Pyöräkoteloiden reunalistat antavat maastohenkisyyttä koda Fabia Combiin hiekkapeltien lisäksi.
Juha Peltonen
Koeajossa Škoda Fabia Combi - Maastohenkinen pikkufarkku
141 millin maavara tekee etuvetoisesti Škoda Fabia Combista käytännöllisen pikkufarmarin, jota on höystetty pienillä ScoutLine-erikoisuuksilla.
Mitä käsite ScoutLine pitää sisällään? Kyse ei ole varsinaisesta Scoutista, eihän malli ole nelivetoinen, mutta maastohenkisyyttä antavat ”hiekkapeltien” lisäksi pyöräkoteloiden reunalistat. Testiyksilössä oli lisäksi kaksi ScoutLine-erikoispakettia.
ScoutLine Adventure -paketti pitää sisällään pesimellä varustetun peruutuskameran (Optical Parking Assistant) sekä Amundsen-audio- ja -navigointijärjestelmän lisäksi 6,5-tuumaisen värillisen kosketusnäytön, panoraamalasikaton ja kattokaiteet.
Vastaavasti ScoutLine Sport -pakettiin kuuluvat sellaiset näyttävyyttä antavat varusteet kuin 17-tuumaiset Clubber-kevytmetallivanteet, nahkakehäinen Sport-monitoimiohjauspyörä, madallettu Sport-alusta, urheilulliset etuistuimet ja näyttävät teräspolkimet.
Lisäpaketeille karttuva vajaan 2 500 euron lisähinta ei ole kovinkaan paha, sillä summa sisältää myös metallivärin ja tavaratilan verkot.
koda Fabia Combin kojelauta saa kiitosta konstailemattomista järjestelyistään ja esimerkiksi lämmityksen perinteisestä säätöpyörästä.
Juha Peltonen
Laajavääntöinen TSI
Avaimeton ovilukitus tuo Škoda Fabia Combiin vaivattomuutta, jota ei sen kokoluokassa välttämättä tapaa.
Integroiduin pääntuin varustetut etuistuimet antavat varsin hyvän sivuttaistuen. B-pilarit työntyvät sen verran eteen, että pitkäjalkaisen kuljettajan on hyvä säätää selkänoja pystyasentoon, että säästyy autosta noustessaan lievältä kiertoliikkeeltä.
Pitkäjalkainenkin mahtuu takapen-kille, jos edessä olevaa istuinta ei ole säädetty liian taakse.
Juha Peltonen
koda Fabia Combin 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto antaa ScoutLine-Fabialle helppokäyttöisyyttä.
Juha Peltonen
Käynnistyspainike herättää turboahdetun 1.2 TSI:n, joka kiihdyttää kaksoiskytkinvaihteistolla varustetun Fabia ScoutLinen satasen nopeuteen mukavassa 9,6 sekunnissa. 7-portaisen DSG:n pykäliä pystyy käyttämään myös manuaalisesti.
Vaikka vääntölukema itsessään on vain 175 Nm, se hajautuu korostuneen laajalle käyntinopeusalueelle 1 400–4 000 r/min, joten ohitukset sujuvat näppärästi. Rauhallisessa maantieajossa keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 5,4 l/100 km.
Madallettu sport-jousitus toimii miellyttävän jämäkästi maantieajossa ja antaa hienostuneen ajovakauden. Jousitus tuntuu kuitenkin huomattavan pintakovalta esimerkiksi siltasaumoissa, ja kuoppaisella tiellä se tuottaa aavistuksen nyökkimisilmiötä.
Rengasmelu pysytteli matalaprofiililla kitkarenkailla kohtuullisena. Halogeenivalojen valoteho ansaitsee korkeintaan arvosanan tyydyttävä. Kuljettajan vireystilaa valvova järjestelmä tuntuu toimivan valppaasti.
ScoutLine-paketeilla etuvetoiseen koda Fabia Combiin tulee aavistus maastohenkisyyttä: autossa on muun muassa harmaat hiekka-pellit ja mustat pyöräkoteloiden reunalistat.
Juha Peltonen
Luonnonvaloa
Etuistuimet antavat kunnollisen sivuttaistuen ja ajoasennosta säätää helposti mieleisensä. Kaksitehoiset istuinlämmittimet ovat varsin tehokkaat.
Takana on kohtuullisen hyvin polvitilaa, jos edessä olevan istuimen asento on ”oikea” ja selkänoja riittävän pystyssä. Farkussa on reilusti päätilaa, ja kiinteä panoraamalasikatto tuo matkustamoon paljon valoa.
Värikosketusnäyttö on 6,5-tuumaisena riittävä, mutta navigaattori ei löydä kaikkia osoitteita.
Juha Peltonen
Kojelauta saa kiitosta yleisestä selkeydestä ja siitä, että esimerkiksi lämpöä säädetään perinteisellä säätöpyörällä. Tyylikäs metallipaneelijäljitelmä antaa kojelaudalle mukavan silauksen, ja 6,5-tuumainen värikosketusnäyttö on onnistunut. Navigaattori on melko helppo ohjelmoida, mutta sen ohjelmisto ei välttämättä löydä kaikkia vanhojakaan osoitteita.
Car Play toimii hyvin, ja älypuhelimen avulla esimerkiksi tv-ohjelman äänen linkitys auton järjestelmään toimii käytännöllisesti. Äänentoisto on odottamattoman laadukas, ja myös matalat äänet toistuvat. Usb-portti on selkeästi esillä.
koda Fabia Combin tavaratilan enimmäiskoko on 1 150 litraa. Laajennus ei ole tasapohjainen.
Juha Peltonen
Fabia Combi ScoutLinen tavaratilassa on monipuoliset tavaraverkot ostoskassien ja matkalaukkujen pitämiseksi paikoillaan. Kookkaat ja syvät sivulokerot ovat kätevät. Perustavaratila on farmariksi käytännöllinen, mutta suurinta kuljetustilaa tarvittaessa takaselkänojat eivät valitettavasti taitu tavaratilan pohjan tasoon.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Ajo-ominaisuudet Sport-alusta tehostaa vakaata ajettavuutta.
Ärsyttää: Tavaratila Takanojien kaadon jälkeen tavaratilan lattiaan jää porras.
Yllättää: Vääntöalue Huppuvääntö on käytettävissä 1 400–4 000 mi-nuuttikierroksella.
Yhteenveto: Škoda Fabia Combi erottuu massasta nimenomaan ScoutLine-erikoispakettien avulla. Paketteihin kuuluvat hyötypainotteiset lisävarusteet korostavat mallin maastohenkistä luonnetta.
Tähdet: 4
Škoda Fabia Combi 1.2 TSI 110 ScoutLine DSG
Moottori: R4, turbo, 1197 cm³, 81 kW (110 hv)/4600–5600 r/min, 175 Nm/1400–4000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,6 s, huippunopeus 199 km/h
Kulutus: 4,7 l/100 km, bensiini CO2-päästöt 109 g/km
Voimansiirto: A7, etuveto
Mitat: p. 4257, l. 1732, k. 1488 mm, akseliväli 2470 mm, omamassa 1154–1259 kg, vetomassa 570/0 kg, tavaratila 330–1150 l, tankki 45 l
Hinta: 23 545 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Uusi fyysinen digilevy
PS Audion uusi PMG Signature -tuotesarja
Lisää akryyliä
Trendikäs sitruuna tuo iloa ja energiaa kotiin
Kaikki yhdessä - tai erikseen
B&W Px7 S3
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL