Ensimmäiset Renault Scenic E-Tech electric  esittelyautot ovat saapuneet Suomeen ja ovat koeajettavissa.

Ensimmäiset Renault Scenic E-Tech electric esittelyautot ovat saapuneet Suomeen ja ovat koeajettavissa.

Renault

Täysin uusi Renault Scenic E-Tech 100% electric: Rantautui Suomeen

Renault Scenic E-Tech 100% electric, Car of the Year 2024 -voittaja on suunniteltu alusta alkaen sähköautoksi ilman kompromisseja. Täysin uusi Renault Scenic E-Tech electric valmistetaan Euroopassa lähituotantona. Ensimmäiset autot ovat saapuneet Suomeen ja autot ovat koeajettavissa.

Auto Bild.Uutiset

Re­nault on koko his­to­ri­an­sa ajan luo­nut jo­tain täy­sin uut­ta ja tuo­nut mark­ki­noil­le ai­van uu­sia au­to­luok­kia, jo­tain sel­lais­ta mitä ei ole ai­em­min ol­lut myyn­nis­sä.

Pit­kään val­lan­ku­mouk­sel­lis­ten mal­lien hel­mi­nau­haan kuu­lu­vat muun mu­as­sa mal­lit Re­nault 4, Re­nault 16, Re­nault 5, Re­nault Es­pa­ce ja sekä tär­ke­äm vuon­na 1996 esi­tel­ty Re­nault Mégane Sce­nic.

Sce­ni­cin his­to­ria päh­ki­nän­kuo­res­sa

Re­naul­tin uu­den säh­kö­au­ton his­to­ria al­kaa vuo­des­ta 1991, jol­loin Re­nault esit­te­li fu­tu­ris­ti­sen S.C.E.N.I.C -tut­kiel­man, jon­ka mal­li­ni­men kir­jai­met tu­le­vat sa­nois­ta Sa­fe­ty Con­cept Em­bo­died in a New In­no­va­ti­ve Car, mikä tar­koit­taa jo­ta­kuin­kin tur­val­li­sen uu­den­lai­sen in­no­va­tii­vi­sen au­ton kon­sep­tia.

Vii­si vuot­ta myö­hem­min Re­nault toi myyn­tiin Re­nault Mégane Sce­ni­cin. Uu­den­lai­nen kes­ki­ko­koi­nen tila-au­to oli mah­ta­va me­nes­tys, sil­lä se voit­ti heti Car of the Ye­ar 1997 -tit­te­lin täy­sin yli­voi­mai­ses­ti eli se va­lit­tiin vuo­den tär­keim­mäk­si au­tou­u­tuu­dek­si Eu­roo­pas­sa.

Toi­mit­ta­jien li­säk­si myös asi­ak­kaat ot­ti­vat uu­tuu­den avo­sy­lin vas­taan, min­kä ta­kia tuo­tan­to­ka­pa­si­teet­tia piti no­pe­as­ti kas­vat­taa.

Re­nault Sce­nic sai ai­kaan kes­ki­ko­kois­ten tila-au­to­jen vyö­ryn mark­ki­noil­le, kun kil­pai­li­jat ke­hit­ti­vät no­pe­as­ti omat nä­ke­myk­sen­sä ai­hees­ta. Mi­kään niis­tä ei kui­ten­kaan nous­sut yh­tä suo­si­tuk­si kuin Re­nault Sce­nic.

Uu­si Re­nault Sce­nic E-Tech 100%elect­ric tuo jäl­leen mark­ki­noil­le jo­tain val­lan­ku­mouk­sel­lis­ta. Se yh­dis­tää kol­men au­to­luo­kan par­haat omi­nai­suu­det, sil­lä sii­nä on mai­ni­oi­ta piir­tei­tä niin far­ma­ri­au­tois­ta, ka­tu­maas­tu­reis­ta kuin tila-au­tois­ta.

Ym­py­rä sul­keu­tuu sil­lä­kin ta­val­la, et­tä 27 vuot­ta en­sim­mäi­sen Re­nault Mégane Sce­ni­cin esit­te­lyn jäl­keen uu­si Re­nault Sce­nic E-Tech elect­ric on Car of the Ye­ar 2024 eli vuo­den mer­kit­tä­vin au­tou­u­tuus.

Re­naul­tin muo­toi­lun uu­si suun­ta

Ku­ten niin mon­ta ker­taa ai­em­min Re­naul­tin his­to­ri­as­sa, myös täl­lä ker­taa hei­tet­tiin muo­toi­lun sään­tö­kir­ja nurk­kaan ja alet­tiin ke­hit­tää jo­tain täy­sin uut­ta ja en­nen­nä­ke­mä­tön­tä. Läh­tö­koh­ta­na oli­vat uut­ta säh­kö­au­to­lin­jaa edus­ta­va Re­nault Me­ga­ne E-Tech elect­ric sekä yh­ti­ön Re­nau­lu­ti­on-stra­te­gia.

Tär­ke­ää Re­nault Sce­nic E-Tech elect­ri­cin luo­mi­ses­sa oli myös yh­ti­ön kun­ni­an­hi­moi­nen pää­mää­rä nous­ta uu­den ai­ka­kau­den au­ton­val­mis­ta­jak­si, joka te­kee upei­ta säh­kö­au­to­ja kai­kil­le au­toi­li­joil­le.

Kaikki Suomessa myydyt versiot ovat erillisiä kylmien olosuhteiden versioita, ja Suomessa on vakiona mm. istuinlämmitys edessä, lämmitettävä ohjauspyörä sekä nopea 22 kW Type 2 -lataus.

Kaikki Suomessa myydyt versiot ovat erillisiä kylmien olosuhteiden versioita, ja Suomessa on vakiona mm. istuinlämmitys edessä, lämmitettävä ohjauspyörä sekä nopea 22 kW Type 2 -lataus.

Renault

”Vuon­na 1996 Sce­nic oli jo­tain val­lan­ku­mouk­sel­lis­ta, joka kir­joit­ti uu­del­leen mo­der­nien per­he­au­to­jen sään­tö­kir­jan. Sce­nic E-Tech elect­ric seu­raa sa­maa tie­tä. Se on ai­van uu­den­lai­nen kai­kil­le so­pi­va säh­kö­au­to, jol­la voi mat­kus­taa pit­kiä mat­ko­ja, ja joka ot­taa ym­pä­ris­tön mo­nin ta­voin huo­mi­oon. Vaik­ka se on kool­taan hy­vin so­pu­suh­tai­nen, se tar­jo­aa kai­ken per­he­au­tol­ta odo­tet­ta­van käy­tän­nöl­li­syy­den ja häm­mäs­tyt­tä­vän suu­ret si­sä­ti­lat. Sa­mal­la ti­lo­jen va­loi­suus ja mu­ka­vuus sekä yh­dis­tet­tä­vyys ovat luok­kan­sa par­hai­ta.”

Fab­ri­ce Cam­bo­li­ve, Re­naul­tin pää­joh­ta­ja

Re­nault pal­jas­ti uu­den muo­to­kie­len­sä vuon­na 2022 Sce­nic Vi­si­on -tut­kiel­mas­sa, joka on otet­tu nyt käyt­töön tuo­tan­to­mal­lis­sa lä­hes sel­lai­se­naan.

Kaa­re­vat lin­jat ker­to­vat Re­naul­tin kes­tä­vis­tä ar­vois­ta ih­mis­lä­hei­se­nä merk­ki­nä, kun taas te­rä­väm­mät leik­kauk­set ovat merk­ki uu­des­ta tek­nii­kas­ta, joka tuo Re­nault Sce­nic E-Tech elect­ri­cin tä­hän päi­vään.

Mer­kit­tä­vää on huo­mat­ta­van pit­kä 2,78 met­rin ak­se­li­vä­li (10 sent­tiä pi­dem­pi kuin Re­nault Me­ga­ne E-Tech elect­ri­cis­sä), jon­ka an­si­os­ta 4,47 pit­kän ko­rin yli­tyk­set edes­sä ja ta­ka­na ovat erit­täin ly­hy­et.

Kori on myös 10 cm Me­ga­nea le­ve­äm­pi ja 7 cm kor­ke­am­pi, min­kä myö­tä ti­laa au­ton si­säl­lä on val­ta­vas­ti. Oman osan­sa au­ton per­soo­nal­li­seen ul­ko­nä­köön tuo­vat suu­ret 19- tai 20-tuu­mai­set pyö­rät.

Re­naul­tin muo­toi­lun uut­ta ai­ka­kaut­ta ku­vaa par­hai­ten keu­la, jos­sa on pää­o­sas­sa Nou­vel’R-merk­ki eli ti­mant­ti kes­kel­lä. Sii­tä läh­tee tai­de­te­ok­sen kal­tai­nen ku­vi­oin­ti koh­ti ko­rin nurk­kia, jois­sa ovat

Re­naul­tin uu­det hel­pos­ti tun­nis­tet­ta­vat pys­ty­suo­rat päi­vä­a­jo­va­lot. Ti­mant­ti­mai­set va­lot an­ta­vat au­tol­le per­soo­nal­li­suut­ta ja ker­to­vat sen laa­dus­ta. Ta­ka­va­lot ovat toi­sis­taan niin kau­ka­na kuin mah­dol­lis­ta, ja nii­den nuo­li­ku­vio ko­ros­taa etu­va­lo­jen ta­paan Re­nault Sce­ni­cin le­veyt­tä.

Pe­rus­ra­ken­ne il­man komp­ro­mis­se­ja

Re­naul­til­la on kak­si säh­köis­ty­mi­sen ta­soa, jois­ta en­sim­mäi­nen on eri­ta­soi­set hyb­ri­dit kat­ta­va E-Tech hyb­rid. Säh­kö­au­tot ovat kor­ke­am­mal­la E-Tech elect­ric -ta­sol­la, jo­hon kuu­lu­vat au­tot ei­vät ai­heu­ta lain­kaan pai­kal­li­sia pääs­tö­jä.

Tä­hän saak­ka Re­naul­tin täys­säh­köi­siä hen­ki­lö­au­to­ja ovat ol­leet en­sim­mäi­nen Re­nault Zoe ja uut­ta ai­kaa edus­ta­va Re­nault Me­ga­ne E-Tech elect­ric.

Nyt on vuo­ros­sa uut­ta ai­kaa edus­ta­va Re­nault Sce­nic E-Tech 100%elect­ric, jota seu­raa jo tänä vuon­na uu­si Re­nault 5 ja en­si vuon­na Re­nault 4.

Va­lit­tu stra­te­gia tar­koit­taa sitä, et­tä AMPR Me­dium -pe­rus­ra­ken­ne on suun­ni­tel­tu alus­ta al­ka­en pel­käs­tään säh­kö­au­tos­sa käy­tet­tä­väk­si.

Yh­des­sä edis­tyk­sel­lis­ten rat­kai­su­jen kans­sa se te­kee Sce­nic E-Tech elect­ri­cis­tä mer­kit­tä­väs­ti kil­pai­li­joi­ta ke­vy­em­män, mis­tä on etua mo­nel­la ta­val­la.

Li­säk­si mai­nio pai­non­ja­kau­ma ja hy­vin al­haal­la ole­va pai­no­pis­te pa­ran­ta­vat au­ton ajet­ta­vuut­ta, mikä on­kin eri­no­mai­sen hen­ki­lö­au­ton ta­sol­la. Eroa kii­tet­tyyn Re­nault Me­ga­ne E-Tech elect­ri­ciin ei ole Re­nault Sce­ni­cin suu­rem­mas­ta koos­ta ja kor­keu­des­ta huo­li­mat­ta käy­tän­nöl­li­ses­ti kat­so­en lain­kaan.

Pit­kä ak­se­li­vä­li ja suu­ri rai­de­le­veys te­ke­vät Re­nault Sce­nic E-Tech 100%elect­ri­cis­tä erit­täin va­kaan. Kori on ka­tu­maas­tu­ria ma­ta­lam­pi, jot­ta il­ma­vas­tus ei oli­si lii­an suu­ri. Ka­tu­maas­tu­ris­ta on kui­ten­kin lai­nat­tu koh­tuul­li­sen suu­ri maa­va­ra, mis­tä on Suo­mes­sa var­mas­ti iloa.

Oh­jaus on yh­tä no­pea kuin Re­nault Me­ga­ne E Tech elect­ri­cis­sä, ja 10,9 met­rin kään­töym­py­rä ilah­dut­taa ah­tais­sa pai­kois­sa ja py­sä­köi­des­sä.

Aja­mis­ta hel­pot­taa muun mu­as­sa oh­jaus­pyö­räs­tä nel­jäl­le ta­sol­le sää­det­tä­vä moot­to­ri­jar­ru­tus. Esi­mer­kik­si moot­to­ri­tie­a­joon so­pi­val­la ta­sol­la nol­la moot­to­ri­jar­ru­tus­ta ei ole lain­kaan.

Toi­saal­ta ta­sol­la kol­me Re­nault Sce­nic E-Tech elect­ri­cil­lä voi ajaa mel­kein koko ajan jar­ru­pol­jin­ta käyt­tä­mät­tä. Vain pai­kal­leen py­säh­ty­mi­nen vaa­tii me­kaa­nis­ten jar­ru­jen käyt­töä.

It­sel­le par­hai­ten so­pi­vat aja­mi­sen ase­tuk­set löy­tää käyt­tä­mäl­lä Mul­ti­Sen­se-jär­jes­tel­mää. Se vai­kut­taa tek­nii­kas­sa oh­jaus­tun­tu­maan, moot­to­rin toi­min­taan ja kaa­su­pol­ki­men re­a­goin­tiin.

Sa­mal­la Com­fort-, Sport- ja Eco-ajo­ti­lat muut­ta­vat näyt­tö­jen vä­riä, oh­jaa­mon va­lais­tus­ta ja läm­pö­ti­laa sekä is­tui­men mu­ka­vuut­ta. Nel­jän­te­nä ajo­ti­la­na on Per­so, jos­sa kul­jet­ta­ja voi teh­dä it­sel­leen mie­lei­sim­män yh­dis­tel­män.

Te­hoa ja toi­min­ta­mat­kaa

Etu­ve­toi­seen Re­nault Sce­nic E-Tech 100%elect­ri­ciin on saa­ta­vis­sa kak­si ver­si­o­ta vie­ras­mag­ne­toi­dus­ta tah­ti­moot­to­ris­ta, jos­sa ei käy­te­tä lain­kaan har­vi­nai­sia me­tal­le­ja.

Pe­rus­ver­sio ke­hit­tää 125 ki­lo­wat­tia (170 hv) ja vään­tää 280 Nm, ja sen kans­sa tu­lee ener­gi­a­si­säl­löl­tään pie­nem­pi 60 kWh ajo­ak­ku.

Kos­ka au­ton oma­mas­sa on vain 1730 kg, kiih­dy­tys nol­las­ta sa­taan on­nis­tuu 8,6 se­kun­nis­sa.

Toi­min­ta­mat­ka on täl­lä ko­ko­nai­suu­del­la 430 ki­lo­met­riä (WLTP).

Te­hok­kaam­pa­na vaih­to­eh­to­na on 160 kW te­hoi­nen (218 hv) ver­sio, jos­sa suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on 300 Nm.

Kiih­dy­tys 100 km/h no­peu­teen su­juu 7,9 se­kun­nis­sa. Vah­vem­man moot­to­rin kans­sa on ai­na ajo­a­kus­to, jon­ka ener­gi­a­si­säl­tö on 87 kWh ja toi­min­ta­mat­ka on pe­rä­ti 625 km (WLTP).

Toi­min­ta­mat­kaan vai­kut­ta­vat mo­net te­ki­jät, ku­ten ajo­ta­pa ja il­man läm­pö­ti­la. Tek­nii­kal­la sitä voi­daan pi­den­tää, min­kä ta­kia Re­nault Sce­nic E-Tech 100%elect­ri­cis­sä on ener­gi­aa sääs­tä­vä il­ma­läm­pö­pump­pu.

Ajo­a­kus­ton tek­niik­kaa on ke­hi­tet­ty Re­nault Me­ga­ne E-Tech elect­ri­ciin ver­rat­tu­na, mil­lä omal­ta osal­taan pi­den­ne­tään toi­min­ta­mat­kaa.

La­taus on­nis­tuu Re­nault Sce­nic E-Tech 100%elect­ri­cis­sä te­hok­kaas­ti, sil­lä Suo­meen tuo­ta­vis­sa au­tois­sa on va­ki­o­na 22 kW la­tu­ri kol­mi­vai­he­vir­taa var­ten.

Sil­lä pie­nem­män ajo­a­kun saa täy­tet­tyä nol­las­ta täy­teen ajas­sa 3 h 15 min, ja suu­rem­man ajo­a­kun vii­des­sä tun­nis­sa.

Usein pitkiä matkoja ajava arvostaa sisäänrakennettua Google Maps -navigointia, joka mahdollistaa myös akun lämmönhallinen laturille ajettaessa. Google Maps -navigointi sisältää 5 vuoden yhteyspalvelut, ja sen saa myös evolution-varustetasoon lisävarusteena.

Usein pitkiä matkoja ajava arvostaa sisäänrakennettua Google Maps -navigointia, joka mahdollistaa myös akun lämmönhallinen laturille ajettaessa. Google Maps -navigointi sisältää 5 vuoden yhteyspalvelut, ja sen saa myös evolution-varustetasoon lisävarusteena.

Renault

Pi­ka­la­taus­te­hot ovat 130 kW ja 150 kW, jol­la la­taus 15-80 % vie ai­kaa 32 min ja 37 min.

La­taus on­nis­tuu vai­vat­to­mas­ti, sil­lä Re­nault Sce­ni­cis­sä on va­ki­o­na ajo­a­kus­ton läm­mi­tys- ja jääh­dy­tys­toi­min­not.

Kun au­tos­sa on Goog­le Maps -na­vi­goin­ti ja sii­hen on ase­tet­tu koh­teek­si pi­ka­la­tau­sa­se­ma, au­to läm­mit­tää tai jääh­dyt­tää ak­kua jo etu­kä­teen, jot­ta se oli­si la­tauk­sen al­ka­es­sa so­pi­vam­mas­sa läm­pö­ti­las­sa ja la­taus­ta­pah­tu­ma oli­si no­pe­am­pi.

Mat­kan voi suun­ni­tel­la la­taus­tau­koi­neen to­del­la hel­pos­ti uu­sim­man OpenR Link -jär­jes­tel­män ja vii­mei­sim­män Goog­le Maps -ver­si­on avul­la.

Jär­jes­tel­män voi an­taa suun­ni­tel­la rei­tin te­hok­kaak­si, jol­loin käy­te­tään no­peim­pia la­tauk­sia. Mi­kä­li pää­te­tään muut­taa suun­ni­tel­maa jät­tä­mäl­lä joku py­säh­dys pois tai li­sää­mäl­lä uu­si koh­de, jär­jes­tel­mä las­kee no­pe­as­ti uu­den op­ti­maa­li­sen rei­tin.

Mi­kä­li ajo­a­kun vir­ta­ta­so pu­to­aa kym­me­neen pro­sent­tiin, näy­töl­le tu­lee lis­ta lä­hel­lä ole­vis­ta la­tau­sa­se­mis­ta.

Tär­keä säh­kö­au­ton toi­min­taa opet­ta­va asia on uu­si toi­min­ta­mat­ka wid­get, joka näyt­tää kol­me eri toi­min­ta­mat­ka-ar­vi­o­ta.

Näis­tä pi­sin pe­rus­tuu WLTP-ku­lu­tuk­seen, ly­hyin las­ke­taan moot­to­ri­tie­a­jon mu­kaan ja kes­kim­mäi­nen an­taa en­nus­teen edel­tä­vän 70 ki­lo­met­rin ajo­suo­ri­tuk­sen pe­rus­teel­la.

Näin kul­jet­ta­ja voi pa­rem­min ar­vi­oi­da ajo­ta­van muu­tok­sen vai­ku­tuk­sen ajo­mat­kaan.

Olo­huo­ne­mai­nen mat­kus­ta­mo

Re­nault ko­kee tär­ke­äk­si, et­tä kul­jet­ta­ja ja mat­kus­ta­jat viih­ty­vät au­tos­sa. Sen ta­kia Re­nault Sce­nic E-Tech 100%elect­ri­cin mat­kus­ta­mo suun­ni­tel­tiin erit­täin ti­la­vak­si ja va­loi­sak­si.

Mu­ka­vuut­ta li­sää­vät myös al­hai­nen me­lu­ta­so ja tur­val­li­suus. Lii­tet­tä­vyys ja use­at la­taus­por­tit aut­ta­vat käyt­tä­mään kaik­kia äly­lait­tei­ta niin, et­tei ku­kaan enää ute­le mat­kan päät­ty­mis­tä.

Vaik­ka Re­nault Sce­nic E-Tech 100%elect­ric on ul­ko­mi­toil­taan pie­nem­pi kuin moni kil­pai­li­ja, on mat­kus­ta­mos­sa val­ta­vas­ti ti­laa. Sii­nä aut­ta­vat ko­rin le­veys sekä täy­sin ta­sai­nen, au­ton si­säl­lä liik­ku­mis­ta hel­pot­ta­va lat­tia.

Ta­ka­mat­kus­ta­jien jal­ka­ti­la on pe­rä­ti 278 mm. Pään­ti­laa on run­saas­ti sil­loin­kin, kun au­tos­sa on säh­köi­ses­ti him­men­ty­vä So­lar­bay-pa­no­raa­ma-la­si­kat­to.

Pitkä akseliväli ja suuri raideleveys tekevät Renault Scenic E-Tech electricistä erittäin vakaan. Kori on katumaasturia matalampi, jotta ilmavastus ei olisi liian suuri. Katumaasturista on kuitenkin lainattu kohtuullisen suuri maavara, mistä on Suomessa varmasti iloa.

Pitkä akseliväli ja suuri raideleveys tekevät Renault Scenic E-Tech electricistä erittäin vakaan. Kori on katumaasturia matalampi, jotta ilmavastus ei olisi liian suuri. Katumaasturista on kuitenkin lainattu kohtuullisen suuri maavara, mistä on Suomessa varmasti iloa.

Renault

Mat­kus­ta­jien li­säk­si myös ta­va­roil­le on pal­jon ti­laa. Ta­va­ra­ti­la on 545 lit­ran ko­koi­nen (478 lit­raa VDA), min­kä voi kas­vat­taa 1 670 lit­ran ko­koi­sek­si, kun au­tos­sa on vain kak­si mat­kus­ta­jaa.

Mo­ni­käyt­töi­syyt­tä li­sää kol­meen osaan ja­et­tu ta­kais­tui­men sel­kä­no­ja, jon­ka kes­ki­o­san tait­tuu eteen suk­si­luu­kuk­si tai muun pit­kän ta­va­ran kul­je­te­tuk­seen.

Li­säk­si on käy­tet­tä­vis­sä 1 100 ki­lon pe­rä­vau­nu­mas­sa.

Var­si­nai­sen ta­va­ra­ti­lan li­säk­si mat­kus­ta­mos­sa on run­saas­ti paik­ko­ja eri­lai­sil­le mat­kan ai­ka­na tär­keil­le ta­va­roil­le, yh­teen­sä 38,7 lit­raa.

Han­si­kas­lo­ke­ron ja ovi­ko­te­loi­den li­säk­si edes­sä ko­je­lau­dan al­la kes­kel­lä on suu­ri ava­ra lo­ke­ro ja pi­tuus­suun­nas­sa sää­det­tä­vän kes­ki­kyy­när­no­jan al­la on siel­lä­kin run­saas­ti ti­laa. Tär­ke­ää ovat myös pu­he­li­men la­tau­sa­lus­ta sekä etu­sel­kä­no­jien tas­kut ta­ka­na mat­kus­ta­vien ilok­si.

Ta­ka­penk­ki­läi­siä ilah­dut­taa myös oi­val­ta­va in­ge­ni­ous-kyy­när­no­ja. Sii­nä on kak­si esiin kään­ty­vää tu­kea, joi­hin voi hel­pos­ti kiin­nit­tää tab­le­tin tai äly­pu­he­li­men.

Äly­lait­teil­le on myös kak­si USB-C -port­tia la­taa­mis­ta var­ten, ja kun nii­tä ei käy­te­tä, voi ne pis­tää säi­löön kyy­när­no­jan si­sään.

Re­nault Sce­ni­cin mat­kus­ta­mo vai­kut­taa to­del­lis­ta­kin suu­rem­mal­ta va­loi­suu­ten­sa vuok­si. Pää­o­sin tai ko­ko­naan kier­rä­tet­tä­vis­tä ma­te­ri­aa­leis­ta teh­ty is­tuin­ver­hoi­lu on vaa­lea, mil­lä li­sä­tään ti­lan tun­tua.

Ur­hei­lul­li­suut­ta pai­not­ta­vas­sa Esp­rit Al­pi­ne -va­rus­te­ta­sos­sa käy­te­tään si­sus­tuk­ses­sa vä­hän tum­mem­pia vä­re­jä.

Vie­lä enem­män va­loi­suut­ta si­säl­le saa, mi­kä­li va­lit­see li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­van yh­des­sä Saint-Go­bai­nin kans­sa ke­hi­te­tyn So­lar­bay-lasi-pa­no­raa­ma­ka­ton.

Sii­nä on pe­rin­tei­set la­si­ruu­dut kor­vaa­va Amp­liS­ky-tek­niik­ka, jos­sa la­sin voi him­men­tää tai kir­kas­taa seg­ment­ti ker­ral­laan säh­köi­ses­ti.

Äly­käs So­lar­bay-la­si­kat­to

Äly­käs la­si­kat­to toi­mii Goog­le As­sis­tan­tin ää­ni­oh­jauk­sel­la tai na­pin pai­nal­luk­sel­la. Aja­ja ja mat­kus­ta­jat voi­vat va­li­ta kat­toon nel­jä ase­tus­ta. Kat­to voi ol­la ko­ko­naan kir­kas tai him­meä, min­kä li­säk­si saa erik­seen pel­käs­tään etuo­san kirk­kaak­si ja ta­ka­o­san him­me­äk­si tai päin­vas­toin.

Älyk­kään ra­ken­teen­sa an­si­os­ta So­lar­bay-pa­no­raa­ma­ka­tol­la va­rus­te­tus­sa au­tos­sa on 30 mm enem­män pään­ti­laa ta­val­li­seen ver­hol­la to­teu­tet­tuun rat­kai­suun ver­rat­tu­na, min­kä li­säk­si se on myös ra­ken­teel­taan ke­vy­em­pi.

Yk­si uu­den Re­nault Sce­ni­cin upeis­ta piir­teis­tä ovat sen ää­net al­hai­sil­la al­le 30 km/h no­peuk­sil­la sekä ter­ve­tu­lo­toi­vo­tus au­toon as­tu­es­sa.

Niis­tä vas­taa elekt­ro­ni­sen mu­sii­kin eh­kä kaik­kien ai­ko­jen mer­kit­tä­vin sä­vel­tä­jä ja esit­tä­jä Jean-Mic­hel Jar­re yh­des­sä Ir­ca­min ja Re­naul­tin ää­ni­tii­min kans­sa.

Hi­taal­la no­peu­del­la ajet­ta­es­sa kuul­ta­va ää­ni on saa­nut ins­pi­raa­ti­on­sa kap­pa­lees­ta Crys­tal Gar­den Jar­ren uu­sim­mal­ta Oxy­mo­re-al­bu­mil­ta. Au­toon tul­les­sa aja­jaa ja mat­kus­ta­jia ter­veh­tii ly­hyt ani­maa­tio, jon­ka mu­siik­ki on Jar­ren Re­nault Sce­ni­ciin sä­vel­tä­mä luo­mus.

Re­nault Sce­ni­cis­sä on edel­leen ke­hi­tet­ty ver­sio Re­nault Me­ga­ne E-Tech elect­ri­cis­sä esi­tel­lys­tä di­gi­taa­li­ses­ta OpenR-oh­jaa­mos­ta.

Takapenkkiläisiä ilahduttaa myös oivaltava ingenious-kyynärnoja. Siinä on kaksi esiin kääntyvää tukea, joihin voi helposti kiinnittää tabletin tai älypuhelimen.

Takapenkkiläisiä ilahduttaa myös oivaltava ingenious-kyynärnoja. Siinä on kaksi esiin kääntyvää tukea, joihin voi helposti kiinnittää tabletin tai älypuhelimen.

Renault

Sii­nä on kak­si näyt­töä, vaa­ka­suo­ras­sa ole­va 12,3- tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja pys­ty­suo­raan si­joi­tet­tu 12-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö (ei evo­lu­ti­on) ko­je­lau­dan kes­kel­lä. Ne ovat saa­neet uu­den gra­fii­kan ja vi­su­aa­li­sen il­meen, joka on en­tis­tä mo­der­nim­pi ja kirk­kau­del­taan huip­pu­luok­kaa.

Ko­je­lau­das­sa OpenR Link -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä on ai­em­paa mo­ni­puo­li­sem­pi ja viih­dyt­tä­väm­pi. Sii­hen on saa­ta­vis­sa Goog­le Pla­ys­tä yli 50 so­vel­lus­ta, jot­ka pi­tä­vät pir­te­ä­nä pit­käl­lä­kin mat­kal­la. Goog­le vas­taa yli 70 ää­ni­oh­jauk­sen käs­kyyn, joil­la voi muun mu­as­sa ava­ta tai sul­kea So­lar­bay-ka­ton sek­to­rei­ta tai udel­la la­taus­lait­tei­den si­jain­tia.

Mo­ni­ta­sois­ta tur­val­li­suut­ta

Re­nault on ol­lut kaut­ta vuo­si­kym­men­ten yk­si au­to­a­lan tur­val­li­suu­den edel­lä­kä­vi­jöis­tä. Vuo­des­ta 1970 al­ka­en Re­nault on pa­ten­toi­nut yli 2 000 tur­va­jär­jes­tel­mää.

Tois­tai­sek­si ai­no­as­taan Re­naul­tis­sa käy­tös­sä ole­vat QRes­que, SD Switch ja Fi­re­man Ac­cess ovat yh­des­sä Rans­kan pe­las­tus­vi­ra­no­mais­ten kans­sa ke­hi­tet­ty­jä jär­jes­tel­miä, joil­la no­peu­te­taan pe­las­tus­hen­ki­löi­den työs­ken­te­lyä on­net­to­muu­den ta­pah­dut­tua.

Hy­vin toi­sen­lai­nen lä­hes­ty­mi­nen on Sa­fe­ty Co­ach, joka an­taa neu­vo­ja ja oh­jei­ta tur­val­li­seen ajo­ta­paan ja sitä kaut­ta on­net­to­muuk­sien vält­tä­mi­seen.

Se ke­hit­tää sa­mal­la ta­lou­del­lis­ta ajo­ta­paa ja aut­taa käyt­tä­mään kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä mah­dol­li­sim­man te­hok­kaas­ti.

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien mää­rä vaih­te­lee Re­nault Sce­nic E-Tech 100%elect­ri­cis­sä va­rus­te­ta­son mu­kaan. Nii­tä on joka ta­pauk­ses­sa pal­jon, ja nii­den toi­min­nan voi sää­tää mie­lei­sek­seen My Sen­sen kaut­ta.

Uu­sien mää­räys­ten mu­kai­ses­ti tiet­ty­jen jär­jes­tel­mien on kyt­key­dyt­tä­vä toi­min­taan ai­na, kun au­to käyn­nis­te­tään.

Nyt Re­naul­tis­sa jot­kut jär­jes­tel­mät, ku­ten kais­ta­vah­din ja no­peus­ra­joi­tus­va­roi­tuk­sen, saa oh­jel­moin­nin jäl­keen ha­lu­tes­saan pois ko­je­lau­das­ta yh­del­lä na­pil­la.

Lä­hi­tuo­tan­to­na kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­leis­ta ym­pä­ris­töä kun­ni­oit­ta­en

Re­naul­til­la ym­pä­ris­tön huo­mi­oon ot­ta­mi­nen tar­koit­taa pal­jon laa­jem­paa ko­ko­nai­suut­ta kuin säh­kö­au­toa, joka on pai­kal­li­ses­ti pääs­tö­tön.

Ym­pä­ris­tö on Re­naul­tin ar­vois­sa kor­ke­al­la, mikä tar­koit­taa esi­mer­kik­si sitä, et­tä vuon­na 2030 kol­man­nek­sen val­mis­tet­ta­vis­sa au­tois­sa käy­tet­tä­vis­tä ma­te­ri­aa­leis­ta pi­tää ol­la kier­rä­tet­ty­jä. On hy­vin mah­dol­lis­ta, et­tä tuo ta­voi­te saa­vu­te­taan jo ai­em­min, sil­lä täy­sin uu­des­sa Re­nault Sce­nic E-Tech 100%elect­ri­cis­sä kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­lien osuus au­ton pai­nos­ta on jo 24 %.

Ruo­an suh­teen ar­vos­te­taan ny­kyi­sin lä­hi­tuo­tan­toa, mitä fi­lo­so­fi­aa myös Re­nault Sce­nic E-Tech elect­ri­cin val­mis­tus edus­taa.

Au­to teh­dään Poh­jois-Rans­kas­sa, Dou­ais­sa si­jait­se­vas­sa Am­pe­re Elect­ri­Ci­ty -teh­taas­sa. Säh­kö­moot­to­rit tu­le­vat lä­hel­tä Cléo­nin me­ga­teh­taal­ta.

Yli puo­let au­tos­sa tar­vit­ta­vis­ta osis­ta saa­daan sa­dan ki­lo­met­rin sä­teel­tä teh­taan ym­pä­ris­tös­tä. Voi­daan to­del­la sa­noa, et­tä Re­nault Sce­nic E-Tech elect­ric on Eu­roo­pas­sa val­mis­tet­tu au­to eu­roop­pa­lai­sil­le.

Moot­to­ris­sa, ajo­a­kus­sa ja elekt­ro­nii­kas­sa ei käy­te­tä lain­kaan har­vi­nai­sia maa­me­tal­le­ja, mil­lä vä­hen­ne­tään mer­kit­tä­väs­ti Re­nault Sce­nic E-Tech elect­ri­cin ym­pä­ris­tö­vai­ku­tus­ta.

Li­säk­si Re­nault on suun­ni­tel­lut au­to­käy­tös­tä pois­tu­vil­le akuil­le jat­ko­käyt­tö­koh­tei­ta, ja yli 90 pro­sent­tia akus­sa käy­te­tyis­tä ko­bol­tis­ta, nik­ke­lis­tä sekä li­tiu­mis­ta on kier­rä­tet­tä­vis­sä.

Uu­des­sa Re­nault Sce­ni­cis­sä 37 % te­rä­so­sis­ta teh­dään kier­rä­te­tys­tä te­räk­ses­tä ja ko­ne­pel­lin sekä ovien alu­mii­nis­ta pe­rä­ti 80 % on kier­rä­tet­tyä.

Uu­den­lai­sen pa­no­raa­ma-la­si­ka­ton la­sis­ta vain puo­let on uut­ta la­sia, min­kä li­säk­si elin­kaa­ren pää­tyt­tyä se voi­daan kier­rät­tää 90-pro­sent­ti­ses­ti.

Tech­no- ja Esp­rit Al­pi­ne -va­rus­te­ta­sois­sa is­tuin­ver­hoi­lu on teh­ty ko­ko­naan kier­rä­te­tyis­tä muo­vi­pul­lois­ta ja tur­va­vöis­tä, ei­kä nah­kaa käy­te­tä Re­nault Sce­ni­cis­sä enää ol­len­kaan.

Re­nault Sce­nic E-Tech elect­ri­cin hin­nat

Hin­nat al­ka­vat Re­nault Sce­nic E-Tech elect­ric 170 hv com­fort ran­ge (60 kWh) evo­lu­ti­o­nin 41 390 eu­ros­ta.

Kaik­ki Suo­mes­sa myy­dyt ver­si­ot ovat eril­li­siä kyl­mien olo­suh­tei­den ver­si­oi­ta, ja Suo­mes­sa on va­ki­o­na mm. is­tuin­läm­mi­tys edes­sä, läm­mi­tet­tä­vä oh­jaus­pyö­rä sekä no­pea 22 kW Type 2 -la­taus.

Pe­rus­va­rus­te­lu on jo evo­lu­ti­o­nis­sa var­sin kat­ta­va, sil­lä sii­nä ovat va­ki­o­va­rus­tee­na edel­lis­ten li­säk­si mm. kak­si­a­lu­ei­nen au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, äly­a­vain­kort­ti, Ar­ka­mys-ää­nen­tois­to, pe­ruu­tus­ka­me­ra, kat­to­kai­teet ja pu­nai­nen me­tal­li­vä­ri.

Toi­se­na vaih­to­eh­to­na pe­rus­moot­to­rin ja pie­nem­män ajo­a­kun kans­sa on 44 390 eu­roa mak­sa­va (li­sä­hin­ta 3 000 eu­roa) tech­no.

Lataus onnistuu Renault Scenic E-Tech electricissä tehokkaasti, sillä Suomeen tuotavissa autoissa on vakiona 22 kW laturi kolmivaihevirtaa varten. Sillä pienemmän ajoakun saa täytettyä nollasta täyteen ajassa 3 h 15 min, ja suuremman ajoakun viidessä tunnissa. Pikalataustehot ovat 130 kW ja 150 kW, jolla lataus 15-80 % vie aikaa 32 min ja 37 min. Lataus onnistuu vaivattomasti, sillä Renault Scenicissä on vakiona ajoakuston lämmitys- ja jäähdytystoiminnot.

Lataus onnistuu Renault Scenic E-Tech electricissä tehokkaasti, sillä Suomeen tuotavissa autoissa on vakiona 22 kW laturi kolmivaihevirtaa varten. Sillä pienemmän ajoakun saa täytettyä nollasta täyteen ajassa 3 h 15 min, ja suuremman ajoakun viidessä tunnissa. Pikalataustehot ovat 130 kW ja 150 kW, jolla lataus 15-80 % vie aikaa 32 min ja 37 min. Lataus onnistuu vaivattomasti, sillä Renault Scenicissä on vakiona ajoakuston lämmitys- ja jäähdytystoiminnot.

Renault

Usein pit­kiä mat­ko­ja aja­va ar­vos­taa si­sään­ra­ken­net­tua Goog­le Maps -na­vi­goin­tia, joka mah­dol­lis­taa myös akun läm­mön­hal­li­nen la­tu­ril­le ajet­ta­es­sa.

Goog­le Maps -na­vi­goin­ti si­säl­tää 5 vuo­den yh­teys­pal­ve­lut, ja sen saa myös evo­lu­ti­on-va­rus­te­ta­soon li­sä­va­rus­tee­na.

Mui­ta tech­non va­ki­o­va­rus­tei­ta ovat säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku, adap­ti­ve vi­si­on - va­lot su­mu­va­lo­toi­min­nol­la, au­to­maat­ti­set kau­ko­va­lot, in­ge­ni­ous® -ta­ka­kyy­när­no­ja, mul­ti-sen­se ajo­ti­lat, pu­he­li­men lan­ga­ton la­tau­sa­lus­ta, etu- ja si­vu­py­sä­köin­ti­tut­kat, jar­ru­tus­voi­man tal­tee­no­ton sää­tö­lä­pät oh­jaus­pyl­vääs­sä sekä tum­men­ne­tut ta­ka­la­sit.

Te­hok­kaam­man moot­to­rin ja ener­gi­a­si­säl­löl­tään suu­rem­man ajo­a­kun li­sä­hin­ta on tech­no-va­rus­te­ta­sos­sa 5 000 eu­roa (49 390 €).

Voi­ma­lin­ja­yh­dis­tel­män kans­sa voi va­li­ta myös 51 390 eu­ron hin­tai­sen esp­rit Al­pi­nen tai 52 990 eu­roa mak­sa­van ico­ni­cin.

Re­nault Sce­nic E-Tech elect­ric on Re­naul­tin en­sim­mäi­nen säh­kö­au­to, jo­hon saa ur­hei­lul­li­suut­ta pai­not­ta­van esp­rit Al­pi­ne -va­rus­te­ta­son.

Sii­nä suu­rim­mat erot Tech­noon ovat ul­ko­nä­ös­sä (esim. 20-tuu­mai­set Speed­way-ke­vyt­me­tal­li­van­teet) ja si­sus­tuk­ses­sa.

Uu­den Re­nault Sce­nic E-Tech 100%elect­ri­cin huip­pu­ver­sio on ico­nic, jos­sa on mui­ta enem­män kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä.

Kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on säh­kö­sää­döt muis­til­la sekä hie­ron­ta­toi­min­to, min­kä li­säk­si myös ul­ko­pei­leis­sä on muis­ti­toi­min­to ja niis­sä on au­to­maat­ti­nen pe­ruu­tu­sa­sen­non sää­tö. Va­ki­o­na on myös pa­rem­pi Har­man Kar­do­nin -ää­nen­tois­to. Va­rus­te­ta­so­jen vä­lil­lä on li­säk­si pie­niä ero­ja ul­ko­nä­ös­sä sekä vaik­ka­pa ver­hoi­lu­ma­te­ri­aa­leis­sa.

En­sim­mäi­set Re­nault Sce­nic E-Tech 100%elect­ric esit­te­ly­au­tot ovat saa­pu­neet Suo­meen ja ovat ko­ea­jet­ta­vis­sa.

Li­säk­si asi­a­kas­toi­mi­tuk­siin on saa­ta­vil­la au­to­ja myös no­pe­aan toi­mi­tuk­seen.

Re­nault-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN