Maseratin historia on harvinaisen värikäs ja monivaiheinen.
Maserati täyttää 105 vuotta: Tiedätkö avainkohtia merkin mainehikkaista vaiheista?
Italialainen superautomerkki Maserati on monen täyttymätön unelma. Maserati täyttää 105 vuotta ja Viale Ciro Menottin tehdas avattiin tammikuun alussa 1940 Suomen Talvisodan aikana, joka kesti 105 päivää...
Legendaarinen Maserati-liikeyritys perustettiin Italian Bolognassa 1. joulukuuta 1914, mutta virallisesti koneverstaan toiminta käynnistyi vasta 14. joulukuuta samana vuonna.
Maseratin veljekset olivat innokkaita autotekniikan guruja, jotka halusivat ehdottomasti itsekin päästä ratakilpurien ohjauspyörän taakse.
Kolmas Maseratin veljessarjan jäsen, Mario, suunnitteli Maseratin kuuluisan atrainlogon.
Merkin logo sai inspiration Bolognan kaupungin keskustassa sijaitsevasta Neptunuksen suihkulähteestä.
Sen jälkeen, kun veli Alfieri menehtyi, yksi veljistä, Bindo, tuli vuonna 1932 mukaan joined Officine Maseratiin.
Ensimmäinen atrainlogoa kantanut Maserati valmistui 1926
Kyseessä oli Maserati Tipo 26, ratakilpuri, jolla osallistuttiin myös saman vuoden Targa Florio -kisaan. Auto voitti ykköstilan enintään 1,5-litraisten luokassa. Alfieri Maserati oli tuolloin ratin takana.
Maseratin pitkään ratamenestysten sarjaan lukeutuvat esimerkiksi Indianapolis 500:n voitto sekä 1939 että 1940, Targa Florion voitto neljä kertaa peräkkäin (1937, 1938, 1939 ja 1940), yhdeksän F1-voittoa sekä vuoden 1957 F1-maailmanmestaruus, josta vastasi Juan Manuel Fangio.
Myöhempänä jaksona Maserati on voittanut MC12-mallilla vuosien 2005 ja 2010 välillä kuusi FIA GT -maailmanmestaruutta.
Maserati pysytteli Bolognassa vuoteen 1939. Syyskuun lopulla 1939 Orsin perhe hankki Maseratin omistukseensa, ja tuolloin aloitettiin Maseratin päämajan siirtäminen Bolognasta (ja Pontevecchion väliaikaisista tiloista) Modenaan, jossa Orsin perheyrityksen tilat sijaitsivat.
Tähtäimessä oli uusien mallien suunnittelu, sijoittaminen tutkimustyöhön sekä pyrkiminen Modenan maailmanlaajuisesti tunnetuimmaksi automerkiksi.
Viale Ciro Menottin tehdas otettiin käyttöön Suomen Talvisodan aikana
Viale Ciro Menottin tehdas, joka on edelleen toiminnassa, avasi ovensa virallisesti Talvisodan riehuessa Suomessa, 1. tammikuuta 1940.
Toisen maailmansodan jälkeen, vuonna 1947, päättyi yksi Maseratin kausi, ja uusi alkoi.
Maseratin veljesten yhteistoiminta yhtiössä päättyi tuolloin, ja samalla Maserati-merkki julkisti ensimmäisen katumallinsa, Maserati A6 1500:n.
Vuonna 1963 Maseratin historiassa alkoi jälleen uusi vaihe: lanseerattiin neliovinen nopea sedan, Maserati Quattroporte, joka loi täysin uuden markkinasegmentin.
Monen merkin alaisuudessa
Maserati ehti olla lyhyen aikaa (1967–75) Citroënin omistuksessa, Sinä aikana ranskalaiset toivat yhtiöön nykyaikaisia tuotantomenetelmiä.
Seuraavana jaksona De Tomaso -superautomerkin alaisuudessa (1976–1993) Modenan tehtaalla luotiin eräs Maseratin tunnetuimmista ja parhaiten myyneistä malleista, Maserati Biturbo.
Fiat hankki Maseratin omistukseensa vuonna 1993. Alkanut uusi vaihe johti Maseratin siirtymiseen syyskuussa 1997 Ferrarin alaisuuteen.
Jaksona julkistettiin sellaiset mallit, kuten Maserati 3200 GT (1998) sekä Maserati Spyder (2001), jonka myötä merkki suoritti paluun Yhdysvaltain markkinoille.
Vuonna 2005 Maserati erkani Ferrarista ja merkki palasi Fiat-konsernin alaisuuteen.
Vuonna 2007 Detroitin autonäyttelyssä esiteltiin 5. sukupolven Maserati Quattroporte varustettuna automaattivaihteistolla, joka edesauttoi uutta läpimurtoa Yhdysvalloissa, Japanissa ja Lähi-idässä.
Mitä tapahtuu toukokuussa 2020?
Samana vuonna Genèven autonäyttelyssä esiteltiin Maserati GranTurismo.
Vuonna 2009 oli Maserati GranCabrion vuoro, jonka jälkeen olivat vuorossa 6. sukupolven Quattroporte, Ghibli (2013) sekä Levante (2016). Viimeksi mainittu on Maseratin ensimmäinen katumaasturi.
Toukokuussa 2020 Maseratin odotetaan julkistavan jotain mullistavaa, liittyen tulevaisuuden liikkumiseen.
MASERATIN HISTORIAN ERÄITÄ KULMAKIVIÄ 105 ENSIMMÄISEN VUODEN AIKANA
·
Maseratin tehdas on toiminut jo 80 vuoden ajan Italian Modenassa
1914: Joulukuun 1. päivänä perustettiin “Alfieri Maserati”
·
1926: Ensimmäisen Maseratin atrainlogoa kantaneen mallin, Tipo 26:n, valmistus aloitettiin
·
1939: Maseratin tehdas siirtyy Modenaan
·
2001: Maserati suorittaa paluun Yhdysvaltain markkinoille, merkin avainalueelle
·
2013: Avv. Giovanni Agnelli -niminen tehdas (AGAP) avataan Grugliascossa 30. tammikuuta
·
2016: Avv. Giovanni Agnellin tehtaalla valmistuu 100,000:s Maserati
·
2016: Maserati Levante -katumaasturin tuotanto alkaa Torinon lähellä sijaitsevassa Mirafiorissa
·
2019: 100 000:s Maserati Ghibli valmistuu Avv. Giovanni Agnellin tehtaalla
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Pilvin pimein
70-luvun tunnelmaa
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Uutta Yorkshiresta
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL