta Renault Rafalessa on runsaasti tilaa takapenkilläkin. Pitkän (2,74 m) akselivälin ansiosta polvitilaa on peräti 30 senttiä. Luiska katto ei syö pääntilaa, jota on peräti 88 cm, mikä on vain sentin vähemmän kuin Renault Espacessa.
Renault
Keulan uusi ilme otetaan käyttöön kaikissa Renaulteissa. Tuleva muotokieli nähtiin ensi kerran vuonna 2022 Renault Scenic Vision -tutkielmassa, ja tuotantoautoissa sen sai ensimmäisenä uudistunut Renault Clio.
Kokonaisuus on yhdistelmä kaaria, geometrisiä muotoja ja veistoksellisuutta. Merkittävää ovat R-merkkiä mukailevat, aivan kulmiin sijoitetut päiväajovalot, jotka ovat kuin timantteja.
Aivan uudenlainen etusäleikkö noudattaa Renault-merkin muotoa, ja sen luomisessa on nähty valtavasti vaivaa. Etusäleikön perusvärinä on musta ja sen kanssa on versiosta riippuen toisena värinä sininen tai harmaa.
Maski näyttää elävän, sillä vaikutelma muuttuu täysin sen mukaan mistä kulmasta sitä katsotaan. Etusäleikkö onkin kunnianosoitus optisen taiteen huippuosaajalle, Victor Vasarelylle.
Renault Rafalen lähtökohtana on pitkä 2,74 metrin akseliväli, joka on sama kuin Renault Espacessa. Urheilullisuutta ja ajettavuutta korostaa se, että Renault Rafalessa on neljä senttiä suurempi raideleveys.
Korin mittasuhteet ovat ideaaliset, kun se on 4,71 metriä pitkä ja 1,86 metriä leveä. Korkeutta on 1,61 metriä, vaikka auto näyttää onnistuneiden linjojen ansiosta paljon matalammalta.
Renault on valinnut Rafaleen viisi väriä, joista kaksi on aivan uusia: Alpine sininen ja mattaväri satin nacre valkoinen. Uudessa valkoisessa sävyssä käytetään samaa innovatiivista tekniikkaa kuin Renault Australiin saatavassa Satin Schiste -harmaassa. Molemmat ovat mattavärejä, jotka kestävät paremmin UV-säteilyä ja konepesua.
Toinen uusi väri tulee nimensä mukaisesti Alpinen historiasta, mutta se on nyt vielä vähän syvemmän sininen kuin Alpine A110:ssä. Renault Rafalen muut värit ovat Flamme-punainen, Étoilé-musta ja Schiste-harmaa.
Ylellistä mukavuutta
Takamatkustajia hemmotellaan uudenlaisella, erittäin teknisellä keskikyynärnojalla. Se on suunniteltu älylaitteiden käyttöä varten, jotta pitkäkin matka sujuisi joutuisasti.
Renault
Renault Rafalessa on erinomaiset ajo-ominaisuudet ja autoa voidaan pitää jopa ajajakeskeisenä. Suunnittelussa on kuitenkin paneuduttu myös siihen, että matkat ovat nautinto kaikille autossa matkustaville.
Coupemaisesta muotoilusta huolimatta Renault Rafalessa on runsaasti tilaa takapenkilläkin. Pitkän (2,74 m) akselivälin ansiosta polvitilaa on peräti 30 senttiä. Luiska katto ei syö pääntilaa, jota on peräti 88 cm, mikä on vain sentin vähemmän kuin Renault Espacessa.
Renault Rafalen tavaratila on 530-litrainen.
Takamatkustajia hemmotellaan uudenlaisella, erittäin teknisellä keskikyynärnojalla. Se on suunniteltu älylaitteiden käyttöä varten, jotta pitkäkin matka sujuisi joutuisasti.
Kyynärnojassa on kaksi USB-porttia laitteiden lataamiselle, tilaa tableteille ja älypuhelimille, sekä kaksi kääntyvää alustaa näytöille.
Renault Rafaleen on saatavissa tummentuva, lasinen Solarbay-panoraamakatto, jollaisia on tähän saakka nähty vain kalleimmissa automalleissa.
Renault Rafale on ensimmäinen automalli, jossa käytetään uutta Saint-Gobainin kehittämää lasi-panoraamakattoa. Sen tummentuva AmpliSky-tekniikka korvaa tavalliset lasiruudut.
Tekniikassa sähkökentät tummentavat lasin tarpeen vaatiessa niin, että se antaa suojan aurinkoa vastaan sekunneissa, ja jo pelkästään katon tummentuminen on viihdyttävää katsottavaa.
Älykäs lasikatto toimii Google Assistantin ääniohjauksella. Ajaja ja matkustajat voivat valita kattoon neljä asetusta. Katto voi olla kirkas tai tumma, minkä lisäksi saa erikseen pelkästään etuosan kirkkaaksi ja takaosan tummaksi tai päinvastoin.
Älykkään rakenteensa ansiosta Solarbay-panoraamakatolla varustetussa autossa on 30 mm enemmän pääntilaa tavalliseen lasi-panoraamakattoon verrattuna.
Renault Rafalen matkustamossa käytetään ensimmäisenä autona maailmassa värjättyä korkkia. Sitä löytyy Esprit Alpine -varustetasossa matkustajan puolelta kojelaudasta ja kädensijoista. Techno-varustetasossa korkki on värjätty mustaksi, mikä korostaa kojelaudassa auton hienostuneisuutta. Miellyttävältä tuntuvan korkin hyviin puoliin kuuluu, että se on kevyttä, eikä aiheuta heijastuksia.
Renault
Uuden Renault Rafalen tyyliin sopii, että etuistuimet ovat erittäin urheilulliset tarjoten mainion sivuttaistuen. Alcantara-verhoilu on hienostunut ja pitää matkustajat hyvin paikoillaan nopeassakin ajossa.
Renault Rafale Esprit Alpinen istuimissa on aivan uusi hauska ominaisuus, sillä niiden Alpine-logon ’A’ sekä nuoli-merkki istuimen yläosassa on valaistu. Ne alkavat sykkiä kuin sydän, omistajan tullessa autolleen.
Merkki on toteutettu niin, ettei se tunnu kovalta selkänojassa, ja väri vaihtuu Multi-Sense -valikosta, valitun tunnelmavalaistuksen mukaisesti.
Renault Rafalessa käytetään ympäristön huomioon ottavia materiaaleja, sillä esimerkiksi 61 prosenttia istuinverhoilussa käytettävästä Alcantarasta on kierrätettyä.
Renault Rafalen matkustamossa käytetään ensimmäisenä autona maailmassa värjättyä korkkia. Sitä löytyy Esprit Alpine -varustetasossa matkustajan puolelta kojelaudasta ja kädensijoista. Techno-varustetasossa korkki on värjätty mustaksi, mikä korostaa kojelaudassa auton hienostuneisuutta. Miellyttävältä tuntuvan korkin hyviin puoliin kuuluu, että se on kevyttä, eikä aiheuta heijastuksia.
Täsmällistä ajettavuutta
Ajamisen ilo määriteltiin yhdeksi tärkeimmäksi päämääräksi, kun Renault lähti kehittämään täysin uutta Renault Rafalea.
Malliston huipulle nousevasta Renault Rafalesta haluttiin tehdä ajo-ominaisuuksiltaan parempi kuin yhdestäkään aiemmasta Renault-mallista.
Lähtökohta oli erinomainen, sillä Renault Rafalessa on Allianssin skaalautuva CMF-CD -perusrakenne ja sama, pitkä 2,74 metrin akseliväli kuin Renault Espacessa.
Raideleveyttä on neljä senttiä enemmän, ja renkaat ovat 245-levyiset.
Renault Rafalessa on takana monivarsituenta. Edistyksellisen 4CONTROL Advanced 4-wheel-drive -nelivetojärjestelmän ohella mallissa on nelipyöräohjaus.
Nelipyöräohjaus tekee Rafalesta näppärän pienillä ajonopeuksilla ja parantaa suuntavakavuutta suurilla nopeuksilla. Neliveto parantaa ajo-ominaisuuksia erityisesti talviolosuhteissa.
Renault Rafalen 200-hevosvoimainen E-Tech full hybrid yhdistää sarja- ja rinnakkaishybridien parhaat puolet. Voimalinjassa on 3-sylinterinen 1,2-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää 96 kilowattia (130 hv) ja 205 Nm sekä kaksi sähkömoottoria. Tulossa on vielä tehokkaampi hybridi, joka kehittää 300 hv (221 kW).
Renault
Yli 50 km/h nopeudella takapyörät kääntyvät enintään yhden asteen samaan suuntaan kuin etupyörät. Sitä hitaammilla nopeuksilla takapyörät kääntyvät jopa viisi astetta vastakkaiseen suuntaan kuin etupyörät.
Sen ansiosta kookkaan Renault Rafalen kääntöympyrä on vain 10,4 metriä, toisin sanoen pikkuautoluokkaa.
Renault Rafalessa alustaan on lisätty vielä VMC 2 -järjestelmä (Vehicle Motion Control 2), joka tarkkailee elektronisesti takapyöriä.
Järjestelmä varmistaa takapyörien pidon erittäin tehokkaasti, minkä ansiosta kaarteisiin voi ajaa normaalia suuremmalla nopeudella, kun kaikki neljä pyörää ovat parhaassa mahdollisessa asennossa myös epätasaisilla ja huonopintaisilla teillä.
Lisäksi jousitus, iskunvaimennus ja kallistuksenvaimennus on optimoitu auton olemukseen sopivaksi ja samalla mukavaksi. Rafalen ohjaus on nopeavälitteinen.
Suorituskykyä ja taloudellisuutta
Renault Rafalessa on moottorina uuden Espacen tapaan 146 kW (200 hv) kehittävä E-Tech täyshybridi, monitilavaihteistoon yhdistettynä.
Voimalinja on tehokas, taloudellinen, automaattinen ja itselataava.
Renault Rafalessa on markkinoiden paras suorituskyvyn ja kulutuksen suhde (4,7 l/100 km; 105 g/km; luvut ovat toistaiseksi vahvistamattomia).
Yhdellä tankillisella voi ajaa peräti 1 100 kilometriä (WLTP).
Renault Rafalen 200-hevosvoimainen E-Tech full hybrid yhdistää sarja- ja rinnakkaishybridien parhaat puolet. Voimalinjassa on 3-sylinterinen 1,2-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää 96 kilowattia (130 hv) ja 205 Nm sekä kaksi sähkömoottoria.
Pelkästään polttomoottori on teknisesti nerokas, sillä siinä yhdistetään Miller-työtahti, pienipaineinen pakokaasujen kierrätys, muuttuvageometrinen ahdin, sekä dieselmoottorin tyylinen moottorin pitkäiskuisuus. Tuloksena on 41 prosentin hyötysuhde, mikä on huppuluokkaa maailmassa.
Pääsähkömoottori kehittää 50 kW ja yhtä suuren 205 Nm vääntömomentin kuin bensiinimoottori. Sille antaa voimaa energiasisällöltään 2 kWh (400 V) litiumioni-ajoakku, jonka avulla voidaan ajaa myös pelkällä sähköllä.
Toisena sähkömoottorina on 25 kW (50 Nm) tehoinen starttigeneraattori, joka käynnistää moottorin ja tekee vaihdoista huomaamattomia.
Vauhtia vähennettäessä ja jarrutettaessa energiaa kerätään talteen, minkä ansiosta kaupungissa ajetaan parhaimmillaan jopa 80 prosenttia ajasta sähköllä. Käytännössä se tarkoittaa, että E-Tech full hybridin kulutus on jopa 40 prosenttia pienempi vastaavaan, pelkällä polttomoottorilla varustettuun autoon verrattuna.
Renault Rafalen ajaja saakin täyden sähköautotunnelman, eikä hänen silti tarvitse ladata autoa.
Renaultin E-Tech full hybrid ennakoi moottorien toimintaa ja vaihteiden käyttöä karttatietojen ja topografian avulla jopa seitsemän kilometriä eteenpäin.
Monitilavaihteisto valitsee parhaan välityksen 15 vaihtoehdosta ajajan sitä huomaamatta ja vaihtelee myös ajotilaa viiden vaihtoehdon välillä.
Voimalinja voi toimia portaattomasti joko pelkästään sähköllä tai bensiinillä tai niiden yhdistelmällä hybridinä. Liikkeelle lähdetään aina miellyttävästi ja äänettömästi sähköllä.
Tulossa on vielä tehokkaampi hybridi, joka kehittää 300 hv (221 kW). Siinä on kaksi merkittävää muutosta E-Tech full hybridiin verrattuna.
Ensinnäkin tulevassa 300-hevosvoimaisessa hybridissä on vielä yksi sähkömoottori takana, joka tekee autosta nelivetoisen. Lisäksi se on lataushybridi, minkä ansiosta päivittäiset ajot voi hoitaa lähes täysin sähköllä. Silti pitkällä matkalla ei tarvitse huolehtia ajoakun lataamisesta.
Huippuluokan varustelu ja älykkyys
Renault Rafalessa on edelleen kehitetty versio reilu vuosi sitten Megane E-Tech electricissä esitellystä digitaalisesta OpenR-ohjaamosta.
Kojelaudassa on kaksi näyttöä: vaakasuorassa oleva 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja pystysuoraan sijoitettu 12-tuumainen kosketusnäyttö kojelaudan keskellä. Molemmat on sijoitettu siten, että niitä on helppo seurata ja käyttää siirtämättä katsetta pois tiestä.
Renault Rafalen OpenR-kokonaisuuteen on suunniteltu uusi visuaalinen ilme, jossa Renaultin uusi merkki on aiempaakin selkeämpi.
Renault Rafalen nimi viittaa ilmailuun, minkä vuoksi mallissa on uusi, entistä monipuolisempi ja kookas 9,3-tuumainen tuulilasin heijastusnäyttö. Näytölle saa esimerkiksi nopeuden, käytössä olevat kuljettajaa avustavat järjestelmät, ylinopeusvaroitukset sekä navigoinnin ohjeet.
OpenR Link -multimediajärjestelmään kuuluvat Google Maps, Google Assistant ja yli 50 muuta sovellusta. Käyttöjärjestelmänä Rafalessa on Android Automotive 12 (ennen AA 10), missä on paljon parannuksia, kuten älypuhelimen ja muiden laitteiden helpompi yhdistäminen järjestelmään.
Ennustava huolto-ohjelma voi nyt varoittaa ajajaa, kun pyörät tarvitsevat suuntausta tai ilmastointilaite tarvitsee huoltoa. Open R Link on yhteydessä pilveen, ottaen automaattisesti vastaan suositellut päivitykset.
Renault Rafalessa on paljon tekoälyä soveltavia ominaisuuksia, jotka tekevät ajajan ja matkustajien autoilun mukavammaksi. Järjestelmä ehdottaa erilaisia toimintoja ennakoivasti, kuten ilmastointilaitteen kytkemistä pois päältä, kun ikkuna on auki (säästää energiaa ja polttoainetta) tai ilmastointilaitteen ottamista käyttöön, mikäli matkustamon lämpötila on tavallista korkeampi.
Proaktiiviset ohjeet perustuvat ”normaaliin” auton käyttöön, jonka keinoäly analysoi aiemmin tapahtuneen perusteella.
Vakiovarusteena on aina mukautuvat led-valot, jotka säätävät ajovaloja olosuhteiden ja tilanteen mukaan. Parhaiten varustelluissa versioissa on LED Matrix Vision -tekniikka, jossa kaukovalot ovat päällä kaiken aikaa, ja jossa osa valosta pimennetään tarvittaessa, etteivät ne häikäise muita tiellä liikkujia.
Kuljettajaa avustavat 32 edistyksellistä avustavaa järjestelmää on jaettu ajamisen, turvallisuuden ja pysäköinnin kesken.
Uuden sukupolven Active Driver Assist -järjestelmä vastaa tason 2 autonomista ajamista, ja toimii nyt moottoriteiden lisäksi kaikentasoisillla teillä. Järjestelmässä yhdistetään ennakoiden karttatietoja tiestä käyttäen mukautuva vakionopeudensäädin ja kaista-avustin.
Järjestelmä lukee myös liikennemerkit ja varoittaa ylinopeudesta, minkä lisäksi OPS:n (Over Speed Prevention) voi antaa ohjata automaattisesti vakionopeudensäädintä.
Täysin uusi Renault Rafale valmistetaan Espanjassa, Palencian tehtaalla, johon investoitiin suuria summia, ennen kuin siellä aloitettiin Australin, Espacen ja pian myös Renault Rafalen tuotanto.
Huippumallin myynti käynnistyy keväällä 2024.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Klassikkovahvistin Italiasta
Estelonin uusi mestariteos
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
lab 12:sta kaksi päivitystä
Dap putkilla
700 S3 -sarjan Signature-päivitys
Kevään tärkein hifi-tapahtuma Suomessa
TADin uusi referenssiesivahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN