Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla

Tuskin mikään muu tuotantoauto on asiakkaiden käytössä yhtä usein ratapäivillä kuin Porsche 911 GT3. Uuden Manthey Kitin avulla tämän huippu­suo­ri­tus­ky­kyisen urheiluauton ratatehoa voidaan nostaa entisestään. 

Auto Bild.Uutiset

Tämä ta­pah­tuu laa­jas­ti uu­dis­te­tun ja eri­tyi­sen te­hok­kaan ae­ro­dy­na­mii­kan an­si­os­ta, joka li­sää mer­kit­tä­väs­ti down­for­cea, sekä muo­ka­tun alus­tan ja op­ti­moi­tu­jen jar­ru­jen avul­la. 911 GT3 kier­si Nürburg­rin­gin Nordsch­lei­fen 6:52,981 mi­nuu­tis­sa – noin 2,8 se­kun­tia no­pe­am­min kuin edel­tä­jän­sä Mant­hey Ki­til­lä va­rus­tet­tu­na.

Ny­kyi­seen 911 GT3 -mal­liin (992.2) Porsc­he tar­jo­aa Mant­hey Ki­tin, joka pa­ran­taa suo­ri­tus­ky­kyä en­ti­ses­tään rata-ajos­sa. Pa­ket­ti tuo mer­kit­tä­väs­ti li­sää down­for­cea ja sen myö­tä suu­rem­mat kaar­re­no­peu­det. Alus­ta on rää­tä­löi­ty ra­ta­käyt­töön, ja jar­rut on suun­ni­tel­tu kes­tä­mään ra­ta­päi­vien eri­tyi­sen kor­ke­at vaa­ti­muk­set. Uu­si Mant­hey Kit ke­hi­tet­tiin tii­viis­sä yh­teis­työs­sä Porsc­hen Weis­sac­hin tut­ki­mus- ja ke­hi­tys­kes­kuk­sen sekä Mant­heyn in­si­nöö­rien kans­sa Meus­pat­his­sa. Rata-ajoon op­ti­moi­dut kom­po­nen­tit myy­dään Porsc­he Cent­re -liik­kei­den kaut­ta maa­il­man­laa­jui­ses­ti.

Jopa 540 kg down­for­cea 285 km/h no­peu­des­sa

911 GT3:n ae­ro­dy­na­miik­ka, joka on jo va­ki­o­na suun­ni­tel­tu kor­ke­al­le down­for­cel­le, on op­ti­moi­tu en­tis­tä pa­rem­min rata-ajoon. Koko au­ton poh­ja toi­mii yh­te­näi­se­nä ae­ro­dy­naa­mi­se­na ele­ment­ti­nä. Poh­jan il­ma­noh­jai­mia on pi­den­net­ty yh­del­lä met­ril­lä 1,50 met­riin, mikä tuot­taa li­sää down­for­cea eri­tyi­sen te­hok­kaas­ti. Li­säk­si tuo­tan­to­mal­lin kar­kea ta­va­ra­ti­lan poh­ja on pei­tet­ty, jol­loin poh­jas­ta tu­lee täy­sin si­leä. Etu­lip­pa on suun­ni­tel­tu uu­del­leen ja sitä on pi­den­net­ty 12 mm eteen­päin. Eri­tyi­set etu­dif­fuu­so­rin sii­vek­keet ja si­vu­lä­pät li­sää­vät etu­ak­se­lin down­for­cea.

911 GT3:n ns. goo­se­neck-kiin­nit­tei­nen ta­ka­sii­pi on le­ve­äm­pi ja va­rus­tet­tu spoi­le­ri­reu­nal­la. Pää­ty­le­vyt on suu­ren­net­tu ja kaa­reu­tu­vat si­sään­päin op­ti­moi­dun il­ma­vir­ran oh­jaa­mi­sek­si. Ta­ka­dif­fuu­so­ri pi­dem­mil­lä sii­vek­keil­lä li­sää down­for­cea il­man li­sä­vas­tus­ta. 

CFRP-ae­ro­le­vyt ta­ka­pyö­rien ym­pä­ril­lä vä­hen­tä­vät il­man­vas­tus­ta ja täy­den­tä­vät ae­ro­dy­naa­mis­ten osien yh­teis­vai­ku­tus­ta mak­si­maa­li­sen te­hok­kuu­den saa­vut­ta­mi­sek­si. Ko­ko­nai­suu­te­na down­for­ce kas­vaa mer­kit­tä­väs­ti il­man­vas­tuk­sen py­sy­es­sä en­nal­laan. 285 km/h no­peu­des­sa 911 GT3 Mant­hey Ki­til­lä tuot­taa 355 kg down­for­cea tie­a­se­tuk­sel­la. Rata-ase­tuk­sel­la, jota ei saa käyt­tää ylei­sil­lä teil­lä, down­for­ce nou­see jopa 540 ki­loon 285 km/h no­peu­des­sa.

Kor­keus­sää­det­tä­vä coi­lo­ver -alus­ta

Porsc­he ja Mant­hey ovat ke­hit­tä­neet 911 GT3:lle eri­tyi­sen ne­li­suun­tai­ses­ti sää­det­tä­vän coi­lo­ver -alus­tan, joka voi­daan mu­kaut­taa rata-ajoon. Is­kun­vai­men­ti­met ovat sää­det­tä­vis­sä nel­jäl­lä ta­val­la, ja pa­luu- ja pu­ris­tus­vai­men­nus­ta voi sää­tää il­man työ­ka­lu­ja. Jou­si­va­ki­oi­ta on hie­no­sää­det­ty (10 % enem­män etu­ak­se­lil­la ver­rat­tu­na edel­tä­jään Mant­hey Ki­til­lä), mikä pa­ran­taa hal­lit­ta­vuut­ta ää­ri­ra­joil­la ja vas­taa mer­kit­tä­väs­ti kor­ke­am­pia down­for­ce-ar­vo­ja. Op­ti­moi­tu rata-alus­ta li­sää me­kaa­nis­ta pi­toa ja te­kee ajos­ta ta­sai­sem­paa eri­tyi­ses­ti reu­na­es­tei­den yli ajet­ta­es­sa.

Ke­vyt ta­ot­tu van­ne­sar­ja, jos­sa van­teet ovat kool­taan 20 ja 21 tuu­maa, on saa­ta­va­na li­sä­va­rus­tee­na. Ne vä­hen­tä­vät jou­sit­ta­ma­ton­ta mas­saa yh­teen­sä kuu­del­la ki­lol­la ver­rat­tu­na va­ki­o­van­tei­siin. Vä­ri­vaih­to­eh­dot: Bril­li­ant Sil­ver, Ne­o­dy­mium ja Black (sa­tii­ni). Jar­ru­let­ku­sar­ja te­räs­pu­nok­sel­la si­säl­tyy va­ki­o­na pa­ket­tiin, mikä ta­kaa tar­kan pai­ne­pis­teen ja op­ti­maa­li­sen jar­ru­tun­tu­man. Li­sä­va­rus­tee­na Porsc­he GT3 Mant­hey Ki­tin PCCB-jar­ru­jär­jes­tel­mään on saa­ta­vil­la kil­pa­jar­ru­pa­lat.

Laa­ja va­li­koi­ma li­sä­va­rus­tei­ta en­tis­tä yk­si­löl­li­sem­pään il­mee­seen

Jos ha­lu­at li­sä­tä vi­su­aa­li­sia te­hos­tei­ta, voit yk­si­löi­dä 911 GT3 -mal­li­si eri­tyi­sen ur­hei­lul­li­sil­la li­sä­va­rus­teil­la. Hii­li­kui­tui­set ovien kyn­nys­lis­tat va­lais­tul­la Mant­hey-lo­gol­la, LED-ovip­ro­jek­to­rit val­koi­sel­la Mant­hey-lo­gol­la sekä mah­dol­li­suus li­sä­tä Mant­hey-teks­ti ovien pin­taan ko­ros­ta­vat 911 GT3:n te­rä­vöi­tet­tyä luon­net­ta.

Li­säk­si hii­li­kui­tui­set ae­ro­le­vyt ovat saa­ta­vil­la eri vä­reis­sä. Ve­to­hih­nat ovat tar­jol­la etu- ja ta­ka­o­saan rata-ajoon; ne ovat va­lin­nai­ses­ti pu­nai­set, mus­tat tai kel­tai­set ja kiin­ni­tet­tä­vis­sä tar­koi­tet­tui­hin kier­tei­siin au­ton etu- ja ta­ka­o­sas­sa. Ne on pois­tet­ta­va en­nen ajoa ylei­sil­lä teil­lä. Li­säk­si 911 GT3 voi­daan vii­meis­tel­lä CFRP-ma­te­ri­aa­lia ole­vil­la etuil­man­pois­toil­la ja ta­kail­ma­no­toil­la.

Lä­hes kol­me se­kun­tia no­pe­am­pi Nürburg­rin­gil­lä kuin edel­tä­jän­sä

Nürburg­rin­gin Nordsch­lei­fel­la, joka on pe­rin­tei­ses­ti Porsc­hen ur­hei­lu­au­to­jen tes­ti­la­bo­ra­to­rio, 911 GT3 Mant­hey Kit -va­rus­tuk­sel­la pää­see täy­teen po­ten­ti­aa­liin­sa. Hal­lit­se­va DTM-mes­ta­ri Ay­han­can Güven ajoi muo­ka­tul­la GT-ur­hei­lu­au­tol­la 20,8 ki­lo­met­rin ra­dan Ei­fe­lis­sä al­le ihan­teel­li­sis­sa olo­suh­teis­sa ai­kaan 6:52.981 mi­nuut­tia – 2,76 se­kun­tia no­pe­am­min kuin edel­li­nen 911 GT3 (992.1) Mant­hey Ki­til­lä. Mo­lem­mis­sa au­tois­sa oli va­lin­nai­set Mic­he­lin Pi­lot Sport Cup 2 R -ren­kaat. Kier­ro­sai­ka vah­vis­tet­tiin pai­kan pääl­lä ol­leen no­taa­rin toi­mes­ta.

"Mant­hey Ki­tin an­si­os­ta 911 GT3 on jäl­leen sel­väs­ti pa­rem­pi mut­kis­sa ra­dal­la", sa­noo Ay­han­can Güven. "Mer­kit­tä­väs­ti suu­rem­pi down­for­ce ja op­ti­moi­tu alus­ta te­ke­vät au­tos­ta erit­täin hal­lit­ta­van ja an­taa kul­jet­ta­jal­le li­sää luot­ta­mus­ta. Va­li­tet­ta­vas­ti kier­ro­sai­ka ei ol­lut ihan­teel­li­nen, sil­lä rata oli pai­koin kos­tea syk­syi­sen sään vuok­si ja sik­si hy­vin liu­kas – muu­ten muu­ta­ma se­kun­ti oli­si ol­lut vie­lä mah­dol­lis­ta pa­ran­taa."

"Työs­ken­te­lim­me yli vuo­den Porsc­hen in­si­nöö­rien kans­sa ke­hit­tääk­sem­me uu­den Mant­hey Ki­tin 911 GT3:lle ja teim­me pal­jon yk­si­tyis­koh­tais­ta työ­tä tuu­li­tun­ne­lis­sa," ker­too Mant­hey Ra­cing GmbH:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Ni­co­las Ra­e­der. "Li­säk­si olem­me tes­tan­neet tu­han­sia ki­lo­met­re­jä Eu­roo­pan ra­doil­la ja Nürburg­rin­gin Nordsch­lei­fel­la. Kos­ka olo­suh­teet oli­vat haas­ta­vat vi­ral­li­sen kier­ro­sa­jan mää­rit­tä­mi­sek­si kriit­ti­sis­sä koh­dis­sa, ai­om­me yrit­tää uu­del­leen en­si vuon­na pa­rem­mas­sa sääs­sä näyt­tääk­sem­me Mant­hey Ki­tin täy­den po­ten­ti­aa­lin."

Suo­mes­sa Mant­hey Kit 911 GT3:lle tu­lee saa­ta­vil­le ar­vi­ol­ta ke­vääl­lä 2026.

Teh­das­ta­kuu 911 GT3:lle säi­lyy täy­sin voi­mas­sa.

Au­to­bild / Porsc­he

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat

Auto Bild.Uutiset

Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN