Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Suzuki Across -katumaasturi: Lippulaiva rantautuu Suomeen syksyllä
Suzuki-malliston lippulaivaksi saapuu aivan uusi katumaasturi Across, joka on kaikkia muita brändin malleja kookkaampi ja tehokkaampi.
Suzuki Across kasvattaa Suzukin hybriditarjonnan ladattavien hybridien puolelle ja monipuolistaa nelivetoisten mallien valikoimaa.
Suzuki ilmoitti maaliskuussa 2019 aloittavansa Toyotan kanssa yhteistyön, jossa kehitetään monipuolisempi mallisto Euroopan markkinoille.
Nyt esitellään kumppanuuden ensimmäinen hedelmä, joka laajentaa Suzukin valikoiman aivan uuteen luokkaan. Uusi Across korostaa Suzukin asemaa nelivetoisiin autoihin ja hybriditekniikkaan keskittyneenä merkkinä.
Jämäkkä ulkonäkö ja runsaasti tilaa
Uusi Suzuki Across on kooltaan paljon suurempi kuin muut tähän mennessä myynnissä olleet Suzuki-mallit. Lähtökohtana on 2,690 metrin akseliväli, joka takaa sekä vakaan ajettavuuden että hyvät sisätilat.
Tyylikkyyttä ulkonäköön lisäävät LED-valot edessä ja takana sekä korkeatasoiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, joissa yhdistetään kiiltävää mustaa ja kiillotettua pintaa.
'
Korilla on pituutta 4,635 metriä, leveyttä 1,855 metriä ja korkeutta 1,690 metriä.
Viidellä matkustajalla on väljät oltavat, ja esimerkiksi takapenkin selkänojan säädöllä voi lisätä mukavuutta.
Muotoilussa on yhdistetty maasturin voimakkaat piirteet ripaukseen urheilullisuutta. Edessä jäähdyttimen säleikössä on samaa tyyliä kuin Swift Sportissa, mikä antaa Acrossille sukunäköisyyttä Suzukin muihin malleihin.
Tyylikkyyttä ulkonäköön lisäävät LED-valot edessä ja takana sekä korkeatasoiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, joissa yhdistetään kiiltävää mustaa ja kiillotettua pintaa.
Ohjaamossa yhdistyvät mukavuus, ylellisyys ja ajamisen helppous. Kuljettaja löytää hetkessä mainion ajoasennon istuimen monipuolisten sähkösäätöjen sekä sähköisesti säädettävän ristiselän tuen avulla.
Ajaja saa tietoa niin mieleiseksi muunneltavan mittariston 7-tuumaiselta värinäytöltä kuin kojelaudan 9-tuumaiselta kosketusnäytöltä.
Runsaasti tehoa ja minimaalinen kulutus
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), minkä avulla Across kiihtyy paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen nopeassa 6,2 sekunnissa. Silti hiilidioksidipäästö on WLTP-normin mukaisesti ainoastaan 22 g/km.
Edessä on 134 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka suurin vääntömomentti on 270 Nm. Lattian alle on sijoitettu energiasisällöltään 18,1 kWh litiumioniajoakku, joka syöttää virtaa sähkömoottorille.
Bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), minkä avulla Across kiihtyy paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen nopeassa 6,2 sekunnissa. Silti hiilidioksidipäästö on WLTP-normin mukaisesti ainoastaan 22 g/km.
Täyteen ladatulla akulla voidaan ajaa sähköllä peräti 75 kilometriä. Kotona akun saa ladattua täyteen alle kahdeksassa tunnissa, mikäli käytössä on 10A virtapistoke.
Sähkömoottorin rinnalla on A25A-FXS Dynamic Force -bensiinimoottori, joka pääasiassa lataa akkuja. Bensiinimoottori tuottaa 136 kilowattia tehoa ja 227 newtonmetrin vääntömomentin.
Atkinson-työkierrolla toimivalla moottorilla on erittäin hyvä hyötysuhde ja korkeapuristeisena 14:1 se on erittäin taloudellinen. Moottorissa on sekä suorasuihkutus että imukanavasuihkutus ja polttoaineen syöttöä vaihdellaan kuormituksen mukaan.
Akun lataamisen lisäksi bensiinimoottoria käytetään sähkömoottorin apuna, kun tarvitaan paljon tehoa esimerkiksi ohituksissa.
Kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivan ajotilan neljästä vaihtoehdosta.
Kun ajetaan EV-tilassa, käytetään aina sähkömoottoria, vaikka kaasupolkimen painaisi pohjaan ja auton huippunopeus on sähköllä ajettaessa 135 km/h.
Kun käytetään EV/HV- tai HV-ajotilaa, bensiinimoottori tulee avuksi runsaasti voimaa tarvittaessa. Kahdesta ajotilasta EV/HV painottaa enemmän sähkömoottorin käyttöä.
Neljäntenä on akun lataustila, jolla voidaan varmistaa, että ajoakussa on runsaasti virtaa. Se on tarpeellinen ajettaessa esimerkiksi kaupunkiin, jossa saa ajaa vain paikallisesti päästöttömillä autoilla.
Edistyksellinen neliveto polttoainetta säästäen
Suzuki Acrossin neliveto on toteutettu täysin elektronisesti ilman mekaanista yhteyttä etu- ja takapyörien välillä.
E-Four -järjestelmässä on kaikki nelivedon hyvät ominaisuudet ja samalla kulutus on erittäin alhainen. Taka-akselilla on 40 kilowattia ja 121 newtonmetrin vääntömomentin kehittävä sähkömoottori, joka on ohjauselektroniikan (AIM eli AWD Integrated Management) kautta yhteydessä etusähkömoottoriin.
Vääntömomenttia jaetaan tilanteen mukaan niin, että hyvissä olosuhteissa kaikki voima välitetään etupyörille. Tilanteen niin vaatiessa enimmillään 80 prosenttia voimasta voidaan johtaa tiehen takapyörien kautta.
Järjestelmä on parhaimmillaan liukkaalla liikkeelle lähdettäessä, minkä lisäksi se vakauttaa autoa aina ajon aikana.
Suzuki Acrossiin voi kytkeä vetomassaltaan 1 500 kilon jarrullisen perävaunun.
Yksi runsas varustetaso
Ostajan kannalta Suzuki Acrossin hankinta on tehty helpoksi, sillä mallisarjassa on ainoastaan yksi vaihtoehto: Across 2.5 Plug-In Hybrid 4WD GLX CVT -automaatti, jonka ennakkohinta on 57 390 euroa.
Suzuki Vitaran tapaan Acrossissa on yksi luokkansa parhaista turvavarustepaketeista.
Normaaleiksi perusvarusteiksi laskettavien järjestelmien lisäksi kuljettajan tukena ovat kaukovaloavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen kaistavahti, kaistallapitoavustin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä ja monipuolinen liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.
Harvinaisempia varusteita ovat kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, jotka joutuu usein hankkimaan lisävarusteena.
Uuden Suzuki Acrossin ennakkomyynti alkaa heinäkuussa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syksyllä. Hyvin varustellun Acrossin hinta on 57 390 euroa.
Maastoajossa on hyötyä alamäkihidastimesta ja pysäköitäessä auttavat niin peruutuskamera kuin tutkat edessä ja takana. Auton käyttöä helpottavat älyavain ja jalanheilautustoiminnolla varustettu sähkötoiminen takaluukku.
Mikäli automaattivaihteiston toimintaa haluaa valvoa itse, se onnistuu ohjauspyörään sijoitetuilla siivekkeillä. Tummennetut ikkunat B-pilarista taaksepäin kohentavat auton ulkonäköä ja lisäävät takana istuvien yksityisyyttä.
Uuden Suzuki Acrossin ennakkomyynti alkaa heinäkuussa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syksyllä. Hyvin varustellun Acrossin hinta on 57 390 euroa.
Suzuki-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Sonoron eksotiikkaa
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ