Kia Niro teki sikäli hurjan nousun, että kuusi vuotta sitten sen edellinen sukupolvi jäi VAS 2017 -finaalissa viidennelle sijalle.

Kia Niro teki sikäli hurjan nousun, että kuusi vuotta sitten sen edellinen sukupolvi jäi VAS 2017 -finaalissa viidennelle sijalle.

Jari Kohonen

Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro

Vuoden Auto Suomessa -historian tasaväkisin kamppailu voitosta päättyi Kia Niron voittoon, kun se jätti Mercedes-Benz EQE:n seitsemän ja Renault Megane E-Techin kahdeksan pisteen päähän. Finaalissa olivat mukana myös Opel Astra, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz.

Auto Bild.Uutiset

Pää­työk­seen au­tois­ta ja lii­ken­tees­tä kir­joit­ta­via toi­mit­ta­jia edus­ta­va Au­to- ja lii­ken­ne­toi­mit­ta­jat Au­Li ry teki Vuo­den Au­ton Suo­mes­sa -va­lin­nan nyt yh­dek­sän­nen ker­ran. Se tar­koit­taa, et­tä en­si vuon­na on syy­tä pie­neen juh­laan, kun va­lin­ta teh­dään kym­me­nen­nen ker­ran.

Tuo­ma­ris­ton muo­dos­ta­vat yh­dis­tyk­sen 102 jä­sen­tä, jois­ta 54 osal­lis­tui ää­nes­tyk­seen mo­lem­mil­la kier­rok­sil­la. Tark­kaan ot­ta­en sään­tö­jen mu­kaan toi­sen kier­rok­sen ää­nes­tyk­seen voi­vat osal­lis­tua vain ne jä­se­net, jot­ka ää­nes­tä­vät en­sim­mäi­sel­lä kier­rok­sel­la.

Yh­dis­tyk­sen jä­sen­ten am­mat­ti­tai­dos­ta ja kor­ke­as­ta mo­raa­lis­ta ker­too se, et­tä moot­to­ri­pyö­ris­tä ja ras­kaam­mas­ta ka­lus­tos­ta kir­joit­ta­vat sekä pit­kään eläk­keel­lä ol­leet se­ni­o­ri­jä­se­net jät­täy­tyi­vät pois ää­nes­tyk­ses­tä.

En­sim­mäi­sel­lä kier­rok­sel­la oli­vat mu­ka­na kaik­ki mar­ras­kuun 2021 en­sim­mäi­sen päi­vän jäl­keen ja en­nen lo­ka­kuun lop­pua 2022 Suo­mes­sa myyn­tiin tul­leet täy­sin uu­det au­to­mal­lit. Kaik­ki 30 eh­do­kas­ta oli­vat tuo­ma­rei­den ko­ea­jet­ta­vi­na Num­me­las­sa 2. mar­ras­kuu­ta.

Jo­kai­nen tuo­ma­ri va­lit­si kuu­si mie­les­tään tär­kein­tä uu­tuut­ta, ja kuu­si tuo­ma­reil­ta eni­ten ää­niä saa­nut­ta eh­do­kas­ta jat­koi fi­naa­liin.

Jo jat­koon pää­se­mi­nen oli saa­vu­tus, sil­lä vain ää­nen tai kah­den pää­hän fi­naa­lis­ta jäi­vät BMW i4, Da­cia Jog­ger, Nis­san Ariya ja säh­kö­au­to­kak­sik­ko Su­ba­ru Sol­ter­ra/To­yo­ta bZ4X. Yh­tä lu­kuun ot­ta­mat­ta kaik­ki 30 en­sim­mäi­sel­lä kier­rok­sel­la mu­ka­na ol­lut­ta eh­do­kas­ta sai­vat ää­niä.

Tär­keim­pä­nä kri­tee­ri­nä Vuo­den Au­toa va­lit­ta­es­sa on ra­hal­le saa­ta­va vas­ti­ne, jon­ka jo­kai­nen tuo­ma­ri mää­rit­te­lee oman nä­ke­myk­sen­sä mu­kaan. Niin­pä ai­van hal­vim­mis­ta eh­dok­kais­ta Škoda Fa­bia pää­si fi­naa­liin ja Da­cia Jog­ger jäi vain yh­den ää­nen pää­hän fi­naa­li­pai­kas­ta.

Toi­saal­ta yk­si kal­leim­mis­ta eh­dok­kais­ta, Mer­ce­des-Benz EQE, oli mu­ka­na lop­pu­kil­pai­lus­sa.

Ra­hal­le saa­ta­van vas­ti­neen li­säk­si jo­kai­nen tuo­ma­ris­ton jä­sen ar­vi­oi tär­kei­nä pi­tä­mi­ään omi­nai­suuk­sia, ku­ten tek­ni­siä in­no­vaa­ti­oi­ta, ajet­ta­vuut­ta, ti­lo­ja ja tur­val­li­suut­ta.

Fi­naa­li­kier­rok­sel­le ete­ni mo­ni­puo­li­nen kuu­sik­ko. Mer­ce­des-Benz EQE, Re­nault Me­ga­ne E-Tech ja Volks­wa­gen ID. Buzz ovat säh­kö­au­to­ja. Kia Ni­ron saa hyb­ri­di­nä, la­taus­hyb­ri­di­nä ja säh­kö­au­to­na. Opel Ast­ra on tois­tai­sek­si joko polt­to­moot­to­ri­nen tai la­taus­hyb­ri­di, kun­nes ke­säl­lä 2023 se tu­lee myyn­tiin myös säh­kö­au­to­na. Škoda Fa­bi­an saa ai­no­as­taan ben­sii­ni­moot­to­ri­se­na, ei­kä voi­ma­lin­jas­sa ole mi­tään säh­kö­a­pu­ja.

Toi­sen Num­me­las­sa jär­jes­te­tyn ko­ea­jo­päi­vän jäl­keen en­sim­mäi­sel­lä kier­rok­sel­la ää­nes­tä­neet tuo­ma­ris­ton jä­se­net ja­koi­vat eh­dok­kail­le 15 ään­tä. Kuu­des­ta eh­dok­kaas­ta yk­si piti nos­taa voit­ta­jak­si, jol­le sai an­taa enin­tään kuu­si ään­tä.

Ää­nes­tys oli VAS-his­to­ri­an ta­sai­sin, mikä nä­kyy myös voit­to­jen ja­kau­mas­sa. Kia Niro sai nii­tä eni­ten (13), toi­se­na oli Volks­wa­gen ID. Buzz (11) niu­kas­ti en­nen Re­nault Me­ga­ne E-Tec­hiä (10). Vaik­ka Opel Ast­ra sai ää­nes­tyk­ses­sä vä­hi­ten pis­tei­tä, se sai yh­tä pal­jon yk­kös­si­jo­ja (9) kuin Mer­ce­des-Benz EQE.

Vuo­den Au­to Suo­mes­sa 2023 -lop­pu­tu­lok­set:

1. Kia Niro (154 p.)

2. Mer­ce­des-Benz EQE (147 p.)

3. Re­nault Me­ga­ne E-Tech (146 p.)

4. Volks­wa­gen ID. Buzz (139 p.)

5. Škoda Fa­bia (118 p.)

6. Opel Ast­ra (106 p.)

Kia Niro teki si­kä­li hur­jan nou­sun, et­tä kuu­si vuot­ta sit­ten sen edel­li­nen su­ku­pol­vi jäi VAS 2017 -fi­naa­lis­sa vii­den­nel­le si­jal­le.

Tuo­ma­ris­ton jä­se­net ar­vi­oi­vat voit­ta­jaa muun mu­as­sa seu­raa­vas­ti:

”Jo­kai­sel­le jo­ta­kin eli kol­me säh­köis­tet­tyä voi­ma­lin­jaa, jot­ka kaik­ki toi­mi­vat mai­ni­os­ti.”

”Mo­der­ni muo­toi­lu, hy­vät si­sä­ti­lat ja mu­ka­va kyy­ti nos­ta­vat Ni­ron ha­lut­ta­vuu­den uu­del­le ta­sol­le. Kol­me eri säh­köis­tet­tyä voi­ma­lin­jaa eri hin­ta­luo­kis­sa an­taa va­lin­nan­va­raa.”

Uu­sim­man Kia Niro EV -täys­säh­kö­au­ton ko­ea­jo löy­tyy Au­to Bil­din nu­me­ros­ta 16/2022.

Au­to- ja Lii­ken­ne­toi­mit­ta­jat ry / Juha Pel­to­nen Kuva: Jari Ko­ho­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN