Lähes viisimetrisessä itselataavassa Highlander-katumaasturissa on 20-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Lähes viisimetrisessä itselataavassa Highlander-katumaasturissa on 20-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Toyota Highlander: Hienostunut hybridi-katumaasturi saapuu Suomeen 2021

Toyotan suurin hybri­di­ka­tu­maasturi, Toyota Highlander saapuu ensimmäistä kertaa Eurooppaan.

Auto Bild.Uutiset

Ai­na it­se­la­taa­va­na täys­hyb­ri­di­nä tar­jot­ta­va To­yo­ta High­lan­der täy­den­tää To­yo­tan jo en­nes­tään laa­jaa SUV-mal­lis­toa saa­pu­en D-seg­men­tin RAV4-mal­lin, C-seg­men­tin C-HR -mal­lin sekä myös en­si vuon­na esi­tel­tä­vän B-seg­men­tin Ya­ris Cross -mal­lin rin­nal­le.

Rei­lus­ti yli 20 vuo­den ko­ke­mus hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­as­ta, yli 15 mil­joo­nas­ta myy­dys­tä hyb­ri­dis­tä kaut­ta maa­il­man, yh­dek­sän täys­hyb­ri­di­mal­lia ja jo nel­jän­teen su­ku­pol­veen ja­los­tu­nut hyb­ri­di­tek­niik­ka yh­des­sä To­yo­tan le­gen­daa­ri­sen laa­dun ja kes­tä­vyy­den kans­sa muo­dos­ta­vat erit­täin lu­jan pe­rus­tan uu­del­le To­yo­ta High­lan­der -mal­lil­le.

To­yo­tan GA-K -ko­ko­luo­kan alus­ta­ra­ken­teel­le pe­rus­tu­va High­lan­der tuo tar­jol­le kaik­ki To­yo­tan ka­tu­maas­tu­rei­hin yh­dis­tet­tä­vät piir­teet: mu­ka­vuu­den, eri­no­mai­sen ajet­ta­vuu­den, ai­na luok­kan­sa kär­jes­sä ole­van tur­val­li­suu­den sekä ta­lou­del­li­sen hyb­ri­di­voi­ma­lin­jan.

Nelivetoisen ja 7-paikkaisen Highlanderin toista istuinriviä voidaan pituussäätää 180 mm. Tavaratilasta saa tasapohjaisen.

Nelivetoisen ja 7-paikkaisen Highlanderin toista istuinriviä voidaan pituussäätää 180 mm. Tavaratilasta saa tasapohjaisen.

Tä­hän tu­le­vat pääl­le vie­lä High­lan­de­rin omim­mat omi­nai­suu­det: äly­käs AWD-i -ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä, ti­laa vaik­ka muil­le ja­et­ta­vak­si sekä kah­den ton­nin ve­to­mas­sa jar­rul­li­sel­le pe­rä­vau­nul­le.

De­sign ja ti­lo­jen mo­ni­käyt­töi­syys

Liki vii­si met­riä pit­kä (4 950 mm) ja 20” ke­vyt­me­tal­li­van­teil­la va­rus­tet­tu To­yo­ta High­lan­der on sa­ma­nai­kai­ses­ti dy­naa­mi­nen ja hie­nos­tu­neen tyy­lik­kääs­ti ur­baa­niin ym­pä­ris­töön muo­toil­tu, ja kui­ten­kin luja, voi­ma­kas ja ky­ke­ne­vä ne­li­ve­to­mal­li.

Si­sä­ti­lo­jen suun­nit­te­lus­sa käy­tän­nöl­li­syys ja ti­lo­jen mo­ni­käyt­töi­syys ovat ol­leet etu­si­jal­la tar­jo­ten mm. seit­sen­paik­kai­suu­den luo­den mu­ka­van ja pre­mium-hen­ki­sen ym­pä­ris­tön niin kul­jet­ta­jal­le kuin mat­kus­ta­jal­le.

To­yo­ta High­lan­de­rin toi­nen is­tuin­ri­vi mah­dol­lis­taa 180 mm sää­tö­va­ral­laan miel­lyt­tä­vät olo­suh­teet myös kol­man­nel­le is­tuin­ri­vil­le.

Hands-free -toi­min­nol­la va­rus­tet­tu ta­ka­luuk­ku avaa nä­ky­män 658-lit­rai­seen ta­va­ra­ti­laan ja sen al­la si­jait­se­viin li­sä­säi­ly­tys­ti­loi­hin. Las­ke­mal­la toi­sen ja kol­man­nen is­tuin­ri­vien sel­kä­no­jia ala-asen­toon saa­daan ta­va­ra­ti­lan ko­koa kas­va­tet­tua ai­na yli 1 900 lit­raan as­ti.

Mus­tan ja gra­fii­tin­har­maan sä­vyis­sä saa­ta­vil­la ole­va mat­kus­ta­mo tar­jo­aa run­saas­ti säi­ly­tys­ti­laa sekä mm. lu­kui­sia USB-vir­ran­syöt­tö­jä sekä etu­penk­ki­läi­sil­le et­tä toi­sel­le is­tuin­ri­vil­le.

Pre­mium-ta­sois­ta va­rus­te­lua edus­ta­vat mm. 12,3" me­di­a­kes­kus na­vi­goin­nil­la, HUD-näyt­tö, Ap­p­le CarP­lay- sekä And­roid Au­to -toi­min­not, pu­he­li­men lan­ga­ton la­taus, etuis­tuin­ten tuu­le­tus sekä di­gi­taa­li­nen taus­ta­pei­li.

Dy­naa­mis­ta voi­maa

To­yo­ta High­lan­de­rin nel­jän­nen su­ku­pol­ven it­se­la­taa­va hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä yh­dis­tää 2,5-lit­rai­sen, At­kin­son-syk­liä hyö­dyn­tä­vän ben­sii­ni­moot­to­rin sekä kum­mal­la­kin ak­se­lil­la si­jait­se­van säh­kö­moot­to­rin.

Jär­jes­tel­män suu­rin ulos­tu­lo­te­ho on 180 kW* (244 hv*), yh­dis­tet­tyä ajoa vas­taa­va ku­lu­tus WLTP-syk­lin mu­kai­ses­ti on 6,6 l/100 km* ja sitä vas­taa­va CO2 -pääs­tö 146 g/km* edus­ta­vat luok­kan­sa pa­ras­ta ta­sa­pai­noa te­hon ja ta­lou­del­li­suu­den vä­lil­lä.

Toyota Highlander tarjoaa mm. Pre-Collision -järjestelmän aktiivisella ohjausavustimella ja ympärivuorokautisella jalankulkijoiden tunnistuksella, täyden nopeusalueen adaptiivisen vakionopeussäätimen, liikennemerkkien tunnistuksen, kaistallapitoavustimen ja kaistavahdin sekä automaattiset kaukovalot.

Toyota Highlander tarjoaa mm. Pre-Collision -järjestelmän aktiivisella ohjausavustimella ja ympärivuorokautisella jalankulkijoiden tunnistuksella, täyden nopeusalueen adaptiivisen vakionopeussäätimen, liikennemerkkien tunnistuksen, kaistallapitoavustimen ja kaistavahdin sekä automaattiset kaukovalot.

Akus­ti­nen tuu­li­la­si ja etu­si­vu­la­sit ovat osa ää­nie­ris­tys­tä, joka yh­des­sä ka­ton, ko­je­lau­dan, lat­ti­an sekä pyö­rä­ko­te­loi­den vai­men­nus­ma­te­ri­aa­lien kans­sa ko­ros­ta­vat hyb­ri­di­voi­ma­lin­jan hil­jai­suut­ta ai­kaan­saa­den miel­lyt­tä­vän ajo­mu­ka­vuu­den pi­dem­mil­le­kin tai­pa­leil­le.

Uu­tuus­mal­li hyö­tyy muis­ta­kin TNGA-alus­ta­ra­ken­teen omi­nais­piir­teis­tä tar­jo­ten ke­vy­en mut­ta erit­täin jäy­kän ko­ri­ra­ken­teen ja ma­ta­lan pai­no­pis­teen tar­jo­a­mat edut sekä al­hais­ten et­tä kor­ke­am­pien no­peuk­sien ajoon.

[* 5,2 l/100km* ja 117 g/km*, kor­re­loi­tu NEDC. Vi­ral­li­set ar­vot vah­vis­te­taan lo­pul­li­sel­la tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä]

Tur­val­li­suus

Uu­si To­yo­ta High­lan­der on va­rus­tet­tu To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -tur­val­li­suus­pa­ke­tin uu­sim­mal­la ver­si­ol­la tar­jo­ten laa­jan pa­ke­tin ak­tii­vis­ta tur­val­li­suut­ta pa­ran­ta­via va­rus­tei­ta.

Toyota Highlanderin neljännen sukupolven itselataava hybridijärjestelmä yhdistää 2,5-litraisen, Atkinson-sykliä hyödyntävän bensiinimoottorin sekä kummallakin akselilla sijaitsevan sähkömoottorin.

Toyota Highlanderin neljännen sukupolven itselataava hybridijärjestelmä yhdistää 2,5-litraisen, Atkinson-sykliä hyödyntävän bensiinimoottorin sekä kummallakin akselilla sijaitsevan sähkömoottorin.

To­yo­ta High­lan­der saa­puu Eu­roop­paan ja si­ten myös Suo­meen al­ku­vuon­na 2021.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN