Škoda Octavia - Suomen ostetuin automalli - saattaa jakaa mielipiteitä uudella ilmiasullaan.

Škoda Octavia - Suomen ostetuin automalli - saattaa jakaa mielipiteitä uudella ilmiasullaan.

Pekka Virtanen

Koeajossa Škoda Octavia - suosikin poikkeava ilme jakanee mielipiteet

Suomen ostetuin automalli on saanut nykytrendistä poikkeavan ilmeen: Octaviassa on nyt 2-osaiset valoyksiköt ja mielipiteitä jakava maski. 

Auto Bild.Koeajot

Škoda esit­te­li ny­ky­muo­toi­sen Oc­ta­vi­an vuon­na 1996. Tšek­ki­tuo­te on ke­hit­ty­nyt rei­lun 20 vuo­den ai­ka­na  hui­mas­ti, ja ny­ky­ään sii­tä ei kan­na­ta käyt­tää ni­mi­tys­tä Pirk­ka-Volk­ka­ri. Laa­dul­taan ja va­rus­te­lul­taan Škoda Oc­ta­via ei juu­ri­kaan poik­kea si­sar­mal­lis­taan Volks­wa­gen Gol­fis­ta, mut­ta sil­lä on to­den­nä­köi­ses­ti puo­lel­laan pie­ni hin­ta­e­tu.

Hin­ta ei kui­ten­kaan ole ai­na­kaan enää ny­ky­ään Oc­ta­vi­an os­ta­vien yk­kös­va­lin­tak­ri­tee­ri, sil­lä sen myy­vin moot­to­ri­vaih­to­eh­to on 184-he­vos­voi­mai­nen 2.0 TDI, sport­ti­nen RS-mal­li myy to­del­la hy­vin, kak­si kol­mes­ta va­lit­see au­toon­sa DSG-au­to­maa­tin, ja vain 20 pro­sent­tia pää­tyy kah­teen alim­paan va­rus­te­ta­soon (Ac­ti­ve ja Am­bi­ti­on).

Oc­ta­via on Ško­dal­le to­del­la tär­keä mal­li, ja Oc­ta­via Com­bi oli vii­me vuon­na Eu­roo­pan myy­dyin far­ma­ri­au­to. Oc­ta­vi­aa on val­mis­tet­tu yli vii­si mil­joo­naa kap­pa­let­ta, ja niis­tä yli 70 000 on myy­ty Suo­meen. Oc­ta­via oli meil­lä vii­me vuon­na pait­si sel­väs­ti re­kis­te­röi­dyin au­to­mal­li myös yri­ty­sau­to­kau­pan yk­kös­mal­li.

Va­lot kah­dek­si

Vuon­na 2013 esi­tel­ty kol­man­nen su­ku­pol­ven Škoda Oc­ta­via on nyt mal­li-ikän­sä puo­li­vä­lis­sä, jo­ten sen oli ai­ka uu­dis­tua. Äk­ki­vil­kai­sul­la face-lif­tat­tu Oc­ta­via näyt­tää ul­koi­ses­ti lä­hes pois­tu­mas­sa ole­val­ta mal­lil­ta – ja niin­hän on tar­koi­tus­kin, his­to­ri­aan siir­ty­väs­tä mal­lis­ta ei ha­lu­ta teh­dä his­to­ri­al­li­sen nä­köis­tä.

Škoda Oc­ta­vi­an il­me on kui­ten­kin täy­sin uu­si. Škoda ei ole tä­hän­kään as­ti kik­kail­lut va­loum­pi­oi­den muo­toi­lul­la, ja Oc­ta­vi­an koh­dal­la on otet­tu lä­hes taka-as­ke­lei­ta – va­lot ovat var­sin vaa­ti­mat­to­man nä­köi­set.

Škoda Octavian suurin kosketusnäyttö kasvoi 9,2-tuumaiseksi.

Škoda Octavian suurin kosketusnäyttö kasvoi 9,2-tuumaiseksi.

Pekka Virtanen

Ajo- ja kau­ko­va­lo ovat tä­hän saak­ka ol­leet sa­mas­sa va­lo­yk­si­kös­sä – ku­ten ne ovat ylei­ses­ti lä­hes kai­kis­sa ny­ky­au­tois­sa – mut­ta nyt Ško­dal­la on läh­det­ty omil­le de­sign-lin­joil­le ja ero­tet­tu va­lot omik­si ele­men­teik­si. Mo­lem­pien va­lo­yk­si­köi­den ala­lai­das­sa on ka­pea led-huo­mi­o­va­lo­vit­ja – tä­hän saak­ka vit­ja oli yk­si­o­sai­nen.

Kah­des­sa alim­mas­sa va­rus­te­lus­sa on edel­leen­kin ha­lo­gee­ni­va­lot, mut­ta pa­rem­mis­sa va­rus­te­ta­sois­sa (Style, L&K, RS ja Scout) on ajo­ti­lan­tei­siin so­peu­tu­vat täys-led-va­lot. On­ko se, et­tä kse­non­va­lot on kor­vat­tu led-tek­nii­kal­la, nä­ke­mi­sen kan­na­ta hyvä vai huo­no asia, jää näh­tä­väk­si.

Tut­ka ai­em­paa pa­rem­mas­sa pai­kas­sa

Ko­ne­pel­lin jat­kee­na ole­van pys­ty­ri­voi­te­tun mas­kin kes­kel­lä on nyt um­pi­nai­nen alue, joka kät­kee taak­seen tut­kan. Mas­kin ul­ko­nä­kö ja­kaa mie­li­pi­tei­tä. Eh­kä Škoda-logo oli­si kan­nat­ta­nut pu­dot­taa ko­ne­pel­lis­tä mas­kiin ja lait­taa tut­ka sen taak­se. Uu­dis­tu­nees­sa Gol­fis­sa tut­ka on VW-lo­gon ta­ka­na, mut­ta Volks­wa­ge­nil­la logo oli en­tuu­des­taan mas­kin kes­kel­lä.

Joka ta­pauk­ses­sa kal­liin tut­kan siir­tä­mi­nen pois pus­ku­rin ala­puo­li­ses­ta hu­na­ja­ken­no­mas­kis­ta on ter­ve­tul­lut uu­dis­tus. Al­haal­la ole­va tut­ka on al­tis vau­ri­oi­tu­maan var­sin­kin tal­vel­la, kun nok­ka aje­taan ta­hal­laan tai ta­hat­to­mas­ti kiin­ni lu­mi­penk­kaan tai tör­mä­tään lu­mi­paak­kuun. Tut­kan vau­ri­oi­tu­mi­nen on kui­ten­kin huo­mat­ta­vas­ti epä­to­den­nä­köi­sem­pää kuin sen jää­ty­mi­nen tai peit­ty­mi­nen lu­meen – uu­si paik­ka vä­hen­tää var­muu­del­la tätä on­gel­maa.

Škoda Octavian tutka on nyt rekisterikilven yläpuolella olevan mustan levyn alla. 2-osaiseksi muuttuneiden valojen kaukovaloyksiköt ovat kiinni maskissa. Noin sentin pituuskasvu johtuu puskurien uusista muodoista.

Škoda Octavian tutka on nyt rekisterikilven yläpuolella olevan mustan levyn alla. 2-osaiseksi muuttuneiden valojen kaukovaloyksiköt ovat kiinni maskissa. Noin sentin pituuskasvu johtuu puskurien uusista muodoista.

Pekka Virtanen

Ta­ka­pus­ku­ria on uu­dis­tet­tu, ja ta­ka­va­lo­jen ul­ko­nä­kö on muut­tu­nut led-alu­ei­den osal­ta, mut­ta osa toi­min­nois­ta hoi­de­taan edel­leen­kin heh­ku­lan­ka­polt­ti­moil­la.

Pien­tä pre­miu­mia

Ko­rin pi­tuus­kas­vu – LB-mo­ni­käyt­tö­mal­li +11 mm ja Com­bi-far­ma­ri +8 mm – joh­tuu pus­ku­rei­hin teh­dyis­tä muu­tok­sis­ta. Ak­se­li­vä­li (2 686 mm) ja ti­lat ovat täy­sin en­ti­sel­lään, eli sekä edes­sä et­tä ta­ka­na on mu­ka­vas­ti ti­laa. Škoda Oc­ta­via on ti­la­va per­he­au­to, jon­ka kul­jet­ta­jan pai­kal­la viih­tyy.

Se­da­nia muis­tut­ta­vas­sa mo­ni­käyt­tö­mal­lis­sa on aa­vis­tuk­sen ma­ta­lam­mat ta­ka­o­vet kuin far­kus­sa, mut­ta muu­ten ta­ka­ti­lat ovat pien­tä kor­keu­se­roa lu­kuun ot­ta­mat­ta ident­ti­set. Ta­ka­pen­kil­lä on rei­lus­ti pol­vi­ti­laa, ja ken­gät mah­tu­vat hy­vin edes­sä ole­van is­tui­men al­le. Mo­lem­mis­sa ko­ri­mal­leis­sa on rei­lun ko­koi­nen ta­va­ra­ti­la. Com­bin ta­va­ra­ti­la on laa­jen­net­tu­na ta­sa­poh­jai­nen, mut­ta mo­ni­käyt­tö­mal­lis­sa no­jat ei­vät kaa­du kon­tin poh­jan ta­sal­le.

Škoda Octavian etupenkit ja -tilat ovat hyvät. Seisontajarru on edelleenkin mekaaninen.

Škoda Octavian etupenkit ja -tilat ovat hyvät. Seisontajarru on edelleenkin mekaaninen.

Pekka Virtanen

Mat­kus­ta­mo on ai­em­paa pre­mium-hen­ki­sem­pi, sil­lä pin­ta­ma­te­ri­aa­lit ovat pa­ran­tu­neet. Style-ta­sos­ta al­ka­en ovi­pa­nee­leis­sa on väri- ja kirk­kaus­sää­det­tä­vät led-tun­nel­ma­va­lot. Pe­rus­va­rus­te­lua lu­kuun ot­ta­mat­ta Škoda Oc­ta­vi­as­sa on nyt läm­mi­tet­tä­vä oh­jaus­pyö­rä. Ra­tis­sa on var­sin vä­hän kyt­ki­miä, jo­ten sii­hen mah­tui­si va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men käyt­tö­kyt­ki­met – nyt krui­sea oh­ja­taan ra­tin ta­ka­na pii­los­sa ole­vas­ta viik­ses­tä.

Isom­mat näy­töt

Pyö­reil­lä mit­ta­reil­la to­teu­tet­tu mit­ta­ris­to on sel­keä ja tyy­lik­kään nä­köi­nen. Mi­ta­lin kään­tö­puo­li on se, et­tä val­koi­set nu­me­rot ei­vät näy kai­kis­sa ti­lan­teis­sa yh­tä hy­vin har­maal­ta poh­jal­ta kuin pe­rin­tei­sel­tä mus­tal­ta alus­tal­ta.Mo­ni­toi­mi­näy­tön lu­et­ta­vuut­ta on pa­ran­net­tu kas­vat­ta­mal­la sen ko­koa. Pie­nin­tä näyt­töä lu­kuun ot­ta­mat­ta näyt­tö on kir­kas­la­si­nen, ei­kä ra­di­os­sa ole enää kier­ret­tä­viä sää­ti­miä.

Ac­ti­ves­sa on siir­ryt­ty 5:stä 6,5 tuu­maan, ja val­ta­o­sas­sa mal­leis­ta ole­van Bo­le­ro-au­di­o­jär­jes­tel­män koko on kas­va­nut 6,5:stä 8-tuu­mai­sek­si. Myös Amund­sen-na­vi­gaat­to­ri on nyt 8-tuu­mai­nen, ja sii­nä on au­ton si­sä­ti­lat kat­ta­va lan­ga­ton lä­hi­verk­ko, jo­hon voi yh­dis­tää jopa kah­dek­san mo­bii­li­lai­tet­ta.

Huip­pu­ta­soa edus­taa 9,2-tuu­mai­sek­si kas­va­nut Co­lum­bus-jär­jes­tel­mä, joka on va­ki­o­na L&K:ssa. Iso näyt­tö on erit­täin lu­et­ta­va ja so­pi­van kos­ke­tus­herk­kä, mut­ta ele­oh­jaus­ta Ško­daan ei vie­lä saa.

 Google Earth -navigaattorikuva uudella 9,2-tuumaisella kosketusnäytöllä.

Google Earth -navigaattorikuva uudella 9,2-tuumaisella kosketusnäytöllä.

Pekka Virtanen

Eri­lai­set lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lut ovat pää­sään­töi­ses­ti li­sä­va­rus­tei­ta. On­li­ne-mo­bii­li­pal­ve­lut mah­dol­lis­ta­vat muun mu­as­sa il­ma­ku­va­tyyp­pi­sen Goog­le Earth -na­vi­gaat­to­ri­näy­tön. In­fo­tain­ment On­li­ne -toi­min­not an­ta­vat tie­toa ja viih­det­tä, ja Care Con­nect -toi­min­not mah­dol­lis­ta­vat kul­jet­ta­jan avus­ta­mi­sen ja au­ton tie­tyt etä­käy­töt.

Škoda Oc­ta­vi­aan saa­ta­vat vii­si uut­ta avus­tin­jär­jes­tel­mää puut­tu­vat pe­rus­va­rus­te­lus­ta. Ja­lan­kul­ki­joi­den tun­nis­tuk­sel­la va­rus­tet­tu au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä on va­ki­o­na Am­bi­ti­on-ta­sos­ta al­ka­en, mut­ta sii­tä­kin puut­tuu kais­tan­vaih­to­va­roi­tin ja pe­ruu­tus­va­roi­tin. Li­sä­va­rus­te­lis­tal­ta Oc­ta­via-mal­lis­ton hui­pul­le on tu­los­sa 245-he­vos­vo­mai­nen RS 245.

2.0 TDI 4x4 DSG

Oc­ta­vi­an ajet­ta­vuu­des­sa tai oh­jauk­ses­sa ei ole ol­lut va­lit­ta­mis­ta, ei­kä ajo­käy­tös­tä ai­na­kaan huo­non­na se, et­tä taka-ak­se­lin rai­de­le­veys on kas­va­nut mal­lis­ta riip­pu­en 20–30 mil­liä. Mu­kau­tu­va DCC-alus­tan­sää­tö­jär­jes­tel­mä mak­saa va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en 900–1 500 eu­roa.

Moot­to­ri­tar­jon­nan muo­dos­taa kol­me TSI-ben­sii­ni­moot­to­ria (1.0 116 hv, 1.4 150 hv ja 1.8 180 hv), kol­me TDI-tur­bo­die­se­liä (1.6 116 hv ja 2.0 150 hv ja 184 hv) ja bio-/maa­kaa­su­mal­li 1.4 TSI CNG (110 hv). Li­säk­si tar­jol­le tu­lee 245-he­vos­voi­mai­nen Oc­ta­via RS 245, joka on 15 hv te­hok­kaam­pi kuin te­hok­kain nyky-RS.

Octaviassa on taksiluokan takatilat.

Octaviassa on taksiluokan takatilat.

Pekka Virtanen

Ben­sii­ni- ja die­sel­mal­le­ja myy­dään Suo­mes­sa ta­sa­tah­tiin. RS 245:n li­säk­si ai­noa moot­to­ri­muu­tos on 1,6-lit­rai­sen die­se­lin pie­ni 4 kW:n te­hon kas­vu. 5-por­tai­sel­la ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu­na pie­nin die­sel ei an­ta­nut it­ses­tään ko­vin mai­rit­te­le­vaa ku­vaa – vä­li­tyk­set so­pi­vat huo­nos­ti moot­to­rin luon­tee­seen – mut­ta kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti häi­vyt­tä­nee tätä on­gel­maa.

Yleen­sä­kin DSG:n va­lit­see kak­si kol­mes­ta suo­ma­lai­ses­ta Škoda Oc­ta­vi­an os­ta­jas­ta. Mel­koi­nen myyn­ti­mal­li on 2.0 TDI 4x4 DSG. Suo­ma­lais­ten suo­sik­ki­mal­li myy­kin te­hol­la ja va­rus­teil­la, sil­lä 184-he­vos­voi­mai­nen 2.0 TDI on suo­si­tuin moot­to­ri, ja lä­hes joka kol­man­nen Oc­ta­vi­an va­rus­te­ta­so on RS tai Scout. 

 Infotainment Online -toiminnot antavat tietoa ja viihdettä myös suomeksi.

Infotainment Online -toiminnot antavat tietoa ja viihdettä myös suomeksi.

Pekka Virtanen

Mikä är­syt­tää ja miel­lyt­tää?

Miel­lyt­tää: Ko­ko­nai­suus. Škoda Oc­ta­via on help­po ajet­ta­va, ti­la­va ja hy­vin va­rus­tel­tu per­he­au­to.

Är­syt­tää: Mit­ta­ris­to. Ana­lo­gi­set mit­ta­rit ovat hy­vän nä­köi­set ja sel­ke­ät, mut­ta val­koi­set nu­me­rot huk­ku­vat tie­tyis­sä ti­lan­teis­sa har­maa­seen poh­jaan.

Yl­lät­tää: Ky­syn­tä. Suo­ma­lai­set os­ta­vat hy­vin va­rus­tel­tu­ja ja te­hok­kai­ta Oc­ta­vi­oi­ta, ei­vät pe­rus­mal­le­ja.

Yh­teen­ve­to: Hy­väk­si to­det­tu suo­sik­ki­mal­li on uu­dis­tu­nut hiu­kan ai­em­paa pa­rem­mak­si. Škoda Oc­ta­vi­an il­me ja­kaa mie­li­pi­tei­tä, mut­ta ai­na­kin tut­ka on ai­em­paa pa­rem­mas­sa pai­kas­sa. Ti­lat ovat hy­vät, va­rus­te­tar­jon­ta mo­ni­puo­li­nen ja moot­to­ri­tar­jon­ta riit­tä­vän laa­ja.

Täh­det:

Škoda Oc­ta­via Com­bi 2.0 TDI 184 4x4 RS DSG

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 1968 cm3, 135 kW (184 hv)/3500–4000 r/min, 380 Nm/1750–3250 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0−100 km/h 7,2 s, huip­pu­no­peus 226 km/h

Ku­lu­tus: 4,9 l/100 km, die­sel CO2-pääs­töt 129 g/km

Voi­man­siir­to: A6 (DSG), ne­li­ve­to

Mi­tat: p. 4667, l. 1814, k. 1463 mm, ak­se­li­vä­li 2680 mm, oma­mas­sa 1485 kg, kan­ta­vuus 558 kg, ve­to­mas­sa 1800/730 kg, ta­va­ra­ti­la 610–1740 l, tank­ki 55 l

Hin­ta: 39 306 eu­roa

Pek­ka Vir­ta­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU