Moni tuskailee, miten auto saadaan pakattua kesälomamatkaa varten.
Henri Posa
Lomamatka edessä? Näin kuormaat auton turvallisesti ja tehokkaasti
Ainakin perheellinen joutuu ottamaan mukaan lomamatkalle reilusti tavaraa, ja silloin tavaratila tuntuu auton koosta riippumatta pieneltä. Järkevällä pakkaamisella tilannetta voi kuitenkin helpottaa.
Monessa perheessä tuskaillaan, tai on jo tuskailtu, sitä, miten auto saadaan pakattua lomamatkaa varten. Myös perheetön saattaa painia saman ongelman äärellä, kun hän lähtee reissuun yksin, kaksin tai suuremmalla porukalla.
Auton tavarankuljetuskapasiteetti on rajallinen – se on tosiasia, joka on hyväksyttävä. Yllättävää on, että eniten mahduttamisongelmia saattaa olla suurten autojen omistajilla – mitä isompi auto, sitä helpommin haluaa ottaa mukaan kaiken mahdollisen ja mahdottoman.
Näistä syistä auto kuin auto tuntuu olevan aivan täynnä reissulle lähdettäessä. Fiksu pakkaaminen kannattaa, sillä silloin matkaan saa turvallisella tavalla vain tarpeellisen. Pienellä ajattelulla helpottaa myös purkamistyötä määränpäässä sekä lopulta kotona.
Pakkaa auto turvallisesti! Painavimmat tavarat olisi hyvä sijoittaa leveyssuunnassa mahdollisimman keskelle, tai ainakin kuorma pitäisi jakaa tasaisesti sivuttaissuunnassa.
Henri Posa
Tavarat listalle
Hyvissä ajoin ennen reissua kannattaa listata tarpeelliset tavarat paperille. Ajatus voi kuulostaa hölmöltä, mutta loppupelissä se säästää aikaa, vaivaa ja turhautumista. Internet on pullollaan puolivalmiita pakkauslistaehdotuksia mitä erilaisimmille reissuille lomamatkasta patikointireissuun, ja niitä kannattaa hyödyntää listan pohjana.
Valmiin listan ansiosta tiedossa on hyvissä ajoin myös varovainen arvio tavaran määrästä, jolloin voi alustavasti mittailla sen mahtumista autoon. Samalla on helppo pohtia mahdollisten lisäkuljetusmahdollisuuksien tarvetta taakkatelineille asennettavasta kattoboksista pyörätelineisiin.
Pakkaaminenkin kannattaa suorittaa hyvissä ajoin ainakin niiden tavaroiden osalta, jotka voi pakata etukäteen. Näihin lukeutuvat tavallisesti vaatteet, mahdolliset harrastevälineet sekä retkeilytarvikkeet.
Esimerkiksi vaatteiden osalta kannattaa suosia pehmeitä laukkuja, sillä ne ovat muovattavissa sopiviin rakoihin ja tavarasäiliön saa täytettyä tehokkaammin. Kangaskassit ovat myös matkalaukkuja kevyempiä. Särkyvät tavarat kannattaa toki pakata suojaan pehmusteiden sisään.
Särkyvät tavarat kannattaa pakata autoon huolellisesti ja ehkä jopa koviin laukkui-hin mutta muuten kangaskassit ovat kevyempiä ja kätevämpiä.
Henri Posa
Sijoita järkevästi
Etukäteen pakkaamalla mukaan otettavan tavaran määrä konkretisoituu ja auttaa seuraavaan vaiheeseen eli suunnittelemaan sitä, missä järjestyksessä tavarat pakataan. Järjestyksellä on merkitystä erityisesti silloin, kun matkan päällä tarvitaan jotakin. Ensimmäisenä tarvittavat tavarat kannattaa siksi laittaa konttiin viimeisinä, vaikka kaatuvien takanojien kautta pääseekin käsiksi tavarasäiliön perällä oleviin tavaroihin.
Painavimmat tavarat olisi hyvä sijoittaa leveyssuunnassa mahdollisimman keskelle, tai ainakin kuorma pitäisi jakaa tasaisesti sivuttaissuunnassa. Painavat tavarat tulisi sijoittaa pohjalle, jotta painopiste säilyy mahdollisimman matalana, ja tavaratilan etuosaan, jotta ne tukeutuvat jo valmiiksi takaselkänojaan. Samalla vältytään liialliselta takapainoisuudelta.
Turvallisuus on pidettävä mielessä koko pakkaustoimenpiteen ajan. Mikään tavara ei saa päästä lentämään vapaasti autossa edes pahimmassa kolaritilanteessa – kevytkin esine muuttuu törmäyksessä tai äkkijarrutuksessa erittäin vaaralliseksi. Takapenkillä olevat tavarat voi sitoa kiinni esimerkiksi turvavöillä. Tällöin tulee kuitenkin varmistua, että esimerkiksi laukun sitomispiste kestää kovankin nykäisyn.
Autoihin tarjotaan monia pakkaamista helpottavia käteviä apuvälineitä, mutta kuvassa oleva kasaan taitettava kori on edullinen sekatavarakauppatuote.
Henri Posa
Hyödynnettäviä apuja
Auton pakkausmahdollisuuksia kannattaa hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Esimerkiksi farmarimallisen ajoneuvon voi kuormata korkeussuunnassa yli takaselkänojan yläreunan, mutta silloin matkustamon ja tavaratilan väliin tulee nostaa tilanjakajaksi niin sanottu koiraverkko, joka estää tavaroiden pääsyn matkustamon puolelle mahdollisessa kolari- tai jarrutustilanteessa.
Varsin yleisesti nykyautoissa on mahdollisuus kaataa takanojat pidempien tavaroiden kuljettamista varten. Tätä kannattaa kuitenkin mahdollisuuksien mukaan välttää, sillä takanoja pitää tavarat tavarasäiliön puolella. Jos nojat on pakko kaataa, niin kuorma on sidottava erittäin huolellisesti.
Vaikka takapenkillä ei ole matkustajia, takaturvavyöt kannattaa silti kiinnittää silloin, jos tavarasäiliössä on reilummin tavaraa – turvavyöt vähentävät takaselkänojien kaatumisriskiä ja tavaroiden lentämistä matkustamoon. Nykyautoissa on myös erilaisia tavaratilan välipohjia ja tavaralokeroita. Niitä kannattaa hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti, sillä ne auttavat tavaroiden järjestelyä ja paikallapysymistä. Välipohjan alle sijoitettavat painavat esineet ovat hyvässä paikassa myös auton painopisteen kannalta.
Monessa autossa on vakio- tai lisävarusteena tavaratilan lattiaverkko, joka helpottaa tavaroiden kiinnittämistä. Kyseessä on erinomainen keksintö, josta oppii pitämään, kun siihen vain tottuu. Tavarat saa helposti ja nopeasti sujautettua verkon alle, ja ne pysyvät ajon aikana paikallaan.
Toinen samanlainen hyötyvaruste ovat ostoskassikoukut. Kaikki eivät ole ehkä edes huomanneet, että omassa autossa on sellaiset. Tarjolla on parempia ja huonompia koukkutoteutuksia, mutta ainakin niiden käyttöä kannattaa kokeilla.
Tavaratilan välipohjan alle jäävää tilaa kannattaa hyödyntää erityisesti painavien esineiden kuljettamisessa, jotta auton painopiste säilyy mahdollisimman matalalla.
Henri Posa
Auton kuorma kuriin
Lisäkuljetustarpeisiin on olemassa erilaisia taakkatelineitä ja niihin kiinnitettäviä kuljetusbokseja. Niitä ei ole tarkoitettu raskaan tavaran kuljettamiseen, sillä katolle kiinnitettävä tavara vaikuttaa suuresti auton painopisteeseen. Kattokuormaa tehtäessä tulee aina tarkistaa autolle sallittu kattokuorma ja noudattaa telineiden ja boksin valmistajien ohjeita.
Myöskään autolle ilmoitettua suurinta sallittua kokonaismassaa ei saa ylittää. Se tulee monessa tapauksessa varsin nopeasti vastaan, ja siksi kannattaa vilkaista rekisteriotteeseen jo ennen pakkaamisen aloittamista. Tämän jälkeen on kohtalaisen helppo arvioida sallitun tavaran määrä. Ylipaino on riski liikenteessä, eikä kuorma saa myöskään haitata kuljettajan näkyvyyttä.
Autoa kuormatessa on hyvä huomioida myös rengaspaineet. Yleensä autonvalmistaja suosittelee korkeampien rengaspaineiden käyttämistä silloin, kun kuormaa on normaalia enemmän matkustajien ja/tai tavaroiden muodossa.
Painesuosituksia on syytä noudattaa, sillä rengaspaineet vaikuttavat paitsi kulutukseen myös ajettavuuden kautta liikenneturvallisuuteen. Jos täyden kuorman paineita ei ole ilmoitettu, niin paineita kannattaa silti nostaa muutama kymmenys.
Muistilista pakkaamiseen
1. Tee lista tarpeellisista tavaroista
2. Pakkaa tavaroita etukäteen
3. Mieti, missä järjestyksessä täytät kontin
4. Kaikki tavarat mielellään takakonttiin
5. Tyhjennä hattuhylly
6. Tarkista rengaspaineet
Henri Posa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Mazdan CX-80 sai mainiot turvallisuusarvostelut.
Mazda
Mazdan CX-80 sai mainiot turvallisuusarvostelut.
Mazda
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Auto Bild 11/2025 on kaupoissa
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
139 desibeliä 20 hertsillä
AudioQuestin uusi highend-kaiutinkaapeli
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Ripolisubbareita Saksasta
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Beyerdynamic Kiinaan
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
XPENG avaa tilauskirjat täysin uudelle Smart Coupe SUV G6:lle ja lippulaiva-SUV G9:lle Suomessa
Suomi tarvitsee työllisyystekoja: romutuspalkkiokampanja piristäisi taloutta ja 50 000 suomalaista työllistävän autoalan työllisyystilannetta
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Jaguarilta radikaali päätös
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL