Bentleyltä hurja SUV – 650 hepoa ja sataseen 3,4 sekunnissa

Uusi Bentayga Speed on tehokkain ja dynaamisin Bentleyn SUV-malli tähän mennessä.

Auto Bild.Uutiset

Se ylit­tää jopa edel­tä­jän­sä, joka oli va­rus­tet­tu ar­vos­te­tul­la W12-moot­to­ril­la, tar­jo­ten enem­män te­hoa ja suo­ri­tus­ky­kyä sekä Ben­ta­y­gan his­to­ri­an dy­naa­mi­sim­man alus­ta­rat­kai­sun. Bent­leyn SUV-mal­lis­ton huip­pu­ver­si­ol­la on nyt en­sim­mäis­tä ker­taa mah­dol­li­suus ajaa hal­li­tus­ti luis­tol­la.

Sen sy­dä­mes­sä on uu­si 4,0-lit­rai­nen V8-kak­sois­tur­bo, joka tuot­taa te­hoa 650 hv ja 850 Nm vään­töä.

Tämä uu­si voi­ma­lin­ja kiih­dyt­tää Bent­leyn SUV-mal­li­sen lip­pu­lai­van 0–100 km/h vain 3,4 se­kun­nis­sa ja se saa­vut­taa huip­pu­no­peu­den 310 km/h, mi­kä­li au­to on va­rus­tet­tu hii­li­ke­raa­mi­sil­la jar­ruil­la. Uu­si Ben­ta­y­ga Speed si­säl­tää myös mer­kit­tä­viä pa­ran­nuk­sia ajo­dy­na­mii­kas­sa – muun mu­as­sa pa­ran­ne­tun SPORT-ajo­ti­lan ja uu­den ESC Dy­na­mic -ase­tuk­sen, joka mah­dol­lis­taa kul­jet­ta­jan va­li­ta pa­rem­man pi­don tai hal­li­tun luis­ton vä­lil­lä.

Uu­si 4,0-lit­rai­nen V8-kak­sois­tur­bo ja vai­kut­ta­va ää­ni­maa­il­ma

Moot­to­ri ei ole vain te­hok­kaam­pi kuin edel­tä­jän­sä – se on myös luon­teik­kaam­pi. Va­ki­o­va­rus­tee­na Ben­ta­y­ga Spee­dis­sä on ur­hei­lul­li­nen pa­ko­put­kis­to, joka tuot­taa sy­vän ja voi­mak­kaan moot­to­ri­ää­nen, joka ko­ros­taa te­hok­kaan V8:n in­no­kas­ta luon­net­ta.

Ul­koi­ses­ti tä­män jär­jes­tel­män tun­nis­taa kah­des­ta el­lip­ti­ses­tä pa­ko­put­kes­ta, jot­ka tu­le­vat esiin ta­ka­dif­fuu­so­ris­ta. Vie­lä vai­kut­ta­vam­man ää­ni­maa­il­man tar­jo­aa li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­va ti­taa­ni­nen Ak­ra­po­vic-pa­ko­put­kis­to, joka ko­ros­taa V8:n voi­maa. Täs­sä jär­jes­tel­mäs­sä on nel­jä pa­ko­put­kea.

Pa­ran­ne­tut dy­naa­mi­set omi­nai­suu­det

Huip­pu­luo­kan jar­ru­tus­te­hoa ja kul­jet­ta­jan osal­lis­tu­mis­ta var­ten on saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tee­na hii­li­ke­raa­mi­set jar­rut, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat ESC Dy­na­mic -ase­tuk­sen käy­tön SPORT-ti­las­sa. Tämä vä­hen­tää ajon­va­kau­tuk­sen puut­tu­mis­ta pe­liin ja sal­lii hal­li­tut luis­tot tai voi­mal­la tuo­te­tun yli­oh­jau­tu­vuu­den ti­lan­teen mu­kaan. Jar­ru­voi­man vek­to­roin­ti mah­dol­lis­taa no­pe­am­man kään­ty­mi­sen ja pa­rem­man te­hon siir­ron tie­hen kaar­tees­ta pois­tut­ta­es­sa.

Ben­ta­y­ga Spee­dis­sä on nyt myös ne­li­pyö­rä­oh­jaus. Ma­ta­lil­la ja kes­ki­no­peuk­sil­la ta­ka­pyö­rät kään­ty­vät vas­tak­kai­seen suun­taan kuin etu­pyö­rät, mikä pa­ran­taa ket­te­ryyt­tä ja pie­nen­tää kään­töym­py­rää. Oh­jaus tun­tuu tar­kem­mal­ta, ja li­sään­ty­nyt oh­jaus­tun­tu­ma kas­vat­taa kul­jet­ta­jan luot­ta­mus­ta. Suu­rem­mil­la no­peuk­sil­la ta­ka­pyö­rät kään­ty­vät sa­maan suun­taan kuin etu­pyö­rät, mikä pa­ran­taa va­kaut­ta.

Voi­ma­kas muo­toi­lu

En­sim­mäis­tä ker­taa Bent­leyn his­to­ri­as­sa on saa­ta­vil­la 23-tuu­mai­set Speed-van­teet, kun va­li­taan hii­li­ke­raa­mi­set jar­rut. Näi­tä on saa­ta­vil­la har­maa­na sa­tii­ni­na, mus­ta­na tai mus­ta­na ja kiil­lo­tet­tu­na yh­dis­tel­mä­nä. Maa­la­tut jar­ru­sa­tu­lat ovat saa­ta­vil­la seit­se­mäs­sä näyt­tä­väs­sä vä­ris­sä sekä va­ki­o­va­rus­tei­sil­la jar­ruil­la et­tä hii­li­ke­raa­mis­ten jar­ru­jen yh­tey­des­sä.

Toi­nen Ben­ta­y­ga Spee­dil­le yk­si­noi­keu­del­la tar­jot­tu vaih­to­eh­to on mus­ta Speed-kat­to, joka vii­meis­tel­lään joko kiil­tä­vä­nä tai sa­tii­ni­se­na va­li­tun ko­ri­vä­rin mu­kaan. Mus­ta kat­to, joka kat­taa myös ta­kas­poi­le­rin ala­o­san, te­kee voi­mak­kaan ja it­se­var­man vi­su­aa­li­sen vai­ku­tuk­sen.

Ra­jo­ja rik­ko­va suo­ri­tus­ky­ky

Uu­si Ben­ta­y­ga Speed tar­jo­aa poik­keuk­sel­li­sen laa­jan suo­ri­tus­ky­ky­a­lu­een: COM­FORT- ja BENT­LEY-ajo­ti­lat tar­jo­a­vat täy­del­li­sen yh­dis­tel­män vauh­tia ja ren­tout­ta useim­piin ajo­ti­lan­tei­siin. Kun va­li­taan SPORT-tila, au­ton luon­tees­ta pal­jas­tuu uu­si, voi­mak­kaam­pi puo­li. Alus­taa on hie­no­sää­det­ty huo­lel­li­ses­ti, ja uu­den High Po­we­red 4.0 V8 -moot­to­rin myö­tä Bent­leyn in­si­nöö­rit ovat luo­neet kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kaim­man ja dy­naa­mi­sim­man Ben­ta­y­gan – kui­ten­kaan me­net­tä­mät­tä mi­tään sii­tä, mikä te­kee Bent­leys­tä Bent­leyn.

Au­to­Bild / K-Au­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN