Tällainen on kuudennen sukupolven Renault Clio

Renault Clio on ollut luokkansa suunnannäyttäjä jo 35 vuoden ajan. Nyt esiteltävän kuudennen sukupolven supervoimia ovat sen tilat, tekniikka ja varustelu.

Auto Bild.Uutiset

Omi­nai­suuk­sil­laan uu­si Clio kil­pai­lee ta­sa­vä­ki­ses­ti py­kä­lää kook­kaam­pien au­to­jen kans­sa. Laa­tu­vai­ku­tel­mal­taan kuu­des Clio on val­lan­ku­mouk­sel­li­nen B-seg­men­tis­sä.

Re­nault Clio on mer­kin myy­dyin mal­li jo 35 vuo­den ajan ja Eu­roo­pan myyn­ti­ti­las­to­jen yk­kö­nen vuo­den 2025 en­sim­mäi­sel­lä puo­lis­kol­la. Roh­ke­as­ti uu­dis­tu­nut kuu­den­nen su­ku­pol­ven Clio saa maa­il­man en­si-il­tan­sa Münche­nis­sä. Leh­dis­tö­ti­lai­suus jär­jes­te­tään maa­nan­tai­na 8. syys­kuu­ta klo 18.30 Suo­men ai­kaa.

Ai­na vuon­na 1990 ta­pah­tu­nees­ta esit­te­lys­tään läh­tien Re­nault Clio on uu­dis­ta­nut su­ku­pol­vi toi­sen­sa jäl­keen luok­kan­sa vaa­ti­muk­set. Ai­koi­naan uu­tuus oli niin val­lan­ku­mouk­sel­li­nen, et­tä Re­nault vaih­toi mal­li­ni­men nu­me­ros­ta 5 Cli­ok­si. Omi­nai­suuk­sil­laan Clio on ol­lut ai­na luok­kan­sa kär­jes­sä, min­kä ta­kia se voit­ti Car of the Ye­ar 1991 ja 2006 -tit­te­lit eli va­lit­tiin kak­si ker­taa vuo­den tär­keim­mäk­si au­tou­u­tuu­dek­si Eu­roo­pas­sa.

Mai­nio ko­ko­nai­suus nou­si heti esit­te­lyn­sä jäl­keen os­ta­jien suo­si­kik­si niin Eu­roo­pas­sa kuin muu­al­la­kin mis­sä Clio on myyn­nis­sä. Niin­pä nii­tä on re­kis­te­röi­ty vii­den su­ku­pol­ven ai­ka­na 120. maa­il­man maas­sa lä­hes 17 mil­joo­naa kap­pa­let­ta. Re­nault Clio on kaik­kien ai­ko­jen eni­ten myy­ty rans­ka­lai­nen au­to­mal­li. Ei­kä suo­sio ole laan­tu­nut, vaik­ka vuo­sia on ku­lu­nut. Tä­män vuo­den en­sim­mäi­sel­lä puo­lis­kol­la Clio oli jäl­leen yk­kö­nen Eu­roo­pas­sa. Suo­mes­sa Clio on kaik­kien ai­ko­jen myy­dyin Re­nault-mal­li myös Suo­mes­sa sekä tänä vuon­na yk­si ko­ko­luok­kan­sa myy­dyim­mis­tä mal­leis­ta.

Täy­sin uu­si su­ku­pol­vi

Kuu­den­nen su­ku­pol­ven Re­nault Clion ko­ko­naan uu­si muo­toi­lu an­taa sil­le pir­te­än ul­ko­nä­ön. Sa­mal­la se hei­jas­taa Re­naul­tin mo­der­nia lä­hes­ty­mis­tä muo­toi­luun ja tek­niik­kaan. Veis­tok­sel­li­set, tun­tei­ta he­rät­tä­vät lin­jat ker­to­vat uu­den Clion vä­ke­vyy­des­tä ja kor­ke­a­ta­soi­sis­ta omi­nai­suuk­sis­ta.

Oh­jaa­mos­sa pai­no­te­taan laa­tua ja kier­rä­tet­ty­jen ma­te­ri­aa­lien käyt­töä. Kak­si näyt­töä on V-muo­dos­sa niin, et­tä kes­kim­mäi­nen on kään­net­ty koh­ti kul­jet­ta­jaa. OpenR link -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mäs­sä on nyt mu­ka­na Goog­le en­sim­mäi­se­nä tä­män luo­kan au­to­na. Sa­mal­la saa­ta­vil­la on pe­rä­ti 29 kul­jet­ta­jaa avus­ta­vaa tur­val­li­suut­ta li­sää­vää ADAS-jär­jes­tel­mää, mikä nos­taa Clion luok­kaa suu­rem­pien au­to­jen jouk­koon.

Uu­del­le ta­sol­le on nous­tu myös voi­ma­lin­jois­sa, sil­lä tar­jol­la on nyt Re­naul­tin kaik­kien ai­ko­jen ta­lou­del­li­sin hyb­ri­di. Aja­tuk­se­na on tar­jo­ta asi­ak­kail­le va­lin­nan­va­raa, jo­ten säh­kö­au­to­jen rin­nal­la ovat erit­täin vä­hän polt­to­ai­net­ta ku­lut­ta­vat hyb­ri­dit, ku­ten uu­si Clio. Sii­hen voi va­li­ta uu­den full hyb­rid E-Tech 160:n, jon­ka yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on ai­no­as­taan 3,9 l/100 km ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö 89 g/km. Vaih­to­eh­to­na sil­le on uu­dis­tet­tu ben­sii­ni­moot­to­ri TCe 115, jon­ka voi va­li­ta joko kä­si­va­lin­tai­sen tai kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­ton kans­sa.

Pir­te­ät liik­kees­sä ole­vat muo­dot

Re­naul­tin tut­kiel­mat ovat kaut­ta vuo­si­kym­men­ten en­nus­ta­neet tu­le­vien mal­lien ul­ko­nä­köä. Uu­den kuu­den­nen su­ku­pol­ven Clion lin­jat muis­tut­ta­vat hy­vin pal­jon vuon­na 2022 esi­tel­tyä Emb­le­me-tut­kiel­maa. Niin­pä muo­dot ovat en­tis­tä vah­vem­mat, ei­vät­kä ne peit­te­le au­ton la­ti­na­lais­ta pe­ri­mää.

Clio on ol­lut koko his­to­ri­an­sa ajan ole­muk­sel­taan hel­pos­ti tun­nis­tet­ta­va, ei­kä uu­si su­ku­pol­vi tee sään­töön poik­keus­ta. Ak­se­li­vä­li on ve­ny­nyt sen­til­lä 2,59 met­riin. Kori on 4,12 met­riä pit­kä (+ 67 mm), mikä tar­koit­taa etu- ja ta­ka­y­li­tyk­sen vä­hän kas­va­neen. Sa­mal­la pi­dem­pi kori on an­ta­nut muo­toi­li­joil­le mah­dol­li­suu­den teh­dä au­toon erit­täin dy­naa­mi­nen, cou­pe­mai­nen kat­to­lin­ja ti­lois­ta tin­ki­mät­tä. Ai­em­paa suu­rem­pi 1,77 met­rin le­veys (+ 39 mm) li­sää si­sä­ti­lo­ja ja te­kee Cli­os­ta van­kem­man nä­köi­sen. Kor­keut­ta on 1,45 met­riä (+ 11 mm), mikä on lä­hes en­nal­laan, mil­lä on ha­lut­tu pi­tää il­man­vas­tus al­hai­se­na.

Etu­sä­leik­kö on ko­ris­tel­tu Re­naul­tin merk­kiä tois­ta­vas­ti ti­man­teil­la ja ku­vio löy­tyy myös päi­vä­a­jo­va­lois­ta. Var­si­nai­set pro­jek­to­ri­va­lot ovat mus­tas­sa taus­tas­sa, mikä te­kee niis­tä mah­ta­van nä­köi­set. Si­vul­ta kat­sot­tu­na muo­dot vaih­te­le­vat ko­ve­ras­ta ku­pe­raan, min­kä an­si­os­ta au­to vai­kut­taa elä­väl­tä ja erit­täin dy­naa­mi­sel­ta. Pyö­rä­kaa­rien mus­ta väri an­taa au­tol­le ur­hei­lul­li­suut­ta.

Mu­ka­na on myös tyy­lik­käi­tä Cli­ol­le tyy­pil­li­siä piir­tei­tä, ku­ten ta­ka­pi­la­riin si­joi­te­tut oven kah­vat. Niin ikään ik­ku­noi­den muo­dos­ta uu­si­kin su­ku­pol­vi on hel­pos­ti tun­nis­tet­ta­vis­sa Cli­ok­si. Ai­em­paa enem­män kal­lis­tet­tu ta­ka­la­si an­taa au­tol­le at­leet­tis­ta lei­maa, jota al­le­vii­vaa­vat nel­jä ur­hei­lu­au­tois­ta ins­pi­raa­ti­on­sa saa­nut­ta ta­ka­va­loa.

Mo­der­ni ja tek­ni­nen mat­kus­ta­mo

Ti­la­van mat­kus­ta­mon osal­ta uu­si Re­nault Clio erot­tuu heti eduk­seen edel­tä­jään­sä ver­rat­tu­na. Ko­je­lau­das­sa on uu­sia ma­te­ri­aa­le­ja ja sen ku­vi­oin­ti an­taa mai­ni­on laa­tu­vai­ku­tel­man. Mat­kus­ta­jan puo­lel­ta ko­je­lau­ta on ver­hoil­tu teks­tii­lil­lä, joka vaih­te­lee va­rus­te­ta­son mu­kaan. Mal­li­sar­jan hui­pul­la ole­vas­sa esp­rit Al­pi­nes­sa ma­te­ri­aa­li­na on Al­can­ta­ra. Saa­ta­vil­la on myös tun­nel­ma­va­lais­tus, jon­ka kans­sa ovien si­sä­o­sat on va­lais­tu.

Ko­je­lau­das­sa on kak­si 10,1-tuu­mais­ta näyt­töä V-muo­dos­sa niin, et­tä kes­ki­näyt­tö on kään­net­ty koh­ti kul­jet­ta­jaa. Kor­keim­man va­rus­te­ta­son kom­pak­ti oh­jaus­pyö­rä on lai­nat­tu Re­naul­tin suu­rem­mis­ta ja kal­liim­mis­ta mal­leis­ta. Hie­non ul­ko­nä­kön­sä li­säk­si se on erit­täin käy­tän­nöl­li­nen, kun esi­mer­kik­si mul­ti-sen­se-va­lit­sin on si­joi­tet­tu oh­jaus­pyö­rään.

Clion openR link -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mään kuu­luu evo­lu­ti­on-va­rus­te­ta­soa lu­kuun ot­ta­mat­ta Goog­len mul­ti­me­di­ao­mi­nai­suu­det, mikä on uut­ta täs­sä au­to­luo­kas­sa. Käy­tän­nös­sä se tar­koit­taa, et­tä kul­jet­ta­jan ja mat­kus­ta­jien käy­tet­tä­vis­sä ovat Goog­le Maps, Goog­le As­sis­tant ja Goog­le Playn kaut­ta val­ta­va mää­rä so­vel­luk­sia. Li­säk­si äly­pu­he­li­men voi yh­dis­tää au­toon lan­gat­to­mas­ti. Au­toon voi ol­la yh­tey­des­sä mo­ni­puo­li­ses­ti myös omal­la pu­he­li­mel­la My Re­nault -so­vel­luk­sen avul­la.

Täy­sin uu­sis­sa is­tui­mis­sa on ver­hoi­lu­na kier­rä­tet­tyä ma­te­ri­aa­lia, joka vaih­te­lee vä­ri­tyk­sel­tään va­rus­te­ta­son mu­kaan. Ajo­a­sen­to on uu­des­sa Cli­os­sa ai­em­paa pa­rem­pi. Mat­kus­ta­jien hy­vien ti­lo­jen li­säk­si si­säl­lä on enem­män säi­ly­tys­ti­laa, kun kes­ki­kon­so­lis­sa on peh­me­ä­pin­tai­sel­la kan­nel­la va­rus­tet­tu lo­ke­ro. Mat­kus­ta­mos­ta löy­tyy kak­si USB-C-port­tia ja myös 12 vol­tin la­taus. Par­hais­sa va­rus­te­ta­sois­sa on li­säk­si lan­ga­ton la­taus äly­pu­he­li­mel­le.

Si­sä­ti­lo­jen ohel­la myös ta­va­ra­ti­la on kas­va­nut. Nyt sitä on enim­mil­lään 391 lit­raa. Ta­ka­luu­kun avaus­nap­pi löy­tyy uu­des­sa Cli­os­sa hel­pos­ti ta­ka­luu­kus­ta.

Te­hok­kaat ja ta­lou­del­li­set voi­ma­lin­jat

Uu­den Re­nault Clion te­hok­kaat voi­ma­lin­jat ovat mai­ni­os­ti so­pu­soin­nus­sa sen ult­ra­dy­naa­mi­sen muo­toi­lun kans­sa. Pa­ras­ta on, et­tä sa­mal­la kun suo­ri­tus­ky­ky on pa­ran­tu­nut, ovat ku­lu­tus ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö pie­nen­ty­neet.

Uu­del­la full hyb­rid E-Tech 160 -voi­ma­lin­jal­la va­rus­tet­tu­na Clio kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 8,3 se­kun­nis­sa, mikä on se­kun­nin no­pe­am­min kuin ny­ky­mal­lin ai­em­mal­la E-Tech-voi­ma­lin­jal­la. Kul­jet­ta­jan käy­tös­sä on nyt 11 ki­lo­wat­tia ja 22 new­ton­met­riä enem­män kuin en­nen.

Voi­ma­lin­jas­sa on 118 kW (160 hv) ja 172 Nm ke­hit­tä­vä va­paas­ti hen­git­tä­vä 1,8-lit­rai­nen At­kin­son-työ­tah­dil­la toi­mi­va suo­ra­suih­ku­tus­moot­to­ri ja kak­si säh­kö­moot­to­ria (205 Nm). Jäl­kim­mäi­set saa­vat vir­taa ener­gi­a­si­säl­löl­tään 1,4 ki­lo­wat­ti­tun­nin ajo­a­kul­ta. Yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on vain 3,9 lit­raa sa­dal­la ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö ai­no­as­taan 89 g/km. Suo­ri­tus­ky­vyn ja ta­lou­del­li­suu­den suh­de on siis eri­no­mai­nen.

Toi­se­na moot­to­ri­na on uu­si TCe 115, joka ke­hit­tää 85 kW (115 hv) ja 190 Nm. Sen kans­sa voi va­li­ta kä­si­va­lin­tai­sen vaih­teis­ton tai kak­sois­kyt­ki­nau­to­maa­tin. Tuol­la moot­to­ril­la va­rus­tet­tu­na Clio kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 10,1 se­kun­nis­sa ja ku­lu­tus on vii­den lit­ran luok­kaa sa­dal­la (CO2-pääs­tö 114 tai 116 g/km).

Pe­rus­ra­ken­tee­na on Re­nault Grou­pin käyt­tä­mä CMF-B, jota on ke­hi­tet­ty edel­leen. Pa­ran­nuk­siin kuu­luu muun mu­as­sa ai­em­paa no­pe­am­pi oh­jaus, sil­lä oh­jaus­pyö­rän kier­rok­set ovat vä­hen­ty­neet 3,3:sta 2,6:een. Kas­va­nut rai­de­le­veys li­sää suun­ta­va­ka­vuut­ta ja Re­naul­tin in­si­nöö­rit ovat pa­nos­ta­neet myös mu­ka­vuu­teen, jo­hon liit­tyy me­lu­ta­son ale­ne­mi­nen ää­nie­ris­tys­tä li­sää­mäl­lä.

Tur­val­li­suu­teen on pa­neu­dut­tu huo­lel­la, min­kä an­si­os­ta uu­des­sa Cli­os­sa on ai­em­paa enem­män sitä li­sää­viä va­ki­o­va­rus­tei­ta. Au­to­maat­ti­nen kä­si­jar­ru on nyt kai­kis­sa va­rus­te­ta­sois­sa. Va­ki­o­na tai li­sä­va­rus­tee­na löy­ty­vät mm. mu­kau­tu­va äly­käs va­ki­o­no­peu­den­sää­din, pois­tu­mis­va­roi­tin, pe­ruu­tus­va­roi­tin ja 360 as­teen ka­me­ra­jär­jes­tel­mä. Uu­sim­pien Re­nault-mal­lien ta­paan myös Cli­os­sa on my sa­fe­ty -pai­ni­ke, jol­la voi kyt­keä ha­lu­tes­saan pois toi­min­nas­ta enim­mil­lään vii­si kul­jet­ta­jaa avus­ta­vaa jär­jes­tel­mää, ku­ten yli­no­peus­va­roit­ti­men.

Re­naul­til­la mai­nio va­li­koi­ma B-seg­men­tis­sä

Re­naul­til­la on täy­del­li­sin ja nuo­rin va­li­koi­ma yhä suo­si­tum­mas­sa B-seg­men­tis­sä. Aja­tuk­se­na on ol­lut, et­tä asi­ak­kaal­le tar­jo­taan va­lin­nan mah­dol­li­suus. Sen ta­kia Re­nault tar­jo­aa täs­sä ko­ko­luo­kas­sa kak­si vii­si­o­vis­ta viis­to­pe­rää ja kak­si ka­tu­maas­tu­ria. Täy­sin uu­si kuu­den­nen su­ku­pol­ven Clio täy­den­tää upe­as­ti ke­vääl­lä 2024 esi­tel­lyn Re­nault Cap­tu­rin, syk­syl­lä 2024 myyn­tiin tul­leen Re­nault 5 E-Tech elect­ri­cin ja vii­mei­sim­pä­nä syk­syl­lä 2025 mark­ki­noil­le saa­pu­van Re­nault 4 E-Tech elect­ri­cin muo­dos­ta­man ko­ko­nai­suu­den.

Suo­ma­lai­sit­tain on mer­kit­tä­vä asia, et­tä koko Re­naul­tin mal­lis­to on ro­mu­tus­palk­ki­on pii­ris­sä. Niin­pä kuu­den­nen su­ku­pol­ven Re­nault Clion os­ta­ja voi sääs­tää vie­lä yh­del­lä ta­val­la uut­ta au­toa hank­kies­saan.

Va­lin­nan­va­raa os­ta­jal­la on kol­mes­ta va­rus­te­ta­sos­ta; evo­lu­ti­on, tech­no sekä esp­rit Al­pi­ne. Va­rus­te­ta­so­jen si­säl­löt Suo­mes­sa tar­ken­tu­vat en­nak­ko­myyn­nin al­ka­es­sa.

Kuu­den­nen su­ku­pol­ven Re­nault Clion en­nak­ko­myyn­ti al­kaa vuo­den 2025 lo­pul­la ja asi­a­kas­toi­mi­tuk­set käyn­nis­ty­vät vuo­den 2026 en­sim­mäi­sel­lä nel­jän­nek­sel­lä

Au­to­bild / Re­nault

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU