Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
8.–14. syyskuuta avoinna olevan IAA-autonäyttelyn kohokohta on uuden täyssähköisen Mercedes-Benz GLC:n ensiesittely.
Uusi GLC jatkaa saumattomasti Mercedes-Benzin eniten myydyn mallin perintöä sähköisessä muodossa ikonisella, muunneltavalla ja intuitiivisella tulkinnallaan. Tähtimerkin kaikkien aikojen laajimman tuotelanseerausohjelman täydentävät uusi CLA, CLA Shooting Brake sekä Concept AMG GT XX. Tämä konseptiauto tarjoaa ensimmäisen kurkistuksen sarjatuotantomalliin, joka perustuu energiatehokkaaseeen AMG.EA (AMG Electric Architecture) -pohjaratkaisuun.
Mercedes-Benz esittelee messukävijöille edistyksellisiä kuljettajan avustusjärjestelmiä (ADAS), autonomisen ajamisen ratkaisuja sekä uuden älykkään ohjaamokonseptin, joka sisältää monia digitaalisia lisävarusteita. Kävijöillä on mahdollisuus kokea uusimmat teknologiat ja innovaatiot omin silmin merkin Open Space -näyttelytilassa Apothekenhofissa, jonne on koottu laaja Mercedes-Benz-ajoneuvomallisto. Aivan nurkan takana, Studio Odeonplatz by Mercedes-Benz-bränditilassa, vierailijat voivat tutustua myös MANUFAKTURin yksilöinti- ja kustomointiohjelman mahdollistamiin ainutlaatuisiin materiaaleihin, väreihin ja viimeistelyratkaisuihin.
Ennätykset uusiksi: yli 40000 kilometriä Nardon testiradalla 300 kilometrin tuntivauhdilla
Sähköautojen suorituskyky-, kestävyys- ja nopeusennätykset lyötiin kerralla uusiksi Nardon radalla Italiassa, kun CONCEPT AMG GT XX päästettiin irti. Kaksi testiautoa ajoi käsittämättömät 40075 kilometriä alle kahdeksassa päivässä. Tarkka ajoaika oli 7 päivää, 13 tuntia, 24 minuuttia ja 7 sekuntia. Matkan varrella tehtiin yhteensä 25 pitkän matkan ajoennätystä. Keskinopeus oli 300 km/h. Yksi ennätyksistä oli sähköauton pisin 24 tunnissa kulkema matka.
Suorituksen mahdollistivat CONCEPT AMG GT XX:n kolme aksiaalivuomoottoria, voimalinjan ja akuston tehokas kennokohtainen suorajäähdytys, optimoitu aerodynamiikka (Cd-arvo 0.19), suuri latauskapasiteetti, kuljettajan lisätyn todellisuuden AR-kilpakypärä, ergonomiset 3D- printatut istuintyynyt sekä uudet bioteknologiaan perustuvat materiaalit. Istuintyynyjen 3D-tulostuksella jokaisella kuljettajalle saadaan muotoiltua henkilökohtainen istuin, aivan kuten kilpa-autoissa. Akustossa on kennokohtainen nestejäähdytys, ja etu- sekä taka-akselien EDU-voimayksiköitä jäähdytetään tarpeen mukaan auton molemmille puolille sijoitettujen jäähdyttimen avulla. Auto ladattiin Nardossa keskimäärin noin 850 kilowatin teholla uuden Alpitronic-latausaseman ja väliaikaisen High-Power Charging Hubin ansiosta. Keskus oli suunniteltu kolmelle latausasemalle, joiden yhteenlaskettu teho oli yli 2,5 megawattia. Auton vannekoko on 20 tuumaa ja niissä käytettiin Michelin Pilot Sport 5 Energy -erikoisrenkaita.
CONCEPT AMG GT XX:ssä on 10,25 tuuman (26 cm) mittaristonäyttö ja keskellä 14 tuuman (35,6 cm) multimedianäyttö, joka on ergonomisesti käännetty kohti kuljettajaa. F1-autojen ja AMG ONE:n tapaan kuljettaja saa lisäinformaatiota ohjauspyörän yläreunan kahdeksasta led-valosta, jonka värit vaihtuvat toimintojen mukaisesti. Kypärään integroidut AR-toiminnot yhdistävät ajoneuvon ja radan tiedot (akun varaustaso, kierroslaskuri, ajonopeus, jne.) kuljettajan näkökenttään reaaliajassa, joten hän voi pitää koko ajan katseensa radalla. Kypärään on liitetty myös moottoriurheilusta tuttu HANS-turvajärjestelmä pään ja niskan suojaksi.
”Meillä AMG:llä innovaatioilla on selkeä tarkoitus: niiden on tarjottava suorituskykyä asiakkaillemme. Siksi monet CONCEPT AMG GT XX:n teknologioista päätyvät pian tuotantoautoihimme. Ytimessä on tietenkin vallankumouksellinen voimansiirtokonsepti, jossa on aksiaalivuomoottorit ja suorajäähdytteinen akku. Molemmat tulevat saataville ensi vuonna. Lisäksi hyödynnämme Nardossa kerättyjä tietoja tulevan AMG.EA-arkkitehtuurimme hiomisessa”, Mercedes-AMG:n toimitusjohtaja Michael Schiebe lupaa.
Mercedes-Benz ”louhii” arvokkaita raaka-aineita romuautoista ja tehostaa uusiokäyttöä
Mercedes-Benz ja kierrätysyritys TSR käynnistävät pilottihankkeen, jossa raaka-ainelähteinä ovat käytetyt romuajoneuvot. Yritysten perustamassa urbaanissa ”kaupunkikaivoksessa” käsitellään ja puretaan ajoneuvoja ja otetaan talteen niiden sisältämät arvokkaat raaka-aineet, joita voidaan hyödyntää tähtimerkin valmistamissa uusissa ajoneuvoissa. Kiertotalouden vahvistaminen on oleellinen osa Mercedes-Benzin hiilineutraalisuustavoitetta vuoteen 2039 mennessä. ”Visiomme kestävästä liikkumisesta edellyttää meiltä ajoneuvojemme perusraaka-aineiden käytön merkittävää vähentämistä. Urbaani kaivostoiminta takaa, että arvokkaat materiaalit pidetään resurssitehokkaasti jatkuvassa kierrossa”, Mercedes-Benzin kehitys- ja teknologiajohtaja Markus Schäfer sanoo.
Pilottihanke käynnistyy tänä kesänä, ja kohteina ovat Luoteis-Saksan alueelta ostetut ja kerätyt romuajoneuvot merkistä riippumatta. Autojen sisältämät materiaalit kuten teräs, alumiini, muovi, kupari ja lasi kerätään ja lajitellaan ja integroidaan takaisin autontuotannon prosesseihin. Mercedes-Benz pyrkii lisäämään toissijaisten raaka-aineiden käyttöä ajoneuvoissaan 40 prosenttiin seuraavan vuosikymmenen aikana. Samalla yhtiö haluaa välttää materiaalien laadun heikkenemisen perinteisissä ns. downcycling-kierrätysprosesseissa.
Autobild / Mercedes
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Primare alkukielellä
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Pikku kardioidi
RELin uudet S-sarjalaiset
Making Vinyl 2025
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Cabassen kotiteatterihelmet
AVIDin uusi Celsus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ