Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Suzuki Across -katumaasturi: Lippulaiva rantautuu Suomeen syksyllä
Suzuki-malliston lippulaivaksi saapuu aivan uusi katumaasturi Across, joka on kaikkia muita brändin malleja kookkaampi ja tehokkaampi.
Suzuki Across kasvattaa Suzukin hybriditarjonnan ladattavien hybridien puolelle ja monipuolistaa nelivetoisten mallien valikoimaa.
Suzuki ilmoitti maaliskuussa 2019 aloittavansa Toyotan kanssa yhteistyön, jossa kehitetään monipuolisempi mallisto Euroopan markkinoille.
Nyt esitellään kumppanuuden ensimmäinen hedelmä, joka laajentaa Suzukin valikoiman aivan uuteen luokkaan. Uusi Across korostaa Suzukin asemaa nelivetoisiin autoihin ja hybriditekniikkaan keskittyneenä merkkinä.
Jämäkkä ulkonäkö ja runsaasti tilaa
Uusi Suzuki Across on kooltaan paljon suurempi kuin muut tähän mennessä myynnissä olleet Suzuki-mallit. Lähtökohtana on 2,690 metrin akseliväli, joka takaa sekä vakaan ajettavuuden että hyvät sisätilat.
Tyylikkyyttä ulkonäköön lisäävät LED-valot edessä ja takana sekä korkeatasoiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, joissa yhdistetään kiiltävää mustaa ja kiillotettua pintaa.
'
Korilla on pituutta 4,635 metriä, leveyttä 1,855 metriä ja korkeutta 1,690 metriä.
Viidellä matkustajalla on väljät oltavat, ja esimerkiksi takapenkin selkänojan säädöllä voi lisätä mukavuutta.
Muotoilussa on yhdistetty maasturin voimakkaat piirteet ripaukseen urheilullisuutta. Edessä jäähdyttimen säleikössä on samaa tyyliä kuin Swift Sportissa, mikä antaa Acrossille sukunäköisyyttä Suzukin muihin malleihin.
Tyylikkyyttä ulkonäköön lisäävät LED-valot edessä ja takana sekä korkeatasoiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, joissa yhdistetään kiiltävää mustaa ja kiillotettua pintaa.
Ohjaamossa yhdistyvät mukavuus, ylellisyys ja ajamisen helppous. Kuljettaja löytää hetkessä mainion ajoasennon istuimen monipuolisten sähkösäätöjen sekä sähköisesti säädettävän ristiselän tuen avulla.
Ajaja saa tietoa niin mieleiseksi muunneltavan mittariston 7-tuumaiselta värinäytöltä kuin kojelaudan 9-tuumaiselta kosketusnäytöltä.
Runsaasti tehoa ja minimaalinen kulutus
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), minkä avulla Across kiihtyy paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen nopeassa 6,2 sekunnissa. Silti hiilidioksidipäästö on WLTP-normin mukaisesti ainoastaan 22 g/km.
Edessä on 134 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka suurin vääntömomentti on 270 Nm. Lattian alle on sijoitettu energiasisällöltään 18,1 kWh litiumioniajoakku, joka syöttää virtaa sähkömoottorille.
Bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv), minkä avulla Across kiihtyy paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen nopeassa 6,2 sekunnissa. Silti hiilidioksidipäästö on WLTP-normin mukaisesti ainoastaan 22 g/km.
Täyteen ladatulla akulla voidaan ajaa sähköllä peräti 75 kilometriä. Kotona akun saa ladattua täyteen alle kahdeksassa tunnissa, mikäli käytössä on 10A virtapistoke.
Sähkömoottorin rinnalla on A25A-FXS Dynamic Force -bensiinimoottori, joka pääasiassa lataa akkuja. Bensiinimoottori tuottaa 136 kilowattia tehoa ja 227 newtonmetrin vääntömomentin.
Atkinson-työkierrolla toimivalla moottorilla on erittäin hyvä hyötysuhde ja korkeapuristeisena 14:1 se on erittäin taloudellinen. Moottorissa on sekä suorasuihkutus että imukanavasuihkutus ja polttoaineen syöttöä vaihdellaan kuormituksen mukaan.
Akun lataamisen lisäksi bensiinimoottoria käytetään sähkömoottorin apuna, kun tarvitaan paljon tehoa esimerkiksi ohituksissa.
Kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivan ajotilan neljästä vaihtoehdosta.
Kun ajetaan EV-tilassa, käytetään aina sähkömoottoria, vaikka kaasupolkimen painaisi pohjaan ja auton huippunopeus on sähköllä ajettaessa 135 km/h.
Kun käytetään EV/HV- tai HV-ajotilaa, bensiinimoottori tulee avuksi runsaasti voimaa tarvittaessa. Kahdesta ajotilasta EV/HV painottaa enemmän sähkömoottorin käyttöä.
Neljäntenä on akun lataustila, jolla voidaan varmistaa, että ajoakussa on runsaasti virtaa. Se on tarpeellinen ajettaessa esimerkiksi kaupunkiin, jossa saa ajaa vain paikallisesti päästöttömillä autoilla.
Edistyksellinen neliveto polttoainetta säästäen
Suzuki Acrossin neliveto on toteutettu täysin elektronisesti ilman mekaanista yhteyttä etu- ja takapyörien välillä.
E-Four -järjestelmässä on kaikki nelivedon hyvät ominaisuudet ja samalla kulutus on erittäin alhainen. Taka-akselilla on 40 kilowattia ja 121 newtonmetrin vääntömomentin kehittävä sähkömoottori, joka on ohjauselektroniikan (AIM eli AWD Integrated Management) kautta yhteydessä etusähkömoottoriin.
Vääntömomenttia jaetaan tilanteen mukaan niin, että hyvissä olosuhteissa kaikki voima välitetään etupyörille. Tilanteen niin vaatiessa enimmillään 80 prosenttia voimasta voidaan johtaa tiehen takapyörien kautta.
Järjestelmä on parhaimmillaan liukkaalla liikkeelle lähdettäessä, minkä lisäksi se vakauttaa autoa aina ajon aikana.
Suzuki Acrossiin voi kytkeä vetomassaltaan 1 500 kilon jarrullisen perävaunun.
Yksi runsas varustetaso
Ostajan kannalta Suzuki Acrossin hankinta on tehty helpoksi, sillä mallisarjassa on ainoastaan yksi vaihtoehto: Across 2.5 Plug-In Hybrid 4WD GLX CVT -automaatti, jonka ennakkohinta on 57 390 euroa.
Suzuki Vitaran tapaan Acrossissa on yksi luokkansa parhaista turvavarustepaketeista.
Normaaleiksi perusvarusteiksi laskettavien järjestelmien lisäksi kuljettajan tukena ovat kaukovaloavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen kaistavahti, kaistallapitoavustin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä ja monipuolinen liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.
Harvinaisempia varusteita ovat kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, jotka joutuu usein hankkimaan lisävarusteena.
Uuden Suzuki Acrossin ennakkomyynti alkaa heinäkuussa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syksyllä. Hyvin varustellun Acrossin hinta on 57 390 euroa.
Maastoajossa on hyötyä alamäkihidastimesta ja pysäköitäessä auttavat niin peruutuskamera kuin tutkat edessä ja takana. Auton käyttöä helpottavat älyavain ja jalanheilautustoiminnolla varustettu sähkötoiminen takaluukku.
Mikäli automaattivaihteiston toimintaa haluaa valvoa itse, se onnistuu ohjauspyörään sijoitetuilla siivekkeillä. Tummennetut ikkunat B-pilarista taaksepäin kohentavat auton ulkonäköä ja lisäävät takana istuvien yksityisyyttä.
Uuden Suzuki Acrossin ennakkomyynti alkaa heinäkuussa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syksyllä. Hyvin varustellun Acrossin hinta on 57 390 euroa.
Suzuki-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uusi Kona Electric
Hyundai
Uusi Kona Electric
Hyundai
Audi RS on yhä sporttisempi
Audi RS on yhä sporttisempi
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
Täysin uuden Lexus ES:n maailmanensi-ilta lähenee - tässä tiiserikuva
Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
Cd-pyöritin Ranskasta
Kultaa, platinaa, ruteniumia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
Täysin uuden Lexus ES:n maailmanensi-ilta lähenee - tässä tiiserikuva
Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat
Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Audi A6 Avant uudistuu
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi