Uusi Volkswagen Multivan lanseerataan Suomessa sekä normaalina että pitkänä versiona alkuvuodesta 2022.

Uusi Volkswagen Multivan lanseerataan Suomessa sekä normaalina että pitkänä versiona alkuvuodesta 2022.

Volkswagen

Volkswagen Multivan: Uusin sukupolvi lanseerattiin

VW Multivanin saa nyt ensimmäistä kertaa ladattavana hybridinä. Suomessa uusi Multivan lanseerataan sekä normaalina että pitkänä versiona alkuvuodesta 2022.

Auto Bild.Uutiset

Volks­wa­gen Hyö­ty­au­tot esit­te­li maa­il­ma­nen­si-il­las­sa tors­tai­na 10.6. uu­sim­man su­ku­pol­ven Mul­ti­va­nin, joka pe­rus­tuu täy­sin uu­teen kon­sep­tiin. Mul­ti­van pe­rus­tuu nyt en­sim­mäis­tä ker­taa MQB-alus­ta­ra­ken­tee­seen. Tek­ni­ses­sä mie­les­sä ote­taan suu­ri edis­ty­sas­kel, sil­lä mal­lis­toon tu­lee myös la­dat­ta­va hyb­ri­di.

Näin uu­del­la Mul­ti­va­nil­la voi ajaa pai­kal­li­ses­ti pääs­töt­tö­mäs­ti, täy­sin säh­köl­lä.

VW Mul­ti­va­nis­sa on myös uu­den su­ku­pol­ven kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät, toi­min­to-oh­jai­met ja in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä. Myös tör­mäys­tur­val­li­suut­ta ko­la­ri­ti­lan­teis­sa on pa­ran­net­tu. Mul­ti­va­nia on val­mis­tet­tu yli 70 vuot­ta ja sen ai­nut­laa­tui­sia piir­tei­tä on pa­ran­net­tu uu­teen su­ku­pol­veen. Sel­keä su­ku­lai­suus­suh­de edel­li­siin su­ku­pol­viin on kui­ten­kin edel­leen näh­tä­vis­sä.

Volkswagen

VW Mul­ti­va­nin seit­se­mäs su­ku­pol­vi vie Volks­wa­gen Hyö­ty­au­tot uu­teen ai­ka­kau­teen. Uut­ta ai­ka­kaut­ta mää­rit­tää säh­köis­ty­mi­nen ja osit­tain au­to­ma­ti­soi­tu aja­mi­nen.

Tu­le­vai­suus ra­ken­tuu kol­men pi­la­rin ym­pä­ril­le: uu­si Mul­ti­van, Trans­por­ter 6.1 -mal­lis­to sekä vuon­na 2022 mark­ki­noil­le tu­le­va ID.BUZZ.

Jo­kai­sel­la näil­lä kol­mel­la on pe­rus­ta­van­laa­tui­sen tär­keä roo­li: Trans­por­ter ja Ca­ra­vel­le -mal­lien pa­ket­ti­au­to­ver­si­ot muo­dos­ta­vat kau­pal­li­sen mal­lis­ton ja Ca­li­for­nia-mal­lis­tot puo­les­taan ret­kei­ly­au­to­jen pe­rus­tan.

Elä­män­ta­pa-au­to ID.BUZZ sekä sen pa­ket­ti­au­to­ver­sio ID.BUZZ Car­go, joka on suun­ni­tel­tu kau­pun­ki­o­lo­suh­tei­siin, val­loit­ta­vat tu­le­vai­suu­des­sa mark­ki­noi­ta täys­säh­köi­si­nä ver­si­oi­na.

Uu­si Mul­ti­van ot­taa nyt roo­lin­sa erit­täin mo­ni­käyt­töi­se­nä mal­li­na, ja en­sim­mäis­tä ker­taa se tu­lee saa­ta­vil­le myös la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­nä. Uu­si Mul­ti­van tar­jo­aa pai­kal­li­ses­ti pääs­tö­tön­tä ajoa, pel­käl­lä säh­köl­lä, ja sa­maan ai­kaan sen ko­ko­nais­toi­min­ta­mat­ka te­kee sii­tä ide­aa­lin mat­ka­kump­pa­nin myös pi­dem­mil­le mat­koil­le.

Jopa 4 053 lit­ran ta­va­ra­ti­la luo mah­dol­li­suu­den kul­jet­taa myös isom­pia ur­hei­lu­vä­li­nei­tä ja sen 2 000 kg ve­to­ky­ky luo li­sää vaih­to­eh­to­ja ta­va­roi­den kul­jet­ta­mi­sel­le. Uu­den Mul­ti­va­nin lan­see­raus ta­pah­tuu Suo­mes­sa al­ku­vuo­des­ta 2022.

Kol­me va­rus­te­ta­soa

VW Mul­ti­van saa­puu mark­ki­noil­le kol­mel­la eri va­rus­te­lu­ta­sol­la: Mul­ti­van, Life tai Style – ja on saa­ta­vil­la mak­si­mis­saan seit­se­män­paik­kai­se­na.

Volkswagen

VW Mul­ti­van on suun­ni­tel­tu eri­tyi­ses­ti per­heil­le ja ak­tii­vi­sil­le har­ras­ta­jil­le, jot­ka tar­vit­se­vat pal­jon ti­laa – täy­sin uu­si is­tuin­jär­jes­tel­mä ja ti­la­va ta­va­ra­ti­la ovat nyt en­tis­tä hel­pom­min muo­kat­ta­vis­sa. Li­sää ti­laa on myös saa­ta­vil­la pi­dem­män mal­li­ver­si­on muo­dos­sa, joka tu­lee saa­ta­vil­le nor­maa­li­pi­tui­sen ver­si­on rin­nal­le.

La­dat­ta­va hyb­ri­di

Yk­si tär­keim­mis­tä te­ki­jöis­tä suun­nit­te­li­joi­den pöy­däl­lä oli tuo­da uu­si Mul­ti­van mark­ki­noil­le myös la­dat­ta­va­na hyb­ri­di­nä. La­dat­ta­van hyb­ri­din etu­na on pai­kal­li­ses­ti pääs­tö­tön ajo pel­käl­lä säh­köl­lä esi­mer­kik­si kau­pun­ki­a­lu­eil­la, ja sa­mal­la ben­sii­ni­moot­to­rin tuo­ma ko­ko­nais­toi­min­ta­mat­ka pi­dem­mil­le mat­koil­le.

Uu­den Mul­ti­va­nin la­dat­ta­va hyb­ri­di kul­kee tu­le­vai­suu­des­sa ni­mel­lä Mul­ti­van eHyb­rid ja sen säh­kö­moot­to­rin ja ben­sii­ni­moot­to­rin yh­teis­te­ho on 160 kW (218 hv), mak­si­mi­vään­tö 350 Nm. Säh­kö­moot­to­rin teho on 85 kW (116 hv) ja TSI-ben­sii­ni­moot­to­rin teho 110 kW (150 hv).

Uu­den Mul­ti­va­nin säh­kö­moot­to­rin ener­gi­a­si­säl­tö on 13 kWh, jol­loin pel­käl­lä säh­köl­lä voi­daan ajaa tyy­pil­li­set päi­vit­täi­set ajo­mat­kat. Uu­den Mul­ti­va­nin la­dat­ta­va hyb­ri­di käyn­nis­tyy ai­na kun mah­dol­lis­ta EV-ti­las­sa, ja si­ten ly­hy­et mat­kat on help­po ajaa pel­käl­lä säh­köl­lä.

Säh­köl­lä ajet­ta­es­sa la­dat­ta­van hyb­ri­din ta­lou­del­li­nen TSI-ben­sii­ni­moot­to­ri puut­tuu pe­liin vas­ta yli 130 km/h no­peuk­sis­sa tai riip­pu­en akun va­raus­ta­sos­ta.

Muut voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­dot

La­dat­ta­van hyb­ri­din rin­nal­le uu­si etu­ve­toi­nen Mul­ti­van tu­lee saa­ta­vil­le myös kah­del­la eri­te­hoi­sel­la, ne­li­sy­lin­te­ri­sel­lä, polt­to­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu­na – te­ho­luo­kis­sa 100 kW (136 hv) ja 150 kW (204 hv).

Pie­nem­män TSI-ben­sii­ni­moot­to­rin mak­si­mi­vään­tö on 220 Nm ja te­hok­kaam­man puo­les­taan 320 Nm. Myö­hem­min va­li­koi­ma täy­den­tyy ne­li­sy­lin­te­ri­sel­lä TDI-die­sel­moot­to­ril­la, te­ho­luo­kal­taan 110 kW (150 hv).

DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­to

Uu­den Mul­ti­va­nin kaik­ki moot­to­ri­vaih­to­eh­dot on va­rus­tet­tu DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la. Uu­si 6-vaih­tei­nen DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­to on ke­hi­tet­ty eri­tyi­ses­ti la­dat­ta­vaan hyb­ri­diin. Pe­rin­tei­sis­sä TSI-ben­sii­ni­moot­to­ri- ja TDI-die­sel­moot­to­ri­ver­si­ois­sa on käy­tös­sä 7-vaih­tei­nen DSG-au­to­mat­ti­vaih­teis­to.

Volkswagen

VW Mul­ti­va­nis­sa on nyt myös en­si ker­taa Shift-by-Wire -tek­niik­ka, jol­loin vaih­teen­va­lit­sin ei ole enää me­kaa­ni­ses­ti yh­tey­des­sä vaih­teis­toon, vaan vaih­teet vaih­de­taan elekt­ro­ni­ses­ti. Myös it­se vaih­teen­va­lit­sin on muo­toil­tu uu­del­leen.

Osit­tain au­to­maat­tis­ta aja­mis­ta

Uu­des­sa Mul­ti­va­nis­sa on myös ai­kai­sem­paa enem­män kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä – va­lit­ta­vis­sa on yli 20 eri­lais­ta jär­jes­tel­mää. Va­ki­o­va­rus­tee­na ovat mm. ym­pä­ris­tön­val­von­ta­jär­jes­tel­mä Front As­sist hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­nol­la, uu­si kään­ty­mi­sa­vus­tin, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus, kais­tan­pi­to­a­vus­tin Lane As­sist sekä va­ki­o­no­peu­den­sää­din.

En­sim­mäis­tä ker­taa saa­ta­vil­la on myös Volks­wa­ge­nin osit­tain au­to­maat­tis­ta aja­mis­ta tu­ke­va IQ.DRIVE Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä. Mi­kä­li kul­jet­ta­ja ha­lu­aa, uu­dis­tu­nut Mul­ti­van voi avus­taa oh­jauk­ses­sa, jar­rut­ta­mi­ses­sa ja kiih­dy­tyk­sis­sä ai­na 210 km/h no­peu­teen saak­ka.

Mi­tat

Mul­ti­va­nin mit­ta­suh­teet ovat myös muut­tu­neet. Ver­rat­tu­na edel­tä­jään­sä, se on nyt sekä pi­dem­pi et­tä le­ve­äm­pi. Sa­maan ai­kaan au­to ei ole yh­tä kor­kea kuin ai­kai­sem­min mut­ta pään­ti­las­ta ei ole jou­dut­tu luo­pu­maan – esi­mer­kik­si pa­no­raa­ma­kat­to­luu­kun kans­sa, pään­ti­laa on jopa ai­kai­sem­paa enem­män.

Uu­si Mul­ti­van on 1 941 mm (+37 mm) le­veä, 4 973 mm (+69 mm) pit­kä ja 1 903 mm (-47 mm) kor­kea. Sen ak­se­li­vä­li on 3 124 mm (+124 mm). Mul­ti­van tu­lee saa­ta­vil­le myös pit­kä­nä ver­si­o­na, jol­loin sen pi­tuus pus­ku­ris­ta pus­ku­riin on 5 173 mm (-131 mm) – ak­se­lin­vä­lin ol­les­sa sama.

Ta­va­ra­ti­laa nor­maa­li­mit­tai­ses­sa ver­si­os­sa on 469 lit­raa (kol­man­nen is­tuin­ri­vin ta­ka­na). Mi­kä­li ta­va­ra­ti­laa käy­te­tään toi­seen is­tuin­ri­viin saak­ka ta­va­ra­ti­la kas­vaa 1 844 lit­raan (pa­no­raa­ma­kat­to­luu­kun kans­sa 1 850 lit­raa). Mi­kä­li koko ta­va­ra­ti­la ai­na en­sim­mäi­seen is­tuin­ri­viin saak­ka on käy­tös­sä, ti­laa on 3 672 lit­raa. Pi­dem­män mal­li­ver­si­on koh­dal­la lu­vut ovat 763, 2 171 ja 4 005 lit­raa (pa­no­raa­ma­kat­to­luu­kun kans­sa 4 053 lit­raa).

Ka­ris­maat­tis­ta muo­toi­lua ja uu­sia omi­nai­suuk­sia

Uu­den su­ku­pol­ven Mul­ti­va­nin muo­toi­lu on uu­den­lais­ta mut­ta sa­mal­la se on tun­nis­tet­ta­vis­sa edel­li­sis­tä su­ku­pol­vis­ta. Esi­mer­kik­si au­ton si­vu­lin­jat on sa­man­kal­tai­set kuin T3-mal­lis­sa. Mi­kä­li uu­den Mul­ti­va­nin ti­laa kak­si­vä­ri­se­nä, si­vu­lin­jan ko­ros­tuk­sen huo­maa en­tis­tä sel­vem­min. Uu­des­sa Mul­ti­va­nis­sa on myös ele­ment­te­jä T4-su­ku­pol­ves­ta, ku­ten ko­ne­pel­lin muo­toi­lu.

Uu­si Mul­ti­van ei ole uu­dis­tu­nut pel­käs­tään ul­koa vaan myös si­säl­lä on teh­ty uu­dis­tuk­sia. Uu­den­lai­nen oh­jaa­mo – 10,25” di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja 10” kos­ke­tus­näy­töl­lä va­rus­tet­tu Re­a­dy 2 Dis­co­ver -in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­mä. Useim­mat toi­min­not nyt ovat di­gi­taa­li­sia ja toi­mi­vat kos­ke­tus­näp­päi­mis­töl­lä.

Uu­si VW Mul­ti­van on suun­ni­tel­tu myös tek­ni­ses­ti uu­del­leen. En­sim­mäis­tä ker­taa käy­tös­sä on mm. säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku Ea­sy Open & Close -toi­min­nol­la.

Uu­te­na omi­nai­suu­te­na saa­ta­vil­le tu­lee si­vuo­vi, joka voi­daan ava­ta sa­mal­la ta­val­la – tar­vi­taan vain ja­lan hei­lu­tus. Ovet voi­daan ava­ta myös si­sä­puo­lel­ta pe­rin­tei­sem­min nap­pia pai­na­mal­la. Toi­nen uu­si omi­nai­suus on IQ.LIGHT-led-mat­rii­si­a­jo­va­lot, jot­ka voi ti­la­ta li­sä­va­rus­tee­na, va­ki­o­va­rus­teis­ten led-ajo­va­lo­jen ti­lal­le. Li­säk­si kai­kis­sa mal­li­ver­si­ois­sa on led-ta­ka­va­lot va­ki­o­va­rus­tee­na.

Uu­teen Mul­ti­va­niin on myös saa­ta­vil­la kak­si­o­sai­nen pa­no­raa­ma­kat­to­luuk­ku. Sen lasi on pääl­lys­tet­tyä la­mi­noi­tua tur­va­la­sia, joka vä­hen­tää au­rin­gon läm­pö­sä­tei­lyä 44 %. Etuo­sas­sa se on 913 mm le­veä ja 403 mm pit­kä, ja toi­sen is­tuin­ri­vin koh­dal­la le­veys on 900-910 mm ja pi­tuus 1 284 mm.

Uu­si kis­ko­jär­jes­tel­mä

VW Mul­ti­va­nis­sa ei ole kos­kaan ol­lut kes­ki­kon­so­lia, mut­ta pöy­tä on ol­lut saa­ta­vil­la kaik­kiin mal­lei­hin. Nyt nämä kak­si on uu­del­leen­suun­ni­tel­tu ja yh­dis­tet­ty.

Uu­si, mo­ni­käyt­töi­nen pöy­tä on in­teg­roi­tu myös uu­del­leen suun­ni­tel­tuun is­tuin­ten kis­ko­jär­jes­tel­mään. Uu­den in­no­va­tii­vi­sen lu­ki­tus­jär­jes­tel­män an­si­os­ta, pöy­tää voi­daan käyt­tää joko kes­ki­kon­so­lis­sa kul­jet­ta­jan ja etuis­tui­men vä­lis­sä tai au­ki tai­tet­tu­na pöy­tä­nä mu­ki­pi­ti­mi­neen ja säi­ly­tys­ti­loi­neen toi­sel­la ja kol­man­nel­la is­tuin­ri­vil­lä.

VW Mul­ti­van on ai­na ol­lut ti­lan käy­tön mo­ni­tai­tu­ri. Uu­des­sa Mul­ti­va­nis­sa on ti­lan­käyt­tö vie­ty jäl­leen as­tet­ta pi­dem­mäl­le. Uu­te­na on kol­man­nen ri­vin yk­sit­täi­set is­tui­met – yh­te­näi­nen ta­kais­tuin on pois­tu­nut. Li­säk­si sekä toi­sen et­tä kol­man­nen ri­vin is­tui­met on tai­tet­ta­vis­sa alas ja ne ovat jopa 25 % le­ve­äm­mät kuin en­nen – riip­pu­en is­tui­men pai­kas­ta mat­kus­ta­mos­sa, is­tui­men pai­no on 23-29 kg:n vä­lis­sä.

Nyt is­tui­met on hel­pom­pi pois­taa ko­ko­naan tai muo­ka­ta nii­den paik­kaa au­ton si­säl­lä, näin esi­mer­kik­si is­tui­met voi­daan pi­tää vain au­ton yh­del­lä si­vul­la, jol­loin myös pi­dem­pien ta­va­roi­den ja esi­nei­den ku­ten pol­ku­pyö­rien kul­jet­ta­mi­nen hel­pot­tuu. Ta­ka­o­sas­sa is­tui­mia voi ol­la mak­si­mis­saan vii­si. Kis­ko­jär­jes­tel­mä on myös säh­köis­tet­ty, jol­loin ulom­piin is­tui­miin on saa­ta­vil­la läm­mi­tys.

Suo­mes­sa uu­den Mul­ti­van-mal­lis­ton hin­nas­tot, li­sä­va­rus­te­hin­nas­tot ja va­rus­te­lu­ver­si­ot jul­kais­taan myö­hem­min syk­syl­lä 2021.

Uu­si Volks­wa­gen Mul­ti­van lan­see­ra­taan Suo­mes­sa sekä nor­maa­li­na et­tä pit­kä­nä ver­si­o­na al­ku­vuo­des­ta 2022.

Volks­wa­gen-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN