Keulan aggressiivinen ilme kertoo sievoisista menorahkeista.

Keulan aggressiivinen ilme kertoo sievoisista menorahkeista.

Koeajossa Ford Focus RS: Manttelinperijää odoteltaessa

Fordin ovaalinsininen Nitrous Blue -koriväri tekee kunniaa poistumassa olevalle Focus RS:lle.

Auto Bild.Koeajot

Ford Fo­cus RS:ssä kom­pak­ti kori on lin­ki­tet­ty kau­ka­na ala­mit­tai­ses­ta ole­vaan te­ho­lu­ke­maan, mui­ke­aan vään­töön ja ne­li­ve­toon. RS kiih­tyy poik­keuk­sel­li­sen ri­pe­ä­liik­kei­ses­ti nol­las­ta sa­taan: 4,7 se­kun­tia (teh­taan ar­vo) te­kee sii­tä var­sin hä­täi­sen.

Ford Fo­cus RS on to­del­li­suu­des­sa vie­lä ko­vem­pi luu, kuin mil­tä se näyt­tää. 2,3-lit­rai­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen tur­bo­ko­ne pu­huu ilah­dut­ta­van räy­he­äs­ti kyl­mä­nä, mut­ta kun kone läm­pi­ää, ää­net vai­me­ne­vat mal­til­li­sem­mik­si.

Pahaenteistä: tuplaputket ovat tehovirtaavat…

Pahaenteistä: tuplaputket ovat tehovirtaavat…

Sport-ajo­ti­las­sa kun­nol­li­set vir­tau­so­mi­nai­suu­det omaa­va RS-tup­la­pa­ko­put­kis­to pauk­kuu voi­mak­kais­sa kiih­dy­tyk­sis­sä miel­tä ylen­tä­väs­ti! Hie­noa, et­tä osas­sa ny­ky­au­tois­ta pa­nos­te­taan van­han hy­vän ajan käyn­ti­ää­niin.

Pauk­ku­rau­dan sa­no­maa

Muut­tu­va­ge­o­met­ri­sel­la tur­bo­ah­ti­mel­la va­rus­tet­tu suo­ra­suih­kut­tei­nen ne­los­ko­ne vään­tää roi­mas­ti heti ala­kier­rok­sil­ta ja var­mis­te­lee eri­no­mai­sen 440 Nm:n mak­si­mi­vään­nön. Ei pidä myös­kään unoh­taa, et­tä kiih­dy­tyk­sis­sä saa­vu­te­taan het­kel­li­sel­lä yli­ah­dol­la jopa 470 Nm:n taso.

350 he­vos­voi­man te­hos­ta huo­li­mat­ta kes­ki­ku­lu­tus py­syt­te­li tal­vi­vii­le­äl­lä sääl­lä rau­hal­li­ses­sa ajos­sa rei­lus­sa yh­dek­säs­sä lit­ras­sa sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä. Al­le kah­dek­san lit­ran on työ­läs­tä pääs­tä, vaik­ka teh­taan il­moit­ta­ma kes­ki­ku­lu­tus on­kin 7,7 l/100 km. Mut­ta ku­lu­tu­sar­vot ei­vät ole tä­män ko­neen koh­dal­la kes­kei­siä.

Kojelauta on tutun oloinen, mutta tulevaan RS:ään on lupa odottaa uusia tuulia.

Kojelauta on tutun oloinen, mutta tulevaan RS:ään on lupa odottaa uusia tuulia.

Toi­saal­ta täl­lai­sel­la moot­to­ril­la on vai­ke­aa, el­lei suo­ras­taan mah­do­ton­ta, ol­la aja­mat­ta reip­pail­la kier­rok­sil­la, jol­loin ajo­tie­to­ko­ne näyt­tää hel­pos­ti yli 11 lit­ran ku­lu­tuk­sia. Te­hoi­hin näh­den se­kään ei ole paha taso, sil­lä rius­kaa suo­ri­tus­ky­kyä ei saa kos­kaan il­mai­sek­si.

Ti­he­ä­vä­lit­tei­nen 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to toi­mii su­ju­vas­ti, ja se so­vel­tuu moit­teet­ta tur­bo­ko­neen seu­rak­si. Hi­das­tuk­sis­ta vas­taa­vat Brem­bon le­vy­jar­rut pu­re­vat te­hok­kaas­ti, ja for­din­si­ni­sik­si maa­la­tut jar­ru­sa­tu­lat lois­ta­vat näyt­tä­väs­ti 19-tuu­mais­ten se­os­me­tal­li­van­tei­den kat­vees­sa.

6-portaisen manuaalilaatikon liikeradat ovat lyhyet.

6-portaisen manuaalilaatikon liikeradat ovat lyhyet.

Lisämittarit kertovat öljyn lämpötilan, ahtopaineen ja öljynpaineen.

Lisämittarit kertovat öljyn lämpötilan, ahtopaineen ja öljynpaineen.

Pe­rus­ko­va jou­si­tus te­kee RS-pai­nok­ses­ta lois­ta­van ajet­ta­van. Kit­ka­ren­gas­tet­tu au­to oli mai­ni­os­ti hyp­py­sis­sä myös lu­mi­sil­la teil­lä. Ma­ta­la maa­va­ra on kui­ten­kin ai­heel­lis­ta pi­tää mie­les­sä. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on juu­ri niin täs­mäl­li­nen, kuin mitä sen pi­tää­kin ol­la täl­lai­ses­sa ka­tu­raa­se­ris­sa.

Ra­dal­le ja drif­taa­maan

Ford Fo­cus RS tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den mo­nen­lai­siin kar­ke­loi­hin.

Kes­ki­kon­so­lis­sa ole­vas­ta ajo­ti­la­va­lit­si­mes­ta tuli yleen­sä va­lit­tua va­ki­oa­se­tuk­sen si­jaan sport-toi­min­to, joka tun­tui par­haal­ta vaih­to­eh­dol­ta nor­maa­liin ajoon. Ko­ko­naan oma jut­tun­sa ovat yk­si­no­maan ra­dal­le tar­koi­tet­tu track sekä eri­tyi­ses­ti drif­taa­mi­seen luo­tu drift-toi­min­to.

Recaro RS -etuistuimien antama sivuttaistuki on ”viimeisen päälle”.

Recaro RS -etuistuimien antama sivuttaistuki on ”viimeisen päälle”.

Järeistä etuistuimista huolimatta jopa pitkäkoipiset mahtuvat taakse yllättävän hyvin.

Järeistä etuistuimista huolimatta jopa pitkäkoipiset mahtuvat taakse yllättävän hyvin.

Ford Fo­cus RS:n ko­ko­nais­pa­ket­tiin kuu­lu­van Launch Cont­rol -läh­tö­jär­jes­tel­män avul­la teh­taan lu­paa­ma al­le vii­den se­kun­nin 0–100 km/h -ar­vo voi ol­la saa­vu­tet­ta­vis­sa.

Per­for­man­ce AWD -ne­li­ve­to on va­rus­tet­tu dy­naa­mi­sel­la kaar­re­a­jon hal­lin­ta­jär­jes­tel­mäl­lä, ja se toi­mii hie­nos­ti myös lu­mel­la.

Hy­vät pul­kat

Ford Fo­cus RS on ai­to aja­jan au­to, ja sen voi­ma­va­rat edel­lyt­tä­vät hy­vän si­vut­tais­tu­en an­ta­via etuis­tui­mia. Osa­nah­ka­ver­hoil­lut RS Re­ca­ro -kup­pi-is­tui­met vas­taa­vat täy­sin odo­tuk­sia. Niil­lä kel­paa tait­taa tiuk­ko­ja mut­kia, mut­ta myös maan­tie­a­jos­sa ne ovat oi­val­li­set, ei­vät­kä ja­lat puu­du rei­si­tu­es­ta huo­li­mat­ta ko­vin her­käs­ti.

Ta­ka­na on yl­lät­tä­vän pal­jon pol­vi­ti­laa myös pit­kä­jal­kai­sil­le, sil­lä jä­reis­sä etu­pul­kis­sa on rei­lut taus­ta­ko­ver­ruk­set. For­din si­ni­nen Blue Oval -eri­kois­ver­hoi­lu tuo mat­kus­ta­moon näyt­tä­vän ur­hei­lul­lis­ta il­met­tä.

Pe­rin­teis­tä to­teu­tus­ta edus­ta­vat ko­je­lau­ta ja mit­ta­ris­to ovat te­räs­tet­ty­jä ver­si­oi­ta muis­ta Fo­cus-mal­leis­ta. Huo­mio kiin­nit­tyy no­peus­mit­ta­rin huip­pu­lu­ke­maan 300 km/h ja ko­je­lau­dan pääl­lä ole­viin kol­meen li­sä­mit­ta­riin, jois­ta nä­kee ah­to­pai­neen sekä öl­jyn­pai­neet ja läm­pö­ti­lan.

2,3-litraisen nelisylinterisen vääntö on voimakkaissa kiihdytyksissä hetkellisesti jopa 470 Nm.

2,3-litraisen nelisylinterisen vääntö on voimakkaissa kiihdytyksissä hetkellisesti jopa 470 Nm.

Kor­kea no­peus­lu­ke­ma ei ole isot­te­lua, sil­lä Fo­cus RS saa­vut­taa kom­pak­til­le per­hes­por­til­le mai­ni­on yli 260 km/h:n huip­pu­no­peu­den. Kier­ros­lu­ku­näy­tös­sä ole­va ihan­teel­li­sen vaih­ta­mis­het­ken merk­ki­va­lo edus­taa ai­toa ki­sa­hen­keä.

Tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mään kuu­luu eng­lan­nin­kie­li­nen ää­ni­oh­jaus ja 8-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö. Na­vi­gaat­to­rin oh­jel­moin­ti su­juu luon­te­vas­ti, ja laa­duk­kaas­ti soi­va So­nyn ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä on to­teu­tet­tu yh­dek­säl­lä kai­ut­ti­mel­la.

Ford Fo­cu­sin uut­ta RS-ver­si­o­ta jou­du­taan odot­ta­maan vie­lä jo­ku­nen het­ki. Uu­den RS:n tark­kaa lan­see­rau­sa­jan­koh­taa ei ole vie­lä jul­kis­tet­tu, mut­ta se tie­de­tään, et­tä Ford tuo vuo­teen 2020 men­nes­sä glo­baa­lis­ti mark­ki­noil­le usei­ta Per­for­man­ce-au­to­ja, joi­hin myös Ford Fo­cus RS lu­keu­tuu.

Jos­kus pois­tu­mas­sa ole­vas­ta vii­mei­ses­tä pai­nok­ses­ta sa­no­taan, et­tä se on ”se pa­ras”. Mene ja tie­dä, mut­ta ai­na­kin nyky-RS on raa’an no­pea ja ajet­ta­vuu­del­taan eri­no­mai­nen – mut­ta eh­kä sen seu­raa­ja pis­tää vie­lä pa­rem­mak­si…

Ford Fo­cus RS 2.3 Eco­Boost M6

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 2261 cm³, 257 kW (350 hv)/6000 r/min, 440 Nm/4500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 4,7 s, huip­pu­no­peus 266 km/h

Ku­lu­tus

7,7 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

175 g/km

Voi­man­siir­to

M6, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4390, l. 1823, k. 1472 mm, ak­se­li­vä­li 2647 mm, maa­va­ra 100 mm, oma­mas­sa 1599 kg, ve­to­mas­sa 0 kg, ta­va­ra­ti­la 260–1045 l, tank­ki 51 l

Hin­ta

55 140 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 61 458 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Raa­ka voi­ma

Al­ku­kan­tai­nen voi­ma yh­dis­tyy uu­sim­paan elekt­ro­niik­kaan.

Är­syt­tää

Ei mi­kään

RS-ver­si­os­ta on vai­kea löy­tää to­del­li­sia är­syt­tä­viä piir­tei­tä.

Yl­lät­tää

Kiih­ty­vyys

Mo­ni­ko muu noin 60 000 eu­roa mak­sa­va au­to kiih­tyy sa­taan noin vii­des­sä se­kun­nis­sa?

Yh­teen­ve­to

Kun kom­pak­tis­sa per­he­au­tos­sa on pauk­ku­va pa­ko­put­kis­to ja no­pe­aan ajoon vi­ri­tet­ty alus­ta, sil­lä voi läh­teä pait­si mö­kil­le myös ra­dal­le. Olen­nais­ta on se, et­tä käyt­tö­o­mi­nai­suu­det ei­vät jätä mis­sään ajo­ti­lan­teis­sa kyl­mäk­si. Fo­cus RS on aja­jan au­to, jon­ka hin­ta­laa­tu­suh­de on on­nis­tu­nut.

(4,5 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU