Aikaansa edellä ollut Citroën DS 60 vuotta Suomessa

Ensimmäisten Citroën D-mallien maahantuonnista Suomeen tuli sunnuntaina 26. toukokuuta kuluneeksi 60 vuotta. Merkkipäivää kunnioitettiin näyttävällä Citroën-paraatilla.Kun Citroën esitteli Pariisin autonäyttelyssä lokakuun 5. päivänä 1955 uuden automallinsa DS19:n (Déesse = suomeksi Jumalatar), mallin suosio oli ennen kokematon. Näyttelyn ensimmäisen varttitunnin aikana Citroën vastaanotti 743 tilausta ja ensimmäisen päivän jälkeen tilauksia oli jo 12 000 kappaletta.

Auto Bild.Uutiset

 

Cit­roën D-mal­lia val­mis­tet­tiin lä­hes 20 vuot­ta. Vii­mei­nen 1 455 746:s yk­si­lö rul­la­si teh­taan lin­jal­ta ulos huh­ti­kuus­sa 1975. Suo­meen en­sim­mäi­nen nel­jän kap­pa­leen erä DS:iä ran­tau­tui 29.5.1956.

Edis­tyk­sel­lis­tä muo­toi­lua ja tek­niik­kaa

Cit­roën DS oli odo­tet­tu ja ha­lut­tu uu­tuus myös Suo­mes­sa. En­sim­mäi­set D-mal­lit pää­tyi­vät mo­nen­lai­siin teh­tä­viin, ku­ten yri­tys­ten edus­tus­vau­nuik­si, lää­kä­reil­le, asi­a­na­ja­jil­le, tyy­li­käs­tä muo­toi­lua ar­vos­ta­vil­le tai muu­ten vain poik­keuk­sel­lis­ta mu­ka­vuut­ta au­tol­taan ha­ke­neil­le.

Cit­roën D-mal­leil­la pär­jät­tiin mai­ni­os­ti myös ral­li­po­luil­la. Voi­tot saa­vu­tet­tiin niin Jy­väs­ky­län Suu­ra­jois­ta kuin Mon­te Car­lon ral­lis­ta­kin.

Cit­roën DS oli sekä ul­ko­nä­öl­tään et­tä tek­nii­kal­taan sen­saa­tio. Ky­sy­myk­ses­sä oli au­to, jol­lais­ta ei ol­lut kos­kaan en­nen näh­ty. Cit­roën DS oli ai­ka­lai­siin­sa ver­rat­tu­na muo­doil­taan edis­tyk­sel­li­nen ja tek­nii­kal­taan eri­lai­nen au­to. Sen pe­rus­ra­ken­ne koos­tui te­räk­si­ses­tä ko­ri­ke­hi­kos­ta, jon­ka ym­pä­ril­le muo­to­pel­lit oli kiin­ni­tet­ty muu­ta­min pul­tein.

Au­tos­sa oli kaa­su­nes­te­jou­si­tus, joka an­toi en­nen ko­ke­mat­to­man mat­kus­tus­mu­ka­vuu­den ja kuor­mas­ta riip­pu­mat­ta au­to­maat­ti­ses­ti va­ki­o­na py­sy­vän, kul­jet­ta­jan sää­det­tä­vis­sä ole­van maa­va­ran.

DS:n rin­nal­le vuon­na 1957 mark­ki­noil­le tuli ID, joka muut­tui 1960 – 70 lu­ku­jen vaih­tees­sa mal­li­ni­mel­tään DSpéci­a­lik­si ja DSu­pe­rik­si. DS py­syi tuo­tan­nos­sa alus­ta lop­puun omal­la al­ku­pe­räi­sel­lä ni­mel­lään.

Cit­roën DS jät­ti py­sy­väs­ti jäl­ken­sä au­to­tek­nii­kan his­to­ri­aan yh­te­nä mer­kit­tä­vim­mis­tä kos­kaan luo­duis­ta au­to­mal­leis­ta. Car of the Cen­tu­ry eli Vuo­si­sa­dan Au­to –ää­nes­tyk­ses­sä vuon­na 1999 Cit­roën DS si­joit­tui T-For­din ja Mi­nin jäl­keen kol­man­nek­si.

Näyt­tä­vä pa­raa­ti kään­si kat­seet

Cit­roën D-sar­jan 60-vuo­tis­juh­lal­li­suu­det hui­pen­tui­vat Suo­mes­sa lau­an­tai­na 28. tou­ko­kuu­ta juh­la­kul­ku­ee­seen, joka käyn­nis­tyi Cit­roë­nin maa­han­tuo­jan Au­to-Bon Oy:n pää­kont­to­ril­ta Van­taal­ta ja päät­tyi Mänt­sä­län Hir­vi­haa­raan Kar­ta­noon.

Pa­raa­tin van­him­man DS:n pai­kal­le ajoi ak­tii­vi­nen Cit­roën-har­ras­ta­ja Juu­so Juu­rik­ka­la. Vuo­si­mal­lia 1958 ole­va au­to on toi­sek­si van­hin Suo­mes­sa tun­net­tu DS-yk­si­lö. Rak­kaus Cit­roë­niin syt­tyi jo yli 40 vuot­ta sit­ten.

- Van­hem­mil­la­ni on ol­lut vuo­des­ta 1957 as­ti vain Cit­roë­ne­ja ja olen koko var­hai­sen elä­mä­ni naut­ti­nut Cit­roë­nien kyy­dis­tä. Ei sii­nä an­net­tu vaih­to­eh­to­ja, Juu­rik­ka­la hy­myi­lee.

Juu­rik­ka­la oli tyy­ty­väi­nen pa­raa­tin au­to­mää­rään vaik­ka moni vau­nu jou­tui eri­lais­ten es­tei­den ta­kia jää­mään tal­liin.

- Pa­raa­tiin il­moit­tau­tui 71 au­toa, mut­ta kaik­ki ei­vät va­li­tet­ta­vas­ti eri syi­den ta­kia pääs­seet mu­kaan. Hie­no ti­lai­suus ja var­mas­ti ke­sän ko­mein ja tyy­lik­käin au­to­let­ka, jos­sa oli mu­ka­na yli 60 au­toa, Juu­rik­ka­la jat­koi.

Lä­hes koko Suo­men ny­kyi­nen Cit­roën D-mal­li­kan­ta on merk­ki­ker­ho Au­to­mo­bi­le Cit­roën ry:n jä­sen­ten omis­tuk­ses­sa. Au­to­ja on tie­dos­sa noin 250, jois­ta osa on lii­ken­tees­sä ja lo­put en­ti­söin­nin al­la tai har­ras­ta­jien säi­löön ot­ta­mi­na.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU