Toyota Yaris Cross saapuu Suomeen ja muualle Eurooppaan kesällä 2021.

Toyota Yaris Cross saapuu Suomeen ja muualle Eurooppaan kesällä 2021.

Toyota Yaris Cross: Täysin uusi kompakti katumaasturi saapuu Suomeen 2021

Korkeaa istuma-asentoa yhdistettynä kaupunkien kaduille sopiviin mittakaavoihin arvostetaan ennen kaikkea silloin, kun ne eivät poissulje taloudellisuutta ja aitoa ympäris­töys­tä­väl­li­syyttä.

Auto Bild.Uutiset

Sa­maan ai­kaan moni kui­ten­kin ha­lu­aa ajo­neu­von, joka on tun­nis­tet­ta­van tyy­li­käs ja min­kä mo­ni­käyt­töi­syys täyt­tää ak­tii­vi­sen elä­män­tyy­lin vaa­ti­muk­set. Juu­ri sii­hen vas­taa­maan on suun­ni­tel­tu uu­si To­yo­ta Ya­ris Cross.

Uu­tuus­mal­li on suun­ni­tel­tu ja suun­nat­tu Eu­roo­pan vaa­ti­vil­le au­to­mark­ki­noil­le ot­ta­en eri­tyi­ses­ti huo­mi­oon maa­no­san au­toi­li­joi­den miel­ty­myk­sen B-SUV -seg­men­tin kom­pak­tei­hin ka­tu­maas­tu­rei­hin.

To­yo­ta Ya­ris Cross myös val­mis­te­taan Eu­roo­pas­sa, sil­lä sen tuo­tan­to al­kaa To­yo­ta Mo­tor Ma­nu­fac­tu­ring Fran­cen (TMMF) teh­tail­la uu­den su­ku­pol­ven Ya­ris-mal­lin rin­nal­la vuon­na 2021.

Ai­to hyb­ri­di-SUV

'To­yo­ta Ya­ris Cross kan­taa yl­pe­ä­nä pe­rin­tö­nä To­yo­tan vah­vaa ko­ke­mus­ta hyb­ri­di­tek­no­gi­an edel­lä­kä­vi­jyy­des­tä, kom­pak­tien au­to­mal­lien suun­nit­te­lus­ta sekä SUV-mal­lien val­mis­tuk­ses­ta.

To­yo­tan joh­to­a­se­ma hyb­ri­deis­sä nä­kyy myös B-seg­men­tin au­tois­sa, joi­den jou­kos­sa To­yo­ta Ya­ris oli vuon­na 2012 en­sim­mäi­nen mal­li tar­jo­ten täys­hyb­ri­di­voi­ma­lin­jan.

Pit­kä ko­ke­mus täs­tä ko­ko­luo­kas­ta on joh­ta­nut jo hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­an nel­jän­teen su­ku­pol­veen var­mis­ta­en uu­den Ya­ris Cross -mal­lin eri­no­mai­sen suo­ri­tus­ky­vyn ja ener­gi­a­te­hok­kuu­den.

Ya­ris-per­hee­seen kuu­lu­va Ya­ris Cross käyt­tää Ya­ris-mal­lin ta­voin GA-B -alus­ta­ra­ken­net­ta mah­dol­lis­ta­en uu­tuu­del­le sa­mat omi­nai­suu­det kuin niin mo­nil­le mal­leil­le ai­em­min: ti­la­vat si­sä­ti­lat yh­dis­tet­ty­nä kom­pak­tei­hin ul­ko­mit­toi­hin ja mauk­kaa­seen ajet­ta­vuu­teen.

To­yo­ta Ya­ris Cross on sa­mal­la ai­to ka­tu­maas­tu­ri kan­ta­en yl­pe­ä­nä mu­ka­naan To­yo­tan val­ta­vaa ko­ke­mus­ta SUV-mal­leis­ta, al­ka­en ai­na en­sim­mäi­ses­tä RAV4-mal­lis­ta yli 25 vuot­ta sit­ten.

To­yo­ta RAV4 on maa­il­man suo­si­tuin ka­tu­maas­tu­ri, ja yh­des­sä tyy­lik­kään C-HR -mal­lin kans­sa on uu­tuus­mal­li hy­väs­sä seu­ras­sa laa­jen­ta­en To­yo­tan ka­tu­maas­tu­ri­mal­lis­ton kat­ta­maan niin B-, C- kuin D-seg­men­tin­kin.

Uu­si hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja

Uu­des­sa Ya­ris Cross -mal­lis­sa käy­te­tään To­yo­tan nel­jän­nen su­ku­pol­ven hyb­ri­di­jär­jes­tel­mää.

Vuo­den 2012 jäl­keen yli puo­li mil­joo­naa Ya­ris-hyb­ri­diä Eu­roo­pas­sa ovat jo­kai­nen al­le­vii­van­neet vuo­rol­laan voi­ma­lin­jan ta­lou­del­li­suut­ta, ener­gi­a­te­hok­kuut­ta sekä erit­täin kor­ke­aa käyt­tö­mu­ka­vuut­ta.

Uu­den su­ku­pol­ven To­yo­ta Ya­ris sekä Ya­ris Cross ovat en­sim­mäi­siä mal­le­ja, jois­sa käy­te­tään To­yo­tan uu­sin­ta, 1.5-lit­rai­seen polt­to­moot­to­riin pe­rus­tu­vaa hyb­ri­di­tek­niik­kaa.

Ky­sei­nen polt­to­moot­to­ri on ke­hi­tet­ty uu­sis­ta 2.0- ja 2.5-lit­rai­sis­ta moot­to­reis­ta, joi­ta käy­te­tään mm. Co­rol­las­sa, C-HR- ja RAV4- sekä Cam­ry-mal­leis­sa.

Moot­to­ri on At­kin­son-syk­liä hyö­dyn­tä­vä kol­mi­sy­lin­te­ri­nen ben­sii­ni­moot­to­ri, jon­ka omi­nai­suuk­siin lu­keu­tu­vat mm. kor­kea vään­tö ma­ta­lil­la kier­ros­no­peuk­sil­la ja ma­ta­la polt­to­ai­neen­ku­lu­tus.

Moot­to­rin ter­mi­nen hyö­ty­suh­de on 40 %, mikä ta­kaa hy­vän ta­lou­del­li­suu­den ja ma­ta­lat pääs­töt.

Uu­den hyb­ri­di­jär­jes­tel­män suu­rin teho on 85 kW (116 hv). Voi­ma­lin­jan suun­nit­te­lus­sa on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta jär­jes­tel­män voi­man­tuo­ton oh­jaa­mi­sek­si mah­dol­li­sim­man res­pon­sii­vi­sel­la ta­val­la.

CO₂-pääs­tö­ta­sot al­ka­vat etu­ve­to­mal­lien al­le 120 g/km -ta­sos­ta ja AWD-i -mal­lien al­le 135 g/km-ta­sos­ta*.

*WLTP-ar­vot; kor­re­loi­dut NEDC-ar­vot al­ka­vat etu­ve­to­mal­leil­la al­le 90 g/km-ta­sos­ta ja al­le 100 g/km-ta­sos­ta AWD-i -mal­leil­la; kaik­ki ar­vot vah­vis­tu­vat lo­pul­li­sel­la tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä.

100 % ur­baa­ni ka­tu­maas­tu­ri

Ya­ris Cros­sin de­sign yh­dis­ty­vät ka­tu­maas­tu­rin klas­si­set muo­toi­lu­e­le­men­tit, ku­ten kor­ke­am­pi kori sekä suu­rem­m­mat van­teet ja ren­kaat.

Ya­ris Cros­sin ak­se­li­vä­li on sama 2 560 mm kuin tu­le­vas­sa, uu­den su­ku­pol­ven Ya­ris-mal­lis­sa, mut­ta Cross on ul­ko­mi­toil­taan 240 mm pi­dem­pi.

Pi­tuu­den li­säyk­ses­tä 60 mm on etu­y­li­tyk­ses­sä ja 180 mm ta­ka­y­li­tyk­ses­sä. Maa­va­ra on Ya­ris-mal­lia 30 mm suu­rem­pi, kor­keus 90 mm ja le­veys 20 mm suu­rem­pi.

Käy­tän­nöl­li­nen ja muun­tu­va

To­yo­ta Ya­ris Cros­sis­sa on säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku sekä kor­keu­del­taan sää­det­tä­vä ta­va­ra­ti­lan poh­ja­le­vy.

Ta­va­ra­ti­lan poh­ja on myös ja­et­ta­vis­sa kah­tia, jo­ten kum­pi­kin mai­ni­tuis­ta omi­nai­suuk­sis­ta on käy­tet­tä­vis­sä yh­tä ai­kaa. Ta­va­ra­ti­lan va­rus­tuk­seen kuu­luu myös uu­si si­don­ta­jär­jes­tel­mä ta­va­roi­den pi­tä­mi­sek­si pai­kal­laan ajon ai­ka­na.

To­yo­ta Ya­ris Cros­sin ta­va­ra­ti­lan ka­pa­si­teet­ti on suu­ri myös ta­kais­tuin­ten ol­les­sa ylä­a­sen­nos­sa ja ta­va­ra­ti­lan suo­ja­ver­hon ol­les­sa pai­kal­laan, mut­ta jos li­sä­ti­laa tar­vi­taan, tait­tu­vat ta­kais­tui­met 40:20:40 -suh­tees­sa.

Äly­käs ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä

Yk­si ai­don ka­tu­maas­tu­rin piir­teis­tä on mah­dol­li­suus ne­li­ve­toi­suu­teen, ja sen Ya­ris Cross to­teut­taa unii­kil­la ta­val­la. Se on ai­noa hyb­ri­di­mal­li seg­men­tis­sään, mis­sä ne­li­ve­to on tar­jol­la.

AWD-i tar­jo­aa yli­mää­räis­tä va­kaut­ta ja ve­to­pi­toa jo­ka­päi­väi­seen aja­mi­seen. Säh­köi­ses­ti to­teu­tet­tu­na jär­jes­tel­mä­nä se on kom­pak­tim­pi ja ke­vy­em­pi kuin me­kaa­ni­ses­ti to­teu­te­tut AWD-jär­jes­tel­mät aut­ta­en näin Ya­ris Cross -mal­lia päi­hit­tä­mään

pääs­töis­sään muut sa­man seg­men­tin AWD-mal­lit.

Jär­jes­tel­mä oh­jaa mo­ment­tia taka-ak­se­lil­le liik­keel­le­läh­döis­sä ja kiih­dy­tyk­sis­sä. Nor­maa­lis­sa ajos­sa Ya­ris Cross on käy­tän­nös­sä etu­ve­toi­nen, mut­ta mi­kä­li etu­pyö­rien ve­to­pi­to heik­ke­nee, li­sä­tään mo­ment­tia au­to­maat­ti­ses­ti ta­ka­pyö­ril­le.

Huip­pu­luo­kan tur­val­li­suus

To­yo­ta Ya­ris Cross -mal­lin tur­val­li­suu­den pe­rus­ta­na on erit­täin jäyk­kä GA-B -alus­ta­ra­ken­ne, joka luo lois­ta­van poh­jan kat­ta­val­le To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -tur­val­li­suus­va­rus­te­lul­le ja muul­le kul­jet­ta­jaa avus­ta­val­le tek­no­lo­gi­al­le.

Kaik­kien jär­jes­tel­mien tar­koi­tuk­se­na on vält­tää ris­ke­jä, va­roit­taa vaa­ra­ti­lan­teis­ta ja ää­ri­ti­lan­teis­sa puut­tua it­se ti­lan­teen kul­kuun joko au­to­maat­ti­sel­la hä­tä­jar­ru­tuk­sel­la tai vai­kut­ta­mal­la ajo­neu­von oh­jauk­seen.

Uut­ta To­yo­ta Ya­ris Cross -mal­lia tul­laan val­mis­ta­maan yli 150 000 kap­pa­let­ta vuo­sit­tain TMMF:n teh­taal­la On­nain­gis­sa, Rans­kas­sa, ja sil­lä odo­te­taan yli 8 % mark­ki­na­o­suu­den saa­vut­ta­mis­ta Eu­roo­pan B-SUV -seg­men­tin myyn­nis­tä.

To­yo­ta Ya­ris Cross saa­puu Suo­meen ja muu­al­le Eu­roop­paan ke­säl­lä 2021.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU