Kevythybridissä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella ja se antaa voimaansa esimerkiksi turboviiveen aikana. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti muhkea 235 Nm. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000-3 000 r/min.
Suzuki
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Vuosimallin 2021 myötä kaikki Suzuki Vitarat ovat hybridejä ja tarjoavat entistä enemmän vastinetta rahalle.
Nelivetoisten kompaktien katumaasturien ylivoimainen ykkönen on nyt paremmin varusteltu ja samalla hinnat ovat pudonneet. Parannuksiin kuuluu vielä perävaunupainon kasvu jopa 50 prosentilla.
Traficomin henkilöautojen mallikohtaisen katsastuksen vikatilastossa 2020 Suzuki Vitara oli kymmenen vähävikaisimman automallin joukossa (lähde: Traficom).
Nyt myös automaattivaihteiset Vitarat ovat kevythybridejä
Suzuki on siirtynyt nopeaan tahtiin kaikissa malleissaan sähköistettyyn voimalinjaan. Kolme vuotta sitten esitellyn ensimmäisen Suzuki Swift Hybridin jälkeen nyt kaikki Suzukin henkilöautomallit ovat eriasteisia hybridejä.
Uusimpana mallina joukkoon liittyivät automaattivaihteiset Vitarat.
Suzuki esitteli Vitara 1.4 Boosterjet Hybridin vuosi sitten Aluksi se oli saatavilla vain käsivalintaisella vaihteistolla, mutta nyt asiakas voi valita myös automaattivaihteiston.
Suzuki
Suzuki Vitara -kevythybrideissä on 48 voltin jännitteellä toimiva kymmenen (10) kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 50 Nm. Se saa virtaa energiasisällöltään 0,384 kWh akulta.
Kevythybridissä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella ja se antaa voimaansa esimerkiksi turboviiveen aikana. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti muhkea 235 Nm. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000-3 000 r/min.
Uusi nelivetoinen Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid kuusivaihteisella automaatilla on huomattavasti säästeliäämpi kuin ilman hybridijärjestelmää. Hiilidioksidipäästö ja polttoaineenkulutus ovat pudonneet jopa 17 prosenttia. Yhdistetty kulutus on nyt 6,2 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 141-142 g/km.
Luokan paras varustelu on entistä täydellisempi
Suzuki on saanut paljon kiitosta siitä, että sen vakiovarustelu on kattava jo perusmallista alkaen. Tässä suhteessa Suzuki Vitara on ollut edelläkävijä, sillä etenkin sen turvallisuutta lisäävien varusteiden paketti on mahtava.
Suuren osan Suzuki Vitarassa aina vakiona olevista varusteista joutuu ostamaan moneen kilpailijaan lisähintaan tai sitten on valittava versio mallisarjan yläpäästä.
Nyt kaikissa Suzuki Vitaroissa on jo GL+ -varustetasolla ledivalot, valojen hämärätunnistin, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin sekä automaattivaihteisissa versioissa älyavain eli autossa on avaimeton kulku ja käynnistys.
Suzuki Vitaran varustelista oli jo ennestään vaikuttava, sillä siinä ovat vakiona törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, mukautuva vakionopeudensäädin, alamäkihidastin (nelivetoiset), aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Listalla on varusteita, joita moneen kilpailijaan ei saa edes rahalla.
Ulkonäköä kohentavia ja mukavuutta lisääviä varusteita on niin ikään runsaasti, sillä jo perusmallissa (GL+) on muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, tummennetut takalasit, automaatti-ilmastointi ja peruutuskamera.
Ylellisempi GLX+ jatkaa listaa vielä navigoinnilla, pysäköintitutkilla edessä ja takana, mokkanahkaverhoilulla ja panoraama-lasikattoluukulla.
Halvemmat hinnat ja enemmän vetovoimaa
Nyt uudella Suzuki Vitara 1.4 Hybrid automaatilla voi vetää 600 kilon jarrutonta perävaunua, missä on parannusta aiempaan 50 prosenttia. Jarrullisen perävaunun suurin sallittu paino kasvaa neljänneksellä 1 500 kiloon.
Käsivalintaisella vaihteistolla varustetuissa Vitaroissa perävaunupainot nousevat vähän myöhemmin keväällä.
Suzuki Vitara 1.4 Hybrid on saatavana etuvetoisena hintaan 23 390 euroa (automaatti 25 990 euroa), mutta niiden osuus myynnistä on vähäinen.
Suzuki Vitaran varustelista oli jo ennestään vaikuttava, sillä siinä ovat vakiona törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, mukautuva vakionopeudensäädin, alamäkihidastin (nelivetoiset), aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Suzuki
Lähes kaikki suomalaisasiakkaat valitsevat Vitaran nelivetoisena, jolloin AllGrip Select -nelivedon ajotilan voi valita keskikonsolin säätöpyörästä vallitsevan tilanteen mukaan.
Entisestään täydentyneestä varustelusta ja modernimmasta tekniikasta huolimatta uusien automaattivaihteisten Vitara 1.4 Hybridien hinnat ovat pudonneet aiempaan verrattuna.
Nyt Vitara 1.4 Hybrid GL+ -varustein nelivetoisena maksaa 28 389 euroa eli tuhansia euroja kilpailijoita vähemmän. Ylellisen GLX+SR-varustellun version hinta on 31 390 euroa.
Suzuki-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
PMC:ltä aktiivikaiuttimia kotikäyttöön
Strattonin pienempi
Miekkamies Japanista
Cayinin vuoro juhlia
Qobuz ja ECM kimppaan
System Audio Signature-sarja
Hirsitalon runko paljaaksi ja kaikki uusiksi alusta asti
Elipsonin tehokkaampi pallo
Velodyneltä mini-subbari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN