Keulan aggressiivinen ilme kertoo sievoisista menorahkeista.

Keulan aggressiivinen ilme kertoo sievoisista menorahkeista.

Koeajossa Ford Focus RS: Manttelinperijää odoteltaessa

Fordin ovaalinsininen Nitrous Blue -koriväri tekee kunniaa poistumassa olevalle Focus RS:lle.

Auto Bild.Koeajot

Ford Fo­cus RS:ssä kom­pak­ti kori on lin­ki­tet­ty kau­ka­na ala­mit­tai­ses­ta ole­vaan te­ho­lu­ke­maan, mui­ke­aan vään­töön ja ne­li­ve­toon. RS kiih­tyy poik­keuk­sel­li­sen ri­pe­ä­liik­kei­ses­ti nol­las­ta sa­taan: 4,7 se­kun­tia (teh­taan ar­vo) te­kee sii­tä var­sin hä­täi­sen.

Ford Fo­cus RS on to­del­li­suu­des­sa vie­lä ko­vem­pi luu, kuin mil­tä se näyt­tää. 2,3-lit­rai­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen tur­bo­ko­ne pu­huu ilah­dut­ta­van räy­he­äs­ti kyl­mä­nä, mut­ta kun kone läm­pi­ää, ää­net vai­me­ne­vat mal­til­li­sem­mik­si.

Pahaenteistä: tuplaputket ovat tehovirtaavat…

Pahaenteistä: tuplaputket ovat tehovirtaavat…

Sport-ajo­ti­las­sa kun­nol­li­set vir­tau­so­mi­nai­suu­det omaa­va RS-tup­la­pa­ko­put­kis­to pauk­kuu voi­mak­kais­sa kiih­dy­tyk­sis­sä miel­tä ylen­tä­väs­ti! Hie­noa, et­tä osas­sa ny­ky­au­tois­ta pa­nos­te­taan van­han hy­vän ajan käyn­ti­ää­niin.

Pauk­ku­rau­dan sa­no­maa

Muut­tu­va­ge­o­met­ri­sel­la tur­bo­ah­ti­mel­la va­rus­tet­tu suo­ra­suih­kut­tei­nen ne­los­ko­ne vään­tää roi­mas­ti heti ala­kier­rok­sil­ta ja var­mis­te­lee eri­no­mai­sen 440 Nm:n mak­si­mi­vään­nön. Ei pidä myös­kään unoh­taa, et­tä kiih­dy­tyk­sis­sä saa­vu­te­taan het­kel­li­sel­lä yli­ah­dol­la jopa 470 Nm:n taso.

350 he­vos­voi­man te­hos­ta huo­li­mat­ta kes­ki­ku­lu­tus py­syt­te­li tal­vi­vii­le­äl­lä sääl­lä rau­hal­li­ses­sa ajos­sa rei­lus­sa yh­dek­säs­sä lit­ras­sa sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä. Al­le kah­dek­san lit­ran on työ­läs­tä pääs­tä, vaik­ka teh­taan il­moit­ta­ma kes­ki­ku­lu­tus on­kin 7,7 l/100 km. Mut­ta ku­lu­tu­sar­vot ei­vät ole tä­män ko­neen koh­dal­la kes­kei­siä.

Kojelauta on tutun oloinen, mutta tulevaan RS:ään on lupa odottaa uusia tuulia.

Kojelauta on tutun oloinen, mutta tulevaan RS:ään on lupa odottaa uusia tuulia.

Toi­saal­ta täl­lai­sel­la moot­to­ril­la on vai­ke­aa, el­lei suo­ras­taan mah­do­ton­ta, ol­la aja­mat­ta reip­pail­la kier­rok­sil­la, jol­loin ajo­tie­to­ko­ne näyt­tää hel­pos­ti yli 11 lit­ran ku­lu­tuk­sia. Te­hoi­hin näh­den se­kään ei ole paha taso, sil­lä rius­kaa suo­ri­tus­ky­kyä ei saa kos­kaan il­mai­sek­si.

Ti­he­ä­vä­lit­tei­nen 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to toi­mii su­ju­vas­ti, ja se so­vel­tuu moit­teet­ta tur­bo­ko­neen seu­rak­si. Hi­das­tuk­sis­ta vas­taa­vat Brem­bon le­vy­jar­rut pu­re­vat te­hok­kaas­ti, ja for­din­si­ni­sik­si maa­la­tut jar­ru­sa­tu­lat lois­ta­vat näyt­tä­väs­ti 19-tuu­mais­ten se­os­me­tal­li­van­tei­den kat­vees­sa.

6-portaisen manuaalilaatikon liikeradat ovat lyhyet.

6-portaisen manuaalilaatikon liikeradat ovat lyhyet.

Lisämittarit kertovat öljyn lämpötilan, ahtopaineen ja öljynpaineen.

Lisämittarit kertovat öljyn lämpötilan, ahtopaineen ja öljynpaineen.

Pe­rus­ko­va jou­si­tus te­kee RS-pai­nok­ses­ta lois­ta­van ajet­ta­van. Kit­ka­ren­gas­tet­tu au­to oli mai­ni­os­ti hyp­py­sis­sä myös lu­mi­sil­la teil­lä. Ma­ta­la maa­va­ra on kui­ten­kin ai­heel­lis­ta pi­tää mie­les­sä. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on juu­ri niin täs­mäl­li­nen, kuin mitä sen pi­tää­kin ol­la täl­lai­ses­sa ka­tu­raa­se­ris­sa.

Ra­dal­le ja drif­taa­maan

Ford Fo­cus RS tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den mo­nen­lai­siin kar­ke­loi­hin.

Kes­ki­kon­so­lis­sa ole­vas­ta ajo­ti­la­va­lit­si­mes­ta tuli yleen­sä va­lit­tua va­ki­oa­se­tuk­sen si­jaan sport-toi­min­to, joka tun­tui par­haal­ta vaih­to­eh­dol­ta nor­maa­liin ajoon. Ko­ko­naan oma jut­tun­sa ovat yk­si­no­maan ra­dal­le tar­koi­tet­tu track sekä eri­tyi­ses­ti drif­taa­mi­seen luo­tu drift-toi­min­to.

Recaro RS -etuistuimien antama sivuttaistuki on ”viimeisen päälle”.

Recaro RS -etuistuimien antama sivuttaistuki on ”viimeisen päälle”.

Järeistä etuistuimista huolimatta jopa pitkäkoipiset mahtuvat taakse yllättävän hyvin.

Järeistä etuistuimista huolimatta jopa pitkäkoipiset mahtuvat taakse yllättävän hyvin.

Ford Fo­cus RS:n ko­ko­nais­pa­ket­tiin kuu­lu­van Launch Cont­rol -läh­tö­jär­jes­tel­män avul­la teh­taan lu­paa­ma al­le vii­den se­kun­nin 0–100 km/h -ar­vo voi ol­la saa­vu­tet­ta­vis­sa.

Per­for­man­ce AWD -ne­li­ve­to on va­rus­tet­tu dy­naa­mi­sel­la kaar­re­a­jon hal­lin­ta­jär­jes­tel­mäl­lä, ja se toi­mii hie­nos­ti myös lu­mel­la.

Hy­vät pul­kat

Ford Fo­cus RS on ai­to aja­jan au­to, ja sen voi­ma­va­rat edel­lyt­tä­vät hy­vän si­vut­tais­tu­en an­ta­via etuis­tui­mia. Osa­nah­ka­ver­hoil­lut RS Re­ca­ro -kup­pi-is­tui­met vas­taa­vat täy­sin odo­tuk­sia. Niil­lä kel­paa tait­taa tiuk­ko­ja mut­kia, mut­ta myös maan­tie­a­jos­sa ne ovat oi­val­li­set, ei­vät­kä ja­lat puu­du rei­si­tu­es­ta huo­li­mat­ta ko­vin her­käs­ti.

Ta­ka­na on yl­lät­tä­vän pal­jon pol­vi­ti­laa myös pit­kä­jal­kai­sil­le, sil­lä jä­reis­sä etu­pul­kis­sa on rei­lut taus­ta­ko­ver­ruk­set. For­din si­ni­nen Blue Oval -eri­kois­ver­hoi­lu tuo mat­kus­ta­moon näyt­tä­vän ur­hei­lul­lis­ta il­met­tä.

Pe­rin­teis­tä to­teu­tus­ta edus­ta­vat ko­je­lau­ta ja mit­ta­ris­to ovat te­räs­tet­ty­jä ver­si­oi­ta muis­ta Fo­cus-mal­leis­ta. Huo­mio kiin­nit­tyy no­peus­mit­ta­rin huip­pu­lu­ke­maan 300 km/h ja ko­je­lau­dan pääl­lä ole­viin kol­meen li­sä­mit­ta­riin, jois­ta nä­kee ah­to­pai­neen sekä öl­jyn­pai­neet ja läm­pö­ti­lan.

2,3-litraisen nelisylinterisen vääntö on voimakkaissa kiihdytyksissä hetkellisesti jopa 470 Nm.

2,3-litraisen nelisylinterisen vääntö on voimakkaissa kiihdytyksissä hetkellisesti jopa 470 Nm.

Kor­kea no­peus­lu­ke­ma ei ole isot­te­lua, sil­lä Fo­cus RS saa­vut­taa kom­pak­til­le per­hes­por­til­le mai­ni­on yli 260 km/h:n huip­pu­no­peu­den. Kier­ros­lu­ku­näy­tös­sä ole­va ihan­teel­li­sen vaih­ta­mis­het­ken merk­ki­va­lo edus­taa ai­toa ki­sa­hen­keä.

Tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mään kuu­luu eng­lan­nin­kie­li­nen ää­ni­oh­jaus ja 8-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö. Na­vi­gaat­to­rin oh­jel­moin­ti su­juu luon­te­vas­ti, ja laa­duk­kaas­ti soi­va So­nyn ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä on to­teu­tet­tu yh­dek­säl­lä kai­ut­ti­mel­la.

Ford Fo­cu­sin uut­ta RS-ver­si­o­ta jou­du­taan odot­ta­maan vie­lä jo­ku­nen het­ki. Uu­den RS:n tark­kaa lan­see­rau­sa­jan­koh­taa ei ole vie­lä jul­kis­tet­tu, mut­ta se tie­de­tään, et­tä Ford tuo vuo­teen 2020 men­nes­sä glo­baa­lis­ti mark­ki­noil­le usei­ta Per­for­man­ce-au­to­ja, joi­hin myös Ford Fo­cus RS lu­keu­tuu.

Jos­kus pois­tu­mas­sa ole­vas­ta vii­mei­ses­tä pai­nok­ses­ta sa­no­taan, et­tä se on ”se pa­ras”. Mene ja tie­dä, mut­ta ai­na­kin nyky-RS on raa’an no­pea ja ajet­ta­vuu­del­taan eri­no­mai­nen – mut­ta eh­kä sen seu­raa­ja pis­tää vie­lä pa­rem­mak­si…

Ford Fo­cus RS 2.3 Eco­Boost M6

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 2261 cm³, 257 kW (350 hv)/6000 r/min, 440 Nm/4500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 4,7 s, huip­pu­no­peus 266 km/h

Ku­lu­tus

7,7 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

175 g/km

Voi­man­siir­to

M6, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4390, l. 1823, k. 1472 mm, ak­se­li­vä­li 2647 mm, maa­va­ra 100 mm, oma­mas­sa 1599 kg, ve­to­mas­sa 0 kg, ta­va­ra­ti­la 260–1045 l, tank­ki 51 l

Hin­ta

55 140 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 61 458 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Raa­ka voi­ma

Al­ku­kan­tai­nen voi­ma yh­dis­tyy uu­sim­paan elekt­ro­niik­kaan.

Är­syt­tää

Ei mi­kään

RS-ver­si­os­ta on vai­kea löy­tää to­del­li­sia är­syt­tä­viä piir­tei­tä.

Yl­lät­tää

Kiih­ty­vyys

Mo­ni­ko muu noin 60 000 eu­roa mak­sa­va au­to kiih­tyy sa­taan noin vii­des­sä se­kun­nis­sa?

Yh­teen­ve­to

Kun kom­pak­tis­sa per­he­au­tos­sa on pauk­ku­va pa­ko­put­kis­to ja no­pe­aan ajoon vi­ri­tet­ty alus­ta, sil­lä voi läh­teä pait­si mö­kil­le myös ra­dal­le. Olen­nais­ta on se, et­tä käyt­tö­o­mi­nai­suu­det ei­vät jätä mis­sään ajo­ti­lan­teis­sa kyl­mäk­si. Fo­cus RS on aja­jan au­to, jon­ka hin­ta­laa­tu­suh­de on on­nis­tu­nut.

(4,5 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN