Kahluusyvyyttä on mojovat 60 senttiä. S-versiossa on täyslediajovalot. Kaukovaloautomatiikka on kohtuuhintainen lisävaruste.
Juha Peltonen
Koeajossa Land Rover Discovery: Ladattava nelivetoinen 3-sylinterinen 200-hevosvoimainen
S-varusteisen uusimman Discoveryn tyylistä muotoutuu muutamin lisävarustein juhlavampi kuin arvaisikaan.
Land Rover Discoveryssa kirnuaa 3-sylinterinen ja 200-hevosvoimainen bensiinimoottori yhdistettynä taka-akseliston yhteydessä olevaan 107 hevosvoiman sähkömoottoriin.
Vaihteistona oleva Aisinin sujuvatoiminen 8-nopeuksinen automaatti sietää huomattavan suuren 540 newtonmetrin väännön.
Kahlaa syvällä
Pistokeladattavalla hybridillä edetään sähköajossa takavedolla. Sähköisen toimintamatkan normiarvo on 55 kilometriä – koeajon aikana auton ajotietokone osoitti parhaan täyslatauksen jälkeen 48 kilometriä, josta toteutui lämpimissä oloissa 43 km.
Sähköisesti esiin taittuva vetokoukku lukeutuu lisävarusteisiin.
Juha Peltonen
Selkeän kojelaudan yleisote: oiva yhdistelmä uusinta sarkaa ja brittiläistä perinteikkyyttä.
Juha Peltonen
Automaattivaihteisto on tässä versiossa pehmeästi vaihtava 8-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Uusi Pivi-multimedia toimii selkeästi, ja sen päivitykset saadaan langattomasti.
Juha Peltonen
Digitaalinen taustapeili välittää 9,5 tuuman HD-kuvan.
Juha Peltonen
Sähkösäätöisissä etuistuimissa on hyvä mitoitus ja kelvollinen sivuttaistuki.
Juha Peltonen
Takaovista on helppo kulkea. Polvitilaa on reilusti, ja takaistuimessa on pituussäätö ja nojien kallistussäätö.
Juha Peltonen
Latauskaapelit saa piiloon omaan säilytystilaan tavaratilan alle.
Juha Peltonen
Sähköinen toimintamatka saisi olla selkeämmin näkyvillä mittaristossa. Pelkällä sähkömoottorilla ajettaessa huippunopeus on 135 km/h.
Yli 2-tonnisen SUV:n vakaa ajotuntuma ja tanakka jousitus maantieajossa vakuuttavat. Kääntöympyrän halkaisija yllättää auton koko huomioiden positiivisesti, ja näkyvyys korkealta on kiitettävää.
Erityisen hienoja yksityiskohtia ovat 60 sentin kahluusyvyys ja kahluusyvyyden tunnistus. Sisämelutaso oli hyvin alhainen.
Takaistuimillakin pituussäädöt
Erittäin selkolukuisen mittariston päänäytöt ovat landrovermaisen selkeät, ja kojelaudan päällys on mustaa heijastamatonta materiaalia. Digitaalinen taustapeili välittää 9,5-tuumaisen, terävän HD-kamerakuvan. Jos peilin käyttöön ei totu, niin tavallisen taustapeilin saa helposti näkyviin.
Asiallisesti mitoitetut jykevät sähkösäätöiset etuistuimet antavat kunnon sivuttaistuen, minkä lisäksi ristiselän sähköinen tuki on tehokas.
Takaistuimessa on sekä pituussäätö että selkänojien kallistussäätö, ja polvitila riittää. Samaan hintaan saa alcantara- tai nahkaverhoilun.
Tavaratilassa ei säästellä, eikä takaistuimen alla oleva ajoakku haukkaa tavaratilaa. Takaselkänojat alas taittaen muodostuu tasapinta, jolloin tilaa saadaan parhaimmillaan 1 794 litraa.
Juha Peltonen
Land Rover Discovery Sport S P300e Plug-in Hybrid AWD Auto
Moottori
R3, turbo, 1497 cm3, 147 kW (200 hv)/5500 r/min, 280 Nm/1600–4500 r/min + sähkömoottori 80 kW (107 hv), 260 Nm; hybridijärjestelmä 227 kW (309 hv), 540 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,6 s, huippunopeus 209 km/h
Kulutus
2,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
44 g/km
Ajoakku
15,0 kWh
Toimintamatka sähköllä
55 km
Latausaika
n. 7 h (8 A)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4597, l. 2069, k. 1727 mm, akseliväli 2741 mm, maavara 212 mm, omamassa 2168 kg, kokonaismassa 2750 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 897–1794 l, tankki 57 l
Hinta
60 814 euroa, koeajoauto 67 367 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Auto Bild 7/2023 on kaupoissa
1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konseptiurheiluauto entisöitiin
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
Koeajossa Hyundai Santa Fe Plug-In 1.6 T-GDI 265 hv 4WD 6AT Premium: Amerikan malliin
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!
Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmailunäytöksessä kesäkuussa
Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä
LUETUIMMAT
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista
Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui
Mercedes-Benz E-sarja: Pistokeladattavilla hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä
Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024
Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona
Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN