Kevythybridissä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella ja se antaa voimaansa esimerkiksi turboviiveen aikana. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti muhkea 235 Nm. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000-3 000 r/min.
Suzuki
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Vuosimallin 2021 myötä kaikki Suzuki Vitarat ovat hybridejä ja tarjoavat entistä enemmän vastinetta rahalle.
Nelivetoisten kompaktien katumaasturien ylivoimainen ykkönen on nyt paremmin varusteltu ja samalla hinnat ovat pudonneet. Parannuksiin kuuluu vielä perävaunupainon kasvu jopa 50 prosentilla.
Traficomin henkilöautojen mallikohtaisen katsastuksen vikatilastossa 2020 Suzuki Vitara oli kymmenen vähävikaisimman automallin joukossa (lähde: Traficom).
Nyt myös automaattivaihteiset Vitarat ovat kevythybridejä
Suzuki on siirtynyt nopeaan tahtiin kaikissa malleissaan sähköistettyyn voimalinjaan. Kolme vuotta sitten esitellyn ensimmäisen Suzuki Swift Hybridin jälkeen nyt kaikki Suzukin henkilöautomallit ovat eriasteisia hybridejä.
Uusimpana mallina joukkoon liittyivät automaattivaihteiset Vitarat.
Suzuki esitteli Vitara 1.4 Boosterjet Hybridin vuosi sitten Aluksi se oli saatavilla vain käsivalintaisella vaihteistolla, mutta nyt asiakas voi valita myös automaattivaihteiston.
Suzuki
Suzuki Vitara -kevythybrideissä on 48 voltin jännitteellä toimiva kymmenen (10) kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 50 Nm. Se saa virtaa energiasisällöltään 0,384 kWh akulta.
Kevythybridissä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella ja se antaa voimaansa esimerkiksi turboviiveen aikana. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti muhkea 235 Nm. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000-3 000 r/min.
Uusi nelivetoinen Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid kuusivaihteisella automaatilla on huomattavasti säästeliäämpi kuin ilman hybridijärjestelmää. Hiilidioksidipäästö ja polttoaineenkulutus ovat pudonneet jopa 17 prosenttia. Yhdistetty kulutus on nyt 6,2 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 141-142 g/km.
Luokan paras varustelu on entistä täydellisempi
Suzuki on saanut paljon kiitosta siitä, että sen vakiovarustelu on kattava jo perusmallista alkaen. Tässä suhteessa Suzuki Vitara on ollut edelläkävijä, sillä etenkin sen turvallisuutta lisäävien varusteiden paketti on mahtava.
Suuren osan Suzuki Vitarassa aina vakiona olevista varusteista joutuu ostamaan moneen kilpailijaan lisähintaan tai sitten on valittava versio mallisarjan yläpäästä.
Nyt kaikissa Suzuki Vitaroissa on jo GL+ -varustetasolla ledivalot, valojen hämärätunnistin, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin sekä automaattivaihteisissa versioissa älyavain eli autossa on avaimeton kulku ja käynnistys.
Suzuki Vitaran varustelista oli jo ennestään vaikuttava, sillä siinä ovat vakiona törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, mukautuva vakionopeudensäädin, alamäkihidastin (nelivetoiset), aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Listalla on varusteita, joita moneen kilpailijaan ei saa edes rahalla.
Ulkonäköä kohentavia ja mukavuutta lisääviä varusteita on niin ikään runsaasti, sillä jo perusmallissa (GL+) on muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, tummennetut takalasit, automaatti-ilmastointi ja peruutuskamera.
Ylellisempi GLX+ jatkaa listaa vielä navigoinnilla, pysäköintitutkilla edessä ja takana, mokkanahkaverhoilulla ja panoraama-lasikattoluukulla.
Halvemmat hinnat ja enemmän vetovoimaa
Nyt uudella Suzuki Vitara 1.4 Hybrid automaatilla voi vetää 600 kilon jarrutonta perävaunua, missä on parannusta aiempaan 50 prosenttia. Jarrullisen perävaunun suurin sallittu paino kasvaa neljänneksellä 1 500 kiloon.
Käsivalintaisella vaihteistolla varustetuissa Vitaroissa perävaunupainot nousevat vähän myöhemmin keväällä.
Suzuki Vitara 1.4 Hybrid on saatavana etuvetoisena hintaan 23 390 euroa (automaatti 25 990 euroa), mutta niiden osuus myynnistä on vähäinen.
Suzuki Vitaran varustelista oli jo ennestään vaikuttava, sillä siinä ovat vakiona törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, mukautuva vakionopeudensäädin, alamäkihidastin (nelivetoiset), aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Suzuki
Lähes kaikki suomalaisasiakkaat valitsevat Vitaran nelivetoisena, jolloin AllGrip Select -nelivedon ajotilan voi valita keskikonsolin säätöpyörästä vallitsevan tilanteen mukaan.
Entisestään täydentyneestä varustelusta ja modernimmasta tekniikasta huolimatta uusien automaattivaihteisten Vitara 1.4 Hybridien hinnat ovat pudonneet aiempaan verrattuna.
Nyt Vitara 1.4 Hybrid GL+ -varustein nelivetoisena maksaa 28 389 euroa eli tuhansia euroja kilpailijoita vähemmän. Ylellisen GLX+SR-varustellun version hinta on 31 390 euroa.
Suzuki-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Focal Diva Mezza Utopia
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Lucia & Lunna
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Melco on nyt Dela
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL