koda Octavia - Suomen ostetuin automalli - saattaa jakaa mielipiteitä uudella ilmiasullaan.
Pekka Virtanen
Koeajossa Škoda Octavia - suosikin poikkeava ilme jakanee mielipiteet
Suomen ostetuin automalli on saanut nykytrendistä poikkeavan ilmeen: Octaviassa on nyt 2-osaiset valoyksiköt ja mielipiteitä jakava maski.
Škoda esitteli nykymuotoisen Octavian vuonna 1996. Tšekkituote on kehittynyt reilun 20 vuoden aikana huimasti, ja nykyään siitä ei kannata käyttää nimitystä Pirkka-Volkkari. Laadultaan ja varustelultaan Škoda Octavia ei juurikaan poikkea sisarmallistaan Volkswagen Golfista, mutta sillä on todennäköisesti puolellaan pieni hintaetu.
Hinta ei kuitenkaan ole ainakaan enää nykyään Octavian ostavien ykkösvalintakriteeri, sillä sen myyvin moottorivaihtoehto on 184-hevosvoimainen 2.0 TDI, sporttinen RS-malli myy todella hyvin, kaksi kolmesta valitsee autoonsa DSG-automaatin, ja vain 20 prosenttia päätyy kahteen alimpaan varustetasoon (Active ja Ambition).
Octavia on Škodalle todella tärkeä malli, ja Octavia Combi oli viime vuonna Euroopan myydyin farmariauto. Octaviaa on valmistettu yli viisi miljoonaa kappaletta, ja niistä yli 70 000 on myyty Suomeen. Octavia oli meillä viime vuonna paitsi selvästi rekisteröidyin automalli myös yritysautokaupan ykkösmalli.
Valot kahdeksi
Vuonna 2013 esitelty kolmannen sukupolven Škoda Octavia on nyt malli-ikänsä puolivälissä, joten sen oli aika uudistua. Äkkivilkaisulla face-liftattu Octavia näyttää ulkoisesti lähes poistumassa olevalta mallilta – ja niinhän on tarkoituskin, historiaan siirtyvästä mallista ei haluta tehdä historiallisen näköistä.
Škoda Octavian ilme on kuitenkin täysin uusi. Škoda ei ole tähänkään asti kikkaillut valoumpioiden muotoilulla, ja Octavian kohdalla on otettu lähes taka-askeleita – valot ovat varsin vaatimattoman näköiset.
koda Octavian suurin kosketusnäyttö kasvoi 9,2-tuumaiseksi.
Pekka Virtanen
Ajo- ja kaukovalo ovat tähän saakka olleet samassa valoyksikössä – kuten ne ovat yleisesti lähes kaikissa nykyautoissa – mutta nyt Škodalla on lähdetty omille design-linjoille ja erotettu valot omiksi elementeiksi. Molempien valoyksiköiden alalaidassa on kapea led-huomiovalovitja – tähän saakka vitja oli yksiosainen.
Kahdessa alimmassa varustelussa on edelleenkin halogeenivalot, mutta paremmissa varustetasoissa (Style, L&K, RS ja Scout) on ajotilanteisiin sopeutuvat täys-led-valot. Onko se, että ksenonvalot on korvattu led-tekniikalla, näkemisen kannata hyvä vai huono asia, jää nähtäväksi.
Tutka aiempaa paremmassa paikassa
Konepellin jatkeena olevan pystyrivoitetun maskin keskellä on nyt umpinainen alue, joka kätkee taakseen tutkan. Maskin ulkonäkö jakaa mielipiteitä. Ehkä Škoda-logo olisi kannattanut pudottaa konepellistä maskiin ja laittaa tutka sen taakse. Uudistuneessa Golfissa tutka on VW-logon takana, mutta Volkswagenilla logo oli entuudestaan maskin keskellä.
Joka tapauksessa kalliin tutkan siirtäminen pois puskurin alapuolisesta hunajakennomaskista on tervetullut uudistus. Alhaalla oleva tutka on altis vaurioitumaan varsinkin talvella, kun nokka ajetaan tahallaan tai tahattomasti kiinni lumipenkkaan tai törmätään lumipaakkuun. Tutkan vaurioituminen on kuitenkin huomattavasti epätodennäköisempää kuin sen jäätyminen tai peittyminen lumeen – uusi paikka vähentää varmuudella tätä ongelmaa.
koda Octavian tutka on nyt rekisterikilven yläpuolella olevan mustan levyn alla. 2-osaiseksi muuttuneiden valojen kaukovaloyksiköt ovat kiinni maskissa. Noin sentin pituuskasvu johtuu puskurien uusista muodoista.
Pekka Virtanen
Takapuskuria on uudistettu, ja takavalojen ulkonäkö on muuttunut led-alueiden osalta, mutta osa toiminnoista hoidetaan edelleenkin hehkulankapolttimoilla.
Pientä premiumia
Korin pituuskasvu – LB-monikäyttömalli +11 mm ja Combi-farmari +8 mm – johtuu puskureihin tehdyistä muutoksista. Akseliväli (2 686 mm) ja tilat ovat täysin entisellään, eli sekä edessä että takana on mukavasti tilaa. Škoda Octavia on tilava perheauto, jonka kuljettajan paikalla viihtyy.
Sedania muistuttavassa monikäyttömallissa on aavistuksen matalammat takaovet kuin farkussa, mutta muuten takatilat ovat pientä korkeuseroa lukuun ottamatta identtiset. Takapenkillä on reilusti polvitilaa, ja kengät mahtuvat hyvin edessä olevan istuimen alle. Molemmissa korimalleissa on reilun kokoinen tavaratila. Combin tavaratila on laajennettuna tasapohjainen, mutta monikäyttömallissa nojat eivät kaadu kontin pohjan tasalle.
koda Octavian etupenkit ja -tilat ovat hyvät. Seisontajarru on edelleenkin mekaaninen.
Pekka Virtanen
Matkustamo on aiempaa premium-henkisempi, sillä pintamateriaalit ovat parantuneet. Style-tasosta alkaen ovipaneeleissa on väri- ja kirkkaussäädettävät led-tunnelmavalot. Perusvarustelua lukuun ottamatta Škoda Octaviassa on nyt lämmitettävä ohjauspyörä. Ratissa on varsin vähän kytkimiä, joten siihen mahtuisi vakionopeudensäätimen käyttökytkimet – nyt kruisea ohjataan ratin takana piilossa olevasta viiksestä.
Isommat näytöt
Pyöreillä mittareilla toteutettu mittaristo on selkeä ja tyylikkään näköinen. Mitalin kääntöpuoli on se, että valkoiset numerot eivät näy kaikissa tilanteissa yhtä hyvin harmaalta pohjalta kuin perinteiseltä mustalta alustalta.Monitoiminäytön luettavuutta on parannettu kasvattamalla sen kokoa. Pienintä näyttöä lukuun ottamatta näyttö on kirkaslasinen, eikä radiossa ole enää kierrettäviä säätimiä.
Activessa on siirrytty 5:stä 6,5 tuumaan, ja valtaosassa malleista olevan Bolero-audiojärjestelmän koko on kasvanut 6,5:stä 8-tuumaiseksi. Myös Amundsen-navigaattori on nyt 8-tuumainen, ja siinä on auton sisätilat kattava langaton lähiverkko, johon voi yhdistää jopa kahdeksan mobiililaitetta.
Huipputasoa edustaa 9,2-tuumaiseksi kasvanut Columbus-järjestelmä, joka on vakiona L&K:ssa. Iso näyttö on erittäin luettava ja sopivan kosketusherkkä, mutta eleohjausta Škodaan ei vielä saa.
Google Earth -navigaattorikuva uudella 9,2-tuumaisella kosketusnäytöllä.
Pekka Virtanen
Erilaiset liitettävyyspalvelut ovat pääsääntöisesti lisävarusteita. Online-mobiilipalvelut mahdollistavat muun muassa ilmakuvatyyppisen Google Earth -navigaattorinäytön. Infotainment Online -toiminnot antavat tietoa ja viihdettä, ja Care Connect -toiminnot mahdollistavat kuljettajan avustamisen ja auton tietyt etäkäytöt.
Škoda Octaviaan saatavat viisi uutta avustinjärjestelmää puuttuvat perusvarustelusta. Jalankulkijoiden tunnistuksella varustettu automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiona Ambition-tasosta alkaen, mutta siitäkin puuttuu kaistanvaihtovaroitin ja peruutusvaroitin. Lisävarustelistalta Octavia-malliston huipulle on tulossa 245-hevosvomainen RS 245.
2.0 TDI 4x4 DSG
Octavian ajettavuudessa tai ohjauksessa ei ole ollut valittamista, eikä ajokäytöstä ainakaan huononna se, että taka-akselin raideleveys on kasvanut mallista riippuen 20–30 milliä. Mukautuva DCC-alustansäätöjärjestelmä maksaa varustetasosta riippuen 900–1 500 euroa.
Moottoritarjonnan muodostaa kolme TSI-bensiinimoottoria (1.0 116 hv, 1.4 150 hv ja 1.8 180 hv), kolme TDI-turbodieseliä (1.6 116 hv ja 2.0 150 hv ja 184 hv) ja bio-/maakaasumalli 1.4 TSI CNG (110 hv). Lisäksi tarjolle tulee 245-hevosvoimainen Octavia RS 245, joka on 15 hv tehokkaampi kuin tehokkain nyky-RS.
Octaviassa on taksiluokan takatilat.
Pekka Virtanen
Bensiini- ja dieselmalleja myydään Suomessa tasatahtiin. RS 245:n lisäksi ainoa moottorimuutos on 1,6-litraisen dieselin pieni 4 kW:n tehon kasvu. 5-portaisella manuaalivaihteistolla varustettuna pienin diesel ei antanut itsestään kovin mairittelevaa kuvaa – välitykset sopivat huonosti moottorin luonteeseen – mutta kaksoiskytkinautomaatti häivyttänee tätä ongelmaa.
Yleensäkin DSG:n valitsee kaksi kolmesta suomalaisesta Škoda Octavian ostajasta. Melkoinen myyntimalli on 2.0 TDI 4x4 DSG. Suomalaisten suosikkimalli myykin teholla ja varusteilla, sillä 184-hevosvoimainen 2.0 TDI on suosituin moottori, ja lähes joka kolmannen Octavian varustetaso on RS tai Scout.
Infotainment Online -toiminnot antavat tietoa ja viihdettä myös suomeksi.
Pekka Virtanen
Mikä ärsyttää ja miellyttää?
Miellyttää: Kokonaisuus. Škoda Octavia on helppo ajettava, tilava ja hyvin varusteltu perheauto.
Ärsyttää: Mittaristo. Analogiset mittarit ovat hyvän näköiset ja selkeät, mutta valkoiset numerot hukkuvat tietyissä tilanteissa harmaaseen pohjaan.
Yllättää: Kysyntä. Suomalaiset ostavat hyvin varusteltuja ja tehokkaita Octavioita, eivät perusmalleja.
Yhteenveto: Hyväksi todettu suosikkimalli on uudistunut hiukan aiempaa paremmaksi. Škoda Octavian ilme jakaa mielipiteitä, mutta ainakin tutka on aiempaa paremmassa paikassa. Tilat ovat hyvät, varustetarjonta monipuolinen ja moottoritarjonta riittävän laaja.
Tähdet: 4
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 184 4x4 RS DSG
Moottori: R4, turbo, 1968 cm3, 135 kW (184 hv)/3500–4000 r/min, 380 Nm/1750–3250 r/min
Suorituskyky: 0−100 km/h 7,2 s, huippunopeus 226 km/h
Kulutus: 4,9 l/100 km, diesel CO2-päästöt 129 g/km
Voimansiirto: A6 (DSG), neliveto
Mitat: p. 4667, l. 1814, k. 1463 mm, akseliväli 2680 mm, omamassa 1485 kg, kantavuus 558 kg, vetomassa 1800/730 kg, tavaratila 610–1740 l, tankki 55 l
Hinta: 39 306 euroa
Pekka Virtanen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Auto Bild 11/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Full Metal Jacket
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Tri-ampattu 3-tiemonitori USA:sta
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
QUADin uusi X-sukupolvi
EISA AWARDS 2025–2026
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Jaguarilta radikaali päätös
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL