Lähes viisimetrisessä itselataavassa Highlander-katumaasturissa on 20-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Lähes viisimetrisessä itselataavassa Highlander-katumaasturissa on 20-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Toyota Highlander: Hienostunut hybridi-katumaasturi saapuu Suomeen 2021

Toyotan suurin hybri­di­ka­tu­maasturi, Toyota Highlander saapuu ensimmäistä kertaa Eurooppaan.

Auto Bild.Uutiset

Ai­na it­se­la­taa­va­na täys­hyb­ri­di­nä tar­jot­ta­va To­yo­ta High­lan­der täy­den­tää To­yo­tan jo en­nes­tään laa­jaa SUV-mal­lis­toa saa­pu­en D-seg­men­tin RAV4-mal­lin, C-seg­men­tin C-HR -mal­lin sekä myös en­si vuon­na esi­tel­tä­vän B-seg­men­tin Ya­ris Cross -mal­lin rin­nal­le.

Rei­lus­ti yli 20 vuo­den ko­ke­mus hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­as­ta, yli 15 mil­joo­nas­ta myy­dys­tä hyb­ri­dis­tä kaut­ta maa­il­man, yh­dek­sän täys­hyb­ri­di­mal­lia ja jo nel­jän­teen su­ku­pol­veen ja­los­tu­nut hyb­ri­di­tek­niik­ka yh­des­sä To­yo­tan le­gen­daa­ri­sen laa­dun ja kes­tä­vyy­den kans­sa muo­dos­ta­vat erit­täin lu­jan pe­rus­tan uu­del­le To­yo­ta High­lan­der -mal­lil­le.

To­yo­tan GA-K -ko­ko­luo­kan alus­ta­ra­ken­teel­le pe­rus­tu­va High­lan­der tuo tar­jol­le kaik­ki To­yo­tan ka­tu­maas­tu­rei­hin yh­dis­tet­tä­vät piir­teet: mu­ka­vuu­den, eri­no­mai­sen ajet­ta­vuu­den, ai­na luok­kan­sa kär­jes­sä ole­van tur­val­li­suu­den sekä ta­lou­del­li­sen hyb­ri­di­voi­ma­lin­jan.

Nelivetoisen ja 7-paikkaisen Highlanderin toista istuinriviä voidaan pituussäätää 180 mm. Tavaratilasta saa tasapohjaisen.

Nelivetoisen ja 7-paikkaisen Highlanderin toista istuinriviä voidaan pituussäätää 180 mm. Tavaratilasta saa tasapohjaisen.

Tä­hän tu­le­vat pääl­le vie­lä High­lan­de­rin omim­mat omi­nai­suu­det: äly­käs AWD-i -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä, ti­laa vaik­ka muil­le ja­et­ta­vak­si sekä kah­den ton­nin ve­to­mas­sa jar­rul­li­sel­le pe­rä­vau­nul­le.

De­sign ja ti­lo­jen mo­ni­käyt­töi­syys

Liki vii­si met­riä pit­kä (4 950 mm) ja 20” ke­vyt­me­tal­li­van­teil­la va­rus­tet­tu To­yo­ta High­lan­der on sa­ma­nai­kai­ses­ti dy­naa­mi­nen ja hie­nos­tu­neen tyy­lik­kääs­ti ur­baa­niin ym­pä­ris­töön muo­toil­tu, ja kui­ten­kin luja, voi­ma­kas ja ky­ke­ne­vä ne­li­ve­to­mal­li.

Si­sä­ti­lo­jen suun­nit­te­lus­sa käy­tän­nöl­li­syys ja ti­lo­jen mo­ni­käyt­töi­syys ovat ol­leet etu­si­jal­la tar­jo­ten mm. seit­sen­paik­kai­suu­den luo­den mu­ka­van ja pre­mium-hen­ki­sen ym­pä­ris­tön niin kul­jet­ta­jal­le kuin mat­kus­ta­jal­le.

To­yo­ta High­lan­de­rin toi­nen is­tuin­ri­vi mah­dol­lis­taa 180 mm sää­tö­va­ral­laan miel­lyt­tä­vät olo­suh­teet myös kol­man­nel­le is­tuin­ri­vil­le.

Hands-free -toi­min­nol­la va­rus­tet­tu ta­ka­luuk­ku avaa nä­ky­män 658-lit­rai­seen ta­va­ra­ti­laan ja sen al­la si­jait­se­viin li­sä­säi­ly­tys­ti­loi­hin. Las­ke­mal­la toi­sen ja kol­man­nen is­tuin­ri­vien sel­kä­no­jia ala-asen­toon saa­daan ta­va­ra­ti­lan ko­koa kas­va­tet­tua ai­na yli 1 900 lit­raan as­ti.

Mus­tan ja gra­fii­tin­har­maan sä­vyis­sä saa­ta­vil­la ole­va mat­kus­ta­mo tar­jo­aa run­saas­ti säi­ly­tys­ti­laa sekä mm. lu­kui­sia USB-vir­ran­syöt­tö­jä sekä etu­penk­ki­läi­sil­le et­tä toi­sel­le is­tuin­ri­vil­le.

Pre­mium-ta­sois­ta va­rus­te­lua edus­ta­vat mm. 12,3" me­di­a­kes­kus na­vi­goin­nil­la, HUD-näyt­tö, Ap­p­le CarP­lay- sekä And­roid Au­to -toi­min­not, pu­he­li­men lan­ga­ton la­taus, etuis­tuin­ten tuu­le­tus sekä di­gi­taa­li­nen taus­ta­pei­li.

Dy­naa­mis­ta voi­maa

To­yo­ta High­lan­de­rin nel­jän­nen su­ku­pol­ven it­se­la­taa­va hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä yh­dis­tää 2,5-lit­rai­sen, At­kin­son-syk­liä hyö­dyn­tä­vän ben­sii­ni­moot­to­rin sekä kum­mal­la­kin ak­se­lil­la si­jait­se­van säh­kö­moot­to­rin.

Jär­jes­tel­män suu­rin ulos­tu­lo­te­ho on 180 kW* (244 hv*), yh­dis­tet­tyä ajoa vas­taa­va ku­lu­tus WLTP-syk­lin mu­kai­ses­ti on 6,6 l/100 km* ja sitä vas­taa­va CO2 -pääs­tö 146 g/km* edus­ta­vat luok­kan­sa pa­ras­ta ta­sa­pai­noa te­hon ja ta­lou­del­li­suu­den vä­lil­lä.

Toyota Highlander tarjoaa mm. Pre-Collision -järjestelmän aktiivisella ohjausavustimella ja ympärivuorokautisella jalankulkijoiden tunnistuksella, täyden nopeusalueen adaptiivisen vakionopeussäätimen, liikennemerkkien tunnistuksen, kaistallapitoavustimen ja kaistavahdin sekä automaattiset kaukovalot.

Toyota Highlander tarjoaa mm. Pre-Collision -järjestelmän aktiivisella ohjausavustimella ja ympärivuorokautisella jalankulkijoiden tunnistuksella, täyden nopeusalueen adaptiivisen vakionopeussäätimen, liikennemerkkien tunnistuksen, kaistallapitoavustimen ja kaistavahdin sekä automaattiset kaukovalot.

Akus­ti­nen tuu­li­la­si ja etu­si­vu­la­sit ovat osa ää­nie­ris­tys­tä, joka yh­des­sä ka­ton, ko­je­lau­dan, lat­ti­an sekä pyö­rä­ko­te­loi­den vai­men­nus­ma­te­ri­aa­lien kans­sa ko­ros­ta­vat hyb­ri­di­voi­ma­lin­jan hil­jai­suut­ta ai­kaan­saa­den miel­lyt­tä­vän ajo­mu­ka­vuu­den pi­dem­mil­le­kin tai­pa­leil­le.

Uu­tuus­mal­li hyö­tyy muis­ta­kin TNGA-alus­ta­ra­ken­teen omi­nais­piir­teis­tä tar­jo­ten ke­vy­en mut­ta erit­täin jäy­kän ko­ri­ra­ken­teen ja ma­ta­lan pai­no­pis­teen tar­jo­a­mat edut sekä al­hais­ten et­tä kor­ke­am­pien no­peuk­sien ajoon.

[* 5,2 l/100km* ja 117 g/km*, kor­re­loi­tu NEDC. Vi­ral­li­set ar­vot vah­vis­te­taan lo­pul­li­sel­la tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä]

Tur­val­li­suus

Uu­si To­yo­ta High­lan­der on va­rus­tet­tu To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -tur­val­li­suus­pa­ke­tin uu­sim­mal­la ver­si­ol­la tar­jo­ten laa­jan pa­ke­tin ak­tii­vis­ta tur­val­li­suut­ta pa­ran­ta­via va­rus­tei­ta.

Toyota Highlanderin neljännen sukupolven itselataava hybridijärjestelmä yhdistää 2,5-litraisen, Atkinson-sykliä hyödyntävän bensiinimoottorin sekä kummallakin akselilla sijaitsevan sähkömoottorin.

Toyota Highlanderin neljännen sukupolven itselataava hybridijärjestelmä yhdistää 2,5-litraisen, Atkinson-sykliä hyödyntävän bensiinimoottorin sekä kummallakin akselilla sijaitsevan sähkömoottorin.

To­yo­ta High­lan­der saa­puu Eu­roop­paan ja si­ten myös Suo­meen al­ku­vuon­na 2021.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen

Auto Bild.Uutiset

Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen

Auto Bild.Uutiset

Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista

Auto Bild.Uutiset

Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista

Auto Bild.Uutiset

Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin

Auto Bild.Uutiset

Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU