Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille

8.–14. syyskuuta avoinna olevan IAA-autonäyttelyn kohokohta on uuden täyssähköisen Mercedes-Benz GLC:n ensiesittely.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si GLC jat­kaa sau­mat­to­mas­ti Mer­ce­des-Ben­zin eni­ten myy­dyn mal­lin pe­rin­töä säh­köi­ses­sä muo­dos­sa iko­ni­sel­la, muun­nel­ta­val­la ja in­tui­tii­vi­sel­la tul­kin­nal­laan. Täh­ti­mer­kin kaik­kien ai­ko­jen laa­jim­man tuo­te­lan­see­rau­soh­jel­man täy­den­tä­vät uu­si CLA, CLA Shoo­ting Brake sekä Con­cept AMG GT XX. Tämä kon­sep­ti­au­to tar­jo­aa en­sim­mäi­sen kur­kis­tuk­sen sar­ja­tuo­tan­to­mal­liin, joka pe­rus­tuu ener­gi­a­te­hok­kaa­see­en AMG.EA (AMG Elect­ric Arc­hi­tec­tu­re) -poh­ja­rat­kai­suun.

Mer­ce­des-Benz esit­te­lee mes­su­kä­vi­jöil­le edis­tyk­sel­li­siä kul­jet­ta­jan avus­tus­jär­jes­tel­miä (ADAS), au­to­no­mi­sen aja­mi­sen rat­kai­su­ja sekä uu­den älyk­kään oh­jaa­mo­kon­sep­tin, joka si­säl­tää mo­nia di­gi­taa­li­sia li­sä­va­rus­tei­ta. Kä­vi­jöil­lä on mah­dol­li­suus ko­kea uu­sim­mat tek­no­lo­gi­at ja in­no­vaa­ti­ot omin sil­min mer­kin Open Space -näyt­te­ly­ti­las­sa Apot­he­ken­ho­fis­sa, jon­ne on koot­tu laa­ja Mer­ce­des-Benz-ajo­neu­vo­mal­lis­to. Ai­van nur­kan ta­ka­na, Stu­dio Ode­onp­latz by Mer­ce­des-Benz-brän­di­ti­las­sa, vie­rai­li­jat voi­vat tu­tus­tua myös MA­NU­FAK­TU­Rin yk­si­löin­ti- ja kus­to­moin­ti­oh­jel­man mah­dol­lis­ta­miin ai­nut­laa­tui­siin ma­te­ri­aa­lei­hin, vä­rei­hin ja vii­meis­te­ly­rat­kai­sui­hin.

En­nä­tyk­set uu­sik­si: yli 40000 ki­lo­met­riä Nar­don tes­ti­ra­dal­la 300 ki­lo­met­rin tun­ti­vauh­dil­la

Säh­kö­au­to­jen suo­ri­tus­ky­ky-, kes­tä­vyys- ja no­peu­sen­nä­tyk­set lyö­tiin ker­ral­la uu­sik­si Nar­don ra­dal­la Ita­li­as­sa, kun CON­CEPT AMG GT XX pääs­tet­tiin ir­ti. Kak­si tes­ti­au­toa ajoi kä­sit­tä­mät­tö­mät 40075 ki­lo­met­riä al­le kah­dek­sas­sa päi­väs­sä. Tark­ka ajo­ai­ka oli 7 päi­vää, 13 tun­tia, 24 mi­nuut­tia ja 7 se­kun­tia. Mat­kan var­rel­la teh­tiin yh­teen­sä 25 pit­kän mat­kan ajo­en­nä­tys­tä. Kes­ki­no­peus oli 300 km/h. Yk­si en­nä­tyk­sis­tä oli säh­kö­au­ton pi­sin 24 tun­nis­sa kul­ke­ma mat­ka.

Suo­ri­tuk­sen mah­dol­lis­ti­vat CON­CEPT AMG GT XX:n kol­me ak­si­aa­li­vuo­moot­to­ria, voi­ma­lin­jan ja akus­ton te­ho­kas ken­no­koh­tai­nen suo­ra­jääh­dy­tys, op­ti­moi­tu ae­ro­dy­na­miik­ka (Cd-ar­vo 0.19), suu­ri la­taus­ka­pa­si­teet­ti, kul­jet­ta­jan li­sä­tyn to­del­li­suu­den AR-kil­pa­ky­pä­rä, er­go­no­mi­set 3D- prin­ta­tut is­tuin­tyy­nyt sekä uu­det bi­o­tek­no­lo­gi­aan pe­rus­tu­vat ma­te­ri­aa­lit. Is­tuin­tyy­ny­jen 3D-tu­los­tuk­sel­la jo­kai­sel­la kul­jet­ta­jal­le saa­daan muo­toil­tua hen­ki­lö­koh­tai­nen is­tuin, ai­van ku­ten kil­pa-au­tois­sa. Akus­tos­sa on ken­no­koh­tai­nen nes­te­jääh­dy­tys, ja etu- sekä taka-ak­se­lien EDU-voi­ma­yk­si­köi­tä jääh­dy­te­tään tar­peen mu­kaan au­ton mo­lem­mil­le puo­lil­le si­joi­tet­tu­jen jääh­dyt­ti­men avul­la. Au­to la­dat­tiin Nar­dos­sa kes­ki­mää­rin noin 850 ki­lo­wa­tin te­hol­la uu­den Al­pit­ro­nic-la­tau­sa­se­man ja vä­li­ai­kai­sen High-Po­wer Char­ging Hu­bin an­si­os­ta. Kes­kus oli suun­ni­tel­tu kol­mel­le la­tau­sa­se­mal­le, joi­den yh­teen­las­ket­tu teho oli yli 2,5 me­ga­wat­tia. Au­ton van­ne­ko­ko on 20 tuu­maa ja niis­sä käy­tet­tiin Mic­he­lin Pi­lot Sport 5 Ener­gy -eri­kois­ren­kai­ta.

CON­CEPT AMG GT XX:ssä on 10,25 tuu­man (26 cm) mit­ta­ris­to­näyt­tö ja kes­kel­lä 14 tuu­man (35,6 cm) mul­ti­me­di­a­näyt­tö, joka on er­go­no­mi­ses­ti kään­net­ty koh­ti kul­jet­ta­jaa. F1-au­to­jen ja AMG ONE:n ta­paan kul­jet­ta­ja saa li­säin­for­maa­ti­o­ta oh­jaus­pyö­rän ylä­reu­nan kah­dek­sas­ta led-va­los­ta, jon­ka vä­rit vaih­tu­vat toi­min­to­jen mu­kai­ses­ti. Ky­pä­rään in­teg­roi­dut AR-toi­min­not yh­dis­tä­vät ajo­neu­von ja ra­dan tie­dot (akun va­raus­ta­so, kier­ros­las­ku­ri, ajo­no­peus, jne.) kul­jet­ta­jan nä­kö­kent­tään re­aa­li­a­jas­sa, jo­ten hän voi pi­tää koko ajan kat­seen­sa ra­dal­la. Ky­pä­rään on lii­tet­ty myös moot­to­riur­hei­lus­ta tut­tu HANS-tur­va­jär­jes­tel­mä pään ja nis­kan suo­jak­si.

”Meil­lä AMG:llä in­no­vaa­ti­oil­la on sel­keä tar­koi­tus: nii­den on tar­jot­ta­va suo­ri­tus­ky­kyä asi­ak­kail­lem­me. Sik­si mo­net CON­CEPT AMG GT XX:n tek­no­lo­gi­ois­ta pää­ty­vät pian tuo­tan­to­au­toi­him­me. Yti­mes­sä on tie­ten­kin val­lan­ku­mouk­sel­li­nen voi­man­siir­to­kon­sep­ti, jos­sa on ak­si­aa­li­vuo­moot­to­rit ja suo­ra­jääh­dyt­tei­nen ak­ku. Mo­lem­mat tu­le­vat saa­ta­vil­le en­si vuon­na. Li­säk­si hyö­dyn­näm­me Nar­dos­sa ke­rät­ty­jä tie­to­ja tu­le­van AMG.EA-ark­ki­teh­tuu­rim­me hi­o­mi­ses­sa”, Mer­ce­des-AMG:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Mic­ha­el Schie­be lu­paa.

Mer­ce­des-Benz ”lou­hii” ar­vok­kai­ta raa­ka-ai­nei­ta ro­mu­au­tois­ta ja te­hos­taa uu­si­o­käyt­töä

Mer­ce­des-Benz ja kier­rä­ty­sy­ri­tys TSR käyn­nis­tä­vät pi­lot­ti­hank­keen, jos­sa raa­ka-ai­ne­läh­tei­nä ovat käy­te­tyt ro­mu­a­jo­neu­vot. Yri­tys­ten pe­rus­ta­mas­sa ur­baa­nis­sa ”kau­pun­ki­kai­vok­ses­sa” kä­si­tel­lään ja pu­re­taan ajo­neu­vo­ja ja ote­taan tal­teen nii­den si­säl­tä­mät ar­vok­kaat raa­ka-ai­neet, joi­ta voi­daan hyö­dyn­tää täh­ti­mer­kin val­mis­ta­mis­sa uu­sis­sa ajo­neu­vois­sa. Kier­to­ta­lou­den vah­vis­ta­mi­nen on oleel­li­nen osa Mer­ce­des-Ben­zin hii­li­neut­raa­li­suus­ta­voi­tet­ta vuo­teen 2039 men­nes­sä. ”Vi­si­om­me kes­tä­väs­tä liik­ku­mi­ses­ta edel­lyt­tää meil­tä ajo­neu­vo­jem­me pe­rus­raa­ka-ai­nei­den käy­tön mer­kit­tä­vää vä­hen­tä­mis­tä. Ur­baa­ni kai­vos­toi­min­ta ta­kaa, et­tä ar­vok­kaat ma­te­ri­aa­lit pi­de­tään re­surs­si­te­hok­kaas­ti jat­ku­vas­sa kier­ros­sa”, Mer­ce­des-Ben­zin ke­hi­tys- ja tek­no­lo­gi­a­joh­ta­ja Mar­kus Schä­fer sa­noo.

Pi­lot­ti­han­ke käyn­nis­tyy tänä ke­sä­nä, ja koh­tei­na ovat Luo­teis-Sak­san alu­eel­ta os­te­tut ja ke­rä­tyt ro­mu­a­jo­neu­vot mer­kis­tä riip­pu­mat­ta. Au­to­jen si­säl­tä­mät ma­te­ri­aa­lit ku­ten te­räs, alu­mii­ni, muo­vi, ku­pa­ri ja lasi ke­rä­tään ja la­ji­tel­laan ja in­teg­roi­daan ta­kai­sin au­ton­tuo­tan­non pro­ses­sei­hin. Mer­ce­des-Benz pyr­kii li­sää­mään tois­si­jais­ten raa­ka-ai­nei­den käyt­töä ajo­neu­vois­saan 40 pro­sent­tiin seu­raa­van vuo­si­kym­me­nen ai­ka­na. Sa­mal­la yh­tiö ha­lu­aa vält­tää ma­te­ri­aa­lien laa­dun heik­ke­ne­mi­sen pe­rin­tei­sis­sä ns. down­cyc­ling-kier­rä­tysp­ro­ses­seis­sa.

Au­to­bild / Mer­ce­des

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU