BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

BYD Seal on mielenkiintoinen tulokas täyssähköautojen markkinaan. Seal on tehokas sportti, joka haastaa kilpailijansa laadulla ja ajo-ominaisuuksilla.

Auto Bild.Koeajot

Jul­kais­tu Au­to Bil­din pa­pe­ri­leh­des­sä 10/2024

Kii­na­lai­nen säh­kö­au­to­val­mis­ta­ja BYD on tun­keu­tu­nut voi­mal­la Eu­roo­pan ja myös Suo­men mark­ki­noil­le. Eri­tyi­ses­ti BYD:n mal­lis­to, jos­ta Seal hyvä esi­merk­ki, on ai­heut­ta­nut ki­vis­tys­tä maa­no­sam­me au­ton­val­mis­ta­jil­le.

Syy tä­hän on sel­vä, sil­lä kii­na­lais­val­mis­ta­jan au­tot ovat hin­ta-laa­tu­suh­teel­taan os­ta­jan kan­nal­ta erit­täin hou­kut­te­le­via.

Auton muotoilu miellyttää silmää. Takavalot on istutettu onnistuneesti perään.

Auton muotoilu miellyttää silmää. Takavalot on istutettu onnistuneesti perään.

Toni Lindström

Kuljettajalle tarjotaan infoa kahden näytön avulla, joista suurempi on 15,6-tuumainen. Näytön saa käännettyä myös pystyasentoon.

Kuljettajalle tarjotaan infoa kahden näytön avulla, joista suurempi on 15,6-tuumainen. Näytön saa käännettyä myös pystyasentoon.

Toni Lindström

Ohjauspyörän takana oleva näyttä kertoo tärkeimmät infot. Osa symboleista on turhan pieniä.

Ohjauspyörän takana oleva näyttä kertoo tärkeimmät infot. Osa symboleista on turhan pieniä.

Toni Lindström

Pysty- tai vaaka-asennossa käytettävän 15,6-tuumaisen kosketusnäytön valikot aiheuttavat ainakin aluksi päänvaivaa, kun valikoista haeskelee jotakin tiettyä toimintoa.

Pysty- tai vaaka-asennossa käytettävän 15,6-tuumaisen kosketusnäytön valikot aiheuttavat ainakin aluksi päänvaivaa, kun valikoista haeskelee jotakin tiettyä toimintoa.

Toni Lindström

Muun muassa ajosuunnanvalitsin ja ajo-ohjelmien kytkimet on sijoitettu keskikonsoliin.

Muun muassa ajosuunnanvalitsin ja ajo-ohjelmien kytkimet on sijoitettu keskikonsoliin.

Toni Lindström

Se­a­lin hin­ta pyö­rii 50 000 eu­ron tun­tu­mas­sa, eli kil­pai­li­joi­ta täs­sä täys­säh­kö­au­to­jen ryh­mäs­sä riit­tää. Se­a­lin läh­tö­hin­ta on 50 990 eu­roa, ja li­sä­hin­taa tu­lee vain va­lin­nai­ses­ta me­tal­li­vä­ris­tä – ko­ea­jo­au­tol­le oli ker­ty­nyt hin­taa 52 270 eu­roa.

Täl­lä hin­nal­la saa laa­duk­kaas­ti vii­meis­tel­lyn ne­li­ve­toi­sen se­dan­coupén, joka myös näyt­tää hy­väl­tä. Ei siis ih­me, et­tä eu­roop­pa­lai­set au­ton­val­mis­ta­jat ovat lo­ban­neet EU-päät­tä­jiä tuon­ti­tul­leis­ta kii­na­lai­sil­le kil­pai­li­joil­le. On­kin mie­len­kiin­tois­ta seu­ra­ta, mi­hin neu­vot­te­lu­jen lop­pu­tu­los aset­tuu käy­tän­nös­sä.

Täl­lä tie­toa tul­li tu­lee ro­kot­ta­maan kii­na­lai­sia au­to­ja vaih­te­le­vas­ti, mut­ta mer­kit­tä­väs­ti. BYD Seal on myös suo­ra kil­pai­li­ja Tes­lal­le.

ABS 7/2024:n pa­ri­ver­tai­lus­sa Seal pär­jä­si var­sin hy­vin sel­väs­ti kal­liim­paa sak­sa­lais­ta BMW i4 M50:tä vas­taan.

On­nis­tu­nut muo­toi­lu

Se­a­lin lin­jo­ja voi pi­tää muo­doil­taan sport­ti­si­na ja tyy­lik­käi­nä. Au­to kes­tää kat­sei­ta vaa­ti­vam­mas­sa­kin seu­ras­sa. Eri­tyi­ses­ti pe­rä­o­san muo­toi­lu on saa­tu on­nis­tu­maan ta­ka­va­lo­ja myö­ten. De­sig­nis­sa pais­taa läpi sak­sa­lai­sen pää­suun­nit­te­li­jan Wolf­gang Eg­ge­rin kä­den­jäl­ki, ku­ten tie­tys­ti on luon­te­vaa. Ko­ea­jo­au­ton vaa­le­an­si­ni­nen väri on ai­na­kin ko­ea­jon te­ki­jän mie­les­tä eri­tyi­sen miel­lyt­tä­vä.

Etuistuimet on muotoiltu sporttisesti. Vaalea nahka istuu auton henkeen.

Etuistuimet on muotoiltu sporttisesti. Vaalea nahka istuu auton henkeen.

Toni Lindström

Takana on tilaa jopa kolmelle aikuiselle.

Takana on tilaa jopa kolmelle aikuiselle.

Toni Lindström

Myös si­sä­ti­lo­jen de­sign miel­lyt­tää, sil­lä kaik­ki lis­toi­tuk­set ja muut pa­la­set on so­vi­tet­tu huo­lel­la yh­teen. Mi­tään na­ti­noi­ta tai ni­ti­nöi­tä ei ko­je­lau­das­ta tai kes­ki­kon­so­lis­ta kuu­lu­nut. Hy­vin muo­toil­tu­jen is­tui­mien vaa­lea nah­ka­pääl­lys­te so­pii hy­vin au­ton laa­duk­kaa­seen tyy­liin.

Ke­hit­tä­mi­sen va­raa on sen si­jaan kos­ke­tus­näy­tön toi­min­nois­sa. Pys­ty- tai vaa­ka-asen­nos­sa käy­tet­tä­vän 15,6-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön va­li­kot ai­heut­ta­vat ai­na­kin aluk­si pään­vai­vaa, kun va­li­kois­ta ha­es­ke­lee jo­ta­kin tiet­tyä toi­min­toa. Sa­maa vai­vaa on mo­nen muun­kin au­ton­val­mis­ta­jan tuot­teis­sa.

Ajo-omi­nai­suu­det kun­nos­sa

Se­a­lin hy­vät puo­let tun­tu­vat myös aja­jan kä­teen, ni­mit­täin au­to on oi­kein hyvä ajet­ta­va. Ajo­tun­tu­ma on täs­mäl­li­nen ja vas­te ra­tis­sa juu­ri so­pi­van tun­no­kas. Eri­tyi­ses­ti kul­jet­ta­jan tun­tu­ma au­toon ja sitä kaut­ta tie­hen on on­nis­tut­tu saa­maan koh­dil­leen. Jon­kin ver­ran ajo­tun­tu­maa saat­taa häi­ri­tä voi­mak­kaas­ti re­a­goi­va kais­ta-avus­tin ja muut kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat toi­min­not. Nämä ovat eh­kä kui­ten­kin enem­män­kin miel­ty­mys- ja tot­tu­mis­ky­sy­myk­siä.

Ne­li­ve­to on ta­ka­pai­not­tei­nen, joka tar­koit­ta­nee esi­mer­kik­si tal­vi­ke­lis­sä ali­oh­jau­tu­mis­ta. Ke­säi­sil­lä teil­lä ne­li­ve­to vai­kut­ti toi­mi­van ku­ten pi­tää­kin, sitä ei siis huo­man­nut tai tun­te­nut ai­na­kaan nor­mi­a­jos­sa.

Ajo-omi­nai­suuk­sia voi myös ko­keil­la rä­jäh­tä­vis­sä kiih­dy­tyk­sis­sä, jos sel­lai­sia kai­paa. Seal kiih­tyy 530 he­vos­voi­man ja 670 new­to­nin voi­min teh­taan mu­kaan nol­las­ta sa­ta­seen vain 3,8 se­kun­nis­sa. Lu­ke­ma si­näl­lään on tois­si­jai­nen, ku­ten mo­nes­sa muus­sa­kin täys­säh­kö­au­tos­sa. Ylei­ses­ti voi ky­syä, et­tä mi­hin täl­lai­sia suo­ri­tu­sar­vo­ja tar­vi­taan – vä­hem­pi­kin kyl­lä riit­täi­si.

Mu­ka­vas­ti toi­min­ta­mat­kaa

BYD käyt­tää au­tois­saan li­tium­rau­ta­fos­faat­ti­ak­ku­ja, joi­den se sa­noo ole­van kes­tä­väm­piä, ke­vy­em­piä ja läm­mön­sää­te­lyl­tä pa­rem­pia kuin li­tiu­mi­o­ni­a­kut. Se­a­lis­sa ak­ku on osa au­ton ko­ria, jol­loin ko­ris­ta saa­daan ai­em­paa jäy­kem­pi.

400-litraisen tavaratilan aukko on matala.

400-litraisen tavaratilan aukko on matala.

Toni Lindström

Se­a­lin ajo­a­kun net­to­ka­pa­si­teet­ti on 82,5 ki­lo­wat­ti­tun­tia, joka mah­dol­lis­taa ne­li­ve­toi­sen au­ton nor­mi­mi­ta­tuk­si toi­min­ta­mat­kak­si 520 ki­lo­met­riä. Ta­ka­ve­toi­sel­la mal­lil­la toi­min­ta­mat­ka on jopa 570 ki­lo­met­riä. Näi­tä lu­ku­ja voi pi­tää var­sin hy­vi­nä. Kes­ki­ke­sän läm­pi­mil­lä ke­leil­lä ko­ea­jo­au­tol­la yl­sin noin 470 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­kaan – sil­loin ajo oli lä­hes ko­ko­naan mat­ka-ajoa.

Pi­ka­la­taus tök­kii

Se­a­lia pi­täi­si pys­tyä pi­ka­la­taa­maan par­haim­mil­laan 150 ki­lo­wa­tin te­hol­la. Ko­ea­jo­au­ton koh­dal­la tuo jäi haa­veek­si. La­tau­sa­se­mal­la au­ton la­taus käyn­nis­tyi, mut­ta se kat­ke­si vain noin 15 se­kun­nin jäl­keen. Sama tois­tui use­am­paan ker­taan.

Kun au­to pe­ruu­tet­tiin sa­mal­la la­tau­sa­se­mal­la toi­sen pyl­vään juu­rel­le ja kyt­ket­tiin kiin­ni, niin la­taus läh­ti pyö­ri­mään nor­maa­lis­ti. Mut­ta säh­köä au­to ot­ti vas­taan vain 80 kW:n te­hol­la, vaik­ka ak­ku oli esi­läm­mi­tet­ty ei­kä mui­ta au­to­ja ol­lut ase­mal­la la­taa­mas­sa.

Syy­tä voi ha­kea au­ton 550 vol­tin säh­kö­jär­jes­tel­mäs­tä, jota kaik­ki pi­ka­la­taus­jär­jes­tel­mät ei­vät tue. Täl­löin te­hot jää­vät ko­e­tun­lai­sik­si. Pi­ka­la­tauk­sen osal­ta au­to kai­paa päi­vi­tys­tä, jot­ta pi­ka­la­taus su­juu no­pe­am­min kai­kil­la ase­mil­la. Ko­ti­la­tau­sa­se­mal­la on­gel­mia ei esiin­ty­nyt.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

BYD Seal Ex­cel­len­ce AWD

Säh­kö­moot­to­rit

2 kpl, etu 160 kW (218 hv), taka 230 kW (313 hv), yh­teen­sä 390 kW (530 hv), 670 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 3,8 s, huip­pu­no­peus 180 km/h

WLTP-ku­lu­tus

18,2 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

li­tium­rau­ta­fos­faat­ti 82,5 kWh (net­to)

WLTP-toi­min­ta­mat­ka

520 km

La­tau­sai­ka

37 min (150 kW 10–80 %)

Voi­man­siir­to

A1, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4800, l. 1875, k. 1460 mm, ak­se­li­vä­li 2920 mm, oma­mas­sa 2185 kg, ko­ko­nais­mas­sa 2 631 kg, ve­to­mas­sa 1500/750 kg, ta­va­ra­ti­la 400 l

Hin­ta

50 990 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 52 270 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa

Auto Bild.Uutiset

Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa

Auto Bild.Uutiset
Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Nokian Renkaat

Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon

Auto Bild.Uutiset
Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Nokian Renkaat

Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon

Auto Bild.Uutiset

Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa

Auto Bild.Uutiset

Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU