Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Subaru / Creative Commons

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Kesän 2022 loppupuolella ensimmäiset rekisteröidyt uutuus-Subarut rullaavat Pohjoismaiden teille. Kyseessä on Subaru Solterra, kauan odotettu täyssähköinen täydennys Subarun mallivalikoimaan. Se on Subarun ensimmäinen sarjatuotettu auto, jossa on jokin muu kuin polttomoottori.

Auto Bild.Uutiset

Su­ba­ru Sol­ter­ran pe­rus­ra­ken­ne ja huip­pu­ta­son kul­jet­ta­ja­na­vus­tin­jär­jes­tel­mä ta­kaa­vat maa­il­man­luo­kan tur­val­li­suu­den niin au­ton sisä- kuin ul­ko­puo­lel­la.

Sym­met­ri­nen ne­li­ve­toi­suus ta­kaa luok­kan­sa par­haan kä­si­tel­tä­vyy­den, tur­val­li­set ajo-omi­nai­suu­det sekä tun­tu­van ajo­nau­tin­non.

Su­ba­ru Sol­ter­ran käy­tän­nöl­li­syy­den, kes­tä­vyy­den ja ti­la­vuu­den sekä fik­su­jen toi­min­to­jen an­si­os­ta niin pien­ten eväs­lauk­ku­jen kuin suur­ten har­ras­tus­vä­li­nei­den las­taa­mi­nen au­toon su­juu vai­vat­ta.

Subaru Solterra.

Subaru Solterra.

Subaru / Creative Commons

Subaru Solterra.

Subaru Solterra.

Subaru / Creative Commons

Su­ba­ru Sol­ter­ra on ai­na val­mii­na vie­mään si­nut min­ne ha­lu­at ja te­ke­mään mitä ha­lu­at. Se myös var­mis­taa, et­tä pää­set tur­val­li­ses­ti ko­tiin.

Kaik­ki edel­lä mai­ni­tut omi­nai­suu­det ovat sel­lai­sia, joi­ta Su­ba­ru-omis­ta­jat ovat op­pi­neet odot­ta­maan ja ar­vos­ta­maan jo su­ku­pol­vien ajan.

Su­ba­ru Sol­ter­ran suun­nit­te­li­joil­le an­net­tiin­kin toi­mek­si­an­nok­si var­mis­taa Su­ba­run ai­nut­laa­tuis­ten omi­nai­suuk­sien säi­lyt­tä­mi­nen maa­il­mas­sa, jos­sa säh­köl­lä on ala­ti suu­rem­pi roo­li.

Täy­sin uu­si alus­ta

Pe­ri­aat­tees­sa Su­ba­ru Sol­ter­ra edus­taa sa­maa tut­tua cros­so­ver-tyyp­piä kuin Su­ba­ru XV, Su­ba­ru Fo­res­ter ja Su­ba­ru Out­back.

21 sent­ti­met­rin maa­va­ral­la, ly­hyil­lä ta­ka­y­li­tyk­sil­lä ja kes­tä­vil­lä ko­riyk­si­tyis­koh­dil­la va­rus­tet­tu Su­ba­ru Sol­ter­ra hen­kii Su­ba­run au­toil­le tyy­pil­lis­tä käy­tän­nöl­lis­tä ta­sa­pai­noa.

Au­ton poh­ja­na on ai­van uu­si tek­ni­nen alus­ta, e-Su­ba­ru Glo­bal Plat­form. Se on suun­ni­tel­tu yk­si­no­maan säh­kö­au­toil­le, mut­ta sen ke­hit­te­lys­sä on hyö­dyn­net­ty Su­ba­run pe­ru­sa­lus­tas­ta eli Su­ba­ru Glo­bal Plat­for­mis­ta saa­tu­ja ko­ke­muk­sia.

Kori on muo­toil­tu tur­va­ke­hi­kok­si mat­kus­ta­mon ym­pä­ril­le, ja se on val­mis­tet­tu erit­täin lu­jas­ta, kuu­ma­pu­ris­te­tus­ta te­räk­ses­tä. Tark­ko­jen lu­juus­las­kel­mien an­si­os­ta Sol­ter­ran pai­no on py­sy­nyt säh­kö­au­tok­si ma­ta­la­na: va­rus­te­lu­ta­sos­ta riip­pu­mat­ta se pai­naa vain hie­man yli kak­si ton­nia.

Li­säk­si suo­ja­ke­hik­ko on erit­täin luja ja ot­taa ener­gi­an te­hok­kaas­ti vas­taan mah­dol­li­ses­sa tör­mäys­ti­lan­tees­sa.

Sel­keim­min e-Su­ba­ru Glo­bal Plat­form ero­aa ai­em­mis­ta alus­tois­ta kak­sin­ker­tai­sel­la lat­ti­al­laan, jos­sa akus­tot si­jait­se­vat. Lat­tia on ra­ken­net­tu laa­ti­kon muo­toon suo­jaa­maan ak­ku­ja ja nii­den elekt­ro­niik­kaa.

Tämä aut­taa li­säk­si vah­vis­ta­maan koko alus­tan vään­tö­jäyk­kyyt­tä ja alen­ta­maan au­ton pai­no­pis­tet­tä, mikä pa­ran­taa myös au­ton ajo­tur­val­li­suut­ta.

Huip­pu­ta­son tur­val­li­suus va­ki­o­na

Su­ba­ru Sol­ter­ran myö­tä Su­ba­ru jat­kaa yli 50-vuo­tis­ta, tin­ki­mä­tön­tä pe­rin­net­tään tar­jo­ta pa­ras mah­dol­li­nen tur­val­li­suus­ta­so niin au­ton sisä- kuin ul­ko­puo­lel­la.

Tämä tu­kee Su­ba­run nol­la­ta­voi­tet­ta: vuo­teen 2030 men­nes­sä yh­tiö pyr­kii vä­hen­tä­mään kuo­le­maan joh­ta­vat Su­ba­ru-on­net­to­muu­det nol­laan.

Tätä vi­si­o­ta sil­mäl­lä pi­tä­en Su­ba­ru on jat­ku­vas­ti ke­hit­tä­nyt huip­pu­ta­son tur­val­li­suus­jär­jes­tel­miä, joi­hin Su­ba­ru-omis­ta­jat ovat voi­neet luot­taa jo vuo­si­kau­sien ajan, ei­kä Sol­ter­ra muo­dos­ta poik­keus­ta.

Subaru Solterra.

Subaru Solterra.

Subaru / Creative Commons

Sii­nä kes­keis­tä on edis­ty­nyt kul­jet­ta­jan tu­ki­jär­jes­tel­mä, Su­ba­ru Sa­fe­ty Sen­se. Yk­sin­ker­tais­te­tus­ti sitä voi aja­tel­la au­ton elekt­ro­niik­kaan in­teg­roi­tu­na, erit­täin tur­val­li­suu­so­rien­toi­tu­nee­na apu­kul­jet­ta­ja­na. Älyk­kään va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men, kais­ta­kes­kit­ti­men, opas­tei­den tun­nis­ta­mis­toi­min­non ja mu­kau­tu­vien kau­ko­va­lo­jen kal­tais­ten toi­min­to­jen tar­koi­tuk­se­na on hel­pot­taa aja­mis­ta, jot­ta kul­jet­ta­ja voi pa­rem­min kes­kit­tyä au­ton oh­jaa­mi­seen ja lii­ken­teen tark­kai­le­mi­seen.

Li­säk­si jär­jes­tel­mä va­roit­taa asi­ois­ta, jot­ka jää­vät kul­jet­ta­jal­ta huo­maa­mat­ta.

Kaik­ki lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta li­sää­vät apu­vä­li­neet ovat Su­ba­rus­sa va­ki­o­na. Uu­des­sa Su­ba­ru Sol­ter­ras­sa on Safe Exit As­sist -oh­jel­ma, joka va­roit­taa ta­kaa lä­hes­ty­vis­tä ajo­neu­vois­ta.

Ah­tais­sa ti­lois­sa Su­ba­ru Sol­ter­ra va­roit­taa sekä kiin­teis­tä et­tä liik­ku­vis­ta es­teis­tä, mu­kaan lu­kien ja­lan­kul­ki­jat. Jos sitä tar­vi­taan tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sek­si, se jar­rut­taa au­to­maat­ti­ses­ti.

Hä­tä­ti­lan­tees­sa ala­ti valp­paa­na ole­va apu­kul­jet­ta­ja voi jopa puut­tua ajo­ti­lan­tee­seen on­net­to­muu­den eh­käi­se­mi­sek­si – se voi au­to­maat­ti­ses­ti jar­rut­taa tai väis­tää es­teen, ja­lan­kul­ki­jan tai riis­ta­e­läi­men.

Jär­jes­tel­mä myös tark­kai­lee ja va­roit­taa, jos kul­jet­ta­ja al­kaa vä­syä.

Luot­ta­mus­ta he­rät­tä­vä ajo­tun­tu­ma

Hy­vin suun­ni­tel­tu alus­ta ja edis­ty­nyt kul­jet­ta­jan avus­tin­jär­jes­tel­mä ovat tur­val­lis­ten ja en­na­koi­ta­vien ajo-omi­nai­suuk­sien ohel­la Su­ba­run tur­val­li­suu­sa­jat­te­lun kul­ma­ki­viä.

Ajo­tur­val­li­suus pa­ra­nee, kun au­ton oh­jaus­pyö­rä ja pol­ki­met vies­ti­vät sel­ke­äs­ti sii­tä, mi­ten au­to kul­kee ja re­a­goi ajo­a­lus­taan. Myös tämä on otet­tu huo­mi­oon Su­ba­ru Sol­ter­ras­sa. Pyö­rien jou­si­tuk­set on suun­ni­tel­tu huo­lel­li­ses­ti ta­sais­ta ajo­mu­ka­vuut­ta ja oh­jau­tu­vuut­ta sil­mäl­lä pi­tä­en.

Alus­tan ra­ken­ne muun mu­as­sa es­tää au­ton nii­aa­mi­sen kiih­dy­tyk­sen ja jar­ru­tuk­sen yh­tey­des­sä. Sa­maan ai­kaan te­hos­te­tut jar­rut ja va­kaa säh­kö­ser­vol­la va­rus­tet­tu oh­jaus­lai­te an­ta­vat hy­vän tun­tu­man ties­tä. Myös tämä omi­nai­suus on pe­rin­tei­ses­ti löy­ty­nyt Su­ba­ruis­ta.

Li­säk­si ke­vy­en ja su­la­va­lin­jai­sen alus­tan­sa an­si­os­ta Sol­ter­ra tun­tuu ko­ko­aan pie­nem­mäl­tä ja ke­vy­em­mäl­tä au­tol­ta ajaa.

Jat­ku­va ne­li­ve­to

Su­ba­ru Sol­ter­ras­sa on kak­si ta­sa­vah­vaa säh­kö­moot­to­ria ja mo­lem­mil­la puo­lil­la yh­tä pit­kät ve­to­ak­se­lit. Toi­sin sa­no­en Su­ba­run tun­nus­merk­ki, jat­ku­va ne­li­ve­toi­suus, on myös kiin­teä osa Sol­ter­raa. Ei­kä täs­sä vie­lä kaik­ki; säh­kö­moot­to­rien li­ne­aa­ri­sen te­hon ja vä­lit­tö­män ajo­vas­teen an­si­os­ta ne­li­ve­to on nyt en­tis­tä­kin te­hok­kaam­pi.

Säh­kö­moot­to­reil­le on omi­nais­ta, et­tä mak­si­maa­li­nen vään­tö­mo­ment­ti on käy­tet­tä­vis­sä moot­to­rien koko kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la. Tämä tar­koit­taa, et­tä voi­maa on ai­na rei­lus­ti saa­ta­vil­la myös sil­loin, kun au­to läh­tee liik­keel­le, min­kä li­säk­si moot­to­rit voi­vat oh­ja­ta käyt­tö­voi­maa juu­ri nii­hin ren­kai­siin, jois­sa sitä eni­ten tar­vi­taan.

Moot­to­rit si­jait­se­vat etu- ja ta­ka­ren­gas­pa­rin vä­lis­sä erit­täin lä­hel­lä ren­kai­ta. Ne saa­vat ak­se­lit pyö­ri­mään no­pe­am­min kuin mikä oli­si pe­rin­tei­sem­mil­le polt­to­moot­to­ril­le ja vaih­de­laa­ti­kol­le tek­ni­ses­ti mah­dol­lis­ta. Tä­män an­si­os­ta vään­tö­mo­ment­ti ja­kau­tuu ak­tii­vi­sem­min, jo­ten käyt­tö­voi­maa voi­daan sää­del­lä kus­sa­kin ti­lan­tees­sa no­pe­am­min ja tar­kem­min.

En­tis­tä­kin pa­rem­pi pito

Su­ba­ru XV:n, Fo­res­te­rin ja Out­bac­kin ta­paan myös Sol­ter­ras­sa on Su­ba­run X-Mode- pi­to­a­vus­tin, joka on si­sään­ra­ken­net­tu apu vai­keil­le­kin ajo­a­lus­toil­le. Kun jär­jes­tel­mä ak­ti­voi­daan, se aut­taa kul­jet­ta­jaa oh­jaa­maan kun­kin nel­jän ren­kaan pyö­ri­mis­tä yk­si­löl­li­ses­ti.

Jär­jes­tel­mä aut­taa myös sää­tä­mään no­peut­ta au­to­maat­ti­ses­ti mäis­sä, jois­sa ajo­a­lus­ta on erit­täin liu­kas ja epä­ta­sai­nen. Näin kul­jet­ta­ja voi pa­rem­min kes­kit­tyä rei­tin va­lin­taan ja oh­jaa­mi­seen, mikä vä­hen­tää juut­tu­mi­sen ris­kiä.

Mui­den Su­ba­ru-mal­lien ta­paan myös Su­ba­ru Sol­ter­ran X-Mode-jär­jes­tel­mäs­sä on kak­si ajo-oh­jel­maa eri­tyyp­pi­sil­le vai­keil­le maas­toil­le.

Lu­mel­le ja so­ral­le tar­koi­tet­tu ajo-oh­jel­ma pa­ran­taa au­ton pito-omi­nai­suuk­sia ir­to­nai­sel­la ajo­a­lus­tal­la, jos­sa ren­kail­la on kui­ten­kin jon­kin ver­ran kos­ke­tus­ta maan­pin­taan. Sy­väl­le lu­mel­le ja mu­dal­le tar­koi­tet­tu ajo-oh­jel­ma puo­les­taan pa­ran­taa au­ton ve­to­ky­kyä ää­rim­mäi­sis­sä olo­suh­teis­sa, jois­sa au­ton ren­kaat ei­vät kos­ke­ta kiin­te­ää alus­taa.

Su­ba­ru Sol­ter­ras­sa on ai­em­mis­ta mal­leis­ta tut­tu Hill Des­cent Cont­rol -toi­min­to, joka aut­taa kul­jet­ta­jaa hi­das­ta­maan vauh­tia ja va­kaut­ta­maan au­toa vai­keis­sa ala­mäis­sä.

Su­ba­ru Sol­ter­ra on kui­ten­kin myös en­sim­mäi­nen Su­ba­ru, jos­sa on Grip Cont­rol -toi­min­to. Se on pe­ri­aat­tees­sa au­to­maat­ti­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din ja ajon­va­kau­tus­jär­jes­tel­mä, joka on suun­ni­tel­tu ta­sai­seen maas­toon ja ylä­mä­kiin. Grip Cont­rol on sää­det­tä­vis­sä ta­saa­maan no­peut­ta jopa 10 km/h as­ti.

Lop­pu­tu­lok­se­na on ai­dos­ti sym­met­ri­nen ne­li­ve­to, joka poik­keuk­sel­li­sen tark­kuu­ten­sa an­si­os­ta mah­dol­lis­taa maa­il­man­luo­kan suo­ri­tus­ky­vyn kai­kil­la ajo­a­lus­toil­la sekä Su­ba­ruil­le omi­nai­sen ajet­ta­vuu­den ja en­na­koi­ta­vuu­den.

Rei­lus­ti ti­laa

Mi­toil­taan Su­ba­ru Sol­ter­ra on 469 cm pit­kä ja 186 cm le­veä. Tämä tar­koit­taa, et­tä se on hie­man Su­ba­ru Fo­res­te­ria suu­rem­pi – kui­ten­kin vain ul­ko­a­päin.

285 sent­ti­met­rin ak­se­li­vä­lil­lään Su­ba­ru Sol­ter­ran etu-ja ta­ka­ren­kai­den väli on ko­ko­nai­sen sent­ti­met­rin suur­ta Su­ba­ru Out­bac­kia pi­dem­pi! Tämä on ha­vait­ta­vis­sa au­ton si­sä­puo­lel­la.

Suu­ren ak­se­li­vä­lin an­si­os­ta mat­kus­ta­mos­sa on täy­sin ta­sai­nen lat­tia ja rei­lus­ti jal­ka­ti­laa, en­nen kaik­kea ta­kais­tuin­ten osal­ta.

Ta­kais­tui­mel­le mah­tuu hel­pos­ti kol­me ai­kuis­ta. Ta­ka­sel­kä­no­ja on li­säk­si sää­det­tä­vis­sä kah­teen eri kul­maan.

Subaru Solterra

Subaru Solterra

Subaru / Creative Commons

Etuis­tuin­ten vä­lis­sä ta­sai­nen lat­tia on hyö­dyn­net­ty säi­ly­tys­ti­lan tar­jo­a­mi­sek­si muun mu­as­sa ti­la­vien säi­ly­tys­lo­ke­roi­den ja näp­pä­rien, pik­ku­ta­va­roil­le so­pi­vien hyl­ly­jen muo­dos­sa.

Pit­kä ak­se­li­vä­li ja pit­käl­le ulot­tu­va tuu­li­la­si ovat myös mah­dol­lis­ta­neet pit­kät ja suu­ret ovi­au­kot, mikä te­kee au­toon is­tuu­tu­mi­ses­ta mu­ka­vam­paa. Myös it­se ovet on suun­ni­tel­tu niin, et­tä nii­den ul­ko­puo­li ulot­tuu pit­käl­le kyn­nyk­sen yli. Tämä eh­käi­see au­ton si­sä­o­sien li­kaan­tu­mis­ta ja pi­tää ovi­au­kot puh­taa­na myös mu­tai­sil­la hiek­ka­teil­lä.

Käy­tän­nöl­li­nen las­ta­ta

Su­ba­ru Sol­ter­ras­sa on käy­tän­nöl­li­nen ja help­po­käyt­töi­nen ta­va­ra­ti­la, jos­sa on älyk­käät kuor­man­kiin­ni­tys­rat­kai­sut sekä kah­teen eri kor­keu­teen sää­det­tä­vä poh­ja. Kun poh­ja sää­de­tään ylem­mäl­le ta­sol­le, muo­dos­tuu ta­sai­nen kuor­ma­ta­so, ei­kä ta­ka­luu­kun auk­koon muo­dos­tu kuor­maus­kyn­nys­tä. Täl­löin ta­ka­luu­kun ti­la­vuus on 421 lit­raa.

Jos ta­va­ra­ti­laan kai­va­taan suu­rem­paa ti­la­vuut­ta tai enem­män kor­keut­ta, poh­jaa voi­daan las­kea hie­man yli 7 cm. Täl­löin muo­dos­tuu noin 10 cm kuor­maus­kyn­nys, mut­ta ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus nou­see 452 lit­raan.

Kun ta­va­ra­ti­lan poh­ja on ase­tet­tu ylem­mäl­le ta­sol­le, nä­kö­suo­ja voi­daan va­ras­toi­da kuor­ma­ta­son al­le. Poh­jan al­la on li­säk­si noin 10 lit­ran suu­rui­nen säi­ly­tys­lo­ke­ro, joka so­pii esi­mer­kik­si la­taus­kaa­pe­lin säi­ly­tyk­seen.

Te­hok­kaas­ti säh­köl­lä

Ku­ten mai­nit­tiin, Su­ba­ru Sol­ter­ras­sa on kak­si säh­kö­moot­to­ria. Yk­si si­jait­see ta­ka­ren­kai­den ja toi­nen etu­ren­kai­den vä­lis­sä. Mo­lem­mis­sa teho on 80 kW ja vään­tö­lu­ke­ma on 168,5 Nm.

Moot­to­rien yh­dis­tet­ty enim­mäis­te­ho on 160 kW, mikä vas­taa 218 he­vos­voi­maa.

Lat­ti­as­sa ole­vien akus­to­jen ko­ko­nais­ka­pa­si­teet­ti on 71,4 kWh.

Mah­dol­li­sim­man pit­kän toi­min­ta­mat­kan ta­kaa­mi­sek­si Sol­ter­ra on ener­gi­aop­ti­moi­tu pie­nin­tä­kin yk­si­tyis­koh­taa myö­ten – pe­rin­tei­sis­tä Su­ba­ru-omi­nai­suuk­sis­ta kui­ten­kaan tin­ki­mät­tä.

Jo­kai­nen ko­rin poi­mu ja ura on suun­ni­tel­tu oh­jaa­maan tuul­ta ko­rin ym­pä­ri ja jopa ko­rin eri osien lä­vit­se, jot­ta Sol­ter­ra kul­kee mah­dol­li­sim­man vir­ta­vii­vai­ses­ti.

Kaa­su­pol­ki­men va­paut­ta­mi­sen sekä jar­ru­tuk­sen yh­tey­des­sä moot­to­rit toi­mi­vat ge­ne­raat­to­rin ta­voin ja la­taa­vat ak­ku­ja lii­ke-ener­gi­al­la.

Kul­jet­ta­ja voi sää­tää re­ge­ne­roin­nin voi­mak­kuut­ta hel­pos­ti oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na ole­vil­la vi­vuil­la. Säh­kö­moot­to­rien jar­ru­tus­voi­maa voi sää­tää ne­li­por­tai­ses­ti.

Mak­si­mi­re­ge­ne­roin­nil­la se on niin te­ho­kas, et­tä mo­nis­sa lii­ken­ne­o­lois­sa Su­ba­ru Sol­ter­ral­la voi ajaa täy­sin käyt­tä­mät­tä jar­ru­pol­jin­ta.

Suun­ni­tel­tu kes­tä­mään

Jo­kai­seen Su­ba­ru Sol­ter­raan si­säl­tyy li­säk­si va­ki­o­na kaik­ki mah­dol­li­set omi­nai­suu­det ko­ko­nai­se­ner­gi­an­ku­lu­tuk­sen vä­hen­tä­mi­sek­si. Omi­nai­suuk­siin lu­keu­tuu muun mu­as­sa ak­ku­jen esi­läm­mi­tys sekä ener­gi­a­te­ho­kas läm­pö­pump­pu mat­kus­ta­mon läm­mit­tä­mi­sek­si tai vii­len­tä­mi­sek­si.

Yh­tä lail­la it­ses­tään sel­vä omi­nai­suus on huo­lel­li­ses­ti suun­ni­tel­tu ja help­po­käyt­töi­nen mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä na­vi­gaat­to­ril­la sekä edis­ty­nyt ajo­tie­to­ko­ne, joka aut­taa kul­jet­ta­jaa suun­nit­te­le­maan ajoa ja hyö­dyn­tä­mään jo­kai­sen ki­lo­wat­ti­tun­nin mah­dol­li­sim­man

te­hok­kaas­ti.

Näyt­tö toi­mii vies­tin­tä­kes­kuk­se­na. Se tar­jo­aa täy­del­li­sen in­teg­roin­nin mat­ka­pu­he­li­meen ja sitä on help­po ym­mär­tää ja käyt­tää.

Täy­teen la­dat­tu­na Su­ba­ru Sol­ter­ran il­moi­tet­tu toi­min­ta­mat­ka on 413 km täy­del­li­sel­lä Tou­ring va­rus­te­lul­la ja jopa 454 km Li­mi­ted-va­rus­te­lul­la!

Ak­ku­jen la­taa­mi­nen on­nis­tuu kah­del­la ta­paa: joko nor­maa­li­la­tauk­se­na enin­tään 6,6 kW:n la­taus­te­hol­la tai eri­tyi­sil­lä pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la jopa 150 kW:n la­taus­te­hol­la.

Nor­maa­li­la­tauk­sel­la ak­ku­jen la­taa­mi­nen 20 pro­sen­tis­ta 80 pro­sent­tiin kes­tää noin 6,5 tun­tia – toi­sin sa­no­en al­le yh­den yön. 150 kW:n pi­ka­la­tauk­sel­la la­tau­sai­ka ty­pis­tyy noin 20 mi­nuut­tiin.

Su­ba­ru Sol­ter­ra te­kee vai­ku­tuk­sen myös tar­kas­tel­ta­es­sa la­tau­sai­ko­jen si­jaan ak­ku­jen käyt­töi­kää.

Su­ba­ru Sol­ter­ran akut on suun­ni­tel­tu säi­lyt­tä­mään 90 pro­sent­tia al­ku­pe­räi­ses­tä la­taus­ka­pa­si­tee­tis­taan jopa 10 vuo­den ajan.

Ai­na kat­ta­va va­rus­te­lu

Su­ba­ru Sol­ter­ras­sa on kat­ta­va va­ki­o­va­rus­te­lu. Jo Li­mi­ted-pe­rus­ta­sol­la saat hy­vin va­rus­tel­lun au­ton, jos­sa on muun mu­as­sa il­mas­toin­ti, säh­kö­käyt­töi­set etuis­tui­met, säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku sää­det­tä­väl­lä avau­tu­mis­kul­mal­la, 12,3 tuu­man mul­ti­me­di­a­näyt­tö lan­gat­to­mal­la äly­pu­he­li­nin­teg­raa­ti­ol­la sekä usei­ta stra­te­gi­ses­ti si­joi­tet­tu­ja USB C -la­taus­paik­ko­ja mat­kus­ta­mos­sa.

Tou­ring-va­rus­te­luun kuu­luu li­säk­si 20 tuu­man ren­kaat, syn­teet­ti­nen nah­ka­ver­hoi­lu, säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vä mat­kus­ta­ja­nis­tuin, kul­jet­ta­ja­nis­tui­men muis­ti­toi­min­to sekä säh­kö­läm­mit­tei­set ta­kais­tui­met ja oh­jaus­pyö­rä. Myös mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään on li­sät­ty yk­si­no­maan Su­ba­ru Sol­ter­ral­le ke­hi­te­tyt Har­man Kar­don -pre­miums­te­re­ot sekä lan­ga­ton äly­pu­he­li­men la­tu­ri.

Va­rus­te­lu­ta­soon Tou­ring+ kuu­lu­vat kaik­ki Tou­ring-va­rus­teet ja li­säk­si pa­no­raa­ma­la­si­kat­to.

Tur­va­jär­jes­tel­mät ja kaik­ki ener­gi­an­ku­lu­tuk­sen op­ti­moin­tiin liit­ty­vät va­rus­teet si­säl­ty­vät va­ki­o­na kaik­kiin Su­ba­ru Sol­ter­roi­hin, sa­moin kuin Su­ba­ru Care -so­vel­lus, jon­ka kaut­ta voit muun mu­as­sa etä­oh­ja­ta akus­ton la­taus­ta ja ak­ku­jen ja mat­kus­ta­mon esi­läm­mi­tys­tä, suun­ni­tel­la seu­raa­vaa ajoa sekä ava­ta ja lu­ki­ta au­ton ovet mat­ka­pu­he­li­mel­la­si.

Suo­meen näil­lä nä­ky­min elo­kuus­sa

Su­ba­ru Sol­ter­ran odo­tus on ol­lut pit­kä, mut­ta pian se on ohi! Tie­to Su­ba­run en­sim­mäi­ses­tä säh­kö­au­tos­ta jul­kais­tiin jou­lu­kuus­sa 2020.

Mal­li­ni­mi jul­kis­tet­tiin vii­si kuu­kaut­ta myö­hem­min, ja vi­ral­li­nen en­sie­sit­te­ly jär­jes­tet­tiin mar­ras­kuus­sa 2021 suo­ra­na lä­he­tyk­se­nä Ja­pa­nis­ta.

Tänä ke­vää­nä muu­ta­mat jäl­leen­myy­jät ovat tar­jon­neet tu­tus­tu­mis­mah­dol­li­suut­ta Su­ba­ru Sol­ter­ran en­nak­ko­kap­pa­lei­siin, ja tä­män leh­den il­mes­ty­es­sä tou­ko­kuus­sa en­sim­mäi­set sar­ja­tuo­te­tut au­tot ovat jo mat­kal­la Poh­jois­mai­hin ja saa­pu­ne­vat pe­ril­le elo­kuun ai­ka­na.

Suo­mes­sa en­sim­mäi­set sar­ja­tuo­te­tut au­tot ovat jo mat­kal­la Poh­jois­mai­hin ja saa­pu­ne­vat pe­ril­le elo­kuun ai­ka­na.

Su­ba­ru-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN