Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Uusi Ford Kuga -täyshybridi: Ensimmäiset autot Suomeen alkuvuodesta 2021

Ford laajentaa Kuga-mallistonsa sähköistettyjen versioiden valikoimaa uudella Ford Kuga Hybrid -täyshybridillä.

Auto Bild.Uutiset

Au­tol­la pys­tyy aja­maan ben­sii­ni- ja säh­kö­moot­to­ril­la yh­teen­sä jopa 1 000 km il­man huol­ta la­taa­mi­ses­ta. Toi­min­ta­mat­ka on kil­pai­lu­ky­kyi­nen Ku­gan die­sel­mal­lien kans­sa.

Vai­va­ton­ta säh­köl­lä aja­mis­ta tar­jo­a­van it­se­la­taa­van Kuga täys­hyb­ri­din 1,1 kWh ak­ku la­tau­tuu au­to­maat­ti­ses­ti 2,5-lit­rai­sen At­kin­son-kier­toi­sen ben­sii­ni­moot­to­rin avul­la käyt­tä­en hyö­dyk­si jar­ru­tu­se­ner­gi­aa tyh­jä­käyn­nil­lä rul­la­tes­sa tai jar­ru­tet­ta­es­sa.

Va­ras­toi­tu ener­gia an­taa säh­kö­moot­to­ril­le voi­maa, jota käy­te­tään li­sää­mään suo­ri­tus­ky­kyä, pa­ran­ta­maan polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suut­ta tai puh­taas­ti säh­köi­seen ajoon.

Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di vaih­taa sau­mat­to­mas­ti eri voi­man­läh­tei­den vä­lil­lä ajo­ti­lan­teen mu­kaan.

Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di on myös en­sim­mäi­nen Kuga-mal­li, jos­sa säh­köis­tet­ty voi­man­siir­to on mah­dol­lis­ta yh­dis­tää For­din älyk­kää­seen ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mään.

Sekä etu- et­tä ne­li­ve­to­mal­lin 190 he­vos­voi­maa ja Po­wer-Split -vaih­teis­ton si­mu­loi­dut vaih­teen­vaih­dot ta­kaa­vat en­tis­tä haus­kem­mat ajo-omi­nai­suu­det.

Tek­no­lo­gia on suun­ni­tel­tu vas­taa­maan pe­rin­tei­sen au­to­maat­ti­vaih­teis­ton vaih­teen­vaih­to­ja pa­rem­man ajo­tun­tu­man saa­mi­sek­si.

“Jo­kai­ses­sa säh­köis­te­tys­sä Kuga-mal­lis­sa on ai­nut­laa­tui­sia etu­ja. Uu­des­sa Kuga Hyb­rid täys­hyb­ri­di­mal­lis­sa etui­hin kuu­lu­vat polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suus, pit­kä toi­min­ta­mat­ka, älyk­kään ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män tar­jo­a­mat hyö­dyt ja vai­va­ton säh­köi­nen ajo il­man tar­vet­ta la­da­ta au­toa kaa­pe­lil­la,” sa­noo Ro­e­lant de Waard, Vice Pre­si­dent, Mar­ke­ting, Sa­les & Ser­vi­ce, Ford of Eu­ro­pe.

“Ford on si­tou­tu­nut tar­jo­a­maan eri­tyyp­pi­siä säh­köis­tet­ty­jä au­to­mal­le­ja, jot­ta jo­kai­nen asi­a­kas voi löy­tää omiin tar­pei­siin­sa täy­del­li­ses­ti so­pi­van au­ton. Kuga on täs­tä pa­ras esi­merk­ki.”

Uu­si Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di on yk­si For­din 17 säh­köis­te­tys­tä mal­lis­ta, jot­ka esi­tel­lään Eu­roo­pas­sa en­nen en­si vuo­den lop­pua.

Mal­lin tuo­tan­to on nyt käyn­nis­ty­nyt Va­len­ci­as­sa. Myös Kuga Hyb­rid täys­hyb­ri­din akus­tot asen­ne­taan Va­len­ci­an teh­taal­la, jos­sa on teh­ty 24 mil­joo­nan eu­ron in­ves­toin­ti vii­mei­sin­tä tek­niik­kaa edus­ta­vaan ak­ku­jen ko­koon­pa­no­lin­jaan.

Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di täy­den­tää For­din kaik­kien ai­ko­jen säh­köis­te­tyim­män yk­sit­täi­sen mal­lin va­li­koi­man. Kuga-mal­lis­toon kuu­luu nyt täys­hyb­ri­di­mal­lin li­säk­si Ford Kuga pis­to­ke­la­dat­ta­va hyb­ri­di, Ford Kuga EcoB­lue Hyb­rid -ke­vyt­hyb­ri­di sekä pe­rin­tei­set ben­sii­ni- ja die­sel­moot­to­rit.

SUV-mal­lin käy­tän­nöl­li­syyt­tä ja hyb­ri­din mo­ni­käyt­töi­syyt­tä

Uu­si Ford Kuga ke­hi­tet­tiin alus­ta al­ka­en ben­sii­ni- ja säh­kö­moot­to­rin yh­dis­tä­väk­si hyb­ri­di­voi­man­siir­rok­si luo­mal­la mal­li, jos­sa yh­dis­tyy par­haal­la mah­dol­li­sel­la ta­val­la SUV-mal­lin ti­la­vuus ja käy­tän­nöl­li­syys sekä hie­nos­tu­neet ajo-omi­nai­suu­det.

Si­lent Key Start -omi­nai­suu­den an­si­os­ta Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di läh­tee liik­keel­le pai­koil­taan käyt­tä­en yk­si­no­maan säh­kö­e­ner­gi­aa, mikä on miel­lyt­tä­vää eri­tyi­ses­ti kau­pun­kien py­säh­te­le­väs­sä lii­ken­tees­sä.

Täys­hyb­ri­di­voi­man­siir­to tu­kee ly­hyt­kes­tois­ta täys­säh­köis­tä aja­mis­ta il­man huol­ta toi­min­ta­mat­kas­ta.

Jopa 1 000 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka yh­del­lä tan­kil­li­sel­la te­kee Kuga Hyb­rid täys­hyb­ri­dis­tä hou­kut­te­le­van vaih­to­eh­don die­sel­mal­leil­le.

Mal­lin polt­to­ai­neen­ku­lu­tus on al­ka­en 5,4 l/100 km ja CO2 -pääs­töt al­ka­en 125 g/km (WLTP). Polt­to­ai­ne­tan­kin koko on 54 lit­raa.

Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­din ko­ko­nais­toi­min­ta­mat­ka on yli 30 pro­sent­tia suu­rem­pi kuin Ku­gan pis­to­ke­la­dat­ta­van hyb­ri­din, jol­la voi ajaa puh­taas­ti säh­köl­lä jopa 56 ki­lo­met­riä (WLTP).

Kos­ka Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­din ak­kua ei tar­vit­se la­da­ta ul­koi­ses­ta vir­ta­läh­tees­tä, se tar­jo­aa hou­kut­te­le­van vaih­to­eh­don asi­ak­kail­le, joil­la on vä­hän tai ei lain­kaan mah­dol­li­suut­ta la­da­ta au­toa ko­to­na tai työ­pai­kal­la – sa­moin kuin asi­ak­kail­le, jot­ka ha­lu­a­vat naut­tia sekä säh­köl­lä et­tä ne­li­ve­dol­la aja­mi­ses­ta.

60-ken­noi­nen 1,1 kWh akus­to käyt­tää nes­te­jääh­dy­tys­tä, min­kä vuok­si jääh­dyt­tä­mi­seen ei tar­vi­ta tuu­le­tin­ta. Tä­män an­si­os­ta au­to on hil­jai­sem­pi si­sä­ti­loil­taan.

Op­ti­moi­dun jääh­dy­tyk­sen an­si­os­ta ak­ku­ken­not on myös mah­dol­lis­ta pa­ka­ta tii­viim­min, mikä aut­taa säi­lyt­tä­mään ti­la­van mat­kus­ta­mon; muun mu­as­sa yli 1 met­rin pää­ti­lan etu­mat­kus­ta­jil­le ja jopa 1 481 lit­ran ta­va­ra­ti­lan etuis­tuin­ten taak­se.

Li­säk­si pa­ko­kaa­su­jen läm­mön­vaih­din­jär­jes­tel­män avul­la moot­to­ri läm­pe­nee no­pe­am­min te­hok­kaa­seen toi­min­ta­läm­pö­ti­laan. Tä­män an­si­os­ta Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di voi ot­taa täys­säh­köi­sen ajo­ti­lan no­pe­am­min käyt­töön myös kyl­mäl­lä il­mal­la ta­pah­tu­van läh­dön jäl­keen ja läm­mit­tää mat­kus­ta­mon no­pe­as­ti mu­ka­vaan läm­pö­ti­laan.

Akus­ton pa­rem­pi suo­ri­tus­ky­ky mah­dol­lis­taa myös jopa 1 600 kg hi­nauk­sen etu­ve­toi­sis­sa mal­leis­sa.

Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di­voi­man­siir­to tuot­taa peh­me­än, li­ne­aa­ri­sen vas­teen kiih­dy­tyk­seen ja vaih­taa au­to­maat­ti­ses­ti säh­kö­moot­to­rin, hyb­ri­din ja ben­sii­ni­moot­to­rin vä­lil­lä uu­del­leen­suun­ni­tel­lun moot­to­ri/ge­ne­raat­to­rin oh­jai­men avul­la.

For­din Po­wer-Split -vaih­teis­ton vii­mei­sin su­ku­pol­vi on suun­ni­tel­tu toi­mi­maan eri­tyi­ses­ti yh­des­sä 2,5-lit­rai­sen ben­sii­ni­moot­to­rin kans­sa ja sää­tä­mään vaih­teis­ton vä­li­tyk­siä sau­mat­to­mas­ti ihan­teel­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn ja polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suu­den saa­vut­ta­mi­sek­si eri­lai­sis­sa ajo-olo­suh­teis­sa.

Etu­ve­toi­nen mal­li kiih­tyy 0-100 km/h 9,1 se­kun­nis­sa.

Si­mu­loi­tu vaih­teen­vaih­to­toi­min­to – ak­ti­voi­tuu ajo­ti­lois­sa Nor­mal ja Sport – sää­tää moot­to­rin kier­ros­lu­vun au­to­maat­ti­ses­ti au­ton no­peu­den vaih­tu­es­sa. Näin väl­te­tään “ku­mi­nau­ha­e­fek­ti”, joka on usein VCT-vaih­teis­to­jen omi­nai­suus.

“Olem­me kuun­nel­leet asi­ak­kai­tam­me tar­kas­ti var­mis­tu­ak­sem­me, et­tä Kuga Hyb­rid täys­hyb­ri­di to­del­la täyt­tää sen ajo-omi­nai­suuk­sil­le ase­te­tut ta­voit­teet,” ker­too Glen Goold, Kuga Chief Prog­ram­me En­gi­neer. Si­mu­loi­tu vaih­teen­vaih­to-toi­min­to te­kee Ku­gas­ta en­tis­tä mu­ka­vam­man ajaa tar­jo­ten tu­tut, pe­rin­tei­set vaih­teen­vaih­dot ja pie­nem­mät moot­to­ri­ää­net.”

Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di­mal­liin on saa­ta­va­na myös For­din äly­käs ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä, joka mit­taa au­ton ren­kai­den pi­toa tien­pin­nal­la ja sää­tää vään­töä etu- ja ta­ka­pyö­ril­le pa­rem­man pi­don saa­vut­ta­mi­sek­si.

Tek­no­lo­gi­al­la on hy­vin pie­ni vai­ku­tus polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­seen ja jär­jes­tel­män pois­kyt­ken­tä­o­mi­nai­suus li­sää op­ti­moi­tua polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suut­ta siir­tä­mäl­lä ve­don au­to­maat­ti­ses­ti ko­ko­naan etu­pyö­ril­le suo­tui­sis­sa olo­suh­teis­sa.

Ren­tout­ta­vam­paa mat­kus­ta­mis­ta

Ford Kuga Hyb­rid täys­hyb­ri­diin on Suo­mes­sa va­lit­ta­vis­sa va­rus­te­ta­sot Ti­ta­nium, Ti­ta­nium X, ST Line, ST Line X ja Vig­na­le.

Kaik­kiin va­rus­te­ta­soi­hin kuu­luu laa­ja va­li­koi­ma kul­jet­ta­jaa avus­ta­via tek­no­lo­gi­oi­ta ja mu­ka­vuut­ta li­sää­viä omi­nai­suuk­sia.

Va­ki­o­va­rus­tei­sen Ford­Pass Con­nect -mo­dee­min yh­tey­so­mi­nai­suuk­sien an­si­os­ta kul­jet­ta­jat voi­vat suun­ni­tel­la no­pe­am­mat ja miel­lyt­tä­väm­mät ajo­rei­tit hyö­dyn­tä­mäl­lä na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män Live Traf­fic -lii­ken­ne­tie­to­ja.

Mo­dee­mi­tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa myös usei­den toi­min­to­jen käyt­tä­mi­sen Ford­Pass-mo­bii­li­so­vel­luk­sen kaut­ta, muun mu­as­sa ovien lu­ki­tus ja au­kai­su, etä­käyn­nis­tys ja ajo­neu­von pai­kan­ta­mi­nen.

Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­luu myös lan­ga­ton la­tau­sa­lus­ta äly­pu­he­li­mil­le sekä Ford SYNC 3 -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä 8-tuu­mai­sel­la kos­ke­tus­näy­töl­lä.

Au­toon on saa­ta­va­na muun mu­as­sa pre­mium-ta­son B&O -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä (va­ki­o­va­rus­te Ti­ta­nium X-, ST-Line X- ja Vig­na­le-mal­leis­sa).

Saa­ta­vil­la ole­viin kul­jet­ta­jaa avus­ta­viin tek­no­lo­gi­oi­hin kuu­lu­vat muun mu­as­sa ak­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din Stop & Go -toi­min­nol­la ja lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tuk­sel­la sekä kais­ta­pi­to­a­vus­tin, jot­ka hel­pot­ta­vat aja­mis­ta sekä py­säh­te­le­väs­sä kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä et­tä maan­tiel­lä. Ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin 2 py­sä­köi au­ton täy­sin au­to­maat­ti­ses­ti vain nap­pia pai­na­mal­la.

Uu­si kais­ta­pi­to­jär­jes­tel­mä kuol­leen kul­man avus­ti­mel­la esi­tel­lään maa­il­man­laa­jui­ses­ti en­sim­mäis­tä ker­taa Ku­gas­sa. Va­lin­nais­va­rus­tee­na saa­ta­va jär­jes­tel­mä tark­kai­lee au­ton ta­kaa kul­jet­ta­jan kuol­lees­ta kul­mas­ta lä­hes­ty­viä au­to­ja, ja te­kee vas­ta­oh­jaus­liik­keen va­roit­taak­sen kul­jet­ta­jaa ole­maan vaih­ta­mat­ta kais­taa, jos mah­dol­li­nen tör­mäys on ha­vait­ta­vis­sa.

Uu­des­sa Ford Ku­gas­sa myös maa­il­man­laa­jui­ses­ti en­sim­mäi­se­nä esi­tel­tä­vä va­lin­nai­nen ris­tey­sa­vus­tin (In­ter­sec­ti­on As­sist) tark­kai­lee mah­dol­li­sia tör­mäyk­siä sa­man­suun­tai­sil­la kais­toil­la lä­hes­ty­vien au­to­jen kans­sa ja voi jar­rut­taa es­tääk­seen tör­mäyk­sen tai lie­ven­tääk­seen sen vai­ku­tuk­sia ti­lan­teis­sa, jos­sa kul­jet­ta­ja on kään­ty­mäs­sä ris­teyk­sen yli.

Ford Kuga Hyb­rid täys­hyb­ri­din (HEV) hin­ta il­man toi­mi­tus­ku­lu­ja on Suo­mes­sa al­ka­en 38 121 € ja en­sim­mäi­set au­tot tu­le­vat maa­han al­ku­vuo­des­ta.

Ford-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN