Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä

Uuden Porsche Cayennen maail­man­laa­juinen testaus on täydessä vauhdissa.

Auto Bild.Uutiset

Osa­na toi­sen täys­säh­köi­sen SUV-mal­lin­sa hie­no­sää­töä Porsc­he lä­het­ti lä­hes tuo­tan­to­val­miin pro­to­tyy­pin ke­rää­mään en­nä­tyk­siä ja sa­mal­la esit­te­le­mään Ca­yen­nen käy­tän­nöl­li­syyt­tään.

Yli 20 vuo­den ajan Porsc­he Ca­yen­ne on ol­lut tun­net­tu mo­ni­puo­li­suu­des­taan. Täys­säh­köi­nen ver­sio ra­ken­tuu tä­män poh­jal­le ja yh­dis­tää suo­ri­tus­ky­vyn, ar­jen käy­tän­nöl­li­syy­den, pit­kän mat­kan mu­ka­vuu­den ja maas­to­a­jo­kel­poi­suu­den pa­rem­min kuin kos­kaan ai­em­min. Porsc­he on ja­ka­nut nyt mal­lis­ta esi­ma­kua jo kau­an en­nen Ca­yen­ne Elect­ri­cin mark­ki­noil­le tu­loa, osa­na elo­ku­va­tuo­tan­toa Eng­lan­nis­sa.

”Ca­yen­ne on ai­to Porsc­he suo­ma­lai­seen ma­kuun. Ny­kyi­nen­kin Ca­yen­ne tar­jo­aa erit­täin va­kuut­ta­van ve­to­ky­vyn pe­rä­kär­ry­jä ja no­pei­ta au­to­ja ra­kas­ta­vil­le suo­ma­lai­sil­le. Ca­yen­ne E-Hyb­rid on ol­lut Suo­mes­sa to­del­li­nen me­nes­tys­ta­ri­na – au­to, jol­le ei löy­dy to­del­lis­ta haas­ta­jaa omas­sa luo­kas­saan. Olem­me in­nois­sam­me täy­sin uu­des­ta säh­köi­ses­tä Ca­yen­nes­ta – dy­naa­mi­ses­ta uu­tuu­des­ta, joka yh­dis­tää huip­pu­luo­kan suo­ri­tus­ky­vyn ja säh­köi­sen aja­mi­sen edel­lä­kä­vi­jyy­den. Us­kom­me vah­vas­ti, et­tä se tu­lee val­loit­ta­maan myös Suo­men tiet”, sa­noo K-Au­tol­la Porsc­he-lii­ke­toi­min­nas­ta vas­taa­va joh­ta­ja Aar­ne Töl­li­nen.

Ak­tii­vi­nen jou­si­tus ta­kaa va­kau­den ja tark­kuu­den uu­del­le en­nä­tyk­sel­le

Porsc­he osoit­ti tu­le­van täys­säh­köi­sen SUV-mal­lin­sa suo­ri­tus­ky­kyä his­to­ri­al­li­ses­sa pai­kas­sa: Shels­ley Wals­hin mä­ki­kil­pai­lus­sa, joka on jär­jes­tet­ty vuo­des­ta 1905 ja on yk­si maa­il­man van­him­mis­ta moot­to­riur­hei­lu­ta­pah­tu­mis­ta. Lä­hes tuo­tan­to­val­mis pro­to­tyyp­pi osal­lis­tui ku­vausp­ro­jek­tiin kil­pail­len sa­mal­la Bri­tan­ni­an mä­ki­kil­pai­lu­mes­ta­ruu­den osal­lis­tu­jien kans­sa. TAG Heu­er Porsc­he For­mu­la E -tii­min si­mu­laat­to­ri- ja ke­hi­tys­kul­jet­ta­ja Gab­rie­la Jílková ajoi naa­mi­oi­tua Ca­yen­ne Elect­ri­ciä ylös as­falt­ti­mä­keä, joka on pai­koin vain 3,5 met­riä le­veä, jyr­kim­mil­lään kal­te­vuut­ta on 16,7 % ja pi­tuut­ta 914 met­riä. En­sim­mäi­sel­lä yri­tyk­sel­lään Jílková rik­koi SUV-mal­li­luo­kan ai­em­man en­nä­ty­sa­jan yli nel­jäl­lä se­kun­nil­la.

”Rata on vaa­ti­va ei­kä an­na an­teek­si vir­hei­tä”, hän sa­noi.

”Ei ole tur­va-alu­ei­ta ei­kä juu­ri ti­laa kor­jauk­sil­le. Mut­ta ak­tii­vi­nen jou­si­tus an­taa uu­del­le Ca­yen­nel­le val­ta­van va­kau­den ja tark­kuu­den. Tun­sin olo­ni täy­sin luot­ta­vai­sek­si koko ajan.”

Säh­köi­nen Ca­yen­ne oli va­rus­tet­tu Porsc­he Ac­ti­ve Ride -il­ma­jou­si­tuk­sel­la, joka tul­laan tar­jo­a­maan SUV-mal­liin tu­le­vai­suu­des­sa. Ak­tii­vi­nen alus­ta pi­tää ko­rin ta­sai­se­na kai­kis­sa ti­lan­teis­sa – jar­ru­tuk­ses­sa, kal­lis­tuk­ses­sa ja kiih­dy­tyk­ses­sä – ja var­mis­taa täy­del­li­sen pi­don ta­sa­pai­noi­sel­la pyö­rä­kuor­mien ja­kau­tu­mi­sel­la. ”Porsc­he Ac­ti­ve Ride laa­jen­taa mer­kit­tä­väs­ti ajo­dy­na­mii­kan ja ajo­mu­ka­vuu­den vä­lis­tä alu­et­ta uu­des­sa Ca­yen­nes­sa”, sa­noo Ca­yen­ne-tuo­te­lin­jan joh­ta­ja Mic­ha­el Schätz­le.

En­nä­ty­sa­jan 31,28 se­kun­nin li­säk­si Shels­ley Wals­his­sa he­rät­ti huo­mi­o­ta toi­nen­kin luku: en­sim­mäi­nen mit­taus­pis­te, 18,3 met­rin pääs­sä läh­tö­vii­val­ta, ohi­tet­tiin vain 1,94 se­kun­nis­sa. Vain yk­si­paik­kai­set kil­pa-au­tot, jot­ka on ra­ken­net­tu tätä tar­koi­tus­ta var­ten ja va­rus­tet­tu slick-ren­kail­la, ovat yl­tä­neet tä­hän täs­sä ta­pah­tu­mas­sa. Tämä an­taa kä­si­tyk­sen Porsc­hen säh­köi­sen SUV-mal­li poik­keuk­sel­li­ses­ta kiih­ty­vyy­des­tä – vaik­ka au­tos­sa oli ta­val­li­set ke­sä­ren­kaat. Schätz­le va­kuut­taa, et­tä säh­köi­sen Ca­yen­nen lo­pul­li­nen hie­no­sää­tö on yhä käyn­nis­sä en­nen kuin mal­li saa­puu mark­ki­noil­le, ”mut­ta en­nä­ty­sau­ton voi­ma­lin­ja ja va­rus­te­lu oli­vat jo tuo­tan­to­ta­sol­la”.

Jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa ve­to­ky­vyn, joka vas­taa polt­to­moot­to­ri­au­to­ja

Porsc­he ei esi­tel­lyt Eng­lan­nis­sa vain säh­köi­sen Ca­yen­nen suo­ri­tus­ky­kyä, vaan myös sen so­vel­tu­vuut­ta ar­ki­käyt­töön. Brit­ti­läi­nen tv-juon­ta­ja Ric­hard Ham­mond käyt­ti naa­mi­oi­tua pro­to­tyyp­piä osa­na ku­vausp­ro­jek­tia kul­jet­taak­seen yli 100 vuot­ta van­han ja yli kah­den ton­nin pai­noi­sen klas­sik­ko­au­ton työ­pa­jal­taan He­re­for­dis­ta au­to­tal­liin­sa. Vaik­ka ko­ko­nais­pai­no pe­rä­vau­nun kans­sa oli noin kol­me ton­nia, säh­köi­nen Ca­yen­ne suo­riu­tui teh­tä­väs­tä vai­vat­ta. Ham­mon­din mu­kaan:

”Ve­dim­me pe­räs­säm­me huo­mat­ta­vaa pai­noa, mut­ta sitä ei oli­si huo­man­nut – Ca­yen­ne hoi­ti sen vai­vat­to­mas­ti.”

Porsc­he on suun­ni­tel­lut säh­köi­sen Ca­yen­nen erit­täin kes­tä­väk­si niin run­gon, voi­man­siir­ron kuin kor­ke­a­jän­ni­te­jär­jes­tel­män läm­pö­hal­lin­nan osal­ta, et­tä SUV-mal­li täyt­tää kaik­ki vaa­ti­muk­set ol­lak­seen yk­si maa­il­man en­sim­mäi­sis­tä säh­kö­au­tois­ta, jol­la on jopa 3,5 ton­nin ve­to­ky­ky (riip­pu­en va­rus­te­lus­ta) ja joka tu­lee saa­maan sii­hen tar­vit­ta­van hy­väk­syn­nän – ai­van ku­ten ny­kyi­nen polt­to­moot­to­ri­käyt­töi­nen Ca­yen­ne.

”Asi­ak­kaam­me ovat ai­na ar­vos­ta­neet Ca­yen­nen kor­ke­aa käy­tän­nöl­li­syyt­tä,” jat­kaa Schätz­le.

”Sik­si em­me ha­lun­neet teh­dä komp­ro­mis­se­ja säh­köi­sen mal­li­ver­si­on ke­hi­tyk­ses­sä.”

Uu­det suo­ri­tus­ky­ky­ra­jat säh­köis­tä­mi­sen an­si­o­ta

”Asi­ak­kail­lam­me on käy­tös­sään te­hok­kai­ta ja ta­lou­del­li­sia polt­to­moot­to­ri- ja hyb­ri­di­mal­le­ja vie­lä pit­käl­le seu­raa­val­le vuo­si­kym­me­nel­le, ja ke­hi­täm­me ny­kyis­tä mal­li­su­ku­pol­vea edel­leen mer­kit­tä­vin pa­nos­tuk­sin,” sa­noo Schätz­le.

”Kui­ten­kin Eng­lan­nis­sa en­sim­mäis­tä ker­taa jul­ki­ses­ti esi­tel­ty suo­ri­tus­ky­ky­ta­so on saa­vu­tet­ta­vis­sa vain säh­köis­tä­mi­sen an­si­os­ta.”

Porsc­he suun­nit­te­lee myös tois­ta jul­kis­ta esiin­ty­mis­tä Eng­lan­nis­sa Shels­ley Wals­hin en­nä­ty­sau­tol­la: näyt­tä­väs­ti ca­mouf­la­ge-naa­mi­oi­tu pro­to­tyyp­pi on esil­lä Good­wood Fes­ti­val of Speed -ta­pah­tu­mas­sa 10.–13. hei­nä­kuu­ta 2025. 

Au­to­Bild / K-Au­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla

Auto Bild.Uutiset

Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla

Auto Bild.Uutiset

Kia EV3 voitti arvostetun muotoi­lu­pal­kinnon

Auto Bild.Uutiset

Kia EV3 voitti arvostetun muotoi­lu­pal­kinnon

Auto Bild.Uutiset
Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Nokian Renkaat

Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon

Auto Bild.Uutiset
Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Asiantuntija suosittelee lyhyitä latausvälejä.

Nokian Renkaat

Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU