Varo – apukäynnistys voi tuhota autosi elektroniikkaa!

Apukäyn­nis­tys­virran antaminen pakkasessa hyytyneelle autolle saattaa koitua nykyaikaisen auton elekt­ro­niik­ka­jär­jes­tel­mälle kohtalokkaan kalliiksi. Hyvää tarkoittavan kanssa-autoilijan apu voi muuttua antajalleen tuhansien eurojen painajaiseksi.

Auto Bild.Uutiset

Apu­käyn­nis­tys­vir­ran an­ta­mi­nen pak­ka­ses­sa hyy­ty­neel­le au­tol­le saat­taa koi­tua ny­ky­ai­kai­sen au­ton elekt­ro­niik­ka­jär­jes­tel­mäl­le koh­ta­lok­kaan kal­liik­si. Hy­vää tar­koit­ta­van kans­sa-au­toi­li­jan apu voi muut­tua an­ta­jal­leen tu­han­sien eu­ro­jen pai­na­jai­sek­si.

Suu­rin ris­ki kal­liin va­hin­gon syn­ty­mi­seen on sil­loin, kun vir­taa an­ta­van au­ton moot­to­ri on käyn­nis­sä ja käyn­nis­tys­kaa­pe­lei­den toi­ses­sa pääs­sä ole­van au­ton moot­to­ria käyn­nis­te­tään. Tämä on juu­ri se pe­rin­tei­nen tapa, jol­la au­tol­le on vuo­sien var­rel­la to­tut­tu apu­vir­taa an­ta­maan.

Vaa­ra­na on, et­tä vir­taa an­ta­van au­ton la­taus­jär­jes­tel­mä yli­kuor­mit­tuu het­kel­li­ses­ti myös toi­sen au­ton tyh­jän akun la­taus­tar­pees­ta joh­tu­en.

Kun käyn­nis­tys­vir­taa vas­taa­not­ta­van au­ton moot­to­ri sit­ten käyn­nis­tyy, seu­raa jän­ni­te­piik­ki, joka käyn­nis­tys­kaa­pe­lei­den kaut­ta siir­tyy vir­taa an­ta­van au­ton jär­jes­tel­miin koh­ta­lok­kaal­la vir­ta­mää­räl­lä te­hos­tet­tu­na. Vir­taa an­ta­van au­ton täy­del­lä te­hol­la toi­mi­va ge­ne­raat­to­ri sää­tö­pii­rei­neen ei eh­di re­a­goi­da riit­tä­vän no­pe­as­ti la­taus­vir­ran tar­peen ro­mah­duk­seen.

Seu­rauk­se­na saat­taa pa­him­mas­sa ta­pauk­ses­sa apu­vir­taa an­ta­vas­ta au­tos­ta rik­koon­tuu elekt­ro­ni­sia oh­jain­lait­tei­ta use­am­man tu­han­nen eu­ron edes­tä. En­sim­mäi­se­nä vaa­ra­vyö­hyk­keel­lä ovat ener­gi­an­hal­lin­nan oh­jau­syk­sik­kö ja jois­sain ta­pauk­sis­sa myös elekt­ro­nii­kan sol­mu­koh­ta, ns. Ga­te­way-yk­sik­kö. Mi­kä­li näin pää­see käy­mään, ei kor­jaa­mo­tes­te­ril­lä suo­ri­tet­tu di­ag­noo­si­kut­su tuo­ta toi­vot­tua tu­los­ta; au­ton jär­jes­tel­mät py­sy­vät myk­ki­nä ja omis­ta­jal­le koi­tuu kus­tan­nuk­sia vau­ri­oi­tu­neen elekt­ro­nii­kan uu­si­mi­sen muo­dos­sa.

El­lei käy­tös­sä ole tois­ta, vir­ke­ää ak­kua tai start­ti­boos­te­ria, ja käyn­nis­tys­vir­taa jou­tuu kai­kes­ta huo­li­mat­ta an­ta­maan au­tos­ta, on vii­sain­ta teh­dä se näin:

1) kyt­ke käyn­nis­tys­kaa­pe­li akun mo­lem­piin na­poi­hin tai tar­koi­tus­ta var­ten va­rat­tui­hin kyt­ken­tä­pis­tei­siin vir­taa an­ta­vas­sa au­tos­sa.

2) kyt­ke käyn­nis­tys­kaa­pe­li vir­taa tar­vit­se­van au­ton pääs­sä akun plus­na­paan ja mii­nus­kaa­pe­li au­ton run­koon, esim. moot­to­ri­loh­koon tai etu­pään tek­nii­kan maa­doi­tus­pis­tee­seen.

3) käyn­nis­tä vir­taa an­ta­van au­ton moot­to­ri

-    käy­tä vir­taa an­ta­van au­ton moot­to­ria het­ken ai­kaa, jot­ta toi­sen au­ton tyh­jä ak­ku sai­si la­taus­vir­taa ja jän­ni­te-ero ak­ku­jen kes­ken hie­man ta­saan­tui­si.

4) sam­mu­ta vir­taa an­ta­van au­ton moot­to­ri ja käyn­nis­tä vir­taa tar­vit­se­van au­ton moot­to­ri

-    ir­ro­ta käyn­nis­tys­kaa­pe­lit va­ro­vas­ti joh­din ker­ral­laan.

 

Teks­ti: Har­ry Kuu­rio

Läh­de: Au­to­a­si Aka­te­mia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN