Mitsubishi sähköistää mallistoaan uuden Eclipse Cross -mallin myötä

Mitsubishi Motors Europe tuo markkinoille ensimmäisen täysin sähköisen SUV-mallinsa, kompaktin Eclipse Crossin.

Auto Bild.Uutiset

Uu­tuus­mal­li si­säl­tää ke­hit­ty­nyt­tä voi­ma­lin­ja­tek­no­lo­gi­aa, Mit­su­bis­hi Mo­tor­sin uu­sim­man muo­toi­lu­kie­len, laa­jan va­li­koi­man edis­ty­nei­tä kul­jet­ta­jan avus­tus­jär­jes­tel­miä sekä mo­ni­puo­li­sia lii­tet­tä­vyy­so­mi­nai­suuk­sia, mu­kaan lu­kien Goog­le-in­teg­raa­ti­on.

Uu­si Ec­lip­se Cross on suun­ni­tel­tu ole­maan kil­pai­lul­li­nen Eu­roo­pan avain­seg­men­tis­sä. Se mer­kit­see kään­ne­koh­taa Mit­su­bis­hil­le, joka vah­vis­taa kul­ku­aan koh­ti säh­köis­ty­mis­tä ol­len mer­kin en­sim­mäi­nen täys­säh­kö­au­to Eu­roo­pas­sa sit­ten uraa uur­ta­neen Mit­su­bis­hi i-MiEV:n, joka oli maa­il­man en­sim­mäi­nen sar­ja­tuon­tan­toon pääs­syt säh­kö­au­to.

Per­heys­tä­väl­li­nen au­to on suun­ni­tel­tu niin päi­vit­täi­seen ajoon kuin pit­kil­le­kin mat­koil­le täys­säh­köi­sen kan­ta­man ol­les­sa yli 600 ki­lo­met­riä* yh­del­lä la­tauk­sel­la. Eu­roo­pas­sa luo­tu Ec­lip­se Cross esi­tel­tiin Brys­se­lis­sä, mikä ei ole sat­tu­maa: Mit­su­bis­hi ni­mit­täin pa­laa sa­mal­la Bel­gi­an mark­ki­noil­le säh­köis­te­tyl­lä mal­lis­tol­laan.

”Täys­säh­köi­nen, Eu­roo­pan mark­ki­noil­le ke­hi­tet­ty ja Mit­su­bis­hi Mo­tors Eu­ro­pe De­sig­nin muo­toi­le­ma Ec­lip­se Cross SUV on tär­keä merk­ki­paa­lu Mit­su­bis­hil­le. Se on täyn­nä uu­sin­ta tek­no­lo­gi­aa, ai­na voi­ma­lin­jas­ta lii­tet­tä­vyy­teen vas­ta­tak­seen asi­ak­kai­den odo­tuk­siin jo­kai­sel­la mat­kal­la,” sa­noo Mit­su­bis­hi Mo­tors Eu­ro­pen toi­mi­tus­joh­ta­ja Frank Krol.

”Se on Mit­su­bis­hin en­sim­mäi­nen täys­säh­kö­au­to Eu­roo­pas­sa sit­ten pi­o­nee­ri­nä toi­mi­neen i-MiE­Vin (esi­tel­ty vuon­na 2010), joka oli en­sim­mäi­nen sar­ja­tuo­tan­toon eden­nyt täys­säh­kö­au­tom­me. Mo­lem­pien au­to­jen mer­ki­tys on tär­keä jat­ka­es­sam­me tai­val­tam­me koh­ti säh­köis­ty­mis­tä Eu­roo­pas­sa.”

Muo­toi­lu

Ket­te­rä ja dy­naa­mi­nen pro­fii­li ovat tu­los­ta CMF-EV -alus­tas­ta, jol­le uu­si Ec­lip­se Cross ra­ken­tuu. Se myös mah­dol­lis­taa kom­pak­tit ul­ko­mi­tat: pi­tuus 4 470 mm, le­veys 1 860 mm, kor­keus 1 570 mm. Ul­ko­a­sun vii­meis­te­lee vä­ri­pa­let­ti: va­lit­ta­vi­na ovat Vol­ca­nic Grey, Crys­tal White, Sap­p­hi­re Blue, Sun­ri­se Red, ja Onyx Black. Myös kak­si­vä­ri­nen, Onyx Black -vä­ril­lä maa­lat­tu ka­ton vii­meis­te­ly on saa­ta­vil­la kor­ke­am­mis­sa va­rus­te­ta­sois­sa.

Si­sä­ti­lat tar­jo­a­vat run­saas­ti ti­laa koko per­heen tar­pei­siin. Ta­ka­penk­kien ol­les­sa yl­hääl­lä ta­va­ra­ti­laa on 478 lit­raa, ja ta­ka­pen­kit kaa­det­tu­na ti­laa on jopa 1 670 lit­raa. ISO­fix-paik­ko­ja on au­tos­sa kaik­ki­aan kol­me kap­pa­let­ta.

Ec­lip­se Cross luo mat­kus­ta­jil­le käy­tän­nöl­li­sen, viih­tyi­sän, ja kut­su­van ym­pä­ris­tön. Laa­duk­kaat ma­te­ri­aa­lit ja huo­li­tel­lut yk­si­tyis­koh­dat tuo­vat mo­der­niu­den ja ava­ruu­den tun­teen. 48 eri vä­riä si­säl­tä­vä LED-tun­nel­ma­va­lais­tus ja koko ka­ton pi­tui­nen, na­pin pai­nal­luk­sel­la him­men­net­tä­vis­sä ole­va elekt­rok­ro­maat­ti­nen pa­no­raa­ma­kat­toik­ku­na puo­les­taan luo­vat oh­jaa­moon rau­hal­lis­ta tun­nel­maa.

Voi­ma­lin­ja

Uu­den Ec­lip­se Cros­sin sy­dän on sen edis­ty­nyt voi­ma­lin­ja, joka tar­jo­aa vaih­to­eh­don kah­des­ta ak­ku­ka­pa­si­tee­tis­ta. Pit­kän kan­ta­man ver­sio on saa­ta­vil­la lan­see­rauk­ses­ta läh­tien, ja kes­ki­pit­kän kan­ta­man ver­sio tu­lee mal­lis­toon Eu­roo­pas­sa vuo­den 2026 ai­ka­na. Pit­kän kan­ta­man akun ka­pa­si­teet­ti on 87 ki­lo­wat­ti­tun­tia, ja se mah­dol­lis­taa jopa 600 ki­lo­met­rin täys­säh­köi­sen kan­ta­man*.

Voi­ma­lin­jaan kuu­luu myös ve­si­jääh­dyt­tei­nen läm­mön­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä, joka op­ti­moi akun toi­min­taa ja var­mis­taa luo­tet­ta­van suo­ri­tus­ky­vyn sekä pit­kän käyt­töi­än. Va­ki­o­na kai­kis­sa mal­leis­sa on läm­pö­pump­pu ja PTC-läm­mi­tin, jot­ka tar­jo­a­vat ener­gi­a­te­hok­kaan ja kor­ke­a­te­hoi­sen läm­mi­tyk­sen ja jääh­dy­tyk­sen mat­kus­ta­moon.

Ec­lip­se Cros­sin moot­to­ri­na toi­mii suo­ri­tus­ky­kyi­nen vie­ras­mag­ne­toi­tu tah­ti­moot­to­ri, joka tuot­taa 160 ki­lo­wat­tia te­hoa ja 300 new­ton­met­riä vään­töä. Kiih­dy­tys 0-100 km/h tait­tuu 8,4 se­kun­nis­sa, ja au­ton huip­pu­no­peus on 170 km/h. Voi­man­siir­ron kom­pak­ti pa­ke­toin­ti ja al­hai­nen pai­no­pis­te pa­ran­ta­vat au­ton va­kaut­ta ja kaar­re­a­jo-omi­nai­suuk­sia, ja yh­dis­tet­ty­nä tark­kaan oh­jauk­seen te­ke­vät ne au­tos­ta haus­kan sekä tur­val­li­sen ajet­ta­van.

Voi­ma­lin­ja mah­dol­lis­taa myös re­ge­ne­ra­tii­vi­sen jar­ru­tuk­sen nel­jäl­lä eri ta­sol­la, B0-B3, joi­ta oh­ja­taan oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na ole­vil­la la­voil­la. Näin kul­jet­ta­ja voi mää­rit­tää omal­le ajo­tyy­lil­leen ja ti­lan­tee­seen so­pi­van hi­das­tu­vuu­den ta­son.

Uu­si Ec­lip­se Cross tu­kee AC-la­taus­ta asi­oin­ti- ja ko­ti­la­tu­reil­la ai­na 22 ki­lo­wa­tin te­hoon saak­ka. Pi­dem­mil­lä mat­koil­la au­to tu­kee pi­ka­la­taus­ta ai­na 150 ki­lo­wa­tin mak­si­mi­te­hol­la.

Ec­lip­se Cross an­taa kul­jet­ta­jil­le mah­dol­li­suu­den sää­tää au­ton dy­na­miik­kaa kul­jet­ta­jan omien miel­ty­mys­ten ja tar­pei­den mu­kaan Mul­ti-Sen­se-jär­jes­tel­män avul­la. Kul­jet­ta­jal­la on va­lit­ta­vi­naan ECO-tila, joka mak­si­moi te­hok­kuu­den ja vä­hen­tää ener­gi­an­ku­lu­tus­ta jopa 10 %, COM­FORT-tila, jol­la löy­de­tään täy­del­li­nen ta­sa­pai­no ener­gi­a­te­hok­kuu­den ja suo­ri­tus­ky­vyn vä­lil­lä, sekä aja­mi­sen nau­tin­toa, ket­te­ryyt­tä, ja herk­kyyt­tä li­sää SPORT-tila. Li­säk­si au­ton eri omi­nai­suuk­sia voi­daan rää­tä­löi­dä PER­SO-ti­lan avul­la juu­ri mie­lei­sik­seen.

Lii­tet­tä­vyys

Oh­jaa­mon kes­kuk­se­na toi­mii 12,3-tuu­mai­nen tie­to­viih­de­näyt­tö, joka on di­gi­taa­li­sen käyt­tö­ko­ke­muk­sen ydin. Sen in­tui­tii­vi­nen na­vi­goin­ti­palk­ki te­kee eri toi­min­to­jen ja tie­to­jen se­laa­mi­ses­ta help­poa. Kes­ki­näyt­töä tu­kee kul­jet­ta­jan 12,3-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to, joka tuo tär­keim­mät ajo­tie­dot kul­jet­ta­jan nä­kö­kent­tään mi­ni­moi­den häi­ri­ö­te­ki­jät ja aut­ta­en pi­tä­mään kat­seen ties­sä.

Si­sään­ra­ken­ne­tun Goog­len avul­la käyt­tä­jäl­lä on väl­tön pää­sy par­haim­paan ap­p­li­kaa­ti­oi­den eko­sys­tee­miin. Na­vi­goin­nis­ta huo­leh­tii Goog­le Maps, joka tu­kee ePOI-ha­kua, re­aa­li­ai­kai­sia lii­ken­ne­tie­to­ja, sekä vii­mei­sim­piä kart­to­ja. Goog­le Play -kaup­pa mah­dol­lis­taa yli 100 eri­lai­sen ap­p­li­kaa­ti­on la­taa­mi­sen au­toon, mu­kaan lu­kien mu­sii­kin ja vi­de­on suo­ra­tois­ton sekä eri­lai­set pe­li­so­vel­luk­set. Vii­mei­se­nä Goog­le As­sis­tant, jon­ka avul­la käyt­tä­vä voi ää­ni­ko­men­noil­la oh­ja­ta na­vi­goin­tia, pu­he­lui­ta, ää­nen­tois­toa, sekä au­ton toi­min­to­ja. Goog­le-toi­min­to­jen käyt­töö­not­to on yk­si­ker­tais­ta, sil­lä au­toon voi kir­jau­tua ole­mas­sa ole­val­la Goog­le-ti­lil­lä, jol­loin ai­em­pi ha­ku­his­to­ria synk­ro­noi­tuu au­ton kans­sa. Ec­lip­se Cross tu­kee myös lan­ga­ton­ta Ap­p­le CarP­la­y­tä sekä And­roid Au­toa, sekä äly­lait­tei­den lan­ga­ton­ta la­taus­ta.

Kor­ke­a­laa­tui­nen Har­man Kar­don -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa ää­nen­tois­ton oh­jaa­mos­sa juu­ri niin kirk­kaas­ti ja sel­ke­äs­ti kuin se on al­ku­pe­räi­ses­ti tar­koi­tet­tu. Jär­jes­tel­mään on ra­ken­net­tu si­sään eri­lai­sel­le ää­nel­le suun­ni­tel­tu­ja ti­lo­ja, jot­ka pa­ran­ta­vat kuun­te­lu­ko­ke­mus­ta en­ti­ses­tään; va­lit­ta­vis­sa ovat Stu­dio, Pod­cast, Con­cert, Club, ja Im­mer­si­on. Jär­jes­tel­män yh­teis­te­ho on 410 W.

Kul­jet­ta­jil­la on täy­si hal­lin­ta au­tos­taan Mit­su­bis­hi Mo­tors -ap­p­li­kaa­ti­on kaut­ta. Äly­pu­he­lin­so­vel­lus mah­dol­lis­taa muun mu­as­sa au­ton pai­kan­ta­mi­sen, au­ton la­taus­ti­lan näy­tön, etä­läm­mi­tyk­sen ja -tuu­le­tuk­sen, la­tauk­sen hal­lin­nan etä­nä, sekä ää­ni­tor­ven ja va­lo­jen kyt­ken­nän etä­nä.

Ec­lip­se Cross vie lii­tet­tä­vyy­den uu­del­le ta­sol­le tar­jo­a­mal­la ti­laus­pa­ket­te­ja, jot­ka pa­ran­ta­vat ajo­ko­ke­mus­ta. Con­nec­ted Dri­ving Pack hyö­dyn­tää kon­teks­tu­aa­lis­ta kart­ta­da­taa, joka tu­kee MI-PI­LOT -puo­li­au­to­no­mis­ta ajo­a­vus­tin­ta tar­jo­a­mal­la re­aa­li­ai­kais­ta kart­ta­tie­toa tie­ym­pä­ris­tös­tä ja no­peus­ra­joi­tuk­sis­ta. Lii­te­tyt omi­nai­suu­det voi­daan ak­ti­voi­da jäl­leen­myy­jän kaut­ta suo­raan tie­to­viih­de­näy­töl­tä, jol­loin ko­e­käyt­tö al­kaa. Kun ajo­neu­vo on yh­dis­tet­ty Mit­su­bis­hi Mo­tors -ti­liin, ti­lauk­set nä­ky­vät so­vel­luk­ses­sa.

Ec­lip­se Cross tu­kee myös vai­vat­to­mia OTA-päi­vi­tyk­siä (Over-the-air). OTA-päi­vi­tyk­set si­säl­tä­vät päi­vi­tyk­siä, joi­den vuok­si ai­em­min oli­si täy­ty­nyt vie­rail­la huol­los­sa – nyt riit­tää, et­tä kul­jet­ta­ja hy­väk­syy päi­vi­tyk­sen tie­to­viih­de­näy­töl­tä ja seu­raa oh­jei­ta.

Tur­val­li­suus, mu­ka­vuus ja käy­tet­tä­vyys

Ec­lip­se Cross yh­dis­tää par­haat tur­val­li­suus-, mu­ka­vuus- ja käy­tet­tä­vyy­so­mi­nai­suu­det, tar­jo­ten au­ton, joka on val­mis mi­hin ta­han­sa ti­lan­tee­seen. Tur­val­li­suus ra­ken­tuu Ec­lip­se Cros­sin ra­ken­tee­seen, jos­sa on tör­mäy­se­ner­gi­aa ime­viä ma­te­ri­aa­le­ja, jot­ka es­tä­vät ko­ri­ra­ken­teen va­ka­via muu­tok­sia tör­mäyk­sis­sä; jopa 65 ki­lo­met­riin tun­nis­sa as­ti etu- ja ta­ka­tör­mäyk­sis­sä sekä 50 ki­lo­met­riin tun­nis­sa si­vu­tör­mäyk­sis­sä. Ko­ri­ra­ken­ne on ra­ken­net­tu se­koi­tuk­ses­ta kyl­mäp­räs­sät­tyä te­räs­tä sekä kuu­ma­na präs­sä­tyis­tä ma­te­ri­aa­leis­ta kes­tä­vyy­den saa­vut­ta­mi­sek­si. Myös kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun kuo­ri on suun­ni­tel­tu suo­jaa­maan akun mo­duu­le­ja sekä pa­ran­ta­maan au­ton luja.

Ec­lip­se Cross on suun­ni­tel­tu mi­ni­moi­maan on­net­to­muuk­sien ris­kiä, ja sii­nä on jopa 20 edis­tyk­sel­lis­tä kul­jet­ta­jaa avus­ta­vaa jär­jes­tel­mää, jot­ka tark­kai­le­vat ym­pä­ris­töä jat­ku­vas­ti. Jär­jes­tel­mät saa­vat tie­toa 12 ult­ra­ää­ni­sen­so­ril­ta, nel­jäl­tä ka­me­ral­ta ja eteen­päin suun­na­tul­ta tut­kal­ta, tar­jo­ten 360 as­teen nä­ky­män ym­pä­ris­töön.

Kul­jet­ta­jan vä­sy­myk­sen vä­hen­tä­mi­seen on ke­hi­tet­ty MI-PI­LOT (Mit­su­bis­hi In­tel­li­gent - PI­LOT) -jär­jes­tel­mä. Jär­jes­tel­mä yh­dis­tää adap­tii­vi­sen va­ki­o­no­peus­sää­ti­men Stop & Go -toi­min­nol­la ja kais­tal­la­pi­to­a­vus­ti­men (LCA – Lane Cent­ring As­sist) sää­tä­en no­peu­den tie­o­lo­suh­tei­siin so­pi­vak­si pi­tä­en au­ton kais­tan kes­kel­lä ja tar­vit­ta­es­sa tuo­den sen myös py­säh­dyk­siin. MI-PI­LOT ke­ven­tää pit­kän mat­kan ajoa moot­to­ri­teil­lä ja ruuh­kai­ses­sa lii­ken­tees­sä li­sä­ten mu­ka­vuut­ta ja ren­tout­ta. Jär­jes­tel­mä toi­mii kol­mel­la eri ta­sol­la, ja kul­jet­ta­ja voi ot­taa hal­lin­nan hel­pos­ti ta­kai­sin kos­ka ta­han­sa.

Li­sä­tur­val­li­suut­ta tuo­vat au­to­maat­ti­nen kau­ko­va­lo­a­vus­tin, mo­ni­tör­mäys­jar­ru­tus, etäi­syys­va­roi­tin, kais­ta­vah­ti, kuol­leen kul­man va­roi­tin, ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mä pe­ruu­tet­ta­es­sa sekä au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus pe­ruu­tet­ta­es­sa.

Käy­tet­tä­vyyt­tä on aja­tel­tu My Sa­fe­ty Per­so -toi­min­nos­sa, joka an­taa kul­jet­ta­jal­le mah­dol­li­suu­den hal­li­ta, mit­kä ADAS-omi­nai­suu­det ovat ak­tii­vi­sia. My Sa­fe­ty -pai­ni­ket­ta kak­sois­nap­saut­ta­mal­la kul­jet­ta­ja voi pa­la­ta ”My Sa­fe­ty Per­so” -pro­fii­liin

Käy­tet­tä­vyys on si­sään­ra­ken­net­tu ADAS-jär­jes­tel­miin My Sa­fe­ty Per­so -toi­min­nol­la, joka an­taa käyt­tä­jäl­le mah­dol­li­suu­den hal­li­ta, mit­kä ADAS-omi­nai­suu­det ovat ak­tii­vi­sia. My Sa­fe­ty -pai­ni­ket­ta kak­sois­na­paut­ta­mal­la käyt­tä­jä voi pa­la­ta “My Sa­fe­ty Per­so” -pro­fii­liin ja pois­taa käy­tös­tä tai säi­lyt­tää ha­lu­tut ADAS-jär­jes­tel­mät ai­em­man mää­rit­te­lyn mu­kai­ses­ti. ADAS-jär­jes­tel­mät voi­daan ak­ti­voi­da uu­del­leen mil­loin ta­han­sa pai­na­mal­la My Sa­fe­ty -pai­ni­ket­ta.

Pa­him­man sat­tu­es­sa uu­si Ec­lip­se Cross on suun­ni­tel­tu pait­si mat­kus­ta­jien, myös pe­las­tus­hen­ki­lö­kun­nan tur­val­li­suut­ta aja­tel­len. Py­ro­tek­ni­nen ir­ti­kyt­ken­tä­kyt­kin kat­kai­see kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun ir­ti voi­ma­lin­jas­ta tur­va­tyy­nyn lau­ke­a­mi­sen yh­tey­des­sä pois­ta­en tar­peen ma­nu­aa­li­sel­le kyt­ki­mel­le.

Pe­las­tus­hen­ki­lö­kun­nan pää­sy kor­ke­a­jän­ni­te­ak­kuun on jär­jes­tet­ty eri­tyi­sel­lä sam­mu­tu­syh­tey­del­lä. Mi­kä­li ak­ku syt­tyy pa­la­maan, sam­mu­tus­let­ku voi­daan liit­tää ajo­neu­voon, jol­loin sam­mu­tus­nes­teen vir­taus rik­koo ak­ku­ko­te­lon ylä­le­vyn ja täyt­tää akun ja sam­mut­ta­en te­hok­kaas­ti mah­dol­li­sen pa­lon. Ja mi­kä­li pa­hin ta­pah­tuu, on Ec­lip­se Cross va­rus­tet­tu eCall-hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mäl­lä, joka ta­kaa no­pe­an avun­saan­nin.

Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross -täys­säh­kö­au­ton tuo­tan­to käyn­nis­tyy Rans­kas­sa vuon­na 2026, ja maa­han­tuo­jan As­ta­ra Au­to Fin­land Oy:n mu­kaan en­sim­mäi­set yk­si­löt saa­pu­vat maa­han ke­vään ai­ka­na.

Mit­su­bis­hin ta­kuu­lu­paus

Kaik­kien Eu­roo­pas­sa myy­tä­vien Mit­su­bis­hi-ajo­neu­vo­jen ta­paan uu­si Ec­lip­se Cross kuu­luu Mit­su­bis­hin huol­lon asi­a­kas­lu­pauk­sen pii­riin, joka si­säl­tää:

- 8 vuo­den ta­kuun (5 vuo­den/100 000 km teh­das­ta­kuu + 3 vuo­den li­sä­tur­va, yh­teen­sä 8 vuot­ta/160 000 km)

- 12 vuo­den puh­ki­ruos­tu­mat­to­muus­ta­kuun

- 8 vuo­den/160 000 km ajo­ak­ku­ta­kuun

- 8 vuo­den Mit­su­bis­hi Ajo­tur­va­pal­ve­lu, vii­mei­set kol­me vuot­ta edel­lyt­tä­vät li­sä­ta­kuun voi­mas­sa­o­loa

*En­nus­tet­tu WLTP-kan­ta­ma.

Au­to­bild / Mit­su­bis­hi

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat

Auto Bild.Uutiset

Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN