Faceliftattu A4 Avant näyttää leveine jäähdyttimen säleikköineen aiempaa räväkämmältä. Led-ajovalot ovat vakiona, mutta koeajoautossa oli tehokkaammat Matrix LED -lisävarusteajovalot.
Koeajo Audi A4 Avant Business Advanced 40 TDI quattro S tronic: Muikeamman oloinen
Uudistunut A4 Avant on tarjolla usealla eri tekniikalla, joista 190-hevosvoimainen 40 TDI lukeutuu nelivetoisena mielenkiintoisimpiin muunnelmiin.
Faceliftin kokenut Audi A4 Avant rakentuu modulaariselle MLB Evo -pohjalevylle, jota käytetään myös Audi A7:ssä. Tulevassa, kokonaan uudessa A4:ssä tullaan käyttämään MQB-pohjalevyä. Nykymallissa on myös jalankulkijaturvallisuutta kohentava niin sanottu aktiivinen konepelti.
Audin 40 TDI -mallisella turbodieselillä pystyy ajamaan vaivattomasti yhdellä tankillisella yli tuhat kilometriä, vaikka moottorina murisee ruudikas 190-hevosvoimainen TDI. Ja juuri sen vuoksi hyvin kohtuullinen 5,9 l/100 km:n keskikulutus kuulostaa lompakkoa säästävältä lukemalta näin tehokkaalle automaattivaihteiselle turbodieselille. Mittasimme kulutuksen auton omalla ajotietokonella.
Laajavääntöinen turbodiesel
Turbodiesel vastaa väkevästi kaasun painallukseen niin, että farkku kiihtyy nollasta sataan asiallisen ripeässä 7,6 sekunnissa. Muutenkin moottorin vahva 400 newtonmetrin maksimivääntö esiintyy edukseen, koska se on käytössä laakean keskeisellä käyntinopeusalueella 1 750–3 000 r/min.
Tämä voimanlähde soveltuukin paremmin kuin hyvin quattro-nelivedon yhteyteen esimerkiksi työsuhdefarmaria ajatellen. Huippunopeus, joka ei toki Suomen kannalta ole olennainen, on elektronisesti rajoitettu tasoon 210 km/h.
Myös jalan heilautuksella toimiva sähkötoiminen takaluukku on lisävaruste.
Puhdaslinjaisesta kojelaudasta on vaikea olla pitämättä.
Nopean huomaamattomasti pykäliä vaihtava automaattivaihteisto tuntuu yhdeltä tämän hetken parhaista lajissaan. Juoheatoimisessa 7-nopeuksisessa kaksoiskytkinautomaatissa on Drive- ja Sport-ohjelmat. Lisäksi S tronicia voi käyttää manuaalisesti ohjauspyörän siivekkeistä ja vaihdevalitsimesta.
Alusta vaikuttaa erittäin tanakalta joka tilanteeseen. Etuvedollakin pärjää hyvin, mutta neliveto on ehdottomasti Audin ”juttu”. Lumisissa ajo-olosuhteissa quattro-neliveto toimii miellyttävän eleettömästi, ja perän irrotessa se on takapainotteinen. Keskitasauspyörästö on itselukittuva.
12,3-tuumainen digitaalinen virtuaalimittaristo on lisävaruste.
7-nopeuksinen automaattivaihteisto on kaksoiskytkintyyppinen.
Ajotilat valikoidaan keskikonsolin alalaidan painikkeesta. Tilat ovat ajotaloutta painottavan Efficiencyn ohella mukavuutta korostava Comfort, tilanteen mukaan toimiva Auto, urheilullisuutta korostava Dynamic sekä Individual, jossa pääsee säätämään henkilökohtaisia asetuksia.
Sähkömekaanisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on sopivan täsmällinen maantieajossa, ja A4 Avantia on kevyt pyöriteltävä kaupungissa ja pysäköintihalleissa. Lisävarusteiseen mukautuvaan vakionopeudensäätimeen liittyy aktiivinen kaistavahti. Matkustamon sisämelutaso pysyttelee maantieajossa mukavan kohtuullisena.
Kasvaneet takatilat
Digitaalisen mittaristonäkymän pystyy valikoimaan ohjauspyörän painikkeesta kahden erilaisen näyttömoodin välillä. Toisessa näkymässä päämittarit esiintyvät kookkaina, ja silloin ajotietokone on hyvin kompaktin kokoinen. Toisessa näkymässä päänäytöt muuttuvat huomattavan pienikokoisiksi ja ajotietokone hallitsee näkymää. Digitaalinen mittaristo pysyttelee sammutuksen jälkeen pitkään aiemmin valitussa näyttötilassa, mikä on käytön kannalta ystävällinen ratkaisu.
10,1-tuumaisessa kosketusnäytössä on selkeät peruutuskameran ohjausviivat.
Testiyksilössä oli mekaanisesti säädettävät urheiluistuimet.
Takana saisi olla hieman enemmän polvitilaa, mutta sentit varmaan kohenevatkin tulossa olevan täysin uuden A4:n myötä.
Ajanmukaisen 10,1-tuumaisen MMI Touch -kosketusnäytön päävalikko on toteutukseltaan selkeä, ja ajanmukaistettu multimediajärjestelmä on aiempaa helppotoimisempi. Äänentoistojärjestelmän äänenlaatu on suhteellisen hyvä. Selkeää pikkubonusta tulee yövalaistuista mukitelineistä. Lisävarusteinen led-sisävalopaketti varmistelee kirkkaan häikäisemättömän valaistuksen.
Sisätilojen pintamateriaalit ovat laadukkaat, ja A4 Avant 40 TDI:n kangasverhoilu vaikuttaa sangen kestävältä. Testiyksilössä olleista urheiluistuimista huolimatta etuistuimien sivuttaistuki oli yllättävän vaisu. Lisäksi mekaaniset säädöt, etenkin selkänojan säätöpyörä, ovat jäykkätoimisia.
Tasapohjaista tavaratilaa saadaan 1 495 litran verran. Tavanomaisen kääntöpohjan asemesta testiyksilössä oli tavaratilan kiinnityskiskot ja kiinnityssarja.
Testiauton mekaanisesti säädettävissä istuimissa kuljettaja ja etumatkustaja istuvat parasta ajoasentoa ajatellen helposti liian alhaalla. Jos taas pidempi henkilö nostaa penkkiään aavistuksen ylemmäs, niin kaareva A-pilari tulee vastaan autosta poistuessa.
Mekaanisesti pituussäädettävät reisityynyt edesauttavat tuntuvasti sopivan ajoasennon löytämistä. Urheiluistuimien sähköinen ristiseläntuki vaikuttaa tehokkaalta, joskin tuki osuu pitkäselkäisellä liian alas.
Uudistuneessa A4 Avantissa on takana selvästi reilummin enemmän polvitilaa kuin edeltävässä mallissa, mutta vieläkään sitä ei ole ylen määrin.
Audi A4 -farmarissa on laajennetussa muodossa noin 1,5 kuution verran tasapohjaista lastauspintaa. Takaselkänojat taittuvat vaakatasoon suhteessa 40:20:40. Testiyksilössä oli lisäksi kätevä sähkötoiminen takaluukku.↔
Juha Peltonen
Audi A4 Avant Business Advanced 40 TDI quattro S tronic
Moottori
R4, turbo, 1968 cm³, 140 kW (190 hv)/3800–4200 r/min, 400 Nm/1750–3000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 7,6 s, huippunopeus 210 km/h (rajattu)
Kulutus
6,0 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
156 g/km
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4762, l. 1847, k. 1435 mm, akseliväli 2820 mm, omamassa 1700 kg, kantavuus 605 kg, vetomassa 1800/750 kg, tavaratila 495–1495 l, tankki 58 l
Hinta
50 914 euroa, koeajoauto 58 453 euroa (2020)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi
Audi
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!
Classic Motorshow
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!
Classic Motorshow
Jeep Wrangler 4xe.
Astara
Jeep Wrangler 4xe.
Astara
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Autolaina kannattaa kilpailuttaa
Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa
Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja
Auto Bild 8/2022 kaupoissa
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Koeajossa Isuzu D-Max: Kahlaajien sukua
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa
Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Vaativaan makuun: Rinnetontille nousi arkkitehdin suunnittelema ekotalo
Lisämittaukset: iFi Audio Pro iCan Signature
Kesä on yhtä juhlaa! Inspiroidu kattauksista
Entinen leipomo on nyt ihastuttava koti maaseudun rauhassa
Keramiikkataiteilija Laura Itkosen lempiesineet ovat lapsuudenkodista perittyjä
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
Dirac Live -sertifioitu kaiutin
Hegelin uusi esi- & päätevahvistinkombo
Goldmundin massakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Autolaina kannattaa kilpailuttaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Vaativaan makuun: Rinnetontille nousi arkkitehdin suunnittelema ekotalo
Lisämittaukset: iFi Audio Pro iCan Signature
Kesä on yhtä juhlaa! Inspiroidu kattauksista
Entinen leipomo on nyt ihastuttava koti maaseudun rauhassa
Keramiikkataiteilija Laura Itkosen lempiesineet ovat lapsuudenkodista perittyjä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa
Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
Polestar: Aloittaa 65 000 sähköauton toimitukset Hertzille
Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa
Lexus RX: Kolme sähköistä voimalinjaa
LUETUIMMAT
Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybriditeknologiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN