Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä

Fiat 500X:n uusi 3-sylinterinen turbomoottori tuntee nimen FireFly – tulikärpänen – ja se on tuttu esimerkiksi edellisessä numerossa koeajetusta Jeep Renegadesta.

Auto Bild.Koeajot

Tu­li­kär­pä­nen var­mis­taa City Cros­sis­sa 188 km/h:n huip­pu­no­peu­den. Ihan sama lu­ke­ma lu­va­taan myös 2-sy­lin­te­ri­sel­lä tur­bo­moot­to­ril­la va­rus­te­tul­le Fiat 500S Cab­ri­ol­le. Uu­tuus­moot­to­ri kiih­dyt­tää 500X:n sa­ta­sen no­peu­teen koh­ta­lai­sen reip­paas­sa 10,9 se­kun­nis­sa – sa­man moot­to­rin 150-he­vos­voi­mai­nen pai­nos sai­si 500X:n tait­ta­maan sa­man ru­pe­a­man 9,1 se­kun­nis­sa, mut­ta sitä ei tuo­da maa­han.

120-he­vos­voi­mai­sen moot­to­rin 190 new­ton­met­rin mak­si­mi­vään­tö on mal­til­li­nen, mut­ta on­nek­si se saa­vu­te­taan heti 1 750 mi­nuut­ti­kier­rok­sel­la. Näin ol­len 120-he­vos­voi­mai­nen on 500X:ssä var­sin nöy­rä pal­ve­li­ja. Mit­ta­sim­me au­tol­le sen omal­la ajo­tie­to­ko­neel­la 7,2 l/100 km:n kes­ki­ku­lu­tuk­sen. Lu­ke­ma ei ole ihan pie­nim­mäs­tä pääs­tä, mut­ta tek­niik­ka pal­ve­lee miel­lyt­tä­väs­ti.

500X:ssä on mukavan jykevää katumaasturi-ilmettä.

500X:ssä on mukavan jykevää katumaasturi-ilmettä.

Fi­a­tin 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to toi­mii suh­teel­li­sen not­ke­as­ti, ja kyt­ki­men lii­ke­ra­ta on so­pi­van ly­hyt. To­sin kyt­kin vai­kut­taa hie­man ala­mit­tai­sel­ta, kos­ka sii­tä nou­see her­käs­ti as­bes­tin kä­ryä.

Me­lu­ton­ta me­noa

Fiat 500X tun­tuu ko­koi­sek­seen yl­lät­tä­vän ti­la­val­ta, le­ve­äl­tä ja maa­va­ral­taan riit­toi­sal­ta ka­tu­maas­tu­ril­ta, jon­ka rei­lu ak­se­li­vä­li an­taa ajoon mää­rä­tyn­lais­ta mu­ka­vaa rau­hal­li­suut­ta.

Jou­si­tus on lei­vot­tu jä­mä­käk­si, ja se luo isom­man au­ton tun­tua. Ihan maas­tu­ri­lu­ke­miin ei maa­va­ran suh­teen yl­le­tä, vaik­ka 500X-sar­jas­sa on isos­sa maa­il­mas­sa tar­jol­la ne­li­ve­toi­nen muun­nos.

Kojelaudan maalattu pinta näyttää upeasti tyyliltään 50-lukulaiselta.

Kojelaudan maalattu pinta näyttää upeasti tyyliltään 50-lukulaiselta.

Mittaristo näyttää perin urheilulliselta.

Mittaristo näyttää perin urheilulliselta.

Ren­gas­me­lu ko­ho­aa hie­man kar­ke­al­la as­val­til­la, mut­ta muil­ta osin me­lu­ta­so py­syt­te­lee rau­hal­li­sen etäi­se­nä. Ja vaik­ka 3-sy­lin­te­ri­nen tur­bo­ko­ne tä­ris­tää tyh­jä­käyn­nil­lä, niin tä­ri­näs­tä ei vä­li­ty mat­kus­ta­moon käy­tän­nös­sä mi­tään!

Fiat 500X:n täl­lä pai­nok­sel­la on lu­val­lis­ta ve­tää ton­nin pai­nois­ta jar­rul­lis­ta kär­ryä.

Vä­ri­käs oh­jaa­mo

Ko­je­lau­ta lu­keu­tuu it­se­oi­keu­te­tus­ti 500X:n kes­kei­siin tee­moi­hin. Se imi­toi upe­al­la ta­val­la 50- ja 60-lu­ku­jen pe­rin­teik­käi­tä Fiat 500 -mal­le­ja, jot­ka ai­koi­naan täyt­ti­vät Ita­li­an ka­dut ja ku­jat.

Ko­je­lau­dan pin­ta ei tie­ten­kään ole enää maa­lat­tua pel­tiä, vaan maa­lat­tua muo­vi­pa­nee­lia, mut­ta kro­mi­reu­nuk­sin va­rus­te­tut kes­ki­o­san pai­nik­keet (sam­mu­tu­sau­to­ma­tiik­ka, va­roi­tus­vilk­ku ja mat­kus­ta­jan tur­va­tyy­nyn toi­min­nas­sa olon merk­ki­va­lo) ovat tyy­lil­tään sa­man oloi­sia kuin 50-lu­vun lo­pun mal­lien oman ai­kan­sa pai­nik­keet.

Mukavuuspainotteisuudesta huolimatta istuimet tarjoavat sopivassa määrin sivuttaistukea.

Mukavuuspainotteisuudesta huolimatta istuimet tarjoavat sopivassa määrin sivuttaistukea.

Takana on kohtuullisen hyvin polvitilaa, jos etuistuimet eivät ole liian takana.

Takana on kohtuullisen hyvin polvitilaa, jos etuistuimet eivät ole liian takana.

Ita­li­a­lai­nen ret­ro-ote ja ame­rik­ka­lai­nen tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä yh­dis­ty­vät ko­je­lau­das­sa näyt­tä­vän on­nis­tu­nees­ti. Tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mäs­sä on sel­ke­äs­ti esil­lä ole­va my­kis­tys­pai­ni­ke. Help­po­käyt­töi­nen jär­jes­tel­mä on ko­toi­sin Yh­dys­val­lois­ta, ja ame­rik­ka­lai­nen Be­ats-au­di­o­jär­jes­tel­mä tois­taa jä­mä­käs­ti myös ma­ta­lia taa­juuk­sia. Kaik­ki­aan ää­nen­muok­kaus vai­kut­taa koh­tuul­li­sen laa­ja-alai­sel­ta ja jär­jes­tel­mä soi to­del­la peh­me­äs­ti.

USB-port­te­ja on tup­la­ten sel­ke­äs­ti si­joi­tet­tu­na kes­ki­kon­so­liin, ja ta­ka­mat­kus­ta­jil­le on yk­si port­ti.

Rei­lu kul­ku taak­se

Pään­ti­laa on ai­ka so­pi­vas­ti sekä edes­sä et­tä ta­kais­tui­mel­la. Kaik­ki­aan 500X tun­tuu kul­jet­ta­jan nä­kö­kul­mas­ta po­si­tii­vi­ses­sa mie­les­sä suu­rem­mal­ta ja le­ve­äm­mäl­tä, kuin mitä se to­del­li­suu­des­sa on. Osa­nah­ka­ver­hoil­lut etuis­tui­met an­ta­vat – mu­ka­vuus­pai­not­tei­suu­des­taan huo­li­mat­ta – asi­al­li­ses­ti si­vut­tais­tu­kea. Ris­ti­se­län­tu­ki ja is­tuin­tyy­ny saat­ta­vat sil­ti pit­käs­sä juok­sus­sa tun­tua lii­an peh­meil­tä. Etuis­tui­met ovat myös koh­tuul­li­ses­ti mi­toi­te­tut mel­ko pit­kä­jal­kai­sil­le­kin.

Tavaratilasta saa takaselkänojat alas taittaen melko tasapohjaisen.

Tavaratilasta saa takaselkänojat alas taittaen melko tasapohjaisen.

Pol­vi­ti­laa on ta­kais­tui­mel­la pit­kä­jal­kai­sel­le koh­tuul­li­nen mää­rä, jos edes­sä ole­va is­tuin ei ole ko­ros­te­tun ta­ka­na. Ta­ka­o­vet avau­tu­vat myös 500X:ssä muo­din mu­kai­seen lä­hes 90 as­teen kul­maan, joka hel­pot­taa suun­nat­to­mas­ti kul­kua.

Ta­va­ra­ti­lan poh­ja­le­vyn pys­tyy sää­tä­mään kah­teen ta­soon. Kun levy on ylä­a­sen­nos­sa, laa­jen­nus on lie­vää nou­su­kul­maa lu­kuun ot­ta­mat­ta var­sin ta­sai­nen.

Fiat 500X on poik­keuk­sel­li­sen haus­ka, per­soo­nal­li­nen ja en­nen kaik­kea käy­tän­nöl­li­nen ta­paus per­he­au­tok­si – sil­lä on vai­kea ajel­la hy­myi­le­mät­tä. ↔

Juha Pel­to­nen

Fiat 500X 1.0 T3 120 hv City Cross

Moot­to­ri

R3, tur­bo, 999 cm³,
88 kW (120 hv)/5750 r/min,
190 Nm/1750 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,9 s, huip­pu­no­peus 188 km/h

Ku­lu­tus (WLTP)

6,9 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

139–133 g/km

Voi­man­siir­to

M6, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4264, l. 1796, k. 1595 mm, ak­se­li­vä­li 2570 mm, maa­va­ra
157 mm, oma­mas­sa 1320 kg,
kan­ta­vuus 445 kg, ve­to­mas­sa 1000/600 kg, ta­va­ra­ti­la 245/350–910/1000* l, tank­ki 48 l

Hin­ta

23 799 eu­roa,

ko­ea­jo­au­to 25 405 eu­roa (2019)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU