Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä
Fiat 500X:n uusi 3-sylinterinen turbomoottori tuntee nimen FireFly – tulikärpänen – ja se on tuttu esimerkiksi edellisessä numerossa koeajetusta Jeep Renegadesta.
Tulikärpänen varmistaa City Crossissa 188 km/h:n huippunopeuden. Ihan sama lukema luvataan myös 2-sylinterisellä turbomoottorilla varustetulle Fiat 500S Cabriolle. Uutuusmoottori kiihdyttää 500X:n satasen nopeuteen kohtalaisen reippaassa 10,9 sekunnissa – saman moottorin 150-hevosvoimainen painos saisi 500X:n taittamaan saman rupeaman 9,1 sekunnissa, mutta sitä ei tuoda maahan.
120-hevosvoimaisen moottorin 190 newtonmetrin maksimivääntö on maltillinen, mutta onneksi se saavutetaan heti 1 750 minuuttikierroksella. Näin ollen 120-hevosvoimainen on 500X:ssä varsin nöyrä palvelija. Mittasimme autolle sen omalla ajotietokoneella 7,2 l/100 km:n keskikulutuksen. Lukema ei ole ihan pienimmästä päästä, mutta tekniikka palvelee miellyttävästi.
500X:ssä on mukavan jykevää katumaasturi-ilmettä.
Fiatin 6-portainen manuaalivaihteisto toimii suhteellisen notkeasti, ja kytkimen liikerata on sopivan lyhyt. Tosin kytkin vaikuttaa hieman alamittaiselta, koska siitä nousee herkästi asbestin käryä.
Melutonta menoa
Fiat 500X tuntuu kokoisekseen yllättävän tilavalta, leveältä ja maavaraltaan riittoisalta katumaasturilta, jonka reilu akseliväli antaa ajoon määrätynlaista mukavaa rauhallisuutta.
Jousitus on leivottu jämäkäksi, ja se luo isomman auton tuntua. Ihan maasturilukemiin ei maavaran suhteen ylletä, vaikka 500X-sarjassa on isossa maailmassa tarjolla nelivetoinen muunnos.
Kojelaudan maalattu pinta näyttää upeasti tyyliltään 50-lukulaiselta.
Mittaristo näyttää perin urheilulliselta.
Rengasmelu kohoaa hieman karkealla asvaltilla, mutta muilta osin melutaso pysyttelee rauhallisen etäisenä. Ja vaikka 3-sylinterinen turbokone täristää tyhjäkäynnillä, niin tärinästä ei välity matkustamoon käytännössä mitään!
Fiat 500X:n tällä painoksella on luvallista vetää tonnin painoista jarrullista kärryä.
Värikäs ohjaamo
Kojelauta lukeutuu itseoikeutetusti 500X:n keskeisiin teemoihin. Se imitoi upealla tavalla 50- ja 60-lukujen perinteikkäitä Fiat 500 -malleja, jotka aikoinaan täyttivät Italian kadut ja kujat.
Kojelaudan pinta ei tietenkään ole enää maalattua peltiä, vaan maalattua muovipaneelia, mutta kromireunuksin varustetut keskiosan painikkeet (sammutusautomatiikka, varoitusvilkku ja matkustajan turvatyynyn toiminnassa olon merkkivalo) ovat tyyliltään saman oloisia kuin 50-luvun lopun mallien oman aikansa painikkeet.
Mukavuuspainotteisuudesta huolimatta istuimet tarjoavat sopivassa määrin sivuttaistukea.
Takana on kohtuullisen hyvin polvitilaa, jos etuistuimet eivät ole liian takana.
Italialainen retro-ote ja amerikkalainen tietoviihdejärjestelmä yhdistyvät kojelaudassa näyttävän onnistuneesti. Tietoviihdejärjestelmässä on selkeästi esillä oleva mykistyspainike. Helppokäyttöinen järjestelmä on kotoisin Yhdysvalloista, ja amerikkalainen Beats-audiojärjestelmä toistaa jämäkästi myös matalia taajuuksia. Kaikkiaan äänenmuokkaus vaikuttaa kohtuullisen laaja-alaiselta ja järjestelmä soi todella pehmeästi.
USB-portteja on tuplaten selkeästi sijoitettuna keskikonsoliin, ja takamatkustajille on yksi portti.
Reilu kulku taakse
Pääntilaa on aika sopivasti sekä edessä että takaistuimella. Kaikkiaan 500X tuntuu kuljettajan näkökulmasta positiivisessa mielessä suuremmalta ja leveämmältä, kuin mitä se todellisuudessa on. Osanahkaverhoillut etuistuimet antavat – mukavuuspainotteisuudestaan huolimatta – asiallisesti sivuttaistukea. Ristiseläntuki ja istuintyyny saattavat silti pitkässä juoksussa tuntua liian pehmeiltä. Etuistuimet ovat myös kohtuullisesti mitoitetut melko pitkäjalkaisillekin.
Tavaratilasta saa takaselkänojat alas taittaen melko tasapohjaisen.
Polvitilaa on takaistuimella pitkäjalkaiselle kohtuullinen määrä, jos edessä oleva istuin ei ole korostetun takana. Takaovet avautuvat myös 500X:ssä muodin mukaiseen lähes 90 asteen kulmaan, joka helpottaa suunnattomasti kulkua.
Tavaratilan pohjalevyn pystyy säätämään kahteen tasoon. Kun levy on yläasennossa, laajennus on lievää nousukulmaa lukuun ottamatta varsin tasainen.
Fiat 500X on poikkeuksellisen hauska, persoonallinen ja ennen kaikkea käytännöllinen tapaus perheautoksi – sillä on vaikea ajella hymyilemättä. ↔
Juha Peltonen
Fiat 500X 1.0 T3 120 hv City Cross
Moottori
R3, turbo, 999 cm³,
88 kW (120 hv)/5750 r/min,
190 Nm/1750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,9 s, huippunopeus 188 km/h
Kulutus (WLTP)
6,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
139–133 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4264, l. 1796, k. 1595 mm, akseliväli 2570 mm, maavara
157 mm, omamassa 1320 kg,
kantavuus 445 kg, vetomassa 1000/600 kg, tavaratila 245/350–910/1000* l, tankki 48 l
Hinta
23 799 euroa,
koeajoauto 25 405 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Omaan taloon! Lavastajan ja muusikon tie vei kaupungista Fiskarsin ruukkikylän puutarhaidylliin
Lockwood Mini
McIntoshin uusi Bluetooth-vastaanotin/lähetin
Clearaudion uusi levyklamppi
Pieni talvilämmin mökki vanhaan hirsirunkoon
Haave toteutui, kun oma punainen tupa löytyi
Treble Clef Audio
Meridianin kaikki-yhdessä-striimeri
NADin parannettu all-in-one-laite
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Täysin uusi Toyota Land Cruiser: Nyt ennakkomyynnissä
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Kia on Suomen suurimman kesätapahtuman yhteistyökumppani – kompakti katumaasturi Kia EV3 on ensimmäistä kertaa nähtävillä sen yhteydessä
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Uusi BMW X3: Suomeen lataushybrideinä ja bensiiniversioina
Fiat Grande Panda: Brändin uusi globaali peluri
Uusi BMW M5: Järjestelmävääntö huimat 1 000 Nm!
Täyssähköinen kompakti katumaasturi Škoda Elroq: Esiteltiin naamioituna
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN