Bentleyltä hurja SUV – 650 hepoa ja sataseen 3,4 sekunnissa

Uusi Bentayga Speed on tehokkain ja dynaamisin Bentleyn SUV-malli tähän mennessä.

Auto Bild.Uutiset

Se ylit­tää jopa edel­tä­jän­sä, joka oli va­rus­tet­tu ar­vos­te­tul­la W12-moot­to­ril­la, tar­jo­ten enem­män te­hoa ja suo­ri­tus­ky­kyä sekä Ben­ta­y­gan his­to­ri­an dy­naa­mi­sim­man alus­ta­rat­kai­sun. Bent­leyn SUV-mal­lis­ton huip­pu­ver­si­ol­la on nyt en­sim­mäis­tä ker­taa mah­dol­li­suus ajaa hal­li­tus­ti luis­tol­la.

Sen sy­dä­mes­sä on uu­si 4,0-lit­rai­nen V8-kak­sois­tur­bo, joka tuot­taa te­hoa 650 hv ja 850 Nm vään­töä.

Tämä uu­si voi­ma­lin­ja kiih­dyt­tää Bent­leyn SUV-mal­li­sen lip­pu­lai­van 0–100 km/h vain 3,4 se­kun­nis­sa ja se saa­vut­taa huip­pu­no­peu­den 310 km/h, mi­kä­li au­to on va­rus­tet­tu hii­li­ke­raa­mi­sil­la jar­ruil­la. Uu­si Ben­ta­y­ga Speed si­säl­tää myös mer­kit­tä­viä pa­ran­nuk­sia ajo­dy­na­mii­kas­sa – muun mu­as­sa pa­ran­ne­tun SPORT-ajo­ti­lan ja uu­den ESC Dy­na­mic -ase­tuk­sen, joka mah­dol­lis­taa kul­jet­ta­jan va­li­ta pa­rem­man pi­don tai hal­li­tun luis­ton vä­lil­lä.

Uu­si 4,0-lit­rai­nen V8-kak­sois­tur­bo ja vai­kut­ta­va ää­ni­maa­il­ma

Moot­to­ri ei ole vain te­hok­kaam­pi kuin edel­tä­jän­sä – se on myös luon­teik­kaam­pi. Va­ki­o­va­rus­tee­na Ben­ta­y­ga Spee­dis­sä on ur­hei­lul­li­nen pa­ko­put­kis­to, joka tuot­taa sy­vän ja voi­mak­kaan moot­to­ri­ää­nen, joka ko­ros­taa te­hok­kaan V8:n in­no­kas­ta luon­net­ta.

Ul­koi­ses­ti tä­män jär­jes­tel­män tun­nis­taa kah­des­ta el­lip­ti­ses­tä pa­ko­put­kes­ta, jot­ka tu­le­vat esiin ta­ka­dif­fuu­so­ris­ta. Vie­lä vai­kut­ta­vam­man ää­ni­maa­il­man tar­jo­aa li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va ti­taa­ni­nen Ak­ra­po­vic-pa­ko­put­kis­to, joka ko­ros­taa V8:n voi­maa. Täs­sä jär­jes­tel­mäs­sä on nel­jä pa­ko­put­kea.

Pa­ran­ne­tut dy­naa­mi­set omi­nai­suu­det

Huip­pu­luo­kan jar­ru­tus­te­hoa ja kul­jet­ta­jan osal­lis­tu­mis­ta var­ten on saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tee­na hii­li­ke­raa­mi­set jar­rut, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat ESC Dy­na­mic -ase­tuk­sen käy­tön SPORT-ti­las­sa. Tämä vä­hen­tää ajon­va­kau­tuk­sen puut­tu­mis­ta pe­liin ja sal­lii hal­li­tut luis­tot tai voi­mal­la tuo­te­tun yli­oh­jau­tu­vuu­den ti­lan­teen mu­kaan. Jar­ru­voi­man vek­to­roin­ti mah­dol­lis­taa no­pe­am­man kään­ty­mi­sen ja pa­rem­man te­hon siir­ron tie­hen kaar­tees­ta pois­tut­ta­es­sa.

Ben­ta­y­ga Spee­dis­sä on nyt myös ne­li­pyö­rä­oh­jaus. Ma­ta­lil­la ja kes­ki­no­peuk­sil­la ta­ka­pyö­rät kään­ty­vät vas­tak­kai­seen suun­taan kuin etu­pyö­rät, mikä pa­ran­taa ket­te­ryyt­tä ja pie­nen­tää kään­töym­py­rää. Oh­jaus tun­tuu tar­kem­mal­ta, ja li­sään­ty­nyt oh­jaus­tun­tu­ma kas­vat­taa kul­jet­ta­jan luot­ta­mus­ta. Suu­rem­mil­la no­peuk­sil­la ta­ka­pyö­rät kään­ty­vät sa­maan suun­taan kuin etu­pyö­rät, mikä pa­ran­taa va­kaut­ta.

Voi­ma­kas muo­toi­lu

En­sim­mäis­tä ker­taa Bent­leyn his­to­ri­as­sa on saa­ta­vil­la 23-tuu­mai­set Speed-van­teet, kun va­li­taan hii­li­ke­raa­mi­set jar­rut. Näi­tä on saa­ta­vil­la har­maa­na sa­tii­ni­na, mus­ta­na tai mus­ta­na ja kiil­lo­tet­tu­na yh­dis­tel­mä­nä. Maa­la­tut jar­ru­sa­tu­lat ovat saa­ta­vil­la seit­se­mäs­sä näyt­tä­väs­sä vä­ris­sä sekä va­ki­o­va­rus­tei­sil­la jar­ruil­la et­tä hii­li­ke­raa­mis­ten jar­ru­jen yh­tey­des­sä.

Toi­nen Ben­ta­y­ga Spee­dil­le yk­si­noi­keu­del­la tar­jot­tu vaih­to­eh­to on mus­ta Speed-kat­to, joka vii­meis­tel­lään joko kiil­tä­vä­nä tai sa­tii­ni­se­na va­li­tun ko­ri­vä­rin mu­kaan. Mus­ta kat­to, joka kat­taa myös ta­kas­poi­le­rin ala­o­san, te­kee voi­mak­kaan ja it­se­var­man vi­su­aa­li­sen vai­ku­tuk­sen.

Ra­jo­ja rik­ko­va suo­ri­tus­ky­ky

Uu­si Ben­ta­y­ga Speed tar­jo­aa poik­keuk­sel­li­sen laa­jan suo­ri­tus­ky­ky­a­lu­een: COM­FORT- ja BENT­LEY-ajo­ti­lat tar­jo­a­vat täy­del­li­sen yh­dis­tel­män vauh­tia ja ren­tout­ta useim­piin ajo­ti­lan­tei­siin. Kun va­li­taan SPORT-tila, au­ton luon­tees­ta pal­jas­tuu uu­si, voi­mak­kaam­pi puo­li. Alus­taa on hie­no­sää­det­ty huo­lel­li­ses­ti, ja uu­den High Po­we­red 4.0 V8 -moot­to­rin myö­tä Bent­leyn in­si­nöö­rit ovat luo­neet kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kaim­man ja dy­naa­mi­sim­man Ben­ta­y­gan – kui­ten­kaan me­net­tä­mät­tä mi­tään sii­tä, mikä te­kee Bent­leys­tä Bent­leyn.

Au­to­Bild / K-Au­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

KILPAILU

KILPAILU