Mazda MX-5 RF:n koripaneeleista konepelti, etulokasuojat ja takaluukku ovat alumiinia. Keulassa on aavistus vuoteen 2012 valmistetun wankelmoottorisen Mazda RX-8:n ilmettä.

Mazda MX-5 RF:n koripaneeleista konepelti, etulokasuojat ja takaluukku ovat alumiinia. Keulassa on aavistus vuoteen 2012 valmistetun wankelmoottorisen Mazda RX-8:n ilmettä.

Koeajossa Mazda MX-5 RF: (Pelti)katottomuuden hurmaa

Mazda MX-5 eli Miata on maailman suosituin avoauto, ja se on todennäköisesti toiseksi suosituin urheiluauto Ford Mustangin jälkeen.

Auto Bild.Koeajot

Suo­meen oli re­kis­te­röi­ty ju­han­nuk­seen men­nes­sä 30 kap­pa­let­ta uu­sin­ta MX-5:tä, jois­ta 11 oli täs­sä ko­ea­jet­tua RF-pel­ti­kat­to-avo­mal­lia.

Maa­il­man­laa­jui­ses­ti ny­kyis­tä Maz­da MX-5:tä myy­tiin maa­lis­kuun 2016 ja tou­ko­kuun 2018 vä­li­se­nä ai­ka­na noin 120 000 kap­pa­let­ta. Niis­tä 36 000 kap­pa­let­ta oli tätä lo­ka­kuus­sa 2016 tuo­tan­toon tul­lut­ta RF-ver­si­o­ta.

Maz­da MX-5 on su­ku­lais­mal­li edel­li­sil­lä si­vuil­la ko­ea­je­tul­le Fiat 124 Spi­de­ril­le, mut­ta ser­kut on va­rus­tet­tu eri tek­nii­kal­la. Su­ku­lai­suus kos­kee RF:n li­säk­si kan­gas­kat­tois­ta Ro­ads­te­ria.

Targakattoinen Mazda MX-5 RF on tästä vinkkelistä täysin erinäköinen kuin Mazda MX-5 Roadster.

Targakattoinen Mazda MX-5 RF on tästä vinkkelistä täysin erinäköinen kuin Mazda MX-5 Roadster.

Maz­da MX-5 RF:n oh­jaa­mos­sa kai­kuu sel­väs­ti enem­män kuin rät­ti­kat­to­muun­nok­ses­sa, mut­ta vas­taa­vas­ti tar­ga­mai­sen pel­ti­kat­to­ra­ken­teen an­si­os­ta tuu­li ei pyör­tei­le oh­jaa­mos­sa juu­ri lain­kaan, kun aje­taan rau­hal­li­sel­la no­peu­del­la si­vu­la­sit yl­hääl­lä.

Vän­kä pel­ti­kat­to

Erit­täin hel­pos­ti ope­roi­ta­van säh­kö­toi­mi­sen pel­ti­ka­ton käyt­tö­kyt­kin on sel­ke­äs­ti esil­lä kes­ki­kon­so­lis­sa, mut­ta sen ku­va­ke­sym­bo­lit ovat no­pe­as­ti ja/tai hä­mä­räs­sä vil­kais­tes­sa vai­ke­a­sel­koi­set.

Säh­kö­toi­mi­nen pel­ti­kat­to on Maz­da MX-5 RF:n kes­kei­siä omi­nai­suuk­sia, ja sen toi­min­ta­no­peus on tyy­dyt­tä­vä. Alas­las­kuun me­nee noin 15 se­kun­tia, mut­ta kaa­to­sa­teen yl­lät­tä­es­sä kat­to nou­see suo­jak­si noin 12 se­kun­nis­sa.

Mazda MX-5 RF on hyvä ajettava. Bilsteinin urheilualustan saa vain kalleimpaan Luxury-varusteversioon.

Mazda MX-5 RF on hyvä ajettava. Bilsteinin urheilualustan saa vain kalleimpaan Luxury-varusteversioon.

Maz­da MX-5 RF on tyy­pil­li­nen avo­au­to: kat­to pääl­lä pit­kän hen­ki­lön on han­ka­la las­keu­tua au­toon ja vie­lä työ­lääm­pi nous­ta ulos, mut­ta avo­nai­se­na kul­ku su­juu erit­täin hel­pos­ti.

Ää­nen­tois­to­lait­teet soi­vat mu­ka­vas­ti, ja jär­jes­tel­män mai­ni­on toi­mi­va­na eri­koi­suu­te­na ovat kul­jet­ta­jan is­tui­men pään­tu­keen si­joi­te­tut ste­re­o­kai­ut­ti­met. Har­mi, et­tei sel­lai­sia ole etu­mat­kus­ta­jan pään­tu­es­sa, sil­lä ne te­hos­ta­vat kuu­lu­vuut­ta ajet­ta­es­sa kat­to al­haal­la.

Mazda MX-5 RF:ssä istutaan perinteisesti lähellä lattiaa. Tuuli pyörteilee RF:ssä huomattavasti vähemmän kuin kangaskattoisessa.

Mazda MX-5 RF:ssä istutaan perinteisesti lähellä lattiaa. Tuuli pyörteilee RF:ssä huomattavasti vähemmän kuin kangaskattoisessa.

Ra­di­on vah­vis­tin­te­ho sai­si ol­la huo­mat­ta­vas­ti ny­kyis­tä suu­rem­pi. On­nek­si kal­leim­paan ver­si­oon saa te­hok­kaim­man Bose-jär­jes­tel­män.

No­pea ta­ka­ve­toi­nen

Ko­ea­jos­sa oli kah­des­ta Maz­da MX-5 RF:n moot­to­ri­vaih­to­eh­dos­ta te­hok­kaam­pi. Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan kes­ki­ku­lu­tus oli 6,6 l/100 km, vaik­ka vä­lil­lä tuli käy­tet­tyä reip­paas­ti kier­rok­sia.

Pu­nai­sen käyn­ti­no­peu­sa­lu­een raja al­kaa 6500 kier­rok­ses­ta mi­nuu­tis­sa. Ku­lu­tus kuu­los­taa asi­al­li­sel­ta 160-he­vos­voi­mai­sel­le 2-lit­rai­sel­le.

Kiih­ty­vyys tun­tuu hy­väl­tä, ja rei­lun ton­nin pai­noi­nen Maz­da MX-5 RF kiih­tyy teh­taan mu­kaan sa­ta­sen no­peu­teen 7,3 se­kun­nis­sa. Ta­ka­ve­toi­ses­sa Maz­da MX-5 RF:ssä on ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko.

Ly­hyin lii­ke­ra­doin to­teu­tet­tua tosi na­pak­kaa 5-no­peuk­sis­ta ma­nu­aa­li­vaih­teis­toa on ilo käyt­tää. Kyt­kin on suh­teel­li­sen äkäi­nen ja lii­ke­ra­dal­taan ly­hyt, jo­ten sport­ti­nen tun­nel­ma on taat­tu.

Mazda MX-5 RF:n katto taittuu sähkötoimisesti piiloon kannen alle. Targakatto on ympärivuotista käyttöä ajatellen parempi kuin kangaskatto.

Mazda MX-5 RF:n katto taittuu sähkötoimisesti piiloon kannen alle. Targakatto on ympärivuotista käyttöä ajatellen parempi kuin kangaskatto.

Oh­jaus­ta voi luon­neh­tia yh­tä täs­mäl­li­sen no­pe­ak­si kuin kar­tin­gau­tos­sa.

Ren­gas­me­lu ko­ho­aa voi­mak­kaak­si eten­kin ka­ton ol­les­sa yl­hääl­lä. Hä­tä­jar­ru­te­hos­tin kuu­luu ku­vi­oon, sa­moin ren­gas­pai­nei­den­tark­kai­lu­jär­jes­tel­mä.

Aja­ja­kes­kei­set näy­töt

Pe­rin­tei­sen sel­keis­sä ja iso­ko­koi­sis­sa pää­näy­töis­sä kier­ros­lu­ku­näyt­tö on ase­moi­tu ki­sa­tyy­li­ses­ti – aje­taan­han Maz­da MX-5 RF:llä ra­ta­ki­so­ja – kul­jet­ta­jan ne­nän eteen. Ovien si­sä­pin­noil­la käy­tet­tä­vä ko­ri­vä­ri­nen muo­vi­pa­ne­loin­ti an­taa se­kin luon­net­ta.

Muis­ta Maz­da-mal­leis­ta tut­tu näyt­tö­ruu­tu on osa ny­ky­päi­vän Mi­a­taa, ja sitä oh­ja­taan kes­ki­kon­so­lis­ta. Na­vi­gaat­to­rin si­säl­tä­vä tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä on li­sä­va­rus­te. Kon­so­lis­sa on sel­ke­äs­sä pai­kas­sa kak­si usb-port­tia.

6-portainen manuaalivaihteisto on sutjakka ja lyhytliikkeinen.

6-portainen manuaalivaihteisto on sutjakka ja lyhytliikkeinen.

Ajo­a­sen­to on pe­rin­tei­sen ma­ta­la, Maz­da MX-5 RF:ssä is­tu­taan lat­ti­an tun­tu­mas­sa. Is­tui­met an­ta­vat tyy­dyt­tä­väs­ti si­vut­tais­tu­kea, ja kul­jet­ta­jan is­tuin­tyy­nys­sä on kal­lis­tus­sää­tö.

Kul­jet­ta­jan ja etu­mat­kus­ta­jan ulom­man ol­ka­pään koh­dal­le va­lui pai­ne­pe­sus­sa hie­man vet­tä.

Pie­ni ti­laih­me

Ta­va­ra­ti­la ei ole avo­au­ton kes­kei­siä seik­ko­ja, mut­ta se on sil­ti tär­keä. 135 lit­ran ti­laan mah­tuu pie­niin yk­si­köi­hin pa­ka­ten pal­jon enem­män kuin odot­tai­si, jos­kin poh­jal­la ole­va säi­ly­tys­laa­tik­ko ra­joit­taa ti­lan­käyt­töä.

Matkatavaraa mahtuu pieniin yksiköihin pakattuna ihmeen paljon. Mazda MX-5 RF:n tavaratila on nimellisesti pienempi kuin Roadsterin kontti (127 vs. 130 litraa).

Matkatavaraa mahtuu pieniin yksiköihin pakattuna ihmeen paljon. Mazda MX-5 RF:n tavaratila on nimellisesti pienempi kuin Roadsterin kontti (127 vs. 130 litraa).

Han­si­kas­lo­ke­ro on pie­nem­pi kuin Fiat 124 Spi­de­ris­sa. Han­si­kas­lo­ke­ron pie­nuu­den ta­kia käyt­tö­oh­je­kir­jaa pi­tää säi­lyt­tää ta­va­ra­ti­las­sa, mut­ta pik­ku­ta­va­rat, ku­ten park­ki­kie­kon, voi si­joit­taa is­tuin­ten vä­lis­sä ole­vaan pie­neen, pys­ty­mal­li­seen han­si­kas­lo­ke­roon – to­sin ta­va­roi­den poi­sot­ta­mi­nen on mel­kois­ta tai­tei­lua.

Kak­si mu­ki­te­li­net­tä on si­joi­tet­tu etuis­tuin­ten vä­liin sel­kä­no­jien koh­dal­le – vas­taa­via ei ol­lut edel­tä­väs­sä MX-5-mal­lis­sa.

Maz­da MX-5 RF 2.0 (160) Sky­ac­ti­ve-G Pre­mium Sport

Moot­to­ri

R4, 1998 cm³, 118 kW (160 hv)/6000 r/min, 200 Nm/4600 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,3 s, huip­pu­no­peus 214 km/h

Ku­lu­tus

6,9 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

161 g/km

Voi­man­siir­to

M6, ta­ka­ve­to

Mi­tat

p. 3915, l. 1735, k. 1230 mm, ak­se­li­vä­li 2308 mm, maa­va­ra 147 mm, oma­mas­sa 1045 kg, ta­va­ra­ti­la 127 l, tank­ki 45 l

Hin­ta

41 556 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 43 457 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Ajet­ta­vuus

Ai­van kuin luot­sai­si kar­tin­gau­toa.

Är­syt­tää

Han­si­kas­lo­ke­ro

Se on niin pie­ni, et­tä käyt­tö­oh­je­kir­ja­kin mat­kus­taa ta­va­ra­ti­las­sa.

Yl­lät­tää

Su­ku­lais­sie­lu

Maz­da MX-5 RF on täs­sä nu­me­ros­sa ko­ea­je­tun Fiat 124 Spi­de­rin itäi­nen serk­ku.

Yh­teen­ve­to

Ei ih­me, et­tä Maz­da MX-5 eli Mi­a­ta on eri su­ku­pol­vi­neen ja fa­ce­lif­tei­neen maa­il­man­laa­jui­ses­ti niin suo­sit­tu avo­au­to. Sii­nä yh­dis­ty­vät ja­pa­ni­lai­nen laa­tu tie­tyl­lä ta­val­la brit­ti­hen­ki­seen avo­au­to­tyy­liin. Ja Maz­da MX-5 RF:n avat­ta­va pel­ti­kat­to on pis­tee­nä i:n pääl­lä kan­gas­kat­toi­sen seu­ra­na. Maz­da MX-5 RF an­taa pal­jon ur­hei­lu­au­toa so­pu­hin­nal­la.

(4,5 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU