Uusi Volkswagen Multivan lanseerataan Suomessa sekä normaalina että pitkänä versiona alkuvuodesta 2022.
Volkswagen
Volkswagen Multivan: Uusin sukupolvi lanseerattiin
VW Multivanin saa nyt ensimmäistä kertaa ladattavana hybridinä. Suomessa uusi Multivan lanseerataan sekä normaalina että pitkänä versiona alkuvuodesta 2022.
Volkswagen Hyötyautot esitteli maailmanensi-illassa torstaina 10.6. uusimman sukupolven Multivanin, joka perustuu täysin uuteen konseptiin. Multivan perustuu nyt ensimmäistä kertaa MQB-alustarakenteeseen. Teknisessä mielessä otetaan suuri edistysaskel, sillä mallistoon tulee myös ladattava hybridi.
Näin uudella Multivanilla voi ajaa paikallisesti päästöttömästi, täysin sähköllä.
VW Multivanissa on myös uuden sukupolven kuljettajaa avustavat järjestelmät, toiminto-ohjaimet ja infotainment-järjestelmä. Myös törmäysturvallisuutta kolaritilanteissa on parannettu. Multivania on valmistettu yli 70 vuotta ja sen ainutlaatuisia piirteitä on parannettu uuteen sukupolveen. Selkeä sukulaisuussuhde edellisiin sukupolviin on kuitenkin edelleen nähtävissä.
Volkswagen
VW Multivanin seitsemäs sukupolvi vie Volkswagen Hyötyautot uuteen aikakauteen. Uutta aikakautta määrittää sähköistyminen ja osittain automatisoitu ajaminen.
Tulevaisuus rakentuu kolmen pilarin ympärille: uusi Multivan, Transporter 6.1 -mallisto sekä vuonna 2022 markkinoille tuleva ID.BUZZ.
Jokaisella näillä kolmella on perustavanlaatuisen tärkeä rooli: Transporter ja Caravelle -mallien pakettiautoversiot muodostavat kaupallisen malliston ja California-mallistot puolestaan retkeilyautojen perustan.
Elämäntapa-auto ID.BUZZ sekä sen pakettiautoversio ID.BUZZ Cargo, joka on suunniteltu kaupunkiolosuhteisiin, valloittavat tulevaisuudessa markkinoita täyssähköisinä versioina.
Uusi Multivan ottaa nyt roolinsa erittäin monikäyttöisenä mallina, ja ensimmäistä kertaa se tulee saataville myös ladattavana hybridinä. Uusi Multivan tarjoaa paikallisesti päästötöntä ajoa, pelkällä sähköllä, ja samaan aikaan sen kokonaistoimintamatka tekee siitä ideaalin matkakumppanin myös pidemmille matkoille.
Jopa 4 053 litran tavaratila luo mahdollisuuden kuljettaa myös isompia urheiluvälineitä ja sen 2 000 kg vetokyky luo lisää vaihtoehtoja tavaroiden kuljettamiselle. Uuden Multivanin lanseeraus tapahtuu Suomessa alkuvuodesta 2022.
Kolme varustetasoa
VW Multivan saapuu markkinoille kolmella eri varustelutasolla: Multivan, Life tai Style – ja on saatavilla maksimissaan seitsemänpaikkaisena.
Volkswagen
VW Multivan on suunniteltu erityisesti perheille ja aktiivisille harrastajille, jotka tarvitsevat paljon tilaa – täysin uusi istuinjärjestelmä ja tilava tavaratila ovat nyt entistä helpommin muokattavissa. Lisää tilaa on myös saatavilla pidemmän malliversion muodossa, joka tulee saataville normaalipituisen version rinnalle.
Ladattava hybridi
Yksi tärkeimmistä tekijöistä suunnittelijoiden pöydällä oli tuoda uusi Multivan markkinoille myös ladattavana hybridinä. Ladattavan hybridin etuna on paikallisesti päästötön ajo pelkällä sähköllä esimerkiksi kaupunkialueilla, ja samalla bensiinimoottorin tuoma kokonaistoimintamatka pidemmille matkoille.
Uuden Multivanin ladattava hybridi kulkee tulevaisuudessa nimellä Multivan eHybrid ja sen sähkömoottorin ja bensiinimoottorin yhteisteho on 160 kW (218 hv), maksimivääntö 350 Nm. Sähkömoottorin teho on 85 kW (116 hv) ja TSI-bensiinimoottorin teho 110 kW (150 hv).
Uuden Multivanin sähkömoottorin energiasisältö on 13 kWh, jolloin pelkällä sähköllä voidaan ajaa tyypilliset päivittäiset ajomatkat. Uuden Multivanin ladattava hybridi käynnistyy aina kun mahdollista EV-tilassa, ja siten lyhyet matkat on helppo ajaa pelkällä sähköllä.
Sähköllä ajettaessa ladattavan hybridin taloudellinen TSI-bensiinimoottori puuttuu peliin vasta yli 130 km/h nopeuksissa tai riippuen akun varaustasosta.
Muut voimalinjavaihtoehdot
Ladattavan hybridin rinnalle uusi etuvetoinen Multivan tulee saataville myös kahdella eritehoisella, nelisylinterisellä, polttomoottorilla varustettuna – teholuokissa 100 kW (136 hv) ja 150 kW (204 hv).
Pienemmän TSI-bensiinimoottorin maksimivääntö on 220 Nm ja tehokkaamman puolestaan 320 Nm. Myöhemmin valikoima täydentyy nelisylinterisellä TDI-dieselmoottorilla, teholuokaltaan 110 kW (150 hv).
DSG-automaattivaihteisto
Uuden Multivanin kaikki moottorivaihtoehdot on varustettu DSG-automaattivaihteistolla. Uusi 6-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto on kehitetty erityisesti ladattavaan hybridiin. Perinteisissä TSI-bensiinimoottori- ja TDI-dieselmoottoriversioissa on käytössä 7-vaihteinen DSG-automattivaihteisto.
Volkswagen
VW Multivanissa on nyt myös ensi kertaa Shift-by-Wire -tekniikka, jolloin vaihteenvalitsin ei ole enää mekaanisesti yhteydessä vaihteistoon, vaan vaihteet vaihdetaan elektronisesti. Myös itse vaihteenvalitsin on muotoiltu uudelleen.
Osittain automaattista ajamista
Uudessa Multivanissa on myös aikaisempaa enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä – valittavissa on yli 20 erilaista järjestelmää. Vakiovarusteena ovat mm. ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla, uusi kääntymisavustin, liikennemerkkien tunnistus, kaistanpitoavustin Lane Assist sekä vakionopeudensäädin.
Ensimmäistä kertaa saatavilla on myös Volkswagenin osittain automaattista ajamista tukeva IQ.DRIVE Travel Assist -järjestelmä. Mikäli kuljettaja haluaa, uudistunut Multivan voi avustaa ohjauksessa, jarruttamisessa ja kiihdytyksissä aina 210 km/h nopeuteen saakka.
Mitat
Multivanin mittasuhteet ovat myös muuttuneet. Verrattuna edeltäjäänsä, se on nyt sekä pidempi että leveämpi. Samaan aikaan auto ei ole yhtä korkea kuin aikaisemmin mutta pääntilasta ei ole jouduttu luopumaan – esimerkiksi panoraamakattoluukun kanssa, pääntilaa on jopa aikaisempaa enemmän.
Uusi Multivan on 1 941 mm (+37 mm) leveä, 4 973 mm (+69 mm) pitkä ja 1 903 mm (-47 mm) korkea. Sen akseliväli on 3 124 mm (+124 mm). Multivan tulee saataville myös pitkänä versiona, jolloin sen pituus puskurista puskuriin on 5 173 mm (-131 mm) – akselinvälin ollessa sama.
Tavaratilaa normaalimittaisessa versiossa on 469 litraa (kolmannen istuinrivin takana). Mikäli tavaratilaa käytetään toiseen istuinriviin saakka tavaratila kasvaa 1 844 litraan (panoraamakattoluukun kanssa 1 850 litraa). Mikäli koko tavaratila aina ensimmäiseen istuinriviin saakka on käytössä, tilaa on 3 672 litraa. Pidemmän malliversion kohdalla luvut ovat 763, 2 171 ja 4 005 litraa (panoraamakattoluukun kanssa 4 053 litraa).
Karismaattista muotoilua ja uusia ominaisuuksia
Uuden sukupolven Multivanin muotoilu on uudenlaista mutta samalla se on tunnistettavissa edellisistä sukupolvista. Esimerkiksi auton sivulinjat on samankaltaiset kuin T3-mallissa. Mikäli uuden Multivanin tilaa kaksivärisenä, sivulinjan korostuksen huomaa entistä selvemmin. Uudessa Multivanissa on myös elementtejä T4-sukupolvesta, kuten konepellin muotoilu.
Uusi Multivan ei ole uudistunut pelkästään ulkoa vaan myös sisällä on tehty uudistuksia. Uudenlainen ohjaamo – 10,25” digitaalinen mittaristo ja 10” kosketusnäytöllä varustettu Ready 2 Discover -infotainment-järjestelmä. Useimmat toiminnot nyt ovat digitaalisia ja toimivat kosketusnäppäimistöllä.
Uusi VW Multivan on suunniteltu myös teknisesti uudelleen. Ensimmäistä kertaa käytössä on mm. sähkötoiminen takaluukku Easy Open & Close -toiminnolla.
Uutena ominaisuutena saataville tulee sivuovi, joka voidaan avata samalla tavalla – tarvitaan vain jalan heilutus. Ovet voidaan avata myös sisäpuolelta perinteisemmin nappia painamalla. Toinen uusi ominaisuus on IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot, jotka voi tilata lisävarusteena, vakiovarusteisten led-ajovalojen tilalle. Lisäksi kaikissa malliversioissa on led-takavalot vakiovarusteena.
Uuteen Multivaniin on myös saatavilla kaksiosainen panoraamakattoluukku. Sen lasi on päällystettyä laminoitua turvalasia, joka vähentää auringon lämpösäteilyä 44 %. Etuosassa se on 913 mm leveä ja 403 mm pitkä, ja toisen istuinrivin kohdalla leveys on 900-910 mm ja pituus 1 284 mm.
Uusi kiskojärjestelmä
VW Multivanissa ei ole koskaan ollut keskikonsolia, mutta pöytä on ollut saatavilla kaikkiin malleihin. Nyt nämä kaksi on uudelleensuunniteltu ja yhdistetty.
Uusi, monikäyttöinen pöytä on integroitu myös uudelleen suunniteltuun istuinten kiskojärjestelmään. Uuden innovatiivisen lukitusjärjestelmän ansiosta, pöytää voidaan käyttää joko keskikonsolissa kuljettajan ja etuistuimen välissä tai auki taitettuna pöytänä mukipitimineen ja säilytystiloineen toisella ja kolmannella istuinrivillä.
VW Multivan on aina ollut tilan käytön monitaituri. Uudessa Multivanissa on tilankäyttö viety jälleen astetta pidemmälle. Uutena on kolmannen rivin yksittäiset istuimet – yhtenäinen takaistuin on poistunut. Lisäksi sekä toisen että kolmannen rivin istuimet on taitettavissa alas ja ne ovat jopa 25 % leveämmät kuin ennen – riippuen istuimen paikasta matkustamossa, istuimen paino on 23-29 kg:n välissä.
Nyt istuimet on helpompi poistaa kokonaan tai muokata niiden paikkaa auton sisällä, näin esimerkiksi istuimet voidaan pitää vain auton yhdellä sivulla, jolloin myös pidempien tavaroiden ja esineiden kuten polkupyörien kuljettaminen helpottuu. Takaosassa istuimia voi olla maksimissaan viisi. Kiskojärjestelmä on myös sähköistetty, jolloin ulompiin istuimiin on saatavilla lämmitys.
Suomessa uuden Multivan-malliston hinnastot, lisävarustehinnastot ja varusteluversiot julkaistaan myöhemmin syksyllä 2021.
Uusi Volkswagen Multivan lanseerataan Suomessa sekä normaalina että pitkänä versiona alkuvuodesta 2022.
Volkswagen-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Puhdasta striimiä ilmaiseksi
Goldmundin uusi esivavistin
Betonartin laitealusta
Yamahalta minimalistinen levysoitin
Japaninkirsikka
Bachista Bizetiin
Heli Thorénin kaupunkikaksiossa on vinttikamari, johon kiivetään tikkaita
Neatin pieni lattiakaiutin
Maailman ensimmäinen balansoitu mm-äänirasia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN