Pikalataus onnistuu jopa 100 kW:n teholla, ja 20–80 %:n lataus vie vain 26 minuuttia.
Citroën
Uusi Citroën C3 Aircross: Kompakti katumaasturi sai uuden perusrakenteen
Citroën C3 Aircross uudistui täysin: se sai uuden perusrakenne, jyhkeän SUV-ilmeen sekä Citroënin uuden muotokielen. Mukavuutta lisäävät Citroën Advanced Comfort -jousitus, C-Zen Lounge -ohjaamo, jossa on vallankumouksellinen tuulilasin heijastusnäyttö (HUD), ja nykyaikaiset tietoviihdejärjestelmät.
Citroën lähestyy kompaktia SUV-markkinaa aivan uudella tavalla luomalla täysin uudenlaisen Citroën C3 Aircrossin. Uutuus käyttää samaa Smart Car -perusrakennetta kuin tuore Citroën ë-C3.
Tämä mahdollistaa erittäin houkuttelevan hinnoittelun Citroën C3 Aircrossille sekä yhdennäköisen malli-ilmeen. Uutuus on aito SUV ja tarjoaa luokalle tyypillisiä elementtejä, kuten jämäkkyyttä ja helpon sisäänkäynnin.
Mallin muotoilu on itsevarmaa, ja mallin uuden asemoinnin lisäksi sen mitat ovat muuttuneet. 4,39 metrin pituisena ja 5-paikkaisena versiona uudessa Citroën C3 Aircrossissa on luokkansa parhaimmat takajalkatilat.
Citroën tarjoaa mallista myös uutta 7-paikkaista versiota, ensimmäistä kertaa B-segmentissä.
Uusi Citroën C3 Aircross on hyvin varusteltu ja tilava. Se tarjoaa helppoa ja mukavaa arkiliikkumista niin kaupungissa kuin maantiellä.
Citroënilla kiinnitetään aina erityistä huomiota asiakkaiden erityisodotuksiin, kun kyse on mukavuudesta, tilavuudesta ja käytännöllisyydestä.
Täysin uudessa Citroën C3 Aircrossissa on uusi C-Zen-Lounge -ohjaamokonsepti, jossa yhdistyvät erityinen HUD-heijastusnäyttö, aiempaa pienempi ohjauspyörä ja uudet Citroën Advanced Comfort -mukavuusistuimet.
Ajomukavuutta parantaa Citroënin Advanced Comfort -jousitus, joissa käytetään hydraulisia pohjaanlyöntikumeja – ne ovat ensi kertaa vakiona kaikissa malleissa.
Mielenrauhaa tuo lisäksi laaja kattaus ajoavustimia. Tarjolla on myös nykyaikainen multimediajärjestelmä sekä 10,25-tuumainen kosketusnäyttö.
Perinteisen bensiiniversion lisäksi uusi Citroën C3 Aircross on varustettu kahdella eri sähköistetyllä voimalinjalla: 136 hv Hybrid 48 V ja täyssähkö yli 300 km toimintamatkalla (odottaa tyyppihyväksyntää).
Täysin uusi Citroën C3 Aircross perustuu Smart Car -perusrakenteeseen, joka on suunniteltu alusta alkaen polttomoottori-, hybridi- ja täyssähkövoimalinjoja varten.
Citroën
Auton muotoilu välittää SUV-tyylistä voimaa ja sen asenne on aiempaa itsevarmempi – muodot ovat myös aiempaa pystympiä ja kulmat terävämpiä. Täysin uusi C3 Aircross ottaa Citroënin uuden muotoilukielen ja kääntää sen SUV-tyyliin.
Citroën
Täyssähkömallia voidaan pikaladata jopa 100 kW:n teholla, ja se latautuu 20–80 % vain 26 minuutissa.
Vuonna 2025 Citroën C3 Aircrossiin tarjolle tulee täyssähköinen versio 400 kilometrin toimintamatkalla.
Uudenlaiset mittasuhteet
Citroën C3 Aircrossin yhdistää 4,39 metrin pituisena uudenlaiset mittasuhteet uuteen asenteeseen.
Auton muotoilu välittää SUV-tyylistä voimaa ja sen asenne on aiempaa itsevarmempi – muodot ovat myös aiempaa pystympiä ja kulmat terävämpiä.
Täysin uusi C3 Aircross ottaa Citroënin uuden muotoilukielen ja kääntää sen SUV-tyyliin.
“Jo projektin alusta alkaen halusimme korostaa C3 Aircrossin asemaa SUV-luokassa. Päätimme hyödyntää jykevää ja itsevarmaa muotoilua, jossa on lihaksikkuutta ja voimaa. Yli 20 cm maavaran ja korkeamman ajoasennon ansiosta C3 Aircrossista tulee aito SUV”
Boris Reinmöller – C3 Aircrossin muotoilun projektijohtaja.
Tilava ja kompakti SUV jopa seitsemälle
Citroën C3 Aircrossin 2,67 metrin akseliväli tarjoaa todellista väljyyttä auton sisälle: 5-paikkaisessa mallissa on luokkansa parhaat takajalkatilat, ja lisäksi tarjolla on erittäin monipuolinen 7-paikkainen versio.
2,67 metrin pituinen akseliväli on B-segmentin suurin, ja se mahdollistaa ennennäkemättömän leveän takaoviaukon, jonka myötä käynti toiselle tai kolmannelle riville on helppoa.
Citroën C3 Aircrossin 2,67 metrin akseliväli tarjoaa todellista väljyyttä auton sisälle: 5-paikkaisessa mallissa on luokkansa parhaat takajalkatilat, ja lisäksi tarjolla on erittäin monipuolinen 7-paikkainen versio. 2,67 metrin pituinen akseliväli on B-segmentin suurin, ja se mahdollistaa ennennäkemättömän leveän takaoviaukon, jonka myötä käynti toiselle tai kolmannelle riville on helppoa.
Citroën
Citroën C3 Aircrossissa hyödynnetään uutta Citroën ë-C3 -mallia varten tehtyä työtä. Citroën C-Zen Loungen moderni, tilava ja hyvin varusteltu matkustamo on saanut uusia materiaaleja ja värejä. Vaakasuuntainen kojelauta pystysuuntaisine ilmansuuttimineen on jaettu kahteen tasoon: tekniset hallintalaitteet yläosassa ja ns. mukavuusosio alempana. Sohvamuotoiluksikin kutsuttu alue on päällystetty erityisellä kankaalla ja sitä ympäröi lämpimän valon alue. Yläosassa on selkeä näkymä eteen, ja tärkeimmät ajoon liittyvät tiedot ovat nerokkaasti heijastettu HUD-mittaristoon. Pienikokoista ohjauspyörää voidaan säätää niin korkeus- kuin pystysuunnassa, ja sitä on helppo käsitellä. Heijastettu mittaristo sijaitsee kojelaudan ja tuulilasin välisellä alueella niin, että katsetta ei tarvitse juurikaan irrottaa tiestä.
Citroën
“Uusi Citroën C3 Aircross on suunniteltu alusta alkaen 7-paikkaiseksi autoksi. Kun on suunnitellut auton, joka on riittävän tilava seitsemälle henkilölle, tekee samalla 5-paikkaisesta mallista automaattisesti luokkansa tilavimman niin toisen rivin matkustajille kuin tavaratiloiltaan”
Thierry Blanchard, C3 Aircross -projektin tuotepäällikkö
7-paikkainen versio: fiksu ja monipuolinen
Citroën tarjoaa ennennäkemättömän 7-paikkaisen version täysin uudesta Citroën C3 Aircrossista.
Isot takaovet ja helposti taittuvat toisen rivin istuimet (40/60) mahdollistavat helpon pääsyn kolmannelle istuinriville, jossa on mukavat ja taittuvat istuimet.
Istuimet ovat käytettävissä tarpeen vaatiessa, ja ne koostuvat istuinosasta sekä kahdesta selkänojasta, jotka voidaan taittaa 50/50-osassa. Tavaratila on tasainen, kun kolmas istuinrivi ei ole käytössä.
7-paikkaisen Citroën C3 Aircrossin toisen rivin takapolvitila on yhtä suurin kuin C3-mallissa, ja kyynärtilaa on peräti 25 mm enemmän kuin B-segmentissä yleensä. Pääntilaa on tarjolla runsaasti.
Kolmannella istuinrivin matkustajille tarjolla on pääntuet, kyynärnojat, mukitelineet, USB-pistoke, erillinen jalkatila sekä ilmastointi.
7-paikkaisessa Citroën C3 Aircrossissa ulko- ja sisätilojen kompromissi on täydellinen. 93 % eurooppalaisista B-SUV-omistajista ajaa alle 80 km päivässä, jolloin 7-paikkaisen kaksi taaimmaista istuinta ovat täydellinen ratkaisu lyhyisiin kuljetuksiin.
Kun kaikki istuimet ovat ylhäällä, tavaratilan tilavuus on 40 litraa, ja kun taaimmainen rivi on alhaalla, tilaa on 330 litraa.
5-paikkainen versio: segmenttinsä tilavin
Uuden Citroën C3 Aircrossin 5-paikkaisessa versiossa on 40/60-osassa taittuva takaistuin, joka sijaitsee 65 mm taempana kuin 7-paikkaisessa mallissa.
Tavaratila on selkeän muotoinen, ja siinä on kahteen korkeuteen siirrettävä tavaratilan välipohja. Sen avulla lattiasta saadaan täysin tasainen, kun takapenkin selkänojat ovat kaadettu alas. Tällä tavoin tavaratila kasvaa vaikuttavaan 1 600 litraan, mikä on poikkeuksellista B-segmentissä.
Citroën
Tuloksena on erittäin paljon tilaa toisella rivillä, ja luokkansa paras takapolvitila (+ 80 mm luokan keskiarvoon verrattuna).
Takapenkillä on B-segmentin paras kyynärtila leveyssuunnassa (+25 mm luokan keskiarvoon verrattuna). Hyvät takajalkatilat eivät kuitenkaan tarkoita, että tavaratila olisi erityisen pieni. 460 l on myös aivan luokkansa kärkeä tavaratilan tilavuudessa.
Tavaratila on selkeän muotoinen, ja siinä on kahteen korkeuteen siirrettävä tavaratilan välipohja. Sen avulla lattiasta saadaan täysin tasainen, kun takapenkin selkänojat ovat kaadettu alas. Tällä tavoin tavaratila kasvaa vaikuttavaan 1 600 litraan, mikä on poikkeuksellista B-segmentissä.
Houkutteleva käyttövoimatarjonta
Citroënin tavoitteena on tarjota helposti lähestyttäviä ja ihmiskeskeisiä ratkaisuja – uusi kompakti SUV tarjoaakin useita eri käyttövoimia houkuttelevaan hintaan. Täysin uusi Citroën C3 Aircross perustuu Smart Car -perusrakenteeseen, joka on suunniteltu alusta alkaen polttomoottori-, hybridi- ja täyssähkövoimalinjoja varten.
Uusi Citroën C3 Aircross tarjoaa kaikki edellä mainitut voimalinjavaihtoehdot heti lanseerauksestaan alkaen.
Hybrid: vaivaton siirtyminen sähköistymiseen
Täysin uusi Citroën C3 Aircross saa uuden Hybrid 136 -voimalinjaversion, jossa on uusi e-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto.
48 voltin hybridijärjestelmä käyttää uuden sukupolven 1.2 PureTech -moottoria, joka on kehitetty erityisesti hybridikäyttöä varten; moottorin komponenteista 40 % on uusia.
Uusi kolmisylinterinen moottori tuottaa tehoa 100 kW / 136 hv. Siinä on muuttuvageometrinen turboahdin ja uusi jakoketju, joka tekee moottorista luotettavamman. Siinä käytetään myös Millerin työkiertoa.
Järjestelmän sähkömoottori sijaitsee e-DCT-vaihteiston yhteydessä tuottaen 21 kW / 28 hv tehoa.
Uusi hybridivoimalinja vähentää polttoaineenkulutusta, etenkin kaupunkiolosuhteissa. Sähkömoottori tukee polttomoottoria nimenomaan polttoaineen säästämiseksi.
Kaupungissa järjestelmän avulla on mahdollista ajaa jopa 50 % ajasta pelkällä sähköllä. Akkua ladataan energian talteenoton avulla esimerkiksi jarrutustilanteissa.
Hybridimallin päästöt ovat vain 121 g/km, ja voimalinja on tarjolla niin 5- kuin 7-paikkaiseen versioon.
Citroënin ensimmäinen täyssähköinen kompakti SUV
Citroën tarjoaa ensimmäistä kertaa B-SUV-segmentissä täyssähköisen version 5-paikkaisesta C3 Aircrossista.
Sähkömallissa on 83 kW / 113 hv tuottava sähkömoottori, joka on yhdistetty 44 kWh LFP -akustoon (litiumrautafosfaatti).
Kyseisen tekniikkapaketin ansiosta täyssähkömallissa on täydellinen kompromissi riittävän toimintamatkan (300 km – odottaa tyyppihyväksyntää) ja houkuttelevan hinnan välillä.
Mallin huippunopeus on 145 km/h, ja suorituskyky riittää erinomaisesti arkiajon tarpeisiin.
Uudessa Citroën C3 Aircrossissa on saatavilla asiointilatureina niin 7,2 kW:n 1-vaihelaturi kuin 11 kW:n 3-vaihelataus.
Pikalataus onnistuu jopa 100 kW:n teholla, ja 20–80 %:n lataus vie vain 26 minuuttia.
Vuonna 2025 tarjolle tulee vielä isommalla akulla varustettu versio, jonka toimintamatka on yli 400 km.
Täyssähköisessä Citroën C3 Aircrossissa on ratkaistu autoilijoiden huolet riittävästä toimintamatkasta.
Uuden e-Routes -sovelluksen avulla voi helposti suunnitella ajomatkat, tarkkailla akun varaustilaa reaaliajassa ja nauttia kokonaisvaltaisesta navigointikokemuksesta.
Sovellus auttaa vähentämään matka-aikoja ja osoittaa parhaat mahdolliset latauspaikat.
e-Routes saa koko ajan tietoa autosta (akun varaustila), sääolosuhteista ja pikalatureiden ruuhkatilanteesta reitin varrella ja päivittää sen mukaan aktiivisesti suunniteltua reittiä.
Pyörillä liikkuva olohuone
Tilavana ja valoisana autona uusi Citroën C3 Aircross on kuin pyörillä liikkuva olohuone.
Sen ajoasento on korotettu, ja korkea maavara helpottaa käyntiä sisään ja ulos. Autosta on myös helppo nähdä ulos.
Citroënille mukavuus on avainasemassa, ja Citroën C3 Aircrossissa sen takaavat Citroënille yksilöllinen Citroën Advanced Comfort -mukavuusjousitus sekä C-Zen Lounge -ohjaamokonsepti.
Se yhdistää HUD-näytöllisen mittariston kutsuvaan ohjaamoon sekä erittäin mukaviin Citroën Advanced Comfort -istuimiin.
Citroën Advanced Comfort -jousitus sekä -istuimet
Täysin uuteen Citroën C3 Aircrossiin on haluttu luoda täydellinen kompromissi mukavuuden ja nautinnon välillä jopa silloin, kun kyydissä on 7 ihmistä.
Tämän saavuttamiseksi Citroënille yksilöllinen Advanced Comfort -jousitus on vakiona kaikissa Citroën C3 Aircross -versioissa.
Innovatiivinen ja patentoitu jousitusratkaisu varmistaa mukavuuden kaikilla matkustajille tieolosuhteista riippumatta.
Citroënin Advanced Comfort -mukavuusistuimet tarjoavat puolestaan 10–15 mm ylimääräistä pehmustetta istuimissa.
Istuimet on suunniteltu tarjoamaan silti riittävästi tukea, jotta mukavuus ja ryhti säilyisivät myös pidemmillä ajomatkoilla.
C-Zen Lounge: uusi ohjaamoarkkitehtuuri mielenrauhalle
Citroën C3 Aircrossissa hyödynnetään uutta Citroën ë-C3 -mallia varten tehtyä työtä. Citroën C-Zen Loungen moderni, tilava ja hyvin varusteltu matkustamo on saanut uusia materiaaleja ja värejä.
Vaakasuuntainen kojelauta pystysuuntaisine ilmansuuttimineen on jaettu kahteen tasoon: tekniset hallintalaitteet yläosassa ja ns. mukavuusosio alempana.
Sohvamuotoiluksikin kutsuttu alue on päällystetty erityisellä kankaalla ja sitä ympäröi lämpimän valon alue. Yläosassa on selkeä näkymä eteen, ja tärkeimmät ajoon liittyvät tiedot ovat nerokkaasti heijastettu HUD-mittaristoon.
Pienikokoista ohjauspyörää voidaan säätää niin korkeus- kuin pystysuunnassa, ja sitä on helppo käsitellä. Heijastettu mittaristo sijaitsee kojelaudan ja tuulilasin välisellä alueella niin, että katsetta ei tarvitse juurikaan irrottaa tiestä.
Citroën-lehdistötoedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Mestariteos
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Estelonin uudet A-sarjalaiset
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi