Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Tuskin mikään muu tuotantoauto on asiakkaiden käytössä yhtä usein ratapäivillä kuin Porsche 911 GT3. Uuden Manthey Kitin avulla tämän huippusuorituskykyisen urheiluauton ratatehoa voidaan nostaa entisestään.
Tämä tapahtuu laajasti uudistetun ja erityisen tehokkaan aerodynamiikan ansiosta, joka lisää merkittävästi downforcea, sekä muokatun alustan ja optimoitujen jarrujen avulla. 911 GT3 kiersi Nürburgringin Nordschleifen 6:52,981 minuutissa – noin 2,8 sekuntia nopeammin kuin edeltäjänsä Manthey Kitillä varustettuna.
Nykyiseen 911 GT3 -malliin (992.2) Porsche tarjoaa Manthey Kitin, joka parantaa suorituskykyä entisestään rata-ajossa. Paketti tuo merkittävästi lisää downforcea ja sen myötä suuremmat kaarrenopeudet. Alusta on räätälöity ratakäyttöön, ja jarrut on suunniteltu kestämään ratapäivien erityisen korkeat vaatimukset. Uusi Manthey Kit kehitettiin tiiviissä yhteistyössä Porschen Weissachin tutkimus- ja kehityskeskuksen sekä Mantheyn insinöörien kanssa Meuspathissa. Rata-ajoon optimoidut komponentit myydään Porsche Centre -liikkeiden kautta maailmanlaajuisesti.
Jopa 540 kg downforcea 285 km/h nopeudessa
911 GT3:n aerodynamiikka, joka on jo vakiona suunniteltu korkealle downforcelle, on optimoitu entistä paremmin rata-ajoon. Koko auton pohja toimii yhtenäisenä aerodynaamisena elementtinä. Pohjan ilmanohjaimia on pidennetty yhdellä metrillä 1,50 metriin, mikä tuottaa lisää downforcea erityisen tehokkaasti. Lisäksi tuotantomallin karkea tavaratilan pohja on peitetty, jolloin pohjasta tulee täysin sileä. Etulippa on suunniteltu uudelleen ja sitä on pidennetty 12 mm eteenpäin. Erityiset etudiffuusorin siivekkeet ja sivuläpät lisäävät etuakselin downforcea.
911 GT3:n ns. gooseneck-kiinnitteinen takasiipi on leveämpi ja varustettu spoilerireunalla. Päätylevyt on suurennettu ja kaareutuvat sisäänpäin optimoidun ilmavirran ohjaamiseksi. Takadiffuusori pidemmillä siivekkeillä lisää downforcea ilman lisävastusta.
CFRP-aerolevyt takapyörien ympärillä vähentävät ilmanvastusta ja täydentävät aerodynaamisten osien yhteisvaikutusta maksimaalisen tehokkuuden saavuttamiseksi. Kokonaisuutena downforce kasvaa merkittävästi ilmanvastuksen pysyessä ennallaan. 285 km/h nopeudessa 911 GT3 Manthey Kitillä tuottaa 355 kg downforcea tieasetuksella. Rata-asetuksella, jota ei saa käyttää yleisillä teillä, downforce nousee jopa 540 kiloon 285 km/h nopeudessa.
Korkeussäädettävä coilover -alusta
Porsche ja Manthey ovat kehittäneet 911 GT3:lle erityisen nelisuuntaisesti säädettävän coilover -alustan, joka voidaan mukauttaa rata-ajoon. Iskunvaimentimet ovat säädettävissä neljällä tavalla, ja paluu- ja puristusvaimennusta voi säätää ilman työkaluja. Jousivakioita on hienosäädetty (10 % enemmän etuakselilla verrattuna edeltäjään Manthey Kitillä), mikä parantaa hallittavuutta äärirajoilla ja vastaa merkittävästi korkeampia downforce-arvoja. Optimoitu rata-alusta lisää mekaanista pitoa ja tekee ajosta tasaisempaa erityisesti reunaesteiden yli ajettaessa.
Kevyt taottu vannesarja, jossa vanteet ovat kooltaan 20 ja 21 tuumaa, on saatavana lisävarusteena. Ne vähentävät jousittamatonta massaa yhteensä kuudella kilolla verrattuna vakiovanteisiin. Värivaihtoehdot: Brilliant Silver, Neodymium ja Black (satiini). Jarruletkusarja teräspunoksella sisältyy vakiona pakettiin, mikä takaa tarkan painepisteen ja optimaalisen jarrutuntuman. Lisävarusteena Porsche GT3 Manthey Kitin PCCB-jarrujärjestelmään on saatavilla kilpajarrupalat.
Laaja valikoima lisävarusteita entistä yksilöllisempään ilmeeseen
Jos haluat lisätä visuaalisia tehosteita, voit yksilöidä 911 GT3 -mallisi erityisen urheilullisilla lisävarusteilla. Hiilikuituiset ovien kynnyslistat valaistulla Manthey-logolla, LED-oviprojektorit valkoisella Manthey-logolla sekä mahdollisuus lisätä Manthey-teksti ovien pintaan korostavat 911 GT3:n terävöitettyä luonnetta.
Lisäksi hiilikuituiset aerolevyt ovat saatavilla eri väreissä. Vetohihnat ovat tarjolla etu- ja takaosaan rata-ajoon; ne ovat valinnaisesti punaiset, mustat tai keltaiset ja kiinnitettävissä tarkoitettuihin kierteisiin auton etu- ja takaosassa. Ne on poistettava ennen ajoa yleisillä teillä. Lisäksi 911 GT3 voidaan viimeistellä CFRP-materiaalia olevilla etuilmanpoistoilla ja takailmanotoilla.
Lähes kolme sekuntia nopeampi Nürburgringillä kuin edeltäjänsä
Nürburgringin Nordschleifella, joka on perinteisesti Porschen urheiluautojen testilaboratorio, 911 GT3 Manthey Kit -varustuksella pääsee täyteen potentiaaliinsa. Hallitseva DTM-mestari Ayhancan Güven ajoi muokatulla GT-urheiluautolla 20,8 kilometrin radan Eifelissä alle ihanteellisissa olosuhteissa aikaan 6:52.981 minuuttia – 2,76 sekuntia nopeammin kuin edellinen 911 GT3 (992.1) Manthey Kitillä. Molemmissa autoissa oli valinnaiset Michelin Pilot Sport Cup 2 R -renkaat. Kierrosaika vahvistettiin paikan päällä olleen notaarin toimesta.
"Manthey Kitin ansiosta 911 GT3 on jälleen selvästi parempi mutkissa radalla", sanoo Ayhancan Güven. "Merkittävästi suurempi downforce ja optimoitu alusta tekevät autosta erittäin hallittavan ja antaa kuljettajalle lisää luottamusta. Valitettavasti kierrosaika ei ollut ihanteellinen, sillä rata oli paikoin kostea syksyisen sään vuoksi ja siksi hyvin liukas – muuten muutama sekunti olisi ollut vielä mahdollista parantaa."
"Työskentelimme yli vuoden Porschen insinöörien kanssa kehittääksemme uuden Manthey Kitin 911 GT3:lle ja teimme paljon yksityiskohtaista työtä tuulitunnelissa," kertoo Manthey Racing GmbH:n toimitusjohtaja Nicolas Raeder. "Lisäksi olemme testanneet tuhansia kilometrejä Euroopan radoilla ja Nürburgringin Nordschleifella. Koska olosuhteet olivat haastavat virallisen kierrosajan määrittämiseksi kriittisissä kohdissa, aiomme yrittää uudelleen ensi vuonna paremmassa säässä näyttääksemme Manthey Kitin täyden potentiaalin."
Suomessa Manthey Kit 911 GT3:lle tulee saataville arviolta keväällä 2026.
Tehdastakuu 911 GT3:lle säilyy täysin voimassa.
Autobild / Porsche
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
Tässä on taloudellinen hybridi-Corsa
Renault 5 E-Tech electric - retrohenkeä ja huipputeknologiaa samassa paketissa
Leasingin suosio kasvussa – auton hankinnassa korostuu palvelu omistamisen sijaan
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Michell Audion uudet soittimet
Kristalliunelmia
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Joulu saapuu Jumon saarelle
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Enemmän väriä
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
Tässä on taloudellinen hybridi-Corsa
Renault 5 E-Tech electric - retrohenkeä ja huipputeknologiaa samassa paketissa
Leasingin suosio kasvussa – auton hankinnassa korostuu palvelu omistamisen sijaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ