Mazda MX-5 RF:n koripaneeleista konepelti, etulokasuojat ja takaluukku ovat alumiinia. Keulassa on aavistus vuoteen 2012 valmistetun wankelmoottorisen Mazda RX-8:n ilmettä.

Mazda MX-5 RF:n koripaneeleista konepelti, etulokasuojat ja takaluukku ovat alumiinia. Keulassa on aavistus vuoteen 2012 valmistetun wankelmoottorisen Mazda RX-8:n ilmettä.

Koeajossa Mazda MX-5 RF: (Pelti)katottomuuden hurmaa

Mazda MX-5 eli Miata on maailman suosituin avoauto, ja se on todennäköisesti toiseksi suosituin urheiluauto Ford Mustangin jälkeen.

Auto Bild.Koeajot

Suo­meen oli re­kis­te­röi­ty ju­han­nuk­seen men­nes­sä 30 kap­pa­let­ta uu­sin­ta MX-5:tä, jois­ta 11 oli täs­sä ko­ea­jet­tua RF-pel­ti­kat­to-avo­mal­lia.

Maa­il­man­laa­jui­ses­ti ny­kyis­tä Maz­da MX-5:tä myy­tiin maa­lis­kuun 2016 ja tou­ko­kuun 2018 vä­li­se­nä ai­ka­na noin 120 000 kap­pa­let­ta. Niis­tä 36 000 kap­pa­let­ta oli tätä lo­ka­kuus­sa 2016 tuo­tan­toon tul­lut­ta RF-ver­si­o­ta.

Maz­da MX-5 on su­ku­lais­mal­li edel­li­sil­lä si­vuil­la ko­ea­je­tul­le Fiat 124 Spi­de­ril­le, mut­ta ser­kut on va­rus­tet­tu eri tek­nii­kal­la. Su­ku­lai­suus kos­kee RF:n li­säk­si kan­gas­kat­tois­ta Ro­ads­te­ria.

Targakattoinen Mazda MX-5 RF on tästä vinkkelistä täysin erinäköinen kuin Mazda MX-5 Roadster.

Targakattoinen Mazda MX-5 RF on tästä vinkkelistä täysin erinäköinen kuin Mazda MX-5 Roadster.

Maz­da MX-5 RF:n oh­jaa­mos­sa kai­kuu sel­väs­ti enem­män kuin rät­ti­kat­to­muun­nok­ses­sa, mut­ta vas­taa­vas­ti tar­ga­mai­sen pel­ti­kat­to­ra­ken­teen an­si­os­ta tuu­li ei pyör­tei­le oh­jaa­mos­sa juu­ri lain­kaan, kun aje­taan rau­hal­li­sel­la no­peu­del­la si­vu­la­sit yl­hääl­lä.

Vän­kä pel­ti­kat­to

Erit­täin hel­pos­ti ope­roi­ta­van säh­kö­toi­mi­sen pel­ti­ka­ton käyt­tö­kyt­kin on sel­ke­äs­ti esil­lä kes­ki­kon­so­lis­sa, mut­ta sen ku­va­ke­sym­bo­lit ovat no­pe­as­ti ja/tai hä­mä­räs­sä vil­kais­tes­sa vai­ke­a­sel­koi­set.

Säh­kö­toi­mi­nen pel­ti­kat­to on Maz­da MX-5 RF:n kes­kei­siä omi­nai­suuk­sia, ja sen toi­min­ta­no­peus on tyy­dyt­tä­vä. Alas­las­kuun me­nee noin 15 se­kun­tia, mut­ta kaa­to­sa­teen yl­lät­tä­es­sä kat­to nou­see suo­jak­si noin 12 se­kun­nis­sa.

Mazda MX-5 RF on hyvä ajettava. Bilsteinin urheilualustan saa vain kalleimpaan Luxury-varusteversioon.

Mazda MX-5 RF on hyvä ajettava. Bilsteinin urheilualustan saa vain kalleimpaan Luxury-varusteversioon.

Maz­da MX-5 RF on tyy­pil­li­nen avo­au­to: kat­to pääl­lä pit­kän hen­ki­lön on han­ka­la las­keu­tua au­toon ja vie­lä työ­lääm­pi nous­ta ulos, mut­ta avo­nai­se­na kul­ku su­juu erit­täin hel­pos­ti.

Ää­nen­tois­to­lait­teet soi­vat mu­ka­vas­ti, ja jär­jes­tel­män mai­ni­on toi­mi­va­na eri­koi­suu­te­na ovat kul­jet­ta­jan is­tui­men pään­tu­keen si­joi­te­tut ste­re­o­kai­ut­ti­met. Har­mi, et­tei sel­lai­sia ole etu­mat­kus­ta­jan pään­tu­es­sa, sil­lä ne te­hos­ta­vat kuu­lu­vuut­ta ajet­ta­es­sa kat­to al­haal­la.

Mazda MX-5 RF:ssä istutaan perinteisesti lähellä lattiaa. Tuuli pyörteilee RF:ssä huomattavasti vähemmän kuin kangaskattoisessa.

Mazda MX-5 RF:ssä istutaan perinteisesti lähellä lattiaa. Tuuli pyörteilee RF:ssä huomattavasti vähemmän kuin kangaskattoisessa.

Ra­di­on vah­vis­tin­te­ho sai­si ol­la huo­mat­ta­vas­ti ny­kyis­tä suu­rem­pi. On­nek­si kal­leim­paan ver­si­oon saa te­hok­kaim­man Bose-jär­jes­tel­män.

No­pea ta­ka­ve­toi­nen

Ko­ea­jos­sa oli kah­des­ta Maz­da MX-5 RF:n moot­to­ri­vaih­to­eh­dos­ta te­hok­kaam­pi. Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan kes­ki­ku­lu­tus oli 6,6 l/100 km, vaik­ka vä­lil­lä tuli käy­tet­tyä reip­paas­ti kier­rok­sia.

Pu­nai­sen käyn­ti­no­peu­sa­lu­een raja al­kaa 6500 kier­rok­ses­ta mi­nuu­tis­sa. Ku­lu­tus kuu­los­taa asi­al­li­sel­ta 160-he­vos­voi­mai­sel­le 2-lit­rai­sel­le.

Kiih­ty­vyys tun­tuu hy­väl­tä, ja rei­lun ton­nin pai­noi­nen Maz­da MX-5 RF kiih­tyy teh­taan mu­kaan sa­ta­sen no­peu­teen 7,3 se­kun­nis­sa. Ta­ka­ve­toi­ses­sa Maz­da MX-5 RF:ssä on ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko.

Ly­hyin lii­ke­ra­doin to­teu­tet­tua tosi na­pak­kaa 5-no­peuk­sis­ta ma­nu­aa­li­vaih­teis­toa on ilo käyt­tää. Kyt­kin on suh­teel­li­sen äkäi­nen ja lii­ke­ra­dal­taan ly­hyt, jo­ten sport­ti­nen tun­nel­ma on taat­tu.

Mazda MX-5 RF:n katto taittuu sähkötoimisesti piiloon kannen alle. Targakatto on ympärivuotista käyttöä ajatellen parempi kuin kangaskatto.

Mazda MX-5 RF:n katto taittuu sähkötoimisesti piiloon kannen alle. Targakatto on ympärivuotista käyttöä ajatellen parempi kuin kangaskatto.

Oh­jaus­ta voi luon­neh­tia yh­tä täs­mäl­li­sen no­pe­ak­si kuin kar­tin­gau­tos­sa.

Ren­gas­me­lu ko­ho­aa voi­mak­kaak­si eten­kin ka­ton ol­les­sa yl­hääl­lä. Hä­tä­jar­ru­te­hos­tin kuu­luu ku­vi­oon, sa­moin ren­gas­pai­nei­den­tark­kai­lu­jär­jes­tel­mä.

Aja­ja­kes­kei­set näy­töt

Pe­rin­tei­sen sel­keis­sä ja iso­ko­koi­sis­sa pää­näy­töis­sä kier­ros­lu­ku­näyt­tö on ase­moi­tu ki­sa­tyy­li­ses­ti – aje­taan­han Maz­da MX-5 RF:llä ra­ta­ki­so­ja – kul­jet­ta­jan ne­nän eteen. Ovien si­sä­pin­noil­la käy­tet­tä­vä ko­ri­vä­ri­nen muo­vi­pa­ne­loin­ti an­taa se­kin luon­net­ta.

Muis­ta Maz­da-mal­leis­ta tut­tu näyt­tö­ruu­tu on osa ny­ky­päi­vän Mi­a­taa, ja sitä oh­ja­taan kes­ki­kon­so­lis­ta. Na­vi­gaat­to­rin si­säl­tä­vä tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä on li­sä­va­rus­te. Kon­so­lis­sa on sel­ke­äs­sä pai­kas­sa kak­si usb-port­tia.

6-portainen manuaalivaihteisto on sutjakka ja lyhytliikkeinen.

6-portainen manuaalivaihteisto on sutjakka ja lyhytliikkeinen.

Ajo­a­sen­to on pe­rin­tei­sen ma­ta­la, Maz­da MX-5 RF:ssä is­tu­taan lat­ti­an tun­tu­mas­sa. Is­tui­met an­ta­vat tyy­dyt­tä­väs­ti si­vut­tais­tu­kea, ja kul­jet­ta­jan is­tuin­tyy­nys­sä on kal­lis­tus­sää­tö.

Kul­jet­ta­jan ja etu­mat­kus­ta­jan ulom­man ol­ka­pään koh­dal­le va­lui pai­ne­pe­sus­sa hie­man vet­tä.

Pie­ni ti­laih­me

Ta­va­ra­ti­la ei ole avo­au­ton kes­kei­siä seik­ko­ja, mut­ta se on sil­ti tär­keä. 135 lit­ran ti­laan mah­tuu pie­niin yk­si­köi­hin pa­ka­ten pal­jon enem­män kuin odot­tai­si, jos­kin poh­jal­la ole­va säi­ly­tys­laa­tik­ko ra­joit­taa ti­lan­käyt­töä.

Matkatavaraa mahtuu pieniin yksiköihin pakattuna ihmeen paljon. Mazda MX-5 RF:n tavaratila on nimellisesti pienempi kuin Roadsterin kontti (127 vs. 130 litraa).

Matkatavaraa mahtuu pieniin yksiköihin pakattuna ihmeen paljon. Mazda MX-5 RF:n tavaratila on nimellisesti pienempi kuin Roadsterin kontti (127 vs. 130 litraa).

Han­si­kas­lo­ke­ro on pie­nem­pi kuin Fiat 124 Spi­de­ris­sa. Han­si­kas­lo­ke­ron pie­nuu­den ta­kia käyt­tö­oh­je­kir­jaa pi­tää säi­lyt­tää ta­va­ra­ti­las­sa, mut­ta pik­ku­ta­va­rat, ku­ten park­ki­kie­kon, voi si­joit­taa is­tuin­ten vä­lis­sä ole­vaan pie­neen, pys­ty­mal­li­seen han­si­kas­lo­ke­roon – to­sin ta­va­roi­den poi­sot­ta­mi­nen on mel­kois­ta tai­tei­lua.

Kak­si mu­ki­te­li­net­tä on si­joi­tet­tu etuis­tuin­ten vä­liin sel­kä­no­jien koh­dal­le – vas­taa­via ei ol­lut edel­tä­väs­sä MX-5-mal­lis­sa.

Maz­da MX-5 RF 2.0 (160) Sky­ac­ti­ve-G Pre­mium Sport

Moot­to­ri

R4, 1998 cm³, 118 kW (160 hv)/6000 r/min, 200 Nm/4600 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,3 s, huip­pu­no­peus 214 km/h

Ku­lu­tus

6,9 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

161 g/km

Voi­man­siir­to

M6, ta­ka­ve­to

Mi­tat

p. 3915, l. 1735, k. 1230 mm, ak­se­li­vä­li 2308 mm, maa­va­ra 147 mm, oma­mas­sa 1045 kg, ta­va­ra­ti­la 127 l, tank­ki 45 l

Hin­ta

41 556 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 43 457 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Ajet­ta­vuus

Ai­van kuin luot­sai­si kar­tin­gau­toa.

Är­syt­tää

Han­si­kas­lo­ke­ro

Se on niin pie­ni, et­tä käyt­tö­oh­je­kir­ja­kin mat­kus­taa ta­va­ra­ti­las­sa.

Yl­lät­tää

Su­ku­lais­sie­lu

Maz­da MX-5 RF on täs­sä nu­me­ros­sa ko­ea­je­tun Fiat 124 Spi­de­rin itäi­nen serk­ku.

Yh­teen­ve­to

Ei ih­me, et­tä Maz­da MX-5 eli Mi­a­ta on eri su­ku­pol­vi­neen ja fa­ce­lif­tei­neen maa­il­man­laa­jui­ses­ti niin suo­sit­tu avo­au­to. Sii­nä yh­dis­ty­vät ja­pa­ni­lai­nen laa­tu tie­tyl­lä ta­val­la brit­ti­hen­ki­seen avo­au­to­tyy­liin. Ja Maz­da MX-5 RF:n avat­ta­va pel­ti­kat­to on pis­tee­nä i:n pääl­lä kan­gas­kat­toi­sen seu­ra­na. Maz­da MX-5 RF an­taa pal­jon ur­hei­lu­au­toa so­pu­hin­nal­la.

(4,5 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU