XTR Pack -varustepakettiin sisältyvät 17 tuuman Spin-erikoisvanteet. Jos mukana on Grip Control -vetoluistonesto, kiekot ovat 16-tuumaiset. Vaaleanharmaata korinväriä säestävät oranssit lisäkorostukset.

XTR Pack -varustepakettiin sisältyvät 17 tuuman Spin-erikoisvanteet. Jos mukana on Grip Control -vetoluistonesto, kiekot ovat 16-tuumaiset. Vaaleanharmaata korinväriä säestävät oranssit lisäkorostukset.

Koeajossa Citroën Berlingo: Tilataikuri

Koeajoimme tuoreimman Berlingon lyhyempänä 5-paikkaisena M-korimallina. Korin erikoisväritys – vaaleanharmaa oransseilla lisäko­ros­tuk­silla – on erittäin näyttävä.

Auto Bild.Koeajot

Ly­hyt vai pit­kä muun­nos? Sii­nä on poh­ti­mi­sen ai­het­ta. Ta­val­laan Ber­lin­go on kä­te­vim­mil­lään pit­kä­nä 7-paik­kai­se­na XL-ver­si­o­na var­sin­kin sil­loin, jos sitä käy­te­tään pit­kä­ta­va­ra­ti­lai­se­na vii­den hen­gen au­to­na.

Tämä rat­kai­su voi toi­mia oi­val­li­ses­ti myös tak­si­käy­tös­sä, jo­hon Ber­lin­goa tie­tys­ti myös suun­na­taan. Ja tak­si­käyt­töä aja­tel­len Ber­lin­gos­ta te­kee eri­tyi­sen kiin­nos­ta­van au­tol­le myön­net­tä­vä vii­den vuo­den/300 000 ki­lo­met­rin tak­si­ta­kuu, joka on ol­lut voi­mas­sa huh­ti­kuus­ta 2018 al­ka­en.

Säi­ly­tys­lo­ke­roi­ta ja muun­nel­ta­vuut­ta

Vii­sipaik­kai­suut­ta puo­lus­taa Mo­du­top-mo­ni­toi­mi­kat­to, jota ei saa 7-paik­kai­seen ei­kä XL-ver­si­oon. Mo­du­top si­säl­tää kook­kaan kat­toik­ku­nan ohel­la usei­ta säi­ly­tys­lo­ke­roi­ta.

Cit­roën Ber­lin­gos­sa riit­tää säi­ly­tys­lo­ke­roi­ta vaik­ka muil­le ja­kaa – tä­hän ti­la­tar­jon­taan kuu­lu­vat muun mu­as­sa ta­ka­jal­ka­ti­lan alai­set pik­ku po­te­rot, kul­jet­ta­jan is­tui­men ve­to­laa­tik­ko ja ta­va­ra­ti­las­sa ka­ton ylä­lai­dan ole­va avat­ta­va lo­ke­ro..

.

Kojelauta on puhdaslinjainen ja heijastusnäyttö toimii hienosti.

Kojelauta on puhdaslinjainen ja heijastusnäyttö toimii hienosti.

Nuo mai­ni­tut säi­ly­tys­ti­lat ovat enem­mäl­ti per­he­käyt­töön, mut­ta hat­tu­hyl­ly kes­tää poik­keuk­sel­li­sen rei­lun 25 ki­lon pai­non, jos­ta voi ol­la pal­jon etua mat­ka­lauk­ku­jen aset­te­lus­sa eri­tyi­ses­ti tak­sis­sa. Ta­va­ra­ti­lan ka­tos­sa on li­säk­si ti­la­va, kan­nel­li­nen 60 lit­ran säi­ly­tys­lo­ke­ro.

Kor­ke­an kes­ki­kon­so­lin saa Feel- ja Shine-va­rus­te­ta­soi­hin. Sel­lai­sen hank­ki­mi­nen kan­nat­taa il­man muu­ta sil­kan käy­tän­nöl­li­syy­den vuok­si, kos­ka muu­ten etuis­tui­mien vä­liin jää pal­jon hyö­dy­tön­tä tyh­jää ti­laa.

Säh­kö­luuk­ku puut­tuu

Koo­kas ta­ka­luuk­ku voi­si ol­la va­lin­nai­ses­ti pa­rem­pi säh­kö­toi­mi­se­na, kos­ka luu­kun sul­ke­mi­nen edel­lyt­tää voi­maa, ja kos­ka ly­hyi­den hen­ki­löi­den on han­ka­la sul­kea sitä. Jos luuk­ku ei sul­keu­du kun­nol­la, niin ta­va­ra­ti­lan valo jää pa­la­maan. Luuk­ku kui­ten­kin näyt­tää huo­li­mat­to­mas­ti sul­jet­tu­na sil­tä, kuin se oli­si täy­sin kiin­ni – on­nek­si täl­löin kes­kus­lu­ki­tus kiel­täy­tyy lu­kit­se­mas­ta ovia, ja ti­lan­teen to­den­nä­köi­ses­ti huo­maa.

Takaluukku on iso ja painava, joten sähkötoiminen luukku olisi hieno varuste.

Takaluukku on iso ja painava, joten sähkötoiminen luukku olisi hieno varuste.

Ta­ka­luu­kun la­sin pys­tyy avaa­maan erik­seen, mikä on tosi kä­te­vää ah­tail­la py­sä­köin­ti­a­lu­eil­la, joil­la esi­mer­kik­si taak­se py­sä­köi­ty au­to es­tää pit­käl­le ulot­tu­van ta­ka­luu­kun avaa­mi­sen.

Ta­va­ra­ti­las­ta saa ta­sa­pin­tai­sen, ja eril­lis­ten is­tui­mien tait­te­lu luon­nis­tuu vai­vat­to­mas­ti. Myös etu­mat­kus­ta­jan sel­kä­no­ja tait­tuu eteen kul­je­tu­sa­sen­toon.

Uu­sia hei­jas­tuk­sia

Cit­roën Ber­lin­go on ai­na ol­lut kaik­kea muu­ta kuin ta­va­no­mai­nen, ja nyt se on en­tis­tä per­soo­nal­li­sem­pi.

Mat­kus­ta­mon si­sä­ka­ton kirk­kau­del­taan sää­det­tä­vä, laa­ja-alai­nen va­lais­tus syn­nyt­tää oh­jaa­moon pik­ku­lois­te­li­as­ta il­met­tä. Ko­je­lau­ta on pe­rin­tei­si­ne pää­mit­ta­rei­neen jär­jes­tel­mäl­li­sen kons­tai­le­ma­ton.

Selkeä 8-tuumainen kosketusnäyttö on suomenkielinen. Erittäin tarkka peruutuskamera toimii ohjausviivoineen loistavasti.

Selkeä 8-tuumainen kosketusnäyttö on suomenkielinen. Erittäin tarkka peruutuskamera toimii ohjausviivoineen loistavasti.

Selkeän mittariston keskellä on ajotietokone. Älypuhelimen langaton lataus on saatavilla varustepaketin myötä.

Selkeän mittariston keskellä on ajotietokone. Älypuhelimen langaton lataus on saatavilla varustepaketin myötä.

6-portainen manuaalivaihteisto toimii melko kulmikkaasti. Tämä pätee ennen muuta peruutusvaihteeseen. Käynnistyspainike sijaitsee vaihdevalitsimeen nähden ”kello 11:ssä”.

6-portainen manuaalivaihteisto toimii melko kulmikkaasti. Tämä pätee ennen muuta peruutusvaihteeseen. Käynnistyspainike sijaitsee vaihdevalitsimeen nähden ”kello 11:ssä”.

Heijastusnäyttö on  Berlingossa uusi varuste.

Heijastusnäyttö on Berlingossa uusi varuste.

Jos au­tos­ta pi­tää mai­ni­ta joku yk­sit­täi­nen uu­si va­rus­te, niin se on il­man muu­ta hei­jas­tus­näyt­tö, jol­lais­ta ei Ber­lin­gos­sa ole ai­em­min to­tut­tu nä­ke­mään. Upou­u­si näyt­tö osoit­taa na­vi­gaat­to­rin tie­to­jen ohel­la myös no­peus­ra­joi­tuk­set sekä mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men no­peu­sar­von.

Ra­di­on ää­nen­tois­to osoit­tau­tui koh­tuul­li­sen laa­duk­kaak­si, mut­ta ma­ta­lien ää­nien tois­to oli ai­no­as­taan kes­ki­ta­soa, ja vi­ri­tin sai­si ol­la her­kem­pi. Kos­ke­tus­näy­tön käyt­tö on help­poa.

Rei­lut ta­ka­ti­lat

XTR-va­rus­te­pa­ke­tin iloi­sen har­maa-orans­si eri­kois­kan­gas­ver­hoi­lu näyt­tää vä­rik­kään hie­nol­ta ja an­taa au­tol­le nuo­re­kas­ta otet­ta.

Etuis­tui­mien is­tui­no­sa on pit­kä­jal­kai­sel­le var­sin so­pi­van mit­tai­nen, mut­ta pit­käl­lä mat­kal­la ris­ti­sel­kä vä­syy sel­kä­no­jan peh­mey­den ta­kia. Si­vut­tais­tu­ki on koh­ta­lai­nen. Ajo­a­sen­nos­ta sää­tää no­pe­as­ti so­pi­van, mut­ta etu­tur­va­vöi­hin pi­täi­si saa­ta kor­keus­sää­tö.

Kol­me rin­nak­kais­ta ta­kais­tuin­ta tar­jo­a­vat hy­vän is­tu­ma­mu­ka­vuu­den, ja ta­ka­na on rei­lus­ti pol­vi­ti­laa. Kor­ke­as­sa Ber­lin­gos­sa pään­ti­laa on sen ver­ran, et­tä au­tos­sa voi to­den­nä­köi­ses­ti mat­kus­taa si­lin­te­ri­hat­tu pääs­sä.

Etuistuimien antama sivuttaistuki on kohtalainen, mutta ristiseläntuki jää tarpeettoman pehmeäksi.

Etuistuimien antama sivuttaistuki on kohtalainen, mutta ristiseläntuki jää tarpeettoman pehmeäksi.

Kevyttoimiset sivuliukuovet ovat mekaaniset. Modutop-monitoimikatto sisältää kookkaan kattoikkunan ja useita säilytyslokeroita.

Kevyttoimiset sivuliukuovet ovat mekaaniset. Modutop-monitoimikatto sisältää kookkaan kattoikkunan ja useita säilytyslokeroita.

Edes­sä is­tu­vil­le on mu­ki­te­li­neet ko­je­lau­dan pää­dyis­sä. Ta­ka­mat­kus­ta­jien tai­tet­ta­vat len­to­ko­ne­pöy­dät ovat si­nän­sä kä­te­vät, mut­ta niis­sä oli­si hyvä ol­la pi­tä­vä ”ku­mi­as­valt­ti­pin­no­te”.

Kul­jet­ta­jan nä­kö­kul­mas­ta kat­sot­tu­na mo­lem­mat la­sin­pyyh­ki­met voi­si­vat py­sä­köi­dä kes­kel­le, jol­loin la­sin oi­ke­aan lai­taan ei jäi­si kat­ve­a­lu­et­ta. Rat­kai­su toi­mi­si yh­tä­läi­ses­ti myös oi­ke­al­ta oh­jat­ta­vis­sa ver­si­ois­sa.

Yk­si USB-por­teis­ta si­jait­see pik­ku­han­ka­las­ti ylem­mäs­sä han­si­kas­lo­ke­ros­sa, jo­hon la­taus­kaa­pe­lil­le on on­nek­si lä­pi­vien­ti. Kos­ke­tus­näy­tön oi­ke­as­sa ala­lai­das­sa ole­va toi­nen usb jää puo­les­taan tum­ma­poh­jai­se­na hel­pos­ti ha­vait­se­mat­ta. 12 vol­tin pis­to­ke on edes­tä lat­ti­an­ra­jas­sa.

Tilaihme: tasapohjaista tavaratilaa saadaan istuimet alas taittaen 2 126 litraa.

Tilaihme: tasapohjaista tavaratilaa saadaan istuimet alas taittaen 2 126 litraa.

Takalasin pystyy avaamaan – siitä on etua ahtaissa paikoissa.

Takalasin pystyy avaamaan – siitä on etua ahtaissa paikoissa.

Cit­roën Ber­lin­gon si­vu­liu­kuo­vet toi­mi­vat me­kaa­ni­ses­ti, ei­kä säh­köi­siä ole edes tar­jol­la. Ovien ve­to­toi­min­ta su­juu kui­ten­kin mai­ni­on juo­he­as­ti ul­ko- ja si­sä­puo­lel­ta, ei­kä ovien käyt­tö vaa­di voi­maa.

Vään­tä­vä tur­bo­die­sel

Blu­eH­Di 130 -tur­bo­die­sel tar­jo­aa vään­töä par­haim­mil­laan 300 new­ton­met­riä, mikä riit­tää isom­mal­la­kin kuor­mal­la las­ta­tun tila-au­ton lii­kut­te­luun. Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli asi­al­li­set 5,6 l/100 km.

6-por­tai­sen ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton kul­mik­kuu­den huo­maa en­nen kaik­kea kau­pun­ki­a­jos­sa ja sil­loin, kun jou­tuu jat­ku­vas­ti py­säh­ty­mään lii­ken­ne­va­loi­hin. Myös pe­ruu­tus­vaih­teen kyt­ke­mi­nen vaa­tii mie­lui­ten va­lit­si­men no­pe­aa käyt­töä yk­kös- ja kak­kos­vaih­teen kaut­ta. EAT8-au­to­maat­ti­laa­tik­ko tai­taa si­ten pal­vel­la su­ju­vim­pa­na vaih­to­eh­to­na. Kyt­ki­men lii­ke­ra­ta on joka ta­pauk­ses­sa erit­täin miel­lyt­tä­vä.

Mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din toi­mii Cit­roë­nil­le omi­nai­seen ta­paan tar­kas­ti, ja sen pai­nik­keet si­jait­se­vat tut­tuun ta­paan ”nä­ky­mät­tö­mis­sä” oh­jaus­pyö­rän ke­hän ta­ka­na. Mut­ta kun rat­kai­suun tot­tuu, sen huo­maa var­sin help­po­käyt­töi­sek­si. Plus­saa tu­lee sii­tä, et­tä no­peut­ta voi li­sä­tä tai vä­hen­tää vaik­ka tun­ti­ki­lo­met­ri ker­ral­laan.

Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa ren­non tun­no­kas. Ber­lin­gin va­lo­te­ho sen si­jaan mie­ti­tyt­tää. Rans­ka­lai­sis­sa au­tois­sa on usein te­hok­kaat va­lot, mut­ta Ber­lin­gos­sa sekä lähi- et­tä kau­ko­va­lo­te­ho ai­heut­ta­vat pet­ty­myk­sen.

Pää­sim­me aja­maan ko­ea­jon ke­sä­ren­kail­la. Suh­teel­li­sen voi­ma­kas ren­gas­me­lu maan­tie­a­jos­sa häi­rit­see jon­kin ver­ran kes­kus­te­lua. Jou­si­tus­tun­tu­ma on jä­me­rä, ei­kä Ber­lin­go kal­lis­te­le lii­kaa mut­kis­sa.↔

Juha Pel­to­nen

Cit­roën Ber­lin­go Blu­eH­Di 130 Shine XTR

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1499 cm³, 96 kW (130 hv)/3750 r/min, 300 Nm/1750 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,3 s, huip­pu­no­peus 185 km/h

EU-ku­lu­tus

5,7 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

151 g/km

Voi­man­siir­to

M6, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4753, l. 1848, k. 1844 mm, ak­se­li­vä­li 2785 mm, oma­mas­sa 1430 kg, kan­ta­vuus 690 kg, ve­to­mas­sa 1500/750 kg, ta­va­ra­ti­la 597–2126 l, tank­ki 53 l

Hin­ta

29 051 eu­roa,

ko­ea­jo­au­to

30 410 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Muun­nel­ta­vuus Ber­lin­go on to­del­li­nen ta­va­ran­kul­je­tus­tai­tu­ri!

Är­syt­tää

Ovi­li­pa­reet Kul­jet­ta­ja erot­taa etu­si­vu­la­sien ala­lai­dan mus­tat li­pa­reet si­vu­sil­mäl­lä.

Yl­lät­tää

Hei­jas­tus­näyt­tö Sel­lais­ta ei ole en­nen saa­nut Ber­lin­goon.

Yh­teen­ve­to

Ber­lin­go on vä­rik­kään haus­ka tila-au­to, jo­hon on vai­kea ol­la ihas­tu­mat­ta. Muun­nel­ta­vuus on ta­so­kas­ta ja ajo-omi­nai­suu­det hen­ki­lö­au­to­mai­set. Ka­bii­nis­sa on viih­tyi­sät ti­lat vii­del­le. 130-he­vos­voi­mai­nen tur­bo­die­sel on nap­pi­va­lin­ta, mut­ta ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton si­jaan pää­tyi­sim­me kui­ten­kin au­to­maat­tiin.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU