Trek-1:n tunnistaa ennen kaikkea lokasuojien levikkeistä, kylkiputkista, 18-tuumaisista erikoisvanteista sekä mustasta tai helmiäisvalkoisesta väristä. Ja tietenkin lavakaarista ja siinä olevista led-työvaloista.

Trek-1:n tunnistaa ennen kaikkea lokasuojien levikkeistä, kylkiputkista, 18-tuumaisista erikoisvanteista sekä mustasta tai helmiäisvalkoisesta väristä. Ja tietenkin lavakaarista ja siinä olevista led-työvaloista.

Koeajossa Nissan Navara Trek-1: Rajoitettu painos

Koeajoimme 2 000 kappaleen painoksena tehdyn Navara-avolavan Trek-1-erikoisversion. Kokemus oli varsin miellyttävä.

Auto Bild.Koeajot

Ne­li­ve­toi­nen Nis­san Na­va­ra on tek­ni­ses­ti lä­hel­lä Mer­ce­des-Ben­zin X-sar­jaa. Avo­la­van 2,3-lit­rai­nen 190 he­vos­voi­man die­sel on va­rus­tet­tu kah­del­la tur­bol­la, ah­toil­man jääh­dyt­ti­mel­lä ja suo­ra­ruis­ku­tuk­sel­la. Sa­man moot­to­rin saa myös Mer­ce­dek­sen X-sar­jaan.

Moot­to­rin mak­si­mi­vään­tö on mu­ka­vat 450 Nm kes­kei­sel­lä käyn­ti­no­peu­del­la 1 500–2 500 r/min, mikä is­tuu tie­lii­ken­teen ohel­la oi­val­li­ses­ti sekä maas­toon et­tä en­nen kaik­kea pe­rä­kär­ryn ve­toon. Trek-1:llä saa kis­koa pe­rä­ti 3,5-ton­nis­ta taak­kaa, ja yh­dis­tel­män ko­ko­nais­mas­sa saa ol­la kuu­si ton­nia.

Maavaraa on asialliset 224 mm ja vetomassa 3 500 kiloa. Navara-nimi viittaa Espanjan Bardenas Realesissa sijaitsevaan Navarran autiomaahan.

Maavaraa on asialliset 224 mm ja vetomassa 3 500 kiloa. Navara-nimi viittaa Espanjan Bardenas Realesissa sijaitsevaan Navarran autiomaahan.

Rius­kas­ta vään­nös­tä on silk­kaa hyö­tyä esi­mer­kik­si pak­sus­sa lu­mes­sa, mut­ta sen Na­va­ra myös kiih­tyy suh­teel­li­sen ri­pe­äs­ti. Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli 6,6 l/100 km, mikä kuu­los­taa au­ton mas­sa ja omi­nai­suu­det huo­mi­oi­den erit­täin koh­tuul­li­sel­ta. Koko ko­ea­jo ajet­tiin lu­mi­sis­sa ja jäi­sis­sä olo­suh­teis­sa pää­o­sin no­pe­al­la ne­li­ve­dol­la.

Myös hi­das ne­li­ve­to

7-no­peuk­si­nen mo­men­tin­muun­ni­nau­to­maat­ti an­taa käy­tön help­pou­den li­säk­si ete­ne­mi­seen ylel­li­syyt­tä. Vaih­teis­ton vä­li­tyk­set vai­kut­ta­vat so­pi­vil­ta, ja su­ju­va­käy­tök­si­nen au­to­maat­ti alen­taa si­sä­me­lua, joka on maan­tie­a­jos­sa­kin koh­tuul­li­nen. Vaih­teis­ton ma­nu­aa­li­käyt­tö ta­pah­tuu lat­ti­a­va­lit­si­mes­ta.

Pa­him­mis­sa pai­kois­sa kyt­ke­tään toi­min­taan hi­das ne­li­ve­to eli alen­nus­vaih­teis­to. Va­lin­nat ta­ka­ve­don sekä no­pe­an ja hi­taan ne­li­ve­don kes­ken teh­dään pe­rin­tei­seen ta­paan kes­ki­kon­so­lin sää­tö­pyö­räs­tä. Ne­li­ve­don pys­tyy kyt­ke­mään myös au­ton liik­ku­es­sa.

Pyöreät päänäytöt miellyttävät henkilöautomaisen selkeässä kojelaudassa. Ohjauspyörän syvyyssäädön puuttuminen ei juurikaan vaikeuta hyvän ajoasennon löytymistä.

Pyöreät päänäytöt miellyttävät henkilöautomaisen selkeässä kojelaudassa. Ohjauspyörän syvyyssäädön puuttuminen ei juurikaan vaikeuta hyvän ajoasennon löytymistä.

7-nopeuksinen automaattivaihteisto on varustettu myös lattiavalitsimesta operoitavalla manuaalitoiminnolla. Vetotavan valitsin ja nelivedon lukitus tapahtuvat keskikonsolista.

7-nopeuksinen automaattivaihteisto on varustettu myös lattiavalitsimesta operoitavalla manuaalitoiminnolla. Vetotavan valitsin ja nelivedon lukitus tapahtuvat keskikonsolista.

Säh­köi­ses­ti te­hos­tet­tu ham­mas­tan­ko-oh­jaus voi­si ol­la kes­ki­a­lu­eel­taan tar­kem­pi maan­tie­a­jos­sa, mut­ta yh­tä kaik­ki se vä­lit­tää riit­tä­vän täs­mäl­li­sen tun­tu­man. Taka- ja ne­li­ve­don kes­ken on maan­tie­a­jos­sa sel­keä ero oh­jaus­tun­tu­mas­sa ne­li­ve­don eduk­si. Kyt­ket­tä­väl­le ne­li­ve­dol­le omi­nai­ses­ti Trek-1 on ta­ka­ve­dol­la myös tun­tu­vas­ti ne­li­ve­toa ket­te­räm­pi kään­ty­mään.

Trek-1:n jou­si­tuk­ses­sa ei esiin­ny maan­tie­a­jos­sa sa­man­lais­ta hie­nois­ta ny­py­tys­tä kuin ta­val­li­ses­sa Na­va­ras­sa. To­sin ai­van ko­ko­naan ny­py­tys ei ole pois­tu­nut, mut­ta se on no­peus­si­don­nais­ta. Au­ton maas­to­pai­not­tei­ses­ta luon­tees­taan ja 224 mil­lin maa­va­ras­ta huo­li­mat­ta jou­si­tus toi­mii odot­ta­mat­to­man mat­ka­mu­ka­vas­ti jopa kau­pun­gin nu­pu­ki­vi­ka­duil­la.

Nas­ta­ren­kain va­rus­tet­tu pai­na­va Trek-1 nou­si jäi­set, jyr­kät ja epä­ta­sai­set mäet täy­sin eleet­tö­mäs­ti myös sil­loin, kun au­ton py­säyt­ti kes­kel­le mä­keä. Pa­ket­tiin si­säl­ty­vät elekt­ro­ni­nen ta­saus­pyö­räs­tön luis­ton­ra­joi­tin ja taka-ak­se­lis­ton ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko kyt­ken­tä­pai­nik­kei­neen. Li­sä­hyö­tyä han­ka­lis­sa koh­dis­sa tar­jo­a­vat ala­mä­ki­hi­das­tin ja mä­ki­läh­tö­a­vus­tin.

Edes­sä on jääh­dy­te­tyt le­vyt (296 mm) ja ta­ka­na rum­mut (295 mm). Me­kaa­ni­ses­ta kä­si­jar­rus­ta on tie­tyis­sä ti­lan­teis­sa etua.

Vii­si is­tuin­ta

Vii­si­paik­kai­suus te­kee Trek-1:stä mo­ni­puo­li­ses­ti käyt­tö­kel­poi­sen, on kyse sit­ten yk­si­tyis- tai yri­tys­käy­tös­tä. Si­sä­ti­lois­sa on pre­mium-hen­ki­syyt­tä muun mu­as­sa nah­ka­ver­hoi­lun muo­dos­sa.

Koh­tuul­li­sen si­vut­tais­tu­en an­ta­vis­ta Zero Gra­vi­ty -etuis­tui­mis­ta kul­jet­ta­jan is­tuin sää­tyy säh­köi­ses­ti, mut­ta etu­mat­kus­ta­jan is­tuin­sää­döt ovat me­kaa­ni­set. Etu­mat­kus­ta­jan A-pi­la­ris­sa ole­vas­ta tart­tu­ma­kah­vas­ta on hyö­tyä au­toon nous­ta­es­sa ja maas­to­a­jos­sa. Is­tui­met läm­pi­ä­vät yl­lät­tä­vän verk­kai­ses­ti.

7-tuumainen kosketusvärinäyttö on selkeä. 360 asteen kameranäkymä on hyvä varuste.

7-tuumainen kosketusvärinäyttö on selkeä. 360 asteen kameranäkymä on hyvä varuste.

Avo­la­va-au­tos­sa ei yl­lä­tä, et­tä ta­ka­penk­ki an­taa ole­mat­to­mas­ti rei­si­tu­kea. Ta­ka­na on kui­ten­kin asi­al­li­ses­ti pol­vi- ja pään­ti­laa – la­si­kat­to­luu­kus­ta huo­li­mat­ta. Kes­ki­pai­kal­le mah­tuu ai­kui­nen is­tu­maan, sil­lä kes­ki­kon­so­li ei työn­ny lii­an taak­se. Ta­kais­tuin tait­tuu tar­vit­ta­es­sa ko­koon.

Ra­tin sy­vyys­sää­dön puut­tu­mi­ses­ta huo­li­mat­ta ajo­a­sen­non saa so­pi­vak­si. Kook­kaat pää­mit­ta­rit ovat sel­ko­lu­kui­set ja kos­ke­tus­näyt­tö 7-tuu­mai­nen. Na­vi­gaat­to­rin päi­vä-/yö­näy­tön pys­tyy kyt­ke­mään sel­väs­ti esil­lä ole­vas­ta pai­nik­kees­ta. Na­vi­gaat­to­rin oh­jel­moin­ti on no­pe­aa, mut­ta va­li­tet­ta­vas­ti oh­jel­mis­to ei vält­tä­mät­tä löy­dä suo­rin­ta reit­tiä koh­tee­seen.

Kuljettajan puoleisessa etuistuimessa on sähkösäädöt, mutta etumatkustaja joutuu tyytymään mekaanisiin säätöihin.

Kuljettajan puoleisessa etuistuimessa on sähkösäädöt, mutta etumatkustaja joutuu tyytymään mekaanisiin säätöihin.

Viisipaikkaisen Navaran takjaistuimella on kohtuuulliset tilat.

Viisipaikkaisen Navaran takjaistuimella on kohtuuulliset tilat.

Ää­nen­tois­to­lait­teet ovat ta­sok­kaat myös ma­ta­lien ää­nien osal­ta, ja lait­teis­toon kuu­luu cd-soi­tin. Muis­ta va­rus­teis­ta mai­nit­ta­koon kol­me 12 vol­tin vir­ta­pis­to­ket­ta ja säh­kö­toi­mi­nen la­si­kat­to­luuk­ku. Puu­te­lis­tal­la on se, et­tä ta­ka­la­sis­sa ei ole ame­rik­ka­lais­tyy­lis­tä avat­ta­vaa liu­kuik­ku­naa.

Suo­meen 80 au­toa

Trek-1:n la­vaa voi luon­neh­tia ”ly­hy­ek­si, mut­ta vä­hä­lu­mi­sek­si”. Jäl­kim­mäi­sen ta­kaa pum­puil­la ko­ho­a­va kä­te­vä la­va­ka­te, joka suo­jaa po­ly­u­re­taa­ni­pin­tais­ta la­vaa. Vain 1,58 met­rin pi­tuu­des­ta huo­li­mat­ta la­val­le mah­tuu us­ko­mat­to­man pal­jon ta­va­raa.

Tär­keä käyt­tö­o­mi­nai­suus on niin kut­sut­tu C-Chan­nel-kuor­man­kiin­ni­tys­jär­jes­tel­mä, joka kul­kee la­van reu­no­jen ja oh­jaa­mon ta­ka­o­san myö­täi­ses­ti. La­va­kat­teen si­sä­pin­nal­la on Yh­dys­val­lois­sa pa­kol­li­nen hä­tä­au­kai­su­vai­je­ri. Näyt­tä­vyyt­tä tuo­van la­va­kaa­ren pääl­lä on yk­si Trek-1:n va­rus­teis­ta: to­del­la kirk­kaat led-työ­va­lot, jot­ka kyt­ke­tään kes­ki­kon­so­lis­ta.

Lujitemuovikatteella eli bedlinerilla peitetyn lavan pohjapinta on suojattu kulutusta kestävällä polyuretaanisella sisälavalla. Pakettiin kuuluu myös C-kanavakiskossa liukuva lavanjakaja.

Lujitemuovikatteella eli bedlinerilla peitetyn lavan pohjapinta on suojattu kulutusta kestävällä polyuretaanisella sisälavalla. Pakettiin kuuluu myös C-kanavakiskossa liukuva lavanjakaja.

Lavakaaressa olevat kaksi huikaisevan kirkasta led-työvaloa valaisevat pitkälle.

Lavakaaressa olevat kaksi huikaisevan kirkasta led-työvaloa valaisevat pitkälle.

Jämerä lavakaari antaa erikoispainokselle haluttua näyttävyyttä.

Jämerä lavakaari antaa erikoispainokselle haluttua näyttävyyttä.

Ko­ea­jon pe­rus­teel­la kor­ke­ah­kon noin 60 000 eu­ron vas­ta­pai­nok­si saa mo­ni­puo­li­ses­ti ky­vyk­kään ja run­saas­ti va­rus­tel­lun avo­la­van, joka so­pii yh­tä lail­la työ­käyt­töön, maas­tos­sa ete­ne­mi­seen kuin myös ”edus­tu­sa­joon”.

Na­va­ra Trek-1:stä saat­taa tul­la ke­räi­ly­mal­li, sil­lä au­to­ja val­mis­tet­tiin Eu­roo­pan mark­ki­noil­le vain 2 000 kap­pa­let­ta. Niis­tä Suo­men osuus oli var­sin kor­kea noin 80 kap­pa­let­ta – mut­ta ne kaik­ki lie­nee jo myy­ty.

Nis­san Na­va­ra Trek-1 Li­mi­ted Edi­ti­on

Moot­to­ri R4, tur­bo, 2298 cm³,

140 kW (190 hv)/3750 r/min,

450 Nm/1500–2500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 10,8 s,

huip­pu­no­peus 180 km/h

Ku­lu­tus 6,9 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt 183 g/km

Voi­man­siir­to A7, taka-/ne­li­ve­to

Mi­tat p. 5330, l. 1850, k. 1930 mm, ak­se­li­vä­li 3150 mm, maa­va­ra 224 mm, oma­mas­sa 2279 kg, ve­to­mas­sa 3500/750 kg, la­van pi­tuus 1578 mm, tank­ki 73 l

Hin­ta 59 113 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Voi­man­siir­to

Tur­bo­die­sel ja ne­li­ve­to toi­mi­vat hy­vin yh­teen.

Är­syt­tää

Ta­kais­tuin

Vaa­ka­suo­ra is­tuin­tyy­ny tar­koit­taa rei­si­tu­e­ton­ta is­tu­ma-asen­toa.

Yl­lät­tää

Ve­to­mas­sa

Avo­la­val­la saa ve­tää 3,5-ton­nis­ta vau­nua tai kär­ryä.

Yh­teen­ve­to

Haus­kan ja ky­vyk­kään ke­räi­ly­kap­pa­leen moot­to­ri-vaih­teis­to­yh­dis­tel­mä miel­lyt­tää. Vii­den hen­gen oh­jaa­mo sekä lu­ji­te­muo­vi­nen la­va­ka­te te­ke­vät Trek-1:stä mo­ni­puo­li­sen ajo­neu­von. Tar­jol­la on myös 2-paik­kai­nen muun­nos.

(4,0 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu

Auto Bild.Uutiset

Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu

Auto Bild.Uutiset

Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa

Auto Bild.Uutiset

Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa

Auto Bild.Uutiset
Vuoden Auto Suomessa 2025 finalistit.

Vuoden Auto Suomessa 2025 finalistit.

Jari Kohonen

Vuoden Auto Suomessa 2025 yleisöäänestys - myös autoileva yleisö pääsee valitsemaan oman suosikkinsa!

Auto Bild.Artikkelit
Vuoden Auto Suomessa 2025 finalistit.

Vuoden Auto Suomessa 2025 finalistit.

Jari Kohonen

Vuoden Auto Suomessa 2025 yleisöäänestys - myös autoileva yleisö pääsee valitsemaan oman suosikkinsa!

Auto Bild.Artikkelit

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU