Toyota Yaris Hybrid ei muuttunut ulkoisesti juurikaan vuosimallista 2023. Ilme on yrmyn räyhäkkä!
Juha Peltonen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Toyota Yarisin uusi 130-hevosvoimainen hybridivoimansiirto tarjoaa selkeästi enemmän voimaa verrattuna 116-hevosvoimaiseen versioon – ja kiihtyvyys tuntuu suorastaan ärhäkältä.
Julkaistu Auto Bild Suomen paperilehdessä 10/2024
Uuden Yaris Hybridin keulan ilme näyttää hyökkäävän vihaiselta, mikä sopii hyvin yhteen 130 hevosvoiman järjestelmätehon kanssa.
Järjestelmäteho suo odottamattoman rapsakan kiihtyvyyden – se tuntuu kovemmalta kuin paperiarvo 10,4 sekuntia, mistä kuuluu kiitos paitsi 15 ylimääräiselle hevosvoimalle ja 44 Nm ekstraväännölle, myös portaattomalle CVT-vaihteistolle, joka hoitelee työnsä moitteettomasti, polttomoottorin kierrosluvun pysyessä kiihdytyksissä kohtuullisella tasolla.
Vähäjanoinen
Keskivertokäyttäjä pitää varmasti siitä, että hänen autonsa tuntuu hätäisemmältä kuin ehkä todellisuudessa onkaan, ja siinä Hybrid loistaa. 1,0-litraista bensiiniversiota tai manuaalivaihteistoa ei enää ole saatavilla.
Takavinkkelissä ei juuri ilmene eroa edeltävän vuosimallin 116-hevosvoimaiseen: vain e:HEV-logo.
Juha Peltonen
Toyota Yaris Hybrid 130 tarjoaa kelpo paketin ajotaloutta, runsaasti sähköistä ajoa kaupungissa ja myös maantiellä, mukavasti tilaa sekä miellyttävät ajo-ominaisuudet.
Juha Peltonen
Kojelauta näyttää rauhalliselta ja perusselkeältä.
Juha Peltonen
Vaihteistona toimiva portaaton e-CVT-automaatti on hauska tuttavuus.
Juha Peltonen
Parhaissa varustetasoissa on tyylikkäät digitaalimittarit.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on kooltaan 10,5 tuumaa.
Juha Peltonen
Tanakat etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takapolvitila edellyttää pitkäjalkaisille etuistuimien tarkkuutusta.
Juha Peltonen
Jos ei halua Hybridiä, ohjelmistossa on vielä 1,5-litrainen vapaasti hengittävä Multidrive S -aloitusversio.
Itselataava Yaris-hybridi palkitsee todella alhaisella keskikulutuksella. Tämän auton tapauksessa on oikeastaan yksi lysti, ajetaanko kaupunki- vai maantienopeuksilla.
Vaikka koeajon aikana ajettiin paljon maantieajoa ajonopeudella 80–100 km/h, asettui keskikulutus silti alhaiseen 4,2 litraan sadalla.
Ohjaustuntuma on maantieajossa sopivan tunnokas ja jousitus tuntuu yllättävän mukavalta. Yaris Hybrid ei ainakaan tunnu pikkuautolta, ajotuntumaltaan pikemminkin pykälää isommalta.
Tosin melko korkea rengasmelu maantiellä karkealla asfaltilla osuu jonkin verran korvaan.
Hienot diginäytöt
Erittäin tasokkaan sivuttaistuen antavat etuistuimet ovat riittävän jämäkät vaikka pidemmällekin ajomatkalle.
Etuturvavöistä puuttuu korkeussäätöä, mikä olisi lyhyempien istujien mukavuuden ja turvallisuuden kannalta todella tärkeä ominaisuus.
Tavaratilasta saadaan isoimmillaan 935-litrainen.
Juha Peltonen
130 hevosvoiman järjestelmäteho ja mukava vääntö tekevät etenemisestä vaivatonta.
Juha Peltonen
Takaistuimella on pitkäjalkaiselle matkustajalle asiallisesti polvitilaa, jos edessä oleva istuin on sopivalla etäisyydellä. Kulkemisen helpottamiseksi takaovet voisivat avautua hieman laajempaan kulmaan.
JBL:n audiojärjestelmä tarjoilee muhkeat soundit, ja radion mekaaninen äänenvoimakkuuden säädin on helppokäyttöinen. Myös lämmitys- ja puhallussäätimet ovat käyttöystävällisesti mekaaniset.
Uudet digitaaliset näytöt ovat pätevän oloisia, ja parhaissa versioissa – kuten koeajetussa – mittaristo on täysdigitaalinen. Kosketusnäyttö on nyt 10,5-tuumainen. Multimedian ohjelmisto koki päivityksen, ja lisäksi ohjelmistopäivitykset saadaan jatkossa osittain etäpäivityksinä.
Juha Peltonen
Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition
Moottori
R3, 1490 cm3, 68 kW (92 hv)/5500 r/min, 120 Nm/3600 + sähkömoottori 62 kW (84 hv), 185 Nm; hybridijärjestelmä 96 kW (130 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 10,2 s, huippunopeus 175 km/h
Kulutus
4,2 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
95 g/km
Voimansiirto
A (e-CVT), etuveto
Mitat
p. 3940, l. 1745, k. 1500 mm, akseliväli 2560 mm, maavara 135 mm, omamassa 1090 kg, kantavuus 525 kg, vetomassa 450/450 kg, tavaratila 286–935 l, tankki 36 l
Hinta
30 776 euroa, koeajoauto 31 626 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Joulu saapuu Jumon saarelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Enemmän väriä
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI