Black Editionissa kaikki korin somisteet ovat mustia. Tummanpuhuva kokonaisuus on tyylikäs.

Black Editionissa kaikki korin somisteet ovat mustia. Tummanpuhuva kokonaisuus on tyylikäs.

Koeajossa Ford Ranger Black Edition: Mustanpuhuva maastopaholainen

Nelivetoinen ja viisipaikkainen avolava on kuin luotu metsään, mutta ei sillä tarvitse vältellä maanteitäkään. Oskari Pentti, kuvat Toni Lindström

Auto Bild.Koeajot

Avo­la­van va­li­nal­le voi ol­la työ­pe­rus­tai­set syyt, tai sit­ten vain miel­ty­mys tä­män­tyyp­pi­siin au­toi­hin.

Ne­li­o­vi­nen Ford Ran­ger Black Edi­ti­on tar­joi­lee 5-paik­kai­se­na­kin var­sin hy­vät ti­lat ai­na­kin ta­va­roil­le. Avo­la­vo­jen koh­dal­la to­si­a­sia on kui­ten­kin se, et­tä la­val­la ole­vat ta­va­rat ovat luon­non­voi­mien ar­moil­la ja ohi­kul­ki­joi­den saa­vu­tet­ta­vis­sa.

Tä­hän löy­tyy toki hel­po­tus­ta li­sä­va­rus­te­lis­tal­ta, jos­ta voi va­li­ta joko hy­tin ta­sol­le nou­se­van kuo­mun tai la­van reu­no­jen ta­sal­le asen­net­ta­van peit­teen. Kat­to­lin­jal­le nou­se­va kova kate hei­ken­tää hiu­kan au­ton ul­ko­nä­kö, sil­lä la­va­kaa­res­ta on pak­ko luo­pua.

Harmaan ja mustan väriyhdistelmällä toteutetun kojelaudan yleisilme on hieman pelkistetyn oloinen. Näkymä ei ole kuitenkaan karu.

Harmaan ja mustan väriyhdistelmällä toteutetun kojelaudan yleisilme on hieman pelkistetyn oloinen. Näkymä ei ole kuitenkaan karu.

Ford Ran­ge­rin ta­va­ra­ti­la on avo­la­voil­le tyy­pil­li­nen. Ta­va­ra­ti­lan poh­ja on ne­li­ve­toi­ses­sa pick upis­sa var­sin kor­ke­al­la, mut­ta ei­pä­hän tar­vit­se kuor­ma­tes­sa ku­mar­rel­la.Nel­jäl­lä ovel­la va­rus­te­tus­sa Doub­le Ca­bis­sa on 155 sent­tiä pit­kä lava. Pi­dem­pää la­vaa tar­vit­se­van pi­tää va­li­ta 2-paik­kai­nen Su­per Cab, jon­ka la­van si­sä­mit­ta on 185 sent­tiä.

Vii­del­le hen­gel­le

Siir­ry­tään – tai oi­ke­as­taan kii­ve­tään – la­val­ta oh­jaa­moon. Avo­la­val­la on kor­keut­ta jo sii­nä mää­rin, et­tä kes­ki­mit­tai­nen­kin kul­jet­ta­ja jou­tuu hie­man kii­pe­ä­mään kul­jet­ta­jan pai­kal­le.

Rangerissa on lavamaasturin jyhkeyttä, ja lavakaari viimeistelee ilmeen jykevyyden.

Rangerissa on lavamaasturin jyhkeyttä, ja lavakaari viimeistelee ilmeen jykevyyden.

Etuis­tui­mil­la on luon­nol­li­ses­ti riit­tä­väs­ti ti­laa. Kul­jet­ta­jan pai­kal­la on var­sin mie­he­käs olo, kun tum­man­pu­hu­val­la pick upil­la aje­lee ka­duil­la. Jo mal­li­ni­men pe­rus­teel­la voi ar­va­ta, et­tä ku­ta­kuin­kin kaik­ki mah­dol­li­set ko­rin so­mis­teet on vär­jät­ty mus­tik­si. Black Edi­ti­on -mal­lis­sa ei tar­vit­se tyy­tyä pelk­kään vä­ri­li­sään, vaan myös va­rus­tei­ta on enem­män kuin pe­rus­ver­si­os­sa.

Va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­lu­vat muun mu­as­sa na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­mä 8-tuu­mai­sel­la kos­ke­tus­näy­töl­lä, va­ki­o­no­peu­den­sää­din, pe­ruu­tus­ka­me­ra ja tut­kat sekä edes­sä et­tä ta­ka­na.

Park­ki­paik­ka­pyö­rit­te­lyn hel­pot­ta­mi­sek­si tut­kat ja ka­me­ra ovat­kin mai­ni­ot va­rus­teet, sil­lä möh­kä­le­mäi­sen avo­la­van lä­hel­le nä­kee hie­man ra­joit­tu­nees­ti. Apu­lait­tei­den hel­po­tuk­sel­la koo­kas ajo­pe­li tait­tuu kui­ten­kin yl­lät­tä­vän­kin hy­vin nor­maa­li­ko­koi­seen py­sä­köin­ti­ruu­tuun.

Mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta on pa­ran­ta­mas­sa kak­si­a­lu­ei­nen au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti, jo­ten mat­kus­ta­jan puo­lel­la ei tar­vit­se vär­jö­tel­lä kyl­mis­sään, jos ra­tin ta­ka­na is­tuu kuu­ma­ve­ri­nen kul­jet­ta­ja.

Korkean auton etuistuimille joutuu hieman kiipeämään, mutta nahkaverhoiluilla istuimilla viihtyy hyvin pidemmilläkin matkoilla.

Korkean auton etuistuimille joutuu hieman kiipeämään, mutta nahkaverhoiluilla istuimilla viihtyy hyvin pidemmilläkin matkoilla.

Takana on istumapaikat kolmelle, vaikka istuimet ovatkin parhaimmillaan kahdelle. Polvitilaa ja reisitukea on hieman niukasti.

Takana on istumapaikat kolmelle, vaikka istuimet ovatkin parhaimmillaan kahdelle. Polvitilaa ja reisitukea on hieman niukasti.

Ta­kais­tui­mel­le mah­tuu kol­me­kin ai­kuis­ta, jos­kaan ti­lat ei­vät ole väl­jät, ei­kä kä­si­mat­ka­ta­va­roi­ta kes­tä täl­löin ol­la juu­ri­kaan mat­ka­pu­he­lin­ta ja lom­pak­koa enem­pää. Is­tu­ma-asen­to on koh­ta­lai­nen, vaik­ka rei­si­tu­ki jää hie­man hei­kok­si.

Var­sin mu­ka­va

Lava-au­to­jen mu­ka­vuus on pa­ran­tu­nut vuo­sien var­rel­la, ei­kä Ran­ger tun­nu jat­ku­vas­ti her­mos­tu­neen pom­pot­ta­val­ta edes ke­vy­el­lä kuor­mal­la ajet­ta­es­sa. Suu­rem­mis­sa epä­ta­sai­suuk­sis­sa kori kyl­lä nii­ai­lee hie­man rei­lum­min, ei­kä ajo­tun­tu­ma ole niin tark­ka kuin hen­ki­lö­au­tois­sa.

Double Cap -ohjaamoisessa mallissa lavalla on pituutta ja leveyttä kutakuinkin saman verran.

Double Cap -ohjaamoisessa mallissa lavalla on pituutta ja leveyttä kutakuinkin saman verran.

Suu­rem­mat ja te­rä­väm­mät epä­ta­sai­suu­det tärs­käyt­tä­vät edel­leen hie­man te­rä­väm­min, mut­ta tä­hän aut­taa kuor­man li­sää­mi­nen – sen myö­tä jou­si­tuk­sen te­rä­vyys kaik­ko­aa ja kyy­ti on en­tis­tä mu­ka­vam­paa.

Oh­jaus­tun­to on koh­ta­lai­nen, vaik­ka oh­jauk­ses­ta puut­tuu pa­ras terä kes­ki­a­lu­eel­ta, ja oh­jauk­sen re­a­goin­ti­no­peus voi­si ol­la pa­rem­pi­kin. Au­to­maat­ti­vaih­teis­ton yh­tey­des­sä oh­jaus te­kee aja­mi­ses­ta ren­non let­ke­ää, ja maas­tos­sa täs­tä hie­man hi­taam­mas­ta oh­jauk­ses­ta ei ole hait­taa.

Oi­kea maas­to­au­to

Kyt­ket­tä­väl­lä ne­li­ve­dol­la va­rus­tet­tu la­va­pe­li me­nee maas­tos­sa­kin suu­rem­min mu­ki­se­mat­ta, sil­lä ve­to­ta­voik­si on va­lit­ta­vis­sa joko ta­ka­ve­to tai ne­li­ve­to hi­taal­la tai no­pe­al­la vä­li­tyk­sel­lä. Au­to­maat­ti­vaih­teis­ton ja voi­maa uh­ku­van moot­to­rin an­si­os­ta alen­nus­vaih­teis­ton käy­töl­le ei tule juu­ri­kaan tar­vet­ta kuin sil­loin, kun lii­ku­taan to­del­la han­ka­las­sa maas­tos­sa tai pe­ruu­te­taan pai­na­vam­paa pe­rä­vau­nua ah­taa­seen paik­kaan.

200 he­vos­voi­man teho ja 470 new­ton­met­rin huip­pu­vään­tö riit­tä­vät mai­ni­os­ti lii­kut­ta­maan avo­la­vaa suu­rem­mal­la­kin kuor­mal­la. Tä­mä­kään teho ei vie­lä ta­kaa, et­tä yli 2,3-ton­ni­nen au­to läh­ti­si pai­kal­taan kiih­dyt­tä­es­sä liik­keel­le tu­li­ses­ti. Moot­to­rin par­haat puo­let tu­le­vat­kin esil­le suu­rem­mal­la kuor­mal­la ajet­ta­es­sa.

Takatasauspyörästön lukko kuuluu Business Pack:iin. Sen käyttökytkin on vetotapavalitsimen etupuolella.

Takatasauspyörästön lukko kuuluu Business Pack:iin. Sen käyttökytkin on vetotapavalitsimen etupuolella.

8-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu navigointijärjestelmä kuuluu Black Editionissa varustukseen.

8-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu navigointijärjestelmä kuuluu Black Editionissa varustukseen.

Kaa­su­pol­jin­ta ei tar­vit­se juu­ri­kaan pai­naa sy­vem­mäl­le koh­ti lat­ti­aa, vaik­ka aje­li­si mä­ki­sem­mäs­sä­kin maas­tos­sa. Voi­maa tu­lee si­vis­ty­nees­ti ja kui­ten­kin riit­tä­väs­ti, jot­ta nor­maa­lis­sa lii­ken­ne­vir­ras­sa py­syy hy­vin mu­ka­na. Ran­ge­ril­la saa ve­tää 3,5 ton­nia pai­na­vaa jar­rul­lis­ta kär­ryä.

Lava, ve­to­ky­ky ja voi­ma­tar­jon­ta ovat hy­viä pe­rus­tei­ta sil­le, mik­si Ran­ger so­pii mai­ni­os­ti esi­mer­kik­si ko­ney­rit­tä­jäl­le. Täl­lä ko­ko­nai­suu­del­la saa tar­vik­keet vie­tyä huo­no­kul­kui­sem­man­kin tien pää­hän odot­ta­van ko­neen vie­rel­lä il­man sen suu­rem­pia as­ka­rei­ta.

Ve­to­ta­van va­lin­ta ta­pah­tuu si­vis­ty­nees­ti kes­ki­kon­so­lis­sa ole­val­la säh­köi­sel­lä kyt­ki­mel­lä. Alen­nus­vaih­teis­ton käyt­tä­mi­sen yh­tey­des­sä var­si­nai­nen vaih­teis­to on toki käy­tet­tä­vä va­paal­le, jot­ta ti­he­äm­män vä­li­tyk­sen saa käyt­töön tai pois käy­tös­tä. Hi­das ne­li­ve­to pääl­lä met­sä­u­ral­la möy­rit­tä­es­sä ei tar­vit­se jat­ku­vas­ti pe­lä­tä, et­tä no­peut­ta on lii­kaa ja voi­ma käy vä­hiin.

Ke­vyt­kuor­ma-au­tok­si?

Ko­ea­jet­tu yk­si­lö oli re­kis­te­röi­ty N1G-luo­kan ajo­neu­vok­si eli maas­to­pa­ket­ti­au­tok­si. Ve­rot­ta­ja huo­mi­oi 5-paik­kai­suu­den ve­ro­vel­voit­tees­sa. En­sin­nä­kin au­ton hin­ta nou­see ta­kais­tui­mien ta­kia, ja ko­ea­jet­tu yk­si­lö mak­soi rei­lut 70 000 eu­roa. Toi­sek­seen käyt­tö­voi­ma­ve­ro las­ke­taan hen­ki­lö­au­ton las­ku­kaa­van mu­kaan, eli se on ko­ea­je­tun Ran­ge­rin pai­noi­sel­la au­tol­la yli 680 eu­roa vuo­des­sa.

Ta­kais­tui­mien li­sää­mi­nen ei kui­ten­kaan pois­ta sitä to­si­a­si­aa, et­tä suu­rin sal­lit­tu no­peus on mui­den uu­sien pa­ket­ti­au­to­jen ta­paan 100 km/h.

Black Editionissa kaikki korin somisteet ovat mustia. Tummanpuhuva kokonaisuus on tyylikäs.

Black Editionissa kaikki korin somisteet ovat mustia. Tummanpuhuva kokonaisuus on tyylikäs.

Nämä syyt ra­joit­ta­vat var­mas­ti 5-paik­kai­sen Ran­ge­rin hank­ki­mis­ta käyt­tö­au­tok­si, jol­lei is­tu­ma­pai­koil­le, kuor­man­kul­je­tus­ka­pa­si­tee­til­le ja maas­to­ky­vyl­le ole to­del­lis­ta tar­vet­ta.

Mi­ten kus­tan­nuk­set sit­ten muut­tui­si­vat, jos Ford Ran­ger Black Edi­ti­on -mal­lin re­kis­te­röi N2G-luo­kan ajo­neu­vok­si eli maas­to­ke­vyt­kuor­ma-au­tok­si? Re­kis­te­röin­ti ei luon­nol­li­ses­ti on­nis­tu suo­raan, sil­lä au­tol­le sal­lit­tu suu­rin ko­ko­nais­mas­sa on saa­ta­va yli 3 500 ki­log­ram­maan. Tämä ei on­nis­tu pel­käs­tään pa­pe­ri­töil­lä, vaan tar­vi­taan ra­ken­ne­muu­tok­sia.

Muu­tos­töi­den jäl­keen hin­ta sekä vuo­tui­set kus­tan­nuk­set te­ke­vät ko­ea­je­tus­ta au­tos­ta kiin­nos­ta­vam­man. Muu­tos­työt ei­vät si­nän­sä ole suu­ria, ja au­to­luo­kan vaih­ta­mi­nen on­nis­tuu var­sin vä­häl­lä työl­lä. Kuor­man­kan­ta­vuut­ta li­sä­tään taka-ak­se­lil­le asen­net­ta­vil­la il­ma­jou­sil­la ja au­toon asen­ne­taan kuor­ma-au­tos­sa vaa­dit­ta­va no­peu­den­ra­joi­tin. Sen jäl­keen ko­ko­nai­suu­del­le ha­e­taan yk­sit­täis­hy­väk­syn­tä ja au­to muu­tos­kat­sas­te­taan.

Tar­vit­ta­vat muu­tos­työt mak­sa­vat noin 5 700 eu­roa. N2G-luo­kan ajo­neu­vos­sa ei siis vaa­di­ta N2-luo­kan ajo­neu­vois­sa edel­ly­tet­tä­viä kais­ta­vah­tia ja kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­taa, pe­ruu­tus­sum­me­ria tai ajo­piir­tu­ria.

Bu­si­nes­s­Pac­kil­la va­rus­te­tun rei­lun 70 000 eu­ron hin­tai­sen ko­ea­jo­au­ton hin­ta oli­si ke­vyt­kuor­ma-au­tok­si re­kis­te­röi­ty­nä 48 950 eu­roa. Liki 21 500 eu­ron sääs­tö te­kee Ran­ger Black Edi­ti­o­nis­ta en­tis­tä hou­kut­te­le­vam­man. Tä­män li­säk­si vuo­tui­nen käyt­tö­voi­ma­ve­ro pu­to­aa 80 eu­ron kiep­peil­le, ei­kä ajo­neu­vo­ve­roa tar­vit­se mak­saa.

Au­to­luo­kan vaih­ta­mi­nen ei tuo sääs­tön li­säk­si myös muu­ta­man ”ra­sit­teen”. En­sin­nä­kin ajo­neu­vo­koh­tai­nen suu­rin sal­lit­tu no­peus pu­to­aa 80 km/h:iin, ja ajo­kor­tis­sa pi­tää ol­la enem­män kir­jai­mia (vä­hin­tään C1).

Pelk­kä C1- tai C-kort­ti ei kui­ten­kaan mah­dol­lis­ta kuin kor­kein­taan 750-ki­loi­sen ke­vyt­pe­rä­kär­ryn ve­tä­mi­sen – koko ke­vyt­kuor­ma-au­ton ve­to­mas­san hyö­dyn­tä­mi­nen edel­lyt­tää vä­hin­tään C1E-luo­kan ajo­kort­tia.↔

Os­ka­ri Pent­ti

Ford Ran­ger Black Edi­ti­on Doub­le Cab Li­mi­ted 3.2 TDCi 200 hv A6 4X4

Moot­to­ri

R5, tur­bo, 3198 cm3, 147 kW (200 hv)/6000 r/min, 470 Nm/1500–2750 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,6 s, huip­pu­no­peus 175 km/h

Ku­lu­tus (NEDC)

8,8 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

231 g/km

Voi­man­siir­to

A6, taka-/ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 5362, l. 1860, k. 1815 mm, ak­se­li­vä­li 3220 mm, oma­mas­sa 2316 kg, kan­ta­vuus 1029 kg, ve­to­mas­sa 3500/750 kg, suu­rin sal­lit­tu yh­dis­tel­mä­mas­sa 6000 kg, lä­hes­ty­mis­kul­ma 28°, jät­tö­kul­ma 28°, yli­tys­kul­ma 25°, tank­ki 80 l, kuor­ma­ti­la: p. 1549 mm, l. 1560 mm, pyö­rän­kaa­rien väli 1139 mm, kuor­maus­kor­keus 835 mm

Hin­ta

68 831 eu­roa,

Ko­ea­jo­au­to 70 444 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Ko­ko­nai­suus Vii­del­le re­kis­te­röi­ty lava-au­to tar­joi­lee hy­vän kul­je­tus­ka­pa­si­tee­tin ja let­ke­än ajet­ta­vuu­den.

Är­syt­tää

Ve­ro­tus Hin­ta ja vuo­tui­set ku­lut kas­va­vat mel­koi­ses­ti kol­men ta­kais­tuin­pai­kan myö­tä.

Yl­lät­tää

Käy­tet­tä­vyys Var­sin koo­kas pick up on yl­lät­tä­vän help­po­käyt­töi­nen päi­vit­täi­ses­sä­kin käy­tös­sä.

Yh­teen­ve­to

Kun­nol­li­nen kuor­man­kul­je­tus­ka­pa­si­teet­ti ja hy­vät maas­to-omi­nai­suu­det ovat Ran­ge­rin hy­viä puo­lia. Black Edi­ti­on -mal­lin va­rus­te­lu on ta­va­ra-au­tol­le riit­tä­vän kat­ta­va. Vii­del­le re­kis­te­röi­tyä pa­ket­ti­au­to tus­kin kan­nat­taa hank­kia, jos sil­le ei ole to­del­lis­ta tar­vet­ta.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU