Supernal toimii yhtä hiljaisesti kuin astianpesukone: melutaso on vain 65 dB pystysuorassa nousu- ja laskuvaiheessa, ja erittäin hiljaiset 45 dB lennettäessä vaakasuorassa.

Supernal toimii yhtä hiljaisesti kuin astianpesukone: melutaso on vain 65 dB pystysuorassa nousu- ja laskuvaiheessa, ja erittäin hiljaiset 45 dB lennettäessä vaakasuorassa.

Supernal

Supernal eVTOL: Pystysuoraan nouseva sähköinen lentokone

Supernal, joka on Hyundai Motor Groupin kehittyneen ilmassa liikkumisen (Advanced Air Mobility) yhtiö, julkisti S-A2:n, sähköisen, pystysuoraan nousevan lentokoneen (tunnetaan lyhenteellä eVTOL). Tällaisia pitäisi saada myös Malmin lentokentälle.

Auto Bild.Uutiset

Kon­sep­ti esi­tel­tiin Las Ve­ga­sin CES 2024 -elekt­ro­niik­ka­mes­suil­la, ja sii­nä on len­tä­jän li­säk­si ti­laa nel­jäl­le mat­kus­ta­jal­le.

S-A2 pe­rus­tuu yh­ti­ön tu­le­vai­suu­den vi­si­o­kon­sep­ti-ko­nee­seen S-A1, joka de­by­toi CES 2020 -mes­suil­la Las Ve­ga­sis­sa, ja jos­sa yh­dis­ty­vät in­no­va­tii­vi­nen il­mai­lu- ja ava­ruus­tek­niik­ka Hy­un­dai Mo­tor Grou­pin au­to­te­ol­li­suu­den es­teet­ti­seen suun­nit­te­luun.

Näin on tar­koi­tus luo­da uu­si lii­ken­ne­muo­to, jol­la ih­mi­set saa­daan kau­pun­ki­a­lu­eil­la no­pe­am­min pai­kas­ta A paik­kaan B.

Kal­lis­tu­vat root­to­rit

Su­per­nal saa­vut­taa kau­pal­li­sen len­to­lii­ken­teen tur­val­li­suus­ta­son, ja mah­dol­lis­taa eV­TOL-ko­nei­den­sa edul­li­sen tuo­tan­non, val­mis­tau­tu­es­saan mark­ki­noil­le vuon­na 2028.

Supernal eVTOL:issa on hajautettu sähköinen propulsioarkkitehtuuri, ja kahdeksan täysin kallistuvaa roottoria.

Supernal eVTOL:issa on hajautettu sähköinen propulsioarkkitehtuuri, ja kahdeksan täysin kallistuvaa roottoria.

Supernal

Su­per­nal eV­TOL:is­sa on ha­jau­tet­tu säh­köi­nen pro­pul­si­oark­ki­teh­tuu­ri, ja kah­dek­san täy­sin kal­lis­tu­vaa root­to­ria.

Su­per­nal toi­mii yh­tä hil­jai­ses­ti kuin as­ti­an­pe­su­ko­ne: me­lu­ta­so on vain 65 dB pys­ty­suo­ras­sa nou­su- ja las­ku­vai­hees­sa, ja erit­täin hil­jai­set 45 dB len­net­tä­es­sä vaa­ka­suo­ras­sa.

S-A2 ky­ke­nee len­tä­mään 200 km/h no­peu­del­la hie­man al­le 500 met­rin kor­keu­des­sa, ja sen kes­ki­mää­räis­ten kau­pun­ki­a­lu­eel­la ta­pah­tu­vien mat­ko­jen ar­vi­oi­daan ole­van luok­kaa 40-65 ki­lo­met­riä.

Su­per­nal-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN