Kia Niro teki sikäli hurjan nousun, että kuusi vuotta sitten sen edellinen sukupolvi jäi VAS 2017 -finaalissa viidennelle sijalle.
Jari Kohonen
Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro
Vuoden Auto Suomessa -historian tasaväkisin kamppailu voitosta päättyi Kia Niron voittoon, kun se jätti Mercedes-Benz EQE:n seitsemän ja Renault Megane E-Techin kahdeksan pisteen päähän. Finaalissa olivat mukana myös Opel Astra, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz.
Päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry teki Vuoden Auton Suomessa -valinnan nyt yhdeksännen kerran. Se tarkoittaa, että ensi vuonna on syytä pieneen juhlaan, kun valinta tehdään kymmenennen kerran.
Tuomariston muodostavat yhdistyksen 102 jäsentä, joista 54 osallistui äänestykseen molemmilla kierroksilla. Tarkkaan ottaen sääntöjen mukaan toisen kierroksen äänestykseen voivat osallistua vain ne jäsenet, jotka äänestävät ensimmäisellä kierroksella.
Yhdistyksen jäsenten ammattitaidosta ja korkeasta moraalista kertoo se, että moottoripyöristä ja raskaammasta kalustosta kirjoittavat sekä pitkään eläkkeellä olleet seniorijäsenet jättäytyivät pois äänestyksestä.
Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun 2021 ensimmäisen päivän jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2022 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit. Kaikki 30 ehdokasta olivat tuomareiden koeajettavina Nummelassa 2. marraskuuta.
Jokainen tuomari valitsi kuusi mielestään tärkeintä uutuutta, ja kuusi tuomareilta eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.
Jo jatkoon pääseminen oli saavutus, sillä vain äänen tai kahden päähän finaalista jäivät BMW i4, Dacia Jogger, Nissan Ariya ja sähköautokaksikko Subaru Solterra/Toyota bZ4X. Yhtä lukuun ottamatta kaikki 30 ensimmäisellä kierroksella mukana ollutta ehdokasta saivat ääniä.
Tärkeimpänä kriteerinä Vuoden Autoa valittaessa on rahalle saatava vastine, jonka jokainen tuomari määrittelee oman näkemyksensä mukaan. Niinpä aivan halvimmista ehdokkaista Škoda Fabia pääsi finaaliin ja Dacia Jogger jäi vain yhden äänen päähän finaalipaikasta.
Toisaalta yksi kalleimmista ehdokkaista, Mercedes-Benz EQE, oli mukana loppukilpailussa.
Rahalle saatavan vastineen lisäksi jokainen tuomariston jäsen arvioi tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten teknisiä innovaatioita, ajettavuutta, tiloja ja turvallisuutta.
Finaalikierrokselle eteni monipuolinen kuusikko. Mercedes-Benz EQE, Renault Megane E-Tech ja Volkswagen ID. Buzz ovat sähköautoja. Kia Niron saa hybridinä, lataushybridinä ja sähköautona. Opel Astra on toistaiseksi joko polttomoottorinen tai lataushybridi, kunnes kesällä 2023 se tulee myyntiin myös sähköautona. Škoda Fabian saa ainoastaan bensiinimoottorisena, eikä voimalinjassa ole mitään sähköapuja.
Toisen Nummelassa järjestetyn koeajopäivän jälkeen ensimmäisellä kierroksella äänestäneet tuomariston jäsenet jakoivat ehdokkaille 15 ääntä. Kuudesta ehdokkaasta yksi piti nostaa voittajaksi, jolle sai antaa enintään kuusi ääntä.
Äänestys oli VAS-historian tasaisin, mikä näkyy myös voittojen jakaumassa. Kia Niro sai niitä eniten (13), toisena oli Volkswagen ID. Buzz (11) niukasti ennen Renault Megane E-Techiä (10). Vaikka Opel Astra sai äänestyksessä vähiten pisteitä, se sai yhtä paljon ykkössijoja (9) kuin Mercedes-Benz EQE.
Vuoden Auto Suomessa 2023 -lopputulokset:
1. Kia Niro (154 p.)
2. Mercedes-Benz EQE (147 p.)
3. Renault Megane E-Tech (146 p.)
4. Volkswagen ID. Buzz (139 p.)
5. Škoda Fabia (118 p.)
6. Opel Astra (106 p.)
Kia Niro teki sikäli hurjan nousun, että kuusi vuotta sitten sen edellinen sukupolvi jäi VAS 2017 -finaalissa viidennelle sijalle.
Tuomariston jäsenet arvioivat voittajaa muun muassa seuraavasti:
”Jokaiselle jotakin eli kolme sähköistettyä voimalinjaa, jotka kaikki toimivat mainiosti.”
”Moderni muotoilu, hyvät sisätilat ja mukava kyyti nostavat Niron haluttavuuden uudelle tasolle. Kolme eri sähköistettyä voimalinjaa eri hintaluokissa antaa valinnanvaraa.”
Uusimman Kia Niro EV -täyssähköauton koeajo löytyy Auto Bildin numerosta 16/2022.
Auto- ja Liikennetoimittajat ry / Juha Peltonen Kuva: Jari Kohonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
Regan uudet lippulaivamallit
System Audion hopeanuolet
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Brutaalia ääniarkkitehtuuria Tukholmasta
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Krixin uudet kotiteatterijärjestelmät
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI