Kahluusyvyyttä on mojovat 60 senttiä. S-versiossa on täyslediajovalot. Kaukovaloautomatiikka on kohtuuhintainen lisävaruste.
Juha Peltonen
Koeajossa Land Rover Discovery: Ladattava nelivetoinen 3-sylinterinen 200-hevosvoimainen
S-varusteisen uusimman Discoveryn tyylistä muotoutuu muutamin lisävarustein juhlavampi kuin arvaisikaan.
Land Rover Discoveryssa kirnuaa 3-sylinterinen ja 200-hevosvoimainen bensiinimoottori yhdistettynä taka-akseliston yhteydessä olevaan 107 hevosvoiman sähkömoottoriin.
Vaihteistona oleva Aisinin sujuvatoiminen 8-nopeuksinen automaatti sietää huomattavan suuren 540 newtonmetrin väännön.
Kahlaa syvällä
Pistokeladattavalla hybridillä edetään sähköajossa takavedolla. Sähköisen toimintamatkan normiarvo on 55 kilometriä – koeajon aikana auton ajotietokone osoitti parhaan täyslatauksen jälkeen 48 kilometriä, josta toteutui lämpimissä oloissa 43 km.
Sähköisesti esiin taittuva vetokoukku lukeutuu lisävarusteisiin.
Juha Peltonen
Selkeän kojelaudan yleisote: oiva yhdistelmä uusinta sarkaa ja brittiläistä perinteikkyyttä.
Juha Peltonen
Automaattivaihteisto on tässä versiossa pehmeästi vaihtava 8-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Uusi Pivi-multimedia toimii selkeästi, ja sen päivitykset saadaan langattomasti.
Juha Peltonen
Digitaalinen taustapeili välittää 9,5 tuuman HD-kuvan.
Juha Peltonen
Sähkösäätöisissä etuistuimissa on hyvä mitoitus ja kelvollinen sivuttaistuki.
Juha Peltonen
Takaovista on helppo kulkea. Polvitilaa on reilusti, ja takaistuimessa on pituussäätö ja nojien kallistussäätö.
Juha Peltonen
Latauskaapelit saa piiloon omaan säilytystilaan tavaratilan alle.
Juha Peltonen
Sähköinen toimintamatka saisi olla selkeämmin näkyvillä mittaristossa. Pelkällä sähkömoottorilla ajettaessa huippunopeus on 135 km/h.
Yli 2-tonnisen SUV:n vakaa ajotuntuma ja tanakka jousitus maantieajossa vakuuttavat. Kääntöympyrän halkaisija yllättää auton koko huomioiden positiivisesti, ja näkyvyys korkealta on kiitettävää.
Erityisen hienoja yksityiskohtia ovat 60 sentin kahluusyvyys ja kahluusyvyyden tunnistus. Sisämelutaso oli hyvin alhainen.
Takaistuimillakin pituussäädöt
Erittäin selkolukuisen mittariston päänäytöt ovat landrovermaisen selkeät, ja kojelaudan päällys on mustaa heijastamatonta materiaalia. Digitaalinen taustapeili välittää 9,5-tuumaisen, terävän HD-kamerakuvan. Jos peilin käyttöön ei totu, niin tavallisen taustapeilin saa helposti näkyviin.
Asiallisesti mitoitetut jykevät sähkösäätöiset etuistuimet antavat kunnon sivuttaistuen, minkä lisäksi ristiselän sähköinen tuki on tehokas.
Takaistuimessa on sekä pituussäätö että selkänojien kallistussäätö, ja polvitila riittää. Samaan hintaan saa alcantara- tai nahkaverhoilun.
Tavaratilassa ei säästellä, eikä takaistuimen alla oleva ajoakku haukkaa tavaratilaa. Takaselkänojat alas taittaen muodostuu tasapinta, jolloin tilaa saadaan parhaimmillaan 1 794 litraa.
Juha Peltonen
Land Rover Discovery Sport S P300e Plug-in Hybrid AWD Auto
Moottori
R3, turbo, 1497 cm3, 147 kW (200 hv)/5500 r/min, 280 Nm/1600–4500 r/min + sähkömoottori 80 kW (107 hv), 260 Nm; hybridijärjestelmä 227 kW (309 hv), 540 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,6 s, huippunopeus 209 km/h
Kulutus
2,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
44 g/km
Ajoakku
15,0 kWh
Toimintamatka sähköllä
55 km
Latausaika
n. 7 h (8 A)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4597, l. 2069, k. 1727 mm, akseliväli 2741 mm, maavara 212 mm, omamassa 2168 kg, kokonaismassa 2750 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 897–1794 l, tankki 57 l
Hinta
60 814 euroa, koeajoauto 67 367 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.
Toyota
Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.
Toyota
Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.
Subaru / Creative Commons
Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.
Subaru / Creative Commons
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin
Hennessey Supercharged H650 Escalade: Isojen poikien möreä puheenvuoro
Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudessakaupungissa on lopetettu
Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!
Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
Nelivetoinen, keskimoottorinen Corvette E-Ray: 0-100 km/h vain 2,5 sekunnissa!
Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi
Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä
Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä
Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen
Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkövirstanpylväs
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus: Italialainen herkkupala
Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maailmanvalloittaja
Koeajossa Audi Q8 Electrified Edition 60 TFSI e quattro Tiptronic: Jättiläiseksi kasvatettu
Koeajossa Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG: Kulkeva pistokemalli
Koeajossa Hyundai i20 N: Pieni paukkurauta
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Asahi Kasei goes konseptiauto
Clearaudio Balance Reference Phono
Astell & Kerniltä kannettava pöytäsoitin
Remonttinälkä kasvoi tehdessä - 1950-luvun koti inspiroi lauttasaarelaisperhettä
Nakamichin paluu
Kurkista persoonallisiin joulukoteihin!
Aunen putki-Bluetooth
Teppo Honkala: ”Käsityöläisen verstaalla ollaan ihmisyyden ytimessä”
Unelmien puutalossa on jotain perinteistä, jotain modernia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin
Hennessey Supercharged H650 Escalade: Isojen poikien möreä puheenvuoro
Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudessakaupungissa on lopetettu
Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!
Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä
Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen
Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkövirstanpylväs
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin
Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudessakaupungissa on lopetettu
Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!
Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä
Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi
Polestar: Avasi Rovaniemelle maailman ensimmäisen lumesta rakennetun autopaviljongin - sisällä on Polestar 2 ja jäästä veistettyjä varaosia
Sähköinen Peugeot Inception -konseptiauto: 800 km toimintamatkaa
Polestarin autoihin uusinta Googlen teknologiaa
No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!
Uudistunut Renault Arkana: Keskittyy Suomessa täyshybridiin
LUETUIMMAT
No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!
Uusi Opel Astra Electric: Ensi kertaa myös täyssähköisenä
Uusi Mitsubishi ASX: Kehitetty Euroopan markkinoille
Uusi Volkswagen Amarok: Nyt myynnissä – toimitukset Suomeen alkavat kesällä 2023
Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina
Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen
Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maailmanvalloittaja
Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro
Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN