Kevythybridissä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella ja se antaa voimaansa esimerkiksi turboviiveen aikana. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti muhkea 235 Nm. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000-3 000 r/min.
Suzuki
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Vuosimallin 2021 myötä kaikki Suzuki Vitarat ovat hybridejä ja tarjoavat entistä enemmän vastinetta rahalle.
Nelivetoisten kompaktien katumaasturien ylivoimainen ykkönen on nyt paremmin varusteltu ja samalla hinnat ovat pudonneet. Parannuksiin kuuluu vielä perävaunupainon kasvu jopa 50 prosentilla.
Traficomin henkilöautojen mallikohtaisen katsastuksen vikatilastossa 2020 Suzuki Vitara oli kymmenen vähävikaisimman automallin joukossa (lähde: Traficom).
Nyt myös automaattivaihteiset Vitarat ovat kevythybridejä
Suzuki on siirtynyt nopeaan tahtiin kaikissa malleissaan sähköistettyyn voimalinjaan. Kolme vuotta sitten esitellyn ensimmäisen Suzuki Swift Hybridin jälkeen nyt kaikki Suzukin henkilöautomallit ovat eriasteisia hybridejä.
Uusimpana mallina joukkoon liittyivät automaattivaihteiset Vitarat.
Suzuki esitteli Vitara 1.4 Boosterjet Hybridin vuosi sitten Aluksi se oli saatavilla vain käsivalintaisella vaihteistolla, mutta nyt asiakas voi valita myös automaattivaihteiston.
Suzuki
Suzuki Vitara -kevythybrideissä on 48 voltin jännitteellä toimiva kymmenen (10) kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 50 Nm. Se saa virtaa energiasisällöltään 0,384 kWh akulta.
Kevythybridissä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella ja se antaa voimaansa esimerkiksi turboviiveen aikana. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti muhkea 235 Nm. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000-3 000 r/min.
Uusi nelivetoinen Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid kuusivaihteisella automaatilla on huomattavasti säästeliäämpi kuin ilman hybridijärjestelmää. Hiilidioksidipäästö ja polttoaineenkulutus ovat pudonneet jopa 17 prosenttia. Yhdistetty kulutus on nyt 6,2 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 141-142 g/km.
Luokan paras varustelu on entistä täydellisempi
Suzuki on saanut paljon kiitosta siitä, että sen vakiovarustelu on kattava jo perusmallista alkaen. Tässä suhteessa Suzuki Vitara on ollut edelläkävijä, sillä etenkin sen turvallisuutta lisäävien varusteiden paketti on mahtava.
Suuren osan Suzuki Vitarassa aina vakiona olevista varusteista joutuu ostamaan moneen kilpailijaan lisähintaan tai sitten on valittava versio mallisarjan yläpäästä.
Nyt kaikissa Suzuki Vitaroissa on jo GL+ -varustetasolla ledivalot, valojen hämärätunnistin, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin sekä automaattivaihteisissa versioissa älyavain eli autossa on avaimeton kulku ja käynnistys.
Suzuki Vitaran varustelista oli jo ennestään vaikuttava, sillä siinä ovat vakiona törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, mukautuva vakionopeudensäädin, alamäkihidastin (nelivetoiset), aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Listalla on varusteita, joita moneen kilpailijaan ei saa edes rahalla.
Ulkonäköä kohentavia ja mukavuutta lisääviä varusteita on niin ikään runsaasti, sillä jo perusmallissa (GL+) on muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, tummennetut takalasit, automaatti-ilmastointi ja peruutuskamera.
Ylellisempi GLX+ jatkaa listaa vielä navigoinnilla, pysäköintitutkilla edessä ja takana, mokkanahkaverhoilulla ja panoraama-lasikattoluukulla.
Halvemmat hinnat ja enemmän vetovoimaa
Nyt uudella Suzuki Vitara 1.4 Hybrid automaatilla voi vetää 600 kilon jarrutonta perävaunua, missä on parannusta aiempaan 50 prosenttia. Jarrullisen perävaunun suurin sallittu paino kasvaa neljänneksellä 1 500 kiloon.
Käsivalintaisella vaihteistolla varustetuissa Vitaroissa perävaunupainot nousevat vähän myöhemmin keväällä.
Suzuki Vitara 1.4 Hybrid on saatavana etuvetoisena hintaan 23 390 euroa (automaatti 25 990 euroa), mutta niiden osuus myynnistä on vähäinen.
Suzuki Vitaran varustelista oli jo ennestään vaikuttava, sillä siinä ovat vakiona törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, mukautuva vakionopeudensäädin, alamäkihidastin (nelivetoiset), aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Suzuki
Lähes kaikki suomalaisasiakkaat valitsevat Vitaran nelivetoisena, jolloin AllGrip Select -nelivedon ajotilan voi valita keskikonsolin säätöpyörästä vallitsevan tilanteen mukaan.
Entisestään täydentyneestä varustelusta ja modernimmasta tekniikasta huolimatta uusien automaattivaihteisten Vitara 1.4 Hybridien hinnat ovat pudonneet aiempaan verrattuna.
Nyt Vitara 1.4 Hybrid GL+ -varustein nelivetoisena maksaa 28 389 euroa eli tuhansia euroja kilpailijoita vähemmän. Ylellisen GLX+SR-varustellun version hinta on 31 390 euroa.
Suzuki-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Perlisteniltä push-pull-subwooferi
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI