Toyota Yaris Cross saapuu Suomeen ja muualle Eurooppaan kesällä 2021.
Toyota Yaris Cross: Täysin uusi kompakti katumaasturi saapuu Suomeen 2021
Korkeaa istuma-asentoa yhdistettynä kaupunkien kaduille sopiviin mittakaavoihin arvostetaan ennen kaikkea silloin, kun ne eivät poissulje taloudellisuutta ja aitoa ympäristöystävällisyyttä.
Samaan aikaan moni kuitenkin haluaa ajoneuvon, joka on tunnistettavan tyylikäs ja minkä monikäyttöisyys täyttää aktiivisen elämäntyylin vaatimukset. Juuri siihen vastaamaan on suunniteltu uusi Toyota Yaris Cross.
Uutuusmalli on suunniteltu ja suunnattu Euroopan vaativille automarkkinoille ottaen erityisesti huomioon maanosan autoilijoiden mieltymyksen B-SUV -segmentin kompakteihin katumaastureihin.
Toyota Yaris Cross myös valmistetaan Euroopassa, sillä sen tuotanto alkaa Toyota Motor Manufacturing Francen (TMMF) tehtailla uuden sukupolven Yaris-mallin rinnalla vuonna 2021.
Aito hybridi-SUV
'Toyota Yaris Cross kantaa ylpeänä perintönä Toyotan vahvaa kokemusta hybriditeknogian edelläkävijyydestä, kompaktien automallien suunnittelusta sekä SUV-mallien valmistuksesta.
Toyotan johtoasema hybrideissä näkyy myös B-segmentin autoissa, joiden joukossa Toyota Yaris oli vuonna 2012 ensimmäinen malli tarjoten täyshybridivoimalinjan.
Pitkä kokemus tästä kokoluokasta on johtanut jo hybriditeknologian neljänteen sukupolveen varmistaen uuden Yaris Cross -mallin erinomaisen suorituskyvyn ja energiatehokkuuden.
Yaris-perheeseen kuuluva Yaris Cross käyttää Yaris-mallin tavoin GA-B -alustarakennetta mahdollistaen uutuudelle samat ominaisuudet kuin niin monille malleille aiemmin: tilavat sisätilat yhdistettynä kompakteihin ulkomittoihin ja maukkaaseen ajettavuuteen.
Toyota Yaris Cross on samalla aito katumaasturi kantaen ylpeänä mukanaan Toyotan valtavaa kokemusta SUV-malleista, alkaen aina ensimmäisestä RAV4-mallista yli 25 vuotta sitten.
Toyota RAV4 on maailman suosituin katumaasturi, ja yhdessä tyylikkään C-HR -mallin kanssa on uutuusmalli hyvässä seurassa laajentaen Toyotan katumaasturimalliston kattamaan niin B-, C- kuin D-segmentinkin.
Uusi hybridivoimalinja
Uudessa Yaris Cross -mallissa käytetään Toyotan neljännen sukupolven hybridijärjestelmää.
Vuoden 2012 jälkeen yli puoli miljoonaa Yaris-hybridiä Euroopassa ovat jokainen alleviivanneet vuorollaan voimalinjan taloudellisuutta, energiatehokkuutta sekä erittäin korkeaa käyttömukavuutta.
Uuden sukupolven Toyota Yaris sekä Yaris Cross ovat ensimmäisiä malleja, joissa käytetään Toyotan uusinta, 1.5-litraiseen polttomoottoriin perustuvaa hybriditekniikkaa.
Kyseinen polttomoottori on kehitetty uusista 2.0- ja 2.5-litraisista moottoreista, joita käytetään mm. Corollassa, C-HR- ja RAV4- sekä Camry-malleissa.
Moottori on Atkinson-sykliä hyödyntävä kolmisylinterinen bensiinimoottori, jonka ominaisuuksiin lukeutuvat mm. korkea vääntö matalilla kierrosnopeuksilla ja matala polttoaineenkulutus.
Moottorin terminen hyötysuhde on 40 %, mikä takaa hyvän taloudellisuuden ja matalat päästöt.
Uuden hybridijärjestelmän suurin teho on 85 kW (116 hv). Voimalinjan suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota järjestelmän voimantuoton ohjaamiseksi mahdollisimman responsiivisella tavalla.
CO₂-päästötasot alkavat etuvetomallien alle 120 g/km -tasosta ja AWD-i -mallien alle 135 g/km-tasosta*.
*WLTP-arvot; korreloidut NEDC-arvot alkavat etuvetomalleilla alle 90 g/km-tasosta ja alle 100 g/km-tasosta AWD-i -malleilla; kaikki arvot vahvistuvat lopullisella tyyppihyväksynnällä.
100 % urbaani katumaasturi
Yaris Crossin design yhdistyvät katumaasturin klassiset muotoiluelementit, kuten korkeampi kori sekä suuremmmat vanteet ja renkaat.
Yaris Crossin akseliväli on sama 2 560 mm kuin tulevassa, uuden sukupolven Yaris-mallissa, mutta Cross on ulkomitoiltaan 240 mm pidempi.
Pituuden lisäyksestä 60 mm on etuylityksessä ja 180 mm takaylityksessä. Maavara on Yaris-mallia 30 mm suurempi, korkeus 90 mm ja leveys 20 mm suurempi.
Käytännöllinen ja muuntuva
Toyota Yaris Crossissa on sähkötoiminen takaluukku sekä korkeudeltaan säädettävä tavaratilan pohjalevy.
Tavaratilan pohja on myös jaettavissa kahtia, joten kumpikin mainituista ominaisuuksista on käytettävissä yhtä aikaa. Tavaratilan varustukseen kuuluu myös uusi sidontajärjestelmä tavaroiden pitämiseksi paikallaan ajon aikana.
Toyota Yaris Crossin tavaratilan kapasiteetti on suuri myös takaistuinten ollessa yläasennossa ja tavaratilan suojaverhon ollessa paikallaan, mutta jos lisätilaa tarvitaan, taittuvat takaistuimet 40:20:40 -suhteessa.
Älykäs nelivetojärjestelmä
Yksi aidon katumaasturin piirteistä on mahdollisuus nelivetoisuuteen, ja sen Yaris Cross toteuttaa uniikilla tavalla. Se on ainoa hybridimalli segmentissään, missä neliveto on tarjolla.
AWD-i tarjoaa ylimääräistä vakautta ja vetopitoa jokapäiväiseen ajamiseen. Sähköisesti toteutettuna järjestelmänä se on kompaktimpi ja kevyempi kuin mekaanisesti toteutetut AWD-järjestelmät auttaen näin Yaris Cross -mallia päihittämään
päästöissään muut saman segmentin AWD-mallit.
Järjestelmä ohjaa momenttia taka-akselille liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Normaalissa ajossa Yaris Cross on käytännössä etuvetoinen, mutta mikäli etupyörien vetopito heikkenee, lisätään momenttia automaattisesti takapyörille.
Huippuluokan turvallisuus
Toyota Yaris Cross -mallin turvallisuuden perustana on erittäin jäykkä GA-B -alustarakenne, joka luo loistavan pohjan kattavalle Toyota Safety Sense -turvallisuusvarustelulle ja muulle kuljettajaa avustavalle teknologialle.
Kaikkien järjestelmien tarkoituksena on välttää riskejä, varoittaa vaaratilanteista ja ääritilanteissa puuttua itse tilanteen kulkuun joko automaattisella hätäjarrutuksella tai vaikuttamalla ajoneuvon ohjaukseen.
Uutta Toyota Yaris Cross -mallia tullaan valmistamaan yli 150 000 kappaletta vuosittain TMMF:n tehtaalla Onnaingissa, Ranskassa, ja sillä odotetaan yli 8 % markkinaosuuden saavuttamista Euroopan B-SUV -segmentin myynnistä.
Toyota Yaris Cross saapuu Suomeen ja muualle Eurooppaan kesällä 2021.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
139 desibeliä 20 hertsillä
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL