Kia Niro teki sikäli hurjan nousun, että kuusi vuotta sitten sen edellinen sukupolvi jäi VAS 2017 -finaalissa viidennelle sijalle.
Jari Kohonen
Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro
Vuoden Auto Suomessa -historian tasaväkisin kamppailu voitosta päättyi Kia Niron voittoon, kun se jätti Mercedes-Benz EQE:n seitsemän ja Renault Megane E-Techin kahdeksan pisteen päähän. Finaalissa olivat mukana myös Opel Astra, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz.
Päätyökseen autoista ja liikenteestä kirjoittavia toimittajia edustava Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry teki Vuoden Auton Suomessa -valinnan nyt yhdeksännen kerran. Se tarkoittaa, että ensi vuonna on syytä pieneen juhlaan, kun valinta tehdään kymmenennen kerran.
Tuomariston muodostavat yhdistyksen 102 jäsentä, joista 54 osallistui äänestykseen molemmilla kierroksilla. Tarkkaan ottaen sääntöjen mukaan toisen kierroksen äänestykseen voivat osallistua vain ne jäsenet, jotka äänestävät ensimmäisellä kierroksella.
Yhdistyksen jäsenten ammattitaidosta ja korkeasta moraalista kertoo se, että moottoripyöristä ja raskaammasta kalustosta kirjoittavat sekä pitkään eläkkeellä olleet seniorijäsenet jättäytyivät pois äänestyksestä.
Ensimmäisellä kierroksella olivat mukana kaikki marraskuun 2021 ensimmäisen päivän jälkeen ja ennen lokakuun loppua 2022 Suomessa myyntiin tulleet täysin uudet automallit. Kaikki 30 ehdokasta olivat tuomareiden koeajettavina Nummelassa 2. marraskuuta.
Jokainen tuomari valitsi kuusi mielestään tärkeintä uutuutta, ja kuusi tuomareilta eniten ääniä saanutta ehdokasta jatkoi finaaliin.
Jo jatkoon pääseminen oli saavutus, sillä vain äänen tai kahden päähän finaalista jäivät BMW i4, Dacia Jogger, Nissan Ariya ja sähköautokaksikko Subaru Solterra/Toyota bZ4X. Yhtä lukuun ottamatta kaikki 30 ensimmäisellä kierroksella mukana ollutta ehdokasta saivat ääniä.
Tärkeimpänä kriteerinä Vuoden Autoa valittaessa on rahalle saatava vastine, jonka jokainen tuomari määrittelee oman näkemyksensä mukaan. Niinpä aivan halvimmista ehdokkaista Škoda Fabia pääsi finaaliin ja Dacia Jogger jäi vain yhden äänen päähän finaalipaikasta.
Toisaalta yksi kalleimmista ehdokkaista, Mercedes-Benz EQE, oli mukana loppukilpailussa.
Rahalle saatavan vastineen lisäksi jokainen tuomariston jäsen arvioi tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten teknisiä innovaatioita, ajettavuutta, tiloja ja turvallisuutta.
Finaalikierrokselle eteni monipuolinen kuusikko. Mercedes-Benz EQE, Renault Megane E-Tech ja Volkswagen ID. Buzz ovat sähköautoja. Kia Niron saa hybridinä, lataushybridinä ja sähköautona. Opel Astra on toistaiseksi joko polttomoottorinen tai lataushybridi, kunnes kesällä 2023 se tulee myyntiin myös sähköautona. Škoda Fabian saa ainoastaan bensiinimoottorisena, eikä voimalinjassa ole mitään sähköapuja.
Toisen Nummelassa järjestetyn koeajopäivän jälkeen ensimmäisellä kierroksella äänestäneet tuomariston jäsenet jakoivat ehdokkaille 15 ääntä. Kuudesta ehdokkaasta yksi piti nostaa voittajaksi, jolle sai antaa enintään kuusi ääntä.
Äänestys oli VAS-historian tasaisin, mikä näkyy myös voittojen jakaumassa. Kia Niro sai niitä eniten (13), toisena oli Volkswagen ID. Buzz (11) niukasti ennen Renault Megane E-Techiä (10). Vaikka Opel Astra sai äänestyksessä vähiten pisteitä, se sai yhtä paljon ykkössijoja (9) kuin Mercedes-Benz EQE.
Vuoden Auto Suomessa 2023 -lopputulokset:
1. Kia Niro (154 p.)
2. Mercedes-Benz EQE (147 p.)
3. Renault Megane E-Tech (146 p.)
4. Volkswagen ID. Buzz (139 p.)
5. Škoda Fabia (118 p.)
6. Opel Astra (106 p.)
Kia Niro teki sikäli hurjan nousun, että kuusi vuotta sitten sen edellinen sukupolvi jäi VAS 2017 -finaalissa viidennelle sijalle.
Tuomariston jäsenet arvioivat voittajaa muun muassa seuraavasti:
”Jokaiselle jotakin eli kolme sähköistettyä voimalinjaa, jotka kaikki toimivat mainiosti.”
”Moderni muotoilu, hyvät sisätilat ja mukava kyyti nostavat Niron haluttavuuden uudelle tasolle. Kolme eri sähköistettyä voimalinjaa eri hintaluokissa antaa valinnanvaraa.”
Uusimman Kia Niro EV -täyssähköauton koeajo löytyy Auto Bildin numerosta 16/2022.
Auto- ja Liikennetoimittajat ry / Juha Peltonen Kuva: Jari Kohonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Renault Master on uudistunut
Renault
Renault Master on uudistunut
Renault
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
SEASin lelu
B&W Px7 S3
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
Tehosubbari Australiasta
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi