VW ID.3:n tunnistaa keulan merkistä helposti Volkswageniksi. Tuulilasi on vedetty pitkälle eteen, ja keula on suhteellisen lyhyt.

VW ID.3:n tunnistaa keulan merkistä helposti Volkswageniksi. Tuulilasi on vedetty pitkälle eteen, ja keula on suhteellisen lyhyt.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

Volkswagen Kupla valloitti aikoinaan maailman. Volkswagen Golf on valloittanut maailman. Onko siis seuraava maapallon joka kolkkaan leviävä auto Volkswagen ID.3?

Auto Bild.Koeajot

Sak­sa­lai­sel­la te­hok­kuu­del­la ja tar­kal­la in­si­nöö­ri­tai­dol­la on pit­kät pe­rin­teet au­ton­val­mis­tuk­ses­sa, ja tu­lok­set pu­hu­vat puo­les­taan. Maa­il­maa on val­loi­tet­tu use­am­man­kin mer­kin voi­min me­nes­tyk­sel­lä.

Nyt maa­il­man au­ton­val­mis­ta­jat ovat val­lan­ku­mouk­sen kes­kel­lä, kun käyt­tö­voi­mas­sa ol­laan siir­ty­mäs­sä säh­köön. Täl­lai­set his­to­ri­al­li­set kään­ne­koh­dat ovat mah­dol­li­suuk­sia rat­koa ai­em­pia on­gel­mia uu­del­la ta­val­la.

Volks­wa­gen on päät­tä­nyt sat­sa­ta mas­sii­vi­ses­ti säh­köön au­to­jen käyt­tö­voi­ma­na. Tuo­tan­to­lin­jat syl­ke­vät ulos jo use­am­paa mal­lia, kun­han vain kom­po­nent­te­ja ja elin­tär­kei­tä ajo­ak­ku­ja on riit­tä­väs­ti saa­ta­vil­la.

Kattolinja painuu takaa alas ja kulmikkaat muodot näkyvät sivuprofiilissa. Musta perä, katto ja tummennetut takasivulasit luovat hyvän kokonaisuuden.

Kattolinja painuu takaa alas ja kulmikkaat muodot näkyvät sivuprofiilissa. Musta perä, katto ja tummennetut takasivulasit luovat hyvän kokonaisuuden.

Toni Lindström

Mittaristo on maltettu pitää minimalistisena ja erittäin selkeänä.

Mittaristo on maltettu pitää minimalistisena ja erittäin selkeänä.

Toni Lindström

Kosketusnäytön kautta operoidaan lähes kaikki toiminnot. Valikot ja niiden käyttö vaativat tarkkuutta.

Kosketusnäytön kautta operoidaan lähes kaikki toiminnot. Valikot ja niiden käyttö vaativat tarkkuutta.

Toni Lindström

Sähkösäätöinen kuljettajan istuin tarjoaa mukavat ominaisuudet, ja hyvän ajoasennon löytää helposti.

Sähkösäätöinen kuljettajan istuin tarjoaa mukavat ominaisuudet, ja hyvän ajoasennon löytää helposti.

Toni Lindström

Volkswagen ID.3.

Volkswagen ID.3.

Toni Lindström

Sisätilat ovat väljät, ja koeajoautossa ollut lasikatto korosti avaraa vaikutelmaa.

Sisätilat ovat väljät, ja koeajoautossa ollut lasikatto korosti avaraa vaikutelmaa.

Toni Lindström

Takana on runsaasti polvi- ja pääntilaa.

Takana on runsaasti polvi- ja pääntilaa.

Toni Lindström

Tavaraa mahtuu kyytiin lähes 400 litraa, joka on jopa hiukan enemmän kuin Golfissa.

Tavaraa mahtuu kyytiin lähes 400 litraa, joka on jopa hiukan enemmän kuin Golfissa.

Toni Lindström

Kii­re pus­kee jo­kais­ta val­mis­ta­jaa eri ta­soil­la, kun uu­des­sa ti­lan­tees­sa on py­syt­tä­vä etu­rin­ta­mas­sa.

Volks­wa­gen val­loit­taa uut­ta mark­ki­naa use­am­mal­la­kin täys­säh­köi­sel­lä mal­lil­la, jois­ta en­sim­mäi­se­nä tuo­tan­to­lin­jal­ta tuli ulos VW ID.3. Al­ku on ol­lut hiu­kan ha­pui­le­vaa lä­hin­nä oh­jel­mis­to­jen käy­tet­tä­vyy­den vuok­si, mut­ta muu­ten VW ID.3 on saa­nut an­sait­se­maan­sa po­si­tii­vis­ta huo­mi­o­ta.

Ti­laa tar­jol­la

VW ID.3 on ra­ken­net­tu uu­del­le MEB-säh­kö­au­to­poh­ja­le­vyl­le. Tämä on mah­dol­lis­ta­nut ir­tau­tu­mi­sen polt­to­moot­to­ri­au­to­jen vaa­ti­muk­sis­ta mo­nien tek­nis­ten rat­kai­su­jen osal­ta.

Poh­ja­le­vy on esi­mer­kik­si VW Gol­fin poh­ja­le­vyyn ver­rat­tu­na 22 mil­li­met­riä ly­hy­em­pi, ja sil­ti VW ID.3:ssa on VW Gol­fiin ver­rat­tu­na 129 mil­li­met­riä pi­dem­pi ak­se­li­vä­li.

Täs­tä eros­ta hyö­ty­vät eri­tyi­ses­ti si­sä­ti­lat. Jopa ta­va­ra­ti­laa on vii­si lit­raa enem­män kuin VW Gol­fis­sa.

Ta­ka­pen­kil­lä on rei­lus­ti ti­laa ver­rat­tu­na ko­ko­luo­kan mui­hin au­toi­hin. Pol­vet ei­vät osu etu­penk­kei­hin, vaik­ka edes­sä is­tu­val­la oli­si pi­tuut­ta rei­lum­min­kin.

Kun sähkömoottori on takana, jää etupellin alle tilaa muun muassa nestesäiliöille. Tavaratilaa edessä ei ole.

Kun sähkömoottori on takana, jää etupellin alle tilaa muun muassa nestesäiliöille. Tavaratilaa edessä ei ole.

Toni Lindström

Mat­kus­ta­mon muo­to luo ava­ran vai­ku­tel­man, jota ko­ros­ti ko­ea­jo­au­ton la­si­kat­to. Tämä vai­ku­tel­ma te­kee mat­kus­ta­mi­ses­ta sekä edes­sä et­tä ta­ka­na miel­lyt­tä­vää.

Kan­gas­pääl­lys­tei­set pen­kit ovat asi­al­li­set ja tar­jo­a­vat kel­po is­tuin­mu­ka­vuu­den. Kul­jet­ta­ja löy­tää säh­kö­sää­tö­jen an­si­os­ta vai­vat­ta so­pi­van ajo­a­sen­non. Etu­penk­kien vä­liin voi ha­lu­tes­saan kum­pi­kin kään­tää kyy­när­no­jan.

Kul­jet­ta­jan vie­res­sä on var­sin väl­jä is­tua, ja nä­ky­vyys mo­lem­mil­la on hyvä joka suun­taan. Etu­pi­la­rien jako kah­teen ala­o­sas­sa osuu sil­miin ja vaa­tii pien­tä to­tut­te­lua nä­kö­ken­täs­sä.

Ko­je­lau­das­sa ja mit­ta­ris­tos­sa on us­kal­let­tu ot­taa käyt­töön uut­ta il­met­tä. Kul­jet­ta­jan edes­sä ole­va mit­ta­ris­to on kool­taan mi­ni­ma­lis­ti­nen, mut­ta toi­mi­va rat­kai­su. Vaik­ka näyt­tö on pie­neh­kö, se tar­jo­aa riit­tä­väs­ti in­for­maa­ti­o­ta riit­tä­vän suu­rel­la fon­til­la.

Nä­ky­mää ei tar­vit­se tih­rus­taa, ja näyt­tö on miel­lyt­tä­vä ko­ke­mus. Uut­ta on ajo­suun­nan­va­lit­si­men si­joit­ta­mi­nen kiin­ni mit­ta­ris­ton oi­ke­aan reu­naan – ”vaih­de” kään­ne­tään pääl­le, sii­nä kaik­ki.

Sor­met herk­ki­nä

Kes­kel­lä ole­vaan in­fo­näyt­töön on si­joi­tet­tu lä­hes kaik­ki toi­min­not. Täs­sä on au­ton suu­rin heik­kous käyt­tä­jän kan­nal­ta. Hi­pai­su- ja kos­ke­tus­näp­päi­met ovat tark­kuut­ta vaa­ti­via käyt­tää, ja vir­he­hi­pai­su­ja sat­tuu hel­pos­ti. Aja­es­sa käyt­töä ei kan­na­ta har­ras­taa, sil­lä kat­se on sil­loin jos­sa­kin muu­al­la kuin muus­sa lii­ken­tees­sä tai ties­sä.

Myös ra­tis­ta käy­tet­tä­vän va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men käyt­tö on tark­kaa ja opet­te­lua vaa­ti­vaa puu­haa. Hi­pai­sul­la kyt­kin sää­tää no­peut­ta 10 km/h ha­lut­tuun suun­taan, ja sit­ten sor­mel­la pyyh­ki­mäl­lä no­peus muut­tuu 1 km/h:n por­tai­nen ylös- tai alas­päin.

Sen li­säk­si, et­tä käyt­tö ta­pah­tuu hi­pai­suil­la, niin toi­min­not on si­joi­tet­tu va­lik­koi­hin, joi­hin tu­tus­tu­mi­nen vie ai­kan­sa. Käy­tet­tä­vyys on jo­ta­kin muu­ta, kuin oli­si odot­ta­nut. Vä­lil­lä näyt­tö hi­das­te­lee ja tun­tuu me­ne­vän jopa ju­miin, jo­ten sii­nä­kin mie­les­sä on vie­lä hi­ot­ta­vaa. Täs­sä nä­kyy kii­re, jol­la tuo­te on tuo­tu ku­lut­ta­jil­le. Oh­jel­mis­to­päi­vi­tys­ten myö­tä käy­tet­tä­vyys ole­tet­ta­vas­ti pa­ra­nee.

Kel­po toi­min­ta­mat­ka

Säh­kö­au­toi­lun suu­rim­pia kan­to­ja kas­kes­sa on toi­min­ta­mat­ka tai sen ra­jal­li­suus. Ko­ea­jo­au­tos­sa oli 58 ki­lo­wat­ti­tun­nin ajo­ak­ku, jol­la pys­tyy tait­ta­maan mat­kaa suo­tui­sis­sa olo­suh­teis­sa noin 400 ki­lo­met­riä. Ku­ten tun­net­tua, tä­hän lu­ke­maan vai­kut­ta­vat sit­ten mo­net te­ki­jät läm­pö­ti­las­ta ja ajo­ta­vas­ta al­ka­en.

Ko­ea­jon pe­rus­teel­la lu­ke­ma vai­kut­taa re­a­lis­ti­sel­ta, ja ai­na­kin kau­pun­gis­sa VW ID.3 täyt­tää hy­vin odo­tuk­set ku­lu­tuk­sen suh­teen.

Ta­ka­ve­toi­nen VW ID.3 on miel­lyt­tä­vä ajet­ta­va niin maan­tiel­lä, taa­ja­mas­sa kuin kau­pun­ki­pyö­ri­tyk­sis­sä­kin. Ajo­tun­tu­ma on so­pi­van tun­no­kas ja kul­ku moit­tee­ton­ta ja help­poa.

Tu­lee­ko VW ID.3:sta sit­ten seu­raa­va kan­sa­nau­to? Sen näyt­tää tu­le­vai­suus ja se, mi­ten alas säh­kö­au­to­jen hin­nat pys­ty­tään pai­na­maan. Ku­lut­ta­jal­le hin­ta merk­kaa edel­leen rat­kai­se­van pal­jon. Nyt VW ID.3:n hin­nat läh­te­vät noin 36 000 eu­ros­ta (2021).

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Volks­wa­gen ID.3 Pro Per­for­man­ce 150 kW (ak­ku 58 kWh) Fa­mi­ly

Moot­to­ri

säh­kö­moot­to­ri 150 kW (204 hv), 310 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,3 s, huip­pu­no­peus 160 km/h

Ku­lu­tus

16,1 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

WLTP-toi­min­ta­mat­ka

409 km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 58 kWh

La­taus­no­peus

6 h 15 min (suko-pis­to­ra­sia 11 kW 3 x 16 A)

Voi­man­siir­to

A1, ta­ka­ve­to

Mi­tat

p. 4261, l. 1809, k. 1568 mm, ak­se­li­vä­li 2770 mm, oma­mas­sa 1794 kg, ta­va­ra­ti­la 385 l

Hin­ta

44 172 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 46 178 eu­roa (2021)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Päivitysten myötä Nissan Jukeen on tullut myös uusi varustetaso nimeltä N-Sport, joka korostaa auton urheilullisia ominaisuuksia niin ulkoisilla kuin sisäisillä yksityiskohdilla. Keltaisen ulkovärin palauttaminen Nissan Juke-mallistoon on suora vastaus asiakkaiden toiveisiin.

Päivitysten myötä Nissan Jukeen on tullut myös uusi varustetaso nimeltä N-Sport, joka korostaa auton urheilullisia ominaisuuksia niin ulkoisilla kuin sisäisillä yksityiskohdilla. Keltaisen ulkovärin palauttaminen Nissan Juke-mallistoon on suora vastaus asiakkaiden toiveisiin.

guillem hernandez

Nissan Juke: Kaivattu keltainen koriväri suorittaa paluun ohjelmistoon

Auto Bild.Uutiset
Päivitysten myötä Nissan Jukeen on tullut myös uusi varustetaso nimeltä N-Sport, joka korostaa auton urheilullisia ominaisuuksia niin ulkoisilla kuin sisäisillä yksityiskohdilla. Keltaisen ulkovärin palauttaminen Nissan Juke-mallistoon on suora vastaus asiakkaiden toiveisiin.

Päivitysten myötä Nissan Jukeen on tullut myös uusi varustetaso nimeltä N-Sport, joka korostaa auton urheilullisia ominaisuuksia niin ulkoisilla kuin sisäisillä yksityiskohdilla. Keltaisen ulkovärin palauttaminen Nissan Juke-mallistoon on suora vastaus asiakkaiden toiveisiin.

guillem hernandez

Nissan Juke: Kaivattu keltainen koriväri suorittaa paluun ohjelmistoon

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

KILPAILU

KILPAILU