Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Subaru / Creative Commons

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Kesän 2022 loppupuolella ensimmäiset rekisteröidyt uutuus-Subarut rullaavat Pohjoismaiden teille. Kyseessä on Subaru Solterra, kauan odotettu täyssähköinen täydennys Subarun mallivalikoimaan. Se on Subarun ensimmäinen sarjatuotettu auto, jossa on jokin muu kuin polttomoottori.

Auto Bild.Uutiset

Su­ba­ru Sol­ter­ran pe­rus­ra­ken­ne ja huip­pu­ta­son kul­jet­ta­ja­na­vus­tin­jär­jes­tel­mä ta­kaa­vat maa­il­man­luo­kan tur­val­li­suu­den niin au­ton sisä- kuin ul­ko­puo­lel­la.

Sym­met­ri­nen ne­li­ve­toi­suus ta­kaa luok­kan­sa par­haan kä­si­tel­tä­vyy­den, tur­val­li­set ajo-omi­nai­suu­det sekä tun­tu­van ajo­nau­tin­non.

Su­ba­ru Sol­ter­ran käy­tän­nöl­li­syy­den, kes­tä­vyy­den ja ti­la­vuu­den sekä fik­su­jen toi­min­to­jen an­si­os­ta niin pien­ten eväs­lauk­ku­jen kuin suur­ten har­ras­tus­vä­li­nei­den las­taa­mi­nen au­toon su­juu vai­vat­ta.

Subaru Solterra.

Subaru Solterra.

Subaru / Creative Commons

Subaru Solterra.

Subaru Solterra.

Subaru / Creative Commons

Su­ba­ru Sol­ter­ra on ai­na val­mii­na vie­mään si­nut min­ne ha­lu­at ja te­ke­mään mitä ha­lu­at. Se myös var­mis­taa, et­tä pää­set tur­val­li­ses­ti ko­tiin.

Kaik­ki edel­lä mai­ni­tut omi­nai­suu­det ovat sel­lai­sia, joi­ta Su­ba­ru-omis­ta­jat ovat op­pi­neet odot­ta­maan ja ar­vos­ta­maan jo su­ku­pol­vien ajan.

Su­ba­ru Sol­ter­ran suun­nit­te­li­joil­le an­net­tiin­kin toi­mek­si­an­nok­si var­mis­taa Su­ba­run ai­nut­laa­tuis­ten omi­nai­suuk­sien säi­lyt­tä­mi­nen maa­il­mas­sa, jos­sa säh­köl­lä on ala­ti suu­rem­pi roo­li.

Täy­sin uu­si alus­ta

Pe­ri­aat­tees­sa Su­ba­ru Sol­ter­ra edus­taa sa­maa tut­tua cros­so­ver-tyyp­piä kuin Su­ba­ru XV, Su­ba­ru Fo­res­ter ja Su­ba­ru Out­back.

21 sent­ti­met­rin maa­va­ral­la, ly­hyil­lä ta­ka­y­li­tyk­sil­lä ja kes­tä­vil­lä ko­riyk­si­tyis­koh­dil­la va­rus­tet­tu Su­ba­ru Sol­ter­ra hen­kii Su­ba­run au­toil­le tyy­pil­lis­tä käy­tän­nöl­lis­tä ta­sa­pai­noa.

Au­ton poh­ja­na on ai­van uu­si tek­ni­nen alus­ta, e-Su­ba­ru Glo­bal Plat­form. Se on suun­ni­tel­tu yk­si­no­maan säh­kö­au­toil­le, mut­ta sen ke­hit­te­lys­sä on hyö­dyn­net­ty Su­ba­run pe­ru­sa­lus­tas­ta eli Su­ba­ru Glo­bal Plat­for­mis­ta saa­tu­ja ko­ke­muk­sia.

Kori on muo­toil­tu tur­va­ke­hi­kok­si mat­kus­ta­mon ym­pä­ril­le, ja se on val­mis­tet­tu erit­täin lu­jas­ta, kuu­ma­pu­ris­te­tus­ta te­räk­ses­tä. Tark­ko­jen lu­juus­las­kel­mien an­si­os­ta Sol­ter­ran pai­no on py­sy­nyt säh­kö­au­tok­si ma­ta­la­na: va­rus­te­lu­ta­sos­ta riip­pu­mat­ta se pai­naa vain hie­man yli kak­si ton­nia.

Li­säk­si suo­ja­ke­hik­ko on erit­täin luja ja ot­taa ener­gi­an te­hok­kaas­ti vas­taan mah­dol­li­ses­sa tör­mäys­ti­lan­tees­sa.

Sel­keim­min e-Su­ba­ru Glo­bal Plat­form ero­aa ai­em­mis­ta alus­tois­ta kak­sin­ker­tai­sel­la lat­ti­al­laan, jos­sa akus­tot si­jait­se­vat. Lat­tia on ra­ken­net­tu laa­ti­kon muo­toon suo­jaa­maan ak­ku­ja ja nii­den elekt­ro­niik­kaa.

Tämä aut­taa li­säk­si vah­vis­ta­maan koko alus­tan vään­tö­jäyk­kyyt­tä ja alen­ta­maan au­ton pai­no­pis­tet­tä, mikä pa­ran­taa myös au­ton ajo­tur­val­li­suut­ta.

Huip­pu­ta­son tur­val­li­suus va­ki­o­na

Su­ba­ru Sol­ter­ran myö­tä Su­ba­ru jat­kaa yli 50-vuo­tis­ta, tin­ki­mä­tön­tä pe­rin­net­tään tar­jo­ta pa­ras mah­dol­li­nen tur­val­li­suus­ta­so niin au­ton sisä- kuin ul­ko­puo­lel­la.

Tämä tu­kee Su­ba­run nol­la­ta­voi­tet­ta: vuo­teen 2030 men­nes­sä yh­tiö pyr­kii vä­hen­tä­mään kuo­le­maan joh­ta­vat Su­ba­ru-on­net­to­muu­det nol­laan.

Tätä vi­si­o­ta sil­mäl­lä pi­tä­en Su­ba­ru on jat­ku­vas­ti ke­hit­tä­nyt huip­pu­ta­son tur­val­li­suus­jär­jes­tel­miä, joi­hin Su­ba­ru-omis­ta­jat ovat voi­neet luot­taa jo vuo­si­kau­sien ajan, ei­kä Sol­ter­ra muo­dos­ta poik­keus­ta.

Subaru Solterra.

Subaru Solterra.

Subaru / Creative Commons

Sii­nä kes­keis­tä on edis­ty­nyt kul­jet­ta­jan tu­ki­jär­jes­tel­mä, Su­ba­ru Sa­fe­ty Sen­se. Yk­sin­ker­tais­te­tus­ti sitä voi aja­tel­la au­ton elekt­ro­niik­kaan in­teg­roi­tu­na, erit­täin tur­val­li­suu­so­rien­toi­tu­nee­na apu­kul­jet­ta­ja­na. Älyk­kään va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men, kais­ta­kes­kit­ti­men, opas­tei­den tun­nis­ta­mis­toi­min­non ja mu­kau­tu­vien kau­ko­va­lo­jen kal­tais­ten toi­min­to­jen tar­koi­tuk­se­na on hel­pot­taa aja­mis­ta, jot­ta kul­jet­ta­ja voi pa­rem­min kes­kit­tyä au­ton oh­jaa­mi­seen ja lii­ken­teen tark­kai­le­mi­seen.

Li­säk­si jär­jes­tel­mä va­roit­taa asi­ois­ta, jot­ka jää­vät kul­jet­ta­jal­ta huo­maa­mat­ta.

Kaik­ki lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta li­sää­vät apu­vä­li­neet ovat Su­ba­rus­sa va­ki­o­na. Uu­des­sa Su­ba­ru Sol­ter­ras­sa on Safe Exit As­sist -oh­jel­ma, joka va­roit­taa ta­kaa lä­hes­ty­vis­tä ajo­neu­vois­ta.

Ah­tais­sa ti­lois­sa Su­ba­ru Sol­ter­ra va­roit­taa sekä kiin­teis­tä et­tä liik­ku­vis­ta es­teis­tä, mu­kaan lu­kien ja­lan­kul­ki­jat. Jos sitä tar­vi­taan tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sek­si, se jar­rut­taa au­to­maat­ti­ses­ti.

Hä­tä­ti­lan­tees­sa ala­ti valp­paa­na ole­va apu­kul­jet­ta­ja voi jopa puut­tua ajo­ti­lan­tee­seen on­net­to­muu­den eh­käi­se­mi­sek­si – se voi au­to­maat­ti­ses­ti jar­rut­taa tai väis­tää es­teen, ja­lan­kul­ki­jan tai riis­ta­e­läi­men.

Jär­jes­tel­mä myös tark­kai­lee ja va­roit­taa, jos kul­jet­ta­ja al­kaa vä­syä.

Luot­ta­mus­ta he­rät­tä­vä ajo­tun­tu­ma

Hy­vin suun­ni­tel­tu alus­ta ja edis­ty­nyt kul­jet­ta­jan avus­tin­jär­jes­tel­mä ovat tur­val­lis­ten ja en­na­koi­ta­vien ajo-omi­nai­suuk­sien ohel­la Su­ba­run tur­val­li­suu­sa­jat­te­lun kul­ma­ki­viä.

Ajo­tur­val­li­suus pa­ra­nee, kun au­ton oh­jaus­pyö­rä ja pol­ki­met vies­ti­vät sel­ke­äs­ti sii­tä, mi­ten au­to kul­kee ja re­a­goi ajo­a­lus­taan. Myös tämä on otet­tu huo­mi­oon Su­ba­ru Sol­ter­ras­sa. Pyö­rien jou­si­tuk­set on suun­ni­tel­tu huo­lel­li­ses­ti ta­sais­ta ajo­mu­ka­vuut­ta ja oh­jau­tu­vuut­ta sil­mäl­lä pi­tä­en.

Alus­tan ra­ken­ne muun mu­as­sa es­tää au­ton nii­aa­mi­sen kiih­dy­tyk­sen ja jar­ru­tuk­sen yh­tey­des­sä. Sa­maan ai­kaan te­hos­te­tut jar­rut ja va­kaa säh­kö­ser­vol­la va­rus­tet­tu oh­jaus­lai­te an­ta­vat hy­vän tun­tu­man ties­tä. Myös tämä omi­nai­suus on pe­rin­tei­ses­ti löy­ty­nyt Su­ba­ruis­ta.

Li­säk­si ke­vy­en ja su­la­va­lin­jai­sen alus­tan­sa an­si­os­ta Sol­ter­ra tun­tuu ko­ko­aan pie­nem­mäl­tä ja ke­vy­em­mäl­tä au­tol­ta ajaa.

Jat­ku­va ne­li­ve­to

Su­ba­ru Sol­ter­ras­sa on kak­si ta­sa­vah­vaa säh­kö­moot­to­ria ja mo­lem­mil­la puo­lil­la yh­tä pit­kät ve­to­ak­se­lit. Toi­sin sa­no­en Su­ba­run tun­nus­merk­ki, jat­ku­va ne­li­ve­toi­suus, on myös kiin­teä osa Sol­ter­raa. Ei­kä täs­sä vie­lä kaik­ki; säh­kö­moot­to­rien li­ne­aa­ri­sen te­hon ja vä­lit­tö­män ajo­vas­teen an­si­os­ta ne­li­ve­to on nyt en­tis­tä­kin te­hok­kaam­pi.

Säh­kö­moot­to­reil­le on omi­nais­ta, et­tä mak­si­maa­li­nen vään­tö­mo­ment­ti on käy­tet­tä­vis­sä moot­to­rien koko kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la. Tämä tar­koit­taa, et­tä voi­maa on ai­na rei­lus­ti saa­ta­vil­la myös sil­loin, kun au­to läh­tee liik­keel­le, min­kä li­säk­si moot­to­rit voi­vat oh­ja­ta käyt­tö­voi­maa juu­ri nii­hin ren­kai­siin, jois­sa sitä eni­ten tar­vi­taan.

Moot­to­rit si­jait­se­vat etu- ja ta­ka­ren­gas­pa­rin vä­lis­sä erit­täin lä­hel­lä ren­kai­ta. Ne saa­vat ak­se­lit pyö­ri­mään no­pe­am­min kuin mikä oli­si pe­rin­tei­sem­mil­le polt­to­moot­to­ril­le ja vaih­de­laa­ti­kol­le tek­ni­ses­ti mah­dol­lis­ta. Tä­män an­si­os­ta vään­tö­mo­ment­ti ja­kau­tuu ak­tii­vi­sem­min, jo­ten käyt­tö­voi­maa voi­daan sää­del­lä kus­sa­kin ti­lan­tees­sa no­pe­am­min ja tar­kem­min.

En­tis­tä­kin pa­rem­pi pito

Su­ba­ru XV:n, Fo­res­te­rin ja Out­bac­kin ta­paan myös Sol­ter­ras­sa on Su­ba­run X-Mode- pi­to­a­vus­tin, joka on si­sään­ra­ken­net­tu apu vai­keil­le­kin ajo­a­lus­toil­le. Kun jär­jes­tel­mä ak­ti­voi­daan, se aut­taa kul­jet­ta­jaa oh­jaa­maan kun­kin nel­jän ren­kaan pyö­ri­mis­tä yk­si­löl­li­ses­ti.

Jär­jes­tel­mä aut­taa myös sää­tä­mään no­peut­ta au­to­maat­ti­ses­ti mäis­sä, jois­sa ajo­a­lus­ta on erit­täin liu­kas ja epä­ta­sai­nen. Näin kul­jet­ta­ja voi pa­rem­min kes­kit­tyä rei­tin va­lin­taan ja oh­jaa­mi­seen, mikä vä­hen­tää juut­tu­mi­sen ris­kiä.

Mui­den Su­ba­ru-mal­lien ta­paan myös Su­ba­ru Sol­ter­ran X-Mode-jär­jes­tel­mäs­sä on kak­si ajo-oh­jel­maa eri­tyyp­pi­sil­le vai­keil­le maas­toil­le.

Lu­mel­le ja so­ral­le tar­koi­tet­tu ajo-oh­jel­ma pa­ran­taa au­ton pito-omi­nai­suuk­sia ir­to­nai­sel­la ajo­a­lus­tal­la, jos­sa ren­kail­la on kui­ten­kin jon­kin ver­ran kos­ke­tus­ta maan­pin­taan. Sy­väl­le lu­mel­le ja mu­dal­le tar­koi­tet­tu ajo-oh­jel­ma puo­les­taan pa­ran­taa au­ton ve­to­ky­kyä ää­rim­mäi­sis­sä olo­suh­teis­sa, jois­sa au­ton ren­kaat ei­vät kos­ke­ta kiin­te­ää alus­taa.

Su­ba­ru Sol­ter­ras­sa on ai­em­mis­ta mal­leis­ta tut­tu Hill Des­cent Cont­rol -toi­min­to, joka aut­taa kul­jet­ta­jaa hi­das­ta­maan vauh­tia ja va­kaut­ta­maan au­toa vai­keis­sa ala­mäis­sä.

Su­ba­ru Sol­ter­ra on kui­ten­kin myös en­sim­mäi­nen Su­ba­ru, jos­sa on Grip Cont­rol -toi­min­to. Se on pe­ri­aat­tees­sa au­to­maat­ti­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din ja ajon­va­kau­tus­jär­jes­tel­mä, joka on suun­ni­tel­tu ta­sai­seen maas­toon ja ylä­mä­kiin. Grip Cont­rol on sää­det­tä­vis­sä ta­saa­maan no­peut­ta jopa 10 km/h as­ti.

Lop­pu­tu­lok­se­na on ai­dos­ti sym­met­ri­nen ne­li­ve­to, joka poik­keuk­sel­li­sen tark­kuu­ten­sa an­si­os­ta mah­dol­lis­taa maa­il­man­luo­kan suo­ri­tus­ky­vyn kai­kil­la ajo­a­lus­toil­la sekä Su­ba­ruil­le omi­nai­sen ajet­ta­vuu­den ja en­na­koi­ta­vuu­den.

Rei­lus­ti ti­laa

Mi­toil­taan Su­ba­ru Sol­ter­ra on 469 cm pit­kä ja 186 cm le­veä. Tämä tar­koit­taa, et­tä se on hie­man Su­ba­ru Fo­res­te­ria suu­rem­pi – kui­ten­kin vain ul­ko­a­päin.

285 sent­ti­met­rin ak­se­li­vä­lil­lään Su­ba­ru Sol­ter­ran etu-ja ta­ka­ren­kai­den väli on ko­ko­nai­sen sent­ti­met­rin suur­ta Su­ba­ru Out­bac­kia pi­dem­pi! Tämä on ha­vait­ta­vis­sa au­ton si­sä­puo­lel­la.

Suu­ren ak­se­li­vä­lin an­si­os­ta mat­kus­ta­mos­sa on täy­sin ta­sai­nen lat­tia ja rei­lus­ti jal­ka­ti­laa, en­nen kaik­kea ta­kais­tuin­ten osal­ta.

Ta­kais­tui­mel­le mah­tuu hel­pos­ti kol­me ai­kuis­ta. Ta­ka­sel­kä­no­ja on li­säk­si sää­det­tä­vis­sä kah­teen eri kul­maan.

Subaru Solterra

Subaru Solterra

Subaru / Creative Commons

Etuis­tuin­ten vä­lis­sä ta­sai­nen lat­tia on hyö­dyn­net­ty säi­ly­tys­ti­lan tar­jo­a­mi­sek­si muun mu­as­sa ti­la­vien säi­ly­tys­lo­ke­roi­den ja näp­pä­rien, pik­ku­ta­va­roil­le so­pi­vien hyl­ly­jen muo­dos­sa.

Pit­kä ak­se­li­vä­li ja pit­käl­le ulot­tu­va tuu­li­la­si ovat myös mah­dol­lis­ta­neet pit­kät ja suu­ret ovi­au­kot, mikä te­kee au­toon is­tuu­tu­mi­ses­ta mu­ka­vam­paa. Myös it­se ovet on suun­ni­tel­tu niin, et­tä nii­den ul­ko­puo­li ulot­tuu pit­käl­le kyn­nyk­sen yli. Tämä eh­käi­see au­ton si­sä­o­sien li­kaan­tu­mis­ta ja pi­tää ovi­au­kot puh­taa­na myös mu­tai­sil­la hiek­ka­teil­lä.

Käy­tän­nöl­li­nen las­ta­ta

Su­ba­ru Sol­ter­ras­sa on käy­tän­nöl­li­nen ja help­po­käyt­töi­nen ta­va­ra­ti­la, jos­sa on älyk­käät kuor­man­kiin­ni­tys­rat­kai­sut sekä kah­teen eri kor­keu­teen sää­det­tä­vä poh­ja. Kun poh­ja sää­de­tään ylem­mäl­le ta­sol­le, muo­dos­tuu ta­sai­nen kuor­ma­ta­so, ei­kä ta­ka­luu­kun auk­koon muo­dos­tu kuor­maus­kyn­nys­tä. Täl­löin ta­ka­luu­kun ti­la­vuus on 421 lit­raa.

Jos ta­va­ra­ti­laan kai­va­taan suu­rem­paa ti­la­vuut­ta tai enem­män kor­keut­ta, poh­jaa voi­daan las­kea hie­man yli 7 cm. Täl­löin muo­dos­tuu noin 10 cm kuor­maus­kyn­nys, mut­ta ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus nou­see 452 lit­raan.

Kun ta­va­ra­ti­lan poh­ja on ase­tet­tu ylem­mäl­le ta­sol­le, nä­kö­suo­ja voi­daan va­ras­toi­da kuor­ma­ta­son al­le. Poh­jan al­la on li­säk­si noin 10 lit­ran suu­rui­nen säi­ly­tys­lo­ke­ro, joka so­pii esi­mer­kik­si la­taus­kaa­pe­lin säi­ly­tyk­seen.

Te­hok­kaas­ti säh­köl­lä

Ku­ten mai­nit­tiin, Su­ba­ru Sol­ter­ras­sa on kak­si säh­kö­moot­to­ria. Yk­si si­jait­see ta­ka­ren­kai­den ja toi­nen etu­ren­kai­den vä­lis­sä. Mo­lem­mis­sa teho on 80 kW ja vään­tö­lu­ke­ma on 168,5 Nm.

Moot­to­rien yh­dis­tet­ty enim­mäis­te­ho on 160 kW, mikä vas­taa 218 he­vos­voi­maa.

Lat­ti­as­sa ole­vien akus­to­jen ko­ko­nais­ka­pa­si­teet­ti on 71,4 kWh.

Mah­dol­li­sim­man pit­kän toi­min­ta­mat­kan ta­kaa­mi­sek­si Sol­ter­ra on ener­gi­aop­ti­moi­tu pie­nin­tä­kin yk­si­tyis­koh­taa myö­ten – pe­rin­tei­sis­tä Su­ba­ru-omi­nai­suuk­sis­ta kui­ten­kaan tin­ki­mät­tä.

Jo­kai­nen ko­rin poi­mu ja ura on suun­ni­tel­tu oh­jaa­maan tuul­ta ko­rin ym­pä­ri ja jopa ko­rin eri osien lä­vit­se, jot­ta Sol­ter­ra kul­kee mah­dol­li­sim­man vir­ta­vii­vai­ses­ti.

Kaa­su­pol­ki­men va­paut­ta­mi­sen sekä jar­ru­tuk­sen yh­tey­des­sä moot­to­rit toi­mi­vat ge­ne­raat­to­rin ta­voin ja la­taa­vat ak­ku­ja lii­ke-ener­gi­al­la.

Kul­jet­ta­ja voi sää­tää re­ge­ne­roin­nin voi­mak­kuut­ta hel­pos­ti oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na ole­vil­la vi­vuil­la. Säh­kö­moot­to­rien jar­ru­tus­voi­maa voi sää­tää ne­li­por­tai­ses­ti.

Mak­si­mi­re­ge­ne­roin­nil­la se on niin te­ho­kas, et­tä mo­nis­sa lii­ken­ne­o­lois­sa Su­ba­ru Sol­ter­ral­la voi ajaa täy­sin käyt­tä­mät­tä jar­ru­pol­jin­ta.

Suun­ni­tel­tu kes­tä­mään

Jo­kai­seen Su­ba­ru Sol­ter­raan si­säl­tyy li­säk­si va­ki­o­na kaik­ki mah­dol­li­set omi­nai­suu­det ko­ko­nai­se­ner­gi­an­ku­lu­tuk­sen vä­hen­tä­mi­sek­si. Omi­nai­suuk­siin lu­keu­tuu muun mu­as­sa ak­ku­jen esi­läm­mi­tys sekä ener­gi­a­te­ho­kas läm­pö­pump­pu mat­kus­ta­mon läm­mit­tä­mi­sek­si tai vii­len­tä­mi­sek­si.

Yh­tä lail­la it­ses­tään sel­vä omi­nai­suus on huo­lel­li­ses­ti suun­ni­tel­tu ja help­po­käyt­töi­nen mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä na­vi­gaat­to­ril­la sekä edis­ty­nyt ajo­tie­to­ko­ne, joka aut­taa kul­jet­ta­jaa suun­nit­te­le­maan ajoa ja hyö­dyn­tä­mään jo­kai­sen ki­lo­wat­ti­tun­nin mah­dol­li­sim­man

te­hok­kaas­ti.

Näyt­tö toi­mii vies­tin­tä­kes­kuk­se­na. Se tar­jo­aa täy­del­li­sen in­teg­roin­nin mat­ka­pu­he­li­meen ja sitä on help­po ym­mär­tää ja käyt­tää.

Täy­teen la­dat­tu­na Su­ba­ru Sol­ter­ran il­moi­tet­tu toi­min­ta­mat­ka on 413 km täy­del­li­sel­lä Tou­ring va­rus­te­lul­la ja jopa 454 km Li­mi­ted-va­rus­te­lul­la!

Ak­ku­jen la­taa­mi­nen on­nis­tuu kah­del­la ta­paa: joko nor­maa­li­la­tauk­se­na enin­tään 6,6 kW:n la­taus­te­hol­la tai eri­tyi­sil­lä pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la jopa 150 kW:n la­taus­te­hol­la.

Nor­maa­li­la­tauk­sel­la ak­ku­jen la­taa­mi­nen 20 pro­sen­tis­ta 80 pro­sent­tiin kes­tää noin 6,5 tun­tia – toi­sin sa­no­en al­le yh­den yön. 150 kW:n pi­ka­la­tauk­sel­la la­tau­sai­ka ty­pis­tyy noin 20 mi­nuut­tiin.

Su­ba­ru Sol­ter­ra te­kee vai­ku­tuk­sen myös tar­kas­tel­ta­es­sa la­tau­sai­ko­jen si­jaan ak­ku­jen käyt­töi­kää.

Su­ba­ru Sol­ter­ran akut on suun­ni­tel­tu säi­lyt­tä­mään 90 pro­sent­tia al­ku­pe­räi­ses­tä la­taus­ka­pa­si­tee­tis­taan jopa 10 vuo­den ajan.

Ai­na kat­ta­va va­rus­te­lu

Su­ba­ru Sol­ter­ras­sa on kat­ta­va va­ki­o­va­rus­te­lu. Jo Li­mi­ted-pe­rus­ta­sol­la saat hy­vin va­rus­tel­lun au­ton, jos­sa on muun mu­as­sa il­mas­toin­ti, säh­kö­käyt­töi­set etuis­tui­met, säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku sää­det­tä­väl­lä avau­tu­mis­kul­mal­la, 12,3 tuu­man mul­ti­me­di­a­näyt­tö lan­gat­to­mal­la äly­pu­he­li­nin­teg­raa­ti­ol­la sekä usei­ta stra­te­gi­ses­ti si­joi­tet­tu­ja USB C -la­taus­paik­ko­ja mat­kus­ta­mos­sa.

Tou­ring-va­rus­te­luun kuu­luu li­säk­si 20 tuu­man ren­kaat, syn­teet­ti­nen nah­ka­ver­hoi­lu, säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vä mat­kus­ta­ja­nis­tuin, kul­jet­ta­ja­nis­tui­men muis­ti­toi­min­to sekä säh­kö­läm­mit­tei­set ta­kais­tui­met ja oh­jaus­pyö­rä. Myös mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään on li­sät­ty yk­si­no­maan Su­ba­ru Sol­ter­ral­le ke­hi­te­tyt Har­man Kar­don -pre­miums­te­re­ot sekä lan­ga­ton äly­pu­he­li­men la­tu­ri.

Va­rus­te­lu­ta­soon Tou­ring+ kuu­lu­vat kaik­ki Tou­ring-va­rus­teet ja li­säk­si pa­no­raa­ma­la­si­kat­to.

Tur­va­jär­jes­tel­mät ja kaik­ki ener­gi­an­ku­lu­tuk­sen op­ti­moin­tiin liit­ty­vät va­rus­teet si­säl­ty­vät va­ki­o­na kaik­kiin Su­ba­ru Sol­ter­roi­hin, sa­moin kuin Su­ba­ru Care -so­vel­lus, jon­ka kaut­ta voit muun mu­as­sa etä­oh­ja­ta akus­ton la­taus­ta ja ak­ku­jen ja mat­kus­ta­mon esi­läm­mi­tys­tä, suun­ni­tel­la seu­raa­vaa ajoa sekä ava­ta ja lu­ki­ta au­ton ovet mat­ka­pu­he­li­mel­la­si.

Suo­meen näil­lä nä­ky­min elo­kuus­sa

Su­ba­ru Sol­ter­ran odo­tus on ol­lut pit­kä, mut­ta pian se on ohi! Tie­to Su­ba­run en­sim­mäi­ses­tä säh­kö­au­tos­ta jul­kais­tiin jou­lu­kuus­sa 2020.

Mal­li­ni­mi jul­kis­tet­tiin vii­si kuu­kaut­ta myö­hem­min, ja vi­ral­li­nen en­sie­sit­te­ly jär­jes­tet­tiin mar­ras­kuus­sa 2021 suo­ra­na lä­he­tyk­se­nä Ja­pa­nis­ta.

Tänä ke­vää­nä muu­ta­mat jäl­leen­myy­jät ovat tar­jon­neet tu­tus­tu­mis­mah­dol­li­suut­ta Su­ba­ru Sol­ter­ran en­nak­ko­kap­pa­lei­siin, ja tä­män leh­den il­mes­ty­es­sä tou­ko­kuus­sa en­sim­mäi­set sar­ja­tuo­te­tut au­tot ovat jo mat­kal­la Poh­jois­mai­hin ja saa­pu­ne­vat pe­ril­le elo­kuun ai­ka­na.

Suo­mes­sa en­sim­mäi­set sar­ja­tuo­te­tut au­tot ovat jo mat­kal­la Poh­jois­mai­hin ja saa­pu­ne­vat pe­ril­le elo­kuun ai­ka­na.

Su­ba­ru-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Toni Lindström

Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri

Auto Bild.Koeajot
Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Toni Lindström

Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri

Auto Bild.Koeajot
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN