Toyota Yaris Hybrid ei muuttunut ulkoisesti juurikaan vuosimallista 2023. Ilme on yrmyn räyhäkkä!

Toyota Yaris Hybrid ei muuttunut ulkoisesti juurikaan vuosimallista 2023. Ilme on yrmyn räyhäkkä!

Juha Peltonen

Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua

Toyota Yarisin uusi 130-hevosvoimainen hybri­di­voi­man­siirto tarjoaa selkeästi enemmän voimaa verrattuna 116-hevosvoimaiseen versioon – ja kiihtyvyys tuntuu suorastaan ärhäkältä.

Auto Bild.Koeajot

Jul­kais­tu Au­to Bild Suo­men pa­pe­ri­leh­des­sä 10/2024

Uu­den Ya­ris Hyb­ri­din keu­lan il­me näyt­tää hyök­kää­vän vi­hai­sel­ta, mikä so­pii hy­vin yh­teen 130 he­vos­voi­man jär­jes­tel­mä­te­hon kans­sa.

Jär­jes­tel­mä­te­ho suo odot­ta­mat­to­man rap­sa­kan kiih­ty­vyy­den – se tun­tuu ko­vem­mal­ta kuin pa­pe­ri­ar­vo 10,4 se­kun­tia, mis­tä kuu­luu kii­tos pait­si 15 yli­mää­räi­sel­le he­vos­voi­mal­le ja 44 Nm ekst­ra­vään­nöl­le, myös por­taat­to­mal­le CVT-vaih­teis­tol­le, joka hoi­te­lee työn­sä moit­teet­to­mas­ti, polt­to­moot­to­rin kier­ros­lu­vun py­sy­es­sä kiih­dy­tyk­sis­sä koh­tuul­li­sel­la ta­sol­la.

Vä­hä­ja­noi­nen

Kes­ki­ver­to­käyt­tä­jä pi­tää var­mas­ti sii­tä, et­tä hä­nen au­ton­sa tun­tuu hä­täi­sem­mäl­tä kuin eh­kä to­del­li­suu­des­sa on­kaan, ja sii­nä Hyb­rid lois­taa. 1,0-lit­rais­ta ben­sii­ni­ver­si­o­ta tai ma­nu­aa­li­vaih­teis­toa ei enää ole saa­ta­vil­la.

Takavinkkelissä ei juuri ilmene eroa edeltävän vuosimallin 116-hevosvoimaiseen: vain e:HEV-logo.

Takavinkkelissä ei juuri ilmene eroa edeltävän vuosimallin 116-hevosvoimaiseen: vain e:HEV-logo.

Juha Peltonen

Toyota Yaris Hybrid 130 tarjoaa kelpo paketin ajotaloutta, runsaasti sähköistä ajoa kaupungissa ja myös maantiellä, mukavasti tilaa sekä miellyttävät ajo-ominaisuudet.

Toyota Yaris Hybrid 130 tarjoaa kelpo paketin ajotaloutta, runsaasti sähköistä ajoa kaupungissa ja myös maantiellä, mukavasti tilaa sekä miellyttävät ajo-ominaisuudet.

Juha Peltonen

Kojelauta näyttää rauhalliselta ja perusselkeältä.

Kojelauta näyttää rauhalliselta ja perusselkeältä.

Juha Peltonen

Vaihteistona toimiva portaaton e-CVT-automaatti on hauska tuttavuus.

Vaihteistona toimiva portaaton e-CVT-automaatti on hauska tuttavuus.

Juha Peltonen

Parhaissa varustetasoissa on tyylikkäät digitaalimittarit.

Parhaissa varustetasoissa on tyylikkäät digitaalimittarit.

Juha Peltonen

Kosketusnäyttö on kooltaan 10,5 tuumaa.

Kosketusnäyttö on kooltaan 10,5 tuumaa.

Juha Peltonen

Tanakat etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen.

Tanakat etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen.

Juha Peltonen

Takapolvitila edellyttää pitkäjalkaisille etuistuimien tarkkuutusta.

Takapolvitila edellyttää pitkäjalkaisille etuistuimien tarkkuutusta.

Juha Peltonen

Jos ei ha­lua Hyb­ri­diä, oh­jel­mis­tos­sa on vie­lä 1,5-lit­rai­nen va­paas­ti hen­git­tä­vä Mul­tid­ri­ve S -aloi­tus­ver­sio.

It­se­la­taa­va Ya­ris-hyb­ri­di pal­kit­see to­del­la al­hai­sel­la kes­ki­ku­lu­tuk­sel­la. Tä­män au­ton ta­pauk­ses­sa on oi­ke­as­taan yk­si lys­ti, aje­taan­ko kau­pun­ki- vai maan­tie­no­peuk­sil­la.

Vaik­ka ko­ea­jon ai­ka­na ajet­tiin pal­jon maan­tie­a­joa ajo­no­peu­del­la 80–100 km/h, aset­tui kes­ki­ku­lu­tus sil­ti al­hai­seen 4,2 lit­raan sa­dal­la.

Oh­jaus­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa so­pi­van tun­no­kas ja jou­si­tus tun­tuu yl­lät­tä­vän mu­ka­val­ta. Ya­ris Hyb­rid ei ai­na­kaan tun­nu pik­ku­au­tol­ta, ajo­tun­tu­mal­taan pi­kem­min­kin py­kä­lää isom­mal­ta.

To­sin mel­ko kor­kea ren­gas­me­lu maan­tiel­lä kar­ke­al­la as­fal­til­la osuu jon­kin ver­ran kor­vaan.

Hie­not di­gi­näy­töt

Erit­täin ta­sok­kaan si­vut­tais­tu­en an­ta­vat etuis­tui­met ovat riit­tä­vän jä­mä­kät vaik­ka pi­dem­mäl­le­kin ajo­mat­kal­le.

Etu­tur­va­vöis­tä puut­tuu kor­keus­sää­töä, mikä oli­si ly­hy­em­pien is­tu­jien mu­ka­vuu­den ja tur­val­li­suu­den kan­nal­ta to­del­la tär­keä omi­nai­suus.

Tavaratilasta saadaan isoimmillaan 935-litrainen.

Tavaratilasta saadaan isoimmillaan 935-litrainen.

Juha Peltonen

130 hevosvoiman järjestelmäteho ja mukava vääntö tekevät etenemisestä vaivatonta.

130 hevosvoiman järjestelmäteho ja mukava vääntö tekevät etenemisestä vaivatonta.

Juha Peltonen

Ta­kais­tui­mel­la on pit­kä­jal­kai­sel­le mat­kus­ta­jal­le asi­al­li­ses­ti pol­vi­ti­laa, jos edes­sä ole­va is­tuin on so­pi­val­la etäi­syy­del­lä. Kul­ke­mi­sen hel­pot­ta­mi­sek­si ta­ka­o­vet voi­si­vat avau­tua hie­man laa­jem­paan kul­maan.

JBL:n au­di­o­jär­jes­tel­mä tar­joi­lee muh­ke­at soun­dit, ja ra­di­on me­kaa­ni­nen ää­nen­voi­mak­kuu­den sää­din on help­po­käyt­töi­nen. Myös läm­mi­tys- ja pu­hal­lus­sää­ti­met ovat käyt­töys­tä­väl­li­ses­ti me­kaa­ni­set.

Uu­det di­gi­taa­li­set näy­töt ovat pä­te­vän oloi­sia, ja par­hais­sa ver­si­ois­sa – ku­ten ko­ea­je­tus­sa – mit­ta­ris­to on täys­di­gi­taa­li­nen. Kos­ke­tus­näyt­tö on nyt 10,5-tuu­mai­nen. Mul­ti­me­di­an oh­jel­mis­to koki päi­vi­tyk­sen, ja li­säk­si oh­jel­mis­to­päi­vi­tyk­set saa­daan jat­kos­sa osit­tain etä­päi­vi­tyk­si­nä.

Juha Pel­to­nen

To­yo­ta Ya­ris Hyb­rid 130 Pre­mie­re Edi­ti­on

Moot­to­ri

R3, 1490 cm3, 68 kW (92 hv)/5500 r/min, 120 Nm/3600 + säh­kö­moot­to­ri 62 kW (84 hv), 185 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 96 kW (130 hv)

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,2 s, huip­pu­no­peus 175 km/h

Ku­lu­tus

4,2 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

95 g/km

Voi­man­siir­to

A (e-CVT), etu­ve­to

Mi­tat

p. 3940, l. 1745, k. 1500 mm, ak­se­li­vä­li 2560 mm, maa­va­ra 135 mm, oma­mas­sa 1090 kg, kan­ta­vuus 525 kg, ve­to­mas­sa 450/450 kg, ta­va­ra­ti­la 286–935 l, tank­ki 36 l

Hin­ta

30 776 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 31 626 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU