Mitsubishi sähköistää mallistoaan uuden Eclipse Cross -mallin myötä
Mitsubishi Motors Europe tuo markkinoille ensimmäisen täysin sähköisen SUV-mallinsa, kompaktin Eclipse Crossin.
Uutuusmalli sisältää kehittynyttä voimalinjateknologiaa, Mitsubishi Motorsin uusimman muotoilukielen, laajan valikoiman edistyneitä kuljettajan avustusjärjestelmiä sekä monipuolisia liitettävyysominaisuuksia, mukaan lukien Google-integraation.
Uusi Eclipse Cross on suunniteltu olemaan kilpailullinen Euroopan avainsegmentissä. Se merkitsee käännekohtaa Mitsubishille, joka vahvistaa kulkuaan kohti sähköistymistä ollen merkin ensimmäinen täyssähköauto Euroopassa sitten uraa uurtaneen Mitsubishi i-MiEV:n, joka oli maailman ensimmäinen sarjatuontantoon päässyt sähköauto.
Perheystävällinen auto on suunniteltu niin päivittäiseen ajoon kuin pitkillekin matkoille täyssähköisen kantaman ollessa yli 600 kilometriä* yhdellä latauksella. Euroopassa luotu Eclipse Cross esiteltiin Brysselissä, mikä ei ole sattumaa: Mitsubishi nimittäin palaa samalla Belgian markkinoille sähköistetyllä mallistollaan.
”Täyssähköinen, Euroopan markkinoille kehitetty ja Mitsubishi Motors Europe Designin muotoilema Eclipse Cross SUV on tärkeä merkkipaalu Mitsubishille. Se on täynnä uusinta teknologiaa, aina voimalinjasta liitettävyyteen vastatakseen asiakkaiden odotuksiin jokaisella matkalla,” sanoo Mitsubishi Motors Europen toimitusjohtaja Frank Krol.
”Se on Mitsubishin ensimmäinen täyssähköauto Euroopassa sitten pioneerinä toimineen i-MiEVin (esitelty vuonna 2010), joka oli ensimmäinen sarjatuotantoon edennyt täyssähköautomme. Molempien autojen merkitys on tärkeä jatkaessamme taivaltamme kohti sähköistymistä Euroopassa.”
Muotoilu
Ketterä ja dynaaminen profiili ovat tulosta CMF-EV -alustasta, jolle uusi Eclipse Cross rakentuu. Se myös mahdollistaa kompaktit ulkomitat: pituus 4 470 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 570 mm. Ulkoasun viimeistelee väripaletti: valittavina ovat Volcanic Grey, Crystal White, Sapphire Blue, Sunrise Red, ja Onyx Black. Myös kaksivärinen, Onyx Black -värillä maalattu katon viimeistely on saatavilla korkeammissa varustetasoissa.
Sisätilat tarjoavat runsaasti tilaa koko perheen tarpeisiin. Takapenkkien ollessa ylhäällä tavaratilaa on 478 litraa, ja takapenkit kaadettuna tilaa on jopa 1 670 litraa. ISOfix-paikkoja on autossa kaikkiaan kolme kappaletta.
Eclipse Cross luo matkustajille käytännöllisen, viihtyisän, ja kutsuvan ympäristön. Laadukkaat materiaalit ja huolitellut yksityiskohdat tuovat moderniuden ja avaruuden tunteen. 48 eri väriä sisältävä LED-tunnelmavalaistus ja koko katon pituinen, napin painalluksella himmennettävissä oleva elektrokromaattinen panoraamakattoikkuna puolestaan luovat ohjaamoon rauhallista tunnelmaa.
Voimalinja
Uuden Eclipse Crossin sydän on sen edistynyt voimalinja, joka tarjoaa vaihtoehdon kahdesta akkukapasiteetista. Pitkän kantaman versio on saatavilla lanseerauksesta lähtien, ja keskipitkän kantaman versio tulee mallistoon Euroopassa vuoden 2026 aikana. Pitkän kantaman akun kapasiteetti on 87 kilowattituntia, ja se mahdollistaa jopa 600 kilometrin täyssähköisen kantaman*.
Voimalinjaan kuuluu myös vesijäähdytteinen lämmönhallintajärjestelmä, joka optimoi akun toimintaa ja varmistaa luotettavan suorituskyvyn sekä pitkän käyttöiän. Vakiona kaikissa malleissa on lämpöpumppu ja PTC-lämmitin, jotka tarjoavat energiatehokkaan ja korkeatehoisen lämmityksen ja jäähdytyksen matkustamoon.
Eclipse Crossin moottorina toimii suorituskykyinen vierasmagnetoitu tahtimoottori, joka tuottaa 160 kilowattia tehoa ja 300 newtonmetriä vääntöä. Kiihdytys 0-100 km/h taittuu 8,4 sekunnissa, ja auton huippunopeus on 170 km/h. Voimansiirron kompakti paketointi ja alhainen painopiste parantavat auton vakautta ja kaarreajo-ominaisuuksia, ja yhdistettynä tarkkaan ohjaukseen tekevät ne autosta hauskan sekä turvallisen ajettavan.
Voimalinja mahdollistaa myös regeneratiivisen jarrutuksen neljällä eri tasolla, B0-B3, joita ohjataan ohjauspyörän takana olevilla lavoilla. Näin kuljettaja voi määrittää omalle ajotyylilleen ja tilanteeseen sopivan hidastuvuuden tason.
Uusi Eclipse Cross tukee AC-latausta asiointi- ja kotilatureilla aina 22 kilowatin tehoon saakka. Pidemmillä matkoilla auto tukee pikalatausta aina 150 kilowatin maksimiteholla.
Eclipse Cross antaa kuljettajille mahdollisuuden säätää auton dynamiikkaa kuljettajan omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan Multi-Sense-järjestelmän avulla. Kuljettajalla on valittavinaan ECO-tila, joka maksimoi tehokkuuden ja vähentää energiankulutusta jopa 10 %, COMFORT-tila, jolla löydetään täydellinen tasapaino energiatehokkuuden ja suorituskyvyn välillä, sekä ajamisen nautintoa, ketteryyttä, ja herkkyyttä lisää SPORT-tila. Lisäksi auton eri ominaisuuksia voidaan räätälöidä PERSO-tilan avulla juuri mieleisikseen.
Liitettävyys
Ohjaamon keskuksena toimii 12,3-tuumainen tietoviihdenäyttö, joka on digitaalisen käyttökokemuksen ydin. Sen intuitiivinen navigointipalkki tekee eri toimintojen ja tietojen selaamisesta helppoa. Keskinäyttöä tukee kuljettajan 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo, joka tuo tärkeimmät ajotiedot kuljettajan näkökenttään minimoiden häiriötekijät ja auttaen pitämään katseen tiessä.
Sisäänrakennetun Googlen avulla käyttäjällä on vältön pääsy parhaimpaan applikaatioiden ekosysteemiin. Navigoinnista huolehtii Google Maps, joka tukee ePOI-hakua, reaaliaikaisia liikennetietoja, sekä viimeisimpiä karttoja. Google Play -kauppa mahdollistaa yli 100 erilaisen applikaation lataamisen autoon, mukaan lukien musiikin ja videon suoratoiston sekä erilaiset pelisovellukset. Viimeisenä Google Assistant, jonka avulla käyttävä voi äänikomennoilla ohjata navigointia, puheluita, äänentoistoa, sekä auton toimintoja. Google-toimintojen käyttöönotto on yksikertaista, sillä autoon voi kirjautua olemassa olevalla Google-tilillä, jolloin aiempi hakuhistoria synkronoituu auton kanssa. Eclipse Cross tukee myös langatonta Apple CarPlaytä sekä Android Autoa, sekä älylaitteiden langatonta latausta.
Korkealaatuinen Harman Kardon -äänentoistojärjestelmä mahdollistaa äänentoiston ohjaamossa juuri niin kirkkaasti ja selkeästi kuin se on alkuperäisesti tarkoitettu. Järjestelmään on rakennettu sisään erilaiselle äänelle suunniteltuja tiloja, jotka parantavat kuuntelukokemusta entisestään; valittavissa ovat Studio, Podcast, Concert, Club, ja Immersion. Järjestelmän yhteisteho on 410 W.
Kuljettajilla on täysi hallinta autostaan Mitsubishi Motors -applikaation kautta. Älypuhelinsovellus mahdollistaa muun muassa auton paikantamisen, auton lataustilan näytön, etälämmityksen ja -tuuletuksen, latauksen hallinnan etänä, sekä äänitorven ja valojen kytkennän etänä.
Eclipse Cross vie liitettävyyden uudelle tasolle tarjoamalla tilauspaketteja, jotka parantavat ajokokemusta. Connected Driving Pack hyödyntää kontekstuaalista karttadataa, joka tukee MI-PILOT -puoliautonomista ajoavustinta tarjoamalla reaaliaikaista karttatietoa tieympäristöstä ja nopeusrajoituksista. Liitetyt ominaisuudet voidaan aktivoida jälleenmyyjän kautta suoraan tietoviihdenäytöltä, jolloin koekäyttö alkaa. Kun ajoneuvo on yhdistetty Mitsubishi Motors -tiliin, tilaukset näkyvät sovelluksessa.
Eclipse Cross tukee myös vaivattomia OTA-päivityksiä (Over-the-air). OTA-päivitykset sisältävät päivityksiä, joiden vuoksi aiemmin olisi täytynyt vierailla huollossa – nyt riittää, että kuljettaja hyväksyy päivityksen tietoviihdenäytöltä ja seuraa ohjeita.
Turvallisuus, mukavuus ja käytettävyys
Eclipse Cross yhdistää parhaat turvallisuus-, mukavuus- ja käytettävyysominaisuudet, tarjoten auton, joka on valmis mihin tahansa tilanteeseen. Turvallisuus rakentuu Eclipse Crossin rakenteeseen, jossa on törmäysenergiaa imeviä materiaaleja, jotka estävät korirakenteen vakavia muutoksia törmäyksissä; jopa 65 kilometriin tunnissa asti etu- ja takatörmäyksissä sekä 50 kilometriin tunnissa sivutörmäyksissä. Korirakenne on rakennettu sekoituksesta kylmäprässättyä terästä sekä kuumana prässätyistä materiaaleista kestävyyden saavuttamiseksi. Myös korkeajänniteakun kuori on suunniteltu suojaamaan akun moduuleja sekä parantamaan auton luja.
Eclipse Cross on suunniteltu minimoimaan onnettomuuksien riskiä, ja siinä on jopa 20 edistyksellistä kuljettajaa avustavaa järjestelmää, jotka tarkkailevat ympäristöä jatkuvasti. Järjestelmät saavat tietoa 12 ultraäänisensorilta, neljältä kameralta ja eteenpäin suunnatulta tutkalta, tarjoten 360 asteen näkymän ympäristöön.
Kuljettajan väsymyksen vähentämiseen on kehitetty MI-PILOT (Mitsubishi Intelligent - PILOT) -järjestelmä. Järjestelmä yhdistää adaptiivisen vakionopeussäätimen Stop & Go -toiminnolla ja kaistallapitoavustimen (LCA – Lane Centring Assist) säätäen nopeuden tieolosuhteisiin sopivaksi pitäen auton kaistan keskellä ja tarvittaessa tuoden sen myös pysähdyksiin. MI-PILOT keventää pitkän matkan ajoa moottoriteillä ja ruuhkaisessa liikenteessä lisäten mukavuutta ja rentoutta. Järjestelmä toimii kolmella eri tasolla, ja kuljettaja voi ottaa hallinnan helposti takaisin koska tahansa.
Lisäturvallisuutta tuovat automaattinen kaukovaloavustin, monitörmäysjarrutus, etäisyysvaroitin, kaistavahti, kuolleen kulman varoitin, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä peruutettaessa sekä automaattinen hätäjarrutus peruutettaessa.
Käytettävyyttä on ajateltu My Safety Perso -toiminnossa, joka antaa kuljettajalle mahdollisuuden hallita, mitkä ADAS-ominaisuudet ovat aktiivisia. My Safety -painiketta kaksoisnapsauttamalla kuljettaja voi palata ”My Safety Perso” -profiiliin
Käytettävyys on sisäänrakennettu ADAS-järjestelmiin My Safety Perso -toiminnolla, joka antaa käyttäjälle mahdollisuuden hallita, mitkä ADAS-ominaisuudet ovat aktiivisia. My Safety -painiketta kaksoisnapauttamalla käyttäjä voi palata “My Safety Perso” -profiiliin ja poistaa käytöstä tai säilyttää halutut ADAS-järjestelmät aiemman määrittelyn mukaisesti. ADAS-järjestelmät voidaan aktivoida uudelleen milloin tahansa painamalla My Safety -painiketta.
Pahimman sattuessa uusi Eclipse Cross on suunniteltu paitsi matkustajien, myös pelastushenkilökunnan turvallisuutta ajatellen. Pyrotekninen irtikytkentäkytkin katkaisee korkeajänniteakun irti voimalinjasta turvatyynyn laukeamisen yhteydessä poistaen tarpeen manuaaliselle kytkimelle.
Pelastushenkilökunnan pääsy korkeajänniteakkuun on järjestetty erityisellä sammutusyhteydellä. Mikäli akku syttyy palamaan, sammutusletku voidaan liittää ajoneuvoon, jolloin sammutusnesteen virtaus rikkoo akkukotelon ylälevyn ja täyttää akun ja sammuttaen tehokkaasti mahdollisen palon. Ja mikäli pahin tapahtuu, on Eclipse Cross varustettu eCall-hätäpuhelujärjestelmällä, joka takaa nopean avunsaannin.
Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton tuotanto käynnistyy Ranskassa vuonna 2026, ja maahantuojan Astara Auto Finland Oy:n mukaan ensimmäiset yksilöt saapuvat maahan kevään aikana.
Mitsubishin takuulupaus
Kaikkien Euroopassa myytävien Mitsubishi-ajoneuvojen tapaan uusi Eclipse Cross kuuluu Mitsubishin huollon asiakaslupauksen piiriin, joka sisältää:
- 8 vuoden takuun (5 vuoden/100 000 km tehdastakuu + 3 vuoden lisäturva, yhteensä 8 vuotta/160 000 km)
- 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuun
- 8 vuoden/160 000 km ajoakkutakuun
- 8 vuoden Mitsubishi Ajoturvapalvelu, viimeiset kolme vuotta edellyttävät lisätakuun voimassaoloa
*Ennustettu WLTP-kantama.
Autobild / Mitsubishi
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volvo Cars investoi rajusti
Kia EV4:n hinnat julki
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Opel sai tunnustuksen yli 20 vuotta kestäneestä panostuksesta istuinergonomiaan
Virheellinen käsitys väistämissäännöistä lisää kolareiden riskiä
Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille
Mercedes-Benzien valmistus Uudessakaupungissa loppuu
Hyötyautojen sähköistyminen verkkaista – ei buumia
Opelin hyötyajoneuvojen tehdastakuu laajenee
Mitsubishi sähköistää mallistoaan uuden Eclipse Cross -mallin myötä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Levysoitin cd-soittimella
Fynen uusi bassokaiutin
Cd-unelma
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kia EV4:n hinnat julki
Opel sai tunnustuksen yli 20 vuotta kestäneestä panostuksesta istuinergonomiaan
Virheellinen käsitys väistämissäännöistä lisää kolareiden riskiä
Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille
Mercedes-Benzien valmistus Uudessakaupungissa loppuu
Hyötyautojen sähköistyminen verkkaista – ei buumia
Opelin hyötyajoneuvojen tehdastakuu laajenee
Mitsubishi sähköistää mallistoaan uuden Eclipse Cross -mallin myötä
Uusi täyssähköinen Nissan Micra tarjoaa 500 kiloa vetokykyä
Kia EV4 on merkin ensimmäinen täyssähköinen viistoperämalli
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Tällainen on uusi Kia Stonic
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ