Mitsubishi sähköistää mallistoaan uuden Eclipse Cross -mallin myötä

Mitsubishi Motors Europe tuo markkinoille ensimmäisen täysin sähköisen SUV-mallinsa, kompaktin Eclipse Crossin.

Auto Bild.Uutiset

Uu­tuus­mal­li si­säl­tää ke­hit­ty­nyt­tä voi­ma­lin­ja­tek­no­lo­gi­aa, Mit­su­bis­hi Mo­tor­sin uu­sim­man muo­toi­lu­kie­len, laa­jan va­li­koi­man edis­ty­nei­tä kul­jet­ta­jan avus­tus­jär­jes­tel­miä sekä mo­ni­puo­li­sia lii­tet­tä­vyy­so­mi­nai­suuk­sia, mu­kaan lu­kien Goog­le-in­teg­raa­ti­on.

Uu­si Ec­lip­se Cross on suun­ni­tel­tu ole­maan kil­pai­lul­li­nen Eu­roo­pan avain­seg­men­tis­sä. Se mer­kit­see kään­ne­koh­taa Mit­su­bis­hil­le, joka vah­vis­taa kul­ku­aan koh­ti säh­köis­ty­mis­tä ol­len mer­kin en­sim­mäi­nen täys­säh­kö­au­to Eu­roo­pas­sa sit­ten uraa uur­ta­neen Mit­su­bis­hi i-MiEV:n, joka oli maa­il­man en­sim­mäi­nen sar­ja­tuon­tan­toon pääs­syt säh­kö­au­to.

Per­heys­tä­väl­li­nen au­to on suun­ni­tel­tu niin päi­vit­täi­seen ajoon kuin pit­kil­le­kin mat­koil­le täys­säh­köi­sen kan­ta­man ol­les­sa yli 600 ki­lo­met­riä* yh­del­lä la­tauk­sel­la. Eu­roo­pas­sa luo­tu Ec­lip­se Cross esi­tel­tiin Brys­se­lis­sä, mikä ei ole sat­tu­maa: Mit­su­bis­hi ni­mit­täin pa­laa sa­mal­la Bel­gi­an mark­ki­noil­le säh­köis­te­tyl­lä mal­lis­tol­laan.

”Täys­säh­köi­nen, Eu­roo­pan mark­ki­noil­le ke­hi­tet­ty ja Mit­su­bis­hi Mo­tors Eu­ro­pe De­sig­nin muo­toi­le­ma Ec­lip­se Cross SUV on tär­keä merk­ki­paa­lu Mit­su­bis­hil­le. Se on täyn­nä uu­sin­ta tek­no­lo­gi­aa, ai­na voi­ma­lin­jas­ta lii­tet­tä­vyy­teen vas­ta­tak­seen asi­ak­kai­den odo­tuk­siin jo­kai­sel­la mat­kal­la,” sa­noo Mit­su­bis­hi Mo­tors Eu­ro­pen toi­mi­tus­joh­ta­ja Frank Krol.

”Se on Mit­su­bis­hin en­sim­mäi­nen täys­säh­kö­au­to Eu­roo­pas­sa sit­ten pi­o­nee­ri­nä toi­mi­neen i-MiE­Vin (esi­tel­ty vuon­na 2010), joka oli en­sim­mäi­nen sar­ja­tuo­tan­toon eden­nyt täys­säh­kö­au­tom­me. Mo­lem­pien au­to­jen mer­ki­tys on tär­keä jat­ka­es­sam­me tai­val­tam­me koh­ti säh­köis­ty­mis­tä Eu­roo­pas­sa.”

Muo­toi­lu

Ket­te­rä ja dy­naa­mi­nen pro­fii­li ovat tu­los­ta CMF-EV -alus­tas­ta, jol­le uu­si Ec­lip­se Cross ra­ken­tuu. Se myös mah­dol­lis­taa kom­pak­tit ul­ko­mi­tat: pi­tuus 4 470 mm, le­veys 1 860 mm, kor­keus 1 570 mm. Ul­ko­a­sun vii­meis­te­lee vä­ri­pa­let­ti: va­lit­ta­vi­na ovat Vol­ca­nic Grey, Crys­tal White, Sap­p­hi­re Blue, Sun­ri­se Red, ja Onyx Black. Myös kak­si­vä­ri­nen, Onyx Black -vä­ril­lä maa­lat­tu ka­ton vii­meis­te­ly on saa­ta­vil­la kor­ke­am­mis­sa va­rus­te­ta­sois­sa.

Si­sä­ti­lat tar­jo­a­vat run­saas­ti ti­laa koko per­heen tar­pei­siin. Ta­ka­penk­kien ol­les­sa yl­hääl­lä ta­va­ra­ti­laa on 478 lit­raa, ja ta­ka­pen­kit kaa­det­tu­na ti­laa on jopa 1 670 lit­raa. ISO­fix-paik­ko­ja on au­tos­sa kaik­ki­aan kol­me kap­pa­let­ta.

Ec­lip­se Cross luo mat­kus­ta­jil­le käy­tän­nöl­li­sen, viih­tyi­sän, ja kut­su­van ym­pä­ris­tön. Laa­duk­kaat ma­te­ri­aa­lit ja huo­li­tel­lut yk­si­tyis­koh­dat tuo­vat mo­der­niu­den ja ava­ruu­den tun­teen. 48 eri vä­riä si­säl­tä­vä LED-tun­nel­ma­va­lais­tus ja koko ka­ton pi­tui­nen, na­pin pai­nal­luk­sel­la him­men­net­tä­vis­sä ole­va elekt­rok­ro­maat­ti­nen pa­no­raa­ma­kat­toik­ku­na puo­les­taan luo­vat oh­jaa­moon rau­hal­lis­ta tun­nel­maa.

Voi­ma­lin­ja

Uu­den Ec­lip­se Cros­sin sy­dän on sen edis­ty­nyt voi­ma­lin­ja, joka tar­jo­aa vaih­to­eh­don kah­des­ta ak­ku­ka­pa­si­tee­tis­ta. Pit­kän kan­ta­man ver­sio on saa­ta­vil­la lan­see­rauk­ses­ta läh­tien, ja kes­ki­pit­kän kan­ta­man ver­sio tu­lee mal­lis­toon Eu­roo­pas­sa vuo­den 2026 ai­ka­na. Pit­kän kan­ta­man akun ka­pa­si­teet­ti on 87 ki­lo­wat­ti­tun­tia, ja se mah­dol­lis­taa jopa 600 ki­lo­met­rin täys­säh­köi­sen kan­ta­man*.

Voi­ma­lin­jaan kuu­luu myös ve­si­jääh­dyt­tei­nen läm­mön­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä, joka op­ti­moi akun toi­min­taa ja var­mis­taa luo­tet­ta­van suo­ri­tus­ky­vyn sekä pit­kän käyt­töi­än. Va­ki­o­na kai­kis­sa mal­leis­sa on läm­pö­pump­pu ja PTC-läm­mi­tin, jot­ka tar­jo­a­vat ener­gi­a­te­hok­kaan ja kor­ke­a­te­hoi­sen läm­mi­tyk­sen ja jääh­dy­tyk­sen mat­kus­ta­moon.

Ec­lip­se Cros­sin moot­to­ri­na toi­mii suo­ri­tus­ky­kyi­nen vie­ras­mag­ne­toi­tu tah­ti­moot­to­ri, joka tuot­taa 160 ki­lo­wat­tia te­hoa ja 300 new­ton­met­riä vään­töä. Kiih­dy­tys 0-100 km/h tait­tuu 8,4 se­kun­nis­sa, ja au­ton huip­pu­no­peus on 170 km/h. Voi­man­siir­ron kom­pak­ti pa­ke­toin­ti ja al­hai­nen pai­no­pis­te pa­ran­ta­vat au­ton va­kaut­ta ja kaar­re­a­jo-omi­nai­suuk­sia, ja yh­dis­tet­ty­nä tark­kaan oh­jauk­seen te­ke­vät ne au­tos­ta haus­kan sekä tur­val­li­sen ajet­ta­van.

Voi­ma­lin­ja mah­dol­lis­taa myös re­ge­ne­ra­tii­vi­sen jar­ru­tuk­sen nel­jäl­lä eri ta­sol­la, B0-B3, joi­ta oh­ja­taan oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na ole­vil­la la­voil­la. Näin kul­jet­ta­ja voi mää­rit­tää omal­le ajo­tyy­lil­leen ja ti­lan­tee­seen so­pi­van hi­das­tu­vuu­den ta­son.

Uu­si Ec­lip­se Cross tu­kee AC-la­taus­ta asi­oin­ti- ja ko­ti­la­tu­reil­la ai­na 22 ki­lo­wa­tin te­hoon saak­ka. Pi­dem­mil­lä mat­koil­la au­to tu­kee pi­ka­la­taus­ta ai­na 150 ki­lo­wa­tin mak­si­mi­te­hol­la.

Ec­lip­se Cross an­taa kul­jet­ta­jil­le mah­dol­li­suu­den sää­tää au­ton dy­na­miik­kaa kul­jet­ta­jan omien miel­ty­mys­ten ja tar­pei­den mu­kaan Mul­ti-Sen­se-jär­jes­tel­män avul­la. Kul­jet­ta­jal­la on va­lit­ta­vi­naan ECO-tila, joka mak­si­moi te­hok­kuu­den ja vä­hen­tää ener­gi­an­ku­lu­tus­ta jopa 10 %, COM­FORT-tila, jol­la löy­de­tään täy­del­li­nen ta­sa­pai­no ener­gi­a­te­hok­kuu­den ja suo­ri­tus­ky­vyn vä­lil­lä, sekä aja­mi­sen nau­tin­toa, ket­te­ryyt­tä, ja herk­kyyt­tä li­sää SPORT-tila. Li­säk­si au­ton eri omi­nai­suuk­sia voi­daan rää­tä­löi­dä PER­SO-ti­lan avul­la juu­ri mie­lei­sik­seen.

Lii­tet­tä­vyys

Oh­jaa­mon kes­kuk­se­na toi­mii 12,3-tuu­mai­nen tie­to­viih­de­näyt­tö, joka on di­gi­taa­li­sen käyt­tö­ko­ke­muk­sen ydin. Sen in­tui­tii­vi­nen na­vi­goin­ti­palk­ki te­kee eri toi­min­to­jen ja tie­to­jen se­laa­mi­ses­ta help­poa. Kes­ki­näyt­töä tu­kee kul­jet­ta­jan 12,3-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to, joka tuo tär­keim­mät ajo­tie­dot kul­jet­ta­jan nä­kö­kent­tään mi­ni­moi­den häi­ri­ö­te­ki­jät ja aut­ta­en pi­tä­mään kat­seen ties­sä.

Si­sään­ra­ken­ne­tun Goog­len avul­la käyt­tä­jäl­lä on väl­tön pää­sy par­haim­paan ap­p­li­kaa­ti­oi­den eko­sys­tee­miin. Na­vi­goin­nis­ta huo­leh­tii Goog­le Maps, joka tu­kee ePOI-ha­kua, re­aa­li­ai­kai­sia lii­ken­ne­tie­to­ja, sekä vii­mei­sim­piä kart­to­ja. Goog­le Play -kaup­pa mah­dol­lis­taa yli 100 eri­lai­sen ap­p­li­kaa­ti­on la­taa­mi­sen au­toon, mu­kaan lu­kien mu­sii­kin ja vi­de­on suo­ra­tois­ton sekä eri­lai­set pe­li­so­vel­luk­set. Vii­mei­se­nä Goog­le As­sis­tant, jon­ka avul­la käyt­tä­vä voi ää­ni­ko­men­noil­la oh­ja­ta na­vi­goin­tia, pu­he­lui­ta, ää­nen­tois­toa, sekä au­ton toi­min­to­ja. Goog­le-toi­min­to­jen käyt­töö­not­to on yk­si­ker­tais­ta, sil­lä au­toon voi kir­jau­tua ole­mas­sa ole­val­la Goog­le-ti­lil­lä, jol­loin ai­em­pi ha­ku­his­to­ria synk­ro­noi­tuu au­ton kans­sa. Ec­lip­se Cross tu­kee myös lan­ga­ton­ta Ap­p­le CarP­la­y­tä sekä And­roid Au­toa, sekä äly­lait­tei­den lan­ga­ton­ta la­taus­ta.

Kor­ke­a­laa­tui­nen Har­man Kar­don -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa ää­nen­tois­ton oh­jaa­mos­sa juu­ri niin kirk­kaas­ti ja sel­ke­äs­ti kuin se on al­ku­pe­räi­ses­ti tar­koi­tet­tu. Jär­jes­tel­mään on ra­ken­net­tu si­sään eri­lai­sel­le ää­nel­le suun­ni­tel­tu­ja ti­lo­ja, jot­ka pa­ran­ta­vat kuun­te­lu­ko­ke­mus­ta en­ti­ses­tään; va­lit­ta­vis­sa ovat Stu­dio, Pod­cast, Con­cert, Club, ja Im­mer­si­on. Jär­jes­tel­män yh­teis­te­ho on 410 W.

Kul­jet­ta­jil­la on täy­si hal­lin­ta au­tos­taan Mit­su­bis­hi Mo­tors -ap­p­li­kaa­ti­on kaut­ta. Äly­pu­he­lin­so­vel­lus mah­dol­lis­taa muun mu­as­sa au­ton pai­kan­ta­mi­sen, au­ton la­taus­ti­lan näy­tön, etä­läm­mi­tyk­sen ja -tuu­le­tuk­sen, la­tauk­sen hal­lin­nan etä­nä, sekä ää­ni­tor­ven ja va­lo­jen kyt­ken­nän etä­nä.

Ec­lip­se Cross vie lii­tet­tä­vyy­den uu­del­le ta­sol­le tar­jo­a­mal­la ti­laus­pa­ket­te­ja, jot­ka pa­ran­ta­vat ajo­ko­ke­mus­ta. Con­nec­ted Dri­ving Pack hyö­dyn­tää kon­teks­tu­aa­lis­ta kart­ta­da­taa, joka tu­kee MI-PI­LOT -puo­li­au­to­no­mis­ta ajo­a­vus­tin­ta tar­jo­a­mal­la re­aa­li­ai­kais­ta kart­ta­tie­toa tie­ym­pä­ris­tös­tä ja no­peus­ra­joi­tuk­sis­ta. Lii­te­tyt omi­nai­suu­det voi­daan ak­ti­voi­da jäl­leen­myy­jän kaut­ta suo­raan tie­to­viih­de­näy­töl­tä, jol­loin ko­e­käyt­tö al­kaa. Kun ajo­neu­vo on yh­dis­tet­ty Mit­su­bis­hi Mo­tors -ti­liin, ti­lauk­set nä­ky­vät so­vel­luk­ses­sa.

Ec­lip­se Cross tu­kee myös vai­vat­to­mia OTA-päi­vi­tyk­siä (Over-the-air). OTA-päi­vi­tyk­set si­säl­tä­vät päi­vi­tyk­siä, joi­den vuok­si ai­em­min oli­si täy­ty­nyt vie­rail­la huol­los­sa – nyt riit­tää, et­tä kul­jet­ta­ja hy­väk­syy päi­vi­tyk­sen tie­to­viih­de­näy­töl­tä ja seu­raa oh­jei­ta.

Tur­val­li­suus, mu­ka­vuus ja käy­tet­tä­vyys

Ec­lip­se Cross yh­dis­tää par­haat tur­val­li­suus-, mu­ka­vuus- ja käy­tet­tä­vyy­so­mi­nai­suu­det, tar­jo­ten au­ton, joka on val­mis mi­hin ta­han­sa ti­lan­tee­seen. Tur­val­li­suus ra­ken­tuu Ec­lip­se Cros­sin ra­ken­tee­seen, jos­sa on tör­mäy­se­ner­gi­aa ime­viä ma­te­ri­aa­le­ja, jot­ka es­tä­vät ko­ri­ra­ken­teen va­ka­via muu­tok­sia tör­mäyk­sis­sä; jopa 65 ki­lo­met­riin tun­nis­sa as­ti etu- ja ta­ka­tör­mäyk­sis­sä sekä 50 ki­lo­met­riin tun­nis­sa si­vu­tör­mäyk­sis­sä. Ko­ri­ra­ken­ne on ra­ken­net­tu se­koi­tuk­ses­ta kyl­mäp­räs­sät­tyä te­räs­tä sekä kuu­ma­na präs­sä­tyis­tä ma­te­ri­aa­leis­ta kes­tä­vyy­den saa­vut­ta­mi­sek­si. Myös kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun kuo­ri on suun­ni­tel­tu suo­jaa­maan akun mo­duu­le­ja sekä pa­ran­ta­maan au­ton luja.

Ec­lip­se Cross on suun­ni­tel­tu mi­ni­moi­maan on­net­to­muuk­sien ris­kiä, ja sii­nä on jopa 20 edis­tyk­sel­lis­tä kul­jet­ta­jaa avus­ta­vaa jär­jes­tel­mää, jot­ka tark­kai­le­vat ym­pä­ris­töä jat­ku­vas­ti. Jär­jes­tel­mät saa­vat tie­toa 12 ult­ra­ää­ni­sen­so­ril­ta, nel­jäl­tä ka­me­ral­ta ja eteen­päin suun­na­tul­ta tut­kal­ta, tar­jo­ten 360 as­teen nä­ky­män ym­pä­ris­töön.

Kul­jet­ta­jan vä­sy­myk­sen vä­hen­tä­mi­seen on ke­hi­tet­ty MI-PI­LOT (Mit­su­bis­hi In­tel­li­gent - PI­LOT) -jär­jes­tel­mä. Jär­jes­tel­mä yh­dis­tää adap­tii­vi­sen va­ki­o­no­peus­sää­ti­men Stop & Go -toi­min­nol­la ja kais­tal­la­pi­to­a­vus­ti­men (LCA – Lane Cent­ring As­sist) sää­tä­en no­peu­den tie­o­lo­suh­tei­siin so­pi­vak­si pi­tä­en au­ton kais­tan kes­kel­lä ja tar­vit­ta­es­sa tuo­den sen myös py­säh­dyk­siin. MI-PI­LOT ke­ven­tää pit­kän mat­kan ajoa moot­to­ri­teil­lä ja ruuh­kai­ses­sa lii­ken­tees­sä li­sä­ten mu­ka­vuut­ta ja ren­tout­ta. Jär­jes­tel­mä toi­mii kol­mel­la eri ta­sol­la, ja kul­jet­ta­ja voi ot­taa hal­lin­nan hel­pos­ti ta­kai­sin kos­ka ta­han­sa.

Li­sä­tur­val­li­suut­ta tuo­vat au­to­maat­ti­nen kau­ko­va­lo­a­vus­tin, mo­ni­tör­mäys­jar­ru­tus, etäi­syys­va­roi­tin, kais­ta­vah­ti, kuol­leen kul­man va­roi­tin, ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­mä pe­ruu­tet­ta­es­sa sekä au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus pe­ruu­tet­ta­es­sa.

Käy­tet­tä­vyyt­tä on aja­tel­tu My Sa­fe­ty Per­so -toi­min­nos­sa, joka an­taa kul­jet­ta­jal­le mah­dol­li­suu­den hal­li­ta, mit­kä ADAS-omi­nai­suu­det ovat ak­tii­vi­sia. My Sa­fe­ty -pai­ni­ket­ta kak­sois­nap­saut­ta­mal­la kul­jet­ta­ja voi pa­la­ta ”My Sa­fe­ty Per­so” -pro­fii­liin

Käy­tet­tä­vyys on si­sään­ra­ken­net­tu ADAS-jär­jes­tel­miin My Sa­fe­ty Per­so -toi­min­nol­la, joka an­taa käyt­tä­jäl­le mah­dol­li­suu­den hal­li­ta, mit­kä ADAS-omi­nai­suu­det ovat ak­tii­vi­sia. My Sa­fe­ty -pai­ni­ket­ta kak­sois­na­paut­ta­mal­la käyt­tä­jä voi pa­la­ta “My Sa­fe­ty Per­so” -pro­fii­liin ja pois­taa käy­tös­tä tai säi­lyt­tää ha­lu­tut ADAS-jär­jes­tel­mät ai­em­man mää­rit­te­lyn mu­kai­ses­ti. ADAS-jär­jes­tel­mät voi­daan ak­ti­voi­da uu­del­leen mil­loin ta­han­sa pai­na­mal­la My Sa­fe­ty -pai­ni­ket­ta.

Pa­him­man sat­tu­es­sa uu­si Ec­lip­se Cross on suun­ni­tel­tu pait­si mat­kus­ta­jien, myös pe­las­tus­hen­ki­lö­kun­nan tur­val­li­suut­ta aja­tel­len. Py­ro­tek­ni­nen ir­ti­kyt­ken­tä­kyt­kin kat­kai­see kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun ir­ti voi­ma­lin­jas­ta tur­va­tyy­nyn lau­ke­a­mi­sen yh­tey­des­sä pois­ta­en tar­peen ma­nu­aa­li­sel­le kyt­ki­mel­le.

Pe­las­tus­hen­ki­lö­kun­nan pää­sy kor­ke­a­jän­ni­te­ak­kuun on jär­jes­tet­ty eri­tyi­sel­lä sam­mu­tu­syh­tey­del­lä. Mi­kä­li ak­ku syt­tyy pa­la­maan, sam­mu­tus­let­ku voi­daan liit­tää ajo­neu­voon, jol­loin sam­mu­tus­nes­teen vir­taus rik­koo ak­ku­ko­te­lon ylä­le­vyn ja täyt­tää akun ja sam­mut­ta­en te­hok­kaas­ti mah­dol­li­sen pa­lon. Ja mi­kä­li pa­hin ta­pah­tuu, on Ec­lip­se Cross va­rus­tet­tu eCall-hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mäl­lä, joka ta­kaa no­pe­an avun­saan­nin.

Mit­su­bis­hi Ec­lip­se Cross -täys­säh­kö­au­ton tuo­tan­to käyn­nis­tyy Rans­kas­sa vuon­na 2026, ja maa­han­tuo­jan As­ta­ra Au­to Fin­land Oy:n mu­kaan en­sim­mäi­set yk­si­löt saa­pu­vat maa­han ke­vään ai­ka­na.

Mit­su­bis­hin ta­kuu­lu­paus

Kaik­kien Eu­roo­pas­sa myy­tä­vien Mit­su­bis­hi-ajo­neu­vo­jen ta­paan uu­si Ec­lip­se Cross kuu­luu Mit­su­bis­hin huol­lon asi­a­kas­lu­pauk­sen pii­riin, joka si­säl­tää:

- 8 vuo­den ta­kuun (5 vuo­den/100 000 km teh­das­ta­kuu + 3 vuo­den li­sä­tur­va, yh­teen­sä 8 vuot­ta/160 000 km)

- 12 vuo­den puh­ki­ruos­tu­mat­to­muus­ta­kuun

- 8 vuo­den/160 000 km ajo­ak­ku­ta­kuun

- 8 vuo­den Mit­su­bis­hi Ajo­tur­va­pal­ve­lu, vii­mei­set kol­me vuot­ta edel­lyt­tä­vät li­sä­ta­kuun voi­mas­sa­o­loa

*En­nus­tet­tu WLTP-kan­ta­ma.

Au­to­bild / Mit­su­bis­hi

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Auto Bild.Uutiset

Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää

Auto Bild.Uutiset

Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN