Maavaraa on aitojen maasturien tasoiset 22 senttiä. Edessä lähestymiskulma on hyvä, ja takana jättökulma on loistava. Näin henkilöautomaiseksi kulkupeliksi XV:n maasto-ominaisuudet ovat poikkeuksellisen hyvät.
Koeajossa Subaru XV: Omien sivuteidensä kulkija
Subaru XV ui vastavirtaan crossover-tulvassa. Uusi XV on maastokelpoinen, ja sen saa vain vapaastihengittävällä bensamoottorilla.
Onko etsinnässä korkeampi nelivetoauto siksi, että sillä voisi ajaa huonoilla teillä? Takavuosina tuo kysymys olisi ollut tyhmä: totta kai juuri siksi!
Nykyään tilanne on toinen. Lähes neljäsosa uutena myydyistä autoista on maastureita tai maasturivaikutteisia crossovereita. Todellisia syitä niiden hankintaan ovat kiva ulkonäkö sekä sopivan tuntuinen korkeus ajamiseen ja autoon istuutumiseen.
Uusi toisen sukupolven Subaru XV voi näyttää yhdeltä crossoverilta muiden joukossa, mutta tarkemmin katsoessa huomaa yllättävän korkean maavara
Tekosyistä yksi yleisimmistä lienee mökkitie – siitäkin huolimatta, että ennen samoja teitä on ajettu matalilla takavetoautoilla… Nyt niitä ajetaan etuvetoisilla crossovereilla, joissa on muutama sentti enemmän maavaraa kuin tavallisissa henkilöautoissa.
Uusi toisen sukupolven Subaru XV voi näyttää yhdeltä crossoverilta muiden joukossa, mutta tarkemmin katsoessa huomaa yllättävän korkean maavaran: 22 senttiä on kymmenen senttiä enemmän kuin matalissa henkilöautoissa ja viisi senttiä enemmän kuin monissa crossovereissa.
Hinnastosta taas huomaa, että tarjolla on vain neliveto. Maastopukuisista trendinseuraajista poiketen tämä taitaa olla oikeasti luonnossa pärjäävä partiopoika.
Vierestä kiven ja kannon
Metsätien kunto heikkenee, mutta en vielä luovuta, koska autokaan ei luovuta. Olen tiellä, jolla ei yleensä viitsi ajaa autolla. Nyt vain pari närettä hipoo alustarakenteita. Astun ulos arvioimaan edessä olevaa ajouraa. Nuo kuopat eivät ota kiinni pohjaan, joten matka voi jatkua.
Kuljettajan edessä riittää näyttöjä. Mittaristossa ja tuulilasin alareunassa olevia näyttöjä käytetään ratin napeista. Keskellä on nykyaikaisilla liitettävyysominaisuuksilla varustettu iso kosketusnäyttö.
Jyrkästä ylämäestä selvitään ongelmitta, vaikka siihen pysähtyisi. Jatkuva neliveto tarraa varmatoimisesti kiinni hiekkaan. Seuraavassa ylämäessä oleva pieni jääpeite tuntuu sentään sutaisuna, mutta elektroniikan osittaisella avustuksella myös siitä selvitään kunnialla.
Sitten mennään alaspäin – mittarinäytön mukaan seitsemän asteen kulmassa. Alamäkihidastin auttaa automaattisilla jarrutteluillaan. Sen saa päälle X-Mode-napista. Kyseinen maastoajotila vaikuttaa myös esimerkiksi kaasuunvastaavuuteen ja vaihteistoon, jolloin on helpompi ajaa riittävän hitaasti.
Sen kerrotaan vaikuttavan jotenkin myös nelivetojärjestelmään, mutta käytännössä kyseinen vaikutus ei tunnu.
Vilkaisen metsäkoneen ajouran suuntaan. Parikymmentä metriä sinnekin pystyy ajamaan, ennen kuin eteen tulee liian kovaa nyppyä ja kantoa. XV:llä pärjää siis niin pitkään, kun kyseessä on jonkinasteinen autotie – muuallahan ei saisi edes ajaa ilman maanomistajan lupaa. XV:n huonon tien kyvyt riittävät siis varmasti lähes kaikille.
Kohtuukiva kauppakassi
Arkinen ajo on XV:llä ”ihan kivaa” – tuo ei ole varsinainen kehu, mutta ei myöskään erityisen paha miinus. Ajotuntuma on kohtuullisen hyvä, mutta matkustusmukavuus ja melutaso ovat niukin naukin keskitasoa. Matka taittuu maantiellä varsin tavanomaiseen tapaan ja myös kaupungissa kohtuullisen eleettömästi.
Edessä istutaan suunnilleen maavaralisän verran eli kymmenisen senttiä perushenkilöautoja korkeammalla. Nahkaverhoilu ja kattoluukku ovat kalliinpuoleisen Summit-mallin herkkuja.
Takana istutaan aavistuksen etupenkkejäkin korkeammalla. Olot ovat muuten kohtalaiset, mutta reunapaikoilla katto kaartuu sivuilta kohti pitkien ihmisten päitä.
Eleettömyyden tae ovat vapaastihengittävä bensamoottori ja portaaton automaattivaihteisto. Toisten makuun ne ovat myös valjuuden takeet. Menossa ei ole turbomoottoreista tai perinteisistä vaihteistoista tuttuja rykäisyjä.
Täyskaasukiihdytyksiin on kyllä tehty vaihtoja imitoivia pieniä käyntinopeuden muutoksia, mutta normaaliajossa niitä ei esiinny. Kuminauhamainen ja lähes tasainen veto saavat kiihtymisen tuntumaan laiskalta, kunnes konetta huudattaa yli 5 000 minuuttikierroksella.
Automaatin, jatkuvan nelivedon ja 2-litraisen bensakoneen hinta tulee tankilla. Käytännön kulutus on ajoista riippuen 7–10 litraa sadalla.
Riittävästi tietoa
Kuskin ympäristössä kaikki on kohtalaisessa kunnossa. Penkki menettelee, ajoasennosta saa kohtuullisen hyvän, ja näkyvyys ulos on ihan passeli. Hallintalaitteissa on runsauden tunnetta ratin lukuisine nappuloineen ja useine näyttöineen.
Keskellä on iso infotainment-näyttö, joka sisältää Summit-varustelussa myös navigaattorin. Sen lisäksi mittaristossa on tyypillinen ratin nappuloista käytettävä monitoiminäyttö.
385 litran tavaratila ei ole nyky-crossoverien maailmassa kovin kummoinen. XV:ssä on, toisin kuin etuvetoisissa tilaihmeissä, tavaratilan alla tilaa vievä neliveto.
Subarussa on niiden lisäksi vielä kojelaudan päällä kolmas näyttö, jota käytetään yhdestä ratin nappulasta. Siitä näkee osittain samoja asioita, kuin mitä näkee myös muista näytöistä, ja lisäksi siinä on muutama maastoajojuttu. Tietoa tulvii siis monesta suunnasta ja varsin insinöörimäisesti esitettynä.
Subarussa on yksi harvinainen – mutta hyödyllinen – pikkujippo paremmin, kuin mitä se on ehkä missään muussa autossa. Mittaristossa olevalla avustinjärjestelmien näytöllä on auton kuva, ja siinä näkyy myös jarruvalojen palaminen.
Ainakin itse olen joskus miettinyt, että missä tilanteissa vakionopeudensäätimellä nopeutta tiputtaessa jarruvalot syttyvät – XV:ssä sen näkee.
Runsautta varusteissa
Vakionopeudensäätimestä puheenollen: se on edellä ajavan vauhtiin mukautuvaa mallia jo Base-perusmallista alkaen. Avustinjärjestelmistä vakiona ovat myös muun muassa automaattinen hätäjarrutus ja kaistavahti. Nämä kaikki toimivat samoilla tuulilasissa olevilla EyeSight-kameroilla.
Yleensä adaptiivinen vakionopeudensäädin ja usein myös automaattinen hätäjarrutus perustuvat tutkaan, mutta Subaru luottaa myös etäisyyden arvioinnissa pelkkiin stereokameroihin. Avustinjärjestelmät toimivat ainakin koeajon perusteella varsin samanoloisesti, kuin mitä tapahtuu tutkiin perustuvissa autoissa.
Portaaton Lineartronic-automaattivaihteisto on ainoa vaihtoehto. Ylämäkinapista saa käyttöön automaattisen mäkilähtöavustimen, X-Modesta ”maastoajotilan” alamäkihidastimineen.
Hauskin keskinäyttöön saatava tila on ehdottomasti ”maastoajonäyttö”, josta näkee esimerkiksi mäen jyrkkyyden.
Tuulilasinpyyhkimien vaikutusalueella olevat kamerat pysyvät lisäksi lumi- ja loskakeleissä puhtaampina kuin keulatutka.
Avustinjärjestelmien lisäksi myös muu varustelu on kohdallaan. Vaikka 1,6-litraisen perusmallin Base-varustetasonimi kuulostaa karulta, se riittää jo useimpien makuun.
Mukana on esimerkiksi automaatti-ilmastointi, bluetooth ja Apple CarPlay kosketusvärinäytöllä. Alle 31 000 euron hinta on neliveto ja automaattivaihteisto huomioiden täyttä asiaa.
Ridge ja Forester
Yli 42 000 euroa maksavan Summit-huippumallin myötä saa kattoluukun, sähkösäätöiset nahkapenkit ja navigaattorin. Parasta antia on kuitenkin välimalli, jossa on lämmitettävä ratti, peruutuskamera, kääntyvät led-ajovalot, kuolleenkulman varoitus ja älyavain. Tuon kauniin ja rohkean varustelun nimi on Ridge – se sopii hyvin Subarulle, jonka mallistossa on myös Forester…
XV:n suurin ongelma on kapea mallivalikoima. Edellismallissa ollutta dieseliä ei ole tulossa, joten tarjolla on vain variaattorivaihteisto ja vapaastihengittävä bensakone kahdessa koossa.
Nyt ajettu 2-litrainen tuntui ajoittain laiskalta, mutta 114-hevosvoimainen 1,6-litrainen on sitä ihan oikeasti. Satasen kiihdytyksen luvataan tapahtuvan pikkukoneella 13,9 sekunnissa. Jopa 2-litraisen vetomassa on vain 1 400 kiloa, joten aivan huippujykeväksi työjuhdaksi XV:stä ei ole.
Omalla varmatoimisella tavalla XV kuitenkin möyrii menemään kelissä kuin kelissä. Siksi XV:tä on helppo arvostaa varsinkin silloin, jos joutuu liikkumaan hankalammissa paikoissa, eikä halua investoida varsinaiseen maasturiin.
Subaru XV 2.0i Summit
Moottori
4-syl. bokseri, iskutilavuus 1995 cm3, suurin teho 115 kW (156 hv)/6000 r/min, suurin vääntömomentti 196 Nm/4000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,4 s, huippunopeus 194 km/h
Kulutus 6,9 l/100 km (95E)
CO2-päästöt
155 g/km
Voimansiirto
A (CVT), neliveto
Mitat
p. 4465, l. 1800, k. 1615 mm, akseliväli 2665 mm, omamassa 1537 kg, tavaratila 385–1290 l, tankki 63 l
Hinta
42 711 euroa (2018)
Miellyttää
Huonon tien ominaisuudet
Jatkuva neliveto ja kunnollinen maavara ovat ainutlaatuisia henkilöautomaisten crossoverien luokassa.
Ärsyttää
Mallivalikoima
Vapaastihengittävän bensakoneen ja automaatin oheen kaipaisi manuaalia, dieseliä, bensaturboa tai vaikka lataushybridiä.
Yllättää
Jarruvalot mittaristonäytössä
On kiva tietää, milloin auto näyttää takana-ajavien silmissä jarruttavan.
Yhteenveto
XV on aivan erilainen kuin muut crossoverit. Se ei ole pelkän markkinointiosaston luomus, vaan vaihteleviin olosuhteisiin suunniteltu insinöörituote.
(4 tähteä)
Raimo Tengvall
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Liikenneturva
Liikenneturva
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
PS Audion uusi PMG Signature -tuotesarja
Lisää akryyliä
Neula puhtaaksi
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
EgglestonWorks Andra uudistuu
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Amphionin uusi Argon X -sarja
Väreihin hullaantuneet Anna ja Risto sisustivat kotinsa Münchenissä pirskahtelevan leikkisästi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL