Kia Niro teki sikäli hurjan nousun, että kuusi vuotta sitten sen edellinen sukupolvi jäi VAS 2017 -finaalissa viidennelle sijalle.

Kia Niro teki sikäli hurjan nousun, että kuusi vuotta sitten sen edellinen sukupolvi jäi VAS 2017 -finaalissa viidennelle sijalle.

Jari Kohonen

Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro

Vuoden Auto Suomessa -historian tasaväkisin kamppailu voitosta päättyi Kia Niron voittoon, kun se jätti Mercedes-Benz EQE:n seitsemän ja Renault Megane E-Techin kahdeksan pisteen päähän. Finaalissa olivat mukana myös Opel Astra, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz.

Auto Bild.Uutiset

Pää­työk­seen au­tois­ta ja lii­ken­tees­tä kir­joit­ta­via toi­mit­ta­jia edus­ta­va Au­to- ja lii­ken­ne­toi­mit­ta­jat Au­Li ry teki Vuo­den Au­ton Suo­mes­sa -va­lin­nan nyt yh­dek­sän­nen ker­ran. Se tar­koit­taa, et­tä en­si vuon­na on syy­tä pie­neen juh­laan, kun va­lin­ta teh­dään kym­me­nen­nen ker­ran.

Tuo­ma­ris­ton muo­dos­ta­vat yh­dis­tyk­sen 102 jä­sen­tä, jois­ta 54 osal­lis­tui ää­nes­tyk­seen mo­lem­mil­la kier­rok­sil­la. Tark­kaan ot­ta­en sään­tö­jen mu­kaan toi­sen kier­rok­sen ää­nes­tyk­seen voi­vat osal­lis­tua vain ne jä­se­net, jot­ka ää­nes­tä­vät en­sim­mäi­sel­lä kier­rok­sel­la.

Yh­dis­tyk­sen jä­sen­ten am­mat­ti­tai­dos­ta ja kor­ke­as­ta mo­raa­lis­ta ker­too se, et­tä moot­to­ri­pyö­ris­tä ja ras­kaam­mas­ta ka­lus­tos­ta kir­joit­ta­vat sekä pit­kään eläk­keel­lä ol­leet se­ni­o­ri­jä­se­net jät­täy­tyi­vät pois ää­nes­tyk­ses­tä.

En­sim­mäi­sel­lä kier­rok­sel­la oli­vat mu­ka­na kaik­ki mar­ras­kuun 2021 en­sim­mäi­sen päi­vän jäl­keen ja en­nen lo­ka­kuun lop­pua 2022 Suo­mes­sa myyn­tiin tul­leet täy­sin uu­det au­to­mal­lit. Kaik­ki 30 eh­do­kas­ta oli­vat tuo­ma­rei­den ko­ea­jet­ta­vi­na Num­me­las­sa 2. mar­ras­kuu­ta.

Jo­kai­nen tuo­ma­ri va­lit­si kuu­si mie­les­tään tär­kein­tä uu­tuut­ta, ja kuu­si tuo­ma­reil­ta eni­ten ää­niä saa­nut­ta eh­do­kas­ta jat­koi fi­naa­liin.

Jo jat­koon pää­se­mi­nen oli saa­vu­tus, sil­lä vain ää­nen tai kah­den pää­hän fi­naa­lis­ta jäi­vät BMW i4, Da­cia Jog­ger, Nis­san Ariya ja säh­kö­au­to­kak­sik­ko Su­ba­ru Sol­ter­ra/To­yo­ta bZ4X. Yh­tä lu­kuun ot­ta­mat­ta kaik­ki 30 en­sim­mäi­sel­lä kier­rok­sel­la mu­ka­na ol­lut­ta eh­do­kas­ta sai­vat ää­niä.

Tär­keim­pä­nä kri­tee­ri­nä Vuo­den Au­toa va­lit­ta­es­sa on ra­hal­le saa­ta­va vas­ti­ne, jon­ka jo­kai­nen tuo­ma­ri mää­rit­te­lee oman nä­ke­myk­sen­sä mu­kaan. Niin­pä ai­van hal­vim­mis­ta eh­dok­kais­ta Škoda Fa­bia pää­si fi­naa­liin ja Da­cia Jog­ger jäi vain yh­den ää­nen pää­hän fi­naa­li­pai­kas­ta.

Toi­saal­ta yk­si kal­leim­mis­ta eh­dok­kais­ta, Mer­ce­des-Benz EQE, oli mu­ka­na lop­pu­kil­pai­lus­sa.

Ra­hal­le saa­ta­van vas­ti­neen li­säk­si jo­kai­nen tuo­ma­ris­ton jä­sen ar­vi­oi tär­kei­nä pi­tä­mi­ään omi­nai­suuk­sia, ku­ten tek­ni­siä in­no­vaa­ti­oi­ta, ajet­ta­vuut­ta, ti­lo­ja ja tur­val­li­suut­ta.

Fi­naa­li­kier­rok­sel­le ete­ni mo­ni­puo­li­nen kuu­sik­ko. Mer­ce­des-Benz EQE, Re­nault Me­ga­ne E-Tech ja Volks­wa­gen ID. Buzz ovat säh­kö­au­to­ja. Kia Ni­ron saa hyb­ri­di­nä, la­taus­hyb­ri­di­nä ja säh­kö­au­to­na. Opel Ast­ra on tois­tai­sek­si joko polt­to­moot­to­ri­nen tai la­taus­hyb­ri­di, kun­nes ke­säl­lä 2023 se tu­lee myyn­tiin myös säh­kö­au­to­na. Škoda Fa­bi­an saa ai­no­as­taan ben­sii­ni­moot­to­ri­se­na, ei­kä voi­ma­lin­jas­sa ole mi­tään säh­kö­a­pu­ja.

Toi­sen Num­me­las­sa jär­jes­te­tyn ko­ea­jo­päi­vän jäl­keen en­sim­mäi­sel­lä kier­rok­sel­la ää­nes­tä­neet tuo­ma­ris­ton jä­se­net ja­koi­vat eh­dok­kail­le 15 ään­tä. Kuu­des­ta eh­dok­kaas­ta yk­si piti nos­taa voit­ta­jak­si, jol­le sai an­taa enin­tään kuu­si ään­tä.

Ää­nes­tys oli VAS-his­to­ri­an ta­sai­sin, mikä nä­kyy myös voit­to­jen ja­kau­mas­sa. Kia Niro sai nii­tä eni­ten (13), toi­se­na oli Volks­wa­gen ID. Buzz (11) niu­kas­ti en­nen Re­nault Me­ga­ne E-Tec­hiä (10). Vaik­ka Opel Ast­ra sai ää­nes­tyk­ses­sä vä­hi­ten pis­tei­tä, se sai yh­tä pal­jon yk­kös­si­jo­ja (9) kuin Mer­ce­des-Benz EQE.

Vuo­den Au­to Suo­mes­sa 2023 -lop­pu­tu­lok­set:

1. Kia Niro (154 p.)

2. Mer­ce­des-Benz EQE (147 p.)

3. Re­nault Me­ga­ne E-Tech (146 p.)

4. Volks­wa­gen ID. Buzz (139 p.)

5. Škoda Fa­bia (118 p.)

6. Opel Ast­ra (106 p.)

Kia Niro teki si­kä­li hur­jan nou­sun, et­tä kuu­si vuot­ta sit­ten sen edel­li­nen su­ku­pol­vi jäi VAS 2017 -fi­naa­lis­sa vii­den­nel­le si­jal­le.

Tuo­ma­ris­ton jä­se­net ar­vi­oi­vat voit­ta­jaa muun mu­as­sa seu­raa­vas­ti:

”Jo­kai­sel­le jo­ta­kin eli kol­me säh­köis­tet­tyä voi­ma­lin­jaa, jot­ka kaik­ki toi­mi­vat mai­ni­os­ti.”

”Mo­der­ni muo­toi­lu, hy­vät si­sä­ti­lat ja mu­ka­va kyy­ti nos­ta­vat Ni­ron ha­lut­ta­vuu­den uu­del­le ta­sol­le. Kol­me eri säh­köis­tet­tyä voi­ma­lin­jaa eri hin­ta­luo­kis­sa an­taa va­lin­nan­va­raa.”

Uu­sim­man Kia Niro EV -täys­säh­kö­au­ton ko­ea­jo löy­tyy Au­to Bil­din nu­me­ros­ta 16/2022.

Au­to- ja Lii­ken­ne­toi­mit­ta­jat ry / Juha Pel­to­nen Kuva: Jari Ko­ho­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN