Kevythybridissä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella ja se antaa voimaansa esimerkiksi turboviiveen aikana. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti muhkea 235 Nm. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000-3 000 r/min.

Kevythybridissä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella ja se antaa voimaansa esimerkiksi turboviiveen aikana. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti muhkea 235 Nm. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000-3 000 r/min.

Suzuki

Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi

Vuosimallin 2021 myötä kaikki Suzuki Vitarat ovat hybridejä ja tarjoavat entistä enemmän vastinetta rahalle.

Auto Bild.Uutiset

Ne­li­ve­tois­ten kom­pak­tien ka­tu­maas­tu­rien yli­voi­mai­nen yk­kö­nen on nyt pa­rem­min va­rus­tel­tu ja sa­mal­la hin­nat ovat pu­don­neet. Pa­ran­nuk­siin kuu­luu vie­lä pe­rä­vau­nu­pai­non kas­vu jopa 50 pro­sen­til­la.

Tra­fi­co­min hen­ki­lö­au­to­jen mal­li­koh­tai­sen kat­sas­tuk­sen vi­ka­ti­las­tos­sa 2020 Su­zu­ki Vi­ta­ra oli kym­me­nen vä­hä­vi­kai­sim­man au­to­mal­lin jou­kos­sa (läh­de: Tra­fi­com).

Nyt myös au­to­maat­ti­vaih­tei­set Vi­ta­rat ovat ke­vyt­hyb­ri­de­jä

Su­zu­ki on siir­ty­nyt no­pe­aan tah­tiin kai­kis­sa mal­leis­saan säh­köis­tet­tyyn voi­ma­lin­jaan. Kol­me vuot­ta sit­ten esi­tel­lyn en­sim­mäi­sen Su­zu­ki Swift Hyb­ri­din jäl­keen nyt kaik­ki Su­zu­kin hen­ki­lö­au­to­mal­lit ovat eri­as­tei­sia hyb­ri­de­jä.

Uu­sim­pa­na mal­li­na jouk­koon liit­tyi­vät au­to­maat­ti­vaih­tei­set Vi­ta­rat.

Su­zu­ki esit­te­li Vi­ta­ra 1.4 Boos­ter­jet Hyb­ri­din vuo­si sit­ten Aluk­si se oli saa­ta­vil­la vain kä­si­va­lin­tai­sel­la vaih­teis­tol­la, mut­ta nyt asi­a­kas voi va­li­ta myös au­to­maat­ti­vaih­teis­ton.

Suzuki

Su­zu­ki Vi­ta­ra -ke­vyt­hyb­ri­deis­sä on 48 vol­tin jän­nit­teel­lä toi­mi­va kym­me­nen (10) ki­lo­wa­tin te­hoi­nen säh­kö­moot­to­ri, jon­ka vään­tö­mo­ment­ti on 50 Nm. Se saa vir­taa ener­gi­a­si­säl­löl­tään 0,384 kWh akul­ta.

Ke­vyt­hyb­ri­dis­sä säh­kö­moot­to­ri tu­kee ben­sii­ni­moot­to­ria lä­hes koko käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la ja se an­taa voi­maan­sa esi­mer­kik­si tur­bo­vii­veen ai­ka­na. Ben­sii­ni­moot­to­rin suu­rin teho on 95 ki­lo­wat­tia (129 hv) ja vään­tö­mo­ment­ti muh­kea 235 Nm. Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on käy­tet­tä­vis­sä käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la 2 000-3 000 r/min.

Uu­si ne­li­ve­toi­nen Su­zu­ki Vi­ta­ra 1.4 Boos­ter­jet Hyb­rid kuu­si­vaih­tei­sel­la au­to­maa­til­la on huo­mat­ta­vas­ti sääs­te­li­ääm­pi kuin il­man hyb­ri­di­jär­jes­tel­mää. Hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö ja polt­to­ai­neen­ku­lu­tus ovat pu­don­neet jopa 17 pro­sent­tia. Yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on nyt 6,2 lit­raa sa­dal­la ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö 141-142 g/km.

Luo­kan pa­ras va­rus­te­lu on en­tis­tä täy­del­li­sem­pi

Su­zu­ki on saa­nut pal­jon kii­tos­ta sii­tä, et­tä sen va­ki­o­va­rus­te­lu on kat­ta­va jo pe­rus­mal­lis­ta al­ka­en. Täs­sä suh­tees­sa Su­zu­ki Vi­ta­ra on ol­lut edel­lä­kä­vi­jä, sil­lä eten­kin sen tur­val­li­suut­ta li­sää­vien va­rus­tei­den pa­ket­ti on mah­ta­va.

Suu­ren osan Su­zu­ki Vi­ta­ras­sa ai­na va­ki­o­na ole­vis­ta va­rus­teis­ta jou­tuu os­ta­maan mo­neen kil­pai­li­jaan li­sä­hin­taan tai sit­ten on va­lit­ta­va ver­sio mal­li­sar­jan ylä­pääs­tä.

Nyt kai­kis­sa Su­zu­ki Vi­ta­rois­sa on jo GL+ -va­rus­te­ta­sol­la le­di­va­lot, va­lo­jen hä­mä­rä­tun­nis­tin, tuu­li­la­sin­pyyh­ki­jöi­den sa­de­tun­nis­tin sekä au­to­maat­ti­vaih­tei­sis­sa ver­si­ois­sa äly­a­vain eli au­tos­sa on avai­me­ton kul­ku ja käyn­nis­tys.

Su­zu­ki Vi­ta­ran va­rus­te­lis­ta oli jo en­nes­tään vai­kut­ta­va, sil­lä sii­nä ovat va­ki­o­na tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin ja­lan­kul­ki­ja­tun­nis­tuk­sel­la, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, ala­mä­ki­hi­das­tin (ne­li­ve­toi­set), ak­tii­vi­nen kais­ta­vah­ti, kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­ta­jär­jes­tel­mä, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä, kuol­leen kul­man val­von­ta­jär­jes­tel­mä ja ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mä.

Lis­tal­la on va­rus­tei­ta, joi­ta mo­neen kil­pai­li­jaan ei saa edes ra­hal­la.

Ul­ko­nä­köä ko­hen­ta­via ja mu­ka­vuut­ta li­sää­viä va­rus­tei­ta on niin ikään run­saas­ti, sil­lä jo pe­rus­mal­lis­sa (GL+) on muun mu­as­sa 17-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet, tum­men­ne­tut ta­ka­la­sit, au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti ja pe­ruu­tus­ka­me­ra.

Ylel­li­sem­pi GLX+ jat­kaa lis­taa vie­lä na­vi­goin­nil­la, py­sä­köin­ti­tut­kil­la edes­sä ja ta­ka­na, mok­ka­nah­ka­ver­hoi­lul­la ja pa­no­raa­ma-la­si­kat­to­luu­kul­la.

Hal­vem­mat hin­nat ja enem­män ve­to­voi­maa

Nyt uu­del­la Su­zu­ki Vi­ta­ra 1.4 Hyb­rid au­to­maa­til­la voi ve­tää 600 ki­lon jar­ru­ton­ta pe­rä­vau­nua, mis­sä on pa­ran­nus­ta ai­em­paan 50 pro­sent­tia. Jar­rul­li­sen pe­rä­vau­nun suu­rin sal­lit­tu pai­no kas­vaa nel­jän­nek­sel­lä 1 500 ki­loon.

Kä­si­va­lin­tai­sel­la vaih­teis­tol­la va­rus­te­tuis­sa Vi­ta­rois­sa pe­rä­vau­nu­pai­not nou­se­vat vä­hän myö­hem­min ke­vääl­lä.

Su­zu­ki Vi­ta­ra 1.4 Hyb­rid on saa­ta­va­na etu­ve­toi­se­na hin­taan 23 390 eu­roa (au­to­maat­ti 25 990 eu­roa), mut­ta nii­den osuus myyn­nis­tä on vä­häi­nen.

Suzuki Vitaran varustelista oli jo ennestään vaikuttava, sillä siinä ovat vakiona törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, mukautuva vakionopeudensäädin, alamäkihidastin (nelivetoiset), aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.

Suzuki Vitaran varustelista oli jo ennestään vaikuttava, sillä siinä ovat vakiona törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, mukautuva vakionopeudensäädin, alamäkihidastin (nelivetoiset), aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.

Suzuki

Lä­hes kaik­ki suo­ma­lai­sa­si­ak­kaat va­lit­se­vat Vi­ta­ran ne­li­ve­toi­se­na, jol­loin Al­lG­rip Se­lect -ne­li­ve­don ajo­ti­lan voi va­li­ta kes­ki­kon­so­lin sää­tö­pyö­räs­tä val­lit­se­van ti­lan­teen mu­kaan.

En­ti­ses­tään täy­den­ty­nees­tä va­rus­te­lus­ta ja mo­der­nim­mas­ta tek­nii­kas­ta huo­li­mat­ta uu­sien au­to­maat­ti­vaih­teis­ten Vi­ta­ra 1.4 Hyb­ri­dien hin­nat ovat pu­don­neet ai­em­paan ver­rat­tu­na.

Nyt Vi­ta­ra 1.4 Hyb­rid GL+ -va­rus­tein ne­li­ve­toi­se­na mak­saa 28 389 eu­roa eli tu­han­sia eu­ro­ja kil­pai­li­joi­ta vä­hem­män. Ylel­li­sen GLX+SR-va­rus­tel­lun ver­si­on hin­ta on 31 390 eu­roa.

Su­zu­ki-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU