Maseratin historia on harvinaisen värikäs ja monivaiheinen.
Maserati täyttää 105 vuotta: Tiedätkö avainkohtia merkin mainehikkaista vaiheista?
Italialainen superautomerkki Maserati on monen täyttymätön unelma. Maserati täyttää 105 vuotta ja Viale Ciro Menottin tehdas avattiin tammikuun alussa 1940 Suomen Talvisodan aikana, joka kesti 105 päivää...
Legendaarinen Maserati-liikeyritys perustettiin Italian Bolognassa 1. joulukuuta 1914, mutta virallisesti koneverstaan toiminta käynnistyi vasta 14. joulukuuta samana vuonna.
Maseratin veljekset olivat innokkaita autotekniikan guruja, jotka halusivat ehdottomasti itsekin päästä ratakilpurien ohjauspyörän taakse.
Kolmas Maseratin veljessarjan jäsen, Mario, suunnitteli Maseratin kuuluisan atrainlogon.
Merkin logo sai inspiration Bolognan kaupungin keskustassa sijaitsevasta Neptunuksen suihkulähteestä.
Sen jälkeen, kun veli Alfieri menehtyi, yksi veljistä, Bindo, tuli vuonna 1932 mukaan joined Officine Maseratiin.
Ensimmäinen atrainlogoa kantanut Maserati valmistui 1926
Kyseessä oli Maserati Tipo 26, ratakilpuri, jolla osallistuttiin myös saman vuoden Targa Florio -kisaan. Auto voitti ykköstilan enintään 1,5-litraisten luokassa. Alfieri Maserati oli tuolloin ratin takana.
Maseratin pitkään ratamenestysten sarjaan lukeutuvat esimerkiksi Indianapolis 500:n voitto sekä 1939 että 1940, Targa Florion voitto neljä kertaa peräkkäin (1937, 1938, 1939 ja 1940), yhdeksän F1-voittoa sekä vuoden 1957 F1-maailmanmestaruus, josta vastasi Juan Manuel Fangio.
Myöhempänä jaksona Maserati on voittanut MC12-mallilla vuosien 2005 ja 2010 välillä kuusi FIA GT -maailmanmestaruutta.
Maserati pysytteli Bolognassa vuoteen 1939. Syyskuun lopulla 1939 Orsin perhe hankki Maseratin omistukseensa, ja tuolloin aloitettiin Maseratin päämajan siirtäminen Bolognasta (ja Pontevecchion väliaikaisista tiloista) Modenaan, jossa Orsin perheyrityksen tilat sijaitsivat.
Tähtäimessä oli uusien mallien suunnittelu, sijoittaminen tutkimustyöhön sekä pyrkiminen Modenan maailmanlaajuisesti tunnetuimmaksi automerkiksi.
Viale Ciro Menottin tehdas otettiin käyttöön Suomen Talvisodan aikana
Viale Ciro Menottin tehdas, joka on edelleen toiminnassa, avasi ovensa virallisesti Talvisodan riehuessa Suomessa, 1. tammikuuta 1940.
Toisen maailmansodan jälkeen, vuonna 1947, päättyi yksi Maseratin kausi, ja uusi alkoi.
Maseratin veljesten yhteistoiminta yhtiössä päättyi tuolloin, ja samalla Maserati-merkki julkisti ensimmäisen katumallinsa, Maserati A6 1500:n.
Vuonna 1963 Maseratin historiassa alkoi jälleen uusi vaihe: lanseerattiin neliovinen nopea sedan, Maserati Quattroporte, joka loi täysin uuden markkinasegmentin.
Monen merkin alaisuudessa
Maserati ehti olla lyhyen aikaa (1967–75) Citroënin omistuksessa, Sinä aikana ranskalaiset toivat yhtiöön nykyaikaisia tuotantomenetelmiä.
Seuraavana jaksona De Tomaso -superautomerkin alaisuudessa (1976–1993) Modenan tehtaalla luotiin eräs Maseratin tunnetuimmista ja parhaiten myyneistä malleista, Maserati Biturbo.
Fiat hankki Maseratin omistukseensa vuonna 1993. Alkanut uusi vaihe johti Maseratin siirtymiseen syyskuussa 1997 Ferrarin alaisuuteen.
Jaksona julkistettiin sellaiset mallit, kuten Maserati 3200 GT (1998) sekä Maserati Spyder (2001), jonka myötä merkki suoritti paluun Yhdysvaltain markkinoille.
Vuonna 2005 Maserati erkani Ferrarista ja merkki palasi Fiat-konsernin alaisuuteen.
Vuonna 2007 Detroitin autonäyttelyssä esiteltiin 5. sukupolven Maserati Quattroporte varustettuna automaattivaihteistolla, joka edesauttoi uutta läpimurtoa Yhdysvalloissa, Japanissa ja Lähi-idässä.
Mitä tapahtuu toukokuussa 2020?
Samana vuonna Genèven autonäyttelyssä esiteltiin Maserati GranTurismo.
Vuonna 2009 oli Maserati GranCabrion vuoro, jonka jälkeen olivat vuorossa 6. sukupolven Quattroporte, Ghibli (2013) sekä Levante (2016). Viimeksi mainittu on Maseratin ensimmäinen katumaasturi.
Toukokuussa 2020 Maseratin odotetaan julkistavan jotain mullistavaa, liittyen tulevaisuuden liikkumiseen.
MASERATIN HISTORIAN ERÄITÄ KULMAKIVIÄ 105 ENSIMMÄISEN VUODEN AIKANA
·
Maseratin tehdas on toiminut jo 80 vuoden ajan Italian Modenassa
1914: Joulukuun 1. päivänä perustettiin “Alfieri Maserati”
·
1926: Ensimmäisen Maseratin atrainlogoa kantaneen mallin, Tipo 26:n, valmistus aloitettiin
·
1939: Maseratin tehdas siirtyy Modenaan
·
2001: Maserati suorittaa paluun Yhdysvaltain markkinoille, merkin avainalueelle
·
2013: Avv. Giovanni Agnelli -niminen tehdas (AGAP) avataan Grugliascossa 30. tammikuuta
·
2016: Avv. Giovanni Agnellin tehtaalla valmistuu 100,000:s Maserati
·
2016: Maserati Levante -katumaasturin tuotanto alkaa Torinon lähellä sijaitsevassa Mirafiorissa
·
2019: 100 000:s Maserati Ghibli valmistuu Avv. Giovanni Agnellin tehtaalla
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ab-luokan voimaa Italiasta
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Dalin uudet Sonikit
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Ylellinen Diapason Didascalìa
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Teacin verkkosoittimet JPLAY-sertifioitu
Perlisteniltä push-pull-subwooferi
Uusi äänivarsi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Filante Record 2025 - sähkötehokkuuden ennätys uuden vuoden kunniaksi
Hybridiautot ovat eurooppalaisten autoilijoiden suosikkeja
Käyttövoimien vuoristorata pysähtyi – vaihtoautokaupassa revitään nyt käsistä niin ladattavat kuin kestosuosikitkin
Koko Volkswagen-henkilöautomallistoon viiden vuoden takuu
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Esittelyssä uusi Kia Seltos
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI