Uusi Volkswagen Multivan lanseerataan Suomessa sekä normaalina että pitkänä versiona alkuvuodesta 2022.

Uusi Volkswagen Multivan lanseerataan Suomessa sekä normaalina että pitkänä versiona alkuvuodesta 2022.

Volkswagen

Volkswagen Multivan: Uusin sukupolvi lanseerattiin

VW Multivanin saa nyt ensimmäistä kertaa ladattavana hybridinä. Suomessa uusi Multivan lanseerataan sekä normaalina että pitkänä versiona alkuvuodesta 2022.

Auto Bild.Uutiset

Volks­wa­gen Hyö­ty­au­tot esit­te­li maa­il­ma­nen­si-il­las­sa tors­tai­na 10.6. uu­sim­man su­ku­pol­ven Mul­ti­va­nin, joka pe­rus­tuu täy­sin uu­teen kon­sep­tiin. Mul­ti­van pe­rus­tuu nyt en­sim­mäis­tä ker­taa MQB-alus­ta­ra­ken­tee­seen. Tek­ni­ses­sä mie­les­sä ote­taan suu­ri edis­ty­sas­kel, sil­lä mal­lis­toon tu­lee myös la­dat­ta­va hyb­ri­di.

Näin uu­del­la Mul­ti­va­nil­la voi ajaa pai­kal­li­ses­ti pääs­töt­tö­mäs­ti, täy­sin säh­köl­lä.

VW Mul­ti­va­nis­sa on myös uu­den su­ku­pol­ven kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät, toi­min­to-oh­jai­met ja in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä. Myös tör­mäys­tur­val­li­suut­ta ko­la­ri­ti­lan­teis­sa on pa­ran­net­tu. Mul­ti­va­nia on val­mis­tet­tu yli 70 vuot­ta ja sen ai­nut­laa­tui­sia piir­tei­tä on pa­ran­net­tu uu­teen su­ku­pol­veen. Sel­keä su­ku­lai­suus­suh­de edel­li­siin su­ku­pol­viin on kui­ten­kin edel­leen näh­tä­vis­sä.

Volkswagen

VW Mul­ti­va­nin seit­se­mäs su­ku­pol­vi vie Volks­wa­gen Hyö­ty­au­tot uu­teen ai­ka­kau­teen. Uut­ta ai­ka­kaut­ta mää­rit­tää säh­köis­ty­mi­nen ja osit­tain au­to­ma­ti­soi­tu aja­mi­nen.

Tu­le­vai­suus ra­ken­tuu kol­men pi­la­rin ym­pä­ril­le: uu­si Mul­ti­van, Trans­por­ter 6.1 -mal­lis­to sekä vuon­na 2022 mark­ki­noil­le tu­le­va ID.BUZZ.

Jo­kai­sel­la näil­lä kol­mel­la on pe­rus­ta­van­laa­tui­sen tär­keä roo­li: Trans­por­ter ja Ca­ra­vel­le -mal­lien pa­ket­ti­au­to­ver­si­ot muo­dos­ta­vat kau­pal­li­sen mal­lis­ton ja Ca­li­for­nia-mal­lis­tot puo­les­taan ret­kei­ly­au­to­jen pe­rus­tan.

Elä­män­ta­pa-au­to ID.BUZZ sekä sen pa­ket­ti­au­to­ver­sio ID.BUZZ Car­go, joka on suun­ni­tel­tu kau­pun­ki­o­lo­suh­tei­siin, val­loit­ta­vat tu­le­vai­suu­des­sa mark­ki­noi­ta täys­säh­köi­si­nä ver­si­oi­na.

Uu­si Mul­ti­van ot­taa nyt roo­lin­sa erit­täin mo­ni­käyt­töi­se­nä mal­li­na, ja en­sim­mäis­tä ker­taa se tu­lee saa­ta­vil­le myös la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­nä. Uu­si Mul­ti­van tar­jo­aa pai­kal­li­ses­ti pääs­tö­tön­tä ajoa, pel­käl­lä säh­köl­lä, ja sa­maan ai­kaan sen ko­ko­nais­toi­min­ta­mat­ka te­kee sii­tä ide­aa­lin mat­ka­kump­pa­nin myös pi­dem­mil­le mat­koil­le.

Jopa 4 053 lit­ran ta­va­ra­ti­la luo mah­dol­li­suu­den kul­jet­taa myös isom­pia ur­hei­lu­vä­li­nei­tä ja sen 2 000 kg ve­to­ky­ky luo li­sää vaih­to­eh­to­ja ta­va­roi­den kul­jet­ta­mi­sel­le. Uu­den Mul­ti­va­nin lan­see­raus ta­pah­tuu Suo­mes­sa al­ku­vuo­des­ta 2022.

Kol­me va­rus­te­ta­soa

VW Mul­ti­van saa­puu mark­ki­noil­le kol­mel­la eri va­rus­te­lu­ta­sol­la: Mul­ti­van, Life tai Style – ja on saa­ta­vil­la mak­si­mis­saan seit­se­män­paik­kai­se­na.

Volkswagen

VW Mul­ti­van on suun­ni­tel­tu eri­tyi­ses­ti per­heil­le ja ak­tii­vi­sil­le har­ras­ta­jil­le, jot­ka tar­vit­se­vat pal­jon ti­laa – täy­sin uu­si is­tuin­jär­jes­tel­mä ja ti­la­va ta­va­ra­ti­la ovat nyt en­tis­tä hel­pom­min muo­kat­ta­vis­sa. Li­sää ti­laa on myös saa­ta­vil­la pi­dem­män mal­li­ver­si­on muo­dos­sa, joka tu­lee saa­ta­vil­le nor­maa­li­pi­tui­sen ver­si­on rin­nal­le.

La­dat­ta­va hyb­ri­di

Yk­si tär­keim­mis­tä te­ki­jöis­tä suun­nit­te­li­joi­den pöy­däl­lä oli tuo­da uu­si Mul­ti­van mark­ki­noil­le myös la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­nä. La­dat­ta­van hyb­ri­din etu­na on pai­kal­li­ses­ti pääs­tö­tön ajo pel­käl­lä säh­köl­lä esi­mer­kik­si kau­pun­ki­a­lu­eil­la, ja sa­mal­la ben­sii­ni­moot­to­rin tuo­ma ko­ko­nais­toi­min­ta­mat­ka pi­dem­mil­le mat­koil­le.

Uu­den Mul­ti­va­nin la­dat­ta­va hyb­ri­di kul­kee tu­le­vai­suu­des­sa ni­mel­lä Mul­ti­van eHyb­rid ja sen säh­kö­moot­to­rin ja ben­sii­ni­moot­to­rin yh­teis­te­ho on 160 kW (218 hv), mak­si­mi­vään­tö 350 Nm. Säh­kö­moot­to­rin teho on 85 kW (116 hv) ja TSI-ben­sii­ni­moot­to­rin teho 110 kW (150 hv).

Uu­den Mul­ti­va­nin säh­kö­moot­to­rin ener­gi­a­si­säl­tö on 13 kWh, jol­loin pel­käl­lä säh­köl­lä voi­daan ajaa tyy­pil­li­set päi­vit­täi­set ajo­mat­kat. Uu­den Mul­ti­va­nin la­dat­ta­va hyb­ri­di käyn­nis­tyy ai­na kun mah­dol­lis­ta EV-ti­las­sa, ja si­ten ly­hy­et mat­kat on help­po ajaa pel­käl­lä säh­köl­lä.

Säh­köl­lä ajet­ta­es­sa la­dat­ta­van hyb­ri­din ta­lou­del­li­nen TSI-ben­sii­ni­moot­to­ri puut­tuu pe­liin vas­ta yli 130 km/h no­peuk­sis­sa tai riip­pu­en akun va­raus­ta­sos­ta.

Muut voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­dot

La­dat­ta­van hyb­ri­din rin­nal­le uu­si etu­ve­toi­nen Mul­ti­van tu­lee saa­ta­vil­le myös kah­del­la eri­te­hoi­sel­la, ne­li­sy­lin­te­ri­sel­lä, polt­to­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu­na – te­ho­luo­kis­sa 100 kW (136 hv) ja 150 kW (204 hv).

Pie­nem­män TSI-ben­sii­ni­moot­to­rin mak­si­mi­vään­tö on 220 Nm ja te­hok­kaam­man puo­les­taan 320 Nm. Myö­hem­min va­li­koi­ma täy­den­tyy ne­li­sy­lin­te­ri­sel­lä TDI-die­sel­moot­to­ril­la, te­ho­luo­kal­taan 110 kW (150 hv).

DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­to

Uu­den Mul­ti­va­nin kaik­ki moot­to­ri­vaih­to­eh­dot on va­rus­tet­tu DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la. Uu­si 6-vaih­tei­nen DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­to on ke­hi­tet­ty eri­tyi­ses­ti la­dat­ta­vaan hyb­ri­diin. Pe­rin­tei­sis­sä TSI-ben­sii­ni­moot­to­ri- ja TDI-die­sel­moot­to­ri­ver­si­ois­sa on käy­tös­sä 7-vaih­tei­nen DSG-au­to­mat­ti­vaih­teis­to.

Volkswagen

VW Mul­ti­va­nis­sa on nyt myös en­si ker­taa Shift-by-Wire -tek­niik­ka, jol­loin vaih­teen­va­lit­sin ei ole enää me­kaa­ni­ses­ti yh­tey­des­sä vaih­teis­toon, vaan vaih­teet vaih­de­taan elekt­ro­ni­ses­ti. Myös it­se vaih­teen­va­lit­sin on muo­toil­tu uu­del­leen.

Osit­tain au­to­maat­tis­ta aja­mis­ta

Uu­des­sa Mul­ti­va­nis­sa on myös ai­kai­sem­paa enem­män kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä – va­lit­ta­vis­sa on yli 20 eri­lais­ta jär­jes­tel­mää. Va­ki­o­va­rus­tee­na ovat mm. ym­pä­ris­tön­val­von­ta­jär­jes­tel­mä Front As­sist hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­nol­la, uu­si kään­ty­mi­sa­vus­tin, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus, kais­tan­pi­to­a­vus­tin Lane As­sist sekä va­ki­o­no­peu­den­sää­din.

En­sim­mäis­tä ker­taa saa­ta­vil­la on myös Volks­wa­ge­nin osit­tain au­to­maat­tis­ta aja­mis­ta tu­ke­va IQ.DRIVE Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä. Mi­kä­li kul­jet­ta­ja ha­lu­aa, uu­dis­tu­nut Mul­ti­van voi avus­taa oh­jauk­ses­sa, jar­rut­ta­mi­ses­sa ja kiih­dy­tyk­sis­sä ai­na 210 km/h no­peu­teen saak­ka.

Mi­tat

Mul­ti­va­nin mit­ta­suh­teet ovat myös muut­tu­neet. Ver­rat­tu­na edel­tä­jään­sä, se on nyt sekä pi­dem­pi et­tä le­ve­äm­pi. Sa­maan ai­kaan au­to ei ole yh­tä kor­kea kuin ai­kai­sem­min mut­ta pään­ti­las­ta ei ole jou­dut­tu luo­pu­maan – esi­mer­kik­si pa­no­raa­ma­kat­to­luu­kun kans­sa, pään­ti­laa on jopa ai­kai­sem­paa enem­män.

Uu­si Mul­ti­van on 1 941 mm (+37 mm) le­veä, 4 973 mm (+69 mm) pit­kä ja 1 903 mm (-47 mm) kor­kea. Sen ak­se­li­vä­li on 3 124 mm (+124 mm). Mul­ti­van tu­lee saa­ta­vil­le myös pit­kä­nä ver­si­o­na, jol­loin sen pi­tuus pus­ku­ris­ta pus­ku­riin on 5 173 mm (-131 mm) – ak­se­lin­vä­lin ol­les­sa sama.

Ta­va­ra­ti­laa nor­maa­li­mit­tai­ses­sa ver­si­os­sa on 469 lit­raa (kol­man­nen is­tuin­ri­vin ta­ka­na). Mi­kä­li ta­va­ra­ti­laa käy­te­tään toi­seen is­tuin­ri­viin saak­ka ta­va­ra­ti­la kas­vaa 1 844 lit­raan (pa­no­raa­ma­kat­to­luu­kun kans­sa 1 850 lit­raa). Mi­kä­li koko ta­va­ra­ti­la ai­na en­sim­mäi­seen is­tuin­ri­viin saak­ka on käy­tös­sä, ti­laa on 3 672 lit­raa. Pi­dem­män mal­li­ver­si­on koh­dal­la lu­vut ovat 763, 2 171 ja 4 005 lit­raa (pa­no­raa­ma­kat­to­luu­kun kans­sa 4 053 lit­raa).

Ka­ris­maat­tis­ta muo­toi­lua ja uu­sia omi­nai­suuk­sia

Uu­den su­ku­pol­ven Mul­ti­va­nin muo­toi­lu on uu­den­lais­ta mut­ta sa­mal­la se on tun­nis­tet­ta­vis­sa edel­li­sis­tä su­ku­pol­vis­ta. Esi­mer­kik­si au­ton si­vu­lin­jat on sa­man­kal­tai­set kuin T3-mal­lis­sa. Mi­kä­li uu­den Mul­ti­va­nin ti­laa kak­si­vä­ri­se­nä, si­vu­lin­jan ko­ros­tuk­sen huo­maa en­tis­tä sel­vem­min. Uu­des­sa Mul­ti­va­nis­sa on myös ele­ment­te­jä T4-su­ku­pol­ves­ta, ku­ten ko­ne­pel­lin muo­toi­lu.

Uu­si Mul­ti­van ei ole uu­dis­tu­nut pel­käs­tään ul­koa vaan myös si­säl­lä on teh­ty uu­dis­tuk­sia. Uu­den­lai­nen oh­jaa­mo – 10,25” di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja 10” kos­ke­tus­näy­töl­lä va­rus­tet­tu Re­a­dy 2 Dis­co­ver -in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä. Useim­mat toi­min­not nyt ovat di­gi­taa­li­sia ja toi­mi­vat kos­ke­tus­näp­päi­mis­töl­lä.

Uu­si VW Mul­ti­van on suun­ni­tel­tu myös tek­ni­ses­ti uu­del­leen. En­sim­mäis­tä ker­taa käy­tös­sä on mm. säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku Ea­sy Open & Close -toi­min­nol­la.

Uu­te­na omi­nai­suu­te­na saa­ta­vil­le tu­lee si­vuo­vi, joka voi­daan ava­ta sa­mal­la ta­val­la – tar­vi­taan vain ja­lan hei­lu­tus. Ovet voi­daan ava­ta myös si­sä­puo­lel­ta pe­rin­tei­sem­min nap­pia pai­na­mal­la. Toi­nen uu­si omi­nai­suus on IQ.LIGHT-led-mat­rii­si­a­jo­va­lot, jot­ka voi ti­la­ta li­sä­va­rus­tee­na, va­ki­o­va­rus­teis­ten led-ajo­va­lo­jen ti­lal­le. Li­säk­si kai­kis­sa mal­li­ver­si­ois­sa on led-ta­ka­va­lot va­ki­o­va­rus­tee­na.

Uu­teen Mul­ti­va­niin on myös saa­ta­vil­la kak­si­o­sai­nen pa­no­raa­ma­kat­to­luuk­ku. Sen lasi on pääl­lys­tet­tyä la­mi­noi­tua tur­va­la­sia, joka vä­hen­tää au­rin­gon läm­pö­sä­tei­lyä 44 %. Etuo­sas­sa se on 913 mm le­veä ja 403 mm pit­kä, ja toi­sen is­tuin­ri­vin koh­dal­la le­veys on 900-910 mm ja pi­tuus 1 284 mm.

Uu­si kis­ko­jär­jes­tel­mä

VW Mul­ti­va­nis­sa ei ole kos­kaan ol­lut kes­ki­kon­so­lia, mut­ta pöy­tä on ol­lut saa­ta­vil­la kaik­kiin mal­lei­hin. Nyt nämä kak­si on uu­del­leen­suun­ni­tel­tu ja yh­dis­tet­ty.

Uu­si, mo­ni­käyt­töi­nen pöy­tä on in­teg­roi­tu myös uu­del­leen suun­ni­tel­tuun is­tuin­ten kis­ko­jär­jes­tel­mään. Uu­den in­no­va­tii­vi­sen lu­ki­tus­jär­jes­tel­män an­si­os­ta, pöy­tää voi­daan käyt­tää joko kes­ki­kon­so­lis­sa kul­jet­ta­jan ja etuis­tui­men vä­lis­sä tai au­ki tai­tet­tu­na pöy­tä­nä mu­ki­pi­ti­mi­neen ja säi­ly­tys­ti­loi­neen toi­sel­la ja kol­man­nel­la is­tuin­ri­vil­lä.

VW Mul­ti­van on ai­na ol­lut ti­lan käy­tön mo­ni­tai­tu­ri. Uu­des­sa Mul­ti­va­nis­sa on ti­lan­käyt­tö vie­ty jäl­leen as­tet­ta pi­dem­mäl­le. Uu­te­na on kol­man­nen ri­vin yk­sit­täi­set is­tui­met – yh­te­näi­nen ta­kais­tuin on pois­tu­nut. Li­säk­si sekä toi­sen et­tä kol­man­nen ri­vin is­tui­met on tai­tet­ta­vis­sa alas ja ne ovat jopa 25 % le­ve­äm­mät kuin en­nen – riip­pu­en is­tui­men pai­kas­ta mat­kus­ta­mos­sa, is­tui­men pai­no on 23-29 kg:n vä­lis­sä.

Nyt is­tui­met on hel­pom­pi pois­taa ko­ko­naan tai muo­ka­ta nii­den paik­kaa au­ton si­säl­lä, näin esi­mer­kik­si is­tui­met voi­daan pi­tää vain au­ton yh­del­lä si­vul­la, jol­loin myös pi­dem­pien ta­va­roi­den ja esi­nei­den ku­ten pol­ku­pyö­rien kul­jet­ta­mi­nen hel­pot­tuu. Ta­ka­o­sas­sa is­tui­mia voi ol­la mak­si­mis­saan vii­si. Kis­ko­jär­jes­tel­mä on myös säh­köis­tet­ty, jol­loin ulom­piin is­tui­miin on saa­ta­vil­la läm­mi­tys.

Suo­mes­sa uu­den Mul­ti­van-mal­lis­ton hin­nas­tot, li­sä­va­rus­te­hin­nas­tot ja va­rus­te­lu­ver­si­ot jul­kais­taan myö­hem­min syk­syl­lä 2021.

Uu­si Volks­wa­gen Mul­ti­van lan­see­ra­taan Suo­mes­sa sekä nor­maa­li­na et­tä pit­kä­nä ver­si­o­na al­ku­vuo­des­ta 2022.

Volks­wa­gen-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU