Trek-1:n tunnistaa ennen kaikkea lokasuojien levikkeistä, kylkiputkista, 18-tuumaisista erikoisvanteista sekä mustasta tai helmiäisvalkoisesta väristä. Ja tietenkin lavakaarista ja siinä olevista led-työvaloista.
Koeajossa Nissan Navara Trek-1: Rajoitettu painos
Koeajoimme 2 000 kappaleen painoksena tehdyn Navara-avolavan Trek-1-erikoisversion. Kokemus oli varsin miellyttävä.
Nelivetoinen Nissan Navara on teknisesti lähellä Mercedes-Benzin X-sarjaa. Avolavan 2,3-litrainen 190 hevosvoiman diesel on varustettu kahdella turbolla, ahtoilman jäähdyttimellä ja suoraruiskutuksella. Saman moottorin saa myös Mercedeksen X-sarjaan.
Moottorin maksimivääntö on mukavat 450 Nm keskeisellä käyntinopeudella 1 500–2 500 r/min, mikä istuu tieliikenteen ohella oivallisesti sekä maastoon että ennen kaikkea peräkärryn vetoon. Trek-1:llä saa kiskoa peräti 3,5-tonnista taakkaa, ja yhdistelmän kokonaismassa saa olla kuusi tonnia.
Maavaraa on asialliset 224 mm ja vetomassa 3 500 kiloa. Navara-nimi viittaa Espanjan Bardenas Realesissa sijaitsevaan Navarran autiomaahan.
Riuskasta väännöstä on silkkaa hyötyä esimerkiksi paksussa lumessa, mutta sen Navara myös kiihtyy suhteellisen ripeästi. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 6,6 l/100 km, mikä kuulostaa auton massa ja ominaisuudet huomioiden erittäin kohtuulliselta. Koko koeajo ajettiin lumisissa ja jäisissä olosuhteissa pääosin nopealla nelivedolla.
Myös hidas neliveto
7-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti antaa käytön helppouden lisäksi etenemiseen ylellisyyttä. Vaihteiston välitykset vaikuttavat sopivilta, ja sujuvakäytöksinen automaatti alentaa sisämelua, joka on maantieajossakin kohtuullinen. Vaihteiston manuaalikäyttö tapahtuu lattiavalitsimesta.
Pahimmissa paikoissa kytketään toimintaan hidas neliveto eli alennusvaihteisto. Valinnat takavedon sekä nopean ja hitaan nelivedon kesken tehdään perinteiseen tapaan keskikonsolin säätöpyörästä. Nelivedon pystyy kytkemään myös auton liikkuessa.
Pyöreät päänäytöt miellyttävät henkilöautomaisen selkeässä kojelaudassa. Ohjauspyörän syvyyssäädön puuttuminen ei juurikaan vaikeuta hyvän ajoasennon löytymistä.
7-nopeuksinen automaattivaihteisto on varustettu myös lattiavalitsimesta operoitavalla manuaalitoiminnolla. Vetotavan valitsin ja nelivedon lukitus tapahtuvat keskikonsolista.
Sähköisesti tehostettu hammastanko-ohjaus voisi olla keskialueeltaan tarkempi maantieajossa, mutta yhtä kaikki se välittää riittävän täsmällisen tuntuman. Taka- ja nelivedon kesken on maantieajossa selkeä ero ohjaustuntumassa nelivedon eduksi. Kytkettävälle nelivedolle ominaisesti Trek-1 on takavedolla myös tuntuvasti nelivetoa ketterämpi kääntymään.
Trek-1:n jousituksessa ei esiinny maantieajossa samanlaista hienoista nypytystä kuin tavallisessa Navarassa. Tosin aivan kokonaan nypytys ei ole poistunut, mutta se on nopeussidonnaista. Auton maastopainotteisesta luonteestaan ja 224 millin maavarasta huolimatta jousitus toimii odottamattoman matkamukavasti jopa kaupungin nupukivikaduilla.
Nastarenkain varustettu painava Trek-1 nousi jäiset, jyrkät ja epätasaiset mäet täysin eleettömästi myös silloin, kun auton pysäytti keskelle mäkeä. Pakettiin sisältyvät elektroninen tasauspyörästön luistonrajoitin ja taka-akseliston tasauspyörästön lukko kytkentäpainikkeineen. Lisähyötyä hankalissa kohdissa tarjoavat alamäkihidastin ja mäkilähtöavustin.
Edessä on jäähdytetyt levyt (296 mm) ja takana rummut (295 mm). Mekaanisesta käsijarrusta on tietyissä tilanteissa etua.
Viisi istuinta
Viisipaikkaisuus tekee Trek-1:stä monipuolisesti käyttökelpoisen, on kyse sitten yksityis- tai yrityskäytöstä. Sisätiloissa on premium-henkisyyttä muun muassa nahkaverhoilun muodossa.
Kohtuullisen sivuttaistuen antavista Zero Gravity -etuistuimista kuljettajan istuin säätyy sähköisesti, mutta etumatkustajan istuinsäädöt ovat mekaaniset. Etumatkustajan A-pilarissa olevasta tarttumakahvasta on hyötyä autoon noustaessa ja maastoajossa. Istuimet lämpiävät yllättävän verkkaisesti.
7-tuumainen kosketusvärinäyttö on selkeä. 360 asteen kameranäkymä on hyvä varuste.
Avolava-autossa ei yllätä, että takapenkki antaa olemattomasti reisitukea. Takana on kuitenkin asiallisesti polvi- ja pääntilaa – lasikattoluukusta huolimatta. Keskipaikalle mahtuu aikuinen istumaan, sillä keskikonsoli ei työnny liian taakse. Takaistuin taittuu tarvittaessa kokoon.
Ratin syvyyssäädön puuttumisesta huolimatta ajoasennon saa sopivaksi. Kookkaat päämittarit ovat selkolukuiset ja kosketusnäyttö 7-tuumainen. Navigaattorin päivä-/yönäytön pystyy kytkemään selvästi esillä olevasta painikkeesta. Navigaattorin ohjelmointi on nopeaa, mutta valitettavasti ohjelmisto ei välttämättä löydä suorinta reittiä kohteeseen.
Kuljettajan puoleisessa etuistuimessa on sähkösäädöt, mutta etumatkustaja joutuu tyytymään mekaanisiin säätöihin.
Viisipaikkaisen Navaran takjaistuimella on kohtuuulliset tilat.
Äänentoistolaitteet ovat tasokkaat myös matalien äänien osalta, ja laitteistoon kuuluu cd-soitin. Muista varusteista mainittakoon kolme 12 voltin virtapistoketta ja sähkötoiminen lasikattoluukku. Puutelistalla on se, että takalasissa ei ole amerikkalaistyylistä avattavaa liukuikkunaa.
Suomeen 80 autoa
Trek-1:n lavaa voi luonnehtia ”lyhyeksi, mutta vähälumiseksi”. Jälkimmäisen takaa pumpuilla kohoava kätevä lavakate, joka suojaa polyuretaanipintaista lavaa. Vain 1,58 metrin pituudesta huolimatta lavalle mahtuu uskomattoman paljon tavaraa.
Tärkeä käyttöominaisuus on niin kutsuttu C-Channel-kuormankiinnitysjärjestelmä, joka kulkee lavan reunojen ja ohjaamon takaosan myötäisesti. Lavakatteen sisäpinnalla on Yhdysvalloissa pakollinen hätäaukaisuvaijeri. Näyttävyyttä tuovan lavakaaren päällä on yksi Trek-1:n varusteista: todella kirkkaat led-työvalot, jotka kytketään keskikonsolista.
Lujitemuovikatteella eli bedlinerilla peitetyn lavan pohjapinta on suojattu kulutusta kestävällä polyuretaanisella sisälavalla. Pakettiin kuuluu myös C-kanavakiskossa liukuva lavanjakaja.
Lavakaaressa olevat kaksi huikaisevan kirkasta led-työvaloa valaisevat pitkälle.
Jämerä lavakaari antaa erikoispainokselle haluttua näyttävyyttä.
Koeajon perusteella korkeahkon noin 60 000 euron vastapainoksi saa monipuolisesti kyvykkään ja runsaasti varustellun avolavan, joka sopii yhtä lailla työkäyttöön, maastossa etenemiseen kuin myös ”edustusajoon”.
Navara Trek-1:stä saattaa tulla keräilymalli, sillä autoja valmistettiin Euroopan markkinoille vain 2 000 kappaletta. Niistä Suomen osuus oli varsin korkea noin 80 kappaletta – mutta ne kaikki lienee jo myyty.
Nissan Navara Trek-1 Limited Edition
Moottori R4, turbo, 2298 cm³,
140 kW (190 hv)/3750 r/min,
450 Nm/1500–2500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 10,8 s,
huippunopeus 180 km/h
Kulutus 6,9 l/100 km, diesel
CO2-päästöt 183 g/km
Voimansiirto A7, taka-/neliveto
Mitat p. 5330, l. 1850, k. 1930 mm, akseliväli 3150 mm, maavara 224 mm, omamassa 2279 kg, vetomassa 3500/750 kg, lavan pituus 1578 mm, tankki 73 l
Hinta 59 113 euroa (2018)
Miellyttää
Voimansiirto
Turbodiesel ja neliveto toimivat hyvin yhteen.
Ärsyttää
Takaistuin
Vaakasuora istuintyyny tarkoittaa reisituetonta istuma-asentoa.
Yllättää
Vetomassa
Avolavalla saa vetää 3,5-tonnista vaunua tai kärryä.
Yhteenveto
Hauskan ja kyvykkään keräilykappaleen moottori-vaihteistoyhdistelmä miellyttää. Viiden hengen ohjaamo sekä lujitemuovinen lavakate tekevät Trek-1:stä monipuolisen ajoneuvon. Tarjolla on myös 2-paikkainen muunnos.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
Hynttyyt yhteen: Kahden aikuisen seesteinen koti Helsingin keskustan tuntumassa
Virtasuotimia Virosta
Stereo Box E
Näin huollat ja pidät pyykinpesukoneen kunnossa
Kaikki uusiksi, niin saadaan vanha, boheemi ja hiukan välimerellinenkin tunnelma taloon
Monipuolinen kuulokevahvistin
Buchardt Audion uusi passiivikaiutin
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI