Saka

Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %

Käytetyn sähkö- tai hybridiauton ostamiseen liittyy usein yksi suuri pelko: entä jos akku on lopussa? Autokaupan uudistaja Saka tarttui haasteeseen ja otti akkutestit osaksi autojen tarkis­tusp­ro­sessia.

Auto Bild.Uutiset

Yh­tiö kävi läpi tänä vuon­na myyn­nis­sä ol­leet EV-au­tot Avi­loo-ak­ku­tes­til­lä ja tut­ki yli 7 000 säh­kö- ja hyb­ri­di­au­ton akun kun­non.

Tu­lok­set häl­ven­tä­vät suu­rim­man huo­len: tut­kit­tu­jen ak­ku­jen kun­to (State of He­alth, SOH) oli kes­ki­mää­rin 91 % uu­teen ver­rat­tu­na. Suu­rim­mal­la osal­la au­to­val­mis­ta­jis­ta akun kun­to­vaa­ti­mus ta­kuu­ai­ka­na on 70%.

Laa­jaan otok­seen pe­rus­tu­va ana­lyy­si pa­ran­taa vaih­to­au­to­kau­pan lä­pi­nä­ky­vyyt­tä ja tar­jo­aa ku­lut­ta­jil­le konk­reet­ti­sen to­dis­teen sii­tä, et­tä käy­tet­ty säh­köis­ty­nyt ajo­neu­vo on luo­tet­ta­va ja pit­käi­käi­nen si­joi­tus.

”Akun kun­to on ol­lut vaih­to­au­to­kau­pas­sa eni­ten mie­ti­tyt­tä­vä asia ja saat­ta­nut myös hi­das­taa käy­tet­ty­jen säh­kö- ja hyb­ri­di­au­to­jen myyn­nin kas­vua. Olem­me rat­kais­seet tä­män on­gel­man ja ot­ta­neet vuo­den alus­ta ak­ku­tes­tit käyt­töön, joi­den tu­lok­set ker­rom­me lä­pi­nä­ky­väs­ti. Kun voim­me luo­tet­ta­vas­ti näyt­tää Avi­loo-tes­til­lä to­den­ne­tun, kes­ki­mää­rin 91 % akun kun­non, pois­tam­me ker­ta­hei­tol­la suu­rim­man epä­var­muu­den”, kom­men­toi Sa­kan myyn­ti­joh­ta­ja Jaak­ko Pouk­ku­la.

Pa­rem­pia au­to­ja da­taan pe­rus­tu­en

Laa­ja tes­tausp­ro­jek­ti on osa Sa­kan ta­voi­tet­ta tar­jo­ta vaih­to­au­to­mark­ki­nan par­haim­pia au­to­ja. Ak­ku­tes­tien avul­la yri­tys pys­tyy var­mis­ta­maan, et­tä myyn­tiin ote­taan vain hy­vä­kun­toi­sia EV-au­to­ja ja akut tes­ta­taan­kin kai­kis­ta myyn­nis­sä ole­vis­ta säh­kö­au­tois­ta.

Avi­loo-ak­ku­tes­ti on kol­man­nen osa­puo­len luo­tet­ta­va säh­kö- tai hyb­ri­di­au­to­jen kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun kun­non ja ka­pa­si­tee­tin mää­rit­tä­mi­seen tar­koi­tet­tu di­ag­nos­tiik­ka­tes­ti, joka an­taa vi­ral­li­sen ak­ku­ser­ti­fi­kaa­tin. Se hyö­dyn­tää au­ton omaa ak­ku­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mään (BMS) ke­rät­tyä da­taa ja pal­jas­taa akun to­del­li­sen ter­vey­den (SOH-ar­vo) sekä mah­dol­li­set pii­le­vät viat.

”Ku­lut­ta­jan ei tar­vit­se enää jän­nit­tää. Tämä data to­dis­taa, et­tä ny­ky­ai­kai­set säh­kö­au­tot säi­lyt­tä­vät ener­gi­a­ka­pa­si­teet­tin­sa erit­täin hy­vin vuo­sien­kin käy­tön jäl­keen. Mei­dän teh­tä­väm­me au­to­kau­pan uu­dis­ta­ja­na on tuo­da tämä tie­to avoi­mes­ti esiin ja var­mis­taa, et­tä asi­a­kas saa os­ta­mal­leen au­tol­le, myös säh­kö­au­tol­le, mark­ki­noi­den par­haan vas­ti­neen”, Pouk­ku­la jat­kaa.

Ak­ku­tes­tis­sä oli mu­ka­na au­to­ja jo­kai­ses­ta mer­kis­tä mitä Sa­kal­la on myyn­nis­sä. Tes­tat­tu­jen au­to­jen aje­tut ki­lo­met­rit oli­vat kes­ki­mää­rin rei­lu 90 000km ja pel­käs­tään Vol­vo­ja ja Be­ma­rei­ta tes­tat­tiin yli 1 000 kpl. Par­haim­mat SOH-lu­ke­mat oli­vat jopa 99%.

Au­to­Bild / Saka

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto

Auto Bild.Uutiset

Alakulo uusien autojen rekis­te­röin­neissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää

Auto Bild.Uutiset

Alakulo uusien autojen rekis­te­röin­neissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää

Auto Bild.Uutiset

Uusi Kia Sportage sai hinnat - tältä se näyttää

Auto Bild.Uutiset

Uusi Kia Sportage sai hinnat - tältä se näyttää

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN