Matriisilediajovaloissa on mukautuva valaistus. Huomaa myös antrasiitinvärinen Scudetto-etusäleikkö.

Matriisilediajovaloissa on mukautuva valaistus. Huomaa myös antrasiitinvärinen Scudetto-etusäleikkö.

Juha Peltonen

Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys

Millaisia tunnelmia välitti Stelvion upea ”italialainen ylistys”, 280-hevosvoimainen nelivetoinen?

Auto Bild.Koeajot

Al­fa Ro­me­on Stel­vio Tri­bu­to Ita­li­a­no -eri­kois­pai­nok­ses­sa ai­no­a­na li­sä­va­rus­tee­na oli al­fan­pu­nai­nen ko­ri­vä­ri. En­sim­mäi­se­nä Stel­vi­on 280 hv:n ver­si­os­sa va­ras­taa huo­mi­on kier­ros­herk­kä ne­li­sy­lin­te­ri­nen suo­ra­suih­ku­tuk­sel­la to­teu­tet­tu tur­bo­moot­to­ri, jon­ka käyn­nis­tys­pai­ni­ke on pe­rin­tei­ses­ti oh­jaus­pyö­räs­sä – al­fa­mai­sen his­to­ri­al­li­ses­ti tie­ten­kin va­sem­mal­la puo­lel­la.

Vaik­ka mak­si­mi­vään­tö 400 Nm ase­moi­tuu pa­pe­ril­la ta­sol­le 2 250 r/min, niin to­tuus on toi­nen: kone vään­tää sit­ke­äs­ti laa­jas­sa kier­ros­re­kis­te­ris­sä, eri pel­käs­tään ala­vään­tö ei ole mal­li­kas. Suu­rin teho 280 hv saa­vu­te­taan kor­ke­al­la 5 250 kier­rok­sel­la.

Stelvio Tributo Italianossa on korin värinen korisarja.

Stelvio Tributo Italianossa on korin värinen korisarja.

Juha Peltonen

Katumaasturiin sopivasti vannekoko on 21 tuumaa.

Katumaasturiin sopivasti vannekoko on 21 tuumaa.

Juha Peltonen

21-tuumaiset vanteet eivät yritä peitellä Brembon purevien jarrujen alfanpunaisia jarrusatuloita…

21-tuumaiset vanteet eivät yritä peitellä Brembon purevien jarrujen alfanpunaisia jarrusatuloita…

Juha Peltonen

Q4-logo kertoo vetotavan.

Q4-logo kertoo vetotavan.

Juha Peltonen

Kuit­ta­sin kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si 9,7 l/100 km, mut­ta en on­nis­tu­nut yl­tä­mään läm­pi­mis­sä ke­sä­o­lois­sa lä­hel­le­kään nor­mi­ar­voa 8,3 l/100 km. No, se kaa­su­jal­ka…

Upea ak­tii­vi­jou­si­tus

ZF:n mo­men­tin­muun­nin­tyyp­pi­nen, 8-no­peuk­si­nen AT8-au­to­maat­ti­vaih­teis­to vaih­taa py­kä­liä tar­vit­ta­es­sa reip­paas­ti, mut­ta py­kä­lien pääl­le kyt­ke­mi­nen (esi­mer­kik­si D-asen­nos­ta R-asen­toon) vaa­tii har­mit­ta­vas­ti tup­la­nak­sau­tuk­sen.

Vaih­dot voi­daan teh­dä myös oh­jaus­pyö­rän sii­vek­keis­tä, mikä on al­le­kir­joit­ta­neen suo­sik­ki­rat­kai­su.

Alus­ta on juu­ri niin eri­no­mai­sen hy­vin sää­det­ty eri­lai­sil­le pin­noil­le kuin vain Al­fa Ro­me­ol­la osa­taan. Sii­tä pi­tää täs­sä ver­si­os­sa huol­ta Al­fa Ac­ti­ve Sus­pen­si­on -ak­tii­vi­jou­si­tus, joka toi­mii eri­no­mai­ses­ti sekä juu­ri teh­dyl­lä as­val­til­la et­tä röyk­kyi­sel­lä so­ra­tiel­lä.

Stel­vi­on dna-ajo­ti­la­va­lit­si­men ta­kaa löy­tyy kol­me ajo­ti­laa, ja ke­hit­ty­nyt ne­li­ve­to toi­mii kuin unel­ma. Brem­bo-le­vy­jar­rut hi­das­ta­vat tar­vit­ta­es­sa ruu­dik­kaas­ti. Näyt­tä­vän pu­nai­set jar­ru­sa­tu­lat on va­rus­tet­tu Al­fa Ro­meo -teks­ti­lo­goin. Ak­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din toi­mii mut­kat­to­mas­ti.

Lois­ta­vat etuis­tui­met

Säh­kö­sää­töi­set, kuu­teen suun­taan sää­ty­vät etuis­tui­met tar­jo­a­vat eri­no­mai­sen si­vut­tais­tu­en ja säh­köi­sen si­vu­tu­en sää­dön – näil­lä is­tui­mil­la viih­tyy pit­kään. Ta­kais­tui­mel­la pol­vi­ti­lat riit­tä­vät mai­ni­os­ti pit­kä­ai­kai­sel­le mat­kus­ta­jal­le, ja ta­ka­na on myös rei­lus­ti pään­ti­laa. Ta­ka­o­vet avau­tu­vat riit­tä­vään kul­maan.

Mit­ta­ris­ton ul­ko­nä­kö on eri ajo­ti­lois­sa hy­vin eri­lai­nen. Esi­mer­kik­si ta­va­no­mai­ses­sa ajo­ti­las­sa pyö­re­ät ”ana­lo­gi­set” näy­töt näyt­tä­vät ai­no­as­taan sen­het­ki­seen ajo­no­peu­teen as­ti muun sek­to­rin ol­les­sa pi­me­ä­nä.

Kojelaudassa on taitava yhdistelmä perinteistä Alfa-otetta ja digitaalisuutta. Mittaristo on 12,3-tuumainen. Kojelaudassa on versiolle ominaiset tikkaukset.

Kojelaudassa on taitava yhdistelmä perinteistä Alfa-otetta ja digitaalisuutta. Mittaristo on 12,3-tuumainen. Kojelaudassa on versiolle ominaiset tikkaukset.

Juha Peltonen

Digitaalisessa mittaristossa on alfamaisen perinteiset kehykset.

Digitaalisessa mittaristossa on alfamaisen perinteiset kehykset.

Juha Peltonen

8,8-tuumaista keskinäyttöä voidaan operoida keskikonsolin kiertosäätimestä tai suoraan kosketusnäytöltä.

8,8-tuumaista keskinäyttöä voidaan operoida keskikonsolin kiertosäätimestä tai suoraan kosketusnäytöltä.

Juha Peltonen

ZF:n momentinmuunnintyyppinen, 8-nopeuksinen AT8-automaattivaihteisto vaihtaa pykäliä tarvittaessa reippaasti, mutta pykälien päälle kytkeminen (esimerkiksi D-asennosta R-asentoon) vaatii harmittavasti tuplanaksautuksen.

ZF:n momentinmuunnintyyppinen, 8-nopeuksinen AT8-automaattivaihteisto vaihtaa pykäliä tarvittaessa reippaasti, mutta pykälien päälle kytkeminen (esimerkiksi D-asennosta R-asentoon) vaatii harmittavasti tuplanaksautuksen.

Juha Peltonen

Käynnistyspainike on perinteisesti ohjauspyörässä – alfamaisen historiallisesti tietenkin vasemmalla puolella.

Käynnistyspainike on perinteisesti ohjauspyörässä – alfamaisen historiallisesti tietenkin vasemmalla puolella.

Juha Peltonen

Etuistuimissa on erityinen Tributo Italiano -nahkaverhoilu. Istuimien sähkösäädöt ovat monipuoliset.

Etuistuimissa on erityinen Tributo Italiano -nahkaverhoilu. Istuimien sähkösäädöt ovat monipuoliset.

Juha Peltonen

Kansallishenkinen Tributo Italiano -teema Italian lippuineen ilmenee eri puolilla autoa.

Kansallishenkinen Tributo Italiano -teema Italian lippuineen ilmenee eri puolilla autoa.

Juha Peltonen

Takaistuimella pääntilaa riittää ja polvitilat ovat kohdillaan.

Takaistuimella pääntilaa riittää ja polvitilat ovat kohdillaan.

Juha Peltonen

Ruu­tua on help­po vie­rit­tää suo­raan kos­ke­tus­näy­töl­tä tai ope­roi­da kä­te­väs­ti kes­ki­kon­so­lin sää­tö­pyö­räs­tä, joka lu­keu­tuu Al­fan eh­dot­to­miin etui­hin.

Di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to näyt­tää mie­les­tä­ni tyy­lik­kääl­tä sekä päi­vän­va­los­sa et­tä pi­me­äl­lä, mut­ta huo­mi­o­nar­vois­ta on, et­tä päi­vä- ja yö­nä­ky­mät näyt­tä­vät kes­ke­nään hy­vin eri oloi­sil­ta.

Mii­nuk­se­na ko­je­lau­dan pääl­lys hei­jas­taa au­rin­gon­pais­teel­la voi­mak­kaas­ti tuu­li­la­siin. Ko­je­lau­das­sa ja kes­ki­kon­so­lis­sa on Ita­lia-hen­gen mu­kais­ta hii­li­kui­tu­jäl­ji­tel­mää.

Moottoritilassa on 280 hv:n tehoja ajatellen asianmukainen sivuttainen jäykistepalkki.

Moottoritilassa on 280 hv:n tehoja ajatellen asianmukainen sivuttainen jäykistepalkki.

Juha Peltonen

1 600 litran maksimitavaratilasta saadaan tasapohjainen.

1 600 litran maksimitavaratilasta saadaan tasapohjainen.

Juha Peltonen

Stel­vi­on Al­fa Con­nect -mul­ti­me­dia ja na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä ovat miel­lyt­tä­viä käyt­tää. Ra­di­on me­kaa­ni­nen ää­nen­voi­mak­kuu­den sää­tö­pyö­rä si­jait­see kä­te­väs­ti kes­ki­kon­so­lis­sa kä­den ulot­tu­vil­la, mut­ta sen sää­tö su­juu yh­tä kä­te­väs­ti oh­jaus­pyö­rän pai­nik­keis­ta.

Kaik­ki­aan 14 kai­ut­ti­men Sound The­at­re by Har­man Kar­don -au­dio soi jyh­ke­äs­ti.

Stel­vio Tri­bu­to Ita­li­a­no on pait­si ää­ret­tö­män haus­ka, myös en­nen kaik­kea ky­vy­käs ka­tu­maas­tu­ri, joka oma­lei­mai­suu­del­laan jät­tää kil­pai­li­joi­ta pö­ly­pil­veen.

Juha Pel­to­nen

Al­fa Ro­meo Stel­vio 2.0 Q4 AT8 Tri­bu­to Ita­li­a­no

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1995 cm3, 206 kW (280 hv)/5250 r/min, 400 Nm/2250 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 5,7 s, huip­pu­no­peus 230 km/h

Ku­lu­tus

8,3 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

189 g/km

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4687, l. 1903, k. 1693 mm, ak­se­li­vä­li 2818 mm, oma­mas­sa 1755 kg, kan­ta­vuus 595 kg, ta­va­ra­ti­la 525–1600 l, tank­ki 64 l

Hin­ta

96 529 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 98 529 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Mazdan CX-80 sai mainiot turvallisuusarvostelut.

Mazdan CX-80 sai mainiot turvallisuusarvostelut.

Mazda

Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi

Auto Bild.Uutiset
Mazdan CX-80 sai mainiot turvallisuusarvostelut.

Mazdan CX-80 sai mainiot turvallisuusarvostelut.

Mazda

Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU