7-nopeuksinen CVT-tyyppinen automaatti kiihdyttää Honda Civicin paikaltaan ripeästi.

7-nopeuksinen CVT-tyyppinen automaatti kiihdyttää Honda Civicin paikaltaan ripeästi.

Juha Peltonen

Isoveljen saappaisiin - Koeajossa turbomoottorinen Honda Civic 4D

Sedan-Civicin akseliväli pidentyi uudistumisen yhteydessä kymmenen senttiä ja on nyt 2,7 metriä. Se tarkoittaa, että Honda Civic on nyt Accordia isompi.

Auto Bild.Koeajot

Hon­da Ci­vic 4D on siis suu­rem­pi kuin Suo­men va­li­koi­mas­ta pois­tu­nut Ac­cord. On ai­ka us­ko­ma­ton­ta, et­tä al­ku­jaan vuon­na 1973 Suo­mes­sa esi­tel­ty Ci­vic, joka oli sii­hen ai­kaan Hon­dan kom­pak­tein mal­li, on vuo­si­kym­men­ten saa­tos­sa kas­va­nut iso­vel­jen­sä Ac­cor­din ohit­se niin ul­ko- kuin si­sä­mi­tois­sa­kin. Tä­hän on vai­kut­ta­nut osal­taan mal­li­po­li­tiik­ka, jos­sa ka­tu­maas­tu­rit näyt­te­le­vät Eu­roo­pas­sa tär­ke­ää osaa.

Se­da­nin kol­mes­ta va­rus­te­ver­si­os­ta kes­kim­mäi­sen, Ele­gan­cen, oh­jaa­mos­sa tu­lee väis­tä­mät­tä tun­ne, et­tä nyt is­tu­taan Ac­cor­dis­sa. Vas­taa­van­lai­sia tun­nel­mia pi­tää yl­lä myös mo­ni­puo­li­nen Sen­sing-tur­va­va­rus­te­lu, jon­ka myö­tä va­ki­o­va­rus­tei­na ovat ak­tii­vi­nen tör­mäyk­sen­va­roi­tus­jär­jes­tel­mä, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, kais­ta­vah­ti, kais­ta­va­roi­tin, äly­käs no­peu­den­ra­joi­tin, tiel­tä suis­tu­mi­sen en­na­koin­ti ja lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus.

Honda Civicin napakka jousitus toimii hienosti maantieajossa ja tarkka ohjaus miellyttää.

Honda Civicin napakka jousitus toimii hienosti maantieajossa ja tarkka ohjaus miellyttää.

Juha Peltonen

Laa­ja­vään­töi­syyt­tä

1,5-lit­rai­sen ah­de­tun ko­neen te­hok­si voi­si ar­va­ta 150–160 he­vos­voi­maa, mut­ta Hon­da Ci­vi­cin upou­u­des­sa ne­li­sy­lin­te­ri­ses­sä on te­hoa rap­sa­kat 182 he­vos­voi­maa (134 kW). Moot­to­ri vään­tää CVT-au­to­maat­ti­na par­haim­mil­laan mal­til­li­set 220 Nm, ja vas­taa­van ma­nu­aa­li­vaih­tei­sen vään­tö­lu­ke­ma on hie­man suu­rem­pi 240 Nm.

So­ke­ri­na poh­jal­la on on­nek­si mak­si­mi­vään­nön ja­kau­tu­mi­nen huo­mat­ta­van laa­ke­al­le käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­le 1 700–5 500 r/min, mis­tä pää­see hyö­ty­mään esi­mer­kik­si ohi­tus­ti­lan­teis­sa.

Au­to­maat­ti­vaih­tei­nen kiih­tyy teh­taan mu­kaan nol­las­ta sa­taan 8,1 se­kun­nis­sa. Au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ku­lu­tus oli kau­pun­ki-/maan­tie­a­jos­sa asi­al­li­nen 6,4 l/100 km ja maan­tie­a­jos­sa 1 300-ki­loi­sel­le au­tol­le mu­ka­va 5,3 l/100 km.
7-no­peuk­si­nen CVT-tyyp­pi­nen au­to­maat­ti kiih­dyt­tää Hon­da Ci­vi­cin pai­kal­taan ri­pe­äs­ti.

Melko perinteisen näköinen kojelauta on selkeä: painikemetsää on pyritty karsimaan. Osa toiminnoista, kuten ilmanpuhalluksen säätimet, sijaitsevat kosketusnäytön alivalikoissa – niitä olisi kuitenkin helpompi käyttää perinteisesti.

Melko perinteisen näköinen kojelauta on selkeä: painikemetsää on pyritty karsimaan. Osa toiminnoista, kuten ilmanpuhalluksen säätimet, sijaitsevat kosketusnäytön alivalikoissa – niitä olisi kuitenkin helpompi käyttää perinteisesti.

Juha Peltonen

Civicin 7-nope-uksisen CVT-automaattivaihteiston luonnetta muokattiin on nistuneella taval-la muistuttamaan momentinmuuntimella toteutettua automaattia.

Civicin 7-nope-uksisen CVT-automaattivaihteiston luonnetta muokattiin on nistuneella taval-la muistuttamaan momentinmuuntimella toteutettua automaattia.

Juha Peltonen

Ky­sy­myk­ses­sä ei ole pe­rin­tei­nen CVT, vaan Su­ba­run ta­paan myös Hon­dal­la on muo­kat­tu CVT-laa­ti­koon vir­tu­aa­li­sia vaih­to­koh­tia. To­teu­tus on fik­su, ja vaih­teis­tos­sa yh­dis­ty­vät so­pi­vas­sa mi­tas­sa CVT:n pir­teys ja mo­men­tin­muun­nin­laa­tik­ko­mai­set ”vaih­to­koh­dat”. Ma­nu­aa­li­käyt­tö ta­pah­tuu oh­jaus­pyö­rän vaih­to­sii­vek­keis­tä.

Oh­jaus tun­tuu täs­mäl­li­sel­tä maan­tie­a­jos­sa, mut­ta Ci­vi­ciä on ilo luot­sa­ta myös mut­kai­sil­la pik­ku­teil­lä. Ta­na­kan kan­ta­va jou­si­tus on myös mat­ka­mu­ka­va. Ren­gas­me­lu aset­tuu kar­ke­al­la as­val­til­la koh­tuul­li­sek­si. Ha­lo­gee­ni­lä­hi­va­lot ovat kor­kein­taan tyy­dyt­tä­vät, mut­ta ha­lo­gee­ni­kau­ko­va­lot ovat ver­rat­tain te­hok­kaat. Nii­den kes­ki­näi­nen epä­suh­ta on kui­ten­kin mer­kit­tä­vä. Kal­leim­mas­sa Exe­cu­ti­ves­sa on va­ki­o­na led-va­lot.

Ah­to­pai­ne­näyt­tö

Ko­je­lau­das­sa yh­dis­tel­lään so­pi­vas­sa mää­rin pe­rin­tei­siä ja uu­dem­pia to­teu­tuk­sia. Elekt­ro­ni­nen pää­mit­ta­ris­to on sel­keä, mut­ta polt­to­ai­ne­mit­ta­ri sai­si ol­la ny­kyis­tä lu­et­ta­vam­pi. Ajo­tie­to­ko­neen näy­töl­le saa esiin jopa ah­to­pai­neen, joka tuo mie­leen 80-lu­vun ja­pa­ni­lais­merk­kien tur­bo­moot­to­rien vil­lit vuo­det – sil­loin ah­to­pai­ne­mit­ta­ri oli lä­hes jo­kai­ses­sa tur­bo­ah­de­tus­sa au­tos­sa.

Hon­da Ci­vi­cin ajo­tie­to­ko­neen va­li­kos­sa esiin­tyy osin epä­mää­räi­siä sym­bo­le­ja sen si­jaan, et­tä käy­tet­täi­siin no­pe­as­ti lu­et­ta­via eng­lan­nin­kie­li­siä sa­na­ly­hen­tei­tä. Sel­keys kär­sii huo­mat­ta­vas­ti tul­kin­nan­va­rai­suu­den 
vuok­si, jo­ten va­lik­koa on vii­sain­ta käyt­tää au­ton ol­les­sa pai­koil­laan. 

Kah­des­ta usb-por­tis­ta toi­nen on 12 vol­tin vir­ta­pis­tok­keen seu­ra­na kes­ki­kon­so­lin ta­ka­na – tai oi­ke­as­taan sen ala­puo­lel­la. Näin esi­mer­kik­si äly­pu­he­li­men la­taus­kaa­pe­lia on köm­pe­löä ve­tää luon­te­vas­ti. Koh­ta­lai­set etuis­tui­met
Etuis­tui­mien si­vut­tais­tu­ki on vain koh­ta­lai­nen. Vaik­ka kul­jet­ta­jan säh­köi­nen ris­ti­se­län­tu­ki on mel­ko te­ho­kas, sekä is­tuin­tyy­ny et­tä sel­kä­no­ja tun­tu­vat maan­tie­a­jos­sa lii­an peh­meil­tä, ja ris­ti­sel­kä saat­taa ki­pey­tyä pi­dem­mäl­lä mat­kal­la. 

Honda Civicin etuistuimet tuntuvat pitkällä matkalla liian kokonaispehmeiltä, eivätkä ne anna riittävästi sivuttaistukea.

Honda Civicin etuistuimet tuntuvat pitkällä matkalla liian kokonaispehmeiltä, eivätkä ne anna riittävästi sivuttaistukea.

Juha Peltonen

Ta­ka­pol­vi­ti­laa on vä­hän­lai­ses­ti, ja li­säk­si pään­ti­la hii­puu yli 186-sent­ti­sil­lä suh­teel­li­sen pian. Ta­kais­tui­men is­tuin­tyy­ny ei tar­joa pit­kä­jal­kai­sil­le rei­si­tu­kea. Se­dan-Ci­vi­cin ta­va­ra­ti­la on rei­lu 519 lit­raa. Vaik­ka ky­sees­sä on se­dan, ta­ka­sel­kä­no­jat saa tai­tet­tua alas – laa­jen­nus ei kui­ten­kaan ole ta­sa­poh­jai­nen.

Ta­ka­luuk­ku ava­taan kul­jet­ta­jan ovi­pai­nik­kees­ta tai avai­men­pe­räs­tä. Luuk­kua ei pys­ty tur­val­li­suus­syis­tä joh­tu­en avaa­maan moot­to­rin ol­les­sa käyn­nis­sä – rat­kai­su joh­tu­nee suu­res­sa maa­il­mas­sa lii­ken­ne­va­lois­sa ta­pah­tu­vis­ta ta­va­ra­säi­li­ö­ryös­töis­tä.

Ve­to­mas­sois­sa on mer­kit­tä­vä ero ma­nu­aa­li­vaih­tei­sen ja CVT-au­to­maa­tin vä­lil­lä: kä­si­vaih­tei­sel­la saa ve­tää 1 400-ki­lois­ta jar­rul­lis­ta kär­ryä, mut­ta CVT-ver­si­on vas­taa­va lu­ke­ma on vain 1 000 ki­loa. 

Honda Civic on muuttunut kokoistaan isommaksi. Tunnistatko mallin heti Civiciksi, vai näyttääkö se sitä isommalta?

Honda Civic on muuttunut kokoistaan isommaksi. Tunnistatko mallin heti Civiciksi, vai näyttääkö se sitä isommalta?

Juha Peltonen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Moot­to­ri. Tur­bo­moot­to­ri on miel­lyt­tä­vän laa­ja­vään­töi­nen.

Är­syt­tää: Vään­tö. Au­to­maa­tin yh­tey­des­sä on vä­hem­män vään­töä kuin ma­nu­aa­lis­sa.

Yl­lät­tää: CVT-vaih­teis­to. Vir­tu­aa­li­set vaih­ta­mis­koh­dat muis­tut­ta­vat pe­rin­teis­tä au­to­maat­tia.

Yh­teen­ve­to: Ai­kui­sek­si kas­va­neen Hon­da Ci­vi­cin ajo-omi­nai­suu­det ovat pit­kän mat­kan tait­ta­jak­si mai­ni­ot. Tur­bo­moot­to­ris­ta ote­taan riit­tä­väs­ti te­hoa, ja vaik­ka vään­tö­lu­ke­ma voi­si ol­la suu­rem­pi, vään­tö ja­kau­tuu mu­ka­van laa­jal­le käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­le. Si­sä­ti­lat sai­si­vat ol­la väl­jem­mät. Etuis­tui­miin kai­paa enem­män jä­mäk­kyyt­tä, mut­ta ajo­a­sen­nos­ta saa on­nek­si hy­vän.

Täh­det: 4

Hon­da Ci­vic 4D Ele­gan­ce 1.5 Tur­bo AT

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 1498 cm³,  134 kW (182 hv)/6000 r/min, 220 Nm/1700–5500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0–100 km/h 8,1 s, huip­pu­no­peus 200 km/h

Ku­lu­tus: 5,8 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 132 g/km

Voi­man­siir­to: A7, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4648, l. 1799, k. 1416 mm, ak­se­li­vä­li 2698 mm, maa­va­ra 124 mm, oma­mas­sa 1307–1348 kg, ve­to­mas­sa 1000/500 kg, ta­va­ra­ti­la 519 l, tank­ki 46 l

Hin­ta: 31 774 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 31 774 eu­roa

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep

Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli

Auto Bild.Uutiset
Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep Avengerissa on uusi nelivetotekniikka

Jeep

Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin

Auto Bild.Uutiset
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.

Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.

Stellantis

Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.

Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.

Stellantis

Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU