Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.
Uusi Ford Kuga -täyshybridi: Ensimmäiset autot Suomeen alkuvuodesta 2021
Ford laajentaa Kuga-mallistonsa sähköistettyjen versioiden valikoimaa uudella Ford Kuga Hybrid -täyshybridillä.
Autolla pystyy ajamaan bensiini- ja sähkömoottorilla yhteensä jopa 1 000 km ilman huolta lataamisesta. Toimintamatka on kilpailukykyinen Kugan dieselmallien kanssa.
Vaivatonta sähköllä ajamista tarjoavan itselataavan Kuga täyshybridin 1,1 kWh akku latautuu automaattisesti 2,5-litraisen Atkinson-kiertoisen bensiinimoottorin avulla käyttäen hyödyksi jarrutusenergiaa tyhjäkäynnillä rullatessa tai jarrutettaessa.
Varastoitu energia antaa sähkömoottorille voimaa, jota käytetään lisäämään suorituskykyä, parantamaan polttoainetaloudellisuutta tai puhtaasti sähköiseen ajoon.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi vaihtaa saumattomasti eri voimanlähteiden välillä ajotilanteen mukaan.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi on myös ensimmäinen Kuga-malli, jossa sähköistetty voimansiirto on mahdollista yhdistää Fordin älykkääseen nelivetojärjestelmään.
Sekä etu- että nelivetomallin 190 hevosvoimaa ja Power-Split -vaihteiston simuloidut vaihteenvaihdot takaavat entistä hauskemmat ajo-ominaisuudet.
Teknologia on suunniteltu vastaamaan perinteisen automaattivaihteiston vaihteenvaihtoja paremman ajotuntuman saamiseksi.
“Jokaisessa sähköistetyssä Kuga-mallissa on ainutlaatuisia etuja. Uudessa Kuga Hybrid täyshybridimallissa etuihin kuuluvat polttoainetaloudellisuus, pitkä toimintamatka, älykkään nelivetojärjestelmän tarjoamat hyödyt ja vaivaton sähköinen ajo ilman tarvetta ladata autoa kaapelilla,” sanoo Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe.
“Ford on sitoutunut tarjoamaan erityyppisiä sähköistettyjä automalleja, jotta jokainen asiakas voi löytää omiin tarpeisiinsa täydellisesti sopivan auton. Kuga on tästä paras esimerkki.”
Uusi Kuga Hybrid -täyshybridi on yksi Fordin 17 sähköistetystä mallista, jotka esitellään Euroopassa ennen ensi vuoden loppua.
Mallin tuotanto on nyt käynnistynyt Valenciassa. Myös Kuga Hybrid täyshybridin akustot asennetaan Valencian tehtaalla, jossa on tehty 24 miljoonan euron investointi viimeisintä tekniikkaa edustavaan akkujen kokoonpanolinjaan.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi täydentää Fordin kaikkien aikojen sähköistetyimmän yksittäisen mallin valikoiman. Kuga-mallistoon kuuluu nyt täyshybridimallin lisäksi Ford Kuga pistokeladattava hybridi, Ford Kuga EcoBlue Hybrid -kevythybridi sekä perinteiset bensiini- ja dieselmoottorit.
SUV-mallin käytännöllisyyttä ja hybridin monikäyttöisyyttä
Uusi Ford Kuga kehitettiin alusta alkaen bensiini- ja sähkömoottorin yhdistäväksi hybridivoimansiirroksi luomalla malli, jossa yhdistyy parhaalla mahdollisella tavalla SUV-mallin tilavuus ja käytännöllisyys sekä hienostuneet ajo-ominaisuudet.
Silent Key Start -ominaisuuden ansiosta Ford Kuga Hybrid -täyshybridi lähtee liikkeelle paikoiltaan käyttäen yksinomaan sähköenergiaa, mikä on miellyttävää erityisesti kaupunkien pysähtelevässä liikenteessä.
Täyshybridivoimansiirto tukee lyhytkestoista täyssähköistä ajamista ilman huolta toimintamatkasta.
Jopa 1 000 kilometrin toimintamatka yhdellä tankillisella tekee Kuga Hybrid täyshybridistä houkuttelevan vaihtoehdon dieselmalleille.
Mallin polttoaineenkulutus on alkaen 5,4 l/100 km ja CO2 -päästöt alkaen 125 g/km (WLTP). Polttoainetankin koko on 54 litraa.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridin kokonaistoimintamatka on yli 30 prosenttia suurempi kuin Kugan pistokeladattavan hybridin, jolla voi ajaa puhtaasti sähköllä jopa 56 kilometriä (WLTP).
Koska Ford Kuga Hybrid -täyshybridin akkua ei tarvitse ladata ulkoisesta virtalähteestä, se tarjoaa houkuttelevan vaihtoehdon asiakkaille, joilla on vähän tai ei lainkaan mahdollisuutta ladata autoa kotona tai työpaikalla – samoin kuin asiakkaille, jotka haluavat nauttia sekä sähköllä että nelivedolla ajamisesta.
60-kennoinen 1,1 kWh akusto käyttää nestejäähdytystä, minkä vuoksi jäähdyttämiseen ei tarvita tuuletinta. Tämän ansiosta auto on hiljaisempi sisätiloiltaan.
Optimoidun jäähdytyksen ansiosta akkukennot on myös mahdollista pakata tiiviimmin, mikä auttaa säilyttämään tilavan matkustamon; muun muassa yli 1 metrin päätilan etumatkustajille ja jopa 1 481 litran tavaratilan etuistuinten taakse.
Lisäksi pakokaasujen lämmönvaihdinjärjestelmän avulla moottori lämpenee nopeammin tehokkaaseen toimintalämpötilaan. Tämän ansiosta Ford Kuga Hybrid -täyshybridi voi ottaa täyssähköisen ajotilan nopeammin käyttöön myös kylmällä ilmalla tapahtuvan lähdön jälkeen ja lämmittää matkustamon nopeasti mukavaan lämpötilaan.
Akuston parempi suorituskyky mahdollistaa myös jopa 1 600 kg hinauksen etuvetoisissa malleissa.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridivoimansiirto tuottaa pehmeän, lineaarisen vasteen kiihdytykseen ja vaihtaa automaattisesti sähkömoottorin, hybridin ja bensiinimoottorin välillä uudelleensuunnitellun moottori/generaattorin ohjaimen avulla.
Fordin Power-Split -vaihteiston viimeisin sukupolvi on suunniteltu toimimaan erityisesti yhdessä 2,5-litraisen bensiinimoottorin kanssa ja säätämään vaihteiston välityksiä saumattomasti ihanteellisen suorituskyvyn ja polttoainetaloudellisuuden saavuttamiseksi erilaisissa ajo-olosuhteissa.
Etuvetoinen malli kiihtyy 0-100 km/h 9,1 sekunnissa.
Simuloitu vaihteenvaihtotoiminto – aktivoituu ajotiloissa Normal ja Sport – säätää moottorin kierrosluvun automaattisesti auton nopeuden vaihtuessa. Näin vältetään “kuminauhaefekti”, joka on usein VCT-vaihteistojen ominaisuus.
“Olemme kuunnelleet asiakkaitamme tarkasti varmistuaksemme, että Kuga Hybrid täyshybridi todella täyttää sen ajo-ominaisuuksille asetetut tavoitteet,” kertoo Glen Goold, Kuga Chief Programme Engineer. Simuloitu vaihteenvaihto-toiminto tekee Kugasta entistä mukavamman ajaa tarjoten tutut, perinteiset vaihteenvaihdot ja pienemmät moottoriäänet.”
Ford Kuga Hybrid -täyshybridimalliin on saatavana myös Fordin älykäs nelivetojärjestelmä, joka mittaa auton renkaiden pitoa tienpinnalla ja säätää vääntöä etu- ja takapyörille paremman pidon saavuttamiseksi.
Teknologialla on hyvin pieni vaikutus polttoaineenkulutukseen ja järjestelmän poiskytkentäominaisuus lisää optimoitua polttoainetaloudellisuutta siirtämällä vedon automaattisesti kokonaan etupyörille suotuisissa olosuhteissa.
Rentouttavampaa matkustamista
Ford Kuga Hybrid täyshybridiin on Suomessa valittavissa varustetasot Titanium, Titanium X, ST Line, ST Line X ja Vignale.
Kaikkiin varustetasoihin kuuluu laaja valikoima kuljettajaa avustavia teknologioita ja mukavuutta lisääviä ominaisuuksia.
Vakiovarusteisen FordPass Connect -modeemin yhteysominaisuuksien ansiosta kuljettajat voivat suunnitella nopeammat ja miellyttävämmät ajoreitit hyödyntämällä navigointijärjestelmän Live Traffic -liikennetietoja.
Modeemiteknologia mahdollistaa myös useiden toimintojen käyttämisen FordPass-mobiilisovelluksen kautta, muun muassa ovien lukitus ja aukaisu, etäkäynnistys ja ajoneuvon paikantaminen.
Vakiovarusteisiin kuuluu myös langaton latausalusta älypuhelimille sekä Ford SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä.
Autoon on saatavana muun muassa premium-tason B&O -äänentoistojärjestelmä (vakiovaruste Titanium X-, ST-Line X- ja Vignale-malleissa).
Saatavilla oleviin kuljettajaa avustaviin teknologioihin kuuluvat muun muassa aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla ja liikennemerkkien tunnistuksella sekä kaistapitoavustin, jotka helpottavat ajamista sekä pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä että maantiellä. Aktiivinen pysäköintiavustin 2 pysäköi auton täysin automaattisesti vain nappia painamalla.
Uusi kaistapitojärjestelmä kuolleen kulman avustimella esitellään maailmanlaajuisesti ensimmäistä kertaa Kugassa. Valinnaisvarusteena saatava järjestelmä tarkkailee auton takaa kuljettajan kuolleesta kulmasta lähestyviä autoja, ja tekee vastaohjausliikkeen varoittaaksen kuljettajaa olemaan vaihtamatta kaistaa, jos mahdollinen törmäys on havaittavissa.
Uudessa Ford Kugassa myös maailmanlaajuisesti ensimmäisenä esiteltävä valinnainen risteysavustin (Intersection Assist) tarkkailee mahdollisia törmäyksiä samansuuntaisilla kaistoilla lähestyvien autojen kanssa ja voi jarruttaa estääkseen törmäyksen tai lieventääkseen sen vaikutuksia tilanteissa, jossa kuljettaja on kääntymässä risteyksen yli.
Ford Kuga Hybrid täyshybridin (HEV) hinta ilman toimituskuluja on Suomessa alkaen 38 121 € ja ensimmäiset autot tulevat maahan alkuvuodesta.
Ford-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
Uusi Atoll-phonoaste
Miekkamies Japanista
Q Acoustics 5050
Qobuz ja ECM kimppaan
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN