Maseratin historia on harvinaisen värikäs ja monivaiheinen.

Maseratin historia on harvinaisen värikäs ja monivaiheinen.

Maserati täyttää 105 vuotta: Tiedätkö avainkohtia merkin mainehikkaista vaiheista?

Italialainen superautomerkki Maserati on monen täyttymätön unelma. Maserati täyttää 105 vuotta ja Viale Ciro Menottin tehdas avattiin tammikuun alussa 1940 Suomen Talvisodan aikana, joka kesti 105 päivää...

Auto Bild.Superautot

Le­gen­daa­ri­nen Ma­se­ra­ti-lii­key­ri­tys pe­rus­tet­tiin Ita­li­an Bo­log­nas­sa 1. jou­lu­kuu­ta 1914, mut­ta vi­ral­li­ses­ti ko­ne­vers­taan toi­min­ta käyn­nis­tyi vas­ta 14. jou­lu­kuu­ta sa­ma­na vuon­na.

Ma­se­ra­tin vel­jek­set oli­vat in­nok­kai­ta au­to­tek­nii­kan gu­ru­ja, jot­ka ha­lu­si­vat eh­dot­to­mas­ti it­se­kin pääs­tä ra­ta­kil­pu­rien oh­jaus­pyö­rän taak­se.

Kol­mas Ma­se­ra­tin vel­jes­sar­jan jä­sen, Ma­rio, suun­nit­te­li Ma­se­ra­tin kuu­lui­san at­rain­lo­gon.

Mer­kin logo sai ins­pi­ra­ti­on Bo­log­nan kau­pun­gin kes­kus­tas­sa si­jait­se­vas­ta Nep­tu­nuk­sen suih­ku­läh­tees­tä.

Sen jäl­keen, kun veli Al­fie­ri me­neh­tyi, yk­si vel­jis­tä, Bin­do, tuli vuon­na 1932 mu­kaan joi­ned Of­fi­ci­ne Ma­se­ra­tiin.

En­sim­mäi­nen at­rain­lo­goa kan­ta­nut Ma­se­ra­ti val­mis­tui 1926

Ky­sees­sä oli Ma­se­ra­ti Tipo 26, ra­ta­kil­pu­ri, jol­la osal­lis­tut­tiin myös sa­man vuo­den Tar­ga Flo­rio -ki­saan. Au­to voit­ti yk­kös­ti­lan enin­tään 1,5-lit­rais­ten luo­kas­sa. Al­fie­ri Ma­se­ra­ti oli tuol­loin ra­tin ta­ka­na.

Ma­se­ra­tin pit­kään ra­ta­me­nes­tys­ten sar­jaan lu­keu­tu­vat esi­mer­kik­si In­di­a­na­po­lis 500:n voit­to sekä 1939 et­tä 1940, Tar­ga Flo­ri­on voit­to nel­jä ker­taa pe­räk­käin (1937, 1938, 1939 ja 1940), yh­dek­sän F1-voit­toa sekä vuo­den 1957 F1-maa­il­man­mes­ta­ruus, jos­ta vas­ta­si Juan Ma­nu­el Fan­gio.

Myö­hem­pä­nä jak­so­na Ma­se­ra­ti on voit­ta­nut MC12-mal­lil­la vuo­sien 2005 ja 2010 vä­lil­lä kuu­si FIA GT -maa­il­man­mes­ta­ruut­ta.

Ma­se­ra­ti py­syt­te­li Bo­log­nas­sa vuo­teen 1939. Syys­kuun lo­pul­la 1939 Or­sin per­he hank­ki Ma­se­ra­tin omis­tuk­seen­sa, ja tuol­loin aloi­tet­tiin Ma­se­ra­tin pää­ma­jan siir­tä­mi­nen Bo­log­nas­ta (ja Pon­te­vec­c­hi­on vä­li­ai­kai­sis­ta ti­lois­ta) Mo­de­naan, jos­sa Or­sin per­hey­ri­tyk­sen ti­lat si­jait­si­vat.

Täh­täi­mes­sä oli uu­sien mal­lien suun­nit­te­lu, si­joit­ta­mi­nen tut­ki­mus­työ­hön sekä pyr­ki­mi­nen Mo­de­nan maa­il­man­laa­jui­ses­ti tun­ne­tuim­mak­si au­to­mer­kik­si.

Vi­a­le Ciro Me­not­tin teh­das otet­tiin käyt­töön Suo­men Tal­vi­so­dan ai­ka­na

Vi­a­le Ciro Me­not­tin teh­das, joka on edel­leen toi­min­nas­sa, ava­si oven­sa vi­ral­li­ses­ti Tal­vi­so­dan rie­hu­es­sa Suo­mes­sa, 1. tam­mi­kuu­ta 1940.

Toi­sen maa­il­man­so­dan jäl­keen, vuon­na 1947, päät­tyi yk­si Ma­se­ra­tin kau­si, ja uu­si al­koi.

Ma­se­ra­tin vel­jes­ten yh­teis­toi­min­ta yh­ti­ös­sä päät­tyi tuol­loin, ja sa­mal­la Ma­se­ra­ti-merk­ki jul­kis­ti en­sim­mäi­sen ka­tu­mal­lin­sa, Ma­se­ra­ti A6 1500:n.

Vuon­na 1963 Ma­se­ra­tin his­to­ri­as­sa al­koi jäl­leen uu­si vai­he: lan­see­rat­tiin ne­li­o­vi­nen no­pea se­dan, Ma­se­ra­ti Qu­at­t­ro­por­te, joka loi täy­sin uu­den mark­ki­na­seg­men­tin.

Mo­nen mer­kin alai­suu­des­sa

Ma­se­ra­ti eh­ti ol­la ly­hy­en ai­kaa (1967–75) Cit­roë­nin omis­tuk­ses­sa, Sinä ai­ka­na rans­ka­lai­set toi­vat yh­ti­öön ny­ky­ai­kai­sia tuo­tan­to­me­ne­tel­miä.

Seu­raa­va­na jak­so­na De To­ma­so -su­pe­rau­to­mer­kin alai­suu­des­sa (1976–1993) Mo­de­nan teh­taal­la luo­tiin eräs Ma­se­ra­tin tun­ne­tuim­mis­ta ja par­hai­ten myy­neis­tä mal­leis­ta, Ma­se­ra­ti Bi­tur­bo.

Fiat hank­ki Ma­se­ra­tin omis­tuk­seen­sa vuon­na 1993. Al­ka­nut uu­si vai­he joh­ti Ma­se­ra­tin siir­ty­mi­seen syys­kuus­sa 1997 Fer­ra­rin alai­suu­teen.

Jak­so­na jul­kis­tet­tiin sel­lai­set mal­lit, ku­ten Ma­se­ra­ti 3200 GT (1998) sekä Ma­se­ra­ti Spy­der (2001), jon­ka myö­tä merk­ki suo­rit­ti pa­luun Yh­dys­val­tain mark­ki­noil­le.

Vuon­na 2005 Ma­se­ra­ti er­ka­ni Fer­ra­ris­ta ja merk­ki pa­la­si Fiat-kon­ser­nin alai­suu­teen.

Vuon­na 2007 Det­roi­tin au­to­näyt­te­lys­sä esi­tel­tiin 5. su­ku­pol­ven Ma­se­ra­ti Qu­at­t­ro­por­te va­rus­tet­tu­na au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la, joka ede­saut­toi uut­ta lä­pi­mur­toa Yh­dys­val­lois­sa, Ja­pa­nis­sa ja Lähi-idäs­sä.

Mitä ta­pah­tuu tou­ko­kuus­sa 2020?

Sa­ma­na vuon­na Genè­ven au­to­näyt­te­lys­sä esi­tel­tiin Ma­se­ra­ti Gran­Tu­ris­mo.

Vuon­na 2009 oli Ma­se­ra­ti Gran­Cab­ri­on vuo­ro, jon­ka jäl­keen oli­vat vuo­ros­sa 6. su­ku­pol­ven Qu­at­t­ro­por­te, Ghib­li (2013) sekä Le­van­te (2016). Vii­mek­si mai­nit­tu on Ma­se­ra­tin en­sim­mäi­nen ka­tu­maas­tu­ri.

Tou­ko­kuus­sa 2020 Ma­se­ra­tin odo­te­taan jul­kis­ta­van jo­tain mul­lis­ta­vaa, liit­ty­en tu­le­vai­suu­den liik­ku­mi­seen.

MA­SE­RA­TIN HIS­TO­RI­AN ERÄI­TÄ KUL­MA­KI­VIÄ 105 EN­SIM­MÄI­SEN VUO­DEN AI­KA­NA

·

Ma­se­ra­tin teh­das on toi­mi­nut jo 80 vuo­den ajan Ita­li­an Mo­de­nas­sa

1914: Jou­lu­kuun 1. päi­vä­nä pe­rus­tet­tiin “Al­fie­ri Ma­se­ra­ti”

·

1926: En­sim­mäi­sen Ma­se­ra­tin at­rain­lo­goa kan­ta­neen mal­lin, Tipo 26:n, val­mis­tus aloi­tet­tiin

·

1939: Ma­se­ra­tin teh­das siir­tyy Mo­de­naan

·

2001: Ma­se­ra­ti suo­rit­taa pa­luun Yh­dys­val­tain mark­ki­noil­le, mer­kin avai­na­lu­eel­le

·

2013: Avv. Gi­o­van­ni Ag­nel­li -ni­mi­nen teh­das (AGAP) ava­taan Grug­li­as­cos­sa 30. tam­mi­kuu­ta

·

2016: Avv. Gi­o­van­ni Ag­nel­lin teh­taal­la val­mis­tuu 100,000:s Ma­se­ra­ti

·

2016: Ma­se­ra­ti Le­van­te -ka­tu­maas­tu­rin tuo­tan­to al­kaa To­ri­non lä­hel­lä si­jait­se­vas­sa Mi­ra­fi­o­ris­sa

·

2019: 100 000:s Ma­se­ra­ti Ghib­li val­mis­tuu Avv. Gi­o­van­ni Ag­nel­lin teh­taal­la

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU