Maavaraa on aitojen maasturien tasoiset 22 senttiä. Edessä lähestymiskulma on hyvä, ja takana jättökulma on loistava. Näin henkilöautomaiseksi kulkupeliksi XV:n maasto-ominaisuudet ovat poikkeuksellisen hyvät.

Maavaraa on aitojen maasturien tasoiset 22 senttiä. Edessä lähestymiskulma on hyvä, ja takana jättökulma on loistava. Näin henkilöautomaiseksi kulkupeliksi XV:n maasto-ominaisuudet ovat poikkeuksellisen hyvät.

Koeajossa Subaru XV: Omien sivuteidensä kulkija

Subaru XV ui vastavirtaan crossover-tulvassa. Uusi XV on maastokelpoinen, ja sen saa vain vapaas­ti­hen­git­tä­vällä bensamoottorilla.

Auto Bild.Koeajot

On­ko et­sin­näs­sä kor­ke­am­pi ne­li­ve­to­au­to sik­si, et­tä sil­lä voi­si ajaa huo­noil­la teil­lä? Ta­ka­vuo­si­na tuo ky­sy­mys oli­si ol­lut tyh­mä: tot­ta kai juu­ri sik­si!

Ny­ky­ään ti­lan­ne on toi­nen. Lä­hes nel­jä­so­sa uu­te­na myy­dyis­tä au­tois­ta on maas­tu­rei­ta tai maas­tu­ri­vai­kut­tei­sia cros­so­ve­rei­ta. To­del­li­sia syi­tä nii­den han­kin­taan ovat kiva ul­ko­nä­kö sekä so­pi­van tun­tui­nen kor­keus aja­mi­seen ja au­toon is­tuu­tu­mi­seen.

Uusi toisen sukupolven Subaru XV voi näyttää yhdeltä crossoverilta muiden joukossa, mutta tarkemmin katsoessa huomaa yllättävän korkean maavara

Uusi toisen sukupolven Subaru XV voi näyttää yhdeltä crossoverilta muiden joukossa, mutta tarkemmin katsoessa huomaa yllättävän korkean maavara

Te­ko­syis­tä yk­si ylei­sim­mis­tä lie­nee mök­ki­tie – sii­tä­kin huo­li­mat­ta, et­tä en­nen sa­mo­ja tei­tä on ajet­tu ma­ta­lil­la ta­ka­ve­to­au­toil­la… Nyt nii­tä aje­taan etu­ve­toi­sil­la cros­so­ve­reil­la, jois­sa on muu­ta­ma sent­ti enem­män maa­va­raa kuin ta­val­li­sis­sa hen­ki­lö­au­tois­sa.

Uu­si toi­sen su­ku­pol­ven Su­ba­ru XV voi näyt­tää yh­del­tä cros­so­ve­ril­ta mui­den jou­kos­sa, mut­ta tar­kem­min kat­so­es­sa huo­maa yl­lät­tä­vän kor­ke­an maa­va­ran: 22 sent­tiä on kym­me­nen sent­tiä enem­män kuin ma­ta­lis­sa hen­ki­lö­au­tois­sa ja vii­si sent­tiä enem­män kuin mo­nis­sa cros­so­ve­reis­sa.

Hin­nas­tos­ta taas huo­maa, et­tä tar­jol­la on vain ne­li­ve­to. Maas­to­pu­kui­sis­ta tren­din­seu­raa­jis­ta poi­ke­ten tämä tai­taa ol­la oi­ke­as­ti luon­nos­sa pär­jää­vä par­ti­o­poi­ka.

Vie­res­tä ki­ven ja kan­non

Met­sä­tien kun­to heik­ke­nee, mut­ta en vie­lä luo­vu­ta, kos­ka au­to­kaan ei luo­vu­ta. Olen tiel­lä, jol­la ei yleen­sä viit­si ajaa au­tol­la. Nyt vain pari nä­ret­tä hi­poo alus­ta­ra­ken­tei­ta. As­tun ulos ar­vi­oi­maan edes­sä ole­vaa ajou­raa. Nuo kuo­pat ei­vät ota kiin­ni poh­jaan, jo­ten mat­ka voi jat­kua.

Kuljettajan edessä riittää näyttöjä. Mittaristossa ja tuulilasin alareunassa olevia näyttöjä käytetään ratin napeista. Keskellä on nykyaikaisilla liitettävyysominaisuuksilla varustettu iso kosketusnäyttö.

Kuljettajan edessä riittää näyttöjä. Mittaristossa ja tuulilasin alareunassa olevia näyttöjä käytetään ratin napeista. Keskellä on nykyaikaisilla liitettävyysominaisuuksilla varustettu iso kosketusnäyttö.

Jyr­käs­tä ylä­mä­es­tä sel­vi­tään on­gel­mit­ta, vaik­ka sii­hen py­säh­tyi­si. Jat­ku­va ne­li­ve­to tar­raa var­ma­toi­mi­ses­ti kiin­ni hiek­kaan. Seu­raa­vas­sa ylä­mä­es­sä ole­va pie­ni jää­pei­te tun­tuu sen­tään su­tai­su­na, mut­ta elekt­ro­nii­kan osit­tai­sel­la avus­tuk­sel­la myös sii­tä sel­vi­tään kun­ni­al­la.

Sit­ten men­nään alas­päin – mit­ta­ri­näy­tön mu­kaan seit­se­män as­teen kul­mas­sa. Ala­mä­ki­hi­das­tin aut­taa au­to­maat­ti­sil­la jar­rut­te­luil­laan. Sen saa pääl­le X-Mode-na­pis­ta. Ky­sei­nen maas­to­a­jo­ti­la vai­kut­taa myös esi­mer­kik­si kaa­suun­vas­taa­vuu­teen ja vaih­teis­toon, jol­loin on hel­pom­pi ajaa riit­tä­vän hi­taas­ti.

Sen ker­ro­taan vai­kut­ta­van jo­ten­kin myös ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mään, mut­ta käy­tän­nös­sä ky­sei­nen vai­ku­tus ei tun­nu.

Vil­kai­sen met­sä­ko­neen ajou­ran suun­taan. Pa­ri­kym­men­tä met­riä sin­ne­kin pys­tyy aja­maan, en­nen kuin eteen tu­lee lii­an ko­vaa nyp­pyä ja kan­toa. XV:llä pär­jää siis niin pit­kään, kun ky­sees­sä on jon­ki­nas­tei­nen au­to­tie – muu­al­la­han ei sai­si edes ajaa il­man maa­no­mis­ta­jan lu­paa. XV:n huo­non tien ky­vyt riit­tä­vät siis var­mas­ti lä­hes kai­kil­le.

Koh­tuu­ki­va kaup­pa­kas­si

Ar­ki­nen ajo on XV:llä ”ihan ki­vaa” – tuo ei ole var­si­nai­nen kehu, mut­ta ei myös­kään eri­tyi­sen paha mii­nus. Ajo­tun­tu­ma on koh­tuul­li­sen hyvä, mut­ta mat­kus­tus­mu­ka­vuus ja me­lu­ta­so ovat niu­kin nau­kin kes­ki­ta­soa. Mat­ka tait­tuu maan­tiel­lä var­sin ta­va­no­mai­seen ta­paan ja myös kau­pun­gis­sa koh­tuul­li­sen eleet­tö­mäs­ti.

Edessä istutaan suunnilleen maavaralisän verran eli kymmenisen senttiä perushenkilöautoja korkeammalla. Nahkaverhoilu ja kattoluukku ovat kalliinpuoleisen Summit-mallin herkkuja.

Edessä istutaan suunnilleen maavaralisän verran eli kymmenisen senttiä perushenkilöautoja korkeammalla. Nahkaverhoilu ja kattoluukku ovat kalliinpuoleisen Summit-mallin herkkuja.

Takana istutaan aavistuksen etupenkkejäkin korkeammalla. Olot ovat muuten kohtalaiset, mutta reunapaikoilla katto kaartuu sivuilta kohti pitkien ihmisten päitä.

Takana istutaan aavistuksen etupenkkejäkin korkeammalla. Olot ovat muuten kohtalaiset, mutta reunapaikoilla katto kaartuu sivuilta kohti pitkien ihmisten päitä.

Eleet­tö­myy­den tae ovat va­paas­ti­hen­git­tä­vä ben­sa­moot­to­ri ja por­taa­ton au­to­maat­ti­vaih­teis­to. Tois­ten ma­kuun ne ovat myös val­juu­den ta­keet. Me­nos­sa ei ole tur­bo­moot­to­reis­ta tai pe­rin­tei­sis­tä vaih­teis­tois­ta tut­tu­ja ry­käi­sy­jä.

Täys­kaa­su­kiih­dy­tyk­siin on kyl­lä teh­ty vaih­to­ja imi­toi­via pie­niä käyn­ti­no­peu­den muu­tok­sia, mut­ta nor­maa­li­a­jos­sa nii­tä ei esiin­ny. Ku­mi­nau­ha­mai­nen ja lä­hes ta­sai­nen veto saa­vat kiih­ty­mi­sen tun­tu­maan lais­kal­ta, kun­nes ko­net­ta huu­dat­taa yli 5 000 mi­nuut­ti­kier­rok­sel­la.

Au­to­maa­tin, jat­ku­van ne­li­ve­don ja 2-lit­rai­sen ben­sa­ko­neen hin­ta tu­lee tan­kil­la. Käy­tän­nön ku­lu­tus on ajois­ta riip­pu­en 7–10 lit­raa sa­dal­la.

Riit­tä­väs­ti tie­toa

Kus­kin ym­pä­ris­tös­sä kaik­ki on koh­ta­lai­ses­sa kun­nos­sa. Penk­ki me­net­te­lee, ajo­a­sen­nos­ta saa koh­tuul­li­sen hy­vän, ja nä­ky­vyys ulos on ihan pas­se­li. Hal­lin­ta­lait­teis­sa on run­sau­den tun­net­ta ra­tin lu­kui­si­ne nap­pu­loi­neen ja usei­ne näyt­töi­neen.

Kes­kel­lä on iso in­fo­tain­ment-näyt­tö, joka si­säl­tää Sum­mit-va­rus­te­lus­sa myös na­vi­gaat­to­rin. Sen li­säk­si mit­ta­ris­tos­sa on tyy­pil­li­nen ra­tin nap­pu­lois­ta käy­tet­tä­vä mo­ni­toi­mi­näyt­tö.

385 litran tavaratila ei ole nyky-crossoverien maailmassa kovin kummoinen. XV:ssä on, toisin kuin etuvetoisissa tilaihmeissä, tavaratilan alla tilaa vievä neliveto.

385 litran tavaratila ei ole nyky-crossoverien maailmassa kovin kummoinen. XV:ssä on, toisin kuin etuvetoisissa tilaihmeissä, tavaratilan alla tilaa vievä neliveto.

Su­ba­rus­sa on nii­den li­säk­si vie­lä ko­je­lau­dan pääl­lä kol­mas näyt­tö, jota käy­te­tään yh­des­tä ra­tin nap­pu­las­ta. Sii­tä nä­kee osit­tain sa­mo­ja asi­oi­ta, kuin mitä nä­kee myös muis­ta näy­töis­tä, ja li­säk­si sii­nä on muu­ta­ma maas­to­a­jo­jut­tu. Tie­toa tul­vii siis mo­nes­ta suun­nas­ta ja var­sin in­si­nöö­ri­mäi­ses­ti esi­tet­ty­nä.

Su­ba­rus­sa on yk­si har­vi­nai­nen – mut­ta hyö­dyl­li­nen – pik­ku­jip­po pa­rem­min, kuin mitä se on eh­kä mis­sään muus­sa au­tos­sa. Mit­ta­ris­tos­sa ole­val­la avus­tin­jär­jes­tel­mien näy­töl­lä on au­ton kuva, ja sii­nä nä­kyy myös jar­ru­va­lo­jen pa­la­mi­nen.

Ai­na­kin it­se olen jos­kus miet­ti­nyt, et­tä mis­sä ti­lan­teis­sa va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­mel­lä no­peut­ta ti­put­ta­es­sa jar­ru­va­lot syt­ty­vät – XV:ssä sen nä­kee.

Run­saut­ta va­rus­teis­sa

Va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­mes­tä pu­hee­nol­len: se on edel­lä aja­van vauh­tiin mu­kau­tu­vaa mal­lia jo Base-pe­rus­mal­lis­ta al­ka­en. Avus­tin­jär­jes­tel­mis­tä va­ki­o­na ovat myös muun mu­as­sa au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus ja kais­ta­vah­ti. Nämä kaik­ki toi­mi­vat sa­moil­la tuu­li­la­sis­sa ole­vil­la Ey­e­Sight-ka­me­roil­la.

Yleen­sä adap­tii­vi­nen va­ki­o­no­peu­den­sää­din ja usein myös au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus pe­rus­tu­vat tut­kaan, mut­ta Su­ba­ru luot­taa myös etäi­syy­den ar­vi­oin­nis­sa pelk­kiin ste­re­o­ka­me­roi­hin. Avus­tin­jär­jes­tel­mät toi­mi­vat ai­na­kin ko­ea­jon pe­rus­teel­la var­sin sa­ma­no­loi­ses­ti, kuin mitä ta­pah­tuu tut­kiin pe­rus­tu­vis­sa au­tois­sa.

Portaaton Lineartronic-automaattivaihteisto on ainoa vaihtoehto. Ylämäkinapista saa käyttöön automaattisen mäkilähtöavustimen, X-Modesta ”maastoajotilan” alamäkihidastimineen.

Portaaton Lineartronic-automaattivaihteisto on ainoa vaihtoehto. Ylämäkinapista saa käyttöön automaattisen mäkilähtöavustimen, X-Modesta ”maastoajotilan” alamäkihidastimineen.

Hauskin keskinäyttöön saatava tila on ehdottomasti ”maastoajonäyttö”, josta näkee esimerkiksi mäen jyrkkyyden.

Hauskin keskinäyttöön saatava tila on ehdottomasti ”maastoajonäyttö”, josta näkee esimerkiksi mäen jyrkkyyden.

Tuu­li­la­sin­pyyh­ki­mien vai­ku­tu­sa­lu­eel­la ole­vat ka­me­rat py­sy­vät li­säk­si lumi- ja los­ka­ke­leis­sä puh­taam­pi­na kuin keu­la­tut­ka.

Avus­tin­jär­jes­tel­mien li­säk­si myös muu va­rus­te­lu on koh­dal­laan. Vaik­ka 1,6-lit­rai­sen pe­rus­mal­lin Base-va­rus­te­ta­so­ni­mi kuu­los­taa ka­rul­ta, se riit­tää jo useim­pien ma­kuun.

Mu­ka­na on esi­mer­kik­si au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti, blu­e­tooth ja Ap­p­le CarP­lay kos­ke­tus­vä­ri­näy­töl­lä. Al­le 31 000 eu­ron hin­ta on ne­li­ve­to ja au­to­maat­ti­vaih­teis­to huo­mi­oi­den täyt­tä asi­aa.

Rid­ge ja Fo­res­ter

Yli 42 000 eu­roa mak­sa­van Sum­mit-huip­pu­mal­lin myö­tä saa kat­to­luu­kun, säh­kö­sää­töi­set nah­ka­pen­kit ja na­vi­gaat­to­rin. Pa­ras­ta an­tia on kui­ten­kin vä­li­mal­li, jos­sa on läm­mi­tet­tä­vä rat­ti, pe­ruu­tus­ka­me­ra, kään­ty­vät led-ajo­va­lot, kuol­leen­kul­man va­roi­tus ja äly­a­vain. Tuon kau­niin ja roh­ke­an va­rus­te­lun nimi on Rid­ge – se so­pii hy­vin Su­ba­rul­le, jon­ka mal­lis­tos­sa on myös Fo­res­ter…

XV:n suu­rin on­gel­ma on ka­pea mal­li­va­li­koi­ma. Edel­lis­mal­lis­sa ol­lut­ta die­se­liä ei ole tu­los­sa, jo­ten tar­jol­la on vain va­ri­aat­to­ri­vaih­teis­to ja va­paas­ti­hen­git­tä­vä ben­sa­ko­ne kah­des­sa koos­sa.

Nyt ajet­tu 2-lit­rai­nen tun­tui ajoit­tain lais­kal­ta, mut­ta 114-he­vos­voi­mai­nen 1,6-lit­rai­nen on sitä ihan oi­ke­as­ti. Sa­ta­sen kiih­dy­tyk­sen lu­va­taan ta­pah­tu­van pik­ku­ko­neel­la 13,9 se­kun­nis­sa. Jopa 2-lit­rai­sen ve­to­mas­sa on vain 1 400 ki­loa, jo­ten ai­van huip­pu­jy­ke­väk­si työ­juh­dak­si XV:stä ei ole.

Omal­la var­ma­toi­mi­sel­la ta­val­la XV kui­ten­kin möy­rii me­ne­mään ke­lis­sä kuin ke­lis­sä. Sik­si XV:tä on help­po ar­vos­taa var­sin­kin sil­loin, jos jou­tuu liik­ku­maan han­ka­lam­mis­sa pai­kois­sa, ei­kä ha­lua in­ves­toi­da var­si­nai­seen maas­tu­riin.

Su­ba­ru XV 2.0i Sum­mit

Moot­to­ri

4-syl. bok­se­ri, is­ku­ti­la­vuus 1995 cm3, suu­rin teho 115 kW (156 hv)/6000 r/min, suu­rin vään­tö­mo­ment­ti 196 Nm/4000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,4 s, huip­pu­no­peus 194 km/h

Ku­lu­tus 6,9 l/100 km (95E)

CO2-pääs­töt

155 g/km

Voi­man­siir­to

A (CVT), ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4465, l. 1800, k. 1615 mm, ak­se­li­vä­li 2665 mm, oma­mas­sa 1537 kg, ta­va­ra­ti­la 385–1290 l, tank­ki 63 l

Hin­ta

42 711 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Huo­non tien omi­nai­suu­det

Jat­ku­va ne­li­ve­to ja kun­nol­li­nen maa­va­ra ovat ai­nut­laa­tui­sia hen­ki­lö­au­to­mais­ten cros­so­ve­rien luo­kas­sa.

Är­syt­tää

Mal­li­va­li­koi­ma

Va­paas­ti­hen­git­tä­vän ben­sa­ko­neen ja au­to­maa­tin oheen kai­pai­si ma­nu­aa­lia, die­se­liä, ben­sa­tur­boa tai vaik­ka la­taus­hyb­ri­diä.

Yl­lät­tää

Jar­ru­va­lot mit­ta­ris­to­näy­tös­sä

On kiva tie­tää, mil­loin au­to näyt­tää ta­ka­na-aja­vien sil­mis­sä jar­rut­ta­van.

Yh­teen­ve­to

XV on ai­van eri­lai­nen kuin muut cros­so­ve­rit. Se ei ole pel­kän mark­ki­noin­ti­o­sas­ton luo­mus, vaan vaih­te­le­viin olo­suh­tei­siin suun­ni­tel­tu in­si­nöö­ri­tuo­te.

(4 täh­teä)

Rai­mo Teng­vall

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU