Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa

Uuden GLC:n kehityksessä on hyödynnetty kattavasti Mercedes-asiakkaiden antamaa palautetta, sillä kyseessä on tähtimerkin suosituin mallisarja.

Auto Bild.Uutiset

1. GLC mää­rit­tää säh­köi­sen liik­ku­mi­sen ke­hi­tys­tä

 Mer­ce­des-Benz GLC EQ mää­rit­te­lee­kin pit­käl­le koko säh­köi­sen liik­ku­mi­sen tu­le­van ke­hi­tyk­sen. En­sim­mäi­nen esi­tel­tä­vä mal­li on GLC 400 4Ma­tic EQ, jon­ka toi­min­ta­mat­ka la­tauk­sel­la on jopa 735 ki­lo­met­riä. Au­tos­sa on säh­kö­moot­to­rit sekä etu- et­tä taka-ak­se­lil­la. Aloi­tus­mal­lin jäl­keen esi­tel­lään nel­jä muu­ta GLC-mal­lia. Suo­meen uu­tuus saa­puu Q2 /2026 ai­ka­na.

2. Ylel­lis­tä ti­laa enem­män kuin kos­kaan en­nen

Uu­den säh­köi­sen GLC:n ak­se­li­vä­li on 84 mil­liä pi­dem­pi kuin polt­to­moot­to­ri­käyt­töi­sen edel­tä­jän­sä. Sen seu­rauk­se­na etu­mat­kus­ta­jan jal­ka­ti­la on 13 ja pään­ti­la 46 mil­liä ai­kai­sem­paa suu­rem­pi. Ta­ka­mat­kus­ta­jan jal­ka­ti­la on kas­va­nut 47 ja pään­ti­la 17 mil­liä. Ta­va­ra­ti­lan pe­rus­ko­ko on 570 lit­raa, ja ta­kais­tui­met alas tai­tet­tu­na se laa­je­nee vai­kut­ta­vaan 1740 lit­raan. Etuo­san ”frun­kis­sa” on 128 lit­raa li­sä­ti­laa.

Kaik­ki GLC:n is­tui­met on ser­ti­fi­oi­tu sak­sa­lai­sel­la AGR-tun­nuk­sel­la (Ak­ti­on Ge­sun­der Rücken), jo­ten is­tuin­mu­ka­vuus on par­haal­la mah­dol­li­sel­la ta­sol­la. Oh­jaus­pyö­rän er­go­no­mi­aa on pa­ran­net­tu, ja asi­a­kas­pa­laut­teen pe­rus­teel­la ää­nen­tois­ton ja Dist­ro­ni­cin käyt­tö­kyt­ki­met on uu­dis­tet­tu. Ser­ti­fi­oi­tu Ve­gan Pac­ka­ge -va­rus­te­pa­ket­ti (va­lin­nais­va­rus­te) ta­kaa, et­tä kaik­ki mat­kus­ta­mos­sa käy­te­tyt ver­hoi­lu­ma­te­ri­aa­lit ovat ve­gaa­ni­sia.

GLC:n upei­siin yk­si­tyis­koh­tiin kuu­luu esi­mer­kik­si MBUX HY­PERSC­REEN -näyt­tö (ks. eril­li­nen tie­do­te 5.9). Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­luu pa­no­raa­ma-la­si­kat­to. Va­lin­nais­va­rus­tee­na saa SKY CONT­ROL -pa­no­raa­ma­ka­ton, jos­sa on him­men­net­tä­vä la­si­pin­ta ja 162 va­lais­tun täh­den muo­dos­ta­ma tun­nel­ma­va­lais­tus.

3. Mer­ce­des-Benz GLC 400 4Ma­tic EQ -tek­niik­ka

Teho

360 kW (490 hv)

AC-ltaus­te­ho (va­kio/li­sä­va­rus­te)

11/22 kW

DC-la­taus­te­ho

330 kW

DC-la­tau­sai­ka (10–80 %)

22 min.

Kiih­ty­vyys 0–100 km/h

4,3 s.

Huip­pu­no­peus

210 km/h

Ku­lu­tus

14,9–18,8 kWh/100 km

Toi­min­ta­mat­ka (alus­ta­va)

571–735 km

Pi­tuus/le­veys/kor­keus

4845/1913/1644 mm

Ak­se­li­vä­li

2972 mm

Kään­tö­sä­de (taka-ak­se­li­oh­jauk­sel­la)

12,1 (11,2) m

Ta­va­ra­ti­la (VDA)

570–1740 l.

Etu­ta­va­ra­ti­la (VDA)

128 l.

Ve­to­ky­ky (jar­ruin/jar­ruit­ta)

2400/750 kg

4. Jopa 2,4 ton­nin ve­to­ky­ky ja ”lä­pi­nä­ky­vä ko­ne­pel­ti”

Uu­si GLC 400 4Ma­tic EQ ky­ke­nee ve­tä­mään jopa 2400 ki­lon jar­rul­lis­ta pe­rä­vau­nua, mikä te­kee sii­tä ihan­teel­li­sen kump­pa­nin esi­mer­kik­si asun­to­vau­nun tai ve­net­rai­le­rin kans­sa liik­ku­vil­le. Au­ton pe­rään voi­daan kiin­nit­tää sa­dan ki­lon kuor­ma, jo­ten esi­mer­kik­si säh­kö­pyö­rien kul­jet­ta­mi­nen so­pi­vas­sa te­li­nees­sä on­nis­tuu vai­vat­ta. Pe­rä­vau­nun ve­tä­mis­tä ja kä­sit­te­lyä hel­pot­taa pe­rä­vau­nun va­kau­tus­jär­jes­tel­mä.

Maas­to­a­joa ja so­ra­tei­tä var­ten kul­jet­ta­jan käy­tös­sä on Ter­rain Mode -ajo-oh­jel­ma, joka sää­tää au­ton alus­taa, oh­jaus­ta ja jar­ru­jen toi­min­taa pin­nan mu­kai­ses­ti. Kul­jet­ta­jan käy­tös­sä on myös ”lä­pi­nä­ky­vä ko­ne­pel­ti” -toi­min­to, joka tuot­taa vir­tu­aa­li­sen nä­ky­män suo­raan au­ton edes­tä maas­ton es­te­koh­dis­sa. Kuva luo­daan etu­ka­me­ran ja ul­ko­pei­lien ka­me­roi­den avul­la.

5. Yli 300 ki­lo­met­riä 10 mi­nuu­tin la­tauk­sel­la

GLC:n säh­kö­jär­jes­tel­mä pe­rus­tuu 800 vol­tin jän­nit­tee­seen, joka yh­des­sä uu­den ak­ku­rat­kai­sun kans­sa ly­hen­tää la­tau­sai­ko­ja mer­kit­tä­väs­ti. Op­ti­mi­o­lois­sa au­to la­taa jopa 303 ki­lo­met­riä toi­min­ta­mat­kaa vain 10 mi­nuu­tis­sa (alus­ta­va tie­to). Mo­du­laa­ri­sen li­tiu­mi­o­ni-akun ener­gi­a­si­säl­tö on 94 kWh. Maa­koh­tai­ses­ti au­toon saa ta­sa­vir­ta­muun­ti­men, jol­la la­taus on­nis­tuu myös 400 vol­tin pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la. Au­to on val­mis myös kyt­ket­tä­väk­si säh­kö­verk­koon ja vir­ran ulo­sot­toon, sil­lä GLC on va­rus­tet­tu V2H- ja V2G-lii­tän­nöil­lä. Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­luu läm­pö­pump­pu, joka hyö­dyn­tää säh­köi­sen käyt­töyk­si­kön, akun ja ul­koil­man huk­ka­läm­pöä si­sä­ti­lo­jen läm­mit­tä­mi­seen.

Ko­bol­tin osuut­ta akus­sa on vä­hen­net­ty en­ti­ses­tään. Akun ra­ken­net­ta on myös ke­hi­tet­ty huol­lon ja kun­nos­sa­pi­don nä­kö­kul­mas­ta. Elekt­ro­niik­ka- ja säh­köyk­sik­kö on si­joi­tet­tu niin, et­tä sii­hen pää­see hel­pos­ti kä­sik­si ja se voi­daan kor­jaa­mol­la vaih­taa au­ton al­ta. Tämä mah­dol­lis­taa kom­po­nent­tien no­pe­an vi­an­mää­ri­tyk­sen ja tar­vit­ta­es­sa koh­den­ne­tun vaih­don – pur­ka­mat­ta koko ak­kua. Akun kan­si on nyt ruu­vat­tu kiin­ni, ei lii­mat­tu. Tämä hel­pot­taa akun avaa­mis­ta ja pit­kä­ai­kais­ta kun­nos­sa­pi­toa.

6. Uu­si jar­ru­jär­jes­tel­mä ke­rää te­hok­kaas­ti ener­gi­aa

GLC on va­rus­tet­tu uu­del­la One-Box-jar­ru­jär­jes­tel­mäl­lä, joka var­mis­taa joka olo­suh­teis­sa var­man ja va­kaan jar­ru­tun­tu­man – riip­pu­mat­ta sii­tä, käy­te­tään­kö jar­ru­tuk­seen re­ku­pe­raa­ti­o­ta vai me­kaa­nis­ta kit­ka­jar­rua. Jär­jes­tel­mä las­kee mak­si­maa­li­sen ener­gi­an tal­tee­not­to­te­hon ja mi­ni­maa­li­sen kit­ka­jar­run käy­tön jo­kai­ses­sa hi­das­tuk­ses­sa. Nor­maa­li­käy­tös­sä GLC tuot­taa säh­köä 99 pro­sen­tis­sa kai­kis­ta au­ton hi­das­tuk­sis­ta. Tal­tee­not­to­te­ho on jopa 300 kW ja se pi­den­tää au­ton toi­min­ta­mat­kaa mer­kit­tä­väs­ti. Kul­jet­ta­ja voi sää­tää ener­gi­an tal­tee­not­toa ne­li­por­tai­sel­la as­tei­kol­la.

7. Äly­käs il­ma­jou­si­tus ja 4,5 as­teen taka-ak­se­li­oh­jaus

Mer­ce­des-Benz GLC EQ tar­jo­aa op­ti­maa­li­sen ta­sa­pai­non dy­naa­mi­sen ja mu­ka­van ajo­tun­tu­man vä­lil­lä kai­kis­sa ti­lan­teis­sa. Air­ma­tic-il­ma­jou­si­tus on pe­räi­sin S-sar­jas­ta, jo­ten ajo­a­lus­tan tä­ri­nät, kuo­pat ja töys­syt voi­daan vai­men­taa lä­hes täy­sin. Por­taat­to­mas­ti sää­det­tä­vä is­kun­vai­men­nus ta­kaa täy­del­li­sen yh­dis­tel­män pit­kän mat­kan ajet­ta­vuut­ta ja ur­hei­lul­lis­ta ket­te­ryyt­tä. Agi­li­ty&Com­fort-avus­tin­pa­ket­ti si­säl­tää Air­ma­ti­cin li­säk­si taka-ak­se­li­oh­jauk­sen, joka mah­dol­lis­taa 4,5 as­teen kään­tö­kul­man kum­paan­kin suun­taan. Taka-ak­se­li­oh­jaus pie­nen­tää au­ton kään­tö­sä­det­tä 90 sen­til­lä 11,2 met­riin.

8. Di­gi­taa­li­set va­lot mik­ro-led-tek­no­lo­gi­al­la

Uu­si GLC on va­rus­tet­tu uu­den su­ku­pol­ven di­gi­taa­li­va­loil­la, jot­ka on to­teu­tet­tu mik­ro-led-tek­nii­kal­la. Tark­ka va­lo­ku­vi­on alue on huo­mat­ta­vas­ti suu­rem­pi kuin en­nen ja kau­ko­va­lot ai­kai­sem­paa kirk­kaam­mat. Va­lo­mo­duu­lin ener­gi­an­ku­lu­tus on sa­mal­la puo­lit­tu­nut. Ult­ra Ran­ge -kau­ko­va­lo ei va­lai­se enää kiin­te­äs­ti eteen­päin, vaan se on in­teg­roi­tu kään­ty­mis­va­loon ja kään­tyy dy­naa­mi­ses­ti tä­män mu­ka­na. Kään­ty­mis­va­lo myös re­a­goi en­tis­tä pa­rem­min tien pro­fii­liin ja muo­toon yh­dis­tet­ty­jen ka­me­ra- ja kart­ta­tie­to­jen an­si­os­ta.

9. OS: te­ko­ä­lyl­lä oh­ja­tut au­ton su­pe­rai­vot

Mer­ce­des-Ben­zin MB.OS-käyt­tö­jär­jes­tel­mä in­teg­roi ajo­neu­von osa-alu­eet yh­teen ja oh­jaa sau­mat­to­mas­ti nii­den toi­min­taa – in­fo­tain­ment-toi­min­nois­ta ai­na au­to­no­mi­seen aja­mi­seen ja eri la­taus­toi­min­toi­hin saak­ka. Jär­jes­tel­män ydin on edis­ty­nyt AI-te­ko­ä­ly, jon­ka avul­la au­to op­pii tun­te­maan kul­jet­ta­jan miel­ty­myk­set ja toi­veet, so­peu­tuu muut­tu­viin olo­suh­tei­siin ja te­kee pää­tök­siä re­aa­li­a­jas­sa. Tu­lok­se­na on tur­val­li­nen ja ai­kai­sem­paa in­tui­tii­vi­sem­pi ajo- ja käyt­tö­ko­ke­mus. MB.OS:n si­rut ky­ke­ne­vät 254 bil­joo­naan ope­raa­ti­oon se­kun­nis­sa. Oh­jel­mis­tot päi­vit­ty­vät lan­gat­to­mas­ti koko GLC:n tu­le­van käyt­töi­än ajan. MB.OS muut­taa GLC:n omis­ta­jan­sa älyk­kääk­si kump­pa­nik­si, joka ajat­te­lee, op­pii ja ke­hit­tyy kul­jet­ta­jan­sa mu­ka­na.

10. DRIVE ja edis­ty­neet kul­jet­ta­jan avus­tin­jär­jes­tel­mät

Kaik­ki GLC-mal­lit on va­ki­o­va­rus­tet­tu kat­ta­val­la sen­so­ri- ja an­tu­ri­jär­jes­tel­mäl­lä. Se si­säl­tää jopa kym­me­nen ul­kois­ta ka­me­raa, vii­si tut­kaa ja 12 ult­ra­ää­ni­an­tu­ria, jot­ka tar­jo­a­vat eri­no­mai­sen pe­rus­tan au­ton kat­ta­vil­le ak­tii­vi­sil­le tur­va­jär­jes­tel­mil­le. Kaik­ki sen­so­rit on kyt­ket­ty oh­jau­syk­sik­köön, joka toi­mii osa­na MB.OS-käyt­tö­jär­jes­tel­mää. Joka het­ki ak­tii­vi­nen ja sa­la­man­no­pea MB.DRIVE hyö­dyn­tää te­ko­ä­lyä kä­si­tel­les­sään an­tu­rien vä­lit­tä­mää raa­ka­da­taa ja muo­dos­taak­seen ko­ko­nais­ku­van lii­ken­ne­ti­lan­tees­ta. Kul­jet­ta­ja voi seu­ra­ta lii­ken­ne­ti­lan­net­ta re­aa­li­a­jas­sa MBUX Sur­round Na­vi­ga­ti­o­nin kaut­ta. Etu­mat­kus­ta­jan laa­ja viih­de­tar­jon­ta puo­les­taan si­säl­tää yli 40 so­vel­lus­ta, vi­de­oi­den suo­ra­tois­ton ja pää­syn Dis­ney+ -pal­ve­luun.

Au­to­bild / Mer­ce­des

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU