Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.

Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.

Suzuki Across -katumaasturi: Lippulaiva rantautuu Suomeen syksyllä

Suzuki-malliston lippulaivaksi saapuu aivan uusi katumaasturi Across, joka on kaikkia muita brändin malleja kookkaampi ja tehokkaampi.

Auto Bild.Uutiset

Su­zu­ki Ac­ross kas­vat­taa Su­zu­kin hyb­ri­di­tar­jon­nan la­dat­ta­vien hyb­ri­dien puo­lel­le ja mo­ni­puo­lis­taa ne­li­ve­tois­ten mal­lien va­li­koi­maa.

Su­zu­ki il­moit­ti maa­lis­kuus­sa 2019 aloit­ta­van­sa To­yo­tan kans­sa yh­teis­työn, jos­sa ke­hi­te­tään mo­ni­puo­li­sem­pi mal­lis­to Eu­roo­pan mark­ki­noil­le.

Nyt esi­tel­lään kump­pa­nuu­den en­sim­mäi­nen he­del­mä, joka laa­jen­taa Su­zu­kin va­li­koi­man ai­van uu­teen luok­kaan. Uu­si Ac­ross ko­ros­taa Su­zu­kin ase­maa ne­li­ve­toi­siin au­toi­hin ja hyb­ri­di­tek­niik­kaan kes­kit­ty­nee­nä merk­ki­nä.

Jä­mäk­kä ul­ko­nä­kö ja run­saas­ti ti­laa

Uu­si Su­zu­ki Ac­ross on kool­taan pal­jon suu­rem­pi kuin muut tä­hän men­nes­sä myyn­nis­sä ol­leet Su­zu­ki-mal­lit. Läh­tö­koh­ta­na on 2,690 met­rin ak­se­li­vä­li, joka ta­kaa sekä va­kaan ajet­ta­vuu­den et­tä hy­vät si­sä­ti­lat.

Tyylikkyyttä ulkonäköön lisäävät LED-valot edessä ja takana sekä korkeatasoiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, joissa yhdistetään kiiltävää mustaa ja kiillotettua pintaa.

Tyylikkyyttä ulkonäköön lisäävät LED-valot edessä ja takana sekä korkeatasoiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, joissa yhdistetään kiiltävää mustaa ja kiillotettua pintaa.

'

Korilla on pituutta 4,635 metriä, leveyttä 1,855 metriä ja korkeutta 1,690 metriä.

Korilla on pituutta 4,635 metriä, leveyttä 1,855 metriä ja korkeutta 1,690 metriä.

Vii­del­lä mat­kus­ta­jal­la on väl­jät ol­ta­vat, ja esi­mer­kik­si ta­ka­pen­kin sel­kä­no­jan sää­döl­lä voi li­sä­tä mu­ka­vuut­ta.

Muo­toi­lus­sa on yh­dis­tet­ty maas­tu­rin voi­mak­kaat piir­teet ri­pauk­seen ur­hei­lul­li­suut­ta. Edes­sä jääh­dyt­ti­men sä­lei­kös­sä on sa­maa tyy­liä kuin Swift Spor­tis­sa, mikä an­taa Ac­ros­sil­le su­ku­nä­köi­syyt­tä Su­zu­kin mui­hin mal­lei­hin.

Tyy­lik­kyyt­tä ul­ko­nä­köön li­sää­vät LED-va­lot edes­sä ja ta­ka­na sekä kor­ke­a­ta­soi­set 19-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet, jois­sa yh­dis­te­tään kiil­tä­vää mus­taa ja kiil­lo­tet­tua pin­taa.

Oh­jaa­mos­sa yh­dis­ty­vät mu­ka­vuus, ylel­li­syys ja aja­mi­sen help­pous. Kul­jet­ta­ja löy­tää het­kes­sä mai­ni­on ajo­a­sen­non is­tui­men mo­ni­puo­lis­ten säh­kö­sää­tö­jen sekä säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vän ris­ti­se­län tuen avul­la.

Aja­ja saa tie­toa niin mie­lei­sek­si muun­nel­ta­van mit­ta­ris­ton 7-tuu­mai­sel­ta vä­ri­näy­töl­tä kuin ko­je­lau­dan 9-tuu­mai­sel­ta kos­ke­tus­näy­töl­tä.

Run­saas­ti te­hoa ja mi­ni­maa­li­nen ku­lu­tus

Uu­des­sa Su­zu­ki Ac­ros­sis­sa käy­te­tään hy­väk­si To­yo­tan yli kah­den vuo­si­kym­me­nen ko­ke­mus­ta hyb­ri­di­tek­nii­kas­ta.

Ben­sii­ni­moot­to­rin ja kah­den säh­kö­moot­to­rin suu­rin yh­teis­te­ho on 225 ki­lo­wat­tia (306 hv), min­kä avul­la Ac­ross kiih­tyy pai­kal­taan sa­dan ki­lo­met­rin tun­ti­no­peu­teen no­pe­as­sa 6,2 se­kun­nis­sa. Sil­ti hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö on WLTP-nor­min mu­kai­ses­ti ai­no­as­taan 22 g/km.

Edes­sä on 134 ki­lo­wa­tin te­hoi­nen säh­kö­moot­to­ri, jon­ka suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on 270 Nm. Lat­ti­an al­le on si­joi­tet­tu ener­gi­a­si­säl­löl­tään 18,1 kWh li­tiu­mi­o­ni­a­jo­ak­ku, joka syöt­tää vir­taa säh­kö­moot­to­ril­le.

Bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), minkä avulla Across kiihtyy paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen nopeassa 6,2 sekunnissa. Silti hiilidioksidipäästö on WLTP-normin mukaisesti ainoastaan 22 g/km.

Bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), minkä avulla Across kiihtyy paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen nopeassa 6,2 sekunnissa. Silti hiilidioksidipäästö on WLTP-normin mukaisesti ainoastaan 22 g/km.

Täy­teen la­da­tul­la akul­la voi­daan ajaa säh­köl­lä pe­rä­ti 75 ki­lo­met­riä. Ko­to­na akun saa la­dat­tua täy­teen al­le kah­dek­sas­sa tun­nis­sa, mi­kä­li käy­tös­sä on 10A vir­ta­pis­to­ke.

Säh­kö­moot­to­rin rin­nal­la on A25A-FXS Dy­na­mic For­ce -ben­sii­ni­moot­to­ri, joka pää­a­si­as­sa la­taa ak­ku­ja. Ben­sii­ni­moot­to­ri tuot­taa 136 ki­lo­wat­tia te­hoa ja 227 new­ton­met­rin vään­tö­mo­men­tin.

At­kin­son-työ­kier­rol­la toi­mi­val­la moot­to­ril­la on erit­täin hyvä hyö­ty­suh­de ja kor­ke­a­pu­ris­tei­se­na 14:1 se on erit­täin ta­lou­del­li­nen. Moot­to­ris­sa on sekä suo­ra­suih­ku­tus et­tä imu­ka­na­va­suih­ku­tus ja polt­to­ai­neen syöt­töä vaih­del­laan kuor­mi­tuk­sen mu­kaan.

Akun la­taa­mi­sen li­säk­si ben­sii­ni­moot­to­ria käy­te­tään säh­kö­moot­to­rin apu­na, kun tar­vi­taan pal­jon te­hoa esi­mer­kik­si ohi­tuk­sis­sa.

Kul­jet­ta­ja voi va­li­ta ti­lan­tee­seen so­pi­van ajo­ti­lan nel­jäs­tä vaih­to­eh­dos­ta.

Kun aje­taan EV-ti­las­sa, käy­te­tään ai­na säh­kö­moot­to­ria, vaik­ka kaa­su­pol­ki­men pai­nai­si poh­jaan ja au­ton huip­pu­no­peus on säh­köl­lä ajet­ta­es­sa 135 km/h.

Kun käy­te­tään EV/HV- tai HV-ajo­ti­laa, ben­sii­ni­moot­to­ri tu­lee avuk­si run­saas­ti voi­maa tar­vit­ta­es­sa. Kah­des­ta ajo­ti­las­ta EV/HV pai­not­taa enem­män säh­kö­moot­to­rin käyt­töä.

Nel­jän­te­nä on akun la­taus­ti­la, jol­la voi­daan var­mis­taa, et­tä ajo­a­kus­sa on run­saas­ti vir­taa. Se on tar­peel­li­nen ajet­ta­es­sa esi­mer­kik­si kau­pun­kiin, jos­sa saa ajaa vain pai­kal­li­ses­ti pääs­töt­tö­mil­lä au­toil­la.

Edis­tyk­sel­li­nen ne­li­ve­to polt­to­ai­net­ta sääs­tä­en

Su­zu­ki Ac­ros­sin ne­li­ve­to on to­teu­tet­tu täy­sin elekt­ro­ni­ses­ti il­man me­kaa­nis­ta yh­teyt­tä etu- ja ta­ka­pyö­rien vä­lil­lä.

E-Four -jär­jes­tel­mäs­sä on kaik­ki ne­li­ve­don hy­vät omi­nai­suu­det ja sa­mal­la ku­lu­tus on erit­täin al­hai­nen. Taka-ak­se­lil­la on 40 ki­lo­wat­tia ja 121 new­ton­met­rin vään­tö­mo­men­tin ke­hit­tä­vä säh­kö­moot­to­ri, joka on oh­jau­se­lekt­ro­nii­kan (AIM eli AWD In­teg­ra­ted Ma­na­ge­ment) kaut­ta yh­tey­des­sä etu­säh­kö­moot­to­riin.

Vään­tö­mo­ment­tia ja­e­taan ti­lan­teen mu­kaan niin, et­tä hy­vis­sä olo­suh­teis­sa kaik­ki voi­ma vä­li­te­tään etu­pyö­ril­le. Ti­lan­teen niin vaa­ties­sa enim­mil­lään 80 pro­sent­tia voi­mas­ta voi­daan joh­taa tie­hen ta­ka­pyö­rien kaut­ta.

Jär­jes­tel­mä on par­haim­mil­laan liuk­kaal­la liik­keel­le läh­det­tä­es­sä, min­kä li­säk­si se va­kaut­taa au­toa ai­na ajon ai­ka­na.

Su­zu­ki Ac­ros­siin voi kyt­keä ve­to­mas­sal­taan 1 500 ki­lon jar­rul­li­sen pe­rä­vau­nun.

Yk­si run­sas va­rus­te­ta­so

Os­ta­jan kan­nal­ta Su­zu­ki Ac­ros­sin han­kin­ta on teh­ty hel­pok­si, sil­lä mal­li­sar­jas­sa on ai­no­as­taan yk­si vaih­to­eh­to: Ac­ross 2.5 Plug-In Hyb­rid 4WD GLX CVT -au­to­maat­ti, jon­ka en­nak­ko­hin­ta on 57 390 eu­roa.

Su­zu­ki Vi­ta­ran ta­paan Ac­ros­sis­sa on yk­si luok­kan­sa par­hais­ta tur­va­va­rus­te­pa­ke­teis­ta.

Nor­maa­leik­si pe­rus­va­rus­teik­si las­ket­ta­vien jär­jes­tel­mien li­säk­si kul­jet­ta­jan tu­ke­na ovat kau­ko­va­lo­a­vus­tin, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, ak­tii­vi­nen kais­ta­vah­ti, kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin, kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­ta­jär­jes­tel­mä ja mo­ni­puo­li­nen lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä.

Har­vi­nai­sem­pia va­rus­tei­ta ovat kuol­leen kul­man val­von­ta­jär­jes­tel­mä ja ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mä, jot­ka jou­tuu usein hank­ki­maan li­sä­va­rus­tee­na.

Uuden Suzuki Acrossin ennakkomyynti alkaa heinäkuussa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syksyllä. Hyvin varustellun Acrossin hinta on 57 390 euroa.

Uuden Suzuki Acrossin ennakkomyynti alkaa heinäkuussa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syksyllä. Hyvin varustellun Acrossin hinta on 57 390 euroa.

Maas­to­a­jos­sa on hyö­tyä ala­mä­ki­hi­das­ti­mes­ta ja py­sä­köi­tä­es­sä aut­ta­vat niin pe­ruu­tus­ka­me­ra kuin tut­kat edes­sä ja ta­ka­na. Au­ton käyt­töä hel­pot­ta­vat äly­a­vain ja ja­lan­hei­lau­tus­toi­min­nol­la va­rus­tet­tu säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku.

Mi­kä­li au­to­maat­ti­vaih­teis­ton toi­min­taa ha­lu­aa val­voa it­se, se on­nis­tuu oh­jaus­pyö­rään si­joi­te­tuil­la sii­vek­keil­lä. Tum­men­ne­tut ik­ku­nat B-pi­la­ris­ta taak­se­päin ko­hen­ta­vat au­ton ul­ko­nä­köä ja li­sää­vät ta­ka­na is­tu­vien yk­si­tyi­syyt­tä.

Uu­den Su­zu­ki Ac­ros­sin en­nak­ko­myyn­ti al­kaa hei­nä­kuus­sa ja en­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat Suo­meen syk­syl­lä. Hy­vin va­rus­tel­lun Ac­ros­sin hin­ta on 57 390 eu­roa.

Su­zu­ki-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU