Toyota C-HR -lataushybridillä voi yltää jopa yli 75 kilometrin sähköiseen ajomatkaan.

Toyota C-HR -lataushybridillä voi yltää jopa yli 75 kilometrin sähköiseen ajomatkaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä

Oli mielenkiintoista selvittää, kuinka pitkälle C-HR:n pisto­ke­hyb­ri­di­ver­siolla voi edetä kesäolosuhteissa pelkällä sähköllä.

Auto Bild.Koeajot

Jul­kais­tu Au­to Bil­din pa­pe­ri­leh­des­sä 10/2024

To­yo­ta C-HR:n ul­ko­nä­kö muut­tui edel­tä­vään C-HR:ään näh­den ra­di­kaa­lis­ti, ja to­teu­tus näyt­tää vi­su­aa­li­ses­ti var­sin ur­hei­lul­li­sel­ta. To­sin joi­den­kin au­toa tar­kas­tel­lei­den mie­les­tä edel­tä­jä­mal­lin keu­lan il­me oli ais­tik­kaam­pi, ja ny­kyi­sen ko­ri­mal­lin ta­ka­pa­nee­li van­haan ver­rat­tu­na sport­ti­sem­pi.

Koh­tuu­ku­lu­tuk­sin

152-he­vos­voi­mai­sen suo­ra­suih­kut­tei­sen 2,0-lit­rai­sen ne­li­sy­lin­te­ri­sen ben­sii­ni­moot­to­rin seu­ra­na on 163 hv:n säh­kö­moot­to­ri, jol­loin hyb­ri­di­jär­jes­tel­män te­hok­si saa­daan 223 he­vos­voi­maa.

Takapaneeli mataline valoineen näyttää sporttiselta.

Takapaneeli mataline valoineen näyttää sporttiselta.

Juha Peltonen

Pistokehybridin maavara on (tyhjänä) vain 137 milliä. Alla on 19-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Pistokehybridin maavara on (tyhjänä) vain 137 milliä. Alla on 19-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Juha Peltonen

Kojelauta on edeltävään malliversioon verrattuna hyvin eri oloinen.

Kojelauta on edeltävään malliversioon verrattuna hyvin eri oloinen.

Juha Peltonen

Digitaalimittaristo on 12,3-tuumainen. Hyödyllistä dataa on tarjolla runsaasti.

Digitaalimittaristo on 12,3-tuumainen. Hyödyllistä dataa on tarjolla runsaasti.

Juha Peltonen

Kosketusnäytöllä on Premiere Editionissa mittaa 12,3 tuumaa – kahdessa edullisimmassa varusteversiossa se on 8-tuumainen.

Kosketusnäytöllä on Premiere Editionissa mittaa 12,3 tuumaa – kahdessa edullisimmassa varusteversiossa se on 8-tuumainen.

Juha Peltonen

To­yo­ta ei il­moi­ta jär­jes­tel­mä­vään­töä, vaan ai­no­as­taan moot­to­rin 190 new­ton­met­rin mak­si­mi­vään­nön. Ko­ko­nais­vään­nön täy­tyy kui­ten­kin ol­la käy­tän­nös­sä mer­kit­tä­vä.

Kun pis­to­ke­hyb­ri­din ajo­ak­ku oli la­dat­tu täy­teen, au­ton näy­töl­lä nä­kyi säh­kö­a­jo­mat­ka­lu­pauk­se­na 65 ki­lo­met­riä. Se­hän kuu­los­taa lu­paa­val­ta, ajat­te­lin.

Lop­pu­pe­lis­sä en kui­ten­kaan pääs­syt ta­voit­tee­seen, vaan on­nis­tuin luot­saa­maan yli 20 as­teen läm­pö­ti­lois­sa säh­köl­lä pe­rä­ti 76 ki­lo­met­riä, jo­ten jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­no­ton avul­la on kau­pun­ki­no­peuk­sil­la saa­tu ke­rät­tyä näp­pä­räs­ti yli­mää­räi­si­ä­kin säh­köi­siä ki­lo­met­re­jä.

Säh­köi­nen kes­ki­ku­lu­tus 15,5 kWh/100 km on erit­täin koh­tuul­li­nen saa­vu­tus, mut­ta vie­lä tär­ke­äm­pää on se, et­tä vaik­ka säh­köt oli käy­tet­ty lop­puun, ben­sii­nin ku­lu­tus ei nous­sut mis­sään vai­hees­sa yli mal­til­li­sen 4,4 l/100 km -lu­ke­man – se on suun­nil­leen vas­taa­vaa ta­soa kuin C-HR:n it­se­la­taa­vil­la hyb­ri­deil­lä. 6,6 ki­lo­wa­tin si­säi­sen la­tu­rin an­si­os­ta la­taus täy­teen hoi­tuu noin 2,5 tun­nis­sa.

Ta­va­ra­ti­las­sa ole­vaan ir­ral­li­seen la­taus­kaa­pe­lien säi­ly­tys­laa­riin mah­tuu voi­ma­vir­ta­kaa­pe­li. Rat­kai­su on muu­ten kä­te­vä, mut­ta se syö mel­koi­ses­ti ta­va­ra­ti­laa. Suko-kaa­pe­li mah­tuu kä­te­väs­ti pii­loon ta­va­ra­ti­lan ala­puo­li­seen lo­ke­roon.

FSC-jär­jes­tel­mä

Etu­ve­toi­sen To­yo­ta C-HR Plug-in Hyb­ri­din jou­si­tus tun­tuu kaik­ki­aan mat­ka­mu­ka­van ta­na­kal­ta, ja hy­väl­lä as­fal­til­la suo­ras­taan juh­lal­li­sel­ta. Mut­ta siir­ryt­tä­es­sä kuop­pai­sil­le tai ni­mis­mie­hen­ki­ha­rai­sil­le teil­le, alus­ta tun­tuu aa­vis­tuk­sen pin­ta­ko­val­ta, vaik­ka au­tos­sa on ZF:n ke­hit­tä­mä Fre­qu­en­cy Sen­si­ti­ve Cont­rol -jär­jes­tel­mä, jon­ka ide­a­na on ko­hen­taa ajo­mu­ka­vuut­ta.

Etuistuimien sivuttaistuki on kiitettävä, mutta ristiseläntukea saisi olla enemmän.

Etuistuimien sivuttaistuki on kiitettävä, mutta ristiseläntukea saisi olla enemmän.

Juha Peltonen

Takaistuimella järjestyy asialliset tilat sopivin etuistuinsäädöin.

Takaistuimella järjestyy asialliset tilat sopivin etuistuinsäädöin.

Juha Peltonen

Vaihteistona palvelee sujuva, portaaton e-CVT-automaatti. Applen iPhonen linkitys auton multimediajärjestelmään luonnistuu kaapelin kanssa aikailematta.

Vaihteistona palvelee sujuva, portaaton e-CVT-automaatti. Applen iPhonen linkitys auton multimediajärjestelmään luonnistuu kaapelin kanssa aikailematta.

Juha Peltonen

Lämmitys- ja puhallustoiminnot hoidellaan käytännöllisesti kosketusnäytön alapuolelta mekaanisin painikkein.

Lämmitys- ja puhallustoiminnot hoidellaan käytännöllisesti kosketusnäytön alapuolelta mekaanisin painikkein.

Juha Peltonen

Ovien ulkokahvat työntyvät avaamista varten ulospäin.

Ovien ulkokahvat työntyvät avaamista varten ulospäin.

Juha Peltonen

Tavaratilasta saadaan suurimmillaan tasapohjainen.

Tavaratilasta saadaan suurimmillaan tasapohjainen.

Juha Peltonen

Hybridijärjestelmän tehoksi ilmoitetaan 223 hevosvoimaa.

Hybridijärjestelmän tehoksi ilmoitetaan 223 hevosvoimaa.

Juha Peltonen

Hyd­ro­me­kaa­ni­sen FSC-jär­jes­tel­män ide­a­na on li­sä­tä vai­men­nus­voi­maa te­rä­vis­sä kuo­pis­sa sekä mut­kis­sa. Pit­kis­sä hei­tois­sa pie­nem­män vai­men­nus­voi­man tar­koi­tus on li­sä­tä ajo­mu­ka­vuut­ta.

Oh­jaus­tun­tu­ma on no­pe­as­sa maan­tie­a­jos­sa sekä mut­kai­sil­la teil­lä so­pi­van täs­mäl­li­nen. Le­di­a­jo­va­lot ovat mu­kau­tu­vat ja ajo­va­lo­au­to­ma­tiik­ka toi­mii hy­vin.

Si­vut­tais­tu­ki koh­dil­laan

Ko­ea­jos­sa ol­leen toi­sek­si kal­leim­man va­rus­te­ta­son Pre­mie­re Edi­ti­o­nin ylel­li­set si­sä­ti­lat si­säl­tä­vät run­saas­ti hin­ta­luo­kan edel­lyt­tä­miä peh­mei­tä pin­ta­ma­te­ri­aa­le­ja. Nah­ka­ver­hoil­lut etuis­tui­met an­ta­vat kel­vol­li­sen si­vut­tais­tu­en, mut­ta kul­jet­ta­jan ris­ti­se­län­tu­en sää­tö voi­si ol­la te­hok­kaam­pi.

Ta­ka­o­vet avau­tu­vat koh­tuul­li­sen rei­lus­ti. Vaik­ka ta­ka­pol­vi­ti­la saat­taa näyt­tää hie­man ah­taal­ta, niin käy­tän­nös­sä pol­vi­ti­laa jää pit­kä­jal­kai­sel­le­kin asi­al­li­ses­ti. Myös pään­ti­laa on ta­ka­na kat­to­lin­jas­ta sekä täy­si­ko­koi­ses­ta, kiin­te­äs­tä la­si­ka­tos­ta huo­li­mat­ta tar­peek­si.

Di­gi­taa­li­set pää­näy­töt muo­dos­ta­vat 12,3-tuu­mai­sen ko­ko­nai­suu­den. Nii­den lu­et­ta­vuus on suh­teel­li­sen sel­ke­ää, ja niil­tä voi­daan tar­kas­tel­la, mon­ta­ko pro­sent­tia edel­tä­väs­tä ajo­mat­kas­ta on ol­lut säh­köis­tä.

12,3-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö on help­po­käyt­töi­nen, mut­ta na­vi­gaat­to­rin reit­ti­o­pas­tus käy usein hie­man ”hi­taal­la”. Ra­di­on ää­nen­voi­mak­kuu­den pai­nik­keet ovat kos­ke­tus­näy­tön ala­puo­lel­la.

Ap­p­len iP­ho­nen lin­ki­tys au­ton mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään luon­nis­tuu kaa­pe­lin kans­sa ai­kai­le­mat­ta. Läm­mi­tys- ja pu­hal­lus­toi­min­not hoi­del­laan käy­tän­nöl­li­ses­ti kos­ke­tus­näy­tön ala­puo­lel­ta me­kaa­ni­sin pai­nik­kein.

Juha Pel­to­nen

To­yo­ta C-HR 2.0 Plug-in Hyb­rid Pre­mie­re Edi­ti­on

Moot­to­ri

R4, 1987 cm3 ,112 kW (152 hv), 190 Nm + säh­kö­moot­to­ri 120 kW (163 hv);; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 164 kW (223 hv)

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,4 s, huip­pu­no­peus 180 km/h

Ku­lu­tus

0,8–0,9 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

19 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 13,6 kWh

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

67 km

La­tau­sai­ka

2 h 30 min (6,6 kW)

Voi­man­siir­to

A (e-CVT), etu­ve­to

Mi­tat

p. 4362, l. 1832, k. 1564 mm, ak­se­li­vä­li 2640 mm, maa­va­ra 137 mm, oma­mas­sa 1645–1685 kg, kan­ta­vuus 485–445 kg, ve­to­mas­sa 725/725 kg, ta­va­ra­ti­la 310 l, tank­ki 43 l

Hin­ta

51 319 eu­roa, ko­ea­jo­au­to n. 52 100 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU