Varo – apukäynnistys voi tuhota autosi elektroniikkaa!

Apukäyn­nis­tys­virran antaminen pakkasessa hyytyneelle autolle saattaa koitua nykyaikaisen auton elekt­ro­niik­ka­jär­jes­tel­mälle kohtalokkaan kalliiksi. Hyvää tarkoittavan kanssa-autoilijan apu voi muuttua antajalleen tuhansien eurojen painajaiseksi.

Auto Bild.Uutiset

Apu­käyn­nis­tys­vir­ran an­ta­mi­nen pak­ka­ses­sa hyy­ty­neel­le au­tol­le saat­taa koi­tua ny­ky­ai­kai­sen au­ton elekt­ro­niik­ka­jär­jes­tel­mäl­le koh­ta­lok­kaan kal­liik­si. Hy­vää tar­koit­ta­van kans­sa-au­toi­li­jan apu voi muut­tua an­ta­jal­leen tu­han­sien eu­ro­jen pai­na­jai­sek­si.

Suu­rin ris­ki kal­liin va­hin­gon syn­ty­mi­seen on sil­loin, kun vir­taa an­ta­van au­ton moot­to­ri on käyn­nis­sä ja käyn­nis­tys­kaa­pe­lei­den toi­ses­sa pääs­sä ole­van au­ton moot­to­ria käyn­nis­te­tään. Tämä on juu­ri se pe­rin­tei­nen tapa, jol­la au­tol­le on vuo­sien var­rel­la to­tut­tu apu­vir­taa an­ta­maan.

Vaa­ra­na on, et­tä vir­taa an­ta­van au­ton la­taus­jär­jes­tel­mä yli­kuor­mit­tuu het­kel­li­ses­ti myös toi­sen au­ton tyh­jän akun la­taus­tar­pees­ta joh­tu­en.

Kun käyn­nis­tys­vir­taa vas­taa­not­ta­van au­ton moot­to­ri sit­ten käyn­nis­tyy, seu­raa jän­ni­te­piik­ki, joka käyn­nis­tys­kaa­pe­lei­den kaut­ta siir­tyy vir­taa an­ta­van au­ton jär­jes­tel­miin koh­ta­lok­kaal­la vir­ta­mää­räl­lä te­hos­tet­tu­na. Vir­taa an­ta­van au­ton täy­del­lä te­hol­la toi­mi­va ge­ne­raat­to­ri sää­tö­pii­rei­neen ei eh­di re­a­goi­da riit­tä­vän no­pe­as­ti la­taus­vir­ran tar­peen ro­mah­duk­seen.

Seu­rauk­se­na saat­taa pa­him­mas­sa ta­pauk­ses­sa apu­vir­taa an­ta­vas­ta au­tos­ta rik­koon­tuu elekt­ro­ni­sia oh­jain­lait­tei­ta use­am­man tu­han­nen eu­ron edes­tä. En­sim­mäi­se­nä vaa­ra­vyö­hyk­keel­lä ovat ener­gi­an­hal­lin­nan oh­jau­syk­sik­kö ja jois­sain ta­pauk­sis­sa myös elekt­ro­nii­kan sol­mu­koh­ta, ns. Ga­te­way-yk­sik­kö. Mi­kä­li näin pää­see käy­mään, ei kor­jaa­mo­tes­te­ril­lä suo­ri­tet­tu di­ag­noo­si­kut­su tuo­ta toi­vot­tua tu­los­ta; au­ton jär­jes­tel­mät py­sy­vät myk­ki­nä ja omis­ta­jal­le koi­tuu kus­tan­nuk­sia vau­ri­oi­tu­neen elekt­ro­nii­kan uu­si­mi­sen muo­dos­sa.

El­lei käy­tös­sä ole tois­ta, vir­ke­ää ak­kua tai start­ti­boos­te­ria, ja käyn­nis­tys­vir­taa jou­tuu kai­kes­ta huo­li­mat­ta an­ta­maan au­tos­ta, on vii­sain­ta teh­dä se näin:

1) kyt­ke käyn­nis­tys­kaa­pe­li akun mo­lem­piin na­poi­hin tai tar­koi­tus­ta var­ten va­rat­tui­hin kyt­ken­tä­pis­tei­siin vir­taa an­ta­vas­sa au­tos­sa.

2) kyt­ke käyn­nis­tys­kaa­pe­li vir­taa tar­vit­se­van au­ton pääs­sä akun plus­na­paan ja mii­nus­kaa­pe­li au­ton run­koon, esim. moot­to­ri­loh­koon tai etu­pään tek­nii­kan maa­doi­tus­pis­tee­seen.

3) käyn­nis­tä vir­taa an­ta­van au­ton moot­to­ri

-    käy­tä vir­taa an­ta­van au­ton moot­to­ria het­ken ai­kaa, jot­ta toi­sen au­ton tyh­jä ak­ku sai­si la­taus­vir­taa ja jän­ni­te-ero ak­ku­jen kes­ken hie­man ta­saan­tui­si.

4) sam­mu­ta vir­taa an­ta­van au­ton moot­to­ri ja käyn­nis­tä vir­taa tar­vit­se­van au­ton moot­to­ri

-    ir­ro­ta käyn­nis­tys­kaa­pe­lit va­ro­vas­ti joh­din ker­ral­laan.

 

Teks­ti: Har­ry Kuu­rio

Läh­de: Au­to­a­si Aka­te­mia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN