Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Uusi Ford Kuga -täyshybridi: Ensimmäiset autot Suomeen alkuvuodesta 2021

Ford laajentaa Kuga-mallistonsa sähköistettyjen versioiden valikoimaa uudella Ford Kuga Hybrid -täyshybridillä.

Auto Bild.Uutiset

Au­tol­la pys­tyy aja­maan ben­sii­ni- ja säh­kö­moot­to­ril­la yh­teen­sä jopa 1 000 km il­man huol­ta la­taa­mi­ses­ta. Toi­min­ta­mat­ka on kil­pai­lu­ky­kyi­nen Ku­gan die­sel­mal­lien kans­sa.

Vai­va­ton­ta säh­köl­lä aja­mis­ta tar­jo­a­van it­se­la­taa­van Kuga täys­hyb­ri­din 1,1 kWh ak­ku la­tau­tuu au­to­maat­ti­ses­ti 2,5-lit­rai­sen At­kin­son-kier­toi­sen ben­sii­ni­moot­to­rin avul­la käyt­tä­en hyö­dyk­si jar­ru­tu­se­ner­gi­aa tyh­jä­käyn­nil­lä rul­la­tes­sa tai jar­ru­tet­ta­es­sa.

Va­ras­toi­tu ener­gia an­taa säh­kö­moot­to­ril­le voi­maa, jota käy­te­tään li­sää­mään suo­ri­tus­ky­kyä, pa­ran­ta­maan polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suut­ta tai puh­taas­ti säh­köi­seen ajoon.

Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di vaih­taa sau­mat­to­mas­ti eri voi­man­läh­tei­den vä­lil­lä ajo­ti­lan­teen mu­kaan.

Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di on myös en­sim­mäi­nen Kuga-mal­li, jos­sa säh­köis­tet­ty voi­man­siir­to on mah­dol­lis­ta yh­dis­tää For­din älyk­kää­seen ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mään.

Sekä etu- et­tä ne­li­ve­to­mal­lin 190 he­vos­voi­maa ja Po­wer-Split -vaih­teis­ton si­mu­loi­dut vaih­teen­vaih­dot ta­kaa­vat en­tis­tä haus­kem­mat ajo-omi­nai­suu­det.

Tek­no­lo­gia on suun­ni­tel­tu vas­taa­maan pe­rin­tei­sen au­to­maat­ti­vaih­teis­ton vaih­teen­vaih­to­ja pa­rem­man ajo­tun­tu­man saa­mi­sek­si.

“Jo­kai­ses­sa säh­köis­te­tys­sä Kuga-mal­lis­sa on ai­nut­laa­tui­sia etu­ja. Uu­des­sa Kuga Hyb­rid täys­hyb­ri­di­mal­lis­sa etui­hin kuu­lu­vat polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suus, pit­kä toi­min­ta­mat­ka, älyk­kään ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män tar­jo­a­mat hyö­dyt ja vai­va­ton säh­köi­nen ajo il­man tar­vet­ta la­da­ta au­toa kaa­pe­lil­la,” sa­noo Ro­e­lant de Waard, Vice Pre­si­dent, Mar­ke­ting, Sa­les & Ser­vi­ce, Ford of Eu­ro­pe.

“Ford on si­tou­tu­nut tar­jo­a­maan eri­tyyp­pi­siä säh­köis­tet­ty­jä au­to­mal­le­ja, jot­ta jo­kai­nen asi­a­kas voi löy­tää omiin tar­pei­siin­sa täy­del­li­ses­ti so­pi­van au­ton. Kuga on täs­tä pa­ras esi­merk­ki.”

Uu­si Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di on yk­si For­din 17 säh­köis­te­tys­tä mal­lis­ta, jot­ka esi­tel­lään Eu­roo­pas­sa en­nen en­si vuo­den lop­pua.

Mal­lin tuo­tan­to on nyt käyn­nis­ty­nyt Va­len­ci­as­sa. Myös Kuga Hyb­rid täys­hyb­ri­din akus­tot asen­ne­taan Va­len­ci­an teh­taal­la, jos­sa on teh­ty 24 mil­joo­nan eu­ron in­ves­toin­ti vii­mei­sin­tä tek­niik­kaa edus­ta­vaan ak­ku­jen ko­koon­pa­no­lin­jaan.

Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di täy­den­tää For­din kaik­kien ai­ko­jen säh­köis­te­tyim­män yk­sit­täi­sen mal­lin va­li­koi­man. Kuga-mal­lis­toon kuu­luu nyt täys­hyb­ri­di­mal­lin li­säk­si Ford Kuga pis­to­ke­la­dat­ta­va hyb­ri­di, Ford Kuga EcoB­lue Hyb­rid -ke­vyt­hyb­ri­di sekä pe­rin­tei­set ben­sii­ni- ja die­sel­moot­to­rit.

SUV-mal­lin käy­tän­nöl­li­syyt­tä ja hyb­ri­din mo­ni­käyt­töi­syyt­tä

Uu­si Ford Kuga ke­hi­tet­tiin alus­ta al­ka­en ben­sii­ni- ja säh­kö­moot­to­rin yh­dis­tä­väk­si hyb­ri­di­voi­man­siir­rok­si luo­mal­la mal­li, jos­sa yh­dis­tyy par­haal­la mah­dol­li­sel­la ta­val­la SUV-mal­lin ti­la­vuus ja käy­tän­nöl­li­syys sekä hie­nos­tu­neet ajo-omi­nai­suu­det.

Si­lent Key Start -omi­nai­suu­den an­si­os­ta Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di läh­tee liik­keel­le pai­koil­taan käyt­tä­en yk­si­no­maan säh­kö­e­ner­gi­aa, mikä on miel­lyt­tä­vää eri­tyi­ses­ti kau­pun­kien py­säh­te­le­väs­sä lii­ken­tees­sä.

Täys­hyb­ri­di­voi­man­siir­to tu­kee ly­hyt­kes­tois­ta täys­säh­köis­tä aja­mis­ta il­man huol­ta toi­min­ta­mat­kas­ta.

Jopa 1 000 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka yh­del­lä tan­kil­li­sel­la te­kee Kuga Hyb­rid täys­hyb­ri­dis­tä hou­kut­te­le­van vaih­to­eh­don die­sel­mal­leil­le.

Mal­lin polt­to­ai­neen­ku­lu­tus on al­ka­en 5,4 l/100 km ja CO2 -pääs­töt al­ka­en 125 g/km (WLTP). Polt­to­ai­ne­tan­kin koko on 54 lit­raa.

Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­din ko­ko­nais­toi­min­ta­mat­ka on yli 30 pro­sent­tia suu­rem­pi kuin Ku­gan pis­to­ke­la­dat­ta­van hyb­ri­din, jol­la voi ajaa puh­taas­ti säh­köl­lä jopa 56 ki­lo­met­riä (WLTP).

Kos­ka Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­din ak­kua ei tar­vit­se la­da­ta ul­koi­ses­ta vir­ta­läh­tees­tä, se tar­jo­aa hou­kut­te­le­van vaih­to­eh­don asi­ak­kail­le, joil­la on vä­hän tai ei lain­kaan mah­dol­li­suut­ta la­da­ta au­toa ko­to­na tai työ­pai­kal­la – sa­moin kuin asi­ak­kail­le, jot­ka ha­lu­a­vat naut­tia sekä säh­köl­lä et­tä ne­li­ve­dol­la aja­mi­ses­ta.

60-ken­noi­nen 1,1 kWh akus­to käyt­tää nes­te­jääh­dy­tys­tä, min­kä vuok­si jääh­dyt­tä­mi­seen ei tar­vi­ta tuu­le­tin­ta. Tä­män an­si­os­ta au­to on hil­jai­sem­pi si­sä­ti­loil­taan.

Op­ti­moi­dun jääh­dy­tyk­sen an­si­os­ta ak­ku­ken­not on myös mah­dol­lis­ta pa­ka­ta tii­viim­min, mikä aut­taa säi­lyt­tä­mään ti­la­van mat­kus­ta­mon; muun mu­as­sa yli 1 met­rin pää­ti­lan etu­mat­kus­ta­jil­le ja jopa 1 481 lit­ran ta­va­ra­ti­lan etuis­tuin­ten taak­se.

Li­säk­si pa­ko­kaa­su­jen läm­mön­vaih­din­jär­jes­tel­män avul­la moot­to­ri läm­pe­nee no­pe­am­min te­hok­kaa­seen toi­min­ta­läm­pö­ti­laan. Tä­män an­si­os­ta Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di voi ot­taa täys­säh­köi­sen ajo­ti­lan no­pe­am­min käyt­töön myös kyl­mäl­lä il­mal­la ta­pah­tu­van läh­dön jäl­keen ja läm­mit­tää mat­kus­ta­mon no­pe­as­ti mu­ka­vaan läm­pö­ti­laan.

Akus­ton pa­rem­pi suo­ri­tus­ky­ky mah­dol­lis­taa myös jopa 1 600 kg hi­nauk­sen etu­ve­toi­sis­sa mal­leis­sa.

Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di­voi­man­siir­to tuot­taa peh­me­än, li­ne­aa­ri­sen vas­teen kiih­dy­tyk­seen ja vaih­taa au­to­maat­ti­ses­ti säh­kö­moot­to­rin, hyb­ri­din ja ben­sii­ni­moot­to­rin vä­lil­lä uu­del­leen­suun­ni­tel­lun moot­to­ri/ge­ne­raat­to­rin oh­jai­men avul­la.

For­din Po­wer-Split -vaih­teis­ton vii­mei­sin su­ku­pol­vi on suun­ni­tel­tu toi­mi­maan eri­tyi­ses­ti yh­des­sä 2,5-lit­rai­sen ben­sii­ni­moot­to­rin kans­sa ja sää­tä­mään vaih­teis­ton vä­li­tyk­siä sau­mat­to­mas­ti ihan­teel­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn ja polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suu­den saa­vut­ta­mi­sek­si eri­lai­sis­sa ajo-olo­suh­teis­sa.

Etu­ve­toi­nen mal­li kiih­tyy 0-100 km/h 9,1 se­kun­nis­sa.

Si­mu­loi­tu vaih­teen­vaih­to­toi­min­to – ak­ti­voi­tuu ajo­ti­lois­sa Nor­mal ja Sport – sää­tää moot­to­rin kier­ros­lu­vun au­to­maat­ti­ses­ti au­ton no­peu­den vaih­tu­es­sa. Näin väl­te­tään “ku­mi­nau­ha­e­fek­ti”, joka on usein VCT-vaih­teis­to­jen omi­nai­suus.

“Olem­me kuun­nel­leet asi­ak­kai­tam­me tar­kas­ti var­mis­tu­ak­sem­me, et­tä Kuga Hyb­rid täys­hyb­ri­di to­del­la täyt­tää sen ajo-omi­nai­suuk­sil­le ase­te­tut ta­voit­teet,” ker­too Glen Goold, Kuga Chief Prog­ram­me En­gi­neer. Si­mu­loi­tu vaih­teen­vaih­to-toi­min­to te­kee Ku­gas­ta en­tis­tä mu­ka­vam­man ajaa tar­jo­ten tu­tut, pe­rin­tei­set vaih­teen­vaih­dot ja pie­nem­mät moot­to­ri­ää­net.”

Ford Kuga Hyb­rid -täys­hyb­ri­di­mal­liin on saa­ta­va­na myös For­din äly­käs ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä, joka mit­taa au­ton ren­kai­den pi­toa tien­pin­nal­la ja sää­tää vään­töä etu- ja ta­ka­pyö­ril­le pa­rem­man pi­don saa­vut­ta­mi­sek­si.

Tek­no­lo­gi­al­la on hy­vin pie­ni vai­ku­tus polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­seen ja jär­jes­tel­män pois­kyt­ken­tä­o­mi­nai­suus li­sää op­ti­moi­tua polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suut­ta siir­tä­mäl­lä ve­don au­to­maat­ti­ses­ti ko­ko­naan etu­pyö­ril­le suo­tui­sis­sa olo­suh­teis­sa.

Ren­tout­ta­vam­paa mat­kus­ta­mis­ta

Ford Kuga Hyb­rid täys­hyb­ri­diin on Suo­mes­sa va­lit­ta­vis­sa va­rus­te­ta­sot Ti­ta­nium, Ti­ta­nium X, ST Line, ST Line X ja Vig­na­le.

Kaik­kiin va­rus­te­ta­soi­hin kuu­luu laa­ja va­li­koi­ma kul­jet­ta­jaa avus­ta­via tek­no­lo­gi­oi­ta ja mu­ka­vuut­ta li­sää­viä omi­nai­suuk­sia.

Va­ki­o­va­rus­tei­sen Ford­Pass Con­nect -mo­dee­min yh­tey­so­mi­nai­suuk­sien an­si­os­ta kul­jet­ta­jat voi­vat suun­ni­tel­la no­pe­am­mat ja miel­lyt­tä­väm­mät ajo­rei­tit hyö­dyn­tä­mäl­lä na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män Live Traf­fic -lii­ken­ne­tie­to­ja.

Mo­dee­mi­tek­no­lo­gia mah­dol­lis­taa myös usei­den toi­min­to­jen käyt­tä­mi­sen Ford­Pass-mo­bii­li­so­vel­luk­sen kaut­ta, muun mu­as­sa ovien lu­ki­tus ja au­kai­su, etä­käyn­nis­tys ja ajo­neu­von pai­kan­ta­mi­nen.

Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­luu myös lan­ga­ton la­tau­sa­lus­ta äly­pu­he­li­mil­le sekä Ford SYNC 3 -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä 8-tuu­mai­sel­la kos­ke­tus­näy­töl­lä.

Au­toon on saa­ta­va­na muun mu­as­sa pre­mium-ta­son B&O -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä (va­ki­o­va­rus­te Ti­ta­nium X-, ST-Line X- ja Vig­na­le-mal­leis­sa).

Saa­ta­vil­la ole­viin kul­jet­ta­jaa avus­ta­viin tek­no­lo­gi­oi­hin kuu­lu­vat muun mu­as­sa ak­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din Stop & Go -toi­min­nol­la ja lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tuk­sel­la sekä kais­ta­pi­to­a­vus­tin, jot­ka hel­pot­ta­vat aja­mis­ta sekä py­säh­te­le­väs­sä kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä et­tä maan­tiel­lä. Ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin 2 py­sä­köi au­ton täy­sin au­to­maat­ti­ses­ti vain nap­pia pai­na­mal­la.

Uu­si kais­ta­pi­to­jär­jes­tel­mä kuol­leen kul­man avus­ti­mel­la esi­tel­lään maa­il­man­laa­jui­ses­ti en­sim­mäis­tä ker­taa Ku­gas­sa. Va­lin­nais­va­rus­tee­na saa­ta­va jär­jes­tel­mä tark­kai­lee au­ton ta­kaa kul­jet­ta­jan kuol­lees­ta kul­mas­ta lä­hes­ty­viä au­to­ja, ja te­kee vas­ta­oh­jaus­liik­keen va­roit­taak­sen kul­jet­ta­jaa ole­maan vaih­ta­mat­ta kais­taa, jos mah­dol­li­nen tör­mäys on ha­vait­ta­vis­sa.

Uu­des­sa Ford Ku­gas­sa myös maa­il­man­laa­jui­ses­ti en­sim­mäi­se­nä esi­tel­tä­vä va­lin­nai­nen ris­tey­sa­vus­tin (In­ter­sec­ti­on As­sist) tark­kai­lee mah­dol­li­sia tör­mäyk­siä sa­man­suun­tai­sil­la kais­toil­la lä­hes­ty­vien au­to­jen kans­sa ja voi jar­rut­taa es­tääk­seen tör­mäyk­sen tai lie­ven­tääk­seen sen vai­ku­tuk­sia ti­lan­teis­sa, jos­sa kul­jet­ta­ja on kään­ty­mäs­sä ris­teyk­sen yli.

Ford Kuga Hyb­rid täys­hyb­ri­din (HEV) hin­ta il­man toi­mi­tus­ku­lu­ja on Suo­mes­sa al­ka­en 38 121 € ja en­sim­mäi­set au­tot tu­le­vat maa­han al­ku­vuo­des­ta.

Ford-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN