Mazda MX-5 RF:n koripaneeleista konepelti, etulokasuojat ja takaluukku ovat alumiinia. Keulassa on aavistus vuoteen 2012 valmistetun wankelmoottorisen Mazda RX-8:n ilmettä.
Koeajossa Mazda MX-5 RF: (Pelti)katottomuuden hurmaa
Mazda MX-5 eli Miata on maailman suosituin avoauto, ja se on todennäköisesti toiseksi suosituin urheiluauto Ford Mustangin jälkeen.
Suomeen oli rekisteröity juhannukseen mennessä 30 kappaletta uusinta MX-5:tä, joista 11 oli tässä koeajettua RF-peltikatto-avomallia.
Maailmanlaajuisesti nykyistä Mazda MX-5:tä myytiin maaliskuun 2016 ja toukokuun 2018 välisenä aikana noin 120 000 kappaletta. Niistä 36 000 kappaletta oli tätä lokakuussa 2016 tuotantoon tullutta RF-versiota.
Mazda MX-5 on sukulaismalli edellisillä sivuilla koeajetulle Fiat 124 Spiderille, mutta serkut on varustettu eri tekniikalla. Sukulaisuus koskee RF:n lisäksi kangaskattoista Roadsteria.
Targakattoinen Mazda MX-5 RF on tästä vinkkelistä täysin erinäköinen kuin Mazda MX-5 Roadster.
Mazda MX-5 RF:n ohjaamossa kaikuu selvästi enemmän kuin rättikattomuunnoksessa, mutta vastaavasti targamaisen peltikattorakenteen ansiosta tuuli ei pyörteile ohjaamossa juuri lainkaan, kun ajetaan rauhallisella nopeudella sivulasit ylhäällä.
Vänkä peltikatto
Erittäin helposti operoitavan sähkötoimisen peltikaton käyttökytkin on selkeästi esillä keskikonsolissa, mutta sen kuvakesymbolit ovat nopeasti ja/tai hämärässä vilkaistessa vaikeaselkoiset.
Sähkötoiminen peltikatto on Mazda MX-5 RF:n keskeisiä ominaisuuksia, ja sen toimintanopeus on tyydyttävä. Alaslaskuun menee noin 15 sekuntia, mutta kaatosateen yllättäessä katto nousee suojaksi noin 12 sekunnissa.
Mazda MX-5 RF on hyvä ajettava. Bilsteinin urheilualustan saa vain kalleimpaan Luxury-varusteversioon.
Mazda MX-5 RF on tyypillinen avoauto: katto päällä pitkän henkilön on hankala laskeutua autoon ja vielä työläämpi nousta ulos, mutta avonaisena kulku sujuu erittäin helposti.
Äänentoistolaitteet soivat mukavasti, ja järjestelmän mainion toimivana erikoisuutena ovat kuljettajan istuimen pääntukeen sijoitetut stereokaiuttimet. Harmi, ettei sellaisia ole etumatkustajan pääntuessa, sillä ne tehostavat kuuluvuutta ajettaessa katto alhaalla.
Mazda MX-5 RF:ssä istutaan perinteisesti lähellä lattiaa. Tuuli pyörteilee RF:ssä huomattavasti vähemmän kuin kangaskattoisessa.
Radion vahvistinteho saisi olla huomattavasti nykyistä suurempi. Onneksi kalleimpaan versioon saa tehokkaimman Bose-järjestelmän.
Nopea takavetoinen
Koeajossa oli kahdesta Mazda MX-5 RF:n moottorivaihtoehdosta tehokkaampi. Auton ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 6,6 l/100 km, vaikka välillä tuli käytettyä reippaasti kierroksia.
Punaisen käyntinopeusalueen raja alkaa 6500 kierroksesta minuutissa. Kulutus kuulostaa asialliselta 160-hevosvoimaiselle 2-litraiselle.
Kiihtyvyys tuntuu hyvältä, ja reilun tonnin painoinen Mazda MX-5 RF kiihtyy tehtaan mukaan satasen nopeuteen 7,3 sekunnissa. Takavetoisessa Mazda MX-5 RF:ssä on tasauspyörästön lukko.
Lyhyin liikeradoin toteutettua tosi napakkaa 5-nopeuksista manuaalivaihteistoa on ilo käyttää. Kytkin on suhteellisen äkäinen ja liikeradaltaan lyhyt, joten sporttinen tunnelma on taattu.
Mazda MX-5 RF:n katto taittuu sähkötoimisesti piiloon kannen alle. Targakatto on ympärivuotista käyttöä ajatellen parempi kuin kangaskatto.
Ohjausta voi luonnehtia yhtä täsmällisen nopeaksi kuin kartingautossa.
Rengasmelu kohoaa voimakkaaksi etenkin katon ollessa ylhäällä. Hätäjarrutehostin kuuluu kuvioon, samoin rengaspaineidentarkkailujärjestelmä.
Ajajakeskeiset näytöt
Perinteisen selkeissä ja isokokoisissa päänäytöissä kierroslukunäyttö on asemoitu kisatyylisesti – ajetaanhan Mazda MX-5 RF:llä ratakisoja – kuljettajan nenän eteen. Ovien sisäpinnoilla käytettävä korivärinen muovipanelointi antaa sekin luonnetta.
Muista Mazda-malleista tuttu näyttöruutu on osa nykypäivän Miataa, ja sitä ohjataan keskikonsolista. Navigaattorin sisältävä tietoviihdejärjestelmä on lisävaruste. Konsolissa on selkeässä paikassa kaksi usb-porttia.
6-portainen manuaalivaihteisto on sutjakka ja lyhytliikkeinen.
Ajoasento on perinteisen matala, Mazda MX-5 RF:ssä istutaan lattian tuntumassa. Istuimet antavat tyydyttävästi sivuttaistukea, ja kuljettajan istuintyynyssä on kallistussäätö.
Kuljettajan ja etumatkustajan ulomman olkapään kohdalle valui painepesussa hieman vettä.
Pieni tilaihme
Tavaratila ei ole avoauton keskeisiä seikkoja, mutta se on silti tärkeä. 135 litran tilaan mahtuu pieniin yksiköihin pakaten paljon enemmän kuin odottaisi, joskin pohjalla oleva säilytyslaatikko rajoittaa tilankäyttöä.
Matkatavaraa mahtuu pieniin yksiköihin pakattuna ihmeen paljon. Mazda MX-5 RF:n tavaratila on nimellisesti pienempi kuin Roadsterin kontti (127 vs. 130 litraa).
Hansikaslokero on pienempi kuin Fiat 124 Spiderissa. Hansikaslokeron pienuuden takia käyttöohjekirjaa pitää säilyttää tavaratilassa, mutta pikkutavarat, kuten parkkikiekon, voi sijoittaa istuinten välissä olevaan pieneen, pystymalliseen hansikaslokeroon – tosin tavaroiden poisottaminen on melkoista taiteilua.
Kaksi mukitelinettä on sijoitettu etuistuinten väliin selkänojien kohdalle – vastaavia ei ollut edeltävässä MX-5-mallissa.
Mazda MX-5 RF 2.0 (160) Skyactive-G Premium Sport
Moottori
R4, 1998 cm³, 118 kW (160 hv)/6000 r/min, 200 Nm/4600 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 214 km/h
Kulutus
6,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
161 g/km
Voimansiirto
M6, takaveto
Mitat
p. 3915, l. 1735, k. 1230 mm, akseliväli 2308 mm, maavara 147 mm, omamassa 1045 kg, tavaratila 127 l, tankki 45 l
Hinta
41 556 euroa, koeajoauto 43 457 euroa (2018)
Miellyttää
Ajettavuus
Aivan kuin luotsaisi kartingautoa.
Ärsyttää
Hansikaslokero
Se on niin pieni, että käyttöohjekirjakin matkustaa tavaratilassa.
Yllättää
Sukulaissielu
Mazda MX-5 RF on tässä numerossa koeajetun Fiat 124 Spiderin itäinen serkku.
Yhteenveto
Ei ihme, että Mazda MX-5 eli Miata on eri sukupolvineen ja facelifteineen maailmanlaajuisesti niin suosittu avoauto. Siinä yhdistyvät japanilainen laatu tietyllä tavalla brittihenkiseen avoautotyyliin. Ja Mazda MX-5 RF:n avattava peltikatto on pisteenä i:n päällä kangaskattoisen seurana. Mazda MX-5 RF antaa paljon urheiluautoa sopuhinnalla.
(4,5 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
HEDD Audion uusi kartio
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Regan uudet lippulaivamallit
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI