Kevythybridissä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella ja se antaa voimaansa esimerkiksi turboviiveen aikana. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti muhkea 235 Nm. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000-3 000 r/min.
Suzuki
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Vuosimallin 2021 myötä kaikki Suzuki Vitarat ovat hybridejä ja tarjoavat entistä enemmän vastinetta rahalle.
Nelivetoisten kompaktien katumaasturien ylivoimainen ykkönen on nyt paremmin varusteltu ja samalla hinnat ovat pudonneet. Parannuksiin kuuluu vielä perävaunupainon kasvu jopa 50 prosentilla.
Traficomin henkilöautojen mallikohtaisen katsastuksen vikatilastossa 2020 Suzuki Vitara oli kymmenen vähävikaisimman automallin joukossa (lähde: Traficom).
Nyt myös automaattivaihteiset Vitarat ovat kevythybridejä
Suzuki on siirtynyt nopeaan tahtiin kaikissa malleissaan sähköistettyyn voimalinjaan. Kolme vuotta sitten esitellyn ensimmäisen Suzuki Swift Hybridin jälkeen nyt kaikki Suzukin henkilöautomallit ovat eriasteisia hybridejä.
Uusimpana mallina joukkoon liittyivät automaattivaihteiset Vitarat.
Suzuki esitteli Vitara 1.4 Boosterjet Hybridin vuosi sitten Aluksi se oli saatavilla vain käsivalintaisella vaihteistolla, mutta nyt asiakas voi valita myös automaattivaihteiston.
Suzuki
Suzuki Vitara -kevythybrideissä on 48 voltin jännitteellä toimiva kymmenen (10) kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 50 Nm. Se saa virtaa energiasisällöltään 0,384 kWh akulta.
Kevythybridissä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella ja se antaa voimaansa esimerkiksi turboviiveen aikana. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti muhkea 235 Nm. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000-3 000 r/min.
Uusi nelivetoinen Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid kuusivaihteisella automaatilla on huomattavasti säästeliäämpi kuin ilman hybridijärjestelmää. Hiilidioksidipäästö ja polttoaineenkulutus ovat pudonneet jopa 17 prosenttia. Yhdistetty kulutus on nyt 6,2 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 141-142 g/km.
Luokan paras varustelu on entistä täydellisempi
Suzuki on saanut paljon kiitosta siitä, että sen vakiovarustelu on kattava jo perusmallista alkaen. Tässä suhteessa Suzuki Vitara on ollut edelläkävijä, sillä etenkin sen turvallisuutta lisäävien varusteiden paketti on mahtava.
Suuren osan Suzuki Vitarassa aina vakiona olevista varusteista joutuu ostamaan moneen kilpailijaan lisähintaan tai sitten on valittava versio mallisarjan yläpäästä.
Nyt kaikissa Suzuki Vitaroissa on jo GL+ -varustetasolla ledivalot, valojen hämärätunnistin, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin sekä automaattivaihteisissa versioissa älyavain eli autossa on avaimeton kulku ja käynnistys.
Suzuki Vitaran varustelista oli jo ennestään vaikuttava, sillä siinä ovat vakiona törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, mukautuva vakionopeudensäädin, alamäkihidastin (nelivetoiset), aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Listalla on varusteita, joita moneen kilpailijaan ei saa edes rahalla.
Ulkonäköä kohentavia ja mukavuutta lisääviä varusteita on niin ikään runsaasti, sillä jo perusmallissa (GL+) on muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, tummennetut takalasit, automaatti-ilmastointi ja peruutuskamera.
Ylellisempi GLX+ jatkaa listaa vielä navigoinnilla, pysäköintitutkilla edessä ja takana, mokkanahkaverhoilulla ja panoraama-lasikattoluukulla.
Halvemmat hinnat ja enemmän vetovoimaa
Nyt uudella Suzuki Vitara 1.4 Hybrid automaatilla voi vetää 600 kilon jarrutonta perävaunua, missä on parannusta aiempaan 50 prosenttia. Jarrullisen perävaunun suurin sallittu paino kasvaa neljänneksellä 1 500 kiloon.
Käsivalintaisella vaihteistolla varustetuissa Vitaroissa perävaunupainot nousevat vähän myöhemmin keväällä.
Suzuki Vitara 1.4 Hybrid on saatavana etuvetoisena hintaan 23 390 euroa (automaatti 25 990 euroa), mutta niiden osuus myynnistä on vähäinen.
Suzuki Vitaran varustelista oli jo ennestään vaikuttava, sillä siinä ovat vakiona törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, mukautuva vakionopeudensäädin, alamäkihidastin (nelivetoiset), aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Suzuki
Lähes kaikki suomalaisasiakkaat valitsevat Vitaran nelivetoisena, jolloin AllGrip Select -nelivedon ajotilan voi valita keskikonsolin säätöpyörästä vallitsevan tilanteen mukaan.
Entisestään täydentyneestä varustelusta ja modernimmasta tekniikasta huolimatta uusien automaattivaihteisten Vitara 1.4 Hybridien hinnat ovat pudonneet aiempaan verrattuna.
Nyt Vitara 1.4 Hybrid GL+ -varustein nelivetoisena maksaa 28 389 euroa eli tuhansia euroja kilpailijoita vähemmän. Ylellisen GLX+SR-varustellun version hinta on 31 390 euroa.
Suzuki-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.
Nokian Renkaat
Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.
Nokian Renkaat
Jeep Grand Cherokeessa sovelletaan Quadra-Trac II -nelivetojärjestelmää, sekä Summit Reservessä Quadra-Lift -ilmajousitusta, jolla maavaraa voidaan säätää elektronisesti välillä 214-275 mm.
Juha Peltonen
Jeep Grand Cherokeessa sovelletaan Quadra-Trac II -nelivetojärjestelmää, sekä Summit Reservessä Quadra-Lift -ilmajousitusta, jolla maavaraa voidaan säätää elektronisesti välillä 214-275 mm.
Juha Peltonen
Santa Fe on myös aiempaa hiljaisempi sekä värinättömämpi, mikä ilmeni selkeästi lyhyen ensitutustumisen yhteydessä.
Juha Peltonen
Santa Fe on myös aiempaa hiljaisempi sekä värinättömämpi, mikä ilmeni selkeästi lyhyen ensitutustumisen yhteydessä.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Helsinkiläiset rynnivät autokaupoille – käytettyjen autojen myynti on kasvanut 42 %
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä
Kia EV3:n regeneroiva jarrutusjärjestelmä mahdollistaa pidemmän kantaman
Mercedes-Benz puolittaa tuotannon CO2-päästöt 2030-luvulla
Polestar 2 on päivittynyt uusilla ominaisuuksilla ja tekniikalla
Kysely: Autoilijat aiempaa tarkempia tuulilasiensa kanssa – Kiveniskemien suojaamisessa vielä parannettavaa
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Laajakaistainen tasoelementti
Spendorin A-sarja uudistuu
Audiolab 6000A MKII
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Cd-pyöritin Ranskasta
Klipschorn ja La Scala go active
Musical Fidelityn uusi dac-kuulokevahvistin
Mestariteos
Meze Audion uusi POET
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Helsinkiläiset rynnivät autokaupoille – käytettyjen autojen myynti on kasvanut 42 %
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä
Kia EV3:n regeneroiva jarrutusjärjestelmä mahdollistaa pidemmän kantaman
Mercedes-Benz puolittaa tuotannon CO2-päästöt 2030-luvulla
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Helsinkiläiset rynnivät autokaupoille – käytettyjen autojen myynti on kasvanut 42 %
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä
Kia EV3:n regeneroiva jarrutusjärjestelmä mahdollistaa pidemmän kantaman
Mercedes-Benz puolittaa tuotannon CO2-päästöt 2030-luvulla
Polestar 2 on päivittynyt uusilla ominaisuuksilla ja tekniikalla
Kysely: Autoilijat aiempaa tarkempia tuulilasiensa kanssa – Kiveniskemien suojaamisessa vielä parannettavaa
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
LUETUIMMAT
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Tässä on uusi Kia PV5
Kia Concept EV2 antaa esimakua tulevasta – tuotantoversio markkinoille ensi vuonna
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi