Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N

Hyundai IONIQ 6 N esiteltiin ensi kertaa heinäkuussa Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa. Siitä lähtien se on herättänyt laajaa innostusta ajonautinnon ystävissä sekä Hyundai N -faneissa.

Auto Bild.Uutiset

IO­NIQ 6 N tar­jo­aa ver­taan­sa vail­la ole­vaa ajo­nau­tin­toa Hy­un­dai N:n kol­men kul­ma­ki­ven fi­lo­so­fi­an mu­kai­ses­ti: Cor­ner Ras­cal, Ra­cet­rack Ca­pa­bi­li­ty ja Eve­ry­day Sports­car.

Tämä lä­hes­ty­mis­ta­pa yh­dis­tää sau­mat­to­mas­ti rata-ajo­ta­soi­sen suo­ri­tus­ky­vyn ja jo­ka­päi­väi­sen käy­tet­tä­vyy­den.

Kii­tel­lyn IO­NIQ 5 N:n tek­no­lo­gi­siin saa­vu­tuk­siin pe­rus­tu­va IO­NIQ 6 N tuo en­tis­tä sel­ke­äm­min esiin N-mal­lis­ton muo­toi­lu­kie­len sekä jou­kon edel­leen ke­hi­tet­ty­jä omi­nai­suuk­sia, jot­ka pa­ran­ta­vat tark­kuut­ta ja ajo­ko­ke­mus­ta. Eri­tyi­ses­ti ko­va­te­hoi­seen ajoon op­ti­moi­dus­sa au­tos­sa yh­dis­ty­vät uu­den­lai­set lait­teis­tot ja älyk­käät oh­jel­mis­tot. Näin on saa­tu ai­kaan huip­pu­luo­kan suo­ri­tus­ky­ky, hal­lit­ta­vuus ja kes­tä­vyys rata-ajos­sa.

Kes­kei­siä tek­ni­siä uu­dis­tuk­sia ovat esi­mer­kik­si täy­sin uu­dis­tet­tu jou­si­tus, joka ko­hen­taa kä­si­tel­tä­vyyt­tä, pa­ran­nel­tu N e-Shift -vir­tu­aa­li­vaih­teis­to ly­hy­em­mil­lä vaih­de­vä­leil­lä sekä hie­no­sää­det­ty N Ac­ti­ve Sound+ -ää­ni­jär­jes­tel­mä, jon­ka lait­teis­to on päi­vi­tet­ty ja akus­tiik­ka huo­lel­la vi­ri­tet­ty. Kaik­ki tämä aut­taa luo­maan en­tis­tä­kin kou­kut­ta­vam­man ja haus­kem­man ajo­ko­ke­muk­sen.

Cor­ner Ras­cal: Rie­mas­tut­ta­vaa ket­te­ryyt­tä tiel­lä ja ra­dal­la

IO­NIQ 6 N tar­jo­aa poik­keuk­sel­lis­ta kaar­re­a­jon tark­kuut­ta edis­tyk­sel­li­sen jou­si­tuk­sen ja uu­del­leen suun­ni­tel­lun alus­tan an­si­os­ta. Säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vät is­kun­vai­men­ti­met (ECS) ja ma­dal­let­tu pai­no­pis­te li­sää­vät pi­toa ja va­kaut­ta. Nii­den an­si­os­ta ajo­ko­ke­mus on var­ma mut­kit­te­le­vil­la teil­lä ja vaa­ti­vil­la moot­to­ri­ra­doil­la.

Uu­dis­tet­tu jou­si­tus las­kee au­ton pai­no­pis­tet­tä ja ta­kaa pa­rem­man va­kau­den suu­ris­sa no­peuk­sis­sa. Au­tos­sa on myös uu­det pus­lat, jot­ka ta­sa­pai­not­ta­vat te­rä­viä oh­jaus­liik­kei­tä ja an­ta­vat mu­ka­vuut­ta. Säh­köi­nen ta­saus­pyö­räs­tön luis­ton­ra­joi­tin (e-LSD) hal­lit­see ak­tii­vi­ses­ti vään­tö­mo­ment­tia ren­kai­den vä­lil­lä pa­ran­ta­en pi­toa ja suo­ri­tus­ky­kyä. Li­säk­si ak­se­lien jäyk­kyy­den, oh­jaus­tark­kuu­den ja kan­nat­ti­mien vai­men­nuk­sen pa­ran­nuk­set vä­hen­tä­vät tä­ri­nöi­tä ja li­sää­vät ajo­mu­ka­vuut­ta vaih­te­le­vil­la tien­pin­noil­la.

Ae­ro­dy­naa­mi­set pa­ran­nuk­set, ku­ten moot­to­riur­hei­lun ins­pi­roi­ma jout­sen­kau­la­mal­li­nen ta­kas­poi­le­ri ja le­ve­äm­mät lo­ka­suo­jat, li­sää­vät pi­toa ja aut­ta­vat saa­vut­ta­maan vain 0,264 Cd:n il­man­vas­tus­ker­toi­men. Se pa­ran­taa va­kaut­ta suu­ris­sa no­peuk­sis­sa ja ko­ros­taa IO­NIQ 6 N:n ag­g­res­sii­vis­ta, ra­ta­hen­kis­tä ole­mus­ta.

Ko­rin jäyk­kyyt­tä on pa­ran­net­tu li­sä­hit­seil­lä, lii­ma­pin­noil­la ja alus­tan ra­ken­teel­li­sil­la vah­vis­tuk­sil­la. Tär­kei­tä päi­vi­tyk­siä ovat li­säk­si jäy­kem­pi ta­ka­kal­lis­tuk­sen­va­kain ja vah­vis­tet­tu alus­ta­ra­ken­ne, jot­ka pa­ran­ta­vat kan­ta­vuut­ta ja ko­rin ta­ka­o­san va­kaut­ta. Nii­den an­si­os­ta oh­jaus­vas­te on pa­rem­pi, tä­ri­nää esiin­tyy vä­hem­män ja ajo­mu­ka­vuus pa­ra­nee.

Edis­tyk­sel­li­ses­sä jar­ru­jär­jes­tel­mäs­sä yh­dis­ty­vät te­hok­kuus ja älyk­käät hal­lin­ta­jär­jes­tel­mät, joi­den an­si­os­ta va­kaus, ket­te­ryys ja ener­gi­a­te­hok­kuus ovat par­haim­mil­laan. Jar­ru­jen toi­min­ta­ti­lat tu­ke­vat sekä ar­ki­a­joa et­tä rata-ajoa, ja re­ge­ne­ra­tii­vi­set jär­jes­tel­mät mu­kau­tu­vat tie­o­lo­suh­tei­siin ja ajo­tyy­liin pa­ran­ta­en ener­gi­an tal­tee­not­toa ja toi­min­ta­mat­kaa.

Ra­cet­rack Ca­pa­bi­li­ty: Tark­kuut­ta ja huip­pu­luo­kan suo­ri­tus­ky­kyä ra­dal­le

IO­NIQ 6 N on suun­ni­tel­tu lois­ta­maan kil­pa­ra­dal­la. Se muo­dos­taa säh­köis­te­tyn ko­ko­nai­suu­den, jos­sa yh­dis­ty­vät sau­mat­to­mas­ti voi­ma, hal­lit­ta­vuus ja edis­tyk­sel­li­nen tek­no­lo­gia.

Sen te­ho­e­lekt­ro­niik­ka tar­jo­aa huo­mat­ta­vas­ti pa­rem­man hyö­ty­suh­teen ja te­hon kuin va­ki­o­mal­li. Edes­sä kor­ke­an hyö­ty­suh­teen voi­ma­yk­sik­kö yh­dis­tää moot­to­rin, alen­nus­vaih­teis­ton ja in­vert­te­rin, kun taas ta­ka­moot­to­ri toi­mii pää­ve­to­yk­sik­kö­nä pa­rem­man pi­don ta­kaa­mi­sek­si.

Vai­kut­ta­vat 650 hv (478 kW) ja 770 Nm tuot­ta­va IO­NIQ 6 N kiih­tyy 0–100 km/h 3,2 se­kun­nis­sa (N Launch Cont­rol) ja saa­vut­taa 257 km/h huip­pu­no­peu­den.

IO­NIQ 6 N si­säl­tää Hy­un­dai N:n in­no­va­tii­vi­sen N e-Shift -vir­tu­aa­li­vaih­teis­ton, joka jäl­jit­te­lee moot­to­riur­hei­lus­ta tut­tu­ja ly­hyi­tä vaih­de­vä­le­jä. Tämä vah­vis­taa au­ton res­pon­sii­vi­suut­ta sekä kul­jet­ta­jan ja au­ton vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Jär­jes­tel­mä toi­mii yh­des­sä tär­kei­den suo­ri­tus­ky­ky­o­mi­nai­suuk­sien, ku­ten N Launch Cont­rol, N Drift Op­ti­mi­zer, N Grin Boost ja N Tor­que Dist­ri­bu­ti­on, kans­sa ja var­mis­taa täy­del­li­sen hal­lit­ta­vuu­den ko­vim­mis­sa­kin ra­ta­o­lo­suh­teis­sa.

Kul­jet­ta­ja voi pa­ran­taa rata-ajo­suo­ri­tus­taan en­ti­ses­tään älyk­kääl­lä N Track Ma­na­ge­ril­la, joka mah­dol­lis­taa omien ra­tap­ro­fii­lien suun­nit­te­lun, kier­ro­sai­ko­jen seu­ran­nan ja re­aa­li­ai­kai­sen ana­ly­tii­kan sekä niin sa­no­tun haa­mu­au­to-omi­nai­suu­den.

N Drift Op­ti­mi­zer tar­jo­aa puo­les­taan mah­dol­li­suu­den hie­no­sää­tää drif­tauk­sen aloi­tus­ta, kul­maa ja pyö­rien pyö­ri­mis­tä. Näin au­ton käyt­täy­ty­mi­nen voi­daan rää­tä­löi­dä omien miel­ty­mys­ten ja tai­to­ta­son mu­kai­sek­si.

Te­hok­kaan ajon vaa­ti­muk­sia var­ten IO­NIQ 6 N on va­rus­tet­tu edis­tyk­sel­li­sel­lä N-ak­ku­jär­jes­tel­mäl­lä. Se hal­lit­see läm­pö­ti­laa au­to­maat­ti­ses­ti ja so­peu­tuu sau­mat­to­mas­ti kiih­dy­ty­sa­jo-, sprint- ja kes­tä­vyys-ajo­ti­lan­tei­siin. Pa­ran­net­tu läm­pö­ti­lan­hal­lin­ta ja päi­vi­tet­ty jääh­dy­tys­nes­teen läm­mi­tin no­peut­ta­vat akun esi­läm­mi­tys­tä huo­mat­ta­vas­ti.

Uu­dis­tet­tu ak­ku tar­jo­aa li­säk­si suu­rem­man te­hon ja pa­rem­man ener­gi­a­ti­hey­den, mikä pi­den­tää toi­min­ta­mat­kaa ja pa­ran­taa akun re­a­goin­ti­ky­kyä. Au­tos­sa on myös uu­dis­tet­tu IC­CU-la­tau­syk­sik­kö. Hy­un­dain edis­tyk­sel­li­nen 400/800 V -suur­te­ho­la­taus­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa 10–80 % la­tauk­sen jopa vain 18 mi­nuu­tis­sa.

IO­NIQ 6 N:n eri­no­mai­set rata-ajo-omi­nai­suu­det pe­rus­tu­vat raa’an voi­man ja edis­tyk­sel­lis­ten ajo-omi­nai­suuk­sien li­säk­si myös oh­jel­mis­to-osaa­mi­seen, jo­hon Hy­un­dain N-osas­to on tuo­nut vuo­sien pit­kän ko­ke­muk­sen ja en­nak­ko­luu­lot­to­man in­no­voin­nin. Sen an­si­os­ta jo­kai­nen käyn­ti ra­dal­la jät­tää upei­ta muis­to­ja.

Eve­ry­day Sports­car: Säh­köis­tet­ty suo­ri­tus­ky­ky koh­taa ar­jen mo­ni­käyt­töi­syy­den

Vaik­ka IO­NIQ 6 N suo­riu­tuu eri­no­mai­ses­ti ra­dal­la, se on myös hie­nos­tu­nut ja mu­ka­va ar­ki­au­to. Ti­la­va ja upe­as­ti vii­meis­tel­ty mat­kus­ta­mo toi­mit­taa hil­jai­sen säh­kö­au­ton vir­kaa, mut­ta kul­jet­ta­jan niin ha­lu­tes­saan au­to muun­tau­tuu as­te as­teel­ta räy­hä­käm­mäk­si ar­kis­por­tik­si.

Kes­kei­nen te­ki­jä on N Ac­ti­ve Sound+, dy­naa­mi­nen ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä, joka vie säh­köi­sen ajo­ko­ke­muk­sen täy­sin uu­del­le ta­sol­le. Jär­jes­tel­män voi va­li­ta imi­toi­maan esi­mer­kik­si ur­hei­lul­li­sen polt­to­moot­to­rin ää­ni­mai­se­maa, ja yh­des­sä N e-Shift -vir­tu­aa­li­vaih­teis­ton kans­sa kul­jet­ta­ja voi ko­kea ur­hei­lul­li­sen ajo­ko­ke­muk­sen pa­ko­put­ken pauk­kei­neen sekä vaih­teen­vaih­don pie­nin ny­käyk­sin. Kul­jet­ta­ja voi kyt­keä toi­min­non pääl­le tai pois, sekä va­li­ta myös ää­nen­voi­mak­kuu­den sekä sen, oh­ja­taan­ko ajo­ää­net vain si­säl­le mat­kus­ta­moon, vai myös au­ton ul­ko­puo­lel­le.

Nä­kö­ais­til­le on myös oma ulot­tu­vuu­ten­sa: N Am­bient Shift Light, joka hyö­dyn­tää si­sä­ti­lan tun­nel­ma­va­lais­tus­ta tar­kan vaih­teen­vaih­don ajoit­ta­mi­sek­si, luo­den näin sy­vem­män yh­tey­den kul­jet­ta­jan ja au­ton vä­lil­le. Jo­kai­nen vaih­teen vaih­tu­mi­nen sekä nä­kyy et­tä tun­tuu.

IO­NIQ 6 N:ssä on myös ta­sa­pai­noi­nen alus­ta- ja jou­si­tus­jär­jes­tel­mä, joka säi­lyt­tää ajo­mu­ka­vuu­den tin­ki­mät­tä dy­naa­mi­ses­ta kä­si­tel­tä­vyy­des­tä kau­pun­ki­a­jos­sa ja pit­kil­lä moot­to­ri­tie­o­suuk­sil­la. IO­NIQ 6 N:n ra­tis­sa pää­see naut­ti­maan käy­tän­nöl­li­ses­tä mut­ta rie­mas­tut­ta­vas­ta säh­köi­ses­tä ajo­ko­ke­muk­ses­ta.

IO­NIQ 6 N si­säl­tää li­säk­si uu­sim­mat edis­tyk­sel­li­set Smart­Sen­se-tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mät, jot­ka pi­tä­vät si­säl­lään esi­mer­kik­si uu­sim­man su­ku­pol­ven tör­mäyk­sen vält­tä­mi­sa­vus­ti­men, kat­ve­a­leen tör­mäyk­sen­vält­tä­mi­sa­vus­ti­men ja High­way Dri­ving As­sist 2 -jär­jes­tel­män, jot­ka pa­ran­ta­vat tur­val­li­suut­ta ja puo­li­au­to­maat­ti­sia ajo-omi­nai­suuk­sia. Re­mo­te Smart Par­king As­sist 2 te­kee mah­dol­li­sek­si au­to­maat­ti­sen py­sä­köin­nin kul­jet­ta­jan seis­tes­sä au­ton ul­ko­puo­lel­la.

Erot­tu­vas­ti muo­toil­tu

IO­NIQ 6 N te­kee vah­van vai­ku­tuk­sen Per­for­man­ce Blue Pe­arl -vä­ril­lään ja le­veil­lä lo­ka­suo­jil­laan, jot­ka ko­ros­ta­vat sen suo­ri­tus­ky­kyis­tä iden­ti­teet­tiä. Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat 20-tuu­mai­set ta­o­tut van­teet vii­meis­te­le­vät ag­g­res­sii­vi­sen il­meen.

Va­lit­ta­va­na on myös mui­ta vä­re­jä, ku­ten Se­re­ni­ty White Pe­arl, Noc­tur­ne Grey Mat­te, Noc­tur­ne Grey Me­tal­lic ja Abyss Black Pe­arl.

Myös si­sä­ti­lat on suun­ni­tel­tu suo­ri­tus­ky­kyis­tä ajoa var­ten. Tum­man­pu­hu­va ko­ko­nai­suus Per­for­man­ce Blue -ko­ris­teil­la luo tun­nel­man, jota täy­den­tä­vät Al­can­ta­ral­la ja na­hal­la ver­hoil­lut ur­hei­lul­li­set is­tui­met.

Jo­kai­nen yk­si­tyis­koh­ta ko­ros­taa kul­jet­ta­jan roo­lia sekä au­ton me­no­ha­lu­ja – esi­mer­kik­si N-oh­jaus­pyö­rä N1/N2-pi­ka­toi­min­to­pai­nik­keil­la, me­tal­li­set N-pol­ki­met, joil­la jar­ru­tus on tark­kaa ja pol­jin re­a­goi va­kaas­ti, mu­ka­vuut­ta pa­ran­ta­va N-pol­vi­tu­ki­tyy­ny sekä suu­ri mää­rä fyy­si­siä hal­lin­ta­lait­tei­den pai­nik­kei­ta, jot­ka pa­ran­ta­vat au­ton käy­tet­tä­vyyt­tä niin ar­jes­sa kuin ra­dal­la.

Pre­mium-ta­son yk­si­tyis­koh­dat, ku­ten si­sään­tu­lo­va­lo etuo­san N-lo­gos­sa ja alu­mii­ni­set N-sym­bo­lit, tuo­vat esiin si­sä­ti­lo­jen moot­to­riur­hei­lun ins­pi­roi­maa luon­net­ta ja luo­vat ym­pä­ris­tön, jos­sa nä­ky­vät sekä huip­pu­luo­kan suo­ri­tus­ky­ky et­tä ar­jen käy­tet­tä­vyys.

En­sim­mäi­set Hy­un­dai IO­NIQ 6 N -au­tot saa­daan Suo­meen tou­ko-ke­sä­kuus­sa.

IO­NIQ 6 N – tek­ni­set tie­dot

Moot­to­rien teho

Etu­moot­to­ri: 166 kW / 226 hv

Ta­ka­moot­to­ri: 282 kW / 383 hv

Yh­teis­te­ho: 448 kW / 609 hv (N Grin Boost -toi­min­nol­la 478 kW / 650 hv)

Enim­mäis­vään­tö: 770 Nm

Huip­pu­no­peus: 257 km/h

Kiih­ty­vyys 0-100 km/h: 3,2 se­kun­tia (N Launch Cont­rol)

Akun ka­pa­si­teet­ti: 84 kWh

Yh­dis­tet­ty WLTP -toi­min­ta­mat­ka: 487 km (18,7 kWh/100km)

Il­man­vas­tus­ker­roin: 0.264 Cd

Au­ton mi­tat

Pi­tuus: 4 935 mm

Le­veys: 1 940 mm

Kor­keus: 1 495 mm

Ak­se­li­vä­li: 2 965 mm

IO­NIQ 6 N:n suo­ri­tus­ky­ky­o­mi­nai­suuk­sien ko­ho­koh­tia

N Launch Cont­rol

Liik­keel­le­läh­tö­jär­jes­tel­mä mu­kaut­taa au­to­maat­ti­ses­ti moot­to­rin vään­tö­mo­men­tin sekä var­mis­taa mak­si­mi­maa­li­sen pi­don ja no­pe­an läh­dön pai­kal­taan.

N e-Shift

Vir­tu­aa­li­vaih­teis­to tuot­taa te­hok­kaan polt­to­moot­to­ri­au­ton vaih­teen­vaih­don ja aja­mi­sen tun­tu­man.

N Ac­ti­ve Sound+

Luo kiih­dy­tys­ten ja no­peu­den mu­kaan vaih­te­le­van ai­nut­laa­tui­sen ää­ni­maa­il­man. Toi­mii eri­tyi­sen hie­nos­ti yh­teen N e-Shift -vir­tu­aa­li­vaih­teis­ton kans­sa.

N Grin Boost

Mak­si­moi au­ton te­hon ja kiih­ty­vyy­den10 se­kun­nin ajak­si. Mak­si­maa­li­nen te­hon­li­säys ja moot­to­rin re­a­goin­ti­ky­ky esi­mer­kik­si ohi­tus­ti­lan­tei­siin moot­to­ri­ra­dal­la.

N Bat­te­ry

Esi­läm­mit­tää akun ihan­ne­läm­pö­ti­laan eri ajo­ti­lan­tei­siin (Drag/Sprint/En­du­ran­ce) ja no­peut­taa akun esi­val­mis­te­lua op­ti­moi­dul­la läm­mön­hal­lin­nal­la.

N Drift Op­ti­mi­zer

Avus­taa säi­lyt­tä­mään drif­taus­kul­man op­ti­maa­li­se­na ta­sa­pai­not­ta­mal­la ajo­neu­von jär­jes­tel­miä (va­kaus ja luis­ton hal­lin­ta) re­aa­li­ai­kai­ses­ti.

N Tor­que Dist­ri­bu­ti­on

11-por­tai­nen vään­tö­mo­men­tin sää­tö­jär­jes­tel­mä, joka mah­dol­lis­taa au­ton ve­to­ta­van muok­kaa­mi­sen omien miel­ty­mys­ten mu­kai­ses­ti etu- ja taka-ak­se­lei­den vä­lil­lä.

N Pe­dal

Kol­me rata-ajoon so­pi­vaa te­ho­kas­ta re­ge­ne­ra­tii­vi­sen jar­ru­tuk­sen ta­soa.

N Brake Re­gen

Voi­ma­kas 0,6G:n hi­das­tu­vuu­teen yl­tä­vä re­ge­ne­ra­tii­vi­nen jar­ru­tus (0,35G ABS:n ak­ti­voi­tu­es­sa), joka vä­hen­tää me­kaa­nis­ten jar­ru­jen käyt­tö­tar­vet­ta vaa­ti­vas­sa rata-ajos­sa

Au­to­bild / Hy­un­dai

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%

Auto Bild.Uutiset

Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%

Auto Bild.Uutiset

Maailmalla jo miljoona Cupraa

Auto Bild.Uutiset

Maailmalla jo miljoona Cupraa

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN