Matriisilediajovaloissa on mukautuva valaistus. Huomaa myös antrasiitinvärinen Scudetto-etusäleikkö.
Juha Peltonen
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Millaisia tunnelmia välitti Stelvion upea ”italialainen ylistys”, 280-hevosvoimainen nelivetoinen?
Alfa Romeon Stelvio Tributo Italiano -erikoispainoksessa ainoana lisävarusteena oli alfanpunainen koriväri. Ensimmäisenä Stelvion 280 hv:n versiossa varastaa huomion kierrosherkkä nelisylinterinen suorasuihkutuksella toteutettu turbomoottori, jonka käynnistyspainike on perinteisesti ohjauspyörässä – alfamaisen historiallisesti tietenkin vasemmalla puolella.
Vaikka maksimivääntö 400 Nm asemoituu paperilla tasolle 2 250 r/min, niin totuus on toinen: kone vääntää sitkeästi laajassa kierrosrekisterissä, eri pelkästään alavääntö ei ole mallikas. Suurin teho 280 hv saavutetaan korkealla 5 250 kierroksella.
Stelvio Tributo Italianossa on korin värinen korisarja.
Juha Peltonen
Katumaasturiin sopivasti vannekoko on 21 tuumaa.
Juha Peltonen
21-tuumaiset vanteet eivät yritä peitellä Brembon purevien jarrujen alfanpunaisia jarrusatuloita…
Juha Peltonen
Q4-logo kertoo vetotavan.
Juha Peltonen
Kuittasin keskikulutukseksi 9,7 l/100 km, mutta en onnistunut yltämään lämpimissä kesäoloissa lähellekään normiarvoa 8,3 l/100 km. No, se kaasujalka…
Upea aktiivijousitus
ZF:n momentinmuunnintyyppinen, 8-nopeuksinen AT8-automaattivaihteisto vaihtaa pykäliä tarvittaessa reippaasti, mutta pykälien päälle kytkeminen (esimerkiksi D-asennosta R-asentoon) vaatii harmittavasti tuplanaksautuksen.
Vaihdot voidaan tehdä myös ohjauspyörän siivekkeistä, mikä on allekirjoittaneen suosikkiratkaisu.
Alusta on juuri niin erinomaisen hyvin säädetty erilaisille pinnoille kuin vain Alfa Romeolla osataan. Siitä pitää tässä versiossa huolta Alfa Active Suspension -aktiivijousitus, joka toimii erinomaisesti sekä juuri tehdyllä asvaltilla että röykkyisellä soratiellä.
Stelvion dna-ajotilavalitsimen takaa löytyy kolme ajotilaa, ja kehittynyt neliveto toimii kuin unelma. Brembo-levyjarrut hidastavat tarvittaessa ruudikkaasti. Näyttävän punaiset jarrusatulat on varustettu Alfa Romeo -tekstilogoin. Aktiivinen vakionopeudensäädin toimii mutkattomasti.
Loistavat etuistuimet
Sähkösäätöiset, kuuteen suuntaan säätyvät etuistuimet tarjoavat erinomaisen sivuttaistuen ja sähköisen sivutuen säädön – näillä istuimilla viihtyy pitkään. Takaistuimella polvitilat riittävät mainiosti pitkäaikaiselle matkustajalle, ja takana on myös reilusti pääntilaa. Takaovet avautuvat riittävään kulmaan.
Mittariston ulkonäkö on eri ajotiloissa hyvin erilainen. Esimerkiksi tavanomaisessa ajotilassa pyöreät ”analogiset” näytöt näyttävät ainoastaan senhetkiseen ajonopeuteen asti muun sektorin ollessa pimeänä.
Kojelaudassa on taitava yhdistelmä perinteistä Alfa-otetta ja digitaalisuutta. Mittaristo on 12,3-tuumainen. Kojelaudassa on versiolle ominaiset tikkaukset.
Juha Peltonen
Digitaalisessa mittaristossa on alfamaisen perinteiset kehykset.
Juha Peltonen
8,8-tuumaista keskinäyttöä voidaan operoida keskikonsolin kiertosäätimestä tai suoraan kosketusnäytöltä.
Juha Peltonen
ZF:n momentinmuunnintyyppinen, 8-nopeuksinen AT8-automaattivaihteisto vaihtaa pykäliä tarvittaessa reippaasti, mutta pykälien päälle kytkeminen (esimerkiksi D-asennosta R-asentoon) vaatii harmittavasti tuplanaksautuksen.
Juha Peltonen
Käynnistyspainike on perinteisesti ohjauspyörässä – alfamaisen historiallisesti tietenkin vasemmalla puolella.
Juha Peltonen
Etuistuimissa on erityinen Tributo Italiano -nahkaverhoilu. Istuimien sähkösäädöt ovat monipuoliset.
Juha Peltonen
Kansallishenkinen Tributo Italiano -teema Italian lippuineen ilmenee eri puolilla autoa.
Juha Peltonen
Takaistuimella pääntilaa riittää ja polvitilat ovat kohdillaan.
Juha Peltonen
Ruutua on helppo vierittää suoraan kosketusnäytöltä tai operoida kätevästi keskikonsolin säätöpyörästä, joka lukeutuu Alfan ehdottomiin etuihin.
Digitaalinen mittaristo näyttää mielestäni tyylikkäältä sekä päivänvalossa että pimeällä, mutta huomionarvoista on, että päivä- ja yönäkymät näyttävät keskenään hyvin eri oloisilta.
Miinuksena kojelaudan päällys heijastaa auringonpaisteella voimakkaasti tuulilasiin. Kojelaudassa ja keskikonsolissa on Italia-hengen mukaista hiilikuitujäljitelmää.
Moottoritilassa on 280 hv:n tehoja ajatellen asianmukainen sivuttainen jäykistepalkki.
Juha Peltonen
1 600 litran maksimitavaratilasta saadaan tasapohjainen.
Juha Peltonen
Stelvion Alfa Connect -multimedia ja navigointijärjestelmä ovat miellyttäviä käyttää. Radion mekaaninen äänenvoimakkuuden säätöpyörä sijaitsee kätevästi keskikonsolissa käden ulottuvilla, mutta sen säätö sujuu yhtä kätevästi ohjauspyörän painikkeista.
Kaikkiaan 14 kaiuttimen Sound Theatre by Harman Kardon -audio soi jyhkeästi.
Stelvio Tributo Italiano on paitsi äärettömän hauska, myös ennen kaikkea kyvykäs katumaasturi, joka omaleimaisuudellaan jättää kilpailijoita pölypilveen.
Juha Peltonen
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano
Moottori
R4, turbo, 1995 cm3, 206 kW (280 hv)/5250 r/min, 400 Nm/2250 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,7 s, huippunopeus 230 km/h
Kulutus
8,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
189 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4687, l. 1903, k. 1693 mm, akseliväli 2818 mm, omamassa 1755 kg, kantavuus 595 kg, tavaratila 525–1600 l, tankki 64 l
Hinta
96 529 euroa, koeajoauto 98 529 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Fynen uusi bassokaiutin
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
LampizatOrin uusi dac
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
FOKUS MEDIA
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Fynen uusi bassokaiutin
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ