Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Volvo Car Finland avaa tilauskirjat vuoden 2026 Volvo EX90 -mallille, jota on uudistettu laitteisto- ja ohjelmistopäivityksillä.
Volvon uudesta 800 voltin sähköjärjestelmästä voimansa saava EX90 latautuu nyt entistä nopeammin*, ja auton tietokoneeseen tehdyt päivitykset mahdollistavat paremman turvallisuuden ja törmäyksenestotekniikan sekä tehokkaammat kuljettajan tukiominaisuudet.
Uusiin ominaisuuksiin kuuluu yhdistetty turvallisuushälytys liukkaista maanteistä, edessä olevista vaaroista ja onnettomuuksista sekä hätäpysäytysavustimeen (ESA) integroitu automaattinen hätäpuhelutoiminto**.
ESA on suunniteltu pysäyttämään auto hallitusti omalla kaistalla, jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin esimerkiksi äkillisen sairauskohtauksen sattuessa. Kun auto on pysähtynyt, uusi hätäpuhelutoiminto yhdistää auton automaattisesti Volvon palvelukeskukseen, joka voi keskustella kuljettajan ja matkustajien kanssa ja ottaa tarvittaessa yhteyttä hätäkeskukseen.
Muita uusia ominaisuuksia ovat laajennettu automaattinen hätäohjaustoiminto pimeässä sekä taskupysäköintiin tarkoitettu Park Pilot Assist.
Päivittäminen NVIDIA DRIVE AGX Orin -pohjaiseen kaksoistietokoneeseen tuo EX90-malliin 500 TOPSin (biljoona toimintoa sekunnissa) laskentatehon, minkä ansiosta Volvo voi parantaa auton turvallisuutta ja suorituskykyä entisestään datan, ohjelmiston ja tekoälyn avulla.
Päivitys ei koske vain uutta EX90-mallia – myös mallivuoden 2025 EX90 -autot saavat uuden tietokoneen vuoden 2026 aikana, ja omistajiin ollaan yhteydessä päivityksen aikataulusta erikseen.
“Lisälaskentateho antaa meille mahdollisuuden hyödyntää paremmin tekoälyä, dataa ja ohjelmistoa ja parantaa EX90:n turvallisuutta ja suorituskykyä. Voimme tarjota asiakkaillemme edistyneitä turvallisuusominaisuuksia ja kuljettajan tukitoimintoja sekä jatkuvia parannuksia tieto- ja viihdejärjestelmään ja akunhallintajärjestelmään – saumattomasti ja langattomasti”, kertoo Volvon pääteknologiajohtaja Anders Bell.
Enemmän tehoa, nopeampi lataus
Edellisen mallivuoden 400 V:n järjestelmään verrattuna uusi 800 V:n arkkitehtuuri vähentää lämmön muodostumista latauksen aikana ja nopeuttaa lataamista. Latausta tehostaa myös Volvon itse kehittämä akunhallintaohjelmisto. Se käyttää älykästä algoritmia ja toimii yhdessä 800 V:n järjestelmän kanssa. Tekniikka optimoi latauksen ja tekee siitä huomattavasti aikaisempaa nopeampaa: kymmenen minuutin lataus voi tuoda jopa 250 kilometriä lisää toimintamatkaa.
Tämän lisäksi 800 V:n tekniikka tarjoaa enemmän tehoa ja nopeampaa kiihtyvyyttä ja käyttää energiaa taloudellisemmin. Lisäksi se vähentää materiaalien käyttöä, mikä keventää sekä akun että sähkömoottorien painoa.
“EX90 sisältää Volvon kehittyneimmän sähköjärjestelmän ja tarjoaa nopeampaa lataamista ja suurempaa tehoa. Se lisää kuljettajan itsevarmuutta ja hallinnan tunnetta”, Anders Bell toteaa.
EX90 sisältää nyt myös sähkökromaattisen panoraamakaton, joka esiteltiin ensimmäisen kerran hiljattain lanseeratussa Volvo ES90 -mallissa. Uusi katto mahdollistaa lasin läpinäkyvyyden säätämisen ja vähentää häikäisyä tai lisää yksityisyyttä napin painalluksella.
Autobild / Volvo
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
TADin uusi lattiakaiutin
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Budjettilevysoitin Espanjasta
Ronja muutti unelmiensa perässä pohjoiseen
Sähköstaatti Puolasta
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
Ab-luokan voimaa Italiasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI