Toyota Yaris Hybrid ei muuttunut ulkoisesti juurikaan vuosimallista 2023. Ilme on yrmyn räyhäkkä!
Juha Peltonen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Toyota Yarisin uusi 130-hevosvoimainen hybridivoimansiirto tarjoaa selkeästi enemmän voimaa verrattuna 116-hevosvoimaiseen versioon – ja kiihtyvyys tuntuu suorastaan ärhäkältä.
Julkaistu Auto Bild Suomen paperilehdessä 10/2024
Uuden Yaris Hybridin keulan ilme näyttää hyökkäävän vihaiselta, mikä sopii hyvin yhteen 130 hevosvoiman järjestelmätehon kanssa.
Järjestelmäteho suo odottamattoman rapsakan kiihtyvyyden – se tuntuu kovemmalta kuin paperiarvo 10,4 sekuntia, mistä kuuluu kiitos paitsi 15 ylimääräiselle hevosvoimalle ja 44 Nm ekstraväännölle, myös portaattomalle CVT-vaihteistolle, joka hoitelee työnsä moitteettomasti, polttomoottorin kierrosluvun pysyessä kiihdytyksissä kohtuullisella tasolla.
Vähäjanoinen
Keskivertokäyttäjä pitää varmasti siitä, että hänen autonsa tuntuu hätäisemmältä kuin ehkä todellisuudessa onkaan, ja siinä Hybrid loistaa. 1,0-litraista bensiiniversiota tai manuaalivaihteistoa ei enää ole saatavilla.
Takavinkkelissä ei juuri ilmene eroa edeltävän vuosimallin 116-hevosvoimaiseen: vain e:HEV-logo.
Juha Peltonen
Toyota Yaris Hybrid 130 tarjoaa kelpo paketin ajotaloutta, runsaasti sähköistä ajoa kaupungissa ja myös maantiellä, mukavasti tilaa sekä miellyttävät ajo-ominaisuudet.
Juha Peltonen
Kojelauta näyttää rauhalliselta ja perusselkeältä.
Juha Peltonen
Vaihteistona toimiva portaaton e-CVT-automaatti on hauska tuttavuus.
Juha Peltonen
Parhaissa varustetasoissa on tyylikkäät digitaalimittarit.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on kooltaan 10,5 tuumaa.
Juha Peltonen
Tanakat etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takapolvitila edellyttää pitkäjalkaisille etuistuimien tarkkuutusta.
Juha Peltonen
Jos ei halua Hybridiä, ohjelmistossa on vielä 1,5-litrainen vapaasti hengittävä Multidrive S -aloitusversio.
Itselataava Yaris-hybridi palkitsee todella alhaisella keskikulutuksella. Tämän auton tapauksessa on oikeastaan yksi lysti, ajetaanko kaupunki- vai maantienopeuksilla.
Vaikka koeajon aikana ajettiin paljon maantieajoa ajonopeudella 80–100 km/h, asettui keskikulutus silti alhaiseen 4,2 litraan sadalla.
Ohjaustuntuma on maantieajossa sopivan tunnokas ja jousitus tuntuu yllättävän mukavalta. Yaris Hybrid ei ainakaan tunnu pikkuautolta, ajotuntumaltaan pikemminkin pykälää isommalta.
Tosin melko korkea rengasmelu maantiellä karkealla asfaltilla osuu jonkin verran korvaan.
Hienot diginäytöt
Erittäin tasokkaan sivuttaistuen antavat etuistuimet ovat riittävän jämäkät vaikka pidemmällekin ajomatkalle.
Etuturvavöistä puuttuu korkeussäätöä, mikä olisi lyhyempien istujien mukavuuden ja turvallisuuden kannalta todella tärkeä ominaisuus.
Tavaratilasta saadaan isoimmillaan 935-litrainen.
Juha Peltonen
130 hevosvoiman järjestelmäteho ja mukava vääntö tekevät etenemisestä vaivatonta.
Juha Peltonen
Takaistuimella on pitkäjalkaiselle matkustajalle asiallisesti polvitilaa, jos edessä oleva istuin on sopivalla etäisyydellä. Kulkemisen helpottamiseksi takaovet voisivat avautua hieman laajempaan kulmaan.
JBL:n audiojärjestelmä tarjoilee muhkeat soundit, ja radion mekaaninen äänenvoimakkuuden säädin on helppokäyttöinen. Myös lämmitys- ja puhallussäätimet ovat käyttöystävällisesti mekaaniset.
Uudet digitaaliset näytöt ovat pätevän oloisia, ja parhaissa versioissa – kuten koeajetussa – mittaristo on täysdigitaalinen. Kosketusnäyttö on nyt 10,5-tuumainen. Multimedian ohjelmisto koki päivityksen, ja lisäksi ohjelmistopäivitykset saadaan jatkossa osittain etäpäivityksinä.
Juha Peltonen
Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition
Moottori
R3, 1490 cm3, 68 kW (92 hv)/5500 r/min, 120 Nm/3600 + sähkömoottori 62 kW (84 hv), 185 Nm; hybridijärjestelmä 96 kW (130 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 10,2 s, huippunopeus 175 km/h
Kulutus
4,2 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
95 g/km
Voimansiirto
A (e-CVT), etuveto
Mitat
p. 3940, l. 1745, k. 1500 mm, akseliväli 2560 mm, maavara 135 mm, omamassa 1090 kg, kantavuus 525 kg, vetomassa 450/450 kg, tavaratila 286–935 l, tankki 36 l
Hinta
30 776 euroa, koeajoauto 31 626 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Cd-soitin matkalle
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL