Kevythybridissä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella ja se antaa voimaansa esimerkiksi turboviiveen aikana. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti muhkea 235 Nm. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000-3 000 r/min.
Suzuki
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Vuosimallin 2021 myötä kaikki Suzuki Vitarat ovat hybridejä ja tarjoavat entistä enemmän vastinetta rahalle.
Nelivetoisten kompaktien katumaasturien ylivoimainen ykkönen on nyt paremmin varusteltu ja samalla hinnat ovat pudonneet. Parannuksiin kuuluu vielä perävaunupainon kasvu jopa 50 prosentilla.
Traficomin henkilöautojen mallikohtaisen katsastuksen vikatilastossa 2020 Suzuki Vitara oli kymmenen vähävikaisimman automallin joukossa (lähde: Traficom).
Nyt myös automaattivaihteiset Vitarat ovat kevythybridejä
Suzuki on siirtynyt nopeaan tahtiin kaikissa malleissaan sähköistettyyn voimalinjaan. Kolme vuotta sitten esitellyn ensimmäisen Suzuki Swift Hybridin jälkeen nyt kaikki Suzukin henkilöautomallit ovat eriasteisia hybridejä.
Uusimpana mallina joukkoon liittyivät automaattivaihteiset Vitarat.
Suzuki esitteli Vitara 1.4 Boosterjet Hybridin vuosi sitten Aluksi se oli saatavilla vain käsivalintaisella vaihteistolla, mutta nyt asiakas voi valita myös automaattivaihteiston.
Suzuki
Suzuki Vitara -kevythybrideissä on 48 voltin jännitteellä toimiva kymmenen (10) kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 50 Nm. Se saa virtaa energiasisällöltään 0,384 kWh akulta.
Kevythybridissä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella ja se antaa voimaansa esimerkiksi turboviiveen aikana. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti muhkea 235 Nm. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000-3 000 r/min.
Uusi nelivetoinen Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid kuusivaihteisella automaatilla on huomattavasti säästeliäämpi kuin ilman hybridijärjestelmää. Hiilidioksidipäästö ja polttoaineenkulutus ovat pudonneet jopa 17 prosenttia. Yhdistetty kulutus on nyt 6,2 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 141-142 g/km.
Luokan paras varustelu on entistä täydellisempi
Suzuki on saanut paljon kiitosta siitä, että sen vakiovarustelu on kattava jo perusmallista alkaen. Tässä suhteessa Suzuki Vitara on ollut edelläkävijä, sillä etenkin sen turvallisuutta lisäävien varusteiden paketti on mahtava.
Suuren osan Suzuki Vitarassa aina vakiona olevista varusteista joutuu ostamaan moneen kilpailijaan lisähintaan tai sitten on valittava versio mallisarjan yläpäästä.
Nyt kaikissa Suzuki Vitaroissa on jo GL+ -varustetasolla ledivalot, valojen hämärätunnistin, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin sekä automaattivaihteisissa versioissa älyavain eli autossa on avaimeton kulku ja käynnistys.
Suzuki Vitaran varustelista oli jo ennestään vaikuttava, sillä siinä ovat vakiona törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, mukautuva vakionopeudensäädin, alamäkihidastin (nelivetoiset), aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Listalla on varusteita, joita moneen kilpailijaan ei saa edes rahalla.
Ulkonäköä kohentavia ja mukavuutta lisääviä varusteita on niin ikään runsaasti, sillä jo perusmallissa (GL+) on muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, tummennetut takalasit, automaatti-ilmastointi ja peruutuskamera.
Ylellisempi GLX+ jatkaa listaa vielä navigoinnilla, pysäköintitutkilla edessä ja takana, mokkanahkaverhoilulla ja panoraama-lasikattoluukulla.
Halvemmat hinnat ja enemmän vetovoimaa
Nyt uudella Suzuki Vitara 1.4 Hybrid automaatilla voi vetää 600 kilon jarrutonta perävaunua, missä on parannusta aiempaan 50 prosenttia. Jarrullisen perävaunun suurin sallittu paino kasvaa neljänneksellä 1 500 kiloon.
Käsivalintaisella vaihteistolla varustetuissa Vitaroissa perävaunupainot nousevat vähän myöhemmin keväällä.
Suzuki Vitara 1.4 Hybrid on saatavana etuvetoisena hintaan 23 390 euroa (automaatti 25 990 euroa), mutta niiden osuus myynnistä on vähäinen.
Suzuki Vitaran varustelista oli jo ennestään vaikuttava, sillä siinä ovat vakiona törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, mukautuva vakionopeudensäädin, alamäkihidastin (nelivetoiset), aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Suzuki
Lähes kaikki suomalaisasiakkaat valitsevat Vitaran nelivetoisena, jolloin AllGrip Select -nelivedon ajotilan voi valita keskikonsolin säätöpyörästä vallitsevan tilanteen mukaan.
Entisestään täydentyneestä varustelusta ja modernimmasta tekniikasta huolimatta uusien automaattivaihteisten Vitara 1.4 Hybridien hinnat ovat pudonneet aiempaan verrattuna.
Nyt Vitara 1.4 Hybrid GL+ -varustein nelivetoisena maksaa 28 389 euroa eli tuhansia euroja kilpailijoita vähemmän. Ylellisen GLX+SR-varustellun version hinta on 31 390 euroa.
Suzuki-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
139 desibeliä 20 hertsillä
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Cabassen kotiteatterihelmet
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL