Aikaansa edellä ollut Citroën DS 60 vuotta Suomessa

Ensimmäisten Citroën D-mallien maahantuonnista Suomeen tuli sunnuntaina 26. toukokuuta kuluneeksi 60 vuotta. Merkkipäivää kunnioitettiin näyttävällä Citroën-paraatilla.Kun Citroën esitteli Pariisin autonäyttelyssä lokakuun 5. päivänä 1955 uuden automallinsa DS19:n (Déesse = suomeksi Jumalatar), mallin suosio oli ennen kokematon. Näyttelyn ensimmäisen varttitunnin aikana Citroën vastaanotti 743 tilausta ja ensimmäisen päivän jälkeen tilauksia oli jo 12 000 kappaletta.

Auto Bild.Uutiset

 

Cit­roën D-mal­lia val­mis­tet­tiin lä­hes 20 vuot­ta. Vii­mei­nen 1 455 746:s yk­si­lö rul­la­si teh­taan lin­jal­ta ulos huh­ti­kuus­sa 1975. Suo­meen en­sim­mäi­nen nel­jän kap­pa­leen erä DS:iä ran­tau­tui 29.5.1956.

Edis­tyk­sel­lis­tä muo­toi­lua ja tek­niik­kaa

Cit­roën DS oli odo­tet­tu ja ha­lut­tu uu­tuus myös Suo­mes­sa. En­sim­mäi­set D-mal­lit pää­tyi­vät mo­nen­lai­siin teh­tä­viin, ku­ten yri­tys­ten edus­tus­vau­nuik­si, lää­kä­reil­le, asi­a­na­ja­jil­le, tyy­li­käs­tä muo­toi­lua ar­vos­ta­vil­le tai muu­ten vain poik­keuk­sel­lis­ta mu­ka­vuut­ta au­tol­taan ha­ke­neil­le.

Cit­roën D-mal­leil­la pär­jät­tiin mai­ni­os­ti myös ral­li­po­luil­la. Voi­tot saa­vu­tet­tiin niin Jy­väs­ky­län Suu­ra­jois­ta kuin Mon­te Car­lon ral­lis­ta­kin.

Cit­roën DS oli sekä ul­ko­nä­öl­tään et­tä tek­nii­kal­taan sen­saa­tio. Ky­sy­myk­ses­sä oli au­to, jol­lais­ta ei ol­lut kos­kaan en­nen näh­ty. Cit­roën DS oli ai­ka­lai­siin­sa ver­rat­tu­na muo­doil­taan edis­tyk­sel­li­nen ja tek­nii­kal­taan eri­lai­nen au­to. Sen pe­rus­ra­ken­ne koos­tui te­räk­si­ses­tä ko­ri­ke­hi­kos­ta, jon­ka ym­pä­ril­le muo­to­pel­lit oli kiin­ni­tet­ty muu­ta­min pul­tein.

Au­tos­sa oli kaa­su­nes­te­jou­si­tus, joka an­toi en­nen ko­ke­mat­to­man mat­kus­tus­mu­ka­vuu­den ja kuor­mas­ta riip­pu­mat­ta au­to­maat­ti­ses­ti va­ki­o­na py­sy­vän, kul­jet­ta­jan sää­det­tä­vis­sä ole­van maa­va­ran.

DS:n rin­nal­le vuon­na 1957 mark­ki­noil­le tuli ID, joka muut­tui 1960 – 70 lu­ku­jen vaih­tees­sa mal­li­ni­mel­tään DSpéci­a­lik­si ja DSu­pe­rik­si. DS py­syi tuo­tan­nos­sa alus­ta lop­puun omal­la al­ku­pe­räi­sel­lä ni­mel­lään.

Cit­roën DS jät­ti py­sy­väs­ti jäl­ken­sä au­to­tek­nii­kan his­to­ri­aan yh­te­nä mer­kit­tä­vim­mis­tä kos­kaan luo­duis­ta au­to­mal­leis­ta. Car of the Cen­tu­ry eli Vuo­si­sa­dan Au­to –ää­nes­tyk­ses­sä vuon­na 1999 Cit­roën DS si­joit­tui T-For­din ja Mi­nin jäl­keen kol­man­nek­si.

Näyt­tä­vä pa­raa­ti kään­si kat­seet

Cit­roën D-sar­jan 60-vuo­tis­juh­lal­li­suu­det hui­pen­tui­vat Suo­mes­sa lau­an­tai­na 28. tou­ko­kuu­ta juh­la­kul­ku­ee­seen, joka käyn­nis­tyi Cit­roë­nin maa­han­tuo­jan Au­to-Bon Oy:n pää­kont­to­ril­ta Van­taal­ta ja päät­tyi Mänt­sä­län Hir­vi­haa­raan Kar­ta­noon.

Pa­raa­tin van­him­man DS:n pai­kal­le ajoi ak­tii­vi­nen Cit­roën-har­ras­ta­ja Juu­so Juu­rik­ka­la. Vuo­si­mal­lia 1958 ole­va au­to on toi­sek­si van­hin Suo­mes­sa tun­net­tu DS-yk­si­lö. Rak­kaus Cit­roë­niin syt­tyi jo yli 40 vuot­ta sit­ten.

- Van­hem­mil­la­ni on ol­lut vuo­des­ta 1957 as­ti vain Cit­roë­ne­ja ja olen koko var­hai­sen elä­mä­ni naut­ti­nut Cit­roë­nien kyy­dis­tä. Ei sii­nä an­net­tu vaih­to­eh­to­ja, Juu­rik­ka­la hy­myi­lee.

Juu­rik­ka­la oli tyy­ty­väi­nen pa­raa­tin au­to­mää­rään vaik­ka moni vau­nu jou­tui eri­lais­ten es­tei­den ta­kia jää­mään tal­liin.

- Pa­raa­tiin il­moit­tau­tui 71 au­toa, mut­ta kaik­ki ei­vät va­li­tet­ta­vas­ti eri syi­den ta­kia pääs­seet mu­kaan. Hie­no ti­lai­suus ja var­mas­ti ke­sän ko­mein ja tyy­lik­käin au­to­let­ka, jos­sa oli mu­ka­na yli 60 au­toa, Juu­rik­ka­la jat­koi.

Lä­hes koko Suo­men ny­kyi­nen Cit­roën D-mal­li­kan­ta on merk­ki­ker­ho Au­to­mo­bi­le Cit­roën ry:n jä­sen­ten omis­tuk­ses­sa. Au­to­ja on tie­dos­sa noin 250, jois­ta osa on lii­ken­tees­sä ja lo­put en­ti­söin­nin al­la tai har­ras­ta­jien säi­löön ot­ta­mi­na.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU