Matriisilediajovaloissa on mukautuva valaistus. Huomaa myös antrasiitinvärinen Scudetto-etusäleikkö.
Juha Peltonen
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Millaisia tunnelmia välitti Stelvion upea ”italialainen ylistys”, 280-hevosvoimainen nelivetoinen?
Alfa Romeon Stelvio Tributo Italiano -erikoispainoksessa ainoana lisävarusteena oli alfanpunainen koriväri. Ensimmäisenä Stelvion 280 hv:n versiossa varastaa huomion kierrosherkkä nelisylinterinen suorasuihkutuksella toteutettu turbomoottori, jonka käynnistyspainike on perinteisesti ohjauspyörässä – alfamaisen historiallisesti tietenkin vasemmalla puolella.
Vaikka maksimivääntö 400 Nm asemoituu paperilla tasolle 2 250 r/min, niin totuus on toinen: kone vääntää sitkeästi laajassa kierrosrekisterissä, eri pelkästään alavääntö ei ole mallikas. Suurin teho 280 hv saavutetaan korkealla 5 250 kierroksella.
Stelvio Tributo Italianossa on korin värinen korisarja.
Juha Peltonen
Katumaasturiin sopivasti vannekoko on 21 tuumaa.
Juha Peltonen
21-tuumaiset vanteet eivät yritä peitellä Brembon purevien jarrujen alfanpunaisia jarrusatuloita…
Juha Peltonen
Q4-logo kertoo vetotavan.
Juha Peltonen
Kuittasin keskikulutukseksi 9,7 l/100 km, mutta en onnistunut yltämään lämpimissä kesäoloissa lähellekään normiarvoa 8,3 l/100 km. No, se kaasujalka…
Upea aktiivijousitus
ZF:n momentinmuunnintyyppinen, 8-nopeuksinen AT8-automaattivaihteisto vaihtaa pykäliä tarvittaessa reippaasti, mutta pykälien päälle kytkeminen (esimerkiksi D-asennosta R-asentoon) vaatii harmittavasti tuplanaksautuksen.
Vaihdot voidaan tehdä myös ohjauspyörän siivekkeistä, mikä on allekirjoittaneen suosikkiratkaisu.
Alusta on juuri niin erinomaisen hyvin säädetty erilaisille pinnoille kuin vain Alfa Romeolla osataan. Siitä pitää tässä versiossa huolta Alfa Active Suspension -aktiivijousitus, joka toimii erinomaisesti sekä juuri tehdyllä asvaltilla että röykkyisellä soratiellä.
Stelvion dna-ajotilavalitsimen takaa löytyy kolme ajotilaa, ja kehittynyt neliveto toimii kuin unelma. Brembo-levyjarrut hidastavat tarvittaessa ruudikkaasti. Näyttävän punaiset jarrusatulat on varustettu Alfa Romeo -tekstilogoin. Aktiivinen vakionopeudensäädin toimii mutkattomasti.
Loistavat etuistuimet
Sähkösäätöiset, kuuteen suuntaan säätyvät etuistuimet tarjoavat erinomaisen sivuttaistuen ja sähköisen sivutuen säädön – näillä istuimilla viihtyy pitkään. Takaistuimella polvitilat riittävät mainiosti pitkäaikaiselle matkustajalle, ja takana on myös reilusti pääntilaa. Takaovet avautuvat riittävään kulmaan.
Mittariston ulkonäkö on eri ajotiloissa hyvin erilainen. Esimerkiksi tavanomaisessa ajotilassa pyöreät ”analogiset” näytöt näyttävät ainoastaan senhetkiseen ajonopeuteen asti muun sektorin ollessa pimeänä.
Kojelaudassa on taitava yhdistelmä perinteistä Alfa-otetta ja digitaalisuutta. Mittaristo on 12,3-tuumainen. Kojelaudassa on versiolle ominaiset tikkaukset.
Juha Peltonen
Digitaalisessa mittaristossa on alfamaisen perinteiset kehykset.
Juha Peltonen
8,8-tuumaista keskinäyttöä voidaan operoida keskikonsolin kiertosäätimestä tai suoraan kosketusnäytöltä.
Juha Peltonen
ZF:n momentinmuunnintyyppinen, 8-nopeuksinen AT8-automaattivaihteisto vaihtaa pykäliä tarvittaessa reippaasti, mutta pykälien päälle kytkeminen (esimerkiksi D-asennosta R-asentoon) vaatii harmittavasti tuplanaksautuksen.
Juha Peltonen
Käynnistyspainike on perinteisesti ohjauspyörässä – alfamaisen historiallisesti tietenkin vasemmalla puolella.
Juha Peltonen
Etuistuimissa on erityinen Tributo Italiano -nahkaverhoilu. Istuimien sähkösäädöt ovat monipuoliset.
Juha Peltonen
Kansallishenkinen Tributo Italiano -teema Italian lippuineen ilmenee eri puolilla autoa.
Juha Peltonen
Takaistuimella pääntilaa riittää ja polvitilat ovat kohdillaan.
Juha Peltonen
Ruutua on helppo vierittää suoraan kosketusnäytöltä tai operoida kätevästi keskikonsolin säätöpyörästä, joka lukeutuu Alfan ehdottomiin etuihin.
Digitaalinen mittaristo näyttää mielestäni tyylikkäältä sekä päivänvalossa että pimeällä, mutta huomionarvoista on, että päivä- ja yönäkymät näyttävät keskenään hyvin eri oloisilta.
Miinuksena kojelaudan päällys heijastaa auringonpaisteella voimakkaasti tuulilasiin. Kojelaudassa ja keskikonsolissa on Italia-hengen mukaista hiilikuitujäljitelmää.
Moottoritilassa on 280 hv:n tehoja ajatellen asianmukainen sivuttainen jäykistepalkki.
Juha Peltonen
1 600 litran maksimitavaratilasta saadaan tasapohjainen.
Juha Peltonen
Stelvion Alfa Connect -multimedia ja navigointijärjestelmä ovat miellyttäviä käyttää. Radion mekaaninen äänenvoimakkuuden säätöpyörä sijaitsee kätevästi keskikonsolissa käden ulottuvilla, mutta sen säätö sujuu yhtä kätevästi ohjauspyörän painikkeista.
Kaikkiaan 14 kaiuttimen Sound Theatre by Harman Kardon -audio soi jyhkeästi.
Stelvio Tributo Italiano on paitsi äärettömän hauska, myös ennen kaikkea kyvykäs katumaasturi, joka omaleimaisuudellaan jättää kilpailijoita pölypilveen.
Juha Peltonen
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano
Moottori
R4, turbo, 1995 cm3, 206 kW (280 hv)/5250 r/min, 400 Nm/2250 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,7 s, huippunopeus 230 km/h
Kulutus
8,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
189 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4687, l. 1903, k. 1693 mm, akseliväli 2818 mm, omamassa 1755 kg, kantavuus 595 kg, tavaratila 525–1600 l, tankki 64 l
Hinta
96 529 euroa, koeajoauto 98 529 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Mazdan CX-80 sai mainiot turvallisuusarvostelut.
Mazda
Mazdan CX-80 sai mainiot turvallisuusarvostelut.
Mazda
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Auto Bild 11/2025 on kaupoissa
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
20 kullattua kuuloketta
Tarkkuustyötä Sveitsistä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
XPENG avaa tilauskirjat täysin uudelle Smart Coupe SUV G6:lle ja lippulaiva-SUV G9:lle Suomessa
Suomi tarvitsee työllisyystekoja: romutuspalkkiokampanja piristäisi taloutta ja 50 000 suomalaista työllistävän autoalan työllisyystilannetta
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Jaguarilta radikaali päätös
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL