Koeajossa Volvo XC40: Asiallinen perus-SUV
Volvon XC40 on ensimmäinen Volvo, jossa käytetään uutta, kompaktia modulaarista CMA-pohjalevyä. Manuaalivaihteisessa lähtötason T3-painoksessa on mukavasti vääntöä ja korkeutta. Juha Peltonen, kuvat Toni Lindström
CMA on sikäli jännittävä, että se on kehitetty yhteistyössä Volvon kiinalaisen emoyhtiön Geelyn kanssa, ja sen käyttö laajenee tulevaisuudessa myös esimerkiksi täyssähköautoihin.
Volvo XC40 T3:n jousitustuntuma on maantieajossa ja syheröisillä pikkuteillä miellyttävän jämäkkä, eikä kompakti katumaasturi kallistele liikaa.
21 sentin maavara tekee etuvetoisesta XC40:stä oikean katumaasturin. T3-mallia ei saa nelivetoisena.
Valinnaisia ajotiloja kannattaa hyödyntää mukavuuspainotteisen comfortin, yksilöllisesti valittavan individualin, nopeaan ajoon sopivan dynamicin, talouskeskeisen econ sekä maastoon ja mökkiteille sopivan off roadin välillä. Viimeksi mainitun käyttöä tukee 21 sentin maavara, joka edustaa huomattavan reilua maasturiluokkaa. Vaikka XC40 on katumaasturi, eikä T3-versiota saa nelivetoisena, niin maavarasta on pelkästään hyötyä. Äreämmän kaasuvasteen lisäksi dynamic jäykistää sopivasti iskunvaimennusta.
Karkealla asvaltilla rengasmelu on melko voimakasta, mutta sen sävy pysyttelee silti säntillisenä – ja mikä tärkeintä, se ei aiheuta maantienopeuksilla keskusteluäänen korottamistarvetta etu- ja takaistuimen välillä. Nastattomat renkaat vaikuttivat osaltaan testiauton melutasoon.
Toimiva voimalinja
Etuvetoisessa T3:ssa oleva 3-sylinterinen 156 hevosvoiman turbomoottori kiihdyttää XC40:n paikaltaan uskomattoman pirteästi, jopa nopeamman tuntuisesti kuin tehtaan ilmoittamassa 9,4 sekunnissa. Vaikuttavampaa on joka tapauksessa 265 newtonmetrin maksimiväännön jakautuminen mielenkiintoisen laajalle käyntinopeusalueelle 1 600–3 850 r/min, joten T3 kiihtyy hyvin myös ”lennosta”. T3 liittyi XC40:n moottorivalikoimaan myöhemmin kuin aloitusvaiheen T5-bensiiniturbo ja D4-turbodiesel.
6-portainen manuaalivaihteisto hoitaa työkenttänsä moitteettomasti, ja sen kanssa on mukava elää.
Suorituskyvystä huolimatta sisämelutaso pysyttelee erittäin kohtuullisena, joten pitkälläkin matkalla korva lepää. Turbo viheltelee kiihdytyksissä hiljakseen hauskaan tapaan, ja ahtimen läsnäolon kuulee säännönmukaisesti, ellei ympärillä vallitse muuta melua. Turbon ääni heijastaa kuulomaailmaan mukavan oheisvaikutuksen.
Kulutus ei ole tämän muuten hienon koneen bravuurinumero: runsaasti liikennevalokiihdytyksiä sisältäneessä ajossa keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 8,1 l/100 km.
6-portaisen manuaalivaihteiston pykälät soljuvat helposti ja miellyttävän lyhytliikkeisesti. Kytkimen liikerata on lyhyydestään huolimatta suorastaan oivallinen. Ohjauksen keskialuetuntuma maistuu tarkalta ennen muuta Dynamic-ajotilassa.
T3:n kangasverhoillut etuistuimet saisivat olla jämerämmät, kuten on laita kalliimmissa XC40-varusteversioissa.
Takaistuimella on kunnolla polvi- ja pääntilaa. Kulkemista helpottavat reiluun kulmaan avautuvat kookkaat ovet.
Valoihin panostetaan kunnolla. Led-tyyppisistä lähi- ja kaukovaloista kannattaa antaa erityismaininta, sillä ne valaisevat ruudikkaasti.
Monipuolisista turvavarusteista voi tuoda esiin hätäjarrutustoiminnon, 360 asteen kamerajärjestelmän ja peruutusavustimen. Jälkimmäisen hyödyn huomaa esimerkiksi pysäköintihallissa, jos auto pitää peruuttaa pois ruudusta niin, ettei sivuille näe kunnolla: risteävästä liikenteestä varottava järjestelmä saattaa silloin pelastaa ikävältä yllätykseltä.
Skandinaavista tyyliä
Ohjauspyörän kolmesta lämmitystasosta kuumin on epäilemättä aivan omiaan paukkupakkasten iskiessä. Radion äänentoisto on matalien äänien osalta asiallisen mukavatasoista.
Älyavainperästä heltiää miinusta, koska sen kyljessä olevien avaus- ja lukituspainikkeiden sekä takaluukun kaukoaukaisupainikkeen väri on T3 Business -varustetasossa musta, joten ne eivät erotu hämärässä lainkaan. Ehkä painikkeet voisi taustavalaista tai fosforoida?
Volvo XC40:ssä hyödynnetään onnistuneen persoonallisella tyylillä Volvon 60- ja 90-sarjojen tietoviihdetekniikkaa. Erityisen kätevä on kookas kosketusnäyttö. XC40 T3:een ei sisälly navigointilaitetta, mutta tilanteen pystyy korjaamaan kytkemällä oman älypuhelimen kiinni autoon.
Tasapohjaista, käytännöllisen kulmikasta tavaratilaa saadaan laajimmillaan 1,3 kuutiota.
Volvo XC40 näyttää myös lähtötason versiona sekä vakuuttavalta että sympaattiselta.
Keskikonsolissa on ison kannellisen lokeron, ison avolokeron ja parin mukitelineen muodossa poikkeuksellisen hyvät säilytystilat. Kojelaudassa on skandinaavisen omaleimaista panelointia, joka jatkuu etuovipaneeleissa, mutta ei kuitenkaan takaovissa. Kojelaudan paneelin kerrotaan saaneen vaikutteita kaupunkiarkkitehtuurista ja kartoista. Ovipaneeleissa on lisäksi erikoista, pohjoismaahenkistä huopakangasta.
Ylipehmeät etuistuimet
Etuistuimiin kaipaa ristiselän osalta lisää jämäkkyyttä, mutta myös istuintyyny tuntuu kalliimpiin versioihin verrattuna liian pehmeältä – XC40:n kalliimmissa varustetasoissa penkit ovat tuntuneet sivuttaistueltaan ja kovuusasteeltaan esimerkillisiltä.
Laajaan kulmaan avautuvat takaovet ja korkea maavara helpottavat kulkua XC40:n takaistuimelle. Takana on reilusti polvitilaa, mutta kompaktissa katumaasturissa on reilusti pääntilaa. Sinänsä mukava kangasverhoilu kuuluu lähtötason versioon, mutta se kerää helpolla nöyhtää.
Kun 432 litran tavaratila laajennetaan suurimpaan muotoonsa, niin tasaista pintaa muodostuu 1 336 litran verran. Tilaa saadaan siten suhteellisen runsaasti, ja sähkötoiminen takaluukku korostaa kontin näppäryyttä.
Kolmisylinterisen turbomoottorin huomioon ottaen T3:n vetokyky on aika kohdillaan, sillä mallilla saa vetää 1 600-kiloista jarrullista perävaunua.↔
Volvo XC40 T3 Business
Moottori
R3, turbo, 1477 cm³, 115 kW (156 hv)/5000 r/min, 265 Nm/1600–3850 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,4 s, huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus
7,1–7,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
162 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4425, l. 1863, k. 1652 mm, akseliväli 2702 mm, maavara 211 mm, omamassa 1568 kg, kantavuus 492 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 432–1336 l, tankki 54 l
'
Hinta
38 873 euroa,
Koeajoauto
38 873 euroa (2018)
Miellyttää
Tilankäyttö Tilat ja muunneltavuus on suunniteltu taiten.
Ärsyttää
Istuimet T3:n etuistuimet ovat liian pehmeät.
Yllättää
Moottori Laajavääntöisyys merkitsee joustavuutta.
Yhteenveto
Vaikka XC40 T3 on lähtötason malli, se ei ole suorituskyvyltään ”perusversio”. Erityisen mukavia ominaisuuksia ovat kierrosherkkä ja laajavääntöinen 3-sylinterinen bensiiniturbomoottori, sujuva manuaalivaihteisto ja 21 sentin maavara.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Mikä tämä superauto oikein on? Onko se nelivetoinen…? Sen tuplaturbo-V8 kiertää 9200 r/min – ja maksimi järjestelmävääntö on 1 340 Nm!
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Hynttyyt yhteen: Kahden aikuisen seesteinen koti Helsingin keskustan tuntumassa
Elämänmuutos ja remontti tulivat samassa paketissa: Lopputuloksena on unelmien koti
Näin puhdistat ja pidät lelut järjestyksessä
Pohjoismaista selkeyttä
Kreikkalainen noita Prahasta
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Kansainvälistä ääntä
Pro-jectin evoluutioprosessit
Goldring GR3 -levysoitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!
KOEAJOT
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
FOKUS MEDIA
Hynttyyt yhteen: Kahden aikuisen seesteinen koti Helsingin keskustan tuntumassa
Elämänmuutos ja remontti tulivat samassa paketissa: Lopputuloksena on unelmien koti
Näin puhdistat ja pidät lelut järjestyksessä
Pohjoismaista selkeyttä
Kreikkalainen noita Prahasta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Nissan: Lanseeraa edullisen Vehicle to Grid -teknologian vuonna 2026
Oletko ikinä kuullut legendaarisesta rengasmerkistä nimeltä Kelirengas? Talvirenkaan keksimisestä on kulunut 90 vuotta!
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
LUETUIMMAT
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusin Jeep Grand Cherokee rantautui Suomeen: Tarjoaa kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen ohella erittäin runsaan varustelun
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Täyssähköinen Kia EV3 -katumaasturi lanseerattiin Suomessa – samaa tyyliä kuin isossa Kia EV9:ssä
Dacia Duster: Erittäin maastokelpoisen katumaasturin nelivetoversiossa on 217 mm maavaraa
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Cupra Terramar: Brändin uusi, urheilullinen SUV on saatavana kolmella voimansiirtovaihtoehdolla
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusin Jeep Grand Cherokee rantautui Suomeen: Tarjoaa kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen ohella erittäin runsaan varustelun
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Täyssähköinen Kia EV3 -katumaasturi lanseerattiin Suomessa – samaa tyyliä kuin isossa Kia EV9:ssä
Dacia Duster: Erittäin maastokelpoisen katumaasturin nelivetoversiossa on 217 mm maavaraa
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Cupra Terramar: Brändin uusi, urheilullinen SUV on saatavana kolmella voimansiirtovaihtoehdolla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI