Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n

Volkswagen esittelee uuden Golf GTI EDITION 50 -juhlamallin Nürburgringin 24 tunnin kilpailussa.

Auto Bild.Uutiset

Vuon­na 2026 Golf GTI juh­lii 50-vuo­tis­juh­laan­sa, ja brän­di kun­ni­oit­taa tätä merk­ki­paa­lua ai­nut­laa­tui­sel­la eri­kois­mal­lil­la. 239 kW:n (325 hv) teho te­kee EDI­TI­ON 50:stä kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kaim­man Golf GTI:n. Mal­lin tuo­tan­to on ai­ka­tau­lu­let­tu al­ka­maan vuo­den 2025 lo­pul­la Wolfs­bur­gis­sa, jot­ta toi­mi­tuk­set asi­ak­kail­le voi­daan aloit­taa juh­la­vuo­den 2026 en­sim­mäi­sel­lä nel­jän­nek­sel­lä.

Golf GTI on yk­si maa­il­man me­nes­ty­neim­mis­tä kom­pak­tin ko­ko­luo­kan ur­hei­lu­au­tois­ta. Sitä on val­mis­tet­tu yli 2,5 mil­joo­naa kap­pa­let­ta maa­il­man­laa­jui­ses­ti.

"50 vuo­den ajan GTI on edus­ta­nut Volks­wa­ge­nil­la enem­män kuin vain suo­ri­tus­ky­kyä, tark­kuut­ta ja aja­mi­sen iloa: se on elä­män­ta­pa, joka yh­dis­tää fa­ne­jam­me ym­pä­ri maa­il­maa – ja olen­nai­nen osa brän­dim­me vah­vuut­ta", sa­noo Volks­wa­ge­nin brän­di­joh­ta­ja Tho­mas Schä­fer.

 "Nyt juh­lim­me puo­len vuo­si­sa­dan mit­tais­ta GTI-me­nes­tys­tä his­to­ri­an no­peim­mal­la ja te­hok­kaim­mal­la GTI:llä. Ja yk­si asia on var­ma: GTI tu­lee jat­kos­sa­kin ole­maan osa tar­jon­taam­me – il­man komp­ro­mis­se­ja."

En­si­luok­kai­set ajo-omi­nai­suu­det – myös kil­pa­ra­dal­la

"Golf GTI EDI­TI­ON 50 on no­pein ja te­hok­kain GTI, jon­ka olem­me kos­kaan teh­neet. Per­for­man­ce-pa­ke­til­la olem­me vie­neet GTI-kon­sep­tin täy­sin uu­del­le ta­sol­le", ker­too alus­tan ja ajo­dy­na­mii­kan ke­hi­tys­joh­ta­ja Se­bas­ti­an Wil­l­mann.

Uu­del­leen sää­det­ty DCC-ur­hei­lu­a­lus­ta, hie­no­sää­det­ty etu­ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko ja tark­ka prog­res­sii­vi­nen oh­jaus pa­ran­ta­vat mer­kit­tä­väs­ti juh­la­mal­lin ajo­dy­na­miik­kaa. Tu­lok­se­na on suo­ri­tus­ky­kyi­nen, oma­lei­mai­nen eri­kois­mal­li.

Wil­l­mann: ”Olem­me hyö­dyn­tä­neet 50 vuo­den GTI-ke­hi­tys­ko­ke­muk­sen Per­for­man­ce-alus­tas­sa. Golf VII GTI Clubs­por­tin alus­ta­tek­niik­kaan poh­jau­tu­en ja uu­sien semi-slick-ren­kai­den an­si­os­ta olem­me li­sän­neet etu­ak­se­lin pi­toa säi­lyt­tä­en neut­raa­lin ja ket­te­rän ajo­käyt­täy­ty­mi­sen. Tar­jo­am­me asi­ak­kail­lem­me pait­si te­hok­kaim­man GTI:n, myös en­tis­tä tar­kem­man oh­jat­ta­vuu­den ja nau­tit­ta­vam­man ajo­ko­ke­muk­sen."

Li­sää te­hoa, enem­män ket­te­ryyt­tä

 Golf GTI EDI­TI­ON 50:n voi­man­läh­tee­nä on 2.0-lit­rai­nen tur­bo­ah­det­tu moot­to­ri, joka pe­rus­tuu GTI Clubs­por­tin 221 kW (300 hv) yk­sik­köön. Si­säi­sil­lä pa­ran­nuk­sil­la te­hoa on nos­tet­tu 239 kW:iin (325 hv). Vään­töä on 420 Nm – 20 Nm enem­män kuin Clubs­por­tis­sa ja 50 Nm enem­män kuin nor­maa­lis­sa GTI:ssä. Alus­taa on ke­hi­tet­ty li­sää vas­taa­maan suu­rem­paa te­hoa. Edes­sä on MacP­her­son-jous­tin­tu­en­ta, ta­ka­na ne­li­link­ki­nen ak­se­li. EDI­TI­ON 50 on 15 mm ma­ta­lam­pi kuin pe­rus­mal­li.

Kir­sik­ka­na ka­kun pääl­lä: va­lin­nai­nen GTI Per­for­man­ce -pa­ket­ti

 Niil­le, jot­ka ha­lu­a­vat vie­lä ur­hei­lul­li­sem­paa ajo­ko­ke­mus­ta, Volks­wa­gen tar­jo­aa Golf GTI EDI­TI­ON 50 -mal­liin va­lin­nai­sen GTI Per­for­man­ce -pa­ke­tin, joka si­säl­tää Per­for­man­ce-alus­tan. Jäy­kem­pien jou­sien an­si­os­ta etu- ja taka-ak­se­lien luon­nol­li­nen vä­räh­te­ly­taa­juus on kas­va­nut noin 20 pro­sent­tia. Tämä pa­ran­taa alus­tan tu­ke­vuut­ta, te­kee vas­tees­ta pal­jon suo­ra­vii­vai­sem­man ja vä­hen­tää kal­lis­te­lua. Li­sä­ma­dal­luk­sen an­si­os­ta (5 mm) Golf GTI EDI­TI­ON 50 on yh­teen­sä 20 mm ma­ta­lam­pi kuin va­kio-Golf. Mu­kau­te­tut alus­tan kiin­ni­tys­koh­dat op­ti­moi­vat vas­te­a­jan dy­naa­mi­siin är­syk­kei­siin.

Pa­ket­tiin si­säl­tyy myös Brid­ges­to­nen 235-ko­koi­set Po­ten­za Race -semi-slick-ren­kaat, jot­ka on asen­net­tu War­me­a­nau-ni­mi­sil­le 19” ta­ko­a­lu­mii­ni­van­teil­le, sekä ke­vyt R-Per­for­man­ce-pa­ko­put­kis­to, jos­sa on ti­taa­ni­nen ta­ka­vai­men­nin. Brid­ges­to­nen ren­kaat ovat täy­sin uut­ta ke­hi­tys­työ­tä, ja jot­ka tar­jo­a­vat enem­män pi­toa pie­nem­mäl­lä vie­rin­tä­vas­tuk­sel­la ja ovat noin 1,1 kg ke­vy­em­piä ren­gas­ta koh­den ver­rat­tu­na va­ki­o­ren­kai­siin. Van­teet pai­na­vat vain 8 kg kap­pa­leel­ta, mikä te­kee niis­tä noin 3 kg ke­vy­em­mät kuin 19-tuu­mai­set va­ki­o­van­teet. Li­säk­si Ak­ra­po­vi­čin ti­taa­ni­nen pa­ko­put­kis­to ke­ven­tää ko­ko­nais­pai­noa vie­lä 11 kg.

Eksk­lu­sii­vi­nen juh­la­va­rus­te­lu

Golf GTI EDI­TI­ON 50 si­säl­tää lu­kui­sia sisä- ja ul­ko­puo­len ko­ho­koh­tia. Yh­des­sä pu­nais­ten tur­va­vöi­den, ruu­tu­ku­vi­ois­ten ur­hei­luis­tuin­ten, Ra­cing Green -ko­ros­te­rai­dan ja syn­teet­tis­ten ve­luu­rie­le­ment­tien kans­sa syn­tyy kor­ke­a­laa­tui­nen ja moot­to­riur­hei­lu­hen­ki­nen tun­nel­ma. Uu­del­leen suun­ni­tel­tu mo­ni­toi­mi­nen nah­kai­nen ur­hei­luoh­jaus­pyö­rä si­säl­tää GTI 50 -lo­gol­la va­rus­te­tun ko­ris­te­lis­tan. Yh­des­sä seit­se­män­vaih­tei­sen DSG-vaih­teis­ton vaih­teen­va­lit­si­mien kans­sa se luo ai­don moot­to­riur­hei­lu­tun­nel­man. Is­tui­met ja oh­jaus­pyö­rä ovat näin ol­len lii­tän­tö­jä Golf GTI EDI­TI­ON 50:n eri­no­mai­sel­le alus­tal­le ja moot­to­ril­le.

Ul­ko­puo­lel­la GTI 50 -logo on si­joi­tet­tu kat­tos­poi­le­riin ja ul­ko­pei­lien si­sä­pin­noil­le. Mui­ta eksk­lu­sii­vi­sia yk­si­tyis­koh­tia ovat eri­kois­lis­tat ovien kyn­nyk­sis­sä, mus­tak­si maa­lat­tu kat­to, mus­tat ul­ko­pei­lien kuo­ret ja mus­tat pa­ko­put­ken­päät. Vai­kut­ta­va si­vu­rai­doi­tus mus­tas­ta Tor­na­do-pu­nai­seen ko­ros­taa li­säk­si au­ton ur­hei­lul­lis­ta luon­net­ta.

Nel­jä Golf GTI EDI­TI­ON 50:een suun­ni­tel­tua vä­riä tyy­pil­li­sen puh­taan val­koi­sen (Pure White) li­säk­si ovat: Moons­to­ne grey, Gre­na­dil­la black me­tal­lic ja juh­la­mal­liin yk­si­no­maan suun­ni­tel­lut Dark Moss green me­tal­lic ja Tor­na­do red. Tor­na­do red on väri, joka on ol­lut sy­no­nyy­mi suo­ri­tus­ky­kyi­sil­le Volks­wa­gen-mal­leil­le vuo­des­ta 1986 läh­tien. Lu­kui­sa jouk­ko ai­ka­kau­ten­sa huip­pu­mal­le­ja on kan­ta­nut tätä tun­nis­tet­ta­vaa vä­riä, mu­kaan lu­kien Golf II GTI 16V, Golf III VR6 ja Golf VII GTI TCR.

Pää­tös­tä Golf GTI EDI­TI­ON 50 -mal­lin maa­han­tuo­mi­ses­ta Suo­meen ei ole vie­lä tois­tai­sek­si teh­ty.

Au­to­Bild / Volks­wa­gen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN