Honda Jazz Crosstarin keula on hyvin eri näköinen kuin tavallisessa Jazzissa. Honda esittelee Euroopassa vuoteen 2020 mennessä kuusi hybridimallia, joista Honda Jazz/Honda Jazz Crosstar on ensimmäinen.
Juha Peltonen
Koeajossa Honda Jazz Crosstar Plus: Korkeammat arvot
Suoraviivaisen käytännöllinen kompakti Jazz Crosstar -katumaasturi tuntuu korkeutensa ansiosta oikeastaan enemmälti tila-autolta kuin SUV-mallilta – ja hyvä niin.
Honda Jazz Crosstar on uuteen perus-Jazziin nähden keulailmeeltään täysin eri näköinen, ja lisäksi se on katumaasturina maavaraltaan normaalia korkeampi. Niinpä näitä kahta johdannaista ei pysty visuaalisesti sekoittamaan keskenään. Honda Jazz Crosstar Plus -koeajoauton tunnistaa myös mustasta ulkokatosta.
Koeajettu Honda Jazz Crosstar Plus erottuu tavallisemmasta versiosta mustan ulkokattonsa ansiosta.
Juha Peltonen
Honda Sensing -turvapaketin sisältämä etutörmäysvaroitin tunnistaa nyt jalankulkijat pimeällä, ja myös polkupyörät tunnistetaan.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Jos verrataan Crosstarin mittoja esimerkiksi Toyota Yaris Crossiin, niin 4,1-metrinen Honda on yhdeksän senttiä lyhyempi kuin Yaris, mutta vastaavasti Honda voittaa leveydessä (172,5 cm) Toyotan neljällä sentillä.
Tervetuloa sisään!
Honda Jazz Crosstarin tilankäyttö on suunniteltu nerokkaasti, ja mallin erityisvahvuuksiin lukeutuu äärettömän helppo kulkeminen autoon ja sieltä pois.
Honda Jazz Crosstarin takaovet avautuvat lähes 90 asteen kulmaan, joten sisäänkäynti sujuu erityisen vaivattomasti, ja takaistuimelle pystyvät helposti kulkemaan myös huonommin liikkuvat henkilöt.
Selkeän omintakeinen kojelauta puhuttelee.
Juha Peltonen
Digitaalinen mittaristo välittää monipuolista dataa.
Juha Peltonen
Etuistuimet antavat odottamattoman mainion sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Honda Civicistäkin tuttu Magic Seats -istuintoteutus: istuimet voi nostaa pystyasentoon, jolloin takalattialle mahtuu isojakin tavaroita.
Juha Peltonen
Takana on melko hulppeasti polvitilaa, eikä myöskään pääntila lopu tässä katumaasturissa kesken.
Juha Peltonen
Takana on melko hulppeasti polvitilaa, eikä myöskään pääntila lopu tässä katumaasturissa kesken.
Lisäksi takaistuimet edustavat Hondalla jo vuosia käytössä ollutta nerokasta Magic Seats -tyyliä, eli ne voidaan tarvittaessa nostaa pystyyn, jolloin takajalkatilaan mahtuu vaikka golfbag.
Mekaaninen takaluukku palvelee mutkattomasti. Takaselkänojat alas taittaen muodostuu käytännössä tasainen lastauspinta. Tavaratilassa on kaksi kiinnityslenkkiä.
Reilusti sivuttaistukea
Myös kulku etuistuimille sujuu Honda Jazz Crosstarissa kuin ”heittämällä”, ovathan etuoviaukot avarat, eivätkä B-pilarit osu sisään mennessä tai pois noustessa olkapäihin. Etuistuimien sivuttaistuki on perheautoksi odottamattoman reilu.
Istuintyyny voisi kuitenkin olla aavistuksen pidempi, mutta nykymuodossaankin jämäkän tuntuiset penkit täyttävät hienosti tehtävänsä.
Kuljettajan tiloissa korostuu miellyttävä avaruus, ja ajoasennosta pystyy ryhdikkään istuimen ansiosta virittämään rennon.
Miellyttävästi toimiva portaaton e-CVT-vaihteisto vaihtaa miellyttävästi lähes perinteisen automaattivaihteiston tapaan.
Juha Peltonen
Honda Connect -kosketusnäyttö on puolestaan 9-tuumainen.
Juha Peltonen
Selkeänä lisäetuna kaupunkiajossa sekä risteyksissä ovat A-pilarien kookkaat kolmioikkunat, jotka varmistavat poikkeuksellisen tehokkaan kulmanäkyvyyden. Muutenkin Honda Jazz Crosstarista näkee kuljettajan paikalta hyvin eri suuntiin.
Kuljettajan edessä on 7-tuumainen digitaalinäyttö, ja Honda Connect -kosketusnäyttö on puolestaan 9-tuumainen. Vielä tämän vuoden aikana esiteltävän My Honda+ -sovelluksen avulla voi suunnitella matkareitin kotona ja lähettää sen autoon.
Henkilökohtaiselta avustajalta voi jatkossa kysyä englanniksi esimerkiksi lähintä avoinna olevaa pizzeriaa lausumalla ”OK Honda, find me a pizza place”. Järjestelmää ei ollut vielä testiyksilössä.
Itselataavassa hybridissä polttomoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistoiminta on saumatonta. Pelkällä sähköllä pystyy etenemään yllättävän paljon.
Juha Peltonen
Kaksi USB-porttia ja kaksi sytytinliitäntää ovat selkeästi esillä keskikonsolissa.
Matkustamossa kaikkien pintamateriaalien viimeistely on laadukasta, ja lisäksi Honda Jazz Crosstarin kangasverhoilu hylkii vettä. Premium Sound System -äänentoistojärjestelmä varustettuna kahdeksalla kaiuttimella soi miellyttävästi.
Itselataava hybridi
Polttomoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteisvääntö kiihdyttää Honda Jazz Crosstarin odottamattoman nasakasti paikaltaan, ja maantieajo sujuu leikiten. Hondan e-HEV-hybriditeknologia mahdollistaa reippaan suorituskyvyn ohella alhaisen kulutuksen.
Erittäin alhainen tavaratilan nostokorkeus lukeutuu Crosstarin ehdottomiin plussiin.
Juha Peltonen
Keskikulutus asettui koeajon aikana auton oman ajotietokoneen mukaan huomattavan alhaiseen 4,4 litraan sadalla, joka osuu varsin mukavasti tehtaan lupaamaan arvoon 4,5 l/100 km.
Hybriditilaa käytettäessä edetään vähän väliä sähköllä, mutta sähkökäyttötilassa Honda Jazz Crosstar -hybridillä pystyy ajamaan myös pelkällä sähköllä. Honda ei kuitenkaan ilmoita pelkällä sähköllä päästävää (teoreettista) ajomatkaa.
Honda Jazz Crosstarin portaaton e-CVT-vaihteisto toimii mukavasti etenkin silloin, kun sen sielunelämän on sisäistänyt oikein.
Kun edetään e-CVT-vaihteiston B-toiminnolla, niin moottorijarrutus tehostuu D-asentoon verrattuna ratkaisevasti.
B-toiminnon avulla pystyy mäkisemmällä pinnanmuodostuksella saattamaan akun varaustilan hetkellisesti jopa täyteen, eikä varastoidun sähkön määrä juuri alle puoleen putoa muutenkaan.
Jämäkkä jousitus on maantieajossa vakuuttava. Normaalin Honda Jazzin 11 sentin maavaraan verrattuna Crosstarin korotettu jousitus antaa lisäedun mökkiteille, vaikka maavaraa onkin maltilliset 15 senttiä.
Honda Jazz Crosstarin rengasmelu asettuu maantieajossa karkeallakin asvaltilla kohtuulliseksi, eikä ohjauksen keskialuetuntuma aiheuta nurinoita.
Honda Jazz Crosstar tarjoaa vahvan vaihtoehdon tavalliselle Jazzille, ja crossoverissa on monia käyttöä helpottavia etuja.
Honda Jazz Crosstar Plus
Moottori
R4, 1498 cm3, 72 kW (97 hv)/5500–6400 r/min, 131 Nm/4500–5000 r/min; kaksi sähkömoottoria, yhteisteho 80 kW (109 hv), 253 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,9 s, huippunopeus 173 km/h
Kulutus
4,5 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
110 g/km
Voimansiirto
A (CVT), etuveto
Mitat
p. 4090, l. 1725, k. 1556 mm, akseliväli 2520 mm, maavara 152 mm, omamassa 1326 kg, vetomassa 0 kg, tavaratila 298 l, tankki 40 l
Hinta
29 305 euroa, koeajoauto 29 841 euroa (2020)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Wharfedale Super Denton
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
10 wattia kuulokevahvistimesta
Näin värjäät pääsiäismunat keittiöstä löytyvillä aineksilla
Lenco LBT345WA
PMC:ltä aktiivikaiuttimia kotikäyttöön
Strattonin pienempi
Orangen uusi putkitesteri
Miekkamies Japanista
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN