Mazda MX-5 RF:n koripaneeleista konepelti, etulokasuojat ja takaluukku ovat alumiinia. Keulassa on aavistus vuoteen 2012 valmistetun wankelmoottorisen Mazda RX-8:n ilmettä.
Koeajossa Mazda MX-5 RF: (Pelti)katottomuuden hurmaa
Mazda MX-5 eli Miata on maailman suosituin avoauto, ja se on todennäköisesti toiseksi suosituin urheiluauto Ford Mustangin jälkeen.
Suomeen oli rekisteröity juhannukseen mennessä 30 kappaletta uusinta MX-5:tä, joista 11 oli tässä koeajettua RF-peltikatto-avomallia.
Maailmanlaajuisesti nykyistä Mazda MX-5:tä myytiin maaliskuun 2016 ja toukokuun 2018 välisenä aikana noin 120 000 kappaletta. Niistä 36 000 kappaletta oli tätä lokakuussa 2016 tuotantoon tullutta RF-versiota.
Mazda MX-5 on sukulaismalli edellisillä sivuilla koeajetulle Fiat 124 Spiderille, mutta serkut on varustettu eri tekniikalla. Sukulaisuus koskee RF:n lisäksi kangaskattoista Roadsteria.
Targakattoinen Mazda MX-5 RF on tästä vinkkelistä täysin erinäköinen kuin Mazda MX-5 Roadster.
Mazda MX-5 RF:n ohjaamossa kaikuu selvästi enemmän kuin rättikattomuunnoksessa, mutta vastaavasti targamaisen peltikattorakenteen ansiosta tuuli ei pyörteile ohjaamossa juuri lainkaan, kun ajetaan rauhallisella nopeudella sivulasit ylhäällä.
Vänkä peltikatto
Erittäin helposti operoitavan sähkötoimisen peltikaton käyttökytkin on selkeästi esillä keskikonsolissa, mutta sen kuvakesymbolit ovat nopeasti ja/tai hämärässä vilkaistessa vaikeaselkoiset.
Sähkötoiminen peltikatto on Mazda MX-5 RF:n keskeisiä ominaisuuksia, ja sen toimintanopeus on tyydyttävä. Alaslaskuun menee noin 15 sekuntia, mutta kaatosateen yllättäessä katto nousee suojaksi noin 12 sekunnissa.
Mazda MX-5 RF on hyvä ajettava. Bilsteinin urheilualustan saa vain kalleimpaan Luxury-varusteversioon.
Mazda MX-5 RF on tyypillinen avoauto: katto päällä pitkän henkilön on hankala laskeutua autoon ja vielä työläämpi nousta ulos, mutta avonaisena kulku sujuu erittäin helposti.
Äänentoistolaitteet soivat mukavasti, ja järjestelmän mainion toimivana erikoisuutena ovat kuljettajan istuimen pääntukeen sijoitetut stereokaiuttimet. Harmi, ettei sellaisia ole etumatkustajan pääntuessa, sillä ne tehostavat kuuluvuutta ajettaessa katto alhaalla.
Mazda MX-5 RF:ssä istutaan perinteisesti lähellä lattiaa. Tuuli pyörteilee RF:ssä huomattavasti vähemmän kuin kangaskattoisessa.
Radion vahvistinteho saisi olla huomattavasti nykyistä suurempi. Onneksi kalleimpaan versioon saa tehokkaimman Bose-järjestelmän.
Nopea takavetoinen
Koeajossa oli kahdesta Mazda MX-5 RF:n moottorivaihtoehdosta tehokkaampi. Auton ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 6,6 l/100 km, vaikka välillä tuli käytettyä reippaasti kierroksia.
Punaisen käyntinopeusalueen raja alkaa 6500 kierroksesta minuutissa. Kulutus kuulostaa asialliselta 160-hevosvoimaiselle 2-litraiselle.
Kiihtyvyys tuntuu hyvältä, ja reilun tonnin painoinen Mazda MX-5 RF kiihtyy tehtaan mukaan satasen nopeuteen 7,3 sekunnissa. Takavetoisessa Mazda MX-5 RF:ssä on tasauspyörästön lukko.
Lyhyin liikeradoin toteutettua tosi napakkaa 5-nopeuksista manuaalivaihteistoa on ilo käyttää. Kytkin on suhteellisen äkäinen ja liikeradaltaan lyhyt, joten sporttinen tunnelma on taattu.
Mazda MX-5 RF:n katto taittuu sähkötoimisesti piiloon kannen alle. Targakatto on ympärivuotista käyttöä ajatellen parempi kuin kangaskatto.
Ohjausta voi luonnehtia yhtä täsmällisen nopeaksi kuin kartingautossa.
Rengasmelu kohoaa voimakkaaksi etenkin katon ollessa ylhäällä. Hätäjarrutehostin kuuluu kuvioon, samoin rengaspaineidentarkkailujärjestelmä.
Ajajakeskeiset näytöt
Perinteisen selkeissä ja isokokoisissa päänäytöissä kierroslukunäyttö on asemoitu kisatyylisesti – ajetaanhan Mazda MX-5 RF:llä ratakisoja – kuljettajan nenän eteen. Ovien sisäpinnoilla käytettävä korivärinen muovipanelointi antaa sekin luonnetta.
Muista Mazda-malleista tuttu näyttöruutu on osa nykypäivän Miataa, ja sitä ohjataan keskikonsolista. Navigaattorin sisältävä tietoviihdejärjestelmä on lisävaruste. Konsolissa on selkeässä paikassa kaksi usb-porttia.
6-portainen manuaalivaihteisto on sutjakka ja lyhytliikkeinen.
Ajoasento on perinteisen matala, Mazda MX-5 RF:ssä istutaan lattian tuntumassa. Istuimet antavat tyydyttävästi sivuttaistukea, ja kuljettajan istuintyynyssä on kallistussäätö.
Kuljettajan ja etumatkustajan ulomman olkapään kohdalle valui painepesussa hieman vettä.
Pieni tilaihme
Tavaratila ei ole avoauton keskeisiä seikkoja, mutta se on silti tärkeä. 135 litran tilaan mahtuu pieniin yksiköihin pakaten paljon enemmän kuin odottaisi, joskin pohjalla oleva säilytyslaatikko rajoittaa tilankäyttöä.
Matkatavaraa mahtuu pieniin yksiköihin pakattuna ihmeen paljon. Mazda MX-5 RF:n tavaratila on nimellisesti pienempi kuin Roadsterin kontti (127 vs. 130 litraa).
Hansikaslokero on pienempi kuin Fiat 124 Spiderissa. Hansikaslokeron pienuuden takia käyttöohjekirjaa pitää säilyttää tavaratilassa, mutta pikkutavarat, kuten parkkikiekon, voi sijoittaa istuinten välissä olevaan pieneen, pystymalliseen hansikaslokeroon – tosin tavaroiden poisottaminen on melkoista taiteilua.
Kaksi mukitelinettä on sijoitettu etuistuinten väliin selkänojien kohdalle – vastaavia ei ollut edeltävässä MX-5-mallissa.
Mazda MX-5 RF 2.0 (160) Skyactive-G Premium Sport
Moottori
R4, 1998 cm³, 118 kW (160 hv)/6000 r/min, 200 Nm/4600 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 214 km/h
Kulutus
6,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
161 g/km
Voimansiirto
M6, takaveto
Mitat
p. 3915, l. 1735, k. 1230 mm, akseliväli 2308 mm, maavara 147 mm, omamassa 1045 kg, tavaratila 127 l, tankki 45 l
Hinta
41 556 euroa, koeajoauto 43 457 euroa (2018)
Miellyttää
Ajettavuus
Aivan kuin luotsaisi kartingautoa.
Ärsyttää
Hansikaslokero
Se on niin pieni, että käyttöohjekirjakin matkustaa tavaratilassa.
Yllättää
Sukulaissielu
Mazda MX-5 RF on tässä numerossa koeajetun Fiat 124 Spiderin itäinen serkku.
Yhteenveto
Ei ihme, että Mazda MX-5 eli Miata on eri sukupolvineen ja facelifteineen maailmanlaajuisesti niin suosittu avoauto. Siinä yhdistyvät japanilainen laatu tietyllä tavalla brittihenkiseen avoautotyyliin. Ja Mazda MX-5 RF:n avattava peltikatto on pisteenä i:n päällä kangaskattoisen seurana. Mazda MX-5 RF antaa paljon urheiluautoa sopuhinnalla.
(4,5 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Suomessa Cupra Terramarin myynti alkoi vain viikko maailmanensi-illan jälkeen. Myynnin aloituksen yhteydessä saatavilla on 1.5 eTSI kevythybridi, VZ 2.0 TSI -bensiinimoottori ja VZ 1.5 e-HYBRID ladattava hybridi (200 kW). Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID 150 kW ladattava hybridi tulee myyntiin marraskuussa. Cupra Terramar 1.5 eTSI 110 kW kevythybridi DSG maksaa alkaen 39 394 euroa. Asiakastoimitukset alkavat loppuvuodesta 2024.
Cupra
Suomessa Cupra Terramarin myynti alkoi vain viikko maailmanensi-illan jälkeen. Myynnin aloituksen yhteydessä saatavilla on 1.5 eTSI kevythybridi, VZ 2.0 TSI -bensiinimoottori ja VZ 1.5 e-HYBRID ladattava hybridi (200 kW). Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID 150 kW ladattava hybridi tulee myyntiin marraskuussa. Cupra Terramar 1.5 eTSI 110 kW kevythybridi DSG maksaa alkaen 39 394 euroa. Asiakastoimitukset alkavat loppuvuodesta 2024.
Cupra
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Volkswagen Transporter T7:n myynti starttaa umpipakettimallein.
Volkswageb
Volkswagen Transporter T7:n myynti starttaa umpipakettimallein.
Volkswageb
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
Tarkkana Saksan teillä - nopeusrajoituksia valvotaan tehostetusti
Asiantuntijat kumoavat yleisimmät kesärengasmyytit
smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme
Helsinkiläiset rynnivät autokaupoille – käytettyjen autojen myynti on kasvanut 42 %
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
AC/DC-levysoitin
Hyvä Moca
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Musical Fidelityn uusi dac-kuulokevahvistin
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
69-neliöinen hirsitalo on kodikas tilaihme
Puuttuva linkki
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
Tarkkana Saksan teillä - nopeusrajoituksia valvotaan tehostetusti
Asiantuntijat kumoavat yleisimmät kesärengasmyytit
smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme
Helsinkiläiset rynnivät autokaupoille – käytettyjen autojen myynti on kasvanut 42 %
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Kia Concept EV2 antaa esimakua tulevasta – tuotantoversio markkinoille ensi vuonna
Audi A6 Avant uudistuu
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi