Uuden Volkswagen ID.7 -mallin lanseeraus tapahtuu tänä syksynä, ja ennakkomyynti on suunniteltu alkamaan kesällä.
Juha Peltonen
Volkswagen ID.7: Uudessa lippulaivassa jopa 700 kilometrin toimintamatka ja valtava polvitila takaistuimella
Uusi, täyssähköinen Volkswagen ID.7 lanseerataan syksyllä 2023. Malli on suunniteltu pitkille matkoille, ja alustavien mittauksien mukaan toimintamatkaa saadaan jopa 700 km. Auto Bild Suomi oli paikalla maailman ensiesittelyssä.
Volkswagen arvioi, että Euroopassa noin 80 % asiakkaille toimitetuista autoista tulee olemaan täyssähköisiä vuoteen 2030 mennessä.
Uusi Volkswagen ID.7 on yksi mittapaalu tällä matkalla kohti täyssähköistä tulevaisuutta. Volkswagen sähköistää tällä täyssähköisellä mallilla nyt myös pidemmät matkat.
Lähes viisimetrisen auton kori on aerodynaamisesti muotoiltu. Uuden, entistä energiatehokkaamman sähkömoottorin teho on 210 kW (286 hv).
Keulan ulkoreunoilla sijaitsevat ilmanottoaukot ohjaavat ilman läpi ja auton sivuille auton perää kohti kohdistetusti. Samalla ne luovat ilmaverhon, joka rauhoittaa ilmavirtaa auton sivuilla. Toimintamatkaa saadaan jopa 700 kilometriä.
Juha Peltonen
Uutta on myös Volkswagenin tähän mennessä suurin ajoakusto, jonka nettokapasiteetti on 86 kWh. Ensimmäiset WLTP-mittaukset ennustavat toimintamatkaksi jopa 700 kilometriä.
Juha Peltonen
Kattolinja laskee kohti auton perää, parantaen ilmanvastuskerrointa. Volkswagen ID.7:n ilmanvastuskerroin on noin 0,23 (varustelusta riippuen).
Juha Peltonen
Digitaalinen mittaristo on näyttävä.
Juha Peltonen
Kuljettaja pääsee nauttimaan myös uudesta, vakiovarusteisesta lisättyä todellisuutta käyttävästä tuulilasin heijastusnäytöstä (AR-HUD).
Juha Peltonen
Uudenlainen ohjaamokonsepti odottaa kuljettajaa: 15-tuumainen multimediajärjestelmän näyttö, uudet ilmastoinnin ohjausnäppäimet, jotka ovat aina näkyvissä multimediajärjestelmän näytön alareunassa, valaistut liukunäppäimet sekä vakiovarusteena oleva lisättyä todellisuutta käyttävä tuulilasin heijastusnäyttö (AR-HUD).
Juha Peltonen
Uutta on myös Volkswagenin tähän mennessä suurin ajoakusto, jonka nettokapasiteetti on 86 kWh. Ensimmäiset WLTP-mittaukset ennustavat toimintamatkaksi jopa 700 kilometriä.
Kuljettajaa ja matkustajia odottavat avarat sisätilat, sekä intuitiivinen ja nopeasti reagoiva, kokonaan uusi multimediajärjestelmä.
Kuljettaja pääse nauttimaan myös uudesta, vakiovarusteisesta lisättyä todellisuutta käyttävästä tuulilasin heijastusnäytöstä (AR-HUD).
Ylemmän keskikokoluokan täyssähköinen Volkswagen
Uusi Volkswagen ID.7 on 4 961 mm pitkä, 1 538 mm korkea, 1 862 mm leveä ja sen akseliväli on 2 966 mm. Tavaratilaa täyssähköinen sedan tarjoaa 532 litraa.
Elegantti, voimakas ja aerodynaaminen siluetti
Sedan-mallin tyypilliset muodot luovat aerodynaamisen etuosan ja kattolinjan, jotka molemmat helpottavat energiankulutuksen vähentämistä ja lisäävät toimintamatkaa.
Keulan ulkoreunoilla sijaitsevat ilmanottoaukot ohjaavat ilman läpi ja auton sivuille auton perää kohti kohdistetusti. Samalla ne luovat ilmaverhon, joka rauhoittaa ilmavirtaa auton sivuilla.
Kattolinja laskee kohti auton perää, parantaen ilmanvastuskerrointa. Volkswagen ID.7:n ilmanvastuskerroin on noin 0,23 (varustelusta riippuen).
Uusi ohjaamokonsepti ja vakiovarusteinen tuulilasin heijastusnäyttö
Uudenlainen ohjaamokonsepti odottaa kuljettajaa: 15-tuumainen multimediajärjestelmän näyttö, uudet ilmastoinnin ohjausnäppäimet, jotka ovat aina näkyvissä multimediajärjestelmän näytön alareunassa, valaistut liukunäppäimet sekä vakiovarusteena oleva lisättyä todellisuutta käyttävä tuulilasin heijastusnäyttö (AR-HUD).
Uusi ilmastointikonsepti
VW ID.7 voi erimerkiksi havaita kun kuljettaja lähestyy autoa avain mukanaan, ja aloittaa sisätilojen jäähdyttämisen kuumina kesäpäivinä tai lämmityksen kylminä talvipäivinä – jo ennen kuin kuljettaja on sisällä autossa.
Uudet ErgoActive-istuimet tarjoavat sekä kuljettajalle että etuistuimen matkustajalle erittäin korkean tason matkustusmukavuutta. Istuinversiosta riippuen valittavissa on sekä istuinten ilmastointi että hierontatoiminto. Ensimmäistä kertaa hierontatoiminto voidaan myös aktivoida vain joko jalkoihin tai selkään. Valittavissa on myös uusi panoraamakattoluukku älylasilla sekä Harman Kardon -äänentoistojärjestelmä.
Juha Peltonen
VW ID.7:n takaistuin tarjoaa hulppeasti polvitilaa. Takaovet avautuvat laajaan kulmaan.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Multimediajärjestelmä on täysin uudenlainen,
Juha Peltonen
Uudelleen suunnitellut älykkäät ilmastointiaukot kontrolloivat ilman virtausta ja liikkuvat dynaamisesti, jotta ilma saadaan jaettua nopeasti laajalle alueelle. Mikäli autossa on matkustajia, ilma voidaan suunnata suoraan vartaloon tai ohjata tuulettamaan sisätilaa epäsuorasti.
Nämä toiminnot ovat näkyvillä koko ajan uudella keskinäytöllä, ja ne voidaan aktivoida ja tallentaa yksilöllisesti jokaiselle käyttäjälle.
Erityiset pyynnöt voidaan aktivoida uudelleen kehitettyä puheohjausta käyttämällä. Mikäli käyttäjä sanoo ”Hei IDA, käteni ovat kylmät”, ID.7 vastaa laittamalla ohjauspyörän lämmityksen päälle. Samaan aikaan, lämmintä ilmavirtaa ohjataan kohti käsiä.
Uudenlaista ajomukavuutta
Uudet ErgoActive-istuimet tarjoavat sekä kuljettajalle että etuistuimen matkustajalle erittäin korkean tason matkustusmukavuutta. Istuinversiosta riippuen, valittavissa on sekä istuinten ilmastointi että hierontatoiminto.
Ensimmäistä kertaa hierontatoiminto voidaan myös aktivoida vain joko jalkoihin tai selkään. Valittavissa on myös uusi panoraamakattoluukku älylasilla sekä Harman Kardon -äänijärjestelmä.
Kaksi akkukokoa
Uuteen Volkswagen ID.7 -mallin on saatavilla kaksi akkukokoa: Pro 77 kWh (bruttokapasiteetti 82 kWh), jonka maksimilatauskapasiteetti on 170 kW.
Myöhemmin saataville tulle myös isompi 86 kWh (bruttokapasiteetti 91 kWh) akku, jonka maksimilatauskapasiteetti on 200 kW.
Uusi, entistä energiatehokkaampi sähkömoottori
Uusi Volkswagen ID.7 lanseerataan kahtena eri akkuversiona – Pro ja Pro S – ja ensimmäistä kertaa MEB-alustarakenteeseen perustuva malli saa sähkömoottorin, joka on Volkswagenin uudelleen kehittämä.
Järjestelmä sisältää 210 kW (286 hv) sähkömoottorin (kestomagneettisynkroninen moottori), kaksivaiheisen 1-vaihteisen vaihteiston ja invertterin (teho- ja hallintaelektroniikka).
Uusi lämmönhallintajärjestelmä
Volkswagen ID.7 saapuu markkinoille uudella lämmönhallintajärjestelmällä varustettuna. Auto lämmittää akun ennen latausasemalle saapumista. Toiminto menee päälle automaattisesti, mikäli reittisuunnittelu on aktivoitu.
Akun esilämmitys on mahdollista aktivoida myös manuaalisesti multimediajärjestelmässä sijaitsevasta painikkeesta.
Viimeisimmän sukupolven kuljettaja avustavat järjestelmät
Volkswagenin Travel Assist parviälytoiminnolla avustaa osittain automatisoitua ajamista. Esimerkiksi moottoritiellä se avustaa sekä poikittais- että pitkittäissuuntaisesti yli 90 km/h nopeuksissa ja se avustaa myös kaistanvaihdossa.
Uusi, muistitoiminnolla varustettu Park Assist Pro avustaa pysäköinnissä ja mahdollistaa pysäköinnin myös älypuhelimen sovelluksen avulla (lisävaruste).
Valmistettu Saksassa – lanseeraus syksyllä 2023
Uusi Volkswagen ID.7 valmistetaan Saksassa, Emdenin tehtaalla. Volkswagen on investoinut yli miljardi euroa muuttaessaan tehtaan täyssähköisten mallien tuotantoa varten.
Uuden Volkswagen ID.7 -mallin lanseeraus tapahtuu tänä syksynä, ja ennakkomyynti on suunniteltu alkamaan kesällä.
Volkswagen-lehdistötiedote / Juha Peltonen, Kuvat Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autoala jyrähtää – autokannan ennätyksellinen ikääntyminen saatava poikki
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Renault 5 E-Tech electric on Car of The Year 2025 -voittaja
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Yksityisteiden liikenneturvallisuus herättää kysymyksiä järkyttävän liikenneonnettomuuden jälkeen
Yllättävän moni ajaa talvella vaarallisella autolla
Nämä käytetyt autot kävivät kaupaksi vuonna 2024
K-Auton käytettyjen autojen kauppa kävi viime vuonna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kaiutin Mundorf-päivityksellä
Linnin kurkivarsi
Suomen kaunein koti 2024 -kisan finalisteilla on kakkoskotina viehkeä kaksio Helsingissä
Desibelejä tuplabassosta
Cd-soitin satasella
PMC:ltä uusi Prophecy-kaiutinsarja
Nelisolutorvi 12-tuuman bassoäänisellä
Benny Audion tarusankari
5500 wattia 4 ohmiin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autoala jyrähtää – autokannan ennätyksellinen ikääntyminen saatava poikki
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Renault 5 E-Tech electric on Car of The Year 2025 -voittaja
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autoala jyrähtää – autokannan ennätyksellinen ikääntyminen saatava poikki
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Renault 5 E-Tech electric on Car of The Year 2025 -voittaja
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Yksityisteiden liikenneturvallisuus herättää kysymyksiä järkyttävän liikenneonnettomuuden jälkeen
Yllättävän moni ajaa talvella vaarallisella autolla
Nämä käytetyt autot kävivät kaupaksi vuonna 2024
K-Auton käytettyjen autojen kauppa kävi viime vuonna
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI