Polttomoottoriset SsangYongit ovat menneisyyttä, sillä jatkossa keskitytään KG Mobilityn valmistamien sähkömoottoristen automallien myyntiin.

Polttomoottoriset SsangYongit ovat menneisyyttä, sillä jatkossa keskitytään KG Mobilityn valmistamien sähkömoottoristen automallien myyntiin.

SsangYong

SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility

Eteläkorealainen SsangYong Motor Company on viime syyskuisen omista­jan­vaih­doksen takia jatkossa KG Mobility. Nimi kertoo siitä, kuinka Etelä-Korean vanhin autonvalmistaja katsoo tulevaisuuteen ja keskittyy liikku­vuus­pal­ve­lujen tuottamiseen. Suomessa tapahtuu suuri muutos, kun poltto­moot­to­risten SsangYongien myynti on lopetettu ja jatkossa panostetaan sähkö­moot­to­risiin malleihin.

Auto Bild.Uutiset

Ssan­gY­on­gin juu­ret ulot­tu­vat ai­na vuo­teen 1954, jol­loin yh­tiö aloit­ti toi­min­tan­sa. Ssan­gY­ong on kes­kit­ty­nyt lä­hes 70 vuo­den ajan val­mis­ta­maan ai­to­ja maas­tu­rei­ta ja ka­tu­maas­tu­rei­ta.

Yh­tiö on ol­lut kui­ten­kin ai­ka pie­ni, mikä on aja­nut sen his­to­ri­an­sa ai­ka­na use­am­paan ot­tee­seen ta­lou­del­li­siin vai­keuk­siin.

Ny­ky­a­jan vaa­ti­muk­set au­to­jen tur­val­li­suu­den ja pääs­tö­jen suh­teen vaa­ti­vat val­ta­via in­ves­toin­te­ja ja suo­si­vat suu­ria val­mis­ta­jia.

Vaik­ka Ssan­gY­ong oli vuo­den 2020 lo­pul­ta läh­tien sel­vi­tys­ti­las­sa, au­to­jen ke­hi­tys­työ jat­kui, jos­ta on konk­reet­ti­se­na esi­merk­ki­nä so­pi­mus BYD:n kans­sa ajo­a­kun suun­nit­te­lus­ta säh­kö­au­toi­hin.

Ensimmäisenä esitellään uusi SsangYong Korando eMotion, joka on tulossa Suomeen loppukesän aikana. Sen arvioidaan herättävän suomalaisostajissa suurta mielenkiintoa, sillä uutuus sijoittuu nopeasti kasvavaan keskikokoisten sähkökatumaasturien luokkaan.

Ensimmäisenä esitellään uusi SsangYong Korando eMotion, joka on tulossa Suomeen loppukesän aikana. Sen arvioidaan herättävän suomalaisostajissa suurta mielenkiintoa, sillä uutuus sijoittuu nopeasti kasvavaan keskikokoisten sähkökatumaasturien luokkaan.

SsangYong

Syys­kuus­sa 2022 Ssan­gY­on­gin tu­le­vai­suus var­mis­tui, kun se yh­dis­tyi ete­lä­ko­re­a­lai­seen KG Grou­piin.

Konk­reet­ti­sin heti nä­ky­vä muu­tos on se, et­tä val­mis­ta­jan nimi vaih­tuu maa­lis­kuun 22. päi­vä­nä 2023 ja on jat­kos­sa KG Mo­bi­li­ty.

Suo­mes­sa kes­ki­ty­tään säh­kö­au­toi­hin

Ssan­gY­on­gin myyn­ti on ol­lut yh­ti­ön ti­lan­teen ta­kia lä­hes py­säh­dyk­sis­sä pa­rin vuo­den ajan, mut­ta nyt aloi­te­taan ikään kuin puh­taal­ta pöy­däl­tä.

Polt­to­moot­to­ri­set Ssan­gY­on­git ovat men­nei­syyt­tä, sil­lä jat­kos­sa kes­ki­ty­tään KG Mo­bi­li­tyn val­mis­ta­mien säh­kö­moot­to­ris­ten au­to­mal­lien myyn­tiin.

En­sim­mäi­se­nä esi­tel­lään uu­si Ssan­gY­ong Ko­ran­do eMo­ti­on, joka on tu­los­sa Suo­meen lop­pu­ke­sän ai­ka­na. Sen ar­vi­oi­daan he­rät­tä­vän suo­ma­lai­sos­ta­jis­sa suur­ta mie­len­kiin­toa, sil­lä uu­tuus si­joit­tuu no­pe­as­ti kas­va­vaan kes­ki­ko­kois­ten säh­kö­ka­tu­maas­tu­rien luok­kaan.

Ssan­gY­ong Ko­ran­do eMo­ti­o­nis­sa on edes­sä 140 ki­lo­wa­tin (190 hv) te­hoi­nen säh­kö­moot­to­ri, jon­ka vään­tö­mo­ment­ti on 360 new­ton­met­riä.

Erityisen mielenkiintoiseksi SsangYong Korando eMotionin tekee hinta, joka asettuu 40 000 euron hintaluokkaan.

Erityisen mielenkiintoiseksi SsangYong Korando eMotionin tekee hinta, joka asettuu 40 000 euron hintaluokkaan.

SsangYong

Ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­tö on 61,5 ki­lo­wat­ti­tun­tia, jol­loin WLTP:n mu­kai­nen toi­min­ta­mat­ka on 339 ki­lo­met­riä.

Ai­em­min myyn­nis­sä ol­lei­den polt­to­moot­to­ris­ten Ko­ran­do­jen ta­paan uu­si Ssan­gY­ong Ko­ran­do eMo­ti­on on jy­ke­vä ja se tar­jo­aa mat­kus­ta­jil­le hy­vät ti­lat. Eu­ro NCAP:n tur­val­li­suus­tes­tis­sä täy­det vii­si täh­teä saa­nut Ko­ran­do on hy­vin va­rus­tel­tu.

Eri­tyi­sen mie­len­kiin­toi­sek­si Ssan­gY­ong Ko­ran­do eMo­ti­o­nin te­kee hin­ta, joka aset­tuu 40 000 eu­ron hin­ta­luok­kaan.

Tu­los­sa mo­ni­puo­li­nen säh­kö­au­to­mal­lis­to

Uu­den omis­ta­jan re­surs­seil­la KG Mo­bi­li­ty to­teut­taa kaik­ki Ssan­gY­on­gin suun­ni­tel­mat tu­le­vis­ta säh­kö­au­to­mal­leis­ta.

Tu­los­sa on no­pe­aan tah­tiin nel­jä uu­tuut­ta, jois­ta Ssan­gY­ong Tor­res EVX:n tuo­tan­to ja myyn­ti läh­te­vät käyn­tiin jo tä­män vuo­den ai­ka­na.

Säh­kö­au­to­va­li­koi­ma kas­vaa sii­tä no­pe­aan tah­tiin, sil­lä seu­raa­vi­na ovat vuo­ros­sa kes­ki­ko­koi­nen säh­kö­a­vo­la­va (O100), täy­si­ko­koi­nen säh­kö­ka­tu­maas­tu­ri (F100) sekä kom­pak­ti säh­kö­ka­tu­maas­tu­ri (KR10).

SsangYong Korando eMotionissa on edessä 140 kilowatin (190 hv) tehoinen sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 360 newtonmetriä.

SsangYong Korando eMotionissa on edessä 140 kilowatin (190 hv) tehoinen sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 360 newtonmetriä.

SsangYong

Uu­si Ssan­gY­ong Tor­res EVX ja kol­me tu­le­vien mal­lien tut­kiel­maa esi­tel­lään 30. maa­lis­kuu­ta Sou­lin Mo­bi­li­ty Shows­sa.

Kaik­ki mal­lit teh­dään ko­ko­naan uu­del­le säh­kö­au­to­jen pe­rus­ra­ken­teel­le, joka aut­taa KG Mo­bi­li­tya to­teut­ta­maan käyn­nis­te­tyt pro­jek­tit ja kas­va­maan au­ton­val­mis­ta­jak­si, jon­ka au­to­ja myy­dään kaik­ki­al­la maa­il­mas­sa.

Uut­ta ajat­te­lua ovat yh­teys pil­ven kaut­ta au­toon sekä SDV (Soft­wa­re De­fi­ned Ve­hic­le). Sil­lä tar­koi­te­taan jat­ku­vaa yh­teyt­tä au­toon pil­ven kaut­ta, lii­tet­tä­vyyt­tä ja au­to­no­mis­ta au­toi­lua, jota kon­ser­nin eri yh­ti­öt jat­ku­vas­ti ke­hit­tä­vät.

En­sim­mäi­set SDV-poh­jai­set au­tot on tar­koi­tus esi­tel­lä vuon­na 2027.

Ssan­gY­ong-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN