BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.
Toni Lindström
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
BYD Seal on mielenkiintoinen tulokas täyssähköautojen markkinaan. Seal on tehokas sportti, joka haastaa kilpailijansa laadulla ja ajo-ominaisuuksilla.
Julkaistu Auto Bildin paperilehdessä 10/2024
Kiinalainen sähköautovalmistaja BYD on tunkeutunut voimalla Euroopan ja myös Suomen markkinoille. Erityisesti BYD:n mallisto, josta Seal hyvä esimerkki, on aiheuttanut kivistystä maanosamme autonvalmistajille.
Syy tähän on selvä, sillä kiinalaisvalmistajan autot ovat hinta-laatusuhteeltaan ostajan kannalta erittäin houkuttelevia.
Auton muotoilu miellyttää silmää. Takavalot on istutettu onnistuneesti perään.
Toni Lindström
Kuljettajalle tarjotaan infoa kahden näytön avulla, joista suurempi on 15,6-tuumainen. Näytön saa käännettyä myös pystyasentoon.
Toni Lindström
Ohjauspyörän takana oleva näyttä kertoo tärkeimmät infot. Osa symboleista on turhan pieniä.
Toni Lindström
Pysty- tai vaaka-asennossa käytettävän 15,6-tuumaisen kosketusnäytön valikot aiheuttavat ainakin aluksi päänvaivaa, kun valikoista haeskelee jotakin tiettyä toimintoa.
Toni Lindström
Muun muassa ajosuunnanvalitsin ja ajo-ohjelmien kytkimet on sijoitettu keskikonsoliin.
Toni Lindström
Sealin hinta pyörii 50 000 euron tuntumassa, eli kilpailijoita tässä täyssähköautojen ryhmässä riittää. Sealin lähtöhinta on 50 990 euroa, ja lisähintaa tulee vain valinnaisesta metalliväristä – koeajoautolle oli kertynyt hintaa 52 270 euroa.
Tällä hinnalla saa laadukkaasti viimeistellyn nelivetoisen sedancoupén, joka myös näyttää hyvältä. Ei siis ihme, että eurooppalaiset autonvalmistajat ovat lobanneet EU-päättäjiä tuontitulleista kiinalaisille kilpailijoille. Onkin mielenkiintoista seurata, mihin neuvottelujen lopputulos asettuu käytännössä.
Tällä tietoa tulli tulee rokottamaan kiinalaisia autoja vaihtelevasti, mutta merkittävästi. BYD Seal on myös suora kilpailija Teslalle.
ABS 7/2024:n parivertailussa Seal pärjäsi varsin hyvin selvästi kalliimpaa saksalaista BMW i4 M50:tä vastaan.
Onnistunut muotoilu
Sealin linjoja voi pitää muodoiltaan sporttisina ja tyylikkäinä. Auto kestää katseita vaativammassakin seurassa. Erityisesti peräosan muotoilu on saatu onnistumaan takavaloja myöten. Designissa paistaa läpi saksalaisen pääsuunnittelijan Wolfgang Eggerin kädenjälki, kuten tietysti on luontevaa. Koeajoauton vaaleansininen väri on ainakin koeajon tekijän mielestä erityisen miellyttävä.
Etuistuimet on muotoiltu sporttisesti. Vaalea nahka istuu auton henkeen.
Toni Lindström
Takana on tilaa jopa kolmelle aikuiselle.
Toni Lindström
Myös sisätilojen design miellyttää, sillä kaikki listoitukset ja muut palaset on sovitettu huolella yhteen. Mitään natinoita tai nitinöitä ei kojelaudasta tai keskikonsolista kuulunut. Hyvin muotoiltujen istuimien vaalea nahkapäällyste sopii hyvin auton laadukkaaseen tyyliin.
Kehittämisen varaa on sen sijaan kosketusnäytön toiminnoissa. Pysty- tai vaaka-asennossa käytettävän 15,6-tuumaisen kosketusnäytön valikot aiheuttavat ainakin aluksi päänvaivaa, kun valikoista haeskelee jotakin tiettyä toimintoa. Samaa vaivaa on monen muunkin autonvalmistajan tuotteissa.
Ajo-ominaisuudet kunnossa
Sealin hyvät puolet tuntuvat myös ajajan käteen, nimittäin auto on oikein hyvä ajettava. Ajotuntuma on täsmällinen ja vaste ratissa juuri sopivan tunnokas. Erityisesti kuljettajan tuntuma autoon ja sitä kautta tiehen on onnistuttu saamaan kohdilleen. Jonkin verran ajotuntumaa saattaa häiritä voimakkaasti reagoiva kaista-avustin ja muut kuljettajaa avustavat toiminnot. Nämä ovat ehkä kuitenkin enemmänkin mieltymys- ja tottumiskysymyksiä.
Neliveto on takapainotteinen, joka tarkoittanee esimerkiksi talvikelissä aliohjautumista. Kesäisillä teillä neliveto vaikutti toimivan kuten pitääkin, sitä ei siis huomannut tai tuntenut ainakaan normiajossa.
Ajo-ominaisuuksia voi myös kokeilla räjähtävissä kiihdytyksissä, jos sellaisia kaipaa. Seal kiihtyy 530 hevosvoiman ja 670 newtonin voimin tehtaan mukaan nollasta sataseen vain 3,8 sekunnissa. Lukema sinällään on toissijainen, kuten monessa muussakin täyssähköautossa. Yleisesti voi kysyä, että mihin tällaisia suoritusarvoja tarvitaan – vähempikin kyllä riittäisi.
Mukavasti toimintamatkaa
BYD käyttää autoissaan litiumrautafosfaattiakkuja, joiden se sanoo olevan kestävämpiä, kevyempiä ja lämmönsäätelyltä parempia kuin litiumioniakut. Sealissa akku on osa auton koria, jolloin korista saadaan aiempaa jäykempi.
400-litraisen tavaratilan aukko on matala.
Toni Lindström
Sealin ajoakun nettokapasiteetti on 82,5 kilowattituntia, joka mahdollistaa nelivetoisen auton normimitatuksi toimintamatkaksi 520 kilometriä. Takavetoisella mallilla toimintamatka on jopa 570 kilometriä. Näitä lukuja voi pitää varsin hyvinä. Keskikesän lämpimillä keleillä koeajoautolla ylsin noin 470 kilometrin toimintamatkaan – silloin ajo oli lähes kokonaan matka-ajoa.
Pikalataus tökkii
Sealia pitäisi pystyä pikalataamaan parhaimmillaan 150 kilowatin teholla. Koeajoauton kohdalla tuo jäi haaveeksi. Latausasemalla auton lataus käynnistyi, mutta se katkesi vain noin 15 sekunnin jälkeen. Sama toistui useampaan kertaan.
Kun auto peruutettiin samalla latausasemalla toisen pylvään juurelle ja kytkettiin kiinni, niin lataus lähti pyörimään normaalisti. Mutta sähköä auto otti vastaan vain 80 kW:n teholla, vaikka akku oli esilämmitetty eikä muita autoja ollut asemalla lataamassa.
Syytä voi hakea auton 550 voltin sähköjärjestelmästä, jota kaikki pikalatausjärjestelmät eivät tue. Tällöin tehot jäävät koetunlaisiksi. Pikalatauksen osalta auto kaipaa päivitystä, jotta pikalataus sujuu nopeammin kaikilla asemilla. Kotilatausasemalla ongelmia ei esiintynyt.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BYD Seal Excellence AWD
Sähkömoottorit
2 kpl, etu 160 kW (218 hv), taka 230 kW (313 hv), yhteensä 390 kW (530 hv), 670 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 3,8 s, huippunopeus 180 km/h
WLTP-kulutus
18,2 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumrautafosfaatti 82,5 kWh (netto)
WLTP-toimintamatka
520 km
Latausaika
37 min (150 kW 10–80 %)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4800, l. 1875, k. 1460 mm, akseliväli 2920 mm, omamassa 2185 kg, kokonaismassa 2 631 kg, vetomassa 1500/750 kg, tavaratila 400 l
Hinta
50 990 euroa, koeajoauto 52 270 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
Hyviä viboja edullisesti
Sveitsin Magico
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI