Koeajossa Volvo XC40: Asiallinen perus-SUV
Volvon XC40 on ensimmäinen Volvo, jossa käytetään uutta, kompaktia modulaarista CMA-pohjalevyä. Manuaalivaihteisessa lähtötason T3-painoksessa on mukavasti vääntöä ja korkeutta. Juha Peltonen, kuvat Toni Lindström
CMA on sikäli jännittävä, että se on kehitetty yhteistyössä Volvon kiinalaisen emoyhtiön Geelyn kanssa, ja sen käyttö laajenee tulevaisuudessa myös esimerkiksi täyssähköautoihin.
Volvo XC40 T3:n jousitustuntuma on maantieajossa ja syheröisillä pikkuteillä miellyttävän jämäkkä, eikä kompakti katumaasturi kallistele liikaa.
21 sentin maavara tekee etuvetoisesta XC40:stä oikean katumaasturin. T3-mallia ei saa nelivetoisena.
Valinnaisia ajotiloja kannattaa hyödyntää mukavuuspainotteisen comfortin, yksilöllisesti valittavan individualin, nopeaan ajoon sopivan dynamicin, talouskeskeisen econ sekä maastoon ja mökkiteille sopivan off roadin välillä. Viimeksi mainitun käyttöä tukee 21 sentin maavara, joka edustaa huomattavan reilua maasturiluokkaa. Vaikka XC40 on katumaasturi, eikä T3-versiota saa nelivetoisena, niin maavarasta on pelkästään hyötyä. Äreämmän kaasuvasteen lisäksi dynamic jäykistää sopivasti iskunvaimennusta.
Karkealla asvaltilla rengasmelu on melko voimakasta, mutta sen sävy pysyttelee silti säntillisenä – ja mikä tärkeintä, se ei aiheuta maantienopeuksilla keskusteluäänen korottamistarvetta etu- ja takaistuimen välillä. Nastattomat renkaat vaikuttivat osaltaan testiauton melutasoon.
Toimiva voimalinja
Etuvetoisessa T3:ssa oleva 3-sylinterinen 156 hevosvoiman turbomoottori kiihdyttää XC40:n paikaltaan uskomattoman pirteästi, jopa nopeamman tuntuisesti kuin tehtaan ilmoittamassa 9,4 sekunnissa. Vaikuttavampaa on joka tapauksessa 265 newtonmetrin maksimiväännön jakautuminen mielenkiintoisen laajalle käyntinopeusalueelle 1 600–3 850 r/min, joten T3 kiihtyy hyvin myös ”lennosta”. T3 liittyi XC40:n moottorivalikoimaan myöhemmin kuin aloitusvaiheen T5-bensiiniturbo ja D4-turbodiesel.
6-portainen manuaalivaihteisto hoitaa työkenttänsä moitteettomasti, ja sen kanssa on mukava elää.
Suorituskyvystä huolimatta sisämelutaso pysyttelee erittäin kohtuullisena, joten pitkälläkin matkalla korva lepää. Turbo viheltelee kiihdytyksissä hiljakseen hauskaan tapaan, ja ahtimen läsnäolon kuulee säännönmukaisesti, ellei ympärillä vallitse muuta melua. Turbon ääni heijastaa kuulomaailmaan mukavan oheisvaikutuksen.
Kulutus ei ole tämän muuten hienon koneen bravuurinumero: runsaasti liikennevalokiihdytyksiä sisältäneessä ajossa keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 8,1 l/100 km.
6-portaisen manuaalivaihteiston pykälät soljuvat helposti ja miellyttävän lyhytliikkeisesti. Kytkimen liikerata on lyhyydestään huolimatta suorastaan oivallinen. Ohjauksen keskialuetuntuma maistuu tarkalta ennen muuta Dynamic-ajotilassa.
T3:n kangasverhoillut etuistuimet saisivat olla jämerämmät, kuten on laita kalliimmissa XC40-varusteversioissa.
Takaistuimella on kunnolla polvi- ja pääntilaa. Kulkemista helpottavat reiluun kulmaan avautuvat kookkaat ovet.
Valoihin panostetaan kunnolla. Led-tyyppisistä lähi- ja kaukovaloista kannattaa antaa erityismaininta, sillä ne valaisevat ruudikkaasti.
Monipuolisista turvavarusteista voi tuoda esiin hätäjarrutustoiminnon, 360 asteen kamerajärjestelmän ja peruutusavustimen. Jälkimmäisen hyödyn huomaa esimerkiksi pysäköintihallissa, jos auto pitää peruuttaa pois ruudusta niin, ettei sivuille näe kunnolla: risteävästä liikenteestä varottava järjestelmä saattaa silloin pelastaa ikävältä yllätykseltä.
Skandinaavista tyyliä
Ohjauspyörän kolmesta lämmitystasosta kuumin on epäilemättä aivan omiaan paukkupakkasten iskiessä. Radion äänentoisto on matalien äänien osalta asiallisen mukavatasoista.
Älyavainperästä heltiää miinusta, koska sen kyljessä olevien avaus- ja lukituspainikkeiden sekä takaluukun kaukoaukaisupainikkeen väri on T3 Business -varustetasossa musta, joten ne eivät erotu hämärässä lainkaan. Ehkä painikkeet voisi taustavalaista tai fosforoida?
Volvo XC40:ssä hyödynnetään onnistuneen persoonallisella tyylillä Volvon 60- ja 90-sarjojen tietoviihdetekniikkaa. Erityisen kätevä on kookas kosketusnäyttö. XC40 T3:een ei sisälly navigointilaitetta, mutta tilanteen pystyy korjaamaan kytkemällä oman älypuhelimen kiinni autoon.
Tasapohjaista, käytännöllisen kulmikasta tavaratilaa saadaan laajimmillaan 1,3 kuutiota.
Volvo XC40 näyttää myös lähtötason versiona sekä vakuuttavalta että sympaattiselta.
Keskikonsolissa on ison kannellisen lokeron, ison avolokeron ja parin mukitelineen muodossa poikkeuksellisen hyvät säilytystilat. Kojelaudassa on skandinaavisen omaleimaista panelointia, joka jatkuu etuovipaneeleissa, mutta ei kuitenkaan takaovissa. Kojelaudan paneelin kerrotaan saaneen vaikutteita kaupunkiarkkitehtuurista ja kartoista. Ovipaneeleissa on lisäksi erikoista, pohjoismaahenkistä huopakangasta.
Ylipehmeät etuistuimet
Etuistuimiin kaipaa ristiselän osalta lisää jämäkkyyttä, mutta myös istuintyyny tuntuu kalliimpiin versioihin verrattuna liian pehmeältä – XC40:n kalliimmissa varustetasoissa penkit ovat tuntuneet sivuttaistueltaan ja kovuusasteeltaan esimerkillisiltä.
Laajaan kulmaan avautuvat takaovet ja korkea maavara helpottavat kulkua XC40:n takaistuimelle. Takana on reilusti polvitilaa, mutta kompaktissa katumaasturissa on reilusti pääntilaa. Sinänsä mukava kangasverhoilu kuuluu lähtötason versioon, mutta se kerää helpolla nöyhtää.
Kun 432 litran tavaratila laajennetaan suurimpaan muotoonsa, niin tasaista pintaa muodostuu 1 336 litran verran. Tilaa saadaan siten suhteellisen runsaasti, ja sähkötoiminen takaluukku korostaa kontin näppäryyttä.
Kolmisylinterisen turbomoottorin huomioon ottaen T3:n vetokyky on aika kohdillaan, sillä mallilla saa vetää 1 600-kiloista jarrullista perävaunua.↔
Volvo XC40 T3 Business
Moottori
R3, turbo, 1477 cm³, 115 kW (156 hv)/5000 r/min, 265 Nm/1600–3850 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,4 s, huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus
7,1–7,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
162 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4425, l. 1863, k. 1652 mm, akseliväli 2702 mm, maavara 211 mm, omamassa 1568 kg, kantavuus 492 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 432–1336 l, tankki 54 l
'
Hinta
38 873 euroa,
Koeajoauto
38 873 euroa (2018)
Miellyttää
Tilankäyttö Tilat ja muunneltavuus on suunniteltu taiten.
Ärsyttää
Istuimet T3:n etuistuimet ovat liian pehmeät.
Yllättää
Moottori Laajavääntöisyys merkitsee joustavuutta.
Yhteenveto
Vaikka XC40 T3 on lähtötason malli, se ei ole suorituskyvyltään ”perusversio”. Erityisen mukavia ominaisuuksia ovat kierrosherkkä ja laajavääntöinen 3-sylinterinen bensiiniturbomoottori, sujuva manuaalivaihteisto ja 21 sentin maavara.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Auto Bild 7/2023 on kaupoissa
1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konseptiurheiluauto entisöitiin
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
Koeajossa Hyundai Santa Fe Plug-In 1.6 T-GDI 265 hv 4WD 6AT Premium: Amerikan malliin
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Toisen sukupolven Stradivari
Pro-Jectin seinäräkki
Audio Physicin uusi Classic Line
B&W Aston Martinin viralliseksi kumppaniksi
Digitaalinen taskusoitin alta tonnin
BBC LS5/1 - uudestisyntynyt
PMC:lle kilpailija omasta maasta
Mari Vatasen 48 neliömetrin kesäasunto Hangon huvilassa
NADilta huipputason dac/verkkosoitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!
Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmailunäytöksessä kesäkuussa
Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä
LUETUIMMAT
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista
Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui
Mercedes-Benz E-sarja: Pistokeladattavilla hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä
Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024
Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona
Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN