Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille

8.–14. syyskuuta avoinna olevan IAA-autonäyttelyn kohokohta on uuden täyssähköisen Mercedes-Benz GLC:n ensiesittely.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si GLC jat­kaa sau­mat­to­mas­ti Mer­ce­des-Ben­zin eni­ten myy­dyn mal­lin pe­rin­töä säh­köi­ses­sä muo­dos­sa iko­ni­sel­la, muun­nel­ta­val­la ja in­tui­tii­vi­sel­la tul­kin­nal­laan. Täh­ti­mer­kin kaik­kien ai­ko­jen laa­jim­man tuo­te­lan­see­rau­soh­jel­man täy­den­tä­vät uu­si CLA, CLA Shoo­ting Brake sekä Con­cept AMG GT XX. Tämä kon­sep­ti­au­to tar­jo­aa en­sim­mäi­sen kur­kis­tuk­sen sar­ja­tuo­tan­to­mal­liin, joka pe­rus­tuu ener­gi­a­te­hok­kaa­see­en AMG.EA (AMG Elect­ric Arc­hi­tec­tu­re) -poh­ja­rat­kai­suun.

Mer­ce­des-Benz esit­te­lee mes­su­kä­vi­jöil­le edis­tyk­sel­li­siä kul­jet­ta­jan avus­tus­jär­jes­tel­miä (ADAS), au­to­no­mi­sen aja­mi­sen rat­kai­su­ja sekä uu­den älyk­kään oh­jaa­mo­kon­sep­tin, joka si­säl­tää mo­nia di­gi­taa­li­sia li­sä­va­rus­tei­ta. Kä­vi­jöil­lä on mah­dol­li­suus ko­kea uu­sim­mat tek­no­lo­gi­at ja in­no­vaa­ti­ot omin sil­min mer­kin Open Space -näyt­te­ly­ti­las­sa Apot­he­ken­ho­fis­sa, jon­ne on koot­tu laa­ja Mer­ce­des-Benz-ajo­neu­vo­mal­lis­to. Ai­van nur­kan ta­ka­na, Stu­dio Ode­onp­latz by Mer­ce­des-Benz-brän­di­ti­las­sa, vie­rai­li­jat voi­vat tu­tus­tua myös MA­NU­FAK­TU­Rin yk­si­löin­ti- ja kus­to­moin­ti­oh­jel­man mah­dol­lis­ta­miin ai­nut­laa­tui­siin ma­te­ri­aa­lei­hin, vä­rei­hin ja vii­meis­te­ly­rat­kai­sui­hin.

En­nä­tyk­set uu­sik­si: yli 40000 ki­lo­met­riä Nar­don tes­ti­ra­dal­la 300 ki­lo­met­rin tun­ti­vauh­dil­la

Säh­kö­au­to­jen suo­ri­tus­ky­ky-, kes­tä­vyys- ja no­peu­sen­nä­tyk­set lyö­tiin ker­ral­la uu­sik­si Nar­don ra­dal­la Ita­li­as­sa, kun CON­CEPT AMG GT XX pääs­tet­tiin ir­ti. Kak­si tes­ti­au­toa ajoi kä­sit­tä­mät­tö­mät 40075 ki­lo­met­riä al­le kah­dek­sas­sa päi­väs­sä. Tark­ka ajo­ai­ka oli 7 päi­vää, 13 tun­tia, 24 mi­nuut­tia ja 7 se­kun­tia. Mat­kan var­rel­la teh­tiin yh­teen­sä 25 pit­kän mat­kan ajo­en­nä­tys­tä. Kes­ki­no­peus oli 300 km/h. Yk­si en­nä­tyk­sis­tä oli säh­kö­au­ton pi­sin 24 tun­nis­sa kul­ke­ma mat­ka.

Suo­ri­tuk­sen mah­dol­lis­ti­vat CON­CEPT AMG GT XX:n kol­me ak­si­aa­li­vuo­moot­to­ria, voi­ma­lin­jan ja akus­ton te­ho­kas ken­no­koh­tai­nen suo­ra­jääh­dy­tys, op­ti­moi­tu ae­ro­dy­na­miik­ka (Cd-ar­vo 0.19), suu­ri la­taus­ka­pa­si­teet­ti, kul­jet­ta­jan li­sä­tyn to­del­li­suu­den AR-kil­pa­ky­pä­rä, er­go­no­mi­set 3D- prin­ta­tut is­tuin­tyy­nyt sekä uu­det bi­o­tek­no­lo­gi­aan pe­rus­tu­vat ma­te­ri­aa­lit. Is­tuin­tyy­ny­jen 3D-tu­los­tuk­sel­la jo­kai­sel­la kul­jet­ta­jal­le saa­daan muo­toil­tua hen­ki­lö­koh­tai­nen is­tuin, ai­van ku­ten kil­pa-au­tois­sa. Akus­tos­sa on ken­no­koh­tai­nen nes­te­jääh­dy­tys, ja etu- sekä taka-ak­se­lien EDU-voi­ma­yk­si­köi­tä jääh­dy­te­tään tar­peen mu­kaan au­ton mo­lem­mil­le puo­lil­le si­joi­tet­tu­jen jääh­dyt­ti­men avul­la. Au­to la­dat­tiin Nar­dos­sa kes­ki­mää­rin noin 850 ki­lo­wa­tin te­hol­la uu­den Al­pit­ro­nic-la­tau­sa­se­man ja vä­li­ai­kai­sen High-Po­wer Char­ging Hu­bin an­si­os­ta. Kes­kus oli suun­ni­tel­tu kol­mel­le la­tau­sa­se­mal­le, joi­den yh­teen­las­ket­tu teho oli yli 2,5 me­ga­wat­tia. Au­ton van­ne­ko­ko on 20 tuu­maa ja niis­sä käy­tet­tiin Mic­he­lin Pi­lot Sport 5 Ener­gy -eri­kois­ren­kai­ta.

CON­CEPT AMG GT XX:ssä on 10,25 tuu­man (26 cm) mit­ta­ris­to­näyt­tö ja kes­kel­lä 14 tuu­man (35,6 cm) mul­ti­me­di­a­näyt­tö, joka on er­go­no­mi­ses­ti kään­net­ty koh­ti kul­jet­ta­jaa. F1-au­to­jen ja AMG ONE:n ta­paan kul­jet­ta­ja saa li­säin­for­maa­ti­o­ta oh­jaus­pyö­rän ylä­reu­nan kah­dek­sas­ta led-va­los­ta, jon­ka vä­rit vaih­tu­vat toi­min­to­jen mu­kai­ses­ti. Ky­pä­rään in­teg­roi­dut AR-toi­min­not yh­dis­tä­vät ajo­neu­von ja ra­dan tie­dot (akun va­raus­ta­so, kier­ros­las­ku­ri, ajo­no­peus, jne.) kul­jet­ta­jan nä­kö­kent­tään re­aa­li­a­jas­sa, jo­ten hän voi pi­tää koko ajan kat­seen­sa ra­dal­la. Ky­pä­rään on lii­tet­ty myös moot­to­riur­hei­lus­ta tut­tu HANS-tur­va­jär­jes­tel­mä pään ja nis­kan suo­jak­si.

”Meil­lä AMG:llä in­no­vaa­ti­oil­la on sel­keä tar­koi­tus: nii­den on tar­jot­ta­va suo­ri­tus­ky­kyä asi­ak­kail­lem­me. Sik­si mo­net CON­CEPT AMG GT XX:n tek­no­lo­gi­ois­ta pää­ty­vät pian tuo­tan­to­au­toi­him­me. Yti­mes­sä on tie­ten­kin val­lan­ku­mouk­sel­li­nen voi­man­siir­to­kon­sep­ti, jos­sa on ak­si­aa­li­vuo­moot­to­rit ja suo­ra­jääh­dyt­tei­nen ak­ku. Mo­lem­mat tu­le­vat saa­ta­vil­le en­si vuon­na. Li­säk­si hyö­dyn­näm­me Nar­dos­sa ke­rät­ty­jä tie­to­ja tu­le­van AMG.EA-ark­ki­teh­tuu­rim­me hi­o­mi­ses­sa”, Mer­ce­des-AMG:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Mic­ha­el Schie­be lu­paa.

Mer­ce­des-Benz ”lou­hii” ar­vok­kai­ta raa­ka-ai­nei­ta ro­mu­au­tois­ta ja te­hos­taa uu­si­o­käyt­töä

Mer­ce­des-Benz ja kier­rä­ty­sy­ri­tys TSR käyn­nis­tä­vät pi­lot­ti­hank­keen, jos­sa raa­ka-ai­ne­läh­tei­nä ovat käy­te­tyt ro­mu­a­jo­neu­vot. Yri­tys­ten pe­rus­ta­mas­sa ur­baa­nis­sa ”kau­pun­ki­kai­vok­ses­sa” kä­si­tel­lään ja pu­re­taan ajo­neu­vo­ja ja ote­taan tal­teen nii­den si­säl­tä­mät ar­vok­kaat raa­ka-ai­neet, joi­ta voi­daan hyö­dyn­tää täh­ti­mer­kin val­mis­ta­mis­sa uu­sis­sa ajo­neu­vois­sa. Kier­to­ta­lou­den vah­vis­ta­mi­nen on oleel­li­nen osa Mer­ce­des-Ben­zin hii­li­neut­raa­li­suus­ta­voi­tet­ta vuo­teen 2039 men­nes­sä. ”Vi­si­om­me kes­tä­väs­tä liik­ku­mi­ses­ta edel­lyt­tää meil­tä ajo­neu­vo­jem­me pe­rus­raa­ka-ai­nei­den käy­tön mer­kit­tä­vää vä­hen­tä­mis­tä. Ur­baa­ni kai­vos­toi­min­ta ta­kaa, et­tä ar­vok­kaat ma­te­ri­aa­lit pi­de­tään re­surs­si­te­hok­kaas­ti jat­ku­vas­sa kier­ros­sa”, Mer­ce­des-Ben­zin ke­hi­tys- ja tek­no­lo­gi­a­joh­ta­ja Mar­kus Schä­fer sa­noo.

Pi­lot­ti­han­ke käyn­nis­tyy tänä ke­sä­nä, ja koh­tei­na ovat Luo­teis-Sak­san alu­eel­ta os­te­tut ja ke­rä­tyt ro­mu­a­jo­neu­vot mer­kis­tä riip­pu­mat­ta. Au­to­jen si­säl­tä­mät ma­te­ri­aa­lit ku­ten te­räs, alu­mii­ni, muo­vi, ku­pa­ri ja lasi ke­rä­tään ja la­ji­tel­laan ja in­teg­roi­daan ta­kai­sin au­ton­tuo­tan­non pro­ses­sei­hin. Mer­ce­des-Benz pyr­kii li­sää­mään tois­si­jais­ten raa­ka-ai­nei­den käyt­töä ajo­neu­vois­saan 40 pro­sent­tiin seu­raa­van vuo­si­kym­me­nen ai­ka­na. Sa­mal­la yh­tiö ha­lu­aa vält­tää ma­te­ri­aa­lien laa­dun heik­ke­ne­mi­sen pe­rin­tei­sis­sä ns. down­cyc­ling-kier­rä­tysp­ro­ses­seis­sa.

Au­to­bild / Mer­ce­des

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Maailmalla jo miljoona Cupraa

Auto Bild.Uutiset

Maailmalla jo miljoona Cupraa

Auto Bild.Uutiset
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.

Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa

Auto Bild.Koeajot
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.

Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa

Auto Bild.Koeajot

Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa

Auto Bild.Uutiset

Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN