Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä
Fiat 500X:n uusi 3-sylinterinen turbomoottori tuntee nimen FireFly – tulikärpänen – ja se on tuttu esimerkiksi edellisessä numerossa koeajetusta Jeep Renegadesta.
Tulikärpänen varmistaa City Crossissa 188 km/h:n huippunopeuden. Ihan sama lukema luvataan myös 2-sylinterisellä turbomoottorilla varustetulle Fiat 500S Cabriolle. Uutuusmoottori kiihdyttää 500X:n satasen nopeuteen kohtalaisen reippaassa 10,9 sekunnissa – saman moottorin 150-hevosvoimainen painos saisi 500X:n taittamaan saman rupeaman 9,1 sekunnissa, mutta sitä ei tuoda maahan.
120-hevosvoimaisen moottorin 190 newtonmetrin maksimivääntö on maltillinen, mutta onneksi se saavutetaan heti 1 750 minuuttikierroksella. Näin ollen 120-hevosvoimainen on 500X:ssä varsin nöyrä palvelija. Mittasimme autolle sen omalla ajotietokoneella 7,2 l/100 km:n keskikulutuksen. Lukema ei ole ihan pienimmästä päästä, mutta tekniikka palvelee miellyttävästi.
500X:ssä on mukavan jykevää katumaasturi-ilmettä.
Fiatin 6-portainen manuaalivaihteisto toimii suhteellisen notkeasti, ja kytkimen liikerata on sopivan lyhyt. Tosin kytkin vaikuttaa hieman alamittaiselta, koska siitä nousee herkästi asbestin käryä.
Melutonta menoa
Fiat 500X tuntuu kokoisekseen yllättävän tilavalta, leveältä ja maavaraltaan riittoisalta katumaasturilta, jonka reilu akseliväli antaa ajoon määrätynlaista mukavaa rauhallisuutta.
Jousitus on leivottu jämäkäksi, ja se luo isomman auton tuntua. Ihan maasturilukemiin ei maavaran suhteen ylletä, vaikka 500X-sarjassa on isossa maailmassa tarjolla nelivetoinen muunnos.
Kojelaudan maalattu pinta näyttää upeasti tyyliltään 50-lukulaiselta.
Mittaristo näyttää perin urheilulliselta.
Rengasmelu kohoaa hieman karkealla asvaltilla, mutta muilta osin melutaso pysyttelee rauhallisen etäisenä. Ja vaikka 3-sylinterinen turbokone täristää tyhjäkäynnillä, niin tärinästä ei välity matkustamoon käytännössä mitään!
Fiat 500X:n tällä painoksella on luvallista vetää tonnin painoista jarrullista kärryä.
Värikäs ohjaamo
Kojelauta lukeutuu itseoikeutetusti 500X:n keskeisiin teemoihin. Se imitoi upealla tavalla 50- ja 60-lukujen perinteikkäitä Fiat 500 -malleja, jotka aikoinaan täyttivät Italian kadut ja kujat.
Kojelaudan pinta ei tietenkään ole enää maalattua peltiä, vaan maalattua muovipaneelia, mutta kromireunuksin varustetut keskiosan painikkeet (sammutusautomatiikka, varoitusvilkku ja matkustajan turvatyynyn toiminnassa olon merkkivalo) ovat tyyliltään saman oloisia kuin 50-luvun lopun mallien oman aikansa painikkeet.
Mukavuuspainotteisuudesta huolimatta istuimet tarjoavat sopivassa määrin sivuttaistukea.
Takana on kohtuullisen hyvin polvitilaa, jos etuistuimet eivät ole liian takana.
Italialainen retro-ote ja amerikkalainen tietoviihdejärjestelmä yhdistyvät kojelaudassa näyttävän onnistuneesti. Tietoviihdejärjestelmässä on selkeästi esillä oleva mykistyspainike. Helppokäyttöinen järjestelmä on kotoisin Yhdysvalloista, ja amerikkalainen Beats-audiojärjestelmä toistaa jämäkästi myös matalia taajuuksia. Kaikkiaan äänenmuokkaus vaikuttaa kohtuullisen laaja-alaiselta ja järjestelmä soi todella pehmeästi.
USB-portteja on tuplaten selkeästi sijoitettuna keskikonsoliin, ja takamatkustajille on yksi portti.
Reilu kulku taakse
Pääntilaa on aika sopivasti sekä edessä että takaistuimella. Kaikkiaan 500X tuntuu kuljettajan näkökulmasta positiivisessa mielessä suuremmalta ja leveämmältä, kuin mitä se todellisuudessa on. Osanahkaverhoillut etuistuimet antavat – mukavuuspainotteisuudestaan huolimatta – asiallisesti sivuttaistukea. Ristiseläntuki ja istuintyyny saattavat silti pitkässä juoksussa tuntua liian pehmeiltä. Etuistuimet ovat myös kohtuullisesti mitoitetut melko pitkäjalkaisillekin.
Tavaratilasta saa takaselkänojat alas taittaen melko tasapohjaisen.
Polvitilaa on takaistuimella pitkäjalkaiselle kohtuullinen määrä, jos edessä oleva istuin ei ole korostetun takana. Takaovet avautuvat myös 500X:ssä muodin mukaiseen lähes 90 asteen kulmaan, joka helpottaa suunnattomasti kulkua.
Tavaratilan pohjalevyn pystyy säätämään kahteen tasoon. Kun levy on yläasennossa, laajennus on lievää nousukulmaa lukuun ottamatta varsin tasainen.
Fiat 500X on poikkeuksellisen hauska, persoonallinen ja ennen kaikkea käytännöllinen tapaus perheautoksi – sillä on vaikea ajella hymyilemättä. ↔
Juha Peltonen
Fiat 500X 1.0 T3 120 hv City Cross
Moottori
R3, turbo, 999 cm³,
88 kW (120 hv)/5750 r/min,
190 Nm/1750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,9 s, huippunopeus 188 km/h
Kulutus (WLTP)
6,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
139–133 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4264, l. 1796, k. 1595 mm, akseliväli 2570 mm, maavara
157 mm, omamassa 1320 kg,
kantavuus 445 kg, vetomassa 1000/600 kg, tavaratila 245/350–910/1000* l, tankki 48 l
Hinta
23 799 euroa,
koeajoauto 25 405 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Klipschin uusi jalustakaiutin
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Arvokasta bassotoistoa
Monipuolinen kuulokevahvistin
Buchardt Audion uusi passiivikaiutin
Kun kotina on iso koulutalo, kaikkien harrastuksille riittää huoneita
Dalin keskitason langaton kuuloke
Referenssiklassikko
Kuun kolmas kierros
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI