Pyöräkoteloiden reunalistat antavat maastohenkisyyttä Škoda Fabia Combiin ”hiekkapeltien” lisäksi.

Pyöräkoteloiden reunalistat antavat maastohenkisyyttä Škoda Fabia Combiin ”hiekkapeltien” lisäksi.

Juha Peltonen

Koeajossa Škoda Fabia Combi  - Maastohenkinen pikkufarkku

141 millin maavara tekee etuvetoisesti Škoda Fabia Combista käytännöllisen pikkufarmarin, jota on höystetty pienillä ScoutLine-erikoisuuksilla.

Auto Bild.Koeajot

Mitä kä­si­te Scout­Li­ne pi­tää si­säl­lään? Kyse ei ole var­si­nai­ses­ta Scou­tis­ta, ei­hän mal­li ole ne­li­ve­toi­nen, mut­ta maas­to­hen­ki­syyt­tä an­ta­vat ”hiek­ka­pel­tien” li­säk­si pyö­rä­ko­te­loi­den reu­na­lis­tat. Tes­tiyk­si­lös­sä oli li­säk­si kak­si Scout­Li­ne-eri­kois­pa­ket­tia.

Scout­Li­ne Ad­ven­tu­re -pa­ket­ti pi­tää si­säl­lään pe­si­mel­lä va­rus­te­tun pe­ruu­tus­ka­me­ran (Op­ti­cal Par­king As­sis­tant) sekä Amund­sen-au­dio- ja -na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män li­säk­si 6,5-tuu­mai­sen vä­ril­li­sen kos­ke­tus­näy­tön, pa­no­raa­ma­la­si­ka­ton ja kat­to­kai­teet.

Vas­taa­vas­ti Scout­Li­ne Sport -pa­ket­tiin kuu­lu­vat sel­lai­set näyt­tä­vyyt­tä an­ta­vat va­rus­teet kuin 17-tuu­mai­set Club­ber-ke­vyt­me­tal­li­van­teet, nah­ka­ke­häi­nen Sport-mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä, ma­dal­let­tu Sport-alus­ta, ur­hei­lul­li­set etuis­tui­met ja näyt­tä­vät te­räs­pol­ki­met.

Li­sä­pa­ke­teil­le kart­tu­va va­jaan 2 500 eu­ron li­sä­hin­ta ei ole ko­vin­kaan paha, sil­lä sum­ma si­säl­tää myös me­tal­li­vä­rin ja ta­va­ra­ti­lan ver­kot.

Škoda Fabia Combin kojelauta saa kiitosta konstailemattomista järjestelyistään ja esimerkiksi lämmityksen perinteisestä säätöpyörästä.

Škoda Fabia Combin kojelauta saa kiitosta konstailemattomista järjestelyistään ja esimerkiksi lämmityksen perinteisestä säätöpyörästä.

Juha Peltonen

Laa­ja­vään­töi­nen TSI

Avai­me­ton ovi­lu­ki­tus tuo Škoda Fa­bia Com­biin vai­vat­to­muut­ta, jota ei sen ko­ko­luo­kas­sa vält­tä­mät­tä ta­paa. 

In­teg­roi­duin pään­tuin va­rus­te­tut etuis­tui­met an­ta­vat var­sin hy­vän si­vut­tais­tu­en. B-pi­la­rit työn­ty­vät sen ver­ran eteen, et­tä pit­kä­jal­kai­sen kul­jet­ta­jan on hyvä sää­tää sel­kä­no­ja pys­ty­a­sen­toon, et­tä sääs­tyy au­tos­ta nous­tes­saan lie­väl­tä kier­to­liik­keel­tä.

Pitkäjalkainenkin mahtuu takapen-kille, jos edessä olevaa istuinta ei ole säädetty liian taakse.

Pitkäjalkainenkin mahtuu takapen-kille, jos edessä olevaa istuinta ei ole säädetty liian taakse.

Juha Peltonen

Škoda Fabia Combin 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto antaa ScoutLine-Fabialle helppokäyttöisyyttä.

Škoda Fabia Combin 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto antaa ScoutLine-Fabialle helppokäyttöisyyttä.

Juha Peltonen

Käyn­nis­tys­pai­ni­ke he­rät­tää tur­bo­ah­de­tun 1.2 TSI:n, joka kiih­dyt­tää kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­tol­la va­rus­te­tun Fa­bia Scout­Li­nen sa­ta­sen no­peu­teen mu­ka­vas­sa 9,6 se­kun­nis­sa. 7-por­tai­sen DSG:n py­kä­liä pys­tyy käyt­tä­mään myös ma­nu­aa­li­ses­ti.

Vaik­ka vään­tö­lu­ke­ma it­ses­sään on vain 175 Nm, se ha­jau­tuu ko­ros­tu­neen laa­jal­le käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­le 1 400–4 000 r/min, jo­ten ohi­tuk­set su­ju­vat näp­pä­räs­ti. Rau­hal­li­ses­sa maan­tie­a­jos­sa kes­ki­ku­lu­tus oli au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan 5,4 l/100 km.

Ma­dal­let­tu sport-jou­si­tus toi­mii miel­lyt­tä­vän jä­mä­käs­ti maan­tie­a­jos­sa ja an­taa hie­nos­tu­neen ajo­va­kau­den. Jou­si­tus tun­tuu kui­ten­kin huo­mat­ta­van pin­ta­ko­val­ta esi­mer­kik­si sil­ta­sau­mois­sa, ja kuop­pai­sel­la tiel­lä se tuot­taa aa­vis­tuk­sen nyök­ki­mi­sil­mi­ö­tä.

Ren­gas­me­lu py­syt­te­li ma­ta­lap­ro­fii­lil­la kit­ka­ren­kail­la koh­tuul­li­se­na. Ha­lo­gee­ni­va­lo­jen va­lo­te­ho an­sait­see kor­kein­taan ar­vo­sa­nan tyy­dyt­tä­vä. Kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­laa val­vo­va jär­jes­tel­mä tun­tuu toi­mi­van valp­paas­ti.

ScoutLine-paketeilla etuvetoiseen Škoda Fabia Combiin tulee aavistus maastohenkisyyttä: autossa on muun muassa harmaat ”hiekka-pellit” ja mustat pyöräkoteloiden reunalistat.

ScoutLine-paketeilla etuvetoiseen Škoda Fabia Combiin tulee aavistus maastohenkisyyttä: autossa on muun muassa harmaat ”hiekka-pellit” ja mustat pyöräkoteloiden reunalistat.

Juha Peltonen

Luon­non­va­loa

Etuis­tui­met an­ta­vat kun­nol­li­sen si­vut­tais­tu­en ja ajo­a­sen­nos­ta sää­tää hel­pos­ti mie­lei­sen­sä. Kak­si­te­hoi­set is­tuin­läm­mit­ti­met ovat var­sin te­hok­kaat.

Ta­ka­na on koh­tuul­li­sen hy­vin pol­vi­ti­laa, jos edes­sä ole­van is­tui­men asen­to on ”oi­kea” ja sel­kä­no­ja riit­tä­vän pys­tys­sä. Far­kus­sa on rei­lus­ti pää­ti­laa, ja kiin­teä pa­no­raa­ma­la­si­kat­to tuo mat­kus­ta­moon pal­jon va­loa.

Värikosketusnäyttö on 6,5-tuumaisena riittävä, mutta navigaattori ei löydä kaikkia osoitteita.

Värikosketusnäyttö on 6,5-tuumaisena riittävä, mutta navigaattori ei löydä kaikkia osoitteita.

Juha Peltonen

Ko­je­lau­ta saa kii­tos­ta ylei­ses­tä sel­key­des­tä ja sii­tä, et­tä esi­mer­kik­si läm­pöä sää­de­tään pe­rin­tei­sel­lä sää­tö­pyö­räl­lä. Tyy­li­käs me­tal­li­pa­nee­li­jäl­ji­tel­mä an­taa ko­je­lau­dal­le mu­ka­van si­lauk­sen, ja 6,5-tuu­mai­nen vä­ri­kos­ke­tus­näyt­tö on on­nis­tu­nut. Na­vi­gaat­to­ri on mel­ko help­po oh­jel­moi­da, mut­ta sen oh­jel­mis­to ei vält­tä­mät­tä löy­dä kaik­kia van­ho­ja­kaan osoit­tei­ta.

Car Play toi­mii hy­vin, ja äly­pu­he­li­men avul­la esi­mer­kik­si tv-oh­jel­man ää­nen lin­ki­tys au­ton jär­jes­tel­mään toi­mii käy­tän­nöl­li­ses­ti. Ää­nen­tois­to on odot­ta­mat­to­man laa­du­kas, ja myös ma­ta­lat ää­net tois­tu­vat. Usb-port­ti on sel­ke­äs­ti esil­lä.

 Škoda Fabia Combin tavaratilan enimmäiskoko on 1 150 litraa. Laajennus ei ole tasapohjainen.

Škoda Fabia Combin tavaratilan enimmäiskoko on 1 150 litraa. Laajennus ei ole tasapohjainen.

Juha Peltonen

Fa­bia Com­bi Scout­Li­nen ta­va­ra­ti­las­sa on mo­ni­puo­li­set ta­va­ra­ver­kot os­tos­kas­sien ja mat­ka­lauk­ku­jen pi­tä­mi­sek­si pai­koil­laan. Kook­kaat ja sy­vät si­vu­lo­ke­rot ovat kä­te­vät. Pe­rus­ta­va­ra­ti­la on far­ma­rik­si käy­tän­nöl­li­nen, mut­ta suu­rin­ta kul­je­tus­ti­laa tar­vit­ta­es­sa ta­ka­sel­kä­no­jat ei­vät va­li­tet­ta­vas­ti tai­tu ta­va­ra­ti­lan poh­jan ta­soon.  

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Ajo-omi­nai­suu­det Sport-alus­ta te­hos­taa va­kaa­ta ajet­ta­vuut­ta.

Är­syt­tää: Ta­va­ra­ti­la Ta­ka­no­jien kaa­don jäl­keen ta­va­ra­ti­lan lat­ti­aan jää por­ras.

Yl­lät­tää: Vään­tö­a­lue Hup­pu­vään­tö on käy­tet­tä­vis­sä 1 400–4 000 mi-nuut­ti­kier­rok­sel­la.

Yh­teen­ve­to: Škoda Fa­bia Com­bi erot­tuu mas­sas­ta ni­me­no­maan Scout­Li­ne-eri­kois­pa­ket­tien avul­la. Pa­ket­tei­hin kuu­lu­vat hyö­ty­pai­not­tei­set li­sä­va­rus­teet ko­ros­ta­vat mal­lin maas­to­hen­kis­tä luon­net­ta.

Täh­det: 4

Škoda Fa­bia Com­bi 1.2 TSI 110 Scout­Li­ne DSG

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 1197 cm³, 81 kW (110 hv)/4600–5600 r/min, 175 Nm/1400–4000 r/min Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 9,6 s, huip­pu­no­peus 199 km/h

Ku­lu­tus: 4,7 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 109 g/km

Voi­man­siir­to: A7, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4257, l. 1732, k. 1488 mm, ak­se­li­vä­li 2470 mm, oma­mas­sa 1154–1259 kg, ve­to­mas­sa 570/0 kg, ta­va­ra­ti­la 330–1150 l, tank­ki 45 l

Hin­ta: 23 545 eu­roa

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla

Auto Bild.Uutiset
Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN