Antreaan kadonnut Delahaye oli ilmeisesti saman näköinen kuin kuvan yksilö.

Antreaan kadonnut Delahaye oli ilmeisesti saman näköinen kuin kuvan yksilö.

Suomi-elokuvan myyttinen avoau­to­har­vi­naisuus: Katosi jäljettömiin 1939 – muurattiin mystiseen salakäytävään?

Loppukesästä 1939 filmattiin uutta kotimaista huippuelokuvaa, joka jouduttiin syksyn takia jättämään kesken. Tarkoitus oli jatkaa filmausta kesällä 1940, mutta Talvisodan syttyessä tilanne muuttui yhtäkkiä ja dramaattisesti.

Auto Bild.Uutiset

Suo­mi-elo­ku­van san­ka­rien au­to­na toi­mi erään ap­teek­ka­rin omis­ta­ma ta­ru­no­mai­nen 1937-mal­li­nen De­la­ha­ye 135M -avo­au­to va­rus­tet­tu­na Fi­go­ni & Fa­lasc­hin eri­kois­ko­ril­la. Sitä oli elo­ku­vas­sa tar­koi­tus ajaa erään nuo­ren, häi­käi­se­vän elo­ku­va­kau­not­ta­ren. Su­rul­lis­ta kyl­lä, De­la­ha­ye ka­to­si syk­syl­lä 1939 jäl­jet­tö­miin.

No­pe­as­sa De­la­ha­yes­sa oli 165-he­vos­voi­mai­nen 6-sy­lin­te­ri­nen ri­vi­moot­to­ri ja ne­li­por­tai­nen ti­he­ä­vä­lit­tei­nen vaih­teis­to. Eri­koi­suu­te­na yk­si­lös­sä oli oi­ke­an­puo­lei­nen oh­jaus.

Erit­täin har­vi­nais­ta au­toa käy­tet­tiin elo­ku­van fil­mauk­sis­sa muun mu­as­sa Te­ri­jo­en hiek­ka­ran­nal­la. Sitä kuu­lem­ma tan­kat­tiin elo­ku­va­ve­dok­ses­sa le­gen­daa­ri­sel­la Vii­pu­rin Shel­lil­lä ja joi­ta­kin ul­ko­koh­tauk­sia ku­vat­tiin tiet­tä­väs­ti Mon­re­pos’n puis­tos­sa Vii­pu­ris­sa, sekä Kä­ki­sal­mes­sa upe­an fun­kis­hu­vi­lan piha-alu­eel­la.

Hu­hun mu­kaan elo­ku­van jat­ko­ku­vauk­sia oli tar­koi­tus suo­rit­taa Laa­to­kan ran­nal­la, ai­na­kin Met­sä­pir­tis­sä sekä mah­dol­li­ses­ti kul­jet­ta­mal­la au­ton Laa­to­kan Mant­sin­saa­reen.

Hil­jat­tain löy­ty­neis­tä asi­a­kir­jois­ta, jot­ka löy­det­tiin erääs­tä kuo­lin­pe­säs­tä, il­me­ni to­del­la hur­jia asi­oi­ta: ku­vaus­ten jat­kon siir­ty­es­sä syk­syl­lä 1939 seu­raa­vaan ke­sään, pää­tet­tiin ke­sä­ren­kain va­rus­tet­tu De­la­ha­ye lait­taa tal­vi­te­loil­le.

Elo­ku­van al­ku­ve­dos­ta säi­ly­tet­tiin Vii­pu­ris­sa Kan­nak­sen­ka­dul­la si­jain­nees­sa ar­kis­tos­sa, jos­sa se tu­hou­tui (il­mei­ses­ti) 6.12.1939 il­ma­pom­mi­tus­ten ai­heut­ta­mas­sa ra­jus­sa tu­li­pa­los­sa.  

Kun Tal­vi­so­dan uh­ka al­koi 25.11. ol­la to­del­la il­mei­nen, omis­ta­ja R. Aa­ron Null päät­ti siir­tää au­ton vii­pu­ri­lai­ses­ta au­to­hal­lis­ta pa­rem­paan tur­vaan.

Au­to pää­tet­tiin ajaa Kar­ja­lan kan­nak­sel­le Ant­re­aan, jos­sa si­jait­see le­gen­daa­ri­sia, sy­viä ja ru­ti­kui­via luo­las­to­ja.

Siir­ty­mi­nen synk­kiä, syk­syi­sen pi­mei­tä, edel­li­sen hel­le­ke­sän viit­taan pu­keu­tu­nei­ta hiek­ka­tei­tä su­jui 28.11., vain kak­si vuo­ro­kaut­ta en­nen Tal­vi­so­dan syt­ty­mis­tä ras­kain mie­lin. De­la­ha­yea ei ol­lut mah­dol­lis­ta läh­teä aja­maan esi­mer­kik­si Hel­sin­kiin, jo­ten nyt se jou­dut­tiin sy­dän kyl­mä­nä eva­kuo­i­maan – jon­ne­kin, jos­ta ku­kaan ei sitä löy­täi­si.

Au­ton omis­ta­ja tie­si Ant­re­an luo­las­tois­sa ol­lees­ta eri­tyi­ses­tä sa­la­käy­tä­väs­tä. De­la­ha­ye lai­tet­tiin mah­dol­li­sim­man hy­vään suo­ja­ras­vaan, pei­tet­tiin pres­sul­la ja muu­rat­tiin sa­la­käy­tä­vään. Si­jain­ti mää­ri­tel­tiin as­kel­mer­kein ja sen tie­si vain omis­ta­ja it­se.

Edel­leen hä­nen va­kaa­na tar­koi­tuk­se­naan oli nou­taa De­la­ha­ye ke­vääl­lä 1940 ja siir­tää se jo­hon­kin läm­pi­mään au­to­tal­liin.

Tal­vi­so­dan an­ka­rien rau­ha­neh­to­jen seu­rauk­se­na Ant­rea ja alu­een jän­nit­tä­vät luo­las­tot kui­ten­kin me­ne­tet­tiin. Ke­säl­lä 1940 luul­tiin, et­tei De­la­ha­ye enää kos­kaan nä­ki­si omis­ta­jaan­sa.

Kun Ant­re­aan Jat­ko­so­dan ai­ka­na pääs­tiin ta­kai­sin, ei ku­kaan so­dan myl­ler­ryk­ses­sä muis­ta­nut De­la­ha­yen ole­mas­sa­o­loa. Jat­ko­so­dan päät­ty­es­sä vuon­na 1944 uu­det rau­ha­neh­dot oli­vat yhä an­ka­ram­mat, ja Kar­ja­lan kan­nas me­ne­tet­tiin uu­del­leen.

Mys­ti­sen elo­ku­va-De­la­ha­yen ny­ky­kun­to jää ikui­sek­si ar­voi­tuk­sek­si, sil­lä laa­jo­jen luo­las­to­jen alu­ees­ta ei ole enää ole­mas­sa kart­taa, ei­kä enää ole elos­sa ai­nut­ta­kaan hen­ki­löä, joka osal­lis­tui au­ton pii­lot­ta­mi­seen tai joka osai­si ker­toa muu­ra­tun käy­tä­vän si­jain­nin. Jos luo­las­to on kui­va, au­to voi­si ol­la hy­väs­sä­kin kun­nos­sa.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU