Toyota Yaris Cross saapuu Suomeen ja muualle Eurooppaan kesällä 2021.

Toyota Yaris Cross saapuu Suomeen ja muualle Eurooppaan kesällä 2021.

Toyota Yaris Cross: Täysin uusi kompakti katumaasturi saapuu Suomeen 2021

Korkeaa istuma-asentoa yhdistettynä kaupunkien kaduille sopiviin mittakaavoihin arvostetaan ennen kaikkea silloin, kun ne eivät poissulje taloudellisuutta ja aitoa ympäris­töys­tä­väl­li­syyttä.

Auto Bild.Uutiset

Sa­maan ai­kaan moni kui­ten­kin ha­lu­aa ajo­neu­von, joka on tun­nis­tet­ta­van tyy­li­käs ja min­kä mo­ni­käyt­töi­syys täyt­tää ak­tii­vi­sen elä­män­tyy­lin vaa­ti­muk­set. Juu­ri sii­hen vas­taa­maan on suun­ni­tel­tu uu­si To­yo­ta Ya­ris Cross.

Uu­tuus­mal­li on suun­ni­tel­tu ja suun­nat­tu Eu­roo­pan vaa­ti­vil­le au­to­mark­ki­noil­le ot­ta­en eri­tyi­ses­ti huo­mi­oon maa­no­san au­toi­li­joi­den miel­ty­myk­sen B-SUV -seg­men­tin kom­pak­tei­hin ka­tu­maas­tu­rei­hin.

To­yo­ta Ya­ris Cross myös val­mis­te­taan Eu­roo­pas­sa, sil­lä sen tuo­tan­to al­kaa To­yo­ta Mo­tor Ma­nu­fac­tu­ring Fran­cen (TMMF) teh­tail­la uu­den su­ku­pol­ven Ya­ris-mal­lin rin­nal­la vuon­na 2021.

Ai­to hyb­ri­di-SUV

'To­yo­ta Ya­ris Cross kan­taa yl­pe­ä­nä pe­rin­tö­nä To­yo­tan vah­vaa ko­ke­mus­ta hyb­ri­di­tek­no­gi­an edel­lä­kä­vi­jyy­des­tä, kom­pak­tien au­to­mal­lien suun­nit­te­lus­ta sekä SUV-mal­lien val­mis­tuk­ses­ta.

To­yo­tan joh­to­a­se­ma hyb­ri­deis­sä nä­kyy myös B-seg­men­tin au­tois­sa, joi­den jou­kos­sa To­yo­ta Ya­ris oli vuon­na 2012 en­sim­mäi­nen mal­li tar­jo­ten täys­hyb­ri­di­voi­ma­lin­jan.

Pit­kä ko­ke­mus täs­tä ko­ko­luo­kas­ta on joh­ta­nut jo hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­an nel­jän­teen su­ku­pol­veen var­mis­ta­en uu­den Ya­ris Cross -mal­lin eri­no­mai­sen suo­ri­tus­ky­vyn ja ener­gi­a­te­hok­kuu­den.

Ya­ris-per­hee­seen kuu­lu­va Ya­ris Cross käyt­tää Ya­ris-mal­lin ta­voin GA-B -alus­ta­ra­ken­net­ta mah­dol­lis­ta­en uu­tuu­del­le sa­mat omi­nai­suu­det kuin niin mo­nil­le mal­leil­le ai­em­min: ti­la­vat si­sä­ti­lat yh­dis­tet­ty­nä kom­pak­tei­hin ul­ko­mit­toi­hin ja mauk­kaa­seen ajet­ta­vuu­teen.

To­yo­ta Ya­ris Cross on sa­mal­la ai­to ka­tu­maas­tu­ri kan­ta­en yl­pe­ä­nä mu­ka­naan To­yo­tan val­ta­vaa ko­ke­mus­ta SUV-mal­leis­ta, al­ka­en ai­na en­sim­mäi­ses­tä RAV4-mal­lis­ta yli 25 vuot­ta sit­ten.

To­yo­ta RAV4 on maa­il­man suo­si­tuin ka­tu­maas­tu­ri, ja yh­des­sä tyy­lik­kään C-HR -mal­lin kans­sa on uu­tuus­mal­li hy­väs­sä seu­ras­sa laa­jen­ta­en To­yo­tan ka­tu­maas­tu­ri­mal­lis­ton kat­ta­maan niin B-, C- kuin D-seg­men­tin­kin.

Uu­si hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja

Uu­des­sa Ya­ris Cross -mal­lis­sa käy­te­tään To­yo­tan nel­jän­nen su­ku­pol­ven hyb­ri­di­jär­jes­tel­mää.

Vuo­den 2012 jäl­keen yli puo­li mil­joo­naa Ya­ris-hyb­ri­diä Eu­roo­pas­sa ovat jo­kai­nen al­le­vii­van­neet vuo­rol­laan voi­ma­lin­jan ta­lou­del­li­suut­ta, ener­gi­a­te­hok­kuut­ta sekä erit­täin kor­ke­aa käyt­tö­mu­ka­vuut­ta.

Uu­den su­ku­pol­ven To­yo­ta Ya­ris sekä Ya­ris Cross ovat en­sim­mäi­siä mal­le­ja, jois­sa käy­te­tään To­yo­tan uu­sin­ta, 1.5-lit­rai­seen polt­to­moot­to­riin pe­rus­tu­vaa hyb­ri­di­tek­niik­kaa.

Ky­sei­nen polt­to­moot­to­ri on ke­hi­tet­ty uu­sis­ta 2.0- ja 2.5-lit­rai­sis­ta moot­to­reis­ta, joi­ta käy­te­tään mm. Co­rol­las­sa, C-HR- ja RAV4- sekä Cam­ry-mal­leis­sa.

Moot­to­ri on At­kin­son-syk­liä hyö­dyn­tä­vä kol­mi­sy­lin­te­ri­nen ben­sii­ni­moot­to­ri, jon­ka omi­nai­suuk­siin lu­keu­tu­vat mm. kor­kea vään­tö ma­ta­lil­la kier­ros­no­peuk­sil­la ja ma­ta­la polt­to­ai­neen­ku­lu­tus.

Moot­to­rin ter­mi­nen hyö­ty­suh­de on 40 %, mikä ta­kaa hy­vän ta­lou­del­li­suu­den ja ma­ta­lat pääs­töt.

Uu­den hyb­ri­di­jär­jes­tel­män suu­rin teho on 85 kW (116 hv). Voi­ma­lin­jan suun­nit­te­lus­sa on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta jär­jes­tel­män voi­man­tuo­ton oh­jaa­mi­sek­si mah­dol­li­sim­man res­pon­sii­vi­sel­la ta­val­la.

CO₂-pääs­tö­ta­sot al­ka­vat etu­ve­to­mal­lien al­le 120 g/km -ta­sos­ta ja AWD-i -mal­lien al­le 135 g/km-ta­sos­ta*.

*WLTP-ar­vot; kor­re­loi­dut NEDC-ar­vot al­ka­vat etu­ve­to­mal­leil­la al­le 90 g/km-ta­sos­ta ja al­le 100 g/km-ta­sos­ta AWD-i -mal­leil­la; kaik­ki ar­vot vah­vis­tu­vat lo­pul­li­sel­la tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä.

100 % ur­baa­ni ka­tu­maas­tu­ri

Ya­ris Cros­sin de­sign yh­dis­ty­vät ka­tu­maas­tu­rin klas­si­set muo­toi­lu­e­le­men­tit, ku­ten kor­ke­am­pi kori sekä suu­rem­m­mat van­teet ja ren­kaat.

Ya­ris Cros­sin ak­se­li­vä­li on sama 2 560 mm kuin tu­le­vas­sa, uu­den su­ku­pol­ven Ya­ris-mal­lis­sa, mut­ta Cross on ul­ko­mi­toil­taan 240 mm pi­dem­pi.

Pi­tuu­den li­säyk­ses­tä 60 mm on etu­y­li­tyk­ses­sä ja 180 mm ta­ka­y­li­tyk­ses­sä. Maa­va­ra on Ya­ris-mal­lia 30 mm suu­rem­pi, kor­keus 90 mm ja le­veys 20 mm suu­rem­pi.

Käy­tän­nöl­li­nen ja muun­tu­va

To­yo­ta Ya­ris Cros­sis­sa on säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku sekä kor­keu­del­taan sää­det­tä­vä ta­va­ra­ti­lan poh­ja­le­vy.

Ta­va­ra­ti­lan poh­ja on myös ja­et­ta­vis­sa kah­tia, jo­ten kum­pi­kin mai­ni­tuis­ta omi­nai­suuk­sis­ta on käy­tet­tä­vis­sä yh­tä ai­kaa. Ta­va­ra­ti­lan va­rus­tuk­seen kuu­luu myös uu­si si­don­ta­jär­jes­tel­mä ta­va­roi­den pi­tä­mi­sek­si pai­kal­laan ajon ai­ka­na.

To­yo­ta Ya­ris Cros­sin ta­va­ra­ti­lan ka­pa­si­teet­ti on suu­ri myös ta­kais­tuin­ten ol­les­sa ylä­a­sen­nos­sa ja ta­va­ra­ti­lan suo­ja­ver­hon ol­les­sa pai­kal­laan, mut­ta jos li­sä­ti­laa tar­vi­taan, tait­tu­vat ta­kais­tui­met 40:20:40 -suh­tees­sa.

Äly­käs ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä

Yk­si ai­don ka­tu­maas­tu­rin piir­teis­tä on mah­dol­li­suus ne­li­ve­toi­suu­teen, ja sen Ya­ris Cross to­teut­taa unii­kil­la ta­val­la. Se on ai­noa hyb­ri­di­mal­li seg­men­tis­sään, mis­sä ne­li­ve­to on tar­jol­la.

AWD-i tar­jo­aa yli­mää­räis­tä va­kaut­ta ja ve­to­pi­toa jo­ka­päi­väi­seen aja­mi­seen. Säh­köi­ses­ti to­teu­tet­tu­na jär­jes­tel­mä­nä se on kom­pak­tim­pi ja ke­vy­em­pi kuin me­kaa­ni­ses­ti to­teu­te­tut AWD-jär­jes­tel­mät aut­ta­en näin Ya­ris Cross -mal­lia päi­hit­tä­mään

pääs­töis­sään muut sa­man seg­men­tin AWD-mal­lit.

Jär­jes­tel­mä oh­jaa mo­ment­tia taka-ak­se­lil­le liik­keel­le­läh­döis­sä ja kiih­dy­tyk­sis­sä. Nor­maa­lis­sa ajos­sa Ya­ris Cross on käy­tän­nös­sä etu­ve­toi­nen, mut­ta mi­kä­li etu­pyö­rien ve­to­pi­to heik­ke­nee, li­sä­tään mo­ment­tia au­to­maat­ti­ses­ti ta­ka­pyö­ril­le.

Huip­pu­luo­kan tur­val­li­suus

To­yo­ta Ya­ris Cross -mal­lin tur­val­li­suu­den pe­rus­ta­na on erit­täin jäyk­kä GA-B -alus­ta­ra­ken­ne, joka luo lois­ta­van poh­jan kat­ta­val­le To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -tur­val­li­suus­va­rus­te­lul­le ja muul­le kul­jet­ta­jaa avus­ta­val­le tek­no­lo­gi­al­le.

Kaik­kien jär­jes­tel­mien tar­koi­tuk­se­na on vält­tää ris­ke­jä, va­roit­taa vaa­ra­ti­lan­teis­ta ja ää­ri­ti­lan­teis­sa puut­tua it­se ti­lan­teen kul­kuun joko au­to­maat­ti­sel­la hä­tä­jar­ru­tuk­sel­la tai vai­kut­ta­mal­la ajo­neu­von oh­jauk­seen.

Uut­ta To­yo­ta Ya­ris Cross -mal­lia tul­laan val­mis­ta­maan yli 150 000 kap­pa­let­ta vuo­sit­tain TMMF:n teh­taal­la On­nain­gis­sa, Rans­kas­sa, ja sil­lä odo­te­taan yli 8 % mark­ki­na­o­suu­den saa­vut­ta­mis­ta Eu­roo­pan B-SUV -seg­men­tin myyn­nis­tä.

To­yo­ta Ya­ris Cross saa­puu Suo­meen ja muu­al­le Eu­roop­paan ke­säl­lä 2021.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN